وضوی ارتماسی
برخی از مردم تصور می کنند وضو گرفتن در شرایط عادی برای افراد سالم، حتما باید به صورت ترتیبی باشد و وضوی ارتماسی برای افرادی است که نمی توانند وضو بگیرند.
در حالی که افراد سالم نیز می توانند وضوی ارتماسی بگیرند.
نحوه وضوي ارتماسی:
وضوى ارتماسى آن است که انسان صورت و دستها را به قصد وضو با مراعات شستن از بالا به پایین در آب فرو برد؛ يعنى صورت را از طرف پیشانى و دستها را از طرف آرنج در آب فرو برد
اما براى این که مسح سر و پاها با آب وضو باشد، باید در شستن ارتماسى دست ها، مقدارى از دست چپ را، باقى گذارد، تا آن را با دست راست، ترتیبى، بشوید سپس مسح سر و پاها را انجام دهد.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
محاسبه خمس اجناس
برخی از مردم خمس مواد غذایی که سر سال زياد آمده است را، به قيمت خريد محاسبه می کنند.
در حالی که به گفته تمامی مراجع، بايد به قيمت روز محاسبه شود.
توضيح المسائل مراجع، م 1780
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نیت نماز مسافر
برخی ها نمی دانند در زمان سفر نمازهای شکسته خود را به چه نیتی باید بخوانند، مثلاً شک می کنند که بگویند چهار رکعت نماز ظهر یا دو رکعت نماز ظهر یا چهار رکعت نماز ظهر شکسته و یا...
در حالی که در هیچ زمانی به زبان آوردن نیت نماز لازم نیست، بنابراین وقتی که مسافر برای خواندن نماز ظهر یا عصر یا عشا به نماز میایستد و تکبیر میگوید و به قصد قربت، نماز را دو رکعتی میخواند، کفایت می کند و صحیح است.
ولی اگر بخواهد نیت را به زبان آورد، میتواند بگوید: «نماز ظهر به جا میآورم، قربةالی الله » یا «دو رکعت نماز ظهر به جا میآورم، قربة الی الله» یا «نماز ظهر شکسته به جا میآورم، قربةالی الله».
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از برداشت های نادرست اعتقادی
روایات شهر قم.pdf
1.78M
⭕️ پاسخ به چند پرسش کلیدی👇
◀️ آیا در روایات شهر قم در خصوص دفع بلاهای طبیعی از این شهر سخن گفته شده است؟
◀️ چرا در روایات به مؤمنين توصیه شده است که به این شهر پناه برند؟
◀️ با وجود برخی روایات در خصوص شهر قم چطور مردم این شهر درگیر ویروس کرونا شدند؟
◀️ آيا در سایر ادیان و مکاتب هم مسأله شفا وجود دارد؟
🌱⛔️
کانال برداشت های نادرست اعتقادی👇
http://eitaa.com/joinchat/2691956738Cec06dd8967
اسماء متبرکه
بسیاری از مردم در حین خانه تکانی اسماء متبرکه موجود در منزل را٬ در کنار زباله ها قرار می دهند.
در حالی که چنین کاری شرعا جایز نیست و روشهای از بین بردن و امحاء اسماء متبرکه بدین شرح است:
1. داخل آب روان بیندازیم به شرطی که بیاحترامی نشود.
2. داخل چاهی که غیر قابل استفاده است و استفاده نخواهد شد، بیندازیم.
3. داخل ظرف آبی بگذاریم تا به مرور زمان نوشتهها پاک شوند.
4. دفن کردن آنها در جایی که بیاحترامی به آنها نشود.
5. خمیر کردن آنها درصورتیکه بیاحترامی نشود.
6. دادن به بازیافت اگر اطمینان به عدم هتک حرمت است، اشکال ندارد و گرنه راه خوبی نیست.
رساله تخصصی فقه و احکام
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
صحت و قبولی
دو واژه برای بسیاری از مردم درست روشن نشده است و آن واژه صحت و قبولی است، صحت آن جا به کار می رود که عمل شرایط لازم را دارا باشد و واژه قبول در آنجا به کار می رود که از کمال آداب لازم برخوردار باشد، بنابراین آنجا که واژه قبول نشدن یک عمل مطرح می شود، نه این است که نباید انجام داد و یا بعدا باید آن عمل را قضا نمود.
