لِه کردن تخممرغ یا انار
برخی از مردم هنگامی که عروس را به خانه میبرند، زیر پای او تخممرغ یا انار میگذارند تا لِه کند و به سلامت وارد خانه شده و خوشبخت گردد.
در حالی که چنین کاری خرافه محسوب شده و جایز نیست.١
١. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
👉 @ahkamz
دروغ
یکی از کسبهای حرام، کسب از طریق کذب و دروغ است. در گذشته اکتساب از راه کذب، کمتر وجود داشت. امّا در زمان ما این معنا وجود دارد. امروزه عدهای در دنیا از طریق دروغ گفتن نان میخورند! دروغ و شایعهپردازی، در دنیا کار رایجی است.
بعضی از روزنامهنگارها، وبلاگنویسها یا کسانی که در رسانههای صوتی و تصویری کار میکنند، دروغ میسازند و بابت آن پول میگیرند.
این یک معاملهای است که اگر بخواهیم بگوییم این معامله حرام است، لازمهاش این است که دروغگفتن حرام باشد.
📚 رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ديگران هستند!
گروهى امر به معروف و نهى از منكر نمىكنند و مىگويند: «اگر لازم باشد، فلان شخصيت، يا مقام و يا فلان انجمن اسلامى و ديگران هستند.» غافل از آنكه امر به معروف همچون نماز، وظيفۀ همه است.
امكان دارد آن خلافى را كه شما مشاهده كردى، فلان مسؤول يا رئيس مشاهده نكند. يا ممكن است آن مسؤول فكر مىكند كه پشتوانۀ مردمى ندارد و اگر افرادى مثل شما فرياد بزنند، ديگران نيز قيام مىكنند و مىگويند: «جانا كه سخن از دل ما مىگوئى!»
آرى! غفلت ديگران دليلى براى توجيه غفلت ما نيست.
📚 امر به معروف و نهی از منکر (قرائتی) ص٨٠
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نجاست موش
بسیاری از مردم موش زنده را نجس می دانند؛
در حالی که موش از حیوانات نجس نیست و مانند گربه و خرگوش است که فقط مرده و فضله آن نجس است.
💠 پرسش: اگر موش زنده وارد غذا شود و زنده بیرون آید، آیا غذا پاک است.
پاسخ :پاک است، ولی آلوده است.١
١. استفتائات جدید آیت ا... مکارم
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
👉 @ahkamz
حد ترخص هوایی
برخی گمان میکنند حد ترخص فقط مربوط به سفر زمینی است؛ درحالی که سفر هوایی نیز حد ترخص دارد، بااین تفاوت که بسیار زودتر حاصل میشود.
💠 معیار حد ترخص هوایی آن است که اگر فضا ساکت باشد صدای اذان را نشنود و افراد روی زمین دیده نشوند و در سفرهای هوایی حدّ ترخص بسیار زود حاصل می شود، چند دقیقه ای که از محل دور شوند به حدّ ترخص می رسند.
📚 منبع: سایت آیت الله مکارم، بخش استفتائات
@ahkamz
سگ زینتی
برخی از افراد بین سگهای ولگرد در نجاست با سگهای زینتی و تربیت شده، تفاوت قائلند؛ در حالی که سگ نجس العین است، یعنی تمام بدنش نجس است و با شستن هم پاک نمی شود و تفاوتی هم بین سگ زینتی و غیر زینتی، سگ کوچک و بزرگ، سگ جیبی و مینیاتوری، سگ تربیت شده و... نیست.
🔹 استفتاء از دفتر آیت الله العظمی سیستانی
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
زینت بودن ناخن
برخی از بانوان به سبب وجود برخی روایات ناخن خود را بلند می گذارند.
در حالی که بلند گذاشتن ناخن به خودی خود اشکالی ندارد، ولی اگر شخص با مراجعه به عرف جامعه یقین کند، بلند گذاشتن ناخن زینت شمرده میشود، باید آن را از نگاه نامحرم بپوشاند.
💠 پرسش: آیا بلند گذاشتن ناخن، زینت محسوب شده و باید از نامحرم پوشانده شود؟
پاسخ: تشخیص زینتی بودن عرفی است و اگر زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشیده شود.
