💢 مبنای مبهم یک استفتاء 💢
❇️ پاسخ اخیر برخی از مراجع محترم تقلید به پرسشهایی دربارهٔ روزهداری در ایام شیوع کرونا بر پایهٔ ادعاها یا فرضیههایی است که پرسشکنندگان مطرح کردهاند. در اغلب این استفتاها 1 ابتدا پرسشگر میگوید پزشکان، خشک بودن حلق را در جذب و انتقال ویروس به دستگاه تنفسی مؤثر میدانند و آب خوردن با انتقال ویروس به معده باعث از بین رفتن آن میشود و سپس از فقیه میخواهد حکم روزه را در این شرایط بیان کند.
🔺آنچه در پاسخ مراجع معظم تقلید آمده کاملاً منطقی و منطبق با مبانی قرآن و سنت است، ولی باید دقت داشت که آیا پیشفرضهایی که در این پرسشها مطرح شده است هم با یافتهها و مستندات دانش پزشکی انطباق دارد یا مطالبی است که بیدقتی رسانهها و شایعات مطرح در فضای مجازی به آن دامن میزند و از آنجا که ممکن است پاسخ فقها نوعی تأیید آن فرضها تلقی شود، بسیاری را در تشخیص وظیفه دچار خطا کند.
🔻بهعنوان نمونه، پایگاه اینترنتی ای بی سی اخیراً در خبری2 برخی سخنان مشهور دربارهٔ ویروس کرونا را افسانه خوانده است که از جمله، هر دو ادعای مطرحشده در این استفتا را نیز در بر میگیرد. این خبرگزاری میگوید اینکه آبرسانی باعث تقویت سیستم دفاعی بدن میشود به مرطوب نگه داشتن دهان ربطی ندارد و اینکه ویروس با آب خوردن به معده منتقل و نابود میشود نیز سخن بیمبنا و نادرستی است.
لذا با توجه به بازتاب گستردهٔ اینگونه استفتاها و سوء برداشتهای احتمالی، پیشنهاد میشود دفاتر مراجع محترم تقلید در هنگام پاسخگویی به چنین پرسشهایی ضمن مشروط کردن حکم، مشاورهای نیز با متخصصان موضوع داشته باشند.
1. https://www.sistani.org/arabic/archive/26414/
2. https://abcnews.go.com/Health/debunking-myths-avoid-cure-coronavirus/story?id=69578209
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
کفاره تاخیر
اگر شخصی روزه قضا به گردن دارد و تا ماه رمضان سال بعد به جا نیاورد، علاوه بر قضا، کفاره تاخیر نیز باید بپردازد.
نحوه پرداخت کفاره تاخیر:
به ازای هر روز روزه، 750 گرم طعام (حبوبات و غلات) به فقیر بدهد.
استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
کندن سر گنجشک
برخی از مردم معتقدند برای اینکه گنجشک حرام نشود٬ تا زنده است سرش را بلافاصله باید کند!
در حالی که چنین کاری جایز نیست و برای حلال شدن گوشت، حتما باید آن را ذبح شرعی نمود.
پرسش:
آیا کندن سر پرنده ( گنجشک ) بوسیله دست اشکال دارد و گوشتش حرام می شود؟
پاسخ:
در صورتی که گنجشک هنوز زنده باشد و سر او را بکند، حرام می شود. برای حلال شدن گوشت گنجشک باید او را رو به قبله ذبح شرعی نمود.
رساله توضيح المسائل مکارم، م 2220 و2221 و 2234.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
محاسبه خمس اجناس
برخی از مردم خمس مواد غذایی که سر سال زياد آمده است را، به قيمت خريد محاسبه می کنند.
در حالی که به گفته تمامی مراجع، بايد به قيمت روز محاسبه شود.
توضيح المسائل مراجع، م 1780
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
شرط بندی معنوی
برخی از افراد تصور می کنند اگر خروجی شرط بندی یک عمل معنوی باشد مثلا در شرط بندى گفته شود، هر كس در فلان بازى برنده نشد يك ختم قرآن يا زيارت عاشورا و نظير اينها را به جا آورد، در اين صورت دیگر شرط بندى حرام نیست.
