احکام روزه
برخلاف تصور برخی، برای شش نفر مستحب است در ماه رمضان اگر چه روزه نیستند از کاری که روزه را باطل میکند، خودداری نمایند:
اول- مسافری که در سفر، کاری که روزه را باطل میکند انجام داده باشد و پیش از ظهر به وطنش یا به جایی که میخواهد ده روز بماند برسد.
دوم- مسافری که بعد از ظهر به وطنش یا به جایی که میخواهد ده روز در آنجا بماند برسد.
سوم- مریضی که پیش از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل میکند، انجام داده باشد.
چهارم- مریضی که بعد از ظهر خوب شود.
پنجم- زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود.
ششم- کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود.
📚 رساله امام خمینی ره مسأله ۱۷۴۹
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه مشاغل سخت
برخی از افراد به دلیل داشتن شغل سخت و طاقت فرسا از گرفتن روزه خودداری میکنند و معتقدند بهطور کلی روزه بر آنها واجب نیست؛ درحالیکه حکم مسأله به شرح زیر است :
💠 اگر روزه گرفتن برای آنان ضرر ندارد، ولی به علت - مثلا - طولانی بودن روز و شدت گرما، اتمام روزه بر آنان حَرَجی است و مشقّتی فوق العاده دارد که عادتاً تحملپذیر نیست، باید از ابتدای روز، روزه بگیرند ١، هنگامی که دچار ضعف شدید یا تشنگی زیاد شوند که ادامۀ روزۀ ماه مبارک رمضان بر آنان حَرَجی شد، میتوانند آب بیاشامند یا غذا بخورند ولی روزۀ آنها باطل میشود.
١. آیت الله سیستانی: باید به قصد قربت مطلقه روزه بگیرند.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ضررهای خفیف
بعضی از روزهداران هرگونه ضرر - ولو کم و خفیف - را مجوز خوردن روزه میدانند؛ درحالیکه ضررهای خفیف و مختصر، مجوز افطار روزه نیست و در اینصورت روزه بر فرد واجب است.
‼️ بنابراین اگر روزه موجب میشود که مختصری تغییر در مزاج فرد ایجاد شود یا اندکی دمای بدنش افزایش یابد یا در بدنش احساس ضعف و سستی کند یا باعث کاهش نور چشم به مقدار متعارف شود، بهگونهای که یکی دو ساعت بعد از افطار عارضۀ مذکور به کلی برطرف شود یا سایر
ضررهای خفیف مشابه که عُقلا از آن پرهیز نمیکنند و عرف مردم عادتاً آن را تحمل میکنند، ضررهای مذکور عذر شرعی محسوب نمیشود و روزه بر چنین افرادی واجب است.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه سکوت
برخی از مردم با ذهنیت قبلی نسبت به یک داستان قرآنی، گاهاً روزه سکوت می گیرند؛ در حالی که در داستان فوق، ایشان به خاطر مصلحتی مامور به سکوت بود و به فرمان خدا از سخن گفتن در این مدت خاص خوددارى می کرد.
‼️ لذا اگر شخصی روزه سکوت را، به عنوان حکمی از احکام اسلام بگیرد، بنا بر نظر تمامی مراجع، مرتکب بدعت شده و حرام است.١
١، مصباح الهدى فی شرح العروة الوثقى، ج٩، ص٩٨
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه زن باردار یا شیرده
برخی گمان میکنند زن باردار یا شیرده، بطور کلی نباید روزه بگیرد؛ درحالیکه حکم مسأله دائر مدار ضرر و عدم ضرر برای او و فرزندش میباشد...
💠 خانمی که فرزند در راه دارد و یا بچه شیر می دهد، اگر روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد به فتوای همه مراجع تقلید نباید روزه بگیرد، ولی اگر خانمی در این وضعیت خودش می داند که می تواند روزه بگیرد و مشکلی پیش نمی آید، باید
به مقداری که می داند آسیبی ندارد روزه بگیرد.١
١ .توضیح المسائل مراجع، م١٧٢٨؛ العروه الوثقی، کتاب الصوم
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
افطار روزۀ مستحبی
بعضی تصور میکنند باطل کردن روزۀ مستحبی جایز نیست؛ درحالی که نه تنها این کار جایز است، بلکه در مواردی مستحب است!
