eitaa logo
برداشت های نادرست از احکام
16.8هزار دنبال‌کننده
126 عکس
33 ویدیو
3 فایل
بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست مدیر 👇 @amindsi تولید محتوا، سوالات شرعی 👇 @mtdsim کانال های دیگر ما👇 @eteghadz @akhlaghz @sarayehekmaatt پرتکرارترین سوالات شما از ما👇 @s_ahkamz
مشاهده در ایتا
دانلود
اشکال دارد برخی از افراد وقتی در فتوای مرجع تقلید خود، با لفظ «اشكال دارد» یا «محل اشكال است» مواجه می شوند، مطابق دستور فوق عمل نمی کنند و با خود می گویند: اگر مشکلی داشت از کلمه "جایز نیست" استفاده می شد. در حالی که عبارات ياد شده به معناى «احتياط واجب» است كه مقلد، يا بايد مطابق آن رفتار كند و يا به فتواى مجتهد ديگر رجوع نمايد. توضيح المسائل مراجع، م 7 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
جواب سلام  بسیاری از مردم در جواب سلام که از واجبات است، کم دقتی کرده و به ظرافت ها توجه نمی کنند، برای نمونه: جواب سلام «واجب فورى» است؛ یعنى باید طورى پاسخ داد که جواب محسوب شود. واجب کفایى است؛ یعنى اگر شخصى وارد بر جمعى بشود و به آنان سلام کند، یک نفر که از آن جمع پاسخ دهد کافى است. واجب استماعی است؛ یعنى باید جورى پاسخ دهیم که سلام‌کننده بشنود و به صرف تکان دادن دست یا سر، جواب محسوب نمی گردد. 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
صحت و قبولی دو واژه برای بسیاری از مردم درست روشن نشده است و آن واژه صحت و قبولی است، صحت آن جا به کار می رود که عمل شرایط لازم را دارا باشد و واژه قبول در آنجا به کار می رود که از کمال آداب لازم برخوردار باشد، بنابراین آنجا که واژه قبول نشدن یک عمل مطرح می شود، نه این است که نباید انجام داد و یا بعدا باید آن عمل را قضا نمود. به عنوان نمونه در روایات آمده است: کسی که شراب بخورد نمازش تا چهل روز قبول نمی شود، بعضی از مردم از روایت فوق چنین برداشت کرده اند که چهل روز اعمالشان باطل است، پس بهتر است که در این مدت نماز نخوانند! در حالی که نمازشان در این مدت از کمال لازم برخوردار نیست، نه این که صحیح نیست. 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
به زبان آوردن نیت برخی بر این باورند که باید قبل از انجام اعمال عبادی، نیت را به زبان آورد و الا آن عمل باطل می شود. در حالی که نیت یعنی اینکه فرد بداند این کار را برای رضای خدا انجام می دهد و لازم نیست نیت را از قلب خود بگذراند و به زبان آوردن آن نیز، واجب نیست، ولی چنانچه به زبان هم بگوید اشکالی ندارد. رساله توضیح المسائل، ج1، م 943 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
پرداخت نفقه در پرداخت نفقه، فقیر بودن و نیاز همسر شرط نیست. ولی برخی از مردان درآمد همسر را، بهانه ای برای نپرداختن کامل نفقه قرار می دهند و این در حالی است که، زن بر شوهر حق نفقه دارد، هر چند خودش درآمدی داشته و جزء بی نیازترین مردم باشد.1 1. تحریر الوسیله، ج 2، ص 319، م 19 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فحاشی به قصد شوخی برخی تصور می کنند در فحش و ناسزا، جدیّت موضوعیت دارد، مثلاً اگر شخصی از روی شوخی به دیگری دشنام دهد، به طوری که مخاطب به نیّت شوخی برداشت کند، مانعی ندارد! در حالی که به فتوای مراجع، فحاشی حرام است، حتی به قصد شوخی. پرسش: آیا فحش دادن حرام است، اگر غرض از فحش دادن شوخی با مخاطب باشد، چه حکمی دارد؟ پاسخ: فحش دادن حرام است. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج1 ص191 و192 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فال یا نفوس بد زدن برخی از مردم پریدن کلاغ، عطسه کردن، دیدن جغد، قدم برخی افراد و... را به فال بد می گیرند، در میان غربی ها هم رد شدن از زیر نردبان، افتادن نمکدان و هدیه دادن چاقو، به شدت به فال بد گرفته می شود. و این در حالی است که از فال بد و یا نفوس بد زدن در آیات مختلف قرآن1 و روایات اهل بیت علیهم السلام به شدت نهی شده و در برخی روایات "نفوس بد زدن" در حدّ شرک و کفر معرفی شده است. از پیامبر اکرم روایت شده که فرمود: "هر کس برای سفر، خانه اش را ترک کند و بر اثر فال بدی برگردد، به آنچه بر محمد نازل شده کفر ورزیده است."2 فال بد گرچه اثر طبیعی ندارد، ولی اثر روانی آن یک حقیقت انکار ناپذیر است. در روایات اسلامی راه مبارزه با فال بد، توکل کردن بر خدا و اعتنا نکردن به آن، معرفی شده است.3 1. یس 19، نمل47، اعراف131 2. میزان الحکمه ج7 ص3344 حدیث11338 3. میزان الحکمه ج7 ص3345، ح11343 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ایستاده غذا خوردن امروزه در مجالس عروسی و عزا، ایستاده غذا خوردن بر سر میز، به یک رسم متداول تبدیل شده است. در حالی که در احکام دینی، ایستاده غذا خوردن مکروه می باشد و نشسته غذا خوردن، مستحب.1 1. توضیح المسائل امام ص 2636 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نبش قبر برخی از مردم معتقدند که نباید قبر میّت تا ابد شکافته شود. در حالی که این عقیده درست نیست و نبش آن بعد از محو آثار مانعی ندارد، مگر در مورد قبور بزرگان و اولیاءالله.1 1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
خوردن غذای اهل مصیبت امروزه مشاهده می شود که وقتی مسلمانی از دنیا می رود و خانواده ای داغدار می شود، آداب و رسوم نادرست و نابجایی اجرا می شود که علاوه بر خلاف شرع و عقل بودن ، گاه ظلم و گناه نیز به شمار می آید، به عنوان مثال: ‌‌• چیدن و حمل حجله عروسی، در تشییع جنازه جوانی که داماد یا عروس نشده است! • کشتن گوسفند و قربانی کردن در برابر جنازه • مهمانی دادن و پهن کردن سفره از سوی اهل عزا و شرکت مردم در این مجالس، در حالی که در احکام دین ما آمده است که: "مستحب است پس از دفن تا سه روز برای اهل خانه میّت غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان و در منزلشان مکروه است." حتی در حدیثی از امام صادق علیه السلام نقل شده که: "غذا خوردن در کنار (سفره) اهل مصیبت، از اعمال جاهلیت است و سنت اسلام این است که برای مصیبت دیدگان غذا ببرند (نه آنکه غذایشان را بخورند)."1 همانطور که پیامبر دستور دادند برای خانواده جعفر بن ابیطالب; وقتی خبر شهادتش رسید، غذا ببرند. • افزایش تشریفات و چشم و هم چشمی ها در مجالس عزا، که گاه مجلس غم و اندوه با محفل فرح و شادی مشتبه می گردد. • تشریفاتی که در تشییع جنازه، بر سر قبر و در نهایت در ساختن قبر اجرا می شود. و... 1. وسائل الشیعه، ج3 ص237 ح3504 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نامحرم تر در اسلام، تعبیری با عنوان «نامحرم و نامحرم‌تر» وجود ندارد. بنابراین پسر خاله، پسر عمو، پسر دایی، پسر عمه، برادر شوهر، شوهر خواهر، پزشک و استاد فرقی با سایر نامحرمان ندارند. 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797