به عنوان نمونه در روایات آمده است: کسی که شراب بخورد نمازش تا چهل روز قبول نمی شود، بعضی از مردم از روایت فوق چنین برداشت کرده اند که چهل روز اعمالشان باطل است، پس بهتر است که در این مدت نماز نخوانند!
در حالی که نمازشان در این مدت از کمال لازم برخوردار نیست، نه این که صحیح نیست.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
⭕️ توضیحی درباره آخرین پست کانال
🔸طبق بررسی ها و تحقیقات کانال برداشت ها پستی که دیروز با عنوان "پاسخ رهبرانقلاب به یک استفتاء درباره سفر در ایام کرونا" در کانال منتشر شد، عاری از صحت بوده و مورد تایید نیست.
@ahkamz
#اما_اصل_ماجرا
دیروز صفحات رسمی فتاوای رهبر انقلاب وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار، در پی یک ناهماهنگی، استفتایی را تحت عنوان "جایز نبودن سفر های غیر ضروری در ایام کرونا و کامل بودن نماز در آن" منتشر نموده و پس از چند ساعت ضمن تکذیب آن را از روی صفحات رسمی حذف نمودند.
#استناد: تصاویر پیوست
@ahkamz
خرید اسکناس نو
برخی از مردم در آستانه سال جدید تصور می کنند، اگر اسکناس کهنه را با هدف دریافت اسکناس نو، به مبلغی بیشتر خریداری کنند، مرتکب ربا شده اند.
در حالی که به فتوای اکثر مراجع، اگر در خريد غرض عقلایی داشته باشيم؛ مثلا بخواهیم پول ریز را به درشت و یا کهنه را به نو تبدیل کنيم، در صورتی که نقدا پرداخت شود، مانعی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی بهجت: اگر با مابه التفاوت، معامله دیگری انجام گیرد، اشکالی ندارد.
مسائل جدید، جلد 2 صفحه157
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
گرفتن فال حافظ
فال گرفتن برای اطلاع از آینده خصوصاً در لحظه تحویل سال، یکی از رایج ترین کارها در بین مردم می باشد.
در حالی که بهتر است بدانیم، فال گرفتن در احکام اسلامی جایی نداشته و قضا و قدر هم با آن معلوم نمی شود.
پرسش: گرفتن فال حافظ و اعتقاد به صحت آن، آیا وجه شرعی دارد؟
پاسخ: اعتقاد به صحت آن وجه شرعی ندارد.
سایت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
قهر کردن
متاسفانه بسياري از اشخاص روزها و شاید ماه ها، با دوستان یا اقوام خود، قهر می کنند.
در حالی که قهر کردن بیشتر از سه روز بنابر احتیاط لازم، جایز نیست.1
آیت الله العظمی سیستانی:
قهر بودن بیشتر از سه روز با مسلمان، بنابر احتیاط لازم، جایز نیست مگر آنكه وظیفه امر به معروف و نهی از منكر آن را اقتضاء نماید یا قهر نکردن محذورات شرعی و مفاسدی داشته باشد كه مراعات آن ها در نظر شارع أهمّ باشد.
1. دفتر آیت الله العظمی سیستانی
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
غیبت با اشاره
برخی از مردم تصور می کنند غیبت کردن تنها با زبان ممکن است و هر چیزی غیر از زبان غیبت محسوب نمی شود.
در حالی که چنانچه با اشاره دست عیب کسی بیان شود، مثلا کم عقل بودن کسی را بفهمانند، این اشاره نیز غیبت محسوب می شود.
رساله آموزشی بخش غیبت
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
غیبت پشت سر مرده
گاه تصور میشود که مفهوم غیبت و همچنین روایاتی که درباره غیبت وارد شده ناظر به افراد زنده است و مردگان را شامل نمی شود و غیبت کردن پشت سر مرده اشکالی ندارد.
