جواب سلام
بسیاری از مردم در جواب سلام که از واجبات است، کم دقتی کرده و به ظرافت ها توجه نمی کنند، برای نمونه:
جواب سلام «واجب فورى» است؛ یعنى باید طورى پاسخ داد که جواب محسوب شود.
واجب کفایى است؛ یعنى اگر شخصى وارد بر جمعى بشود و به آنان سلام کند، یک نفر که از آن جمع پاسخ دهد کافى است.
واجب استماعی است؛ یعنى باید جورى پاسخ دهیم که سلامکننده بشنود و به صرف تکان دادن دست یا سر، جواب محسوب نمی گردد.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
خوردن و آشامیدن جنب
خوردن و آشامیدن در حال جنابت، کراهت بسیار زیادی دارد.
ولی بسیاری از مردم نمی دانند که با وضو گرفتن، می توانند این کراهت را از بین ببرند.
نکته: البته حکم کراهت، شامل خوردن و آشامیدن هاى جزئى مانند چشیدن غذا نمىشود.
استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
آداب خاص عقیقه
برخی از مردم اعتقاد دارند که گوشت عقیقه حتماً باید پخته شده و به مهمان ها داده شود.
در حالی که این نظر صحیح نیست، امام خمینی می فرماید: "در عقیقه مخیّرند بین اینکه گوشت خام یا پخته شده را تقسیم کنند، یا بپزند و عده ای از مؤمنین _حداقل ده نفر _ را دعوت کنند و به آن ها غذا بدهند."1
و عده ای دیگر برای استخوان های عقیقه آداب و احکامی قائل شده اند که حضرت آیت الله فاضل لنکرانی در این باره می فرماید: "استحباب دفن کردن استخوان های عقیقه و بعضی از کارهایی که در بعضی جاها مرسوم و معروف است، ثابت نشده و مدرک ندارد."2
1. آموزش فقه ص366
2. جامع المسائل ج2 ص389 س1027
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
جنابت و نماز
برخے از افراد به دلیل آگاهی نداشتن از اینکه جنب باید ݟسل کند، چندین سال با حال جنابت، نماز خوانده و امروز که فهمیده اند، بدون جبران، تنها تصمیم بر توجه بیشتر نسبت به مسائل پیش رو گرفته اند.
در حالی که به فتوای تمامی مراجع، نمازهایی که فرد در این مدت و در حال جنابت خوانده، به هر مقدار که هست، باید قضا شود.
رساله دانشجویی، سید مجتبی حسینی
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
غیبت با اشاره
برخی از مردم تصور می کنند غیبت کردن تنها با زبان ممکن است و هر چیزی غیر از زبان غیبت محسوب نمی شود.
در حالی که چنانچه با اشاره دست عیب کسی بیان شود، مثلا کم عقل بودن کسی را بفهمانند، این اشاره نیز غیبت محسوب می شود.
رساله آموزشی بخش غیبت
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
شرم و حیا در احکام شرعی
برخی از مردم فکر می کنند شرم و حیا می تواند عذر شرعی باشد، در حالی که در مسائل دینی حیا عذر شرعی محسوب نمی شود.
پرسش: شخصی احتیاج به غسل پیدا کرده و به علت خجالت، تیمم می کند. آیا صحیح است؟
پاسخ: در مسائل شرعی خجالت و عذر، مجوز تیمم نیست، ولی اگر وقت تنگ باشد واجب است تیمم کند و نماز خود را بخواند و نماز صحیح است و قضا ندارد.
جامع المسائل فاضل ج2 ص106 س171
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
کم یا زیاد
برخی تصور می کنند ارتکاب حرام به مقدار کم مانعی ندارد.
در حالی که کار حرام مخالفت و نافرمانی با خداوند است و مقدار کم آن نیز گناه محسوب شوده و تفاوتی ایجاد نمی کند.
برای مثال:
■ خون نجس است و خوردن آن حرام، چه یک قطره باشد و چه یک ظرف
■ سرقت حرام است، چه به مقدار کم باشد یا زیاد.
■ غذا خوردن برای روزه دار، حرام است چه کم و چه زیاد
■ آشکار کردن موهای سر در برابر نامحرمان حرام است، چه تمام موها و چه قسمتی از آن.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مهره مار
برخی از مردم معتقدند. مهره مار باعث در امان ماندن از بلاها می شود.
در حالی که مهره مار و تاثیر آن در رهایی از بلاها و خرافاتی از این قبیل، در هیچ منبع دینی معتبر ذکر نشده و انجام این عمل به این معناست که من خدا و فاعلیت او را کنار گذاشته و تمام اعتقاداتم را به یک مهره گره زدهام که این خود نوعی از شرک است.
پرسش: اعتقاد به مهره مار چه حکمی دارد و آیا پول دادن برای آن جایز است؟
پاسخ: جایز نبوده و رجوع به آن حرام است و پرداخت پول در برابر این کارها جایز نیست.
استفتاء از دفتر آیت الله العظمی مکارم
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
کتاب گنج های معنوی
برخی از مردم احادیث و دعاهای موجود در کتاب گنج های معنوی را به قصد صدور و وارد شدن از شرع مقدس، می خوانند.