استفتاء از دفتر آیت الله العظمے نوری همدانی
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فحاشی به قصد شوخی
برخی تصور میکنند در فحش و ناسزا، جدیّت موضوعیت دارد؛ مثلاً اگر شخصی از روی شوخی به دیگری دشنام دهد، به طوری که مخاطب به نیّت شوخی برداشت کند، مانعی ندارد!
در حالی که به فتوای مراجع، فحاشی حرام است، حتی به قصد شوخی!
💠 پرسش: آیا فحش دادن حرام است، اگر غرض از فحش دادن شوخی با مخاطب باشد، چه حکمی دارد؟
پاسخ: فحش دادن حرام است.
📚 مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج١ ص١٩١
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اضافه شدن به کفاره!
بعضی گمان میکنند اگر چندسال کفاره روزه را نپردازند، باید آن را چند برابر پرداخت کنند؛ در حالی که با گذشت چندسال چیزی به کفاره اضافه نمیشود
💠 پرسش :چنانچه فردی کفاره روزه را چند سال پرداخت ننماید، آیا باید چند برابر پرداخت نماید؟
پاسخ :اگر چند سال بگذرد و كفّاره را بهجا نياورد، چيزى بر آن اضافه نمیشود. ١
١. استفتائات آیت الله مکارم
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ایستادن به احترام نام امام زمان عج
یکی از سنت های نیکو ایستادن به احترام نام خاص حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف "قائم آل محمد" است، که ریشه آن به سیره امام رضا علیه السلام بر می گردد که به هنگام شنیدن نام حضرت ایستادند و دست مبارکشان را بر سر گذاشتند.
اما برخی از مردم تصور می کنند که ایستادن واجب است، در حالی که واجب نیست.
استفتائات جدید تبریزی ص505 س2207 2208
استفتائات مکارم ج1 ص532 س1749
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
لباس شهرت
امروزه شاهدیم که افراد در سنین و جنسیتهای مختلف، لباسهایی با طرح، رنگ و مدلهای بسیار متنوع پوشیده و در جامعه ظاهر میشوند و این را حق و سلیقه خود میدانند؛ درحالیکه در احکام دینی به نوع خاصی از لباس دستور داده نشده است، ولی باید شرایطی داشته باشد، از آن جمله است:
۱. بدن را به مقدار لازم بپوشاند؛
۲. نازک و بدن نما نباشد؛
۳. برجستگیهای بدن را بپوشاند؛
۴. لباس شهرت نباشد؛ ١
«پوشیدن لباس شهرت، چه برای مرد و چه برای زن، بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. » ٢ در نتیجه تفاوتی میان لباسهایی که موجب
شهرت میشود نیست؛ چه از نظر جنسی یا رنگ آن -تند و زننده- و چه ازنظر مدل یا نحوه پوشیدن آن.٣
🔹 پوشش این گونه، در روایات نیز نهی شده است.
- پیامبراکرم صلی الله وعلیه وآله میفرمایند:
کسی که در دنیا لباس شهرت بر تن کند، خداوند در روز قیامت بر او لباس خواری میپوشاند. ۴
- امام صادق علیه السلام هم میفرمایند:
برای خواری مرد همین بس که لباسی بر تن کند که سبب شهرت شود و بر مرکبی سوار شود که او را انگشت نما کند.۵
١. لباس شهرت لباسی است که انسان را انگشت نما کند.
٢. توضیح المسائل، مسئله۸۴۵.
٣. احکام روابط زن و مرد، ص۹۱.
۴. بحارالانوار، ج۷۹، ص۳۱۴
۵. بحارالانوار، ج۷۹، ص۳۱۳
📚 منبع: احکام و آداب آرایشگری ص۴٨
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
امامت زن در نماز جماعت
بسیاری از مردم، امامت زن برای زنان در نماز جماعت را، نادرست می دانند.
در حالی که بنابر نظر اکثر مراجع، امامت زن برای زنان در نماز صحیح است.١
اگر چه آیات عظام صافی و وحید خراسانی آن را مکروه و آیت الله سبحانی، آن را خلاف احتیاط استحبابی میدانند.
