eitaa logo
برداشت های نادرست از احکام
16.3هزار دنبال‌کننده
128 عکس
36 ویدیو
3 فایل
بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست مدیر 👇 @amindsi کانال های دیگر ما👇 @eteghadz @akhlaghz پرتکرارترین سوالات شما از ما👇 @s_ahkamz
مشاهده در ایتا
دانلود
اضافه شدن به کفاره! بعضی گمان می‌کنند اگر چندسال کفاره روزه را نپردازند، باید آن را چند برابر پرداخت کنند؛ در حالی که با گذشت چندسال چیزی به کفاره اضافه نمی‌شود 💠 پرسش :چنانچه فردی کفاره روزه را چند سال پرداخت ننماید، آیا باید چند برابر پرداخت نماید؟ پاسخ :اگر چند سال بگذرد و كفّاره را به‌جا نياورد، چيزى بر آن اضافه نمی‌شود. ١ ١. استفتائات آیت الله مکارم http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ایستادن به احترام نام امام زمان عج یکی از سنت های نیکو ایستادن به احترام نام خاص حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف "قائم آل محمد" است، که ریشه آن به سیره امام رضا علیه السلام بر می گردد که به هنگام شنیدن نام حضرت ایستادند و دست مبارکشان را بر سر گذاشتند. اما برخی از مردم تصور می کنند که ایستادن واجب است، در حالی که واجب نیست. استفتائات جدید تبریزی ص505 س2207 2208 استفتائات مکارم ج1 ص532 س1749 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
لباس شهرت امروزه شاهدیم که افراد در سنین و جنسیت‌های مختلف، لباس‌هایی با طرح، رنگ و مدل‌های بسیار متنوع پوشیده و در جامعه ظاهر می‌شوند و این را حق و سلیقه خود می‌دانند؛ درحالیکه در احکام دینی به نوع خاصی از لباس دستور داده نشده است، ولی باید شرایطی داشته باشد، از آن جمله است: ۱. بدن را به مقدار لازم بپوشاند؛ ۲. نازک و بدن نما نباشد؛ ۳. برجستگی‌های بدن را بپوشاند؛ ۴. لباس شهرت نباشد؛ ١ «پوشیدن لباس شهرت، چه برای مرد و چه برای زن، بنابر احتیاط واجب، جایز نیست. » ٢ در نتیجه تفاوتی میان لباس‌هایی که موجب شهرت می‌شود نیست؛ چه از نظر جنسی یا رنگ آن -تند و زننده- و چه ازنظر مدل یا نحوه پوشیدن آن.٣ 🔹 پوشش این گونه، در روایات نیز نهی شده است. - پیامبراکرم صلی الله وعلیه وآله می‌فرمایند: کسی که در دنیا لباس شهرت بر تن کند، خداوند در روز قیامت بر او لباس خواری می‌پوشاند. ۴ - امام صادق علیه السلام هم می‌فرمایند: برای خواری مرد همین بس که لباسی بر تن کند که سبب شهرت شود و بر مرکبی سوار شود که او را انگشت نما کند.۵ ١. لباس شهرت لباسی است که انسان را انگشت نما کند. ٢. توضیح المسائل، مسئله۸۴۵. ٣. احکام روابط زن و مرد، ص۹۱. ۴. بحارالانوار، ج۷۹، ص۳۱۴ ۵. بحارالانوار، ج۷۹، ص۳۱۳ 📚 منبع: احکام و آداب آرایشگری ص۴٨ http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
امامت زن در نماز جماعت بسیاری از مردم، امامت زن برای زنان در نماز جماعت را، نادرست می دانند. در حالی که بنابر نظر اکثر مراجع، امامت زن برای زنان در نماز صحیح است.١ اگر چه آیات عظام صافی و وحید خراسانی آن را مکروه و آیت الله سبحانی، آن را خلاف احتیاط استحبابی می‌دانند. 🔹آیات عظام گلپایگانی، فاضل، امام: بنابر احتیاط واجب صحیح نیست. ١. توضیح المسائل مراجع م١۴۵٣ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 👉 @ahkamz