در حالی که شرطبندى مطلقاً جايز نيست.
استفتائات جدید آیت الله خامنه ای بخش ورزش، مسابقات و تفريحات
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
زینت بودن ناخن
برخی از بانوان به سبب وجود برخی روایات ناخن خود را بلند می گذارند.
در حالی که بلند گذاشتن ناخن به خودی خود اشکالی ندارد ولی اگر شخص با مراجعه به عرف جامعه یقین کند، بلند گذاشتن ناخن زینت شمرده میشود، باید آن را از نگاه نامحرم بپوشاند.
پرسش: آیا بلند گذاشتن ناخن، زینت محسوب شده و باید از نامحرم پوشانده شود؟
پاسخ: تشخیص زینتی بودن عرفی است و اگر زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشیده شود.
استفتاء از دفتر آیت الله العظمے نوری همدانی
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نیت روزه رمضان
برخی ها تصور می کنند برای گرفتن روزه واجب رمضان حتما باید هر روز نیت کنند.
در حالی که می توان در شب اول تا قبل از اذان صبح، نیت همه ماه را یکجا انجام داد.
متن دقیق رساله:
انسان میتواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و همچنین جایز است که شب اول ماه، نیت روزه همه ماه را بنماید.
توضیح المسائل بهجت م1264
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روزه تازه بالغ
بسیاری از پدرها و مادرها به جهت مهربانی و دلسوزی نسبت به فرزند خود، نمی گذارند فرزندشان روزه بگیرد.
در حالی که باید اجازه بدهند فرزندشان روزه بگیرد و غذاهای مقوی به او بدهند، دست آخر اگر دیدند روزه برایش ضرر داشت، نگذارند روزه بگیرد.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
💢 اطلاعیه | #دوره_آموزشی_جدید
🌙 با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و به منظور بهرهگیری هر چه بیشتر از آن، اولین دورهٔ آموزشی با موضوع #خدا_شناسی به همت کانال برداشت های نادرست و به صورت مجازی برگزار خواهد گردید.
🔸مدرس: حجت الاسلام محمد طاهری
🔺هدف از دوره:
با توجه به اینکه #هدف_خلقت عالَم، رسیدن انسان به آگاهی ومعرفت، آن هم #معرفت_توحیدی و #خداشناسی است {... لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَیٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا} (طلاق١٢) بر همه بشریت لازم است در جهت تحقق هدف خلقت خویش و عالم هستی، از راه خودشناسی به این معرفت ناب دست یابند.
❇️ روش کار اینگونه است که شرکتکنندگان هر روز محتوای دوره اعم از صوت و متن را دریافت میکنند و در طول جلسات، امکان مشارکت در گروه مباحثه و رفع اشکال را خواهند یافت.
⚠️ نکته:
پیش نیاز این دوره، شرکت در دوره قبل یعنی #خودشناسی است، اما اگر به هر دلیل موفق به شرکت در دوره قبل نشده اید، با برنامه ریزی صورت گرفته که بعدا متوجه آن خواهید شد، شما نیز قادر به ثبت نام خواهید بود.
📆 #تاریخ_شروع_دوره: 12 اردیبهشت
◽️هزینه ورود به دوره برای هر نفر 10 هزار تومان است که تماما جهت ترویج امور دینی استفاده خواهد گردید.
⬅️ برای ثبت نام در دوره و یا هر گونه سوال احتمالی به آی دی زیر مراجعه فرمایید.👇👇
@Montazermahdi71
مسواک کردن روزه دار
برخی از مردم تصور می کنند اگر روزه دار مسواک بزند، روزه اش باطل می شود.
در حالی که صرف مسواک کردن و استفاده از خمیر دندان، روزه را باطل نمی کند، بلکه فرو دادن کف خمیردندان و رطوبت مسواکی که از دهان بیرون آورده شده، روزه را باطل می کند.
پرسش: آیا مسواک کردن با خمیر دندان در حال روزه اشکال دارد؟
پاسخ: اشکال ندارد، ولی باید از فرو بردن آب دهان جلوگیری شود.
استفتائات امام خمینی ج1 ص307 س11
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ثانیه های پایانی و آغازین
بسیاری از مردم تا ثانیه هایی قبل از اذان صبح به خوردن و آشامیدن ادامه می دهند و یا اینکه هنوز الله اکبر اذان مغرب به طور کامل گفته نشده، افطار کردن را آغاز می کنند!
در حالی که طبق نظر برخی از فقها، روزه دار احتیاطا باید مقداری پیش از اذان صبح و مقداری بعد از اذان مغرب، از انجام کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری نماید.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
💢 اطلاعیه | #اعلام_برنامه
کانال برداشت های نادرست از احکام از این پس در ماه مبارک رمضان با یک آیتم جدید، میهمان شما خواهد بود👇
🎙ارائه برداشت های نادرست فقهی بصورت صوتی با اجرای کارشناس محترم حجت الاسلام طاهری
#کوتاه_و_کاربردی👌
@ahkamz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #قسمت_اول | نیت روزه
برداشت های نادرست از احکام
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
افطار روزه مسافر
برخی از مردم فکر می کنند روزه دار اگر بخواهد پیش از ظهر به مسافرت برود می تواند از ابتدای سفر، روزه خود را افطار کند.
در حالی که طبق نظر همه مراجع، روزه دار باید صبر کند تا به حد ترخص برسد، یعنی به جایی برسد که دیوارهای شهر را نبیند و صدای اذان شهر و روستای خود را نشنود، آنگاه می تواند چیزی بخورد و اگر چنانچه پیش از رسیدن به حد ترخّص، روزه اش را باطل کند، قضای آن را باید بگیرد و بنا بر احتیاط کفاره نیز بر او واجب می شود.
تحریر الوسیله ج1 ص990 م1721
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
برداشت های نادرست از احکام
💢 اطلاعیه | #دوره_آموزشی_جدید 🌙 با توجه به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و به منظور بهرهگیری هر چه بی
💢 امروز آخرین فرصت نام نویسی در دوره خداشناسی
👉 @ahkamz
🔸 پویایی فقه در شرایط کرونایی🔸
«مؤسسه موضوعشناسی احکام فقهی» در بیانیهای مسائل فقهی بازگشایی مساجد و اماکن زیارتی و نحوه برگزاری نمازهای جماعت در شرایط فعلی را با توجه به فتاوای مراجع بیان کرده است. تنظیمکنندگان بیانیه کوشیدهاند از نهایت ظرفیت احکام فقهی برای تطبیق با شرایط خاص موجود و تسهیل انجام مناسک استفاده کنند.
منبع: شبکه اجتهاد
👉 @ahkamz
عطر زدن روزه دار
بسیاری از مردم تصور می کنند استفاده از عطر و بوی خوش برای روزه دار مکروه و ترک آن بهتر است.
در حالی که عطر زدن و استفاده از بوی خوش برای روزه دار نه تنها مکروه نیست بلکه هدیه و ارمغانی برای اوست، اما آنچه که برای روزه دار مکروه است بو کردن گیاهان معطر است، چه گل باشد و چه غیر گل.
توضیح المسائل مراجع ج1 ص961 م1657
تحریر الوسیله ج1 ص288
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 #قسمت_دوم | مبطلات روزه
برداشت های نادرست از احکام
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
جنابت در رمضان
برخی از مردم تصور می کنند جنب شدن در روزهای ماه مبارک رمضان و در حال خواب، روزه را باطل می کند.
در حالی که جنابت غیر اختیاری روزه را باطل نمی کند.
توضیح المسائل مراجع ص950 م1632 و 1633
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
قضای روزه گرفته شده
گاهی پیش می اید که شخصی فکر میکرده روزه برایش ضرر ندارد و آن روز را روزه گرفته است. اما بعداً میفهمد که بر اثر روزه، ضرری بر جسم او وارد شده. در این صورت شخص باید قضای روزه آن روز را، به جا آورد.
مساله: هرگاه عقیدهاش این بود که روزه برای او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد فهمید روزه برای او ضرر داشته، باید قضای آن را بهجا آورد.
تبریزی، صافی و سیستانی: بنابر احتیاط واجب
توضیح المسائل مراجع م1745
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
👉 @ahkamz
کم و زیاد کردن دعاها
بسیار دیده می شود مردم دعاها را به میل و سلیقه خود، کم و زیاد می کنند.
مثلا در آخر برخی از دعاها که <برحمتک یا ارحم الراحمین> ندارد، خود اضافه می کنند و یا قسمتی از دعا و زیارت را که وارد شده نمی خوانند، مانند صد لعن و صد سلام در زیارت عاشورا و یا دعای روزانه ماه مبارک رمضان با این که وارد شده است همه بخوانند، اما مردم فقط آمین می گویند. در حالی که بهتر است دعاها را به همان گونه که وارد شده است، خواند.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 قسمت سوم از مجموعه کلیپ های برداشت های نادرست از احکام👇
این قسمت | #کرونا
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
افطار روزه مسافر
برخی از مردم فکر می کنند روزه دار اگر بخواهد پیش از ظهر به مسافرت برود می تواند از ابتدای سفر، روزه خود را افطار کند.
در حالی که طبق نظر همه مراجع، روزه دار باید صبر کند تا به حد ترخص برسد، یعنی به جایی برسد که دیوارهای شهر را نبیند و صدای اذان شهر و روستای خود را نشنود، آنگاه می تواند چیزی بخورد و اگر چنانچه پیش از رسیدن به حد ترخّص، روزه اش را باطل کند، قضای آن را باید بگیرد و بنا بر احتیاط کفاره نیز بر او واجب می شود.
تحریر الوسیله ج1 ص990 م1721
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
👉 @ahkamz
💢 بر اساس بیانیه جدید موسسه موضوع شناسی احکام فقهی، فاصله نمازگزار نسبت به فردی که در صف جلو ایستاده، از محل سجده خود تا محل ایستادن فرد جلویی، اگر یک متر باشد، اشکالی ندارد. (که درنتیجه از محل ایستادن خود تا محل ایستادن فرد جلو، بیش از دو متر خواهد بود) و فاصله نمازگزار با کسانی که در طرفین وی ایستادهاند، تا یک متر اشکال ندارد.
⚠️ بر اساس تصویر پیوست
http://mozooshenasi.ir/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C/5034
👉 @ahkamz
فرق های نماز و روزه
نماز و روزه چند تفاوت دارند که برخی از مردم به آن ها بی توجهند:
- کسی که مریض یا در سفر است، نباید روزه بگیرد: ولی نماز با سفر و مرض ساقط نمی شود.
- کسی که نماز قضا بر عهده اوست، می تواند نماز مستحبی بخواند: ولی کسی که روزه قضا بر عهده دارد، نباید روزه مستحبی بگیرد.
- خانم هایی که در حال حیض و نفاس اند، نباید روزه بگیرند و نباید نماز بخوانند: ولی بعد از پاک شدن، باید قضای روزه ها را بگیرند: اما قضای نمازها لازم نیست.
- ترک نماز و روزه بدون عذر، گناه زیادی دارد: در عین حال ترک نماز کفاره ندارد: اما ترک روزه کفاره دارد.
- خوابیدن حتی برای یک لحظه، نماز را باطل می کند: ولی روزه را باطل نمی کند: حتی اگر انسان شب قبل تصمیم داشته باشد که فردا روزه بگیرد و روز بعد تمام روز را خواب باشد، روزه اش صحیح است.
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
واجب فوری
برخی از مردم تصور