eitaa logo
احکام شرعی
18 دنبال‌کننده
316 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مسجد 14 معصوم پردیسان
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال 864: شخصی فوت نموده و هنگام حیات، خمسی را که بر ذمّه ‏اش بوده در دفتر خود یادداشت کرده و تصمیم به پرداخت آن داشته است، در حال حاضر بعد از فوت وی همه افراد خانواده او به استثنای یکی از دخترانش از پرداخت خمس خودداری کرده و در ترکه متوفّی برای مخارج خود و میت و غیر آن، تصرّف می‏ کنند، خواهشمندیم نظر خود را در رابطه با مسائل زیر بیان فرمایید: 1 ـ تصرّف در اموال منقول و غیرمنقول متوفّی توسط داماد یا یکی از ورّاث او، چه حکمی دارد؟ 2 ـ غذا خوردن داماد یا یکی از ورثه در خانه او چه حکمی دارد؟ 3 ـ تصرّفات قبلی این افراد در اموال میت و غذا خوردن آنها در خانه متوفّی چه حکمی دارد؟ جواب: اگر ميّت وصيت کند که مقدارى از دارايى او به عنوان خمس پرداخت شود يا ورثه يقين پيدا کنند که وى مقدارى خمس بدهکار است، تا وصيت ميت و يا خمسى را که بر عهده دارد از ما ترک او ادا نکنند، نمى ‏توانند در ترکه او تصرّف نمايند، و تصرّفات آنان قبل از عمل به وصيت وى يا پرداخت دين او، نسبت به مقدار وصيت يا دين در حکم غصب است و نسبت به تصرّفات قبلى نيز ضامن هستند. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 862: در کتاب «تحریرالوسیله» آمده است که مهریه زن خمس ندارد و فرقی بین مهریه مدت ‌دار و بدون مدت گذاشته نشده است، امیدواریم آن را توضیح فرمایید. جواب: در عدم وجوب خمس مهريه، فرقى بين مهريه مدت دار و بدون مدت و بين پول نقد و کالا وجود ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 865: آیا بر کارمندانی که گاهی مقداری مال از مخارج سالانه آنها زیاد می ‏آید، با توجه به اینکه بدهی‏های نقدی و قسطی دارند، خمس واجب است؟ جواب: اگر بدهى بر اثر قرض کردن در طول سال براى مخارج همان سال يا خريد بعضى از مايحتاج سال به ‌صورت نسيه باشد، در صورتى که بخواهد دين خود را از منافع همان سال ادا نمايد، مقدار دين از باقى ‌مانده درآمد آن سال استثنا مى ‏شود، و در غير اين صورت، تمام درآمد باقى ‌مانده خمس دارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 866: آیا قرضی که برای حج تمتع گرفته می‏ شود باید خمس آن داده شده باشد و بعد از پرداخت خمس، باقی ‌مانده آن برای مخارج حج پرداخت شود؟ جواب: مالى که قرض گرفته مى ‏شود، خمس ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 867: من در خلال پنج سال مبلغی را به بنیاد مسکن جهت گرفتن زمینی به امید تأمین مسکن پرداخت کردم، ولی تاکنون تصمیمی برای واگذاری زمین گرفته نشده است، لذا تصمیم دارم، آن مبالغ را از بنیاد مسکن باز پس بگیرم، با توجه به اینکه قسمتی از آن را قرض گرفته ‏ام و قسمتی را هم از فروش فرش خانه ‏ام و باقی‌مانده آن را هم از حقوق همسرم که معلّم است، تهیه کرده ‏ام، امیدوارم به دو سؤال ذیل پاسخ فرمایید. 1 ـ اگر بتوانم مبلغ مزبور را پس بگیرم و آن را فقط برای تهیه مسکن (زمین یا خانه) مصرف کنم، آیا خمس به آن تعلّق می‏ گیرد؟ 2 ـ چه مقدار خمس به آن تعلّق می ‏گیرد؟ جواب: در فرض مرقوم که پول از راه هديه يا قرض يا فروش لوازم زندگى تهيه شده، خمس آن واجب نيست. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 868: چند سال پیش از بانک وام گرفته و آن را به مدت یک سال به حساب بانکی‏ ام واریز کردم، و بدون آنکه موفق به استفاده از آن وام شوم، هر ماه قسط آن را می‏ پردازم، آیا به این وام، خمس تعلّق می‏ گیرد؟ جواب: خمس آن مقدار از وام مزبور که اقساط آن را تا سر سال خمسى از منفعت کسب خود پرداخت کرده ‏ايد، واجب است. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 869: اینجانب مبالغی به خاطر ساختمان منزل بدهکار هستم و این بدهکاری تا دوازده سال طول خواهد کشید، خواهشمندم مرا در رابطه با موضوع خمس راهنمایی فرمایید که آیا این بدهی از درآمد سال استثناء می‏ شود؟ جواب: اقساط بدهى ساخت مسکن و مانند آن را هرچند مى‏توان از درآمد کسب همان سال پرداخت نمود، ولى در صورت عدم پرداخت، از درآمد آن سال استثنا نمى‏ شود، بلکه به باقى ‌مانده درآمد سر سال خمسى، خمس تعلّق مى‏ گيرد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 871: اگر شخصی مبلغی را قرض بگیرد و نتواند آن را قبل از آن سال ادا کند، آیا پرداخت خمس آن بر عهده قرض دهنده است یا قرض گیرنده؟ جواب: بر قرض گيرنده خمس مال قرضى واجب نيست، ولى قرض دهنده اگر مال قرضى را از درآمد ساليانه کارش و قبل از پرداخت خمس آن قرض داده است، در صورتى که بتواند تا آخر سال قرضش را از بدهکار بگيرد، واجب است که هنگام رسيدن سال خمسى ‏اش خمس آن را بپردازد، و اگر نتواند قرض خود را تا پايان سال بگيرد، فعلاً پرداخت خمس آن واجب نيست، ليکن هر وقت آن را وصول کرد بايد خمس آن را بدهد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 872: افراد بازنشسته که همچنان حقوق ماهیانه دریافت می‏ کنند، آیا باید خمس حقوقی را که در طول سال دریافت می‏ کنند، بپردازند؟ جواب: در صورتى که از مخارج سال اضافه بيايد، پرداخت خمس آن واجب است. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 873: اسیرانی که به پدر و مادر آنان از طرف جمهوری اسلامی در طول مدت اسارت، حقوق ماهیانه پرداخت شده و در بانک پس‌انداز گشته است، آیا به مال مزبور خمس تعلّق می ‏گیرد یا خیر؟ جواب: پول مذکور خمس ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 876: آیا به مالی که شرکت‏های بیمه بر اساس قرارداد برای جبران خسارت به بیمه شده پرداخت می‏ کنند، خمس تعلّق می ‏گیرد؟ جواب: پولى که شرکت‌هاى بيمه به فرد بيمه شده پرداخت مى‏ کنند، خمس ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 877: در سال گذشته مبلغی را قرض گرفته و با آن زمینی خریدم به این امید که افزایش قیمت پیدا کند و بعد از فروش آن و خانه مسکونی فعلی ‌ام، مشکل مسکن خود را در آینده حل کنم، اکنون سال خمسی من فرا رسیده، سؤال من این است که آیا می ‏توانم آن بدهی را از منفعت کسب سال گذشته ‏ام که خمس به آن تعلّق گرفته، استثنا کنم یا خیر؟ جواب: با فرض اين که قرض مزبور جهت خريد زمين براى فروش آن در آينده بوده است، از منفعت کسب سالى که در آن قرض گرفته‏ ايد، استثناء نمى‏ شود، و پرداخت خمس درآمد سالانه کسب که از مخارج آن سال زياد آمده، واجب است. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 879: معمول است که برای اجاره خانه مقداری پولِ پیش پرداخت می‏ کنند، اگر این پول از منابع کسب باشد، و چند سال در نزد صاحب خانه بماند آیا پس از دریافت بلافاصله باید خمس آن پرداخت شود و در صورتی که بخواهد با همان پول در جای دیگر منزل اجاره کند، چطور؟ جواب: خمس تعلّق می‌ گیرد ولی اگر به این پول برای اجاره منزل نیاز دارد می‌تواند مهلت بگیرد و پس از رفع نیاز پرداخت نماید. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 880: آیا به خانه‏ ای که قبلاً با مالی که خمس آن داده نشده، ساخته شده، خمس تعلّق می‏ گیرد؟ بر فرض وجوب پرداخت خمس، آیا خمس بر اساس قیمت فعلی محاسبه می‏ شود یا قیمت زمان ساخت آن؟ جواب: اگر خانه از درآمد بين سال براى زندگى و سکونت ساخته شده و پس از سکونت در آن به فروش رفته است، پول فروش آن خمس ندارد، ولى اگر از درآمدى که سال بر آن گذشته، ساخته شده است، خمس پولى که در ساخت آن هزينه شده، بايد پرداخت شود. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 881: مدتی قبل آپارتمان مسکونی خود را فروختم. این معامله هم زمان با رسیدن سال خمسی من بود و چون خود را موظف به ادای حقوق شرعی می ‏دانم، بر اثر شرایط خاص زندگی ‏ام در این رابطه با مشکل مواجه شده ‏ام، امیدوارم مرا در این رابطه راهنمایی فرمایید. جواب: اگر خانه مسکونى فروخته شده را با پولى که خمس نداشته و يا با درآمد بين سال خريده ‏ايد، پول فروش آن در هر صورت خمس ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 882: خانه نیمه سازی در یکی از شهرها دارم که به علت سکونت در ساختمان‏های دولتی نیازی به آن ندارم، لذا قصد دارم آن را فروخته و با پول آن ماشینی برای استفاده شخصی بخرم، آیا به پول آن خمس تعلّق می‏ گیرد؟ جواب: اگر خانه ‏مزبور را از درآمد سالانه ‏و در بين ‏سال ‏به قصد سکونت‏ در آن ساخته ‏يا خريده ‏ايد، و در همان سال آن را فروخته ‏ايد پول فروش آن اگر در همان سال فروش در مؤونه زندگى‏ مصرف شود، خمس ندارد، و همچنين اگر بعد از سکونت در آن، در سال بعد آن را فروخته باشيد، پول فروش آن خمس ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 884: مبلغ صد هزار تومان به مؤسسه ‏ای پرداخت نمودم تا در آینده زمین مسکونی به من تحویل دهد و الآن یک سال از آن می‏ گذرد و از طرفی قسمتی از آن پول مال خودم است و قسمت دیگر را قرض کرده و مقداری از قرض را هم پرداخته‏ ام، آیا به آن خمس تعلّق می ‏گیرد؟ مقدار آن چقدر است؟ جواب: اگر گرفتن زمين براى ساخت مسکن مورد نياز متوقف بر پيش پرداخت مقدارى از پول آن باشد، مبلغ پرداخت شده خمس ندارد، حتى اگر از درآمد کسب شما باشد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 883: تعدادی درب پروفیلی برای خانه مسکونی ‏ام خریداری کردم، ولی بعد از دو سال به علت عدم تمایل به استفاده، آنها را فروخته و پولش را به حساب شرکت آلومینیوم واریز کردم تا به جای دربهای قبلی، به همان قیمت برای من دربهای آلومینیومی بسازد، آیا به آن پول خمس تعلّق می ‏گیرد؟ جواب: در فرض مرقوم که مورد استفاده واقع نشده، پول فروش آن خمس دارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 886: آیا به اموالی که به تدریج برای خرید خانه یا سایر مایحتاج زندگی پس ‌انداز می‏ شود، خمس تعلّق می‏ گیرد؟ جواب: اگر خريد مايحتاج ضرورى زندگى برحسب وضع مالى شخص متوقّف بر پس ‌انداز درآمد سال باشد، و بنا دارد پس ‌اندازها را در آينده نزديک (تا چند روز) صَرف خريد مايحتاج ضرورى زندگى نمايد، خمس ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 885: اگر شخصی خانه خود را فروخته و پول آن را برای استفاده از سود آن در بانک بگذارد و سپس سال خمسی اش فرا برسد، چه حکمی دارد؟ و اگر این پول را برای خرید خانه، پس ‌انداز نماید، چه حکمی دارد؟ جواب: اگر خانه را از درآمد سالانه شغلى براى سکونت و به حساب مخارج سالانه، ساخته يا خريده و بعد از سال خمسى آن را فروخته باشد، پول فروش آن در هر صورت خمس ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 888: من مالک خانه بسیار محقّری هستم، و به عللی تصمیم به خرید خانه دیگری گرفتم، ولی به علت بدهی مجبور به فروش ماشینی که از آن استفاده می‏ کردم و گرفتن مبلغی وام از بانک استان و صندوق قرض‌الحسنه شهرمان شدم تا بتوانم پول خانه را بپردازم، با توجه به اینکه ماشین را قبل از تاریخ سال خمسی‌ام فروخته و پول آن را برای پرداخت مقداری از بدهی ‌هایم مصرف کرده‏ ام، آیا به پول حاصل از فروش ماشین خمس تعلّق می‏گیرد یا خیر؟ جواب: در فرض سؤال، پول حاصل از فروش ماشين خمس ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 887: چند سال پیش ماشینی خریدم که در حال حاضر فروش آن به چندین برابر قیمت ممکن است، با توجه به اینکه پول خرید آن، مخمّس نبوده است، و در صورت فروش و گرفتن قیمت فعلی آن، می‏ خواهم خانه‏ ای برای سکونت بخرم، آیا به مجرد دریافت پول، همه آن خمس دارد یا فقط به پولی که با آن ماشین را خریده ‏ام، خمس تعلّق می ‏گیرد و مقدار باقی ‌مانده که همان مقدار افزایش قیمت ماشین است، جزء درآمد سال فروش ماشین محسوب می ‏شود که اگر تا پایان سال فروش در مخارج زندگی مصرف نشود، خمس به آن تعلّق می‏ گیرد؟ جواب: اگر ماشین‏ جزء مؤونه شما باشد و آن‏ را از درآمد بین ‏سال جهت‏ استفاده ‏شخصی زندگی‏ خریده ‏باشید، پول فروش آن خمس ندارد. ولی اگر ماشین را برای کار کردن خریده ‏اید، در صورتی که با مال قرضی یا نسیه خریده باشید، فقط خمس مالی که برای ادای دین صرف کرده ‏اید، واجب‏ است، البته در مورد تنزل ارزش پول احوط مصالحه با حاکم شرع است. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 889: خانه، ماشین و لوازم مورد نیاز انسان یا خانواده او که از درآمد سال خریده شده است، اگر در اثر ضرورت و یا به منظور تبدیل به جنس بهتر فروخته شود، از جهت خمس چه حکمی دارد؟ جواب: پول حاصل از فروش چيزى که از مؤونه بوده، خمس ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 890: اگر خانه یا ماشین یا غیر آنها از احتیاجات زندگی با پولی که خمس آن پرداخت شده، جهت استفاده شخصی نه به قصد استفاده از آنها برای فروش یا تجارت خریداری شده و سپس به علتی فروخته شود، آیا به اضافه قیمت آنها که بر اثر افزایش قیمت بازار بوده، خمس تعلّق می‏ گیرد؟ جواب: سود حاصل از افزايش قيمت در فرض سؤال، خمس ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
استفتاءات آیت الله خامنه ای سوال 893: شبهه زیر برای ما مطرح شده است: با توجه به اینکه خمس معادن استخراج شده در این زمان نیز واجب است، زیرا وجوب خمس معادن نزد فقهای گرانقدر از احکام مسلم است، حکم معادنی که دولت آن را استخراج می ‏کند با التفات به اینکه مجرد اقدام دولت به انفاق آن میان مسلمانان بلاد اسلامی مانع از وجوب خمس نیست چیست؟ زیرا استخراج معادن یا توسط حکومت بالاصالة صورت می ‏گیرد و آن را به مصرف ملت می‏رساند، در این حالت دولت مانند شخصی است که اقدام به استخراج معادن نموده و سپس آنها را به شخص دیگری می‏ بخشد یا هدیه می‏ دهد و یا بر او تصدق می‏ کند، در هر صورت اطلاق ادله خمس شامل این فرض نیز می ‏شود زیرا دلیلی بر تقیید وجود ندارد، و یا اینکه حکومت به وکالت از ملت، معادن را استخراج می‏ کند که در این صورت در واقع استخراج کننده خود ملت است، در این فرض پرداخت خمس بر موکّل واجب است، و یا اینکه حکومت با ولایت بر ملت، معادن را استخراج می ‏نماید که در این حالت استخراج کننده یا خود ولی است یا اینکه مانند نیابت است که بر اساس آن در واقع مولیّ علیه استخراج کننده است، به هر حال دلیلی بر خروج معادن از عمومات خمس نداریم، همان گونه که خود معدن اگر به حد نصاب برسد، متعلّق خمس است و مثل سایر درآمدهای شغلی نیست که با مصرف کردن یا هبه آن، جزء مؤونه سال محسوب گردد و از وجوب خمس استثنا شود، نظر حضرتعالی درباره این مسأله مهم چیست؟ جواب: از شرایط وجوب خمس در معادن این است که شخص یا اشخاصی با مشارکت با یکدیگر آن را استخراج کنند، مشروط بر اینکه سهم هر یک به حد نصاب برسد و آنچه استخراج شده، ملک آنها شود، و معادنی که دولت استخراج می‏ کند، نظر به اینکه ملک خاص شخص یا اشخاص نیست، بلکه ملک جهت است لذا شرط وجوب خمس را دارا نیست و در نتیجه جایی برای وجوب خمس بر دولت و حکومت باقی نمی ‏ماند، و این استثنایی بر وجوب خمس در معدن نیست. بله، معادنی که توسط شخص خاصی یا با مشارکت اشخاص با یکدیگر استخراج می‏ شود، خمس در آن واجب است، مشروط بر اینکه آنچه آن شخص استخراج کرده و یا سهم هر یک از اشخاصی که با مشارکت با یکدیگر اقدام به استخراج کرده ‏اند، بعد از کم کردن هزینه ‏های استخراج و تصفیه، به مقدار بیست دینار طلا یا دویست درهم نقره یا معادل قیمت یکی از آن دو باشد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 894: اگر مال حرامی با مال انسان مخلوط شود، آن مال چه حکمی دارد و چگونه حلال می ‏شود و در صورت علم به حرمت یا عدم علم به آن وظیفه انسان چیست؟ جواب: اگر یقین به وجود مال حرام در اموالش دارد، ولی مقدار دقیق آن را نمی‏ داند و صاحب آن را هم نمی‏ شناسد، راه حلال کردن آنها این است که خمس آن را بپردازد، ولی اگر شک در مخلوط شدن مال حرام با اموال خود داشته باشد، چیزی بر عهده او نیست. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 895: قبل از رسیدن سر سال خمسی‌ ام، مبلغی پول به شخصی قرض دادم، آن فرد قصد داشت آن پول را به کار بیندازد و سود آن بین ما بالمناصفه تقسیم شود، با توجه به اینکه آن مال در حال حاضر در دست من نیست و خمس آن را هم نپرداخته ‏ام، نظر حضرتعالی در این‌ باره چیست؟ جواب: اگر آن مال را قرض داده‏ اید و سر سال خمسی قابل وصول نیست، فعلاً خمس آن بر شما واجب نیست، بلکه هنگامی واجب می ‏شود که آن را دریافت کنید، ولی در این صورت شما حقی در سود حاصل از کار قرض گیرنده ندارید، و اگر چیزی از او مطالبه نمایید، ربا و حرام است، و اگر آن مال را به عنوان سرمایه مضاربه به او داده ‏اید، بر اساس قرارداد، در سود آن شریک هستید و واجب است که خمس سرمایه را بپردازید. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 896: من در بانک کار می ‏کنم، برای شروع به کار از روی اجبار مبلغ پانصد هزار تومان را در بانک به ودیعه گذاشتم، این مبلغ به اسم خودم و در یک حساب بلند مدت است که هر ماه سود آن به من پرداخت می‏ شود، آیا پرداخت خمس این مال که در حساب بانکی گذاشته شده واجب است؟ قابل ذکر است که این پول به مدت چهار سال است که در بانک گذاشته شده است. جواب: اگر پس گرفتن این مبلغ در حال حاضر ممکن نیست تا آن را پس نگرفته ‏اید، خمس آن واجب نیست. ولی سود سالانه آن در زائد بر مؤونه سال خمس دارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 897: روشی برای سپرده‌ گذاری اموال در بانک‏ها وجود دارد که بر اساس آن هیچ ‌گاه پول به دست استفاده کننده نمی‏ رسد، ولی به حساب او در بانک طبق شماره معیّنی واریز می ‏شود، آیا به این اموال خمس تعلّق می‏ گیرد یا خیر؟ جواب: اگر مالی را که نزد بانک به ودیعه گذاشته ‏اید از منافع کسب شما باشد و هنگام رسیدن سال خمسی گرفتن آن مبلغ از بانک برای شما ممکن باشد، واجب است خمس آن در سر سال خمسی، پرداخت شود. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 898: آیا خمس مالی که مستأجر به عنوان رهن به موجر می ‏دهد، بر عهده مستأجر است یا موجر؟ جواب: اگر از منفعت کسب مستأجر باشد، بر او واجب است که بعد از گرفتن آن از موجر، خمس آن را بپردازد، و خمس آن بر عهده موجر که آن مال را به عنوان قرض می ‏گیرد، واجب نیست. استفتاءات آیت الله خامنه ای