💠 بنظر مراجع تقلید، اگر کسى روزۀ مستحبى بگیرد، واجب نیست آن را به آخر رساند؛ بلکه اگر برادر مؤمنش او را به طعام دعوت کند، مستحب است دعوت او را قبول کرده و در بین روز افطار کند.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نیت روزه ماه مبارک رمضان
برخی تصور می کنند نیت روزه ماه رمضان، فقط در صورتی صحیح است که انسان، هر شب برای فردای آن نیت کند؛ در حالیکه بهتر است علاوه بر نیت جداگانه در هر شب، در شب اول ماه نیز، نیت روزه همه ماه را بنماید.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مسواک زدن روزه دار
برخی از مردم تصور میکنند اگر روزه دار مسواک بزند، روزهاش باطل می شود؛ در حالی که صِرف مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان، روزه را باطل نمیکند، بلکه فرو دادن خمیردندان و رطوبت مسواکی که از دهان بیرون آورده شده، روزه را باطل میکند.
💠 پرسش: آیا مسواک کردن با خمیر دندان در حال روزه اشکال دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد، ولی باید از فرو بردن آب دهان جلوگیری شود.
استفتائات امام خمینی ج١ ص٣٠٧
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
افطار روزه مسافر
برخی از مردم فکر میکنند روزه دار اگر بخواهد پیش از ظهر به مسافرت برود میتواند از ابتدای سفر، روزه خود را افطار کند؛ در حالی که طبق نظر همه مراجع، روزه دار باید صبر کند تا به حد ترخص برسد - یعنی به جایی برسد که دیوارهای شهر را نبیند و صدای اذان شهر و روستای خود را نشنود - آنگاه می تواند چیزی بخورد.
⚠️ اگر چنانچه پیش از رسیدن به حد ترخّص، روزه اش را باطل کند، قضای آن را باید بگیرد و بنا بر احتیاط کفاره نیز بر او واجب می شود.
📚 تحریر الوسیله ج١ ص٩٩٠ م١٧٢١
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
جنابت در ماه رمضان
برخی از مردم تصور میکنند جنب شدن در روزهای ماه مبارک رمضان و در حال خواب، روزه را باطل می کند؛ در حالی که جنابت غیر اختیاری روزه را باطل نمیکند.
📚 توضیح المسائل مراجع ص٩۵٠
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فرورفتن آب هنگام مضمضه
بعضی از روزهداران معتقدند اگر کسی مضمضه کند و آب بی اختیار فرو رود، برای صحت روزه مضر نیست؛ درحالیکه این مسئله چند صورت دارد:
الف. اگر به قصد خنک شدن مضمضه کرده است:
- باید قضای آن را بگیرد و دادن کفاره واجب نیست (حضرت امام، آیت الله مکارم)
- بنا بر احتیاط واجب، قضا کند و دادن کفاره واجب نیست (امام خامنهای)
- اگر برای تشنگی است باید قضای آن را بگیرد و در غیر این جهت قضا ندارد (آیت الله سیستانی)
ب. اگر بی جهت مضمضه کرده است:
- باید قضا کند و دادن کفاره واجب نیست (حضرت امام، آیت الله مکارم)
- بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد (امام خامنه ای)
- قضا ندارد (آیتالله سیستانی)
ج. اگر برای وضو مضمضه کرده است:
- قضا واجب نیست (حضرت امام، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) .
- درصورتی که این کار برای وضوی نماز واجب باشد، روزهاش صحیح است، ولی اگر برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر
وضو مانند خنک شدن و امثال آن انجام دهد و آب بیاختیار فرو رود، بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد. (امام خامنه ای)
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزۀ مکلف با علم به ضرر و کشف خلاف آن
برخلاف تصور برخی از مردم، اگر بیمار با علم و اعتقاد به ضرر، ولی به امید عدم ضرر و به قصد قربت روزه گرفت و بعداً کشف شد که روزه برایش ضرر نداشته است، روزه او صحیح است.
