سوال
آيا وضو گرفتن در ايام عادت صحيح است و همان ارزش وضوى در زمان عادى را دارد؟
تمام مراجع
جواب
آرى، وضوى زن حائض صحيح است؛ ولى طاهر نمى شود و نمى تواند با آن نماز بخواند و يا دست به خط قرآن بزند.
@ahkameslaami
سوال
آیا براى قران خواندن در حالت حيض بايد وضو گرفت و قران خواند حال سوال من اين است که مگر حيض وضو را باطل نمىکند در اين حالت گرفتن و نگرفتن آن آيا فرقى هم مىكند و آيا اين وضو صحيح مىباشد و علت آن چيست؟
همه مراجع
جواب
وضوى مذکور صحيح است ولی نمیتواند لمس ایه قران کند و مستحب است زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاک نمايد و پنبه و دستمال را عوض کند و وضو بگيرد و در جاى نماز رو به قبله بنشيند و مشغول ذکر و دعا و صلوات و تلاوت قرآن شود و در اين وقت تلاوت قرآن مکروه نيست.
@ahkameslaami
سوال
با توجه به اینکه نماز قضای پدر بر پسر بزرگ واجب است، اگر پسر نتوانست ایستاده بخواند، آیا می تواند نشسته بخواند یا باید حتما اجیر بگیرد؟ اگر تمکن مالی برای اجیر گرفتن نداشت چطور؟
جواب
اگر نمازهای خود را نشسته می خواند و به بهبودی در آینده امید ندارد، می تواند نمازهای قضای پدر را نشسته بخواند و لازم نیست اجیر بگیرد.
@ahkameslaami
حکم رقص
زن در مجالس
زنــانـه مولـودی، تولّـد،
جشنتکلیف و... چه حکمی دارد؟
حضرت آقا رقـص بطور کلی
اگـر به گـونهای باشـد که شهـوت را
تحریک کند یامستلزم کار حرام ویا
مستلزم مفسدهای باشد حرام است.
آقای مکارم: تنها رقـص زن براى
شوهر جایزاست، بقیّه اشکال دارد.
اقای سیـستـانی: رقــــص زن یـا
مـرد به طـــور کـلی محــل اشکـــال
اسـت و احـوط در تـــرک آن اســت.
آقای نوری: رقصیـدن و شــرکت
در مجـالـس رقص نیز اشکــال دارد.
آقای صـــافی: حــــرام اســــــت.
اجوبةالاستفتـائات، س۱۶۷۱. مکـارم،
سایت رسمی، سیستـانی، فقــه برای
غرب نشینـان، م۵۶۵.
@ahkameslaami
سوال
زن حائض در شهري كه وطنش نيست قصد ماندن ده روز مي كند؛ در بين اين ده روز از خون پاك مي شود؛ آيا بايد نماز خود را شكسته بخواند يا تمام؟
همه مراجع
اگر قصد ماندن ده روز را داشته، نمازش تمام است؛ هر چند تعدادى از روزها را نماز نخوانده باشد
@ahkameslaami
سوال
حکم قیکردن (استفراغ😶) در ماه رمضان برای روزهدار چیه؟
جواب
عمدی
همه مراجع: اگه روزهدار عمداً قی كنه، اگرچه ناچار باشه، روزهش باطل میشه.
غیرعمدی
همه مراجع: اگه سهواً يا بیاختيار قی كنه، روزه باطل نیست؛ اما هرچه وارد فضای دهان شده، باید خارج کنه.
اگه عمدأ فرو ببره، روزهش باطل میشه؛ اما اگه بیاختیار فرو بره، روزهش صحیحه.
@ahkameslaami
آيا خوردن و فروبردن اخلاط سر و سینه، روزه رو باطل مىكنه؟
جواب
بستگی داره.
اگه این اخلاط به فضای دهان نرسیده: همه مراجع: اشکالی نداره.
اگه به فضای دهان رسیده
و فرو ببرد
آقایان امام خمینی، رهبری، وحید، صافی، فاضل، تبریزی و نوری: دراینصورت، بنابر احتیاط واجب، روزه باطل میشه.
آقای مکارم: دراینصورت، بنابر احتیاط واجب، روزه باطل میشه. همینطور اخلاطی که وارد بینی شده، [حتی اگه وارد فضای دهان نشده باشه]، بنابر احتیاط واجب، فروبردن اون روزه رو باطل میکنه.
آقایان سیستانی، زنجانی، مظاهری: بازم اشکالی نداره.
نکته فضاى دهان، یعنی جایی که حرف «خ» تلفظ میشه به بالا.
نکته
با توجه به اینکه گروه اول از مراجع در این مسئله احتیاط واجب دارن، مقلدین ایشون میتونن به نظر آقای سیستانی، زنجانی و مظاهری مراجعه کنن تا نظر همه مثل هم بشه و کلاً فروبردن اخلاط سر و سینه مشکلی نداشته باشه.
@ahkameslaami
سوال
چه کسانی باید فطریه بپردازند؟
جواب
کسی که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع که تقریباً سه کیلو است گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینها به مستحق ّ بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد کافی است
@ahkameslaami