eitaa logo
احکام شیرین
13.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
299 ویدیو
5 فایل
شماره تماس حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عزیزی شاهرودی برای پاسخ به سؤالات شرعی 09102043478
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حکم گیس ✳️ سوال : آیا خانمی که گیس استفاده می کند باید آن را از نامحرم بپوشد؟ ✳️ (ره) به واجب کلاه گیس را بپوشاند. ✳️ : جزء است و ظاهر وجوب پوشاندن آن از نامحرم است. ✳️ و : باید در مقابل نامحرم بپوشاند. ✳️ ، و : گیس را باید بپوشاند و نگاه نامحرم وقتی روی سر خانم است جایز نیست ----‐--------‐‐-------‐-----‐------‐----- 🔻خلاصه : مرجعی نداریم صریح بگوید نگاه نامحرم به کلاه گیس اشکال ندارد ❌ناگفته نماند چند پست جلوتر نظر رهبر انقلاب و مکارم را آوردیم که( به موی جدا شده زن می توان نگاه کرد چون موضوع عوض شده) اما اشتباه نشود بر خلاف آن مساله، اینجا جدا شده دوباره روی سر زن دیگری مورد استفاده قرار گرفته در واقع عضوی از اعضاء او حساب می شود. 🔹منابع : وحید، ... http://yon.ir/MkYWM سیستانی https://b2n.ir/01305 رهبری https://b2n.ir/00767 مکارم https://b2n.ir/47407 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ شک به کردن در بین نماز جماعت ✳️ سوال : اگر در بین نماز شک کند که آیا نماز را که شروع کردم اقتدا کردم یا نه؟ ✳️ جواب : مقام معظم ، ، ، ، ، همدانی، می فرمایند دو حالت دارد ۱- اگر در موقعیتی است که وظیفه ماموم است ( مثلا دارد حمد و سوره را گوش می دهد ) باید نماز را به جماعت بخواند و تمام کند. ۲- اما اگر در است که وظیفه امام وماموم هردو است ( مثلا در حال رکوع است ) باید را فرادی بخواند. ✳️ آقای ، ، خراسانی، می فرمایند : اگر در موقعیتی است که است نماز را به جماعت بخواند والا فرادی بخواند. 🔻تفاوت این دو فتوا اینست که گروه دوم مراجع همین که در موقعیت امام باشی را برای جماعت کافی می دانند بر خلاف گروه اول که علاوه برآن گوش کردن به وسوره را هم لازم می دانستند تازه باز اگر در مقام ماموم نبود. 🔹منبع : https://b2n.ir/02317 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام اربعین سالار شهیدان به شما جویندگان احکام الهی، ✳️ از این به بعد بخاطر درخواست بعضی عزیزان احکام بانوان هم در کانال گذاشته خواهد شد. ✳️ همانطور که بیشتر مسائلی که تا به حال مطرح شده جواب سوالات عزیزانی بوده که یا حضوری یا تلفنی و پیامکی و یا از طریق کانالهای ایتا و سروش ...از ما پرسیده بودند. 🍃 هدف ما رسیدن سریع و بدون اتلاف وقت به جواب مسائل شرعی است که برای شما معمولا اتفاق می افتد و مبتلا به هستید. و من الله التوفیق ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ کلّ که از بدن زن خارج می شود. ✳️ پنج نوع خون کلّا از بدن زن خارج می گردد. 1) ؛ مثل دیگر زخمهای بدن . 2) ؛ که هنگام زائل شدن بکارت از بدن او خارج میگردد. 3) ؛ غالبا در هر ماه چند روز از بدن زن خارج می گردد، که در این حالت به آن زن می گویند. 