eitaa logo
مسائل الشرعيه
178 دنبال‌کننده
557 عکس
90 ویدیو
3 فایل
🔴 کانال احکام شرعی 🌸‌ براساس فتوای تمام مراجع 🌸 احکام تصویری 🌸 دسترسی آسان به احکام 🌸 به زبان بسیار ساده🖊 https://eitaa.com/joinchat/1634861104Ca61b1fa525 @ahkamsharay
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 وضو و غسل جبیره 💠 سؤال: من کارم به گونه ای است که با سر و کار دارم، اکثر اوقات دست و پاهام چسبی می شود و برطرف کردن آن مشکل است؛ برای وضو و غسل چه وظیفه ای دارم؟ ✅ جواب: در هر حال اگر برطرف کردن آن ممکن باشد، باید مانع را برطرف کنید و اگر وقت برای برطرف کردن آن کافی نباشد و موجب قضا شدن نماز باشد، وظیفه است، اما اگر رفع مانع ممکن نباشد، باید هنگام وضو یا غسل، با دست تر روی آن را کنید. ❇️کانال مسائل الشرعیه @ahkamshray
🧡 اگر دو بار سر به مهر بخورد، وظيفه چيست؟ 🧡 💜 همه مراجع (به جز وحيد): اگر مرتبه دوم بى‌‏اختيار باشد، روى هم يك سجده محسوب مى‏‌شود. 💜 آيةاللّه وحيد: اگر نتواند سر را نگه دارد و بى‏‌اختيار دوباره به جاى سجده برسد، بنابر احتياط واجب روى هم يك سجده محسوب نمى‌‏شود (اگر چه يك سجده آورده شده است). پس اگر ذكر نگفته باشد، بنابر احتياط واجب به قصد آنچه به او امر دارد- اعم از واجب و مستحب- ذكر بگويد. 📚 نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه، رساله دانشجويى ؛ پرسش ۱۲۴. ❇️کانال مسائل الشرعیه @ahkamshray
🍁🍁🍁🍁❤️نکته❤️🍁🍁🍁🍁 شخصی سراغ پسته فروشی رفت و گفت: "می شود همه پسته هایت را به رایگان به من بدهی؟" پسته فروش با تعجب به او نگاه کرد و جوابی نداد دوباره پرسید: "می شود یک کیلو پسته ی مجانی به من بدهی؟" و باز با سکوت مواجه شد. برای سومین بار پرسید: "پس خواهش میکنم دست کم یک عدد پسته مجانی به من بده." او آنقدر اصرار کرد تا بالاخره پسته را گرفت. سپس دوباره گفت: "یک عدد که ارزش ندارد یک عدد دیگر هم بدهید." و با اصرار یک پسته دیگر گرفت و در خواست کرد که پسته سوم را نیز مجانی بگیرد. پسته فروش که عصبانی شده بود، گفت: زرنگی! اینطوری میخواهی یکی یکی همه پسته هایم را بگیری؟ مشتری سمج گفت: 🔹 راستش میخواستم درسی به تو بدهم عمر و زندگی ما نیز چنین است اگر به تو بگویم همه عمرت را به من بفروش، به هیچ قیمت این کار را نمیکنی ولی روزهای زندگی ات را بی توجه، یکی یکی از دست می دهی و تا به خودت بیایی همه عمرت از کف رفته است. 🌺🍃قَال علی عليه السلام إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ 🔸 امام عليه السّلام (در باره فرصت از دست دادن) فرموده است: از دست دادن فرصت(اقدام ننمودن بكار در وقت مناسب باعث) غم واندوه است ❇️کانال مسائل الشرعیه @ahkamshray
📚 خمس جهیزیه 💠 سؤال: به وسایلی که قبل از با درآمد بین سال، برای دختر دم بخت تهیه می شود خمس تعلق می گیرد؟ ✅ جواب: اگر تهیه جهیزیه (اثاث و لوازم زندگی) برای آینده، عرفا جزء محسوب شود، خمس ندارد، هرچند تا سر سال خمسی استفاده نشده باشد. کانال 🌺 @ahkamsharay
💠حکم تخلف از وعده و قول💠 ❓سوال: آیا تخلف از وعده (در غیر از قراردادهای دوطرفه) حرمت دارد؟ ✅ پاسخ: ✴️ مقام معظم رهبری: حرمت ندارد، اما مومن اخلاقاً تخلف نمی کند. [1] ✴️ آیت الله مکارم شیرازی: اگر وعده ابتدایی بوده، خلف وعده حرام نیست. [2] ✴️ آیت الله سیستانی: وعده ابتدایی که در ضمن عقد و قراردادی نباشد واجب الوفاء نیست گرچه عمل کردن به وعده مستحب است و در حدیث آمده: (وعده مؤمن به برادر مؤمن خود همانند نذر است ولی کفاره ندارد). البته بعضی از فقهاء گفته اند عهد واجب الوفاء است یعنی التزامی که طرف مقابل بر اساس آن عملی انجام دهد مثلاً شخصی را دعوت می کند برای نهار خوردن و آن شخص کرایه ماشین می دهد و زحمت می کشد و خود را به خانه دعوت کننده می رساند، در این صورت دعوت