eitaa logo
احكام و نکات کاربردی_محسن طلائی اردکانی
310 دنبال‌کننده
641 عکس
234 ویدیو
49 فایل
ارتباط با مدیر @mohsenardakan لینک کانال ⬇️⬇️⬇️
مشاهده در ایتا
دانلود
چقدر قشنگ♥️! +چشاتونو نیمه باز بزارید ^^
بسم الله.. 🔷سلسله مباحث احکام و مسائل مورد نیاز و مهدویت از کتاب "ماء مَعین" صاحب زمان و زمین ✅ تالیف حجت الاسلام و المسلمین استاد هاشمی نژاد حفظه الله (ولادت_ غیبت امام زمان عجل الله فرجه_ انتظار قلبی و بدنی_برکات یاد امام زمان _برکات ظهور و...) 🔷با کلام؛ حجت الاسلام محسن طلائی اردکانی از جمعه ۷ مهر تا چهارشنبه ۱۲ مهر ساعت ۱۹:۱۵ 🔷اردکان _ کنار حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام میدان قلعه
جناب شهردار و اعضای شورا و رئیس ارشاد و مسئولین موسسه افق کویر با سلام جوان‌ها و نوجوان های اردکان همان هایی هستند که رتبه های علمی و ورزشی و پیاده روی اربعین و عرض ارادت شان به اهل بیت عالی هست... لطفا بساط شادی های درست و غیر مخرّب برایشان مهیا کنید.. ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشن های این روزها... می شود با برنامه ریزی و دعوت و چینش درست و صحیح و مشروع، در برنامه هایمان هم شادی باشد هم اختلاط و کشف حجاب و حرکات خاص نباشد، چنانچه در برخی برنامه های قبلی بوده... باز هم تشکر از برگزار کنندگان و حامیان جشن های اردکان خواستم این نکته را متذکر بشوم که این نوجوانها و جوان‌ها و مردم امانت هستند و همان هایی هستند که اربعین رفتنشان و عزاداری محرمشان و رتبه های علمی و ورزشی آنها عالی هست... و درباره آنها سوال خواهید شد.‌.. امضا فعال فرهنگی
🌿🌿احکام پَچینه🌿🌿 پچینه⏪ که گویشِ محلیِ است. ✳️ به معنی: جمع آوری محصول پسته ی دیگران که بعد از برداشت محصول توسط مالک، بر سرشاخه های درخت باقی مانده است. 📝حکم_شرعی_پَچینه📝 🍃بعضی از مالکین از این باقی مانده محصول پسته، به اصطلاح اِعراض کرده اند و دیگر قرار نیست سراغ آن بیایند و راضی هستند که دیگران استفاده نمایند. ⛔️ولی عده ای نیز به هر دلیلی قصد دارند خودشان بعدا آن مقدار را نیز برداشت کنند و رضایت ندارند دیگران از آن استفاده نمایند. ✅نتیجه: تا زمانی که یقین به رضایت مالک نداریم حق ورود به ملک و برداشت همان مقدار کم باقی مانده ی محصول را نداریم. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🌟کانال ما رو به دوستانتان معرفی کنید☺️ لینک کانال در ایتا: https://eitaa.com/feghheakemohamad
🔷مراسم صبح میلاد با سعادت پیامبر رحمت و امام صادق علیهما السلام‌. 🔷سه شنبه ۱۱ مهر ساعت ۷:۳۰ اردکان بلوار آیت الله خامنه ای حفظه الله حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام برادران و خواهران 🔷🔷🔷🔷 رسول اللّه(صلی الله علیه و آله ) : أحْسِنْ إلی مَن أساءَ إلَیک. به کسی که در حقّ تو بدی کرده است، خوبی کن.