🔹آیات عظام گلپایگانی، فاضل، امام: بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.
١. توضیح المسائل مراجع م١۴۵٣
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
👉 @ahkamz
فال حافظ
فال گرفتن برای اطلاع از آینده خصوصاً در لحظه تحویل سال، یکی از رایج ترین کارها در بین مردم می باشد؛ در حالی که بهتر است بدانیم فال گرفتن در احکام اسلامی جایی نداشته و قضا و قدر هم با آن معلوم نمی شود.
💠 پرسش: گرفتن فال حافظ و اعتقاد به صحت آن، آیا وجه شرعی دارد؟
پاسخ: اعتقاد به صحت آن وجه شرعی ندارد.
📚سایت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بردن کودکان به مسجد
برخی از مردم برای نماز و سایر اعمال عبادی، کودکان را همراه خود به مسجد میبرند؛ درحالیکه این کار مکروه است.
💠 راه دادن کودکان و دیوانهها به مسجد مکروه است.١
‼️ منظور کودکانی است که احترام مسجد را نگه نمی دارند یا مزاحم نمازگزاران هستند یا ممکن است سبب نجس شدن مسجد شوند، ولی کودکانی که برای نمازخواندن میآیند، مکروه نیست.
١ توضیح المسائل، م۹۱۵.
📚احکام مسجد ص٧۶
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ترویج موسیقی
برخی معتقدند که چون موسیقی، نوع حلال هم دارد، تاسیس و تشکیل آموزشگاهها و انجمنهای موسیقی و بطور کلی ترویج آن بدون اشکال است؛ درحالیکه در شرایط کنونی جامعه که موسیقی حرام غلبه دارد، ترویج آن جایز نیست.
💠 هر چیزی که پدیدۀ موسیقی را در جامعه رایج، و آن را عادیسازی کند، ترویج محسوب میشود. با توجه به اینکه در زمان ما موسیقی لهوی بر غیر لهوی غلبه دارد، باید جلوی ترویج آن را گرفت؛ زیرا وقتی این امر در جامعه رواج پیدا کرد، حرام نیز در جامعه گسترش مییابد.
‼️اگر زمانی رسید که موسیقی حرام مطلقاً در جامعه وجود نداشت، یعنی موسیقیدانهای متدیّنی پرورش یافتند که آثار هنری آنها غیر لهوی و حلال، بلکه مقرّب الی الله شد، آن وقت تشکیل آموزشگاه و نمایشگاه اشکال ندارد. اما امروز اینگونه نیست و وضع موسیقی کشور، نامطلوب است؛ یعنی موسیقی لهوی مضل بر موسیقی غیر لهوی غلبه دارد. بنابراین در این شرایط ترویج موسیقی جایز نیست.١
١. رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب. بخش موسیقی
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بردن بچه ها به میهمانی
بسیاری از مردم هنگام رفتن به میهمانی فرزندان یا همراهان دیگری را بدون دعوت با خود میبرند، در صورتی که میزبان فقط ایشان را دعوت نموده است! و چه بسا ممکن است این کار سبب کدورت نیز گردد.
💠 بردن افراد دعوت نشده به میهمانی در صورت یقین به رضایت میزبان، جایز و در صورت شک یا یقین به عدم رضایت میزبان، جایز نیست.١
١. استفتائات آیت الله مکارم
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
احکام روزه
برخلاف تصور برخی، برای شش نفر مستحب است در ماه رمضان اگر چه روزه نیستند از کاری که روزه را باطل میکند، خودداری نمایند:
اول- مسافری که در سفر، کاری که روزه را باطل میکند انجام داده باشد و پیش از ظهر به وطنش یا به جایی که میخواهد ده روز بماند برسد.
دوم- مسافری که بعد از ظهر به وطنش یا به جایی که میخواهد ده روز در آنجا بماند برسد.
سوم- مریضی که پیش از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل میکند، انجام داده باشد.
چهارم- مریضی که بعد از ظهر خوب شود.
پنجم- زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود.