💠 نظر مراجع تقلید:
- روزهاش صحیح است (حضرت امام ره)
- کسی که می داند روزه برای او ضرر دارد یا احتمال عقلائی میدهد که ضرر داشته باشد (یعنی خوف ضرر دارد)، روزه بر او واجب نیست، بلکه در مواردی نیز حرام است، خواه این یقین و ترس از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته پزشک امین و یا از منشأ عقلایی دیگر و اگر روزه بگیرد، صحیح نیست؛ مگر آنکه به قصد قربت گرفته باشد و بعداً معلوم شود که ضرر نداشته است. (امام خامنهای)
- در مورد ضررهای غیرحرام، اگر فرد رجاءً روزه بگیرد و بعد معلوم شود روزه برای وی ضرر قابل توجّهی نداشته، روزهاش صحیح است (آیتالله سیستانی)
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
کفاره زن و فرزند
چه بسیار افرادی که گمان میکنند کفاره روزه زن و فرزند، مثل نفقه و خرجی، برعهده مرد خانواده میباشد؛ درحالیکه پرداخت فدیه یا کفاره زن بر عهده خودش است و بر شوهر واجب نیست، هرچند به خاطر بارداری یا شیردهی، روزه نگرفته باشد. همچنین کفاره یا فدیه فرزند بر عهده پدر نیست.
⚠️ البته جایز است شوهر یا پدر به وکالت از زن یا فرزند، فدیه یا کفارۀ آنان را بپردازد.
📚 رساله نماز و روزه رهبری، مسأله ٩۵٧
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
سفر قبل از ظهر ماه مبارک رمضان
برخی تصور میکنند به محض اینکه قبل از ظهر در ماه رمضان، سفر کنند و از حد ترخص بگذرند، مجاز به افطار روزه خود هستند، در صورتی که افطار روزه قبل از ظهر، بستگی به این دارد که شخص، چه زمانی قصد سفر کرده باشد!
🔹 اگر شخص، از شب قبل، قصد سفر نداشته باشد و برای مثال، سحری خواب مانده و تصمیم گرفته است خودش را مسافر کند، بنابر احتیاط واجب باید آن روز را روزه بگیرد و پس از ماه رمضان، آن روز را قضا کند (امام خامنهای)؛ و حتی اگر شخص، حتی به نحو تردید هم در شب قبل، قصد مسافرت نداشته باشد، باید روزه اش را بگیرد (آیت الله شبیری).
⚠️البته برخی مراجع نیز، تفاوتی بین قصد سفر در روز و شب قبل قائل نیستند و معتقدند در هر دو مورد، چه قصد سفر در شب قبل باشد و چه بعد از اذان صبح، روزه باطل است.
(حضرت امام (ره) و آیت الله مکارم)
🔹آیت الله سیستانی: اگر قبل از ظهر مسافرت کند، مجاز به افطار است، بلکه بنابر احتیاط واجب نمیتواند آن روز را روزه بگیرد، خصوصاً اگر از شب نیّت سفر داشته باشد.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
⚠️ مسئله حفظ نظام جمهوری اسلامی از "اهمّ واجبات عقلی و شرعی" است که هیچ چیز به آن مزاحمت نمیکند.
شاید این تعبیر امام خمینی ره برای بسیاری سنگین و سؤال برانگیز باشد که چگونه حفظ نظام ما از حفظ جان جانان امام زمان ارواحنا فداه مهم تر است؟!! اما اگر به کلام امام ره، کامل گوش دهیم خود پاسخ این سؤال را داده اند. گویا امام نیز می دانست این کلام برای برخی قابل هضم نیست!