فال حافظ فال گرفتن برای اطلاع از آینده خصوصاً در لحظه تحویل سال، یکی از رایج ترین کارها در بین مردم می باشد؛ در حالی که بهتر است بدانیم فال گرفتن در احکام اسلامی جایی نداشته و قضا و قدر هم با آن معلوم نمی شود.‌ 💠 پرسش: گرفتن فال حافظ و اعتقاد به صحت آن، آیا وجه شرعی دارد؟ پاسخ: اعتقاد به صحت آن وجه شرعی ندارد. 📚سایت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بردن کودکان به مسجد برخی از مردم برای نماز و سایر اعمال عبادی، کودکان را همراه خود به مسجد می‌برند؛ درحالیکه این کار مکروه است. 💠 راه دادن کودکان و دیوانه‌ها به مسجد مکروه است.١ ‼️ منظور کودکانی است که احترام مسجد را نگه نمی دارند یا مزاحم نمازگزاران هستند یا ممکن است سبب نجس شدن مسجد شوند، ولی کودکانی که برای نمازخواندن می‌آیند، مکروه نیست. ١ توضیح المسائل، م۹۱۵. 📚احکام مسجد ص٧۶ http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ترویج موسیقی برخی معتقدند که چون موسیقی، نوع حلال هم دارد، تاسیس و تشکیل آموزشگاه‌ها و انجمن‌های موسیقی و بطور کلی ترویج آن بدون اشکال است؛ درحالیکه در شرایط کنونی جامعه که موسیقی حرام غلبه دارد، ترویج آن جایز نیست. 💠 هر چیزی ­که پدیدۀ موسیقی را در جامعه رایج، و آن را عادی‌سازی کند، ترویج محسوب می­‌شود. با توجه به اینکه در زمان ما موسیقی لهوی بر غیر لهوی غلبه دارد، باید جلوی ترویج آن را گرفت؛ زیرا وقتی این امر در جامعه رواج پیدا کرد، حرام نیز در جامعه گسترش می‌­یابد. ‼️اگر زمانی رسید که موسیقی حرام مطلقاً در جامعه وجود نداشت، یعنی موسیقی‌دان‌های متدیّنی پرورش یافتند که آثار هنری آنها غیر لهوی و حلال، بلکه مقرّب الی الله شد، آن وقت تشکیل آموزشگاه و نمایشگاه اشکال ندارد. اما امروز این­گونه نیست و وضع موسیقی کشور، نامطلوب است؛ یعنی موسیقی لهوی مضل بر موسیقی غیر لهوی غلبه دارد. بنابراین در این شرایط ترویج موسیقی جایز نیست.١ ١. رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب. بخش موسیقی 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بردن بچه ها به میهمانی بسیاری از مردم هنگام رفتن به میهمانی فرزندان یا همراهان دیگری را بدون دعوت با خود می‌برند، در صورتی که میزبان فقط ایشان را دعوت نموده است! و چه بسا ممکن است این کار سبب کدورت نیز گردد. 💠 بردن افراد دعوت نشده به میهمانی در صورت یقین به رضایت میزبان، جایز و در صورت شک یا یقین به عدم رضایت میزبان، جایز نیست.١ ١. استفتائات آیت الله مکارم 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
احکام روزه برخلاف تصور برخی، برای شش نفر مستحب است در ماه رمضان اگر چه روزه نیستند از کاری که روزه را باطل می‌کند، خودداری نمایند: اول- مسافری که در سفر، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام داده باشد و پیش از ظهر به وطنش یا به جایی که می‌خواهد ده روز بماند برسد. دوم- مسافری که بعد از ظهر به وطنش یا به جایی که می‌خواهد ده روز در آنجا بماند برسد. سوم- مریضی که پیش از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل می‌کند، انجام داده باشد. چهارم- مریضی که بعد از ظهر خوب شود. پنجم- زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود. ششم- کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود. 