در حالی که طبق روایات؛ احترام مرده مسلمان همچون احترام زنده او است، بلکه می توان گفت؛ غیبت مرده از جهاتى زشتتر و ناپسندتر است؛ زیرا زندگان ممکن است روزى غیبت را بشنوند و به دفاع از خود برخیزند، ولى مرده هرگز قادر به دفاع از خود نیست.
علاوه بر این؛ شخص غیبت کننده ممکن است افراد زنده را ببیند و از آنها حلالیت بطلبد ولى در مورد مردگان این مطلب هرگز صدق نمیکند.
اخلاق در قرآن، ناصر مکارم شیرازی ج 3، ص 133
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از برداشت های نادرست اخلاقی
💢 خانه نشینی با طعم برداشت های نادرست اخلاقی 👇
❇️ با توجه به شرایط این روزها و بهمنظور بهرهگیری از فرصت حضور اجباری در خانه، دورهٔ آموزشی #خودشناسی که قبلا با استقبال فراوان مواجه شده بود، مجددا بهصورت مجازی برگزار میگردد.
🔺هدف از خلقت انسان رسیدن به کمال است و این کمال در سایه خودسازی است و اولین گام در راه خودسازی و تهذیب نفس، خودشناسی است، بنابراین تا انسان خودش را نشناسد و از خود غافل باشد، نمی تواند به اصلاح خود بپردازد.
🔻بهیاری خداوند این دورهٔ آموزشی از سه شنبه 5 فروردین 99 بصورت مجازی آغاز شده و ده روز ادامه مییابد.
❇️ روش کار اینگونه خواهد بود که شرکتکنندگان هر روز پیام هایی حاوی محتوای جلسهٔ جدید و کارهایی که باید برای یادگیری بهتر انجام دهند دریافت میکنند و در طول دوره، امکان مشارکت در گروه مباحثه و رفع اشکال را خواهند یافت.
◽️هزینه ورود به دوره برای هر نفر ۵ هزار تومان
⬅️ برای ثبت نام در دوره به آی دی زیر مراجعه فرمایید.👇👇
@Montazermahdi71
عده طلاق و وفات
بین عده طلاق و عده وفات چند فرق هست، که برخی ها از آن بی اطلاعند:
- عده طلاق از وقتی شروع می شود که زن در واقع طلاق داده شده است، نه از وقتی که زن از طلاق خود آگاه می شود، پس اگر سه یا چهار ماه از طلاق گذشته باشد و بعد از آن، زن مطلع شود عده او تمام شده است، ولی عده وفات از وقتی آغاز می شود که زن از مرگ شوهر آگاه می شود.
- زن حامله اگر طلاق داده شود، وضع حمل او پایان عده اش شمرده می شود، پس اگر یک ساعت بعد از طلاق، وضع حمل کند، عده اش تمام شده است، ولی اگر شوهرش فوت کند، باید ملاحظه کند که وضع حمل او دیرتر است یا گذشت چهار ماه و ده روز، هر کدام که دیرتر اتفاق می افتد، پایان عده اش به همان است.
- همه زن ها عده طلاق ندارند، مثلاً زن یائسه یا زنی که با او عروسی صورت نگرفته است، اما عده وفات را همه زن ها باید نگه دارند.
توضیح المسائل محشی ج1 ص527
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بلند خواندن نماز
برخی از نمازگزاران به اشتباه حمد و سوره را در جایی که باید بلند خوانده شود، آهسته و در جایی که باید آهسته خوانده شود، بلند می خوانند و فکر می کنند اهمیتی ندارد، در صورتی که این کار باعث باطل شدن نماز می گردد.
بر مردان واجب است که حمد و سوره را در نمازهاى صبح و مغرب و عشا بلند بخوانند و در نمازهای ظهر و عصر، آهسته.1 و بانوان به غیر از نماز ظهر و عصر، می توانند هم بلند بخوانند و هم آهسته ولى اگر نامحرم صدايشان را می شنود، بهتر است آهسته بخوانند.2
اگر نمازگزار در جایی که باید نماز را بلند بخواند، عمداً آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند، عمداً بلند بخواند، نمازش باطل است، ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسئله باشد، نماز صحیح است.3
1. توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسأله 993
2. رساله نه مرجع ص 563
3. همان مسأله 995
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
سجده واجب برای جنب
مردم عمدتا قرائت آیه سجده دار برای جنب را، حرام می دانند.