💠 امام خمینی ره در اول فروردین ماه سال ۱۳۶۲ در بخشی از سخنان خود در جمع مسئولان نظام به این مهم اشاره کرده و می فرمایند:
«امروز ما مواجه با همه قدرت ها هستیم و آنها در خارج و داخل دارند طرح ریزی می کنند؛ برای اینکه این انقلاب را بشکنند و این نهضت اسلامی و جمهوری اسلامی را شکست دهند و نابود کنند. و این یک تکلیف الهی است برای همه که اهمّ تکلیف هایی است که خدا دارد؛ یعنی، حفظ جمهوری اسلامی از حفظ یک نفر- ولو امام عصر باشد- اهمیتش بیشتر است؛ برای اینکه امام عصر هم خودش را فدا می کند برای اسلام و همه انبیا از صدر عالَم تا حالا که آمدند، برای کلمه حق و برای دین خدا مجاهده کردند و خودشان را فدا کردند.
پیامبر اکرم(ص) آن همه مشقات را کشید و اهل بیت معظم او آن همه زحمات را متکفّل شدند و جانبازی ها را کردند؛ همه برای حفظ اسلام بوده است.
🔻ادامه دارد...
🔺ادامه مطلب...
اسلام، یک ودیعه الهی است پیش ملت ها که این ودیعه الهی برای تربیت خود افراد و برای خدمت به خود افراد هست و حفظ آن بر همه کس واجب عینی است؛ یعنی، همه مکلف به حفظ آن هستیم تا آن وقتی که یک عده ای برای حفظ آن قائم بشوند که آن وقت تکلیف از دیگران برداشته می شود.
امام خمینی(ره) فرمودند: «حکومت که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله(ص) است یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حجّ است» [لذا امام راحل فرمودند:] «مسئله حفظ نظام جمهوری اسلامی از اهمّ واجبات عقلی و شرعی است که هیچ چیز به آن مزاحمت نمیکند» .
منبع: (imam-khomeini.ir ) بااندکی تصرف
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
غبار غلیظ
بر خلاف تصور برخی، صرف رساندن عمدی غبار به حلق توسط شخص روزهدار، باعث بطلان روزهاش نمی شود و بستگی به غلظت یا عدم غلظت غبار رسیده به حلق دارد...
🔹 اگر گرد و غبار، غلیظ باشد:
- روزه باطل میشود (حضرت امام ره )
- بنا بر احتیاط واجب باطل میشود (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی)
🔹 اگر گرد و غبار غلیظ نباشد، روزه صحیح است (حضرت امام ره، امام خامنهای، آیت الله سیستانی)
⛔️ لازم به ذکر است برخی مراجع نیز، غلظت یا عدم غلظت غبار رسیده به حلق را در صحت یا عدم صحت روزه شرط ندانستهاند، بلکه معتقدند در هر دو صورت، روزه صحیح است؛ مگر اینکه غبار، در حلق، به گل تبدیل شود و فرو رود. (آیت الله مکارم)
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه فرد بیهوش
به گمان برخی از مردم فرد بیهوش، مطلقاً وظیفهای در قبال روزه خویش ندارد؛ درحالیکه درصورتی که او بخشی از روز به هوش باشد و قبل از اذان صبح نیت کرده باشد، باید روزه بگیرد
الف. کل روز بیهوش است:
- روزه صحیح نیست و قضا هم ندارد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت اللّه سیستانی)
ب. قسمتی از روز بیهوش است:
١. پیش از اذان صبح نیت روزه نکرده و بیهوش شده است:
- روزهاش صحیح نیست. (حضرت امام ، آیت اللّه مکارم، آیت اللّه سیستانی)
- اگر از شب در حالت بیهوشی بوده و نیت روزه نکرده، روزه آن روز بر او واجب نیست. (امام خامنه ای)
٢. پیش از اذان صبح نیت روزه داشته و بعد از آن بیهوش شده است:
- بنا بر احتیاط واجب، روزۀ آن روز را تمام کند و اگر تمام نکرد، قضای آن را به جا آورد (حضرت امام، آیت الله سیستانی)
- اگر بین روز به هوش آمد، روزه را تمام کند، روزه صحیح است (امام خامنه ای)
- بنابر احتیاط واجب، آن روز را تمام کرده و سپس قضا کند (آیت الله مکارم)
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
خوردن غیر خوراکی و چیز بسیار کوچک
برخی میپندارند خوردن چیزی که بسیار کم و کوچک است یا خوارکی نیست، مثل مقدار کمی تربت سیدالشهدا بهقصد تبرک یا شفا، روزه را باطل نمیکند؛ غافل از اینکه به نظر همه مراجع عظام تقلید، هرچه انسان عمداً بخورد، روزه را باطل میکند؛ چه جزء خوراکیها باشد یا نباشد؛ حتی اگر بهاندازه یکدهم دانۀ گندم یا قطرۀ آب باشد.