ششم- کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود.
📚 رساله امام خمینی ره مسأله ۱۷۴۹
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه مشاغل سخت
برخی از افراد به دلیل داشتن شغل سخت و طاقت فرسا از گرفتن روزه خودداری میکنند و معتقدند بهطور کلی روزه بر آنها واجب نیست؛ درحالیکه حکم مسأله به شرح زیر است :
💠 اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی به علت - مثلا - طولانی بودن روز و شدت گرما، اتمام روزه بر آنان حَرَجی است و مشقّتی فوق العاده دارد که عادتاً تحملپذیر نیست، باید از ابتدای روز، روزه بگیرند ١، هنگامی که دچار ضعف شدید یا تشنگی زیاد شوند که ادامۀ روزۀ ماه مبارک رمضان بر آنان حَرَجی شد، میتوانند آب بیاشامند یا غذا بخورند ولی روزۀ آنها باطل میشود.
١. آیت الله سیستانی: باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ضررهای خفیف
بعضی از روزهداران هرگونه ضرر - ولو کم و خفیف - را مجوز خوردن روزه میدانند؛ درحالیکه ضررهای خفیف و مختصر، مجوز افطار روزه نیست و در اینصورت روزه بر فرد واجب است.
‼️ بنابراین اگر روزه موجب میشود که مختصری تغییر در مزاج فرد ایجاد شود یا اندکی دمای بدنش افزایش یابد یا در بدنش احساس ضعف و سستی کند یا باعث کاهش نور چشم به مقدار متعارف شود، بهگونهای که یکی دو ساعت بعد از افطار عارضۀ مذکور به کلی برطرف شود یا سایر
ضررهای خفیف مشابه که عُقلا از آن پرهیز نمیکنند و عرف مردم عادتاً آن را تحمل میکنند، ضررهای مذکور عذر شرعی محسوب نمیشود و روزه بر چنین افرادی واجب است.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه سکوت
برخی از مردم با ذهنیت قبلی نسبت به یک داستان قرآنی، گاهاً روزه سکوت می گیرند؛ در حالی که در داستان فوق، ایشان به خاطر مصلحتی مامور به سکوت بود و به فرمان خدا از سخن گفتن در این مدت خاص خوددارى می کرد.
‼️ لذا اگر شخصی روزه سکوت را، به عنوان حکمی از احکام اسلام بگیرد، بنا بر نظر تمامی مراجع، مرتکب بدعت شده و حرام است.١
١، مصباح الهدى فی شرح العروة الوثقى، ج٩، ص٩٨
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه زن باردار یا شیرده
برخی گمان میکنند زن باردار یا شیرده، بطور کلی نباید روزه بگیرد؛ درحالیکه حکم مسأله دائر مدار ضرر و عدم ضرر برای او و فرزندش میباشد...
💠 خانمی که فرزند در راه دارد و یا بچه شیر می دهد، اگر روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد به فتوای همه مراجع تقلید نباید روزه بگیرد، ولی اگر خانمی در این وضعیت خودش می داند که می تواند روزه بگیرد و مشکلی پیش نمی آید، باید
به مقداری که می داند آسیبی ندارد روزه بگیرد.١
١ .توضیح المسائل مراجع، م١٧٢٨؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
افطار روزۀ مستحبی
بعضی تصور میکنند باطل کردن روزۀ مستحبی جایز نیست؛ درحالی که نه تنها این کار جایز است، بلکه در مواردی مستحب است!
💠 بنظر مراجع تقلید، اگر کسى روزۀ مستحبى بگیرد، واجب نیست آن را به آخر رساند؛ بلکه اگر برادر مؤمنش او را به طعام دعوت کند، مستحب است دعوت او را قبول کرده و در بین روز افطار کند.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نیت روزه ماه مبارک رمضان
برخی تصور می کنند نیت روزه ماه رمضان، فقط در صورتی صحیح است که انسان، هر شب برای فردای آن نیت کند؛ در حالیکه بهتر است علاوه بر نیت جداگانه در هر شب، در شب اول ماه نیز، نیت روزه همه ماه را بنماید.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797