📚 رساله امام خمینی ره مسأله ۱۷۴۹ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه مشاغل سخت برخی از افراد به دلیل داشتن شغل سخت و طاقت فرسا از گرفتن روزه خودداری می‌کنند و معتقدند به‌طور کلی روزه بر آن‌ها واجب نیست‌؛ درحالیکه حکم مسأله به شرح زیر است : 💠 اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی به علت - مثلا - طولانی بودن روز و شدت گرما، اتمام روزه بر آنان حَرَجی است و مشقّتی فوق العاده دارد که عادتاً تحمل‌پذیر نیست، باید از ابتدای روز، روزه بگیرند ١، هنگامی که دچار ضعف شدید یا تشنگی زیاد شوند که ادامۀ روزۀ ماه مبارک رمضان بر آنان حَرَجی شد، می‌توانند آب بیاشامند یا غذا بخورند ولی روزۀ آنها باطل می‌شود. ١. آیت الله سیستانی: باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ضررهای خفیف بعضی از روزه‌داران هرگونه ضرر - ولو کم و خفیف - را مجوز خوردن روزه می‌دانند؛ درحالیکه ضررهای خفیف و مختصر، مجوز افطار روزه نیست و در این‌صورت روزه بر فرد واجب است. ‼️ بنابراین اگر روزه موجب می‌شود که مختصری تغییر در مزاج فرد ایجاد شود یا اندکی دمای بدنش افزایش یابد یا در بدنش احساس ضعف و سستی کند یا باعث کاهش نور چشم به مقدار متعارف شود، به‌گونه‌ای که یکی دو ساعت بعد از افطار عارضۀ مذکور به کلی برطرف شود یا سایر ضررهای خفیف مشابه که عُقلا از آن پرهیز نمی‌کنند و عرف مردم عادتاً آن را تحمل میکنند، ضررهای مذکور عذر شرعی محسوب نمی‌شود و روزه بر چنین افرادی واجب است. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه سکوت برخی از مردم با ذهنیت قبلی نسبت به یک داستان قرآنی، گاهاً روزه سکوت می گیرند؛ در حالی که در داستان فوق، ایشان به خاطر مصلحتی مامور به سکوت بود و به فرمان خدا از سخن گفتن در این مدت خاص خوددارى می کرد. ‼️ لذا اگر شخصی روزه سکوت را، به عنوان حکمی از احکام اسلام بگیرد، بنا بر نظر تمامی مراجع، مرتکب بدعت شده و حرام است.١ ١، مصباح الهدى فی شرح العروة الوثقى، ج٩، ص٩٨ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه زن باردار یا شیرده برخی گمان می‌کنند زن باردار یا شیرده، بطور کلی نباید روزه بگیرد؛ درحالیکه حکم مسأله دائر مدار ضرر و عدم ضرر برای او و فرزندش می‌باشد... 💠 خانمی که فرزند در راه دارد و یا بچه شیر می دهد، اگر روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد به فتوای همه مراجع تقلید نباید روزه بگیرد، ولی اگر خانمی در این وضعیت خودش می داند که می تواند روزه بگیرد و مشکلی پیش نمی آید، باید به مقداری که می داند آسیبی ندارد روزه بگیرد.١ ١ .توضیح المسائل مراجع، م١٧٢٨؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
افطار روزۀ مستحبی بعضی تصور می‌کنند باطل کردن روزۀ مستحبی جایز نیست؛ درحالی که نه تنها این کار جایز است، بلکه در مواردی مستحب است! 💠 بنظر مراجع تقلید، اگر کسى روزۀ مستحبى بگیرد، واجب نیست آن را به آخر رساند؛ بلکه اگر برادر مؤمنش او را به طعام دعوت کند، مستحب است دعوت او را قبول کرده و در بین روز افطار کند. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نیت روزه ماه مبارک رمضان برخی تصور می کنند نیت روزه ماه رمضان، فقط در صورتی صحیح است که انسان، هر شب برای فردای آن نیت کند؛ در حالیکه بهتر است علاوه بر نیت جداگانه در هر شب، در شب اول ماه نیز، نیت روزه همه ماه را بنماید. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مسواک زدن روزه دار برخی از مردم تصور می‌کنند اگر روزه دار مسواک بزند، روزه‌اش باطل می شود؛ در حالی که صِرف مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان، روزه را باطل نمی‌کند، بلکه فرو دادن خمیردندان و رطوبت مسواکی که از دهان بیرون آورده شده، روزه را باطل می‌کند. 💠 پرسش: آیا مسواک کردن با خمیر دندان در حال روزه اشکال دارد؟ پاسخ: اشکال ندارد، ولی باید از فرو بردن آب دهان جلوگیری شود. استفتائات امام خمینی ج١ ص٣٠٧ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
افطار روزه مسافر برخی از مردم فکر می‌کنند روزه دار اگر بخواهد پیش از ظهر به مسافرت برود می‌تواند از ابتدای سفر، روزه خود را افطار کند؛ در حالی که طبق نظر همه مراجع، روزه دار باید صبر کند تا به حد ترخص برسد - یعنی به جایی برسد که دیوارهای شهر را نبیند و صدای اذان شهر و روستای خود را نشنود - آنگاه می تواند چیزی بخورد. ⚠️ اگر چنانچه پیش از رسیدن به حد ترخّص، روزه اش را باطل کند، قضای آن را باید بگیرد و بنا بر احتیاط کفاره نیز بر او واجب می شود. 📚 تحریر الوسیله ج١ ص٩٩٠ م١٧٢١ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
جنابت در ماه رمضان برخی از مردم تصور می‌کنند جنب شدن در روزهای ماه مبارک رمضان و در حال خواب، روزه را باطل می کند؛ در حالی که جنابت غیر اختیاری روزه را باطل نمی‌کند. 📚 توضیح المسائل مراجع ص٩۵٠ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فرورفتن آب هنگام مضمضه بعضی از روزه‌داران معتقدند اگر کسی مضمضه کند و آب بی اختیار فرو رود، برای صحت روزه مضر نیست؛ درحالیکه این مسئله چند صورت دارد: الف. اگر به قصد خنک شدن مضمضه کرده است: - باید قضای آن را بگیرد و دادن کفاره واجب نیست (حضرت امام، آیت الله مکارم) - بنا بر احتیاط واجب، قضا کند و دادن کفاره واجب نیست (امام خامنه‌ای) - اگر برای تشنگی است باید قضای آن را بگیرد و در غیر این جهت قضا ندارد (آیت الله سیستانی) ب. اگر بی جهت مضمضه کرده است: - باید قضا کند و دادن کفاره واجب نیست (حضرت امام، آیت الله مکارم) - بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد (امام خامنه ای) - قضا ندارد (آیت‌الله سیستانی) ج. اگر برای وضو مضمضه کرده است: - قضا واجب نیست (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) . - درصورتی که این کار برای وضوی نماز واجب باشد، روزه‌اش صحیح است، ولی اگر برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن انجام دهد و آب بیاختیار فرو رود، بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد. (امام خامنه ای) 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزۀ مکلف با علم به ضرر و کشف خلاف آن برخلاف تصور برخی از مردم، اگر بیمار با علم و اعتقاد به ضرر، ولی به امید عدم ضرر و به قصد قربت روزه گرفت و بعداً کشف شد که روزه برایش ضرر نداشته است، روزه او صحیح است. 💠 نظر مراجع تقلید: - روزه‌اش صحیح است (حضرت امام ره) - کسی که می داند روزه برای او ضرر دارد یا احتمال عقلائی می‌دهد که ضرر داشته باشد (یعنی خوف ضرر دارد)، روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است، خواه این یقین و ترس از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته پزشک امین و یا از منشأ عقلایی دیگر و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست؛ مگر آنکه به قصد قربت گرفته باشد و بعداً معلوم شود که ضرر نداشته است. (امام خامنه‌ای) - در مورد ضررهای غیرحرام، اگر فرد رجاءً روزه بگیرد و بعد معلوم شود روزه برای وی ضرر قابل توجّهی نداشته، روزه‌اش صحیح است (آیت‌الله سیستانی) 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