کننده نمی تواند بگوید من وعده دادم و لازم نیست به وعده خود وفا کنم. [3] ✴️ آیت الله وحید خراسانی: خلفِ وعده کراهتِ شدیدة دارد البته اگر در حالِ وعده دادن بناءِ بر خلفِ وعده داشته باشد، حرام است و بنابر احتیاطِ واجب باید اجتناب نماید از وعده دادن به أهل در حالی که معلوم نیست به آن عمل می کند یا نه. [4] آیت الله شبیری زنجانی: اگر شخص عمل به وعده را به عهده خود گذاشته باشد تخلف از آن بنابر احتیاط جایز نیست اما اگر به عهده خود نگذاشته تخلف مکروه است. [5] ✴️ آیت الله فاضل لنکرانی: تخلف از وعده هایی که غیر از عقود لازم باشد، و ضرر برکسی وارد نشود، حرام نیست، لیکن اخلاقا کارخوبی نیست و کراهت دارد. [6] 🔴 ================ 🔹منبع: * [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 0clwTqExxAQ. * [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9509260084. *[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 561671. * [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 40042. * [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 36507. * [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502886. ❇️کانال مسائل الشرعیه @ahkamshray
حکم قتل از روی ترحم هرکس مؤمنی را عمداً بکشد جزای او جهنم است درحالی که برای همیشه در آن می ماند و خداوند بر او غضب می کند و او را از رحمتش دور می سازد و عذاب عظیمی برای او آماده ساخته است.(سوره نسا، آیه ٩٣) خداوند از گناه قاتل مؤمن نمی‌گذرد و توبه او را نمی‌پذیرد.(پیامبر اکرم(ص)، نهج الفصاحه، حدیث ٨) سؤال: از آتانازی در فارسی به قتل از روی ترحم و بیمارکشی با ترحم تعبیر می شود و به منظور کوتاه کردن مدت درمان درد و رنج بیمار لاعلاجی که براثر دانش پزشکی هیچ امیدی به شفا یا بهبودی او وجود ندارد. اقدام به این کار چه حکمی دارد؟ حضرت آیت الله خامنه ای: عمل مذکور قتل نفس محسوب می شود و جایز نیست. حضرت آیت الله تبریزی: در فرض سؤال قتل نفس محسوب می شود و حرام است و فرقی بین کشتن شخص سالم و بیمار نیست. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: حکم قتل عمد را دارد و حرام است. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: حرام و موجب قصاص برای اولیای مقتول نسبت به مرتکب مباشر این قتل می شود. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: قتل انسان مطلقاً جایز نیست، حتی از روی ترحم و حتی با اجازه خود مریض و ترک معالجه منجر به مرگ نیز جایز نیست. دلیل اصلی این مسئله اطلاقات ادلّه حرمت قتل از آیات و روایات است و همچنین ادلّه وجوب حفظ نفس و فلسفه آن ممکن است این باشد که چنین اجازه ای سبب سوءاستفاده های فراوان می شود و به بهانه های واهی قتل از روی ترحم صورت می گیرد یا افرادی به قصد انتحار و خودکشی از این راه وارد می گردند. به علاوه مسایل پزشکی غالباً یقین آور نیست و ای بسا افراد که از حیات آنها مأیوس بوده اند و به طور عجیبی از مرگ رهایی یافته اند. حضرت آیت الله سیستانی: حرام است و قتل عمد به حساب می آید. حضرت آیت الله بهجت: حرام و آدم کشی است.
📥 سوال: کسی که قبل از ماه رمضان پارسال انگشت های شصت پاهای خود را لاک زده و بعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکرده، الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست؟ 📤 پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای:‌ در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد. ✍ آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده بوده را قضا کنید. ✍ آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد. ✍ آیت الله فاضل: اگر با بودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است. 📚 منبع: استفتا از سایت مراجع عظام