در حالی که این کتاب مشتمل بر دعاهای موثق و غیر موثق می باشد و در هنگام خواندن، نباید به قصد صدور و وارد شدن از شرع مقدس خوانده شود، ولی خواندن دعاها به امید استجابت، یا ثواب مانعی ندارد.
نکته: برای استفاده از دعاهای مختلف، بهتر است به کتاب مفاتیح الجنان که اعتبار آن بیشتر است، مراجعه شود.
سایت مرکز پاسخگویی به سوالات دینی
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نماز بدون چادر
برخی از خانم ها فکر می کنند نماز خواندن بدون چادر، اشکال دارد
در حالی که مهم پوشیده بودن بدن نمازگزار است چه با چادر و چه با پوشش دیگر.
پرسش: اگر خانمی با لباس محفوظ مثل مانتوی گشاد و شلوار و روسری یا مقنعه بزرگ نماز بخواند، درست است یا خیر؟
پاسخ: اشکال ندارد.
استفتائات امام خمینی ج1 ص137 س35
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
دروغ منفعتی
بسیاری از مردم در جواب ارتکاب گناه، می گویند: دروغ اگر مصلحتی باشد، اشکالی ندارد.
در حالی که دروغ مصلحتی به معنای رایج نزد مردم که در واقع دروغ منفعتی است، حرام بوده و از گناهان کبیره می باشد.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
شکستن قسم
برخی از قسم ها را می توان شکست و نیازی به پرداخت کفاره نيست، ولی بسیاری از مردم نسبت به آن بی اطلاعند:
_ کسی که مجبور باشد یا از روی عصبانیت قسم بخورد، شکستن آن کفاره ندارد.
_ قسمی که از ذهن بگذرد و یا نوشته شود، کفاره ندارد.
_ قسمی که انجام آن غیر ممکن بوده و یا مشقت داشته باشد، شکستنش کفاره ندارد.
_ اگر کاری که برای انجام آن قسم خورده، حرام و مکروه باشد و یا کاری که برای ترک آن قسم خورده، واجب یا مستحب بوده باشد؛ مثلا: به خدا قسم ازدواج نخواهم کرد، خانه بستگان نخواهم رفت، دیگر کار خیر انجام نخواهم داد، قرض نخواهم داد و... شکستن چنین قسمی نیز کفاره نخواهد داشت.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
قسم خوردن
كسي كه قسم می خورد، اگر حرف او حتی راست باشد، قسم خوردن او مكروه است1، اما امروزه متاسفانه برخی از مردم به راحتی در کارهای روزمره قسم می خورند و قسم ها به گونههای مختلفی از زبان مردم شنیده می شود:
به خدائی که بالا سرمونه
خدا شاهده
خدا به سر شاهده
خدا میدونه
خدا وکیلی
خدا گواه
به خود خدا قسم
1. توضیح المسائل آیت الله العظمی صافی م 2684
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اسراف در خوردن
مردم اسراف را در دور ریختن غذا می دانند و اگر غذایی زیاد بماند می گویند بخورید تا اسراف نشود.
در حالی که خوردن بی جا و زیاد نیز، نوعی اسراف محسوب شده و مکروه است.1
1. توضیح المسائل مراجع ج2 ص539
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇😍
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تیمم بر دیوار
بسیاری از مردم فکر می کنند برای تیمم حتما باید دو کف دست را بر روی زمین گذاشت.
در حالی که در صحّت تیمّم، بودن آنها بر روی زمین شرط نیست،1 بنابراین اگر چیزهایی مثل خاک و سنگ که تیمّم بر آنها صحیح است، به دیوار چسبیده باشند، تیمّم بر آنها صحیح است.
1. اجوبة الاستفتائات، سؤال 200
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه سکوت
برخی از مردم با ذهنیت قبلی نسبت به یک داستان قرآنی، گاهاً روزه سکوت می گیرند.
در حالی که در داستان فوق ایشان به خاطر مصلحتی مامور به سکوت بود و به فرمان خدا از سخن گفتن در این مدت خاص خوددارى می کرد.
لذا اگر شخصی روزه سکوت را، به عنوان حکمی از احکام اسلام بگیرد، بنا بر نظر تمامی مراجع، مرتکب بدعت شده و حرام است.1
مصباح الهدى فی شرح العروة الوثقى، ج9، ص98
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
جلوتر بودن زن در نماز
بسیاری بر این باورند كه اگر زن جلوتر از مرد يا مساوی با مرد به نماز ايستاد، نماز او باطل است.
در حالی كه اين طور نيست و نظر مراجع در اين زمينه متفاوت است.
امام: رعايت نكردن مرد بر زن كراهت دارد ولی نماز باطل نيست.1
بهجت، زنجاني، صافی، نوری همدانی: نماز باطل نيست ولی كراهت دارد.2
خامنه ای، وحيد خراسانی: در صورتی كه يك وجب فاصله باشد نمازشان صحيح است.3
مكارم شيرازی، سيستانی: احتياط واجب زن عقب تر بایستد.4
1 و 2. رساله مراجع م 886
3. رساله مراجع م 886 و اجوبه س374
4. استفتاء از دفاتر
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تشخيص منی
برخی از مردان تصور می کنند برای تشخیص و صدق منی، یکی از سه نشانه کافی است.