کفاره زن و فرزند چه بسیار افرادی که گمان می‌کنند کفاره روزه زن و فرزند، مثل نفقه و خرجی، برعهده مرد خانواده می‌باشد؛ درحالیکه پرداخت فدیه یا کفاره زن بر عهده خودش است و بر شوهر واجب نیست، هرچند به خاطر بارداری یا شیردهی، روزه نگرفته باشد. همچنین کفاره یا فدیه فرزند بر عهده پدر نیست. ⚠️ البته جایز است شوهر یا پدر به وکالت از زن یا فرزند، فدیه یا کفارۀ آنان را بپردازد. 📚 رساله نماز و روزه رهبری، مسأله ٩۵٧ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
سفر قبل از ظهر ماه مبارک رمضان برخی تصور می‌کنند به محض اینکه قبل از ظهر در ماه رمضان، سفر کنند و از حد ترخص بگذرند، مجاز به افطار روزه خود هستند، در صورتی که افطار روزه قبل از ظهر، بستگی به این دارد که شخص، چه زمانی قصد سفر کرده باشد! 🔹 اگر شخص، از شب قبل، قصد سفر نداشته باشد و برای مثال، سحری خواب مانده و تصمیم گرفته است خودش را مسافر کند، بنابر احتیاط واجب باید آن روز را روزه بگیرد و پس از ماه رمضان، آن روز را قضا کند (امام خامنه‌ای)؛ و حتی اگر شخص، حتی به نحو تردید هم در شب قبل، قصد مسافرت نداشته باشد، باید روزه اش را بگیرد (آیت الله شبیری). ⚠️البته برخی مراجع نیز، تفاوتی بین قصد سفر در روز و شب قبل قائل نیستند و معتقدند در هر دو مورد، چه قصد سفر در شب قبل باشد و چه بعد از اذان صبح، روزه باطل است. (حضرت امام (ره) و آیت الله مکارم) 🔹آیت الله سیستانی: اگر قبل از ظهر مسافرت کند، مجاز به افطار است، بلکه بنابر احتیاط واجب نمی‌تواند آن روز را روزه بگیرد، خصوصاً اگر از شب نیّت سفر داشته باشد. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
⚠️ مسئله حفظ نظام جمهوری اسلامی از "اهمّ واجبات عقلی و شرعی" است که هیچ چیز به آن مزاحمت نمی‌کند. شاید این تعبیر امام خمینی ره برای بسیاری سنگین و سؤال برانگیز باشد که چگونه حفظ نظام ما از حفظ جان جانان امام زمان ارواحنا فداه مهم تر است؟!! اما اگر به کلام امام ره، کامل گوش دهیم خود پاسخ این سؤال را داده اند. گویا امام نیز می دانست این کلام برای برخی قابل هضم نیست! 💠 امام خمینی ره در اول فروردین ماه سال ۱۳۶۲ در بخشی از سخنان خود در جمع مسئولان نظام به این مهم اشاره کرده و می فرمایند: «امروز ما مواجه با همه قدرت ها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ریزی می ‌کنند؛ برای اینکه این انقلاب را بشکنند و این نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی را شکست دهند و نابود کنند. و این یک تکلیف الهی است برای همه که اهمّ تکلیف هایی است که خدا دارد؛ یعنی، حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر- ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می‌ کند برای اسلام و همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند. پیامبر اکرم(ص) آن همه مشقات را کشید و اهل بیت معظم او آن همه زحمات را متکفّل شدند و جانبازی‌ ها را کردند؛ همه برای حفظ اسلام بوده است. 🔻ادامه دارد...