4) ؛ که با خروج اولین جزء از شکم زن از بدن او خارج می گردد. 5) ؛ که سه نوع است الف : 》خون کم ب : 》نه زیاد نه کم ج : :》خون زیاد ✳️ توضیحات 👇👇👇 🔻خونی که به علت زخم و جراحتی از بدن زن خارج می گردد نه غسل دارد نه وضو، لذا فقط باید آن محل را برای نماز با شستن پاک کند. مثل خون بکارت. ✳️ خون حیض خونی است که ۱- غالبا گرم است، ۲- رنگ آن سیاه یا قرمز است، ۳- با فشار همراه با سوزش وگاهی درد خارج می گردد. ✳️ خون استحاضه خونی است که از رحم خارج می گردد نه حیض است نه نفاس و نه خون زخم، که👇 ۱ - بیشتر اوقات زرد رنگ ۲ - زرد و رقیق ۳- بدون فشار و سوزش خارج می گردد. 🍃 زن را در این حالت گویند. اقسام سه گانه آنرا در پست های بعدی مفصّل توضیح داده خواهد شد. 🔹منبع : https://b2n.ir/51571 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
۱) ؛ دختر باید بالغ شده باشد. ۲) نبودن ؛ زن نباید اگر غیر سیده است از پنجاه سال به بالا باشد، اگر سیده است نباید از شصت سال قمری بیشتر باشد. ۳) خون روز نباشد و از بیشتر نباشد. ۴) خون آمدن باشد ؛ یعنی قطع و وصل نشود. 🔻آقای استمرار را لازم نمی داند، 🔻، و هم قائلند اگر بعد از دو روز پاک شد بین تروک حایض و اعمال مستحاضه جمع کند. ۵) خون از بدن او خارج شود. 🔻البته طبق نظر بعضی مراجع ابتدای حیض باید خون بیرون بیاید اما در ادامه لازم نیست بیرون آمدن آن . ✳️ توضیحات : 👇👇 در مورد زمان یائسگی پنجاه سال قمری یعنی چهل و هشت سال و شش ماه شمسی، و شصت سال قمری یعنی پنجاه وهشت سال و هفتادو هفت روز و دوازده ساعت است. 🛑 خونی که دختر قبل از نه سالگی میبیند حیض نیست وخونیکه بعد از یائسگی می بیند فتاوای مختلف است در پست بعدی ذکر خواهد شد. 🔹منبع :https://b2n.ir/51571 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ گفتن تکبیره الاحرام قبل از امام جماعت ✳️ سوالی پیش آمده بود برای بنده خدایی، برای شما هم ممکنه پیش آمده باشه، می گفت تو مسجد داشتیم آماده می شدیم نماز جماعت بخوانیم صف که بسته شد صدای تکبیره الاحرام شنیدم من هم نیت کردم و تکبیر گفتم بعد متوجه شدم امام جماعت تازه داره تکبیر میگه فهمیدم من صدای شخص دیگری را با امام جماعت اشتباه گرفتم و خلاصه پیش از امام نیت کرده ام، وظیفه ام رو نمیدونستم چیه؟! ✳️ جواب سوال ایشان را مراجع اینگونه ذکر کرده اند ✳️ حضرات : امام (ره)، صافی، فاضل، گلپایگانی، بهجت، تبریزی، نوری، ومقام معظم رهبری می فرمایند : اگر اراده کرده نماز را با #جماعت بخواند نیت را به نماز مستحبی برگرداند سپس ۱- یا #نماز مستحبی را همانجا بشکند و با جماعت دوباره نیت کند ۲- یا نماز مستحبی را سریع بخواند وخود را به #نماز جماعت برساند. ✳️ اما آیت الله مکارم، وسیستانی می فرمایند اگر میخواهی به جماعت برسی در صورتی می توانی #نیت نماز مستحبی کنی که دو رکعت آنرا بخوانی والا گناه می کنی. 🔻نکته : فقط در دو جا می توان نیت نماز واجب را تبدیل به مستحب کرد یک مورد همینجاست 🍃مورد دوم هنگام شروع شدن نماز جمعه است. 🔹منبع : توضیح المسائل مراجع احکام نماز جماعت http://yon.ir/ygNZs 🔹بهجت http://yon.ir/sDxhQ سیستانی https://b2n.ir/30632 امام https://b2n.ir/31949 رهبری https://b2n.ir/60313 ❤️ @ahkamerouz احکام روز @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم خونهایی که خانم ها بعد از یائسگی می بینند. ✳️ سوال : اگر خانمی خونی دید که نشانه های حیض را داشت حکم آن چیست ؟ ✳️ 1) نظر ، ، ، ، ، ،، استحاضه است. ✳️ نظر ، ، ، ، ، چه سادات چه غیر سادات از پنجاه سال تا شصت سال بنابر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه کند. و بعد از شصت سالگی استحاضه است. ✳️ نظر ، خونی که زنان بعد از یائسگی می‌بینند، حیض نیست، خواه نشانه‌های حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و سن یائسگی در زنان، شصت سال قمری است و خونی را که زنان پس از تمام شدن شصت سال قمری می‌بینند، حکم حیض را ندارد 🔻و زن در فاصله پنجاه تا شصت سالگی چه قُرَشیه باشد چه غیر قرشیه، حیض می‌بیند و زن‌هایی که قرشیه نیستند، در این فاصله در مواردی که قبل از این سن، حیض به حساب می‌آمد، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کنند و احتیاط مستحب است وظایف مستحاضه را نیز انجام دهند. ✳️ به نظر بعد از پنجاه سال یائسه است اما اگر تا آخر عمرش هم خونی ببیند که علامت حیض را داشته باشد حیض است چه سادات چه غیر سادات. ✳️ نظر همدانی اگر خانم از سادات نیست این خون استحاضه است اگر از سادات است و بین پنجاه و شصت سالگی خون دیدن احتیاطا بین حیض و استحاضه جمع کنند. 🔹منبع : https://b2n.ir/51571 سیستانی https://b2n.ir/24812 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم زودتر گفتن و سلام قبل از امام. ✳️ : در صحّت جماعت شرط است كه مأموم نماز را قبل از امام جماعت نگوید. همچنین نباید تكبیرة الاحرام را قبل از امام به پایان برساند، بلكه احتیاط مستحب آن است كه تا تكبیر امام تمام نشده تكبیر نگوید. 🔻اگر مأموم پیش از امام سلام دهد، نمازش به جماعت صحیح است و لازم نیست دوباره با امام سلام بدهد، بلكه اگر هم پیش از امام سلام دهد، اشكال ندارد و نمازش به جماعت است. ✳️ : اگر ماموم پيش از امام عمدا هم سلام دهد نمازش صحيح است. 🔻اگر ماموم غير از تكبيرة الاحرام و سلام چيزهاى ديگر نماز را پيش از امام بگويد اشكال ندارد ولى اگر آنها را بشنود يا بداند امام چه وقت مى‏گويد،احتياط مستحب آن است كه پيش از امام نگويد. ✳️ : ماموم نباید تکبیرة الاحرام را پیش از امام بگوید بلکه احتیاط‏‎ ‎‏واجب آن است که تا تکبیر امام تمام نشده تکبیر نگوید.‏ ‏‏🔻اگر ماموم پیش از امام عمداً هم دهد نمازش صحیح است.‏ ‏‏واگر ماموم غیر از تکبیرة الاحرام و سلام چیزهای دیگر نماز را‏‎ ‎‏پیش از امام بگوید اشکال ندارد. ولی اگر آنها را بشنود، یا بداند امام چه وقت‏‎ ‎‏می گوید، احتیاط مستحب آن است که پیش از امام نگوید 🔹منابع : امام : https://b2n.ir/31949 سیستانی https://b2n.ir/30632 رهبری https://b2n.ir/60313 @ahkameshirin احکام شیرین
✅ شرائط امام جماعت ✳️ ؛ یازده شرط برای امام جماعت ذکر کرده اند. ۱) بالغ باشد. ۲) عاقل باشد. ۳) حلال زاده باشد. ۴) شیعه دوازده امامی باشد. ۵) عادل باشد. ۶) قرائتش صحیح باشد. ۷) ماموم اگر مرد است امام هم مرد باشد. ۸) بنابر احتیاط واجب حد شرعی به او نخورده باشد. ۹) ماموم اگر ایستاده نماز می خواند امام هم ایستاده بخواند. ۱۰) قبله امام و ماموم یکی باشد. ۱۱) نماز امام در نزد ماموم صحیح باشد، یعنی اعمال امام نزد ماموم اگر مجتهد است صحیح باشد یا نزد مرجع ماموم اگر خود ماموم مجتهد نیست صحیح باشد. 