در حالی که هر سه نشانه باید با هم باشد و اگر هیچ یک از نشانه های سه گانه و یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی شود، مگر آنکه از راه دیگری یقین کند که منی است.
نشانه های منی:
1. همراه با شهوت باشد. 2. با جستن بیرون آید. 3. بدن سست شود.
بنا بر نظر آیات عظام بهجت و مکارم: خروج منی در مرد دو نشانه دارد:
1. همراه با شهوت باشد 2. با جستن بیرون آید. و اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آن دو را نداشت، حکم به منی نمی شود؛ مگر آنکه از راه دیکری یقین کند که منی است.
توضیح المسائل مراجع، م346
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تاخیر اجاره
برخی از مالکین در قرارداد خود شرط می کنند که در صورت تاخیر در پرداخت اجاره به ازای هر روز، فلان مبلغ به عنوان خسارت باید پرداخت گردد.
در حالی که چنین قراردادی از نظر شرعی صحیح نیست، ولی می توان شرط کرد که در صورت تاخیر، اجاره فسخ گردد.
استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مسح پا
بسیاری از مردم تصور می کنند در وضو، کشیدن مسح تا برآمدگی پا کافی است.
درحالی که طبق نظر برخی از مراجع، مسح باید تا مفصل ادامه پیدا کند.
مسأله:
_ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا مفصل مسح نماید.1
_ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا برآمدگی روی پا مسح کند بلکه احتیاط واجب این است که تا مفصل را هم مسح نماید.2
_ روی پا را باید از سر انگشتان (غیر از انگشت کوچک که به تنهایی اشکال دارد) تا برآمدگى روی پا، مسح نماید و بنابر احتیاط مستحب تا مفصل پا ادامه دهد.3
1- أجوبة الاستفتائات خامنه ای س106
2- توضیح المسائل جامع سیستانی ج1، م272
3- توضیح المسائل مکارم، م272
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
وفای بیجا
گاه برخی از مردم آداب و رسوم محلی خود را به پای دین می گذارند و حکم دینی بر آن بار می کنند مثلا:
برخی فکر می کنند مرد یا زن به عنوان وفا به همسر متوفی، نباید ازدواج کند.
لذا تا یک سال و گاهی تا آخر عمر ازدواج مجدد را بر خود حرام می دانند و آن را یک ارزش برای خود تلقی می کنند.
در حالی که گاه ازدواج نکردن آثار و پیامدهای منفی دارد و ازدواج کردن همیشه مطلوب است، مخصوصا آنجا که زن در معرض خطر گناه باشد.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نماز زن بیوه
در بین برخی از مردم مطرح است که اگر زن بیوه ازدواج نکند و یا صیغه نشود، نمازش قبول نیست.
در حالی که اصل ازدواج همیشه خوب و مطلوب بوده است، اما اینکه زن بیوه عبادتش قبول نباشد اساس درستی ندارد و از جمله عقاید ناصحیحی است که در بین مردم رایج است.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
شرکت کودک در نماز جماعت
بسیاری از مردم معیار صحیح بودن شرکت در نماز جماعت را، بلوغ می دانند.
در حالی که بلوغ فقط در امامت جماعت لازم است و در صفوف جماعت معیار صحیح بودن نماز، مأمومین هستند نه بلوغ.
مسأله: اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده اند بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد فاصله شود چنانچه ندانند نماز او باطل است، می توانند اقتدا کنند.
توضیح المسائل مراجع ج1 ص802 م1417
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اقتدای مسافر به غیر مسافر
برخی از مردم فکر می کنند غیر مسافر نباید به مسافر اقتدا کند.
در حالی که صحیح مسأله چنین است:
"مسافری که نماز ظهر و عصر و عشاء را شکسته می خواند مکروه است برای کسانی که مسافر نیستند، امامت کند و همچنین مکروه است کسی که مسافر است به حاضر اقتدا کند."
البته منظور از کراهت در اینجا، کمتر بودن ثواب است و گرنه نماز جماعت در هر صورت ثواب دارد.
توضیح المسائل مراجع ج1 م1490ص832
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
حکمت یا علت
برخی از کسانی که شنیده های جزئی از حکمت های احکام دارند، تصور می کنند فلسفه و علت اصلی آن حکمت هایی که در رابطه با آن مسائل شنیده اند مقصود است.
لذا به سادگی به خود حق می دهند که احکام شرعی را تغییر دهند، مثلا:
شنیده اند نماز مسافر به خاطر خستگی سفر است و در این زمان که وسایل سریع السیر وجود دارد و کسی در مسافرت های محدود خسته نمی شوند، پس باید نماز را در این گونه سفرها کامل خواند!
در حالی که خستگی یکی از حکمت های نماز شکسته است، نه علت اصلی آن.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797