بسم الله.. ❌چند سؤال از طرفداران و مبلّغان موسیقی❌ سوال اول: چرا اهلبیت به هیچ نوع موسیقی سفارش نکردند!؟ چرا عقل کل و هادی سبل و معلم بزرگ بشریت؛ حضرت محمد (ص) و جانشینان معصوم ایشان ـ که همه دارای علم لدنّی و فوق بشری بودند ـ وقتی درباره فواید امور مختلف از خوردنی و پوشیدنی و درمانی صحبت کرده اند ـ که خود اعجازی از آن معادن علم و حکمت به شمار می آید ـ درباره تاثیر مثبت غنا و موسیقی (که طرفداران پر و پا قرص، مدّعی آن هستند) چیزی نگفته اند، بلکه بالعکس از آن، مذمّت هم نموده اند!!؟ در میان سفارش های اهلبیت حتی به مواردی جزئی ـ مانند تاکید بر حجامت، خوردن عسل، روغن مالی بدن، اجتناب از غذای داغ، استفاده نمودن از سیاه دانه و سیب و کرفس و خرما، دوری نمودن از عوامل افسردگی و ضد شادابی مانند برخی رنگ ها و غم و غصه دنیا ، حتی آداب چگونه آب خوردن و به رختخواب رفتن و صدها مصداق دیگر ـ بر می خوریم؛ اما هر چه جستجو می کنیم، توصیه و سفارش که هیچ؛ یک اشاره کوتاه نیز در منفعت مطلق موسیقی یا حداقل برخی اقسامش که در آن زمان و در میان برخی مردم رواج داشته، نمی بینیم!! بلکه هر چه هست همه مذمّت و مضرّت و منع از سرگرم شدن به آن است!! واقعاً چرا؟! واقعا چرا ـ از باب مثال ـ حضرت صادق (ع) ده عامل نشاط و شادابی را ـ اعم از خوردنی و غیر خوردنی ـ ردیف کرده، بر می شمارد و به نوازندگی و استماع موسیقی هیچ اشاره ای نمی کند!؟ بلکه در کلماتی دیگر نسبت به گوش دادن و نزدیکی این امور، به شدّت هشدار می دهد!! و چرا نبیّ مکرم (ص) به شادی و حتی بازی و انجام ورزش هایی مانند شنا، تیراندازی و سوارکاری سفارش می کنند؛ اما از سر وکار داشتن با موسیقی برحذر می دارند!؟ همین یک سؤال برای ایجاد شک و تردید در منافع موسیقی و دروغ بودن تبلیغاتِ بسیار در آثار مثبت آن، کافی است. به فرموده استاد علامه جعفری: «تاريخ نشان نداده است كه از انبياء و مرسيلين و ائمّه عليهم‏السلام و صحابه و پيروان واقعى آنان، موسيقى را براى تربيت ارواح آدميان توصيه كرده باشند، با اين كه رسالت و پيام آنان درباره ارائه هر گونه طريق تكامل براى انسان‏ها بوده است.» باید به دور از تعصّب، عوام فریبی و پیش داوری، با دلایل قوی و منطقی، پاسخ این سوال داده شود. صفحات ۱۸۷ و ۱۸۸
ادامه.. ❌سوال دوم : چرا دانشمندان بزرگ مروج موسیقی نشده اند؟! در مرتبه بعد از معصومان، چرا بزرگان علم و عرفان و قهرمانان میدان معرفت و سیر و سلوک، نه تنها توصیه ای به این موضوع نکرده اند؛ بلکه گوش دادن و سر و کار داشتن با موسیقی را مانع راه معنویت و معرفت معرفی نموده اند!؟ چرا از بوعلی و خواجه نصیر و علامه مجلسی و صدرالدین شیرازی گرفته تا علامه طباطبایی و امام خمینی ـ که همه از بزرگان بشریت و افتخارات عالم اسلام هستند ـ توصیه ای درباره استفاده از موسیقی نمی بینیم!؟ بلکه در مقابل، همه این بزرگان راه علم و پیشرفت و عقلانیت و جدیت را از راه موسیقی جدا دانسته اند! استاد علامه محمدتقى جعفرى (ره) مى‏گويد: «فرض مى‏كنيم كه ما هيچ ضرر محسوسى در آن اشخاص كه با موسيقى سر و كار دارند، نمى‏بينيم، امّا نبايد فراموش كنيم كه هيچ حقوقدان و فيزيكدان و رياضيدان و هيچ يك از دانشمندان علوم تحقيقى نه تنها از موسيقى براى كارهاى خود بهره‏ بردارى نكرده‏اند، بلكه به جهت مخالف بودن موسيقى با فعّاليّت علمى مغز، همواره راه تعقّل و انديشه را از راه موسيقى جدا كرده‏اند. اين حقيقت دليل آن است كه انديشه و تعقّل با تحريكات و تجسيمات موسيقى سازش ندارد؛ بنابراين ما نوعى از اختلال تعقل، در موسيقى مى‏يابيم كه از خواص تخديرى وتحريكات احساس موسيقى به وجود مى‏آيد. به علاوه پيشوايان مذهبى كه به تمام سطوح شخصيّت انسان آگاهند، موسيقى را محكوم مى‏نمايند.» ممکن است در ذهن مطالعه کنندگان محترم تأیید برخی دانشمندان بزرگ از موسیقی تداعی کند، که پاسخ آن را در صفحات گذشته آوردیم.