🔻اقتدا به امام جماعت غیر عادل و نیز کسی که معلوم نیست عادل است یا نه، صحیح نیست و عدالت این است كه فرد واجبات را انجام دهد و کارهای حرام را ترک كند و نشانه آن حسن ظاهر در گفتار و رفتار و اعمال است به شرط آنکه انسان اطّلاع از خلاف آن نداشته باشد. ✳️ ؛ امام جماعت باید «بالغ» و «عاقل» و «عادل» و «حلال زاده» و «شیعه دوازده امامى» باشد و قرائت را صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام هم باید مرد باشد، ولى امامت زن براى زن مانعى ندارد و هر انسانى حلال زاده است خواه مسلمان یا غیر مسلمان، مگر این که خلاف آن ثابت شود. 🔻«عدالت» یک حالت خداترسى باطنى است که انسان را از انجام گناه کبیره و تکرار گناه صغیره باز مى دارد و همین اندازه که با کسى معاشرت داشته باشیم و گناهى از او نبینیم نشانه وجود عدالت است و این را حسن ظاهر که حاکى از ملکه باطن است مى گویند. 🔹منابع ؛ 👇👇 مکارم https://b2n.ir/55146 سیستانی https://b2n.ir/30632 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ راه تشخیص ✳️ نظر ، ، ،بعد از اینکه بار اول خون خارج شد روزهای بعد بنابر احتیاط واجب همینکه خون داخل رحم پیدا شود حیض صورت گرفته گرچه خارج نشود. ✳️ ، ، ، ، ، ، ، بعد از خروج بار اول خون، روزهای بعد زمانی که خون از رحم خارج شود حیض محقق می شود وخون داخل رحم کافی نیست. ✳️ ، ، در روزهای بعد از خروج خون در مرتبه اول ، همین اندازه که خون داخل رحم یا پائین تر از رحم پیدا شود گرچه خارج نشود حیض محقق شده. ✳️ نکته : طبق نظر مشهور برای ابتدای حیض خارج کردن خون هم کافی است تا حیض محقق شود حتما لازم نیست خود خون بیرون بیاید. 🔻فرق نظر گروه اول مراجع و گروه سوم این است که یکی فتواست دیگری احتیاط واجب. 🔹منبع ؛https://b2n.ir/79960 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ انواع ✳️ سوال ؛ ما چند نوع وطن داریم ؟ که انسان در آنجا نمازش تمام و روزه اش صحیح است ؟ ✳️ پاسخ ؛ شش نوع وطن داریم. 1) ؛ جائیکه انسان در آنجا متولد می شود و وطن والدین اوست و او در آنجا مدتی زندگی و رشد و نمو کند حداقل به مدت یکی دو سال. 2) ؛ جائی است که انسان برای وطن دوم انتخاب می کند به شرط آنکه قصد همیشگی زندگی کردن در آنجا را داشته باشد یا مدت طولانی (سی یا چهل سال ) قصد زندگی در آنجا را داشته باشد 🔻انسان می تواند دو وطن اتخاذی داشته باشد به شرط آنکه سالی نود روز در هر کدام زندگی داشته باشد. 3) ؛ جائی است که انسان به مدت یکسال کامل آنجا زندگی کند و آنجا وطن او نیست بلکه حکم وطن را برای او دارد و نماز او در آنجا تمام و روزه اش صحیح است البته بعد از مستقر شدن او در آنجا، مثل دانشجویان و معلمین البته اینها 9 ماه هستند باید یکسال کامل باشند. یا قصد زندگی برای هفت یا هشت سال را داشته باشد مثل طلابی که برای تحصیل علم به مدت نامعلوم به شهر مقدس قم می آیند. 4) ؛ جائی است که انسان مدت طولانی بدون قصد همیشه ماندن زندگی کند که قهرا به او مقیم بگویند.مثلا چهل سال. 5_) ؛ جائی است که انسان در آنجا ملک و املاک بخرد و مدت مثلا شش ماهی زندگی کند بعد از آنجا برود ولی خانه و املاکش باقی باشند. (مقام معظم این مورد را قبول ندارند) 🔹منبع ؛ 👇👇 مکارم https://b2n.ir/32670 رهبری https://b2n.ir/06120 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ چند از دفتر مقام معظم . ✳️ سوال ؛ می خواهم دستگاه را در منزل یا مغازه نصب کنم بانک گفته هر چه تراکنش بیشتر داشته باشی پول بیشتری به شما میدهیم آیا پولی که می گیریم حلال است؟ ✳️ کسیکه برای درک ثواب جماعت در رکعت آخر اقتدا کرد و نشست ۱) آیا باید تشهد بخواند یا نه؟ ۲) آیا به حالت باید بنشیند یا نه؟ ۳) وآیا هنگام بلند شدن ذکر را باید بگوید یا نه؟ ✳️ اگر بعضی از ساکنین راضی به اقامه جماعت در محوطه مجتمع نباشند آیا می توان اقامه جماعت کرد یا نه؟ 🔹منبع ؛ استفتاء کتبی از دفتر 👇👇 🔻جواب این سوالات در پست پائین ملاحظه بفرمائید.👇👇👇👇👇👇 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم حیض که چند دقیقه ای و قبل از سه روز است. ✳️ سوال : خانم عادت ماهانه شده ولی قبل از سه روز چند مرحله پاکی چند دقیقه ای داشته حکم این پاکیها چیست، آیا حیض است، یا پاک است، و باید غسل کند، و عباداتش را انجام دهد؟ ✳️ آیات عظام (ره)، و مقام معظم ، می فرمایند ؛ تشخیص آن عرفی است اگر عرف آنرا حیض بداند حیض اگر پاک حساب کند پاکی است و هرکدام بود به وظیفه عمل کند. ✳️ آقایان ، ، ، می فرمایند : تا پنج دقیقه ایراد ندارد و حیض است. ✳️ آیت الله ؛ تشخیص آن عرفی است و تا ده دقیقه پاکی ایراد ندارد و همچنان حیض حساب می شود. ✳️ آقای : تا یکربع حتی نیم ساعت هم قطع شود ایرادی ندارد و حیض است. 🔻خلاصه ؛ غالب مراجع تشخیص را عرفی می دانند و تا چند دقیقه پاک بودن قبل از سه روز را مخلّ حیض نمی دانند مثل آقایان ، # خوئی، ، 🔹منبع :👇👇👇 سیستانی https://b2n.ir/98806 فاضل https://b2n.ir/51567 مکارم https://b2n.ir/91354 وحید https://b2n.ir/22780 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم نگاه مرد به موی جدا شده زن نامحرم ✳️ سوال : آیا مصنوعی یا کلاه گیسی که از موی زن نامحرمی درست شده را مرد نامحرم می تواند نگاه کند؟ ✳️ امام خمینی (ره) احتیاط این است که حتی به موی جداشده از زن نگاه نکند. ✳️ خوئی (ره) نگاه به موی جداشده نامحرم جایز نیست. ✳️ مقام معظم رهبری، مکارم، و مشهور مراجع نگاه به موی جدا شده از زن نامحرم را جایز میدانند حتی نگاه به دست و جداشده او اشکال ندارد، چون موضوع عوض شده. منبع : https://b2n.ir/17483 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم بازار یابی شبکه ای. ✳️ ؛  :نظر حضرتعالی در مورد فعالیت های اقتصادی به صورت بازار یابی شبکه ای که با عناوین جدید و تغییراتی در روش اجرا، رایج گردیده و بعضا مدعی اخذ مجوزهای قانونی هستند، چیست؟ ✳️ پاسخ : تنها در صورتي که بازاريابي به صورت شبکه اي و زير مجموعه اي نباشد و سود حاصله فقط به بازارياب اول تعلق گيرد اشکالي ندارد و غير آن جايز نيست. البته ممکن است در طرح هاي جديد، بعضي از اشکالات اين کار برطرف شده باشد ولي هنوز اشکال اصلي که استفاده بازارياب هاي بالواسطه مي باشد و نوعي اکل مال به باطل است وجود دارد. ✳️ سوال ؛ همانگونه که مستحضر هستید آیین نامه ای توسط وزارت صنایع، جهت فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکه ای تنظیم شده است، خواهشمند است نظر فقهی مقام معظم رهبری(مدظلّه العالی) را در مورد این آیین نامه و فعالیت طبق آن اعلام فرمایید. ✳️ جواب مقام معظم چنانچه فعالیت اقتصادی مذکور بر طبق آیین نامه ای باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، فی نفسه اشکال ندارد ✳️ حضرت آقای (مد ظله) اینگونه معاملات را اجازه و تصحیح نمی فرمایند. ✳️ آیت الله : بازاریابی شبکه ای جایز نیست. ✳️ آیت