بردن کودکان به مسجد
برخی از مردم برای نماز و سایر اعمال عبادی، کودکان را همراه خود به مسجد میبرند؛ درحالیکه این کار مکروه است.
💠 راه دادن کودکان و دیوانهها به مسجد مکروه است.١
‼️ منظور کودکانی است که احترام مسجد را نگه نمی دارند یا مزاحم نمازگزاران هستند یا ممکن است سبب نجس شدن مسجد شوند، ولی کودکانی که برای نمازخواندن میآیند، مکروه نیست.
١ توضیح المسائل، م۹۱۵.
📚احکام مسجد ص٧۶
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ترویج موسیقی
برخی معتقدند که چون موسیقی، نوع حلال هم دارد، تاسیس و تشکیل آموزشگاهها و انجمنهای موسیقی و بطور کلی ترویج آن بدون اشکال است؛ درحالیکه در شرایط کنونی جامعه که موسیقی حرام غلبه دارد، ترویج آن جایز نیست.
💠 هر چیزی که پدیدۀ موسیقی را در جامعه رایج، و آن را عادیسازی کند، ترویج محسوب میشود. با توجه به اینکه در زمان ما موسیقی لهوی بر غیر لهوی غلبه دارد، باید جلوی ترویج آن را گرفت؛ زیرا وقتی این امر در جامعه رواج پیدا کرد، حرام نیز در جامعه گسترش مییابد.
‼️اگر زمانی رسید که موسیقی حرام مطلقاً در جامعه وجود نداشت، یعنی موسیقیدانهای متدیّنی پرورش یافتند که آثار هنری آنها غیر لهوی و حلال، بلکه مقرّب الی الله شد، آن وقت تشکیل آموزشگاه و نمایشگاه اشکال ندارد. اما امروز اینگونه نیست و وضع موسیقی کشور، نامطلوب است؛ یعنی موسیقی لهوی مضل بر موسیقی غیر لهوی غلبه دارد. بنابراین در این شرایط ترویج موسیقی جایز نیست.١
١. رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب. بخش موسیقی
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بردن بچه ها به میهمانی
بسیاری از مردم هنگام رفتن به میهمانی فرزندان یا همراهان دیگری را بدون دعوت با خود میبرند، در صورتی که میزبان فقط ایشان را دعوت نموده است! و چه بسا ممکن است این کار سبب کدورت نیز گردد.
💠 بردن افراد دعوت نشده به میهمانی در صورت یقین به رضایت میزبان، جایز و در صورت شک یا یقین به عدم رضایت میزبان، جایز نیست.١
١. استفتائات آیت الله مکارم
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
احکام روزه
برخلاف تصور برخی، برای شش نفر مستحب است در ماه رمضان اگر چه روزه نیستند از کاری که روزه را باطل میکند، خودداری نمایند:
اول- مسافری که در سفر، کاری که روزه را باطل میکند انجام داده باشد و پیش از ظهر به وطنش یا به جایی که میخواهد ده روز بماند برسد.
دوم- مسافری که بعد از ظهر به وطنش یا به جایی که میخواهد ده روز در آنجا بماند برسد.
سوم- مریضی که پیش از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل میکند، انجام داده باشد.
چهارم- مریضی که بعد از ظهر خوب شود.
پنجم- زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود.
ششم- کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود.
📚 رساله امام خمینی ره مسأله ۱۷۴۹
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه مشاغل سخت
برخی از افراد به دلیل داشتن شغل سخت و طاقت فرسا از گرفتن روزه خودداری میکنند و معتقدند بهطور کلی روزه بر آنها واجب نیست؛ درحالیکه حکم مسأله به شرح زیر است :
💠 اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی به علت - مثلا - طولانی بودن روز و شدت گرما، اتمام روزه بر آنان حَرَجی است و مشقّتی فوق العاده دارد که عادتاً تحملپذیر نیست، باید از ابتدای روز، روزه بگیرند ١، هنگامی که دچار ضعف شدید یا تشنگی زیاد شوند که ادامۀ روزۀ ماه مبارک رمضان بر آنان حَرَجی شد، میتوانند آب بیاشامند یا غذا بخورند ولی روزۀ آنها باطل میشود.