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از سرای حکمت
دستورالعمل عفو و گذشت.mp3
4.03M
😳بعضی مواقع ، همسر و فرزندانمان، نقش دشمنان ما را در زندگی بازی ميکنند🥷‼️
💌برای رسيدن به آرامش در زندگی قرآن چه دستورالعملی را ارائه می کند⁉️
#خانواده
#اخلاق
#قرآن
https://eitaa.com/joinchat/449839258C828ed35f93
بلعیدن خون موجود در دهان در حال روزه
برخی از افراد گمان میکنند، فروبردن خونی که در اثر جراحی و کشیدن دندان و یا بیماری لثه، در دهان ایجاد میشود، روزه را باطل میکند، در حالیکه اگر خون داخل دهان، عمداً فرو برده شود، روزه فرد باطل میشود، اما اگر بی اختیار از گلو پایین برود، روزه باطل نمیشود (آیت الله خامنهای، سیستانی و مکارم)
‼️همچنین اگر خون، در آب دهان مستهلک شود و از بین برود، بلعیدن آن اشکالی ندارد و مبطل روزه هم نیست. و در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فروبردن آن اشکال ندارد و به صحت روزه ضرر نمی زند (امام خمینی ره و امام خامنه ای )
💢 البته کشیدن دندان، بلکه هر عملی که موجب خون آلود شدن دهان گردد، برای روزه دار مکروه است.(حضرت امام ره)
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بخار آب
بعضی تصور میکنند رفتن به حمام و سونا و مانند آن، روزه را باطل میکند؛ درحالیکه بخار آب روزه را باطل نمیکند؛ البته به نظر برخی مراجع، بنابر احتیاط واجب باید از بخار غلیظ پرهیز کرد.
💠 نظر مراجع تقلید :
- بخار آب چه رقیق باشد و چه غلیظ، مبطل روزه نیست (حضرت امام و امام خامنه ای و آیات عظام سیستانی، شبیری)
- بنا بر احتیاط واجب، از بخار آب غلیظ پرهیز شود (آیت الله مکارم)
‼️نکته: شایان ذکر است اگر بخار در دهان به آب تبدیل شود و شخص آن را عمدا فرو دهد، روزه اش باطل می شود!
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اعتماد به نظر پزشک
عدهای از مردم، با اینکه به تجربه میدانند روزه گرفتن برای آنها ضرری ندارد، حرف برخی پزشکان مبنی بر ضرر داشتن را دربست میپذیرند و روزه نمیگیرند!
💠 سوال: کسیکه میداند یا اطمینان دارد روزه برای او ضرر خاصی ندارد، هرچند پزشک بگوید ضرر دارد، یا کسیکه یقین یا گمان دارد یا احتمال عقلایی میدهد که روزه برایش ضرر معتنابهی دارد، هرچند پزشک بگوید ضرر ندارد، وظیفهاش چیست؟
✅ جواب مراجع تقلید
- نباید به حرف پزشک اعتنا کند (حضرت امام، آیت الله سیستانی)
- اگر مکلّف از گفته پزشک یقین پیدا کند که روزه براى او ضرر دارد و یا از گفته وى یا منشأ عقلایی دیگرى براى او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن براى او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست؛ ولی اگر گفته او اطمینان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد و شخص باید روزه خود را بگیرد (امام خامنه ای)
- اگر طبیب بگوید روزه ضرر دارد، امّا او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد، باید روزه بگیرد و در صورت معلوم نبودن ضرر، مىتواند یکى دو روز تجربه کند و بعد طبق دستور عمل نماید. (آیت الله مکارم)
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797