خاطره ای از برخورد امام خمینی (ره) در برابر موسیقی مطلب قابل تامل دیگر این که، بزرگان ما علاوه بر آن که موسیقی را ترویج ننموده اند؛ در میدان عمل نیز روی این موضوع دقت و حساسیت داشته¬اند تا مبادا از خطوط قرمز عبور نمایند!؟ از باب نمونه به نکته ای از زندگی بزرگ مرد علم و عرفان و تقوا؛ اسلام شناس بی نظیر معاصر؛ حضرت امام خمینی (ره) اشاره می کنیم. نوه امام راحل حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در مصاحبه ای با تاکید بر «تقید و حساسیت رهبر کبیر انقلاب نسبت به تمام جزئیات دین» نقل می کند: «خیلی اوقات ما نسبت به در نظر گرفتن یک ظاهر دینی بر می آشوبیم، اما وقتی کسی جلوی ما غیبت می کند حسّاس نمی شویم. وای به حال ما اگر خودمان غیبت کنیم، خودمان تهمت بزنیم و خودمان بد دیگران را بخواهیم! اگر کسی جلوی امام غیبت می کرد، ایشان از جا بلند می شد و می رفت؛ یا او را نهی می کرد. از آن سو، ظواهر دینی را هم نمی شد مقابل امام فراموش کرد، زیرا عده ای درگیر ظواهر می شوند و در نقطه مقابل آن، عده ای به بهانه اخلاقیات، ظواهر را کنار می گذارند. واقعا امام نسبت به بحث حجاب و اختلاط نامحرم توجه بسیار ویژه ای داشتند؛ در خانواده ما وقتی نوه های پسری به سن بلوغ می رسیدند امام آن ها را از نشستن سر یک سفره با نوه های دختری منع می کردند. این تقیدات بسیار سنگینی که امام به ظواهر دینی داشتند را نمی توان در تحلیل شخصیت ایشان نادیده گرفت. در بحث موسیقی هم، امام شب ها که رادیوهای بیگانه را گوش می کردند، به محض آن که صدای موسیقی از رادیو بلند می شد آن را قطع می کردند. لذا همه افراد باید مراقب باشند که خدای نکرده امام را به گونه ای تحلیل نکنند که بُعد عنایت ایشان به فقه و احکام فقهی، بخصوص مظاهر اجتماعی و فرهنگی دین، کمرنگ جلوه داده شود. قدم به قدم زندگی امام آمیخته به تقیدات کامل و بدون تسامح به احکام دینی است. البته در رفتار ایشان با کسانی که احیانا در نکاتی تقیدات لازم را ندارند، برخوردی کاملا انسانی، تربیتی بود؛ نه این که به صرف یک لغزش کسی را از دایره دین داران خارج کنند و با تهمت های ناروا او را برانند.» صفحات ۱۸۹ و ۱۹۰ کتاب " مباحث تبلیغی درباره احکام و آثار موسیقی" ┏━✨🌸✨🌸✨━┓   احکام و نکات کاربردی @ahkammohsenardakani ┗━✨🌸✨🌸✨━┛
🌷 🔸 محل قرار گرفتن دستها در رکوع ‌ ✅ احتیاط واجب آن است که در حال رکوع، دستها بر زانو گذاشته شود. 🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۲۱۴ ┏━✨🌸✨🌸✨━┓   احکام و نکات کاربردی @ahkammohsenardakani ┗━✨🌸✨🌸✨━┛