١. آیت الله سیستانی: باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ضررهای خفیف
بعضی از روزهداران هرگونه ضرر - ولو کم و خفیف - را مجوز خوردن روزه میدانند؛ درحالیکه ضررهای خفیف و مختصر، مجوز افطار روزه نیست و در اینصورت روزه بر فرد واجب است.
‼️ بنابراین اگر روزه موجب میشود که مختصری تغییر در مزاج فرد ایجاد شود یا اندکی دمای بدنش افزایش یابد یا در بدنش احساس ضعف و سستی کند یا باعث کاهش نور چشم به مقدار متعارف شود، بهگونهای که یکی دو ساعت بعد از افطار عارضۀ مذکور به کلی برطرف شود یا سایر
ضررهای خفیف مشابه که عُقلا از آن پرهیز نمیکنند و عرف مردم عادتاً آن را تحمل میکنند، ضررهای مذکور عذر شرعی محسوب نمیشود و روزه بر چنین افرادی واجب است.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه سکوت
برخی از مردم با ذهنیت قبلی نسبت به یک داستان قرآنی، گاهاً روزه سکوت می گیرند؛ در حالی که در داستان فوق، ایشان به خاطر مصلحتی مامور به سکوت بود و به فرمان خدا از سخن گفتن در این مدت خاص خوددارى می کرد.
‼️ لذا اگر شخصی روزه سکوت را، به عنوان حکمی از احکام اسلام بگیرد، بنا بر نظر تمامی مراجع، مرتکب بدعت شده و حرام است.١
١، مصباح الهدى فی شرح العروة الوثقى، ج٩، ص٩٨
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه زن باردار یا شیرده
برخی گمان میکنند زن باردار یا شیرده، بطور کلی نباید روزه بگیرد؛ درحالیکه حکم مسأله دائر مدار ضرر و عدم ضرر برای او و فرزندش میباشد...
💠 خانمی که فرزند در راه دارد و یا بچه شیر می دهد، اگر روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد به فتوای همه مراجع تقلید نباید روزه بگیرد، ولی اگر خانمی در این وضعیت خودش می داند که می تواند روزه بگیرد و مشکلی پیش نمی آید، باید
به مقداری که می داند آسیبی ندارد روزه بگیرد.١
١ .توضیح المسائل مراجع، م١٧٢٨؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
افطار روزۀ مستحبی
بعضی تصور میکنند باطل کردن روزۀ مستحبی جایز نیست؛ درحالی که نه تنها این کار جایز است، بلکه در مواردی مستحب است!
💠 بنظر مراجع تقلید، اگر کسى روزۀ مستحبى بگیرد، واجب نیست آن را به آخر رساند؛ بلکه اگر برادر مؤمنش او را به طعام دعوت کند، مستحب است دعوت او را قبول کرده و در بین روز افطار کند.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نیت روزه ماه مبارک رمضان
برخی تصور می کنند نیت روزه ماه رمضان، فقط در صورتی صحیح است که انسان، هر شب برای فردای آن نیت کند؛ در حالیکه بهتر است علاوه بر نیت جداگانه در هر شب، در شب اول ماه نیز، نیت روزه همه ماه را بنماید.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مسواک زدن روزه دار
برخی از مردم تصور میکنند اگر روزه دار مسواک بزند، روزهاش باطل می شود؛ در حالی که صِرف مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان، روزه را باطل نمیکند، بلکه فرو دادن خمیردندان و رطوبت مسواکی که از دهان بیرون آورده شده، روزه را باطل میکند.
💠 پرسش: آیا مسواک کردن با خمیر دندان در حال روزه اشکال دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد، ولی باید از فرو بردن آب دهان جلوگیری شود.
استفتائات امام خمینی ج١ ص٣٠٧
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
افطار روزه مسافر
برخی از مردم فکر میکنند روزه دار اگر بخواهد پیش از ظهر به مسافرت برود میتواند از ابتدای سفر، روزه خود را افطار کند؛ در حالی که طبق نظر همه مراجع، روزه دار باید صبر کند تا به حد ترخص برسد - یعنی به جایی برسد که دیوارهای شهر را نبیند و صدای اذان شهر و روستای خود را نشنود - آنگاه می تواند چیزی بخورد.
⚠️ اگر چنانچه پیش از رسیدن به حد ترخّص، روزه اش را باطل کند، قضای آن را باید بگیرد و بنا بر احتیاط کفاره نیز بر او واجب می شود.
📚 تحریر الوسیله ج١ ص٩٩٠ م١٧٢١
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797