در حالی که برخی از مراجع، نه تنها آیه سجده دار بلکه قرائت سوره ای که در آن سجده واجب دارد را نيز، حرام می دانند.1
1. آیات عظام: امام، بهجت، فاضل، نوری و زنجانی
توضیح المسائل مراجع م355
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
قسم خوردن
بسیاری از مردم هنگام قسم خوردن از کلمه، به قرآن استفاده می کنند و عرفاً عمل به چنین قسمی را واجب می دانند.
در حالی که عمل به سوگندی واجب و ترک آن دارای کفاره است که نام خدا در آن برده شود (مثل اینکه بگوید: به خدا قسم که سیگار کشیدن را ترک می کنم).
بنابراین قسم خوردن به قرآن یا پیامبران یا ائمه علیهم السلام یا کعبه و مانند آن ها واجب العمل نیست و کفاره ندارد ولی گناه است.
تحریر الوسیله امام، ج2 ص99
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
خواندن نماز قضای میت
برخی ها تصور می کنند برای گرفتن روزه و نماز قضا برای میت، حتما باید این تکلیف را بر عهده یک نفر قرار دهند.
در حالی که چند نفر نیز در یک زمان می توانند این تکلیف را انجام دهند و در آن ترتیب ملاک نیست.
استفتائات آیت الله العظمی سیستانی
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
جلوتر بودن زن در نماز
بسیاری بر این باورند كه اگر زن جلوتر از مرد يا مساوی با مرد به نماز ايستاد، نماز او باطل است.
در حالی كه اين طور نيست و نظر مراجع در اين زمينه متفاوت است.
امام: رعايت نكردن مرد بر زن كراهت دارد ولی نماز باطل نيست.1
بهجت، زنجاني، صافی، نوری همدانی: نماز باطل نيست ولی كراهت دارد.2
خامنه ای، وحيد خراسانی: در صورتی كه يك وجب فاصله باشد نمازشان صحيح است.3
مكارم شيرازی، سيستانی: احتياط واجب زن عقب تر بایستد.4
1 و 2. رساله مراجع م 886
3. رساله مراجع م 886 و اجوبه س374
4. استفتاء از دفاتر
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فحاشی به قصد شوخی
برخی تصور می کنند در فحش و ناسزا، جدیّت موضوعیت دارد، مثلاً اگر شخصی از روی شوخی به دیگری دشنام دهد، به طوری که مخاطب به نیّت شوخی برداشت کند، مانعی ندارد!
در حالی که به فتوای مراجع، فحاشی حرام است، حتی به قصد شوخی.
پرسش: آیا فحش دادن حرام است، اگر غرض از فحش دادن شوخی با مخاطب باشد، چه حکمی دارد؟
پاسخ: فحش دادن حرام است.
مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج1 ص191 و192
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
گره زدن سبزه
در روز سیزدهم فروردین برخی از مردم با گره زدن سبزه یا چمن، بخت و اقبال خود را امتحان کرده و آمال و آرزوهای خود را به سبزههای طبیعت گره می زنند.
در حالی که این عمل هیچگونه مبنای شرعی و عقلانی نداشته و کاری بیهوده محسوب می گردد.
پرسش: تکلیف ما دربارهی آداب چمن گره زدن چیست؟
پاسخ: اصل این مسئله مبنایی ندارد و از نظر دینی هم تأیید نشده است و اثر و فایدهای هم برای آن غرضی که افراد چمن را گره میزنند ندارد، علاوه بر این اگر چمن متعلق به فضاهای عمومی باشد گاهی اصلاً این کار جایز نیست که وارد بشوید و اگر زمین کاشته شدهی مردم هست، نباید وارد آن بشوید و اگر صاحب زمین راضی نباشد مرتکب حرام شدهاید. خسارتی هم اگر وارد بشود باید جبران گردد.
سایت حضرت آیت الله خامنه ای
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797