الله خراسانی: بازار یابی شبکه‌ای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمی‌توانید به کسی دیگر رجوع نمائید. ✳️ آیت الله :  به طور کلّی دادن پول در مقابل دلالی فردی که مشتری را به صورت مستقیم معرفی میکند تحت عنوان جعاله اشکال ندارد اّما چنانچه اینگونه پرداخت حّق دلالی به صورت هرمی باشد به این صورت که در هنگام معّرفی مشتری توسط نفرات بعدی به نفرات اول هم مبلغی بدهند٬ محّل اشکال و اکل مال به باطل است. ✳️ آیت الله : ای تنها در صورت وجود همه شرائط ذیل جائز است: 1) معامله در آن واقعی و واجد شرائط صحت باشد. 2) سود در مقابل کار حلال مثل معرفی مشتری – هر چند با واسطه – پرداخت شود. 3) تمام مراجع قانونی آن را مجاز بدانند و در عمل هم شرکت، قوانین را رعایت کند. 4.) فاقد هرگونه مفسده اقتصادی باشد لذا بازاریابی شبکه ای اگر شبیه معاملات شرکت های هرمی مانند گلدکوئیست باشد اشکال دارد. با توجه به توضیحات فوق، شاید مورد کمی از شرکت های این چنینی پیدا شود که ضوابط فوق در مورد آنها موجود باشد لذا توصیه اکید می شود، حتی در فرض جواز هم از چنین معاملاتی اجتناب شود بنا بر این، احتیاط در ترک است. 🔹منبع ؛ https://b2n.ir/56204 رهبری ؛ https://b2n.ir/80294 رهبری ؛ https://b2n.ir/17638 همه : https://b2n.ir/45067 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ وظیفه ماموم در حال حمد وسوره خواندن جماعت در و عصر ✳️ سوال : در حال حمد وسوره خواندن امام جماعت مامومین آیا جایز است حمد وسوره بخوانند؟ ✳️ آیت الله : حمد و سوره خواندن مأموم در رکعت اوّل و دوم نماز ظهر و عصر کراهت دارد و مستحب است به جاى آن ذکر بگويد. ✳️ (ره)، مقام معظم : ماموم در این حالت نباید و سوره بخواند و مستحب است به جای آن ذکر بگوید. ✳️ آقایان و : به احتیاط واجب حمد و سوره را نخواند و گفتن ذکر به طور آهسته مستحب است. 🔹منابع : 👇👇👇 بهجت : https://b2n.ir/67217 رهبری : https://b2n.ir/60313 سیستانی https://b2n.ir/30632 مکارم : https://b2n.ir/61979 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ وظیفه در حال قرائت امام در نماز و و ✳️ سوال : اگر ماموم صدای امام را در حال حمد و سوره نماز صبح و مغرب وعشاء کامل نشنود بعضی آیات را بشنود بعضی را نه، آیا می تواند خودش حمد وسوره بخواند؟ ✳️ حضرات ، ، انقلاب، ، 1) اگر را نباید حمد و سوره بخواند طبق نظر هر چهار مرجع 2) اگر را . مکارم : به واجب حمد و سوره را نخواند. سیستانی : مقداری را که نمی شنود آهسته بخواند. وحید : می تواند آنچه را نمی شنود بخواند اما به احتیاط مستحب کل حمد وسوره را نخواند. رهبر انقلاب : نباید حمد وسوره را بخواند 3) اما اگر را وحید: مستحب است حمد وسوره را بخواند ولی آهسته و قصد هم نکند که جزء نماز است. مکارم : جایز است حمد و سوره را آهسته بخواند سیستانی و رهبر ی : است حمد و سوره را آهسته بخواند. 🔹منبع : رهبری ; https://b2n.ir/60313 سیستانی https://b2n.ir/30632 مکارم : https://b2n.ir/61979 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ احکام بانوان، ( نقاء متخلّل ) بعد از روز تا قبل از حیض. ✳️ سوال ؛ خانمی عادت شده مرحله اول خون هم خروج از بدن داشته اما در روز چهارم تا قبل از ده روز بعضی اوقات پاکی داشته وظیفه او چیست ؟ ✳️ پاسخ ؛ ، ، آن زمانهائیکه پاک است حکم طاهر وپاکی دارد لذا اگر وقت دارد غسل کند و نمازش را بخواند حالا اگر بعد از این دوباره خون دید حیض است. ✳️ ، ، ، در آن زمان پاکی به احتیاط واجب غسل کند اعمال را انجام دهد (مثلا وقت نماز نمازش را بخواند) بعدا هم قضای آن را دوباره انجام دهد. ✳️ مشهور مراجع : این زمانهایی را که پاک بوده حیض می دانند. 🔹منبع : مکارم https://b2n.ir/91354 مشهور👇👇 https://b2n.ir/79960 (وحید) https://b2n.ir/22780 فاضل https://b2n.ir/51567 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
💄💅 🔴سئوال ⁉️آیا آرایش ساده زینت محسوب می شود؟ 🔵√ پاسخ: 🔺آیت الله خامنه ای: اگر به حدى باشد كه عرفاً زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود و تشخیص زینت بودن به عهده شخص مكلف است. 🔺آیت الله سیستانی: اگر زینت شمرده نشود پوشاندن آن لازم نیست. 🔺آیت الله مکارم شیرازی: آرایش گردى صورت و دستها تا مچ در صورتى كه بسیار خفیف باشد و منشأمفسده اى نگردد اشكالى ندارد، ولى از آرایشهاى تند یا مفسده انگیز باید پرهیز كرد. @ahkameshirin
✅ حکم نماز شکسته ای که تمام خوانده شده یا نمازی که تمام بوده وشکسته خوانده شده. 🔺 طبق نظر آیت الله 👇👇 ✳️ مسأله 1185ـ هرگاه کند که است و نماز را تمام بخواند چنانچه در وقت يادش بيايد بايد شکسته به جا آورد و اگر بعد از وقت متوجّه شود قضا ندارد. ✳️ مسأله 1186- کسى که وظيفه اش تمام است اگر عمداً يا از روى اشتباه يا فراموشى شکسته بخواند نمازش باطل است، حتّى اگر اقامه ده روز کرده و نمى دانسته که بايد در اين حال تمام بخواند و نماز خود را شکسته خوانده، احتياط واجب آن است که به صورت تمام اعاده کند. ✳️1187ـ هرگاه مشغول نماز چهار رکعتى است و در بين يادش بيايد که مسافر است، يا متوجّه شود که سفر او هشت فرسخ است، (و باید نماز را نیت شکسته می کرد و نکرده) اگر به رکوع رکعت سوم نرفته، بايد نماز را دو رکعتى تمام کند و اگر به رکوع سوم رفته نمازش باطل است و بايد شکسته بخواند. ✳️ 1188ـ هرگاه کسى مشغول نماز شکسته شود و در بين نماز يادش بيايد که نيست و يا سفرش سفرى نيست که نماز در آن شکسته باشد،(و باید نیت تمام می کرد و نکرده) بايد نماز را چهار رکعتى تمام کند و نمازش صحيح است 🔹منبع : 👇👇 مکارم https://b2n.ir/58250 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ چند استفتاء از دفتر مقام معظم . ✳️ سوال 1_ آیا می توان یک نماز را به دو نیت خواند مثلا نماز قضای صبح را میخوانیم نافله شب هم حساب شود یا غفیله میخوانیم نماز نافله مغرب هم محسوب شود ؟ ✳️ سوال : کسی نماز خواند بعد فهمید بدن یا لباسش نجس بوده آیا اعاده دارد؟ ✳️ سوال : کسی زمین و مغازه دارد و خمسش را می دهد و سال خمسی آینده هم سرمایه اش به اندازه همین زمین و مغازه است ولی مبلغ ده میلیون به دستش می رشد که از پول تخمیس شده سال قبل بیشتر نمی شود آیا دوباره باید خمس دهد؟ ✳️ سوال : اگر بچه روی فرش بول کند با آب قلیل یکبار آن را آب بکشیم پاک می شود؟ در مورد نجاسات دیگر چطور ؟ ✳️ سوال ؛ اگر بعداز نماز بفهمیم قبله را اشتباه ایستاده ایم چه حکمی دارد و تا چه اندازه انحراف از قبله در نماز ایرادی ندارد؟ ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین جواب سوالات را در پست بعدی ملاحظه فرمایید 👇👇👇👇👇👇👇👇