قضای روزه گرفته شده
گاهی پیش می اید که شخصی فکر میکرده روزه برایش ضرر ندارد و آن روز را روزه گرفته است. اما بعداً میفهمد که بر اثر روزه، ضرری بر جسم او وارد شده. در این صورت شخص باید قضای روزه آن روز را، به جا آورد.
مساله: هرگاه عقیدهاش این بود که روزه برای او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد فهمید روزه برای او ضرر داشته، باید قضای آن را بهجا آورد.
تبریزی، صافی و سیستانی: بنابر احتیاط واجب
توضیح المسائل مراجع م1745
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مسواک زدن
شخصی که می خواهد روزه بگیرد و می داند که اگر سحر مسواک نزند، ذرّات غذا در روز بی اختیار وارد حلق می شود، واجب است که در سحر مسواک بزند یا خلال کند تا فضای دهان کاملا از ذرات غذا خالی شود.
ولی برخی از افراد به این واجب شرعی، بی توجهند.
توضیح المسائل محشی امام ص893
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نذر روزه
برخی ها در ماه مبارک رمضان و در سفر، نذر می کنند که روزه بگیرند.
در حالی که نذر روزه در سفر جايز نيست.
استفتائات جدید، آیت الله العظمی خامنه ای
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
خون دماغ شدن
برخی از مردم خون دماغ شدن یا زخمی که موجب خون ریزی شود را، مبطل روزه و وضو می دانند.
در حالی که چنین پنداری صحیح نیست.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مسواک با چوب تر
برخی از افراد مسواک زدن برای روزه دار را مکروه می دانند.
در حالی که آنچه مکروه است، مسواک کردن با چوب تر می باشد.
توضیح المسائل محشی امام ج1 ص925
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه حرام
برخی از مردم با اینکه بیمارند و حال و روز خوشی ندارد و با اینکه میدانند روزه برای آن ها ضرر دارد و باعث تشدید بیماریشان میشود، اصرار به انجام تکلیف شرعی خود دارند.
در حالی که باید بدانند بهحکم همان شرع، روزه بر آن ها واجب که نیست هیچ، بلکه حرام است.
اجوبة الاستفتائات، س 753
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
عذر روزه خواری
برخی ها تصور می کنند به اندک عذری می توانند از گرفتن روزه واجب رمضان خودداری کنند، همچون زمان امتحان، زمان درو گندم، بنایی و...
در حالی که خوردن روزه بدون عذر، حرام شرعی است و کفاره دارد.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
واجب نبودن روزه
روزه گرفتن نه نفر واجب نیست، ولی برخی از مردم در چنین شرایطی به تکلیف شرعی خود عمل نمی کنند.
- مریضی که روزه برای او ضرر دارد، اگر روزه بگیرد حرام است.
- مسافری که دائم السفر نیست و نمی خواهد ده روز در یک مکان بماند، روزه او در سفر باطل است.
- اشخاص پیر که روزه برای آن ها مشقّت دارد: ولی اگر مشقّت نداشت باید روزه بگیرند.
- زن حامله ای که روزه برای خودش یا حمل او ضرر دارد، باید روزه اش را بخورد و قضای آن را بعداً به جا آورد و برای هر روزی که روزه اش را می خورد، هفتصد و پنجاه گرم طعام به فقیر بدهد.
- زنی که به بچه شیر می دهد و با روزه گرفتن، شیرش کم می شود.
- کودکانی (دختر و پسر) که به حدّ بلوغ نرسیده اند.
- دیوانه
- خانمی که در ایام عادت ماهانه است، باید روزه اش را بخورد . قضای آن را پس از ماه رمضان به جا آورد.
- خانمی که در ایام نفاس (ایام خاصی پس از زایمان) است، باید مانند مورد قبل عمل کند.
مجمع الرسائل محشی ج1 ص454
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
شرکت زن حائض در احیاء
برخی از بانوان تصور می کنند شرکت زن حائض در مراسم احیاء و قرآن به سر گرفتن، گناه شمرده شده و حرام است.
در حالی که شرکت در احیاء برای حائض حرام نیست، ولی لمس خطوط قرآن بر حائض حرام است.
تذکر: خانمی که عذر شرعی دارد رفتن او به مسجد حرام و گناه است، ولی در حسینیه اشکالی ندارد.
استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اهدای خون
بسیاری از مردم تصور می کنند خون دادن برای آزمایش یا اهدای خون و یا حتی حجامت باعث ابطال روزه است.
در حالی که هیچکدام از این موارد، باعث ابطال روزه نیست و تنها اگر باعث ضعف شود، کراهت دارد.
استفتاء از دفتر مراجع تقلید
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
طولانی شدن احیاء
اغلب دستندرکاران برگزاری مراسمات شب های قدر، تصور می کنند برنامه احیاء و قرآن به سر گرفتن، حتما باید تا نزدیک اذان صبح ادامه پیدا کند.
در حالی که در هیچ یک از اعمال شب های قدر الزامی برای طولانی شدن اعمال تا نزدیک اذان صبح و در نتیجه مراعات نکردن حال اشخاص، قید نشده است.1
نکته: از این گذشته برخی از ذاکرین نیز در بین هر کدام از فرازهای مراسم احیاء، چنان شروع به روضه خوانی و ذکر مصیبت می کنند که، مستمع خدا خدا می کند هر چه زودتر احیاء به پایان برسد!
1. کتاب مفاتیح الجنان
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
رفع کراهت
رفتن غیر ضروری به مسافرت برای فرار از روزه مکروه می باشد.
ولی جالب است بدانید که به فتوای برخی از مراجع از روز 23 ماه مبارک به بعد، این کراهت از بین می رود.
العروة الوثقى، ج 2، شرایط وجوب الصوم، م 4 و6
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فرق های نماز و روزه
نماز و روزه چند تفاوت دارند که برخی از مردم به آن ها بی توجهند:
- کسی که مریض یا در سفر است، نباید روزه بگیرد: ولی نماز با سفر و مرض ساقط نمی شود.
- کسی که نماز قضا بر عهده اوست، می تواند نماز مستحبی بخواند: ولی کسی که روزه قضا بر عهده دارد، نباید روزه مستحبی بگیرد.
- خانم هایی که در حال حیض و نفاس اند، نباید روزه بگیرند و نباید نماز بخوانند: ولی بعد از پاک شدن، باید قضای روزه ها را بگیرند: اما قضای نمازها لازم نیست.
- ترک نماز و روزه بدون عذر، گناه زیادی دارد: در عین حال ترک نماز کفاره ندارد: اما ترک روزه کفاره دارد.
- خوابیدن حتی برای یک لحظه، نماز را باطل می کند: ولی روزه را باطل نمی کند: حتی اگر انسان شب قبل تصمیم داشته باشد که فردا روزه بگیرد و روز بعد تمام روز را خواب باشد، روزه اش صحیح است.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
کفاره ابطال روزه
مردم فکر می کنند تمام چیزهایی که روزه را باطل می کند، کفاره دارد.
در حالی که قی کردن عمدی بنابر نظر اکثر مراجع کفاره ندارد.
مسأله: اگر روزه دار عمدا قی کند فقط باید قضای آن روزه را بگیرد.1
آیات عظام مکارم، خامنه ای و صافی:
این کار مبطل روزه و موجب کفاره عمدی است.
1. توضیح المسائل مراجع، ج1 ص962 م1658
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
زکات فطره
برخی تصور می کنند میزان فطریه را باید علما معین کنند.
در حالی که فطریه به مقدار سه کیلو گندم یا جو یا خرما یا برنج و... است، که خود مردم نیز می توانند از مغازه ها سوال کنند و به وظیفه خود عمل نمایند.
توضیح المسائل مراجع ج2 م1991
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
معیار در واجب شدن فطریه میهمان
برخی از مردم تصور می کنند ملاک در واجب شدن فطریه بر میزبان، آمدن میهمان به خانه میزبان و صرف حضور اوست.
در حالی که معیار نان خور محسوب شدن است، چه در خانه و چه در بیرون از خانه.
توضیح المسائل آیت الله فاضل م2057
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
واجب یا حرام
وقتی معلوم نیست فردا ماه رمضان است و روزه واجب و یا عید فطر است و روزه حرام و نظر علما در تشخیص اول ماه نیز متفاوت است، در این مواقع اگر حاکم شرع حکم کند که اول ماه است، کسى هم که از او تقلید نمی کند، باید به حکم او عمل نماید، مگر آنکه یقین داشته باشد حاکم اشتباه میکند.1
آیت الله العظمی سیستانی:
اول ماه به حکم حاکم شرع ثابت نمی شود، مگر این که از حکم او، یا ثابت شدن ماه نزد او، اطمینان به دیده شدن ماه حاصل شود.
1. توضیح المسائل امام، م 1731
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فطریه میهمان
برخی از مردم به گمان اینکه فطریه میهمان در شب عید فطر بر عهده میزبان است، از دعوت میهمان به خانه خودداری می کنند.
در حالی که گاهی دادن فطریه این گونه میهمانان در شب عید فطر با توجه به شرایط آن بر عهده میزبان و صاحب خانه نخواهد بود.
شرایط لزوم پرداخت فطریه میهمان توسط میزبان طبق نظر برخی از مراجع تقلید، عبارتست از:
- میهمان پیش از غروب شب عید فطر بر صاحب خانه وارد شود، بنابراین فطریه میهمانی که پس از غروب وارد می شود، بر صاحب خانه واجب نیست.
- مهمان با رضایت میزبان آمده باشد.
- مهمان نان خور میزبان محسوب شود، از این رو چون بیشتر این گونه مهمان ها با یک شب غذا خوردن در خانه میزبان، نان خور او محسوب نمی شوند، فطریه آنان بر صاحب خانه واجب نمی شود و خود میهمان باید فطریه خودش را بدهد.
توضیح المسائل مراجع ج2 ص173 م1995 | عروه الوثقی ج2 ص355
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
پرداخت فطریه
بسیاری از مردم تصور می کنند چیزی که مهم است پرداخت فطریه است، بنابراین روز عید یا چند روز بعد از آن، زیاد تفاوتی ندارد.
در حالی که مراجع تقلید؛ زمان وجوب زکات فطره را از غروب شب عید فطر دانسته و تأخیر پرداخت آن را به بعد از نماز عید جایز نمی دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید.
نکته: ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد مىتواند مقدارى از مال خود را به نیّت فطره جدا کرده [حتما باید جدا شود] و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحق دیگری کنار بگذارد و هر وقت که آن را مىدهد باید نیّت فطره نماید.
توضیح المسائل مراجع ج2 م2029 و 2030
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روش پرداخت زکات
برخی از مردم صدقات واجب را به صورت مخفی می دهند تا مثلا ریا نشود!
در حالی که بهتر است صدقات واجب همچون خمس یا فطریه را علنی پرداخت کرد.
آیتالله العظمی خامنهای:
در صدقات واجب، مثل خمس، زکات، فطریه، علنی دادن صدقه افضل است.
رساله آموزشی، احکام بخش صدقه
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
صدقه به سادات
برخلاف تصور عموم معيار در جواز دادن صدقات واجب همچون زكات فطره به سيد, زكات دهنده است نه نان خور بودن.
بنابراین فردی كه سيد نيست، نمی تواند به فردی که سيد است فطريه خود را بدهد، حتی اگر نان خور او محسوب شود.
نکته: سيد فقير نیز نمی تواند از غير سيد، زكات فطره دريافت كند.
توضیح المسائل مراجع ج2 م2009
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
واجبات تخییری
واجب ها گاهی چند گزینه ای اند و چون انتخاب با خودمان است، به آن تخییری می گویند، مثلاً:
کسی که به عمد و بدون عذر روزه خود را در ماه مبارک رمضان خورده باشد، مخیر است که یکی از این سه چیز را برای کفاره انتخاب کند:
یک بنده در راه خدا آزاد کند (که در زمان ما وجود ندارد) یا شصت روز روزه بگیرد که 31 روز آن پی در پی باشد یا شصت فقیر را سیر کند و یا به شصت فقیر، هر کدام یک مد طعام بدهد.
توضیح المسائل محشی امام ج1 ص928
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
قضای روزه
برخی از مردم تصور می کنند قضای روزه واجب، همچون خود روزه واجب است و نمی توان خورد.
در حالی که طبق نظر مراجع تقلید می توان پیش از ظهر افطار نمود، مشروط بر این که وقت گرفتن قضای روزه تنگ نباشد.1
مساله: کسی که قضای روزه ماه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمدا آن را باطل کند، باید به ده فقیر هر کدام یک مد طعام بدهد و اگر نمی تواند طعام بدهد، بنا بر احتیاط واجب باید سه روز پی در پی روزه بگیرد.2
1. توضیح المسائل مراجع ج1 ص983 م1700
2. توضیح المسائل مراجع ج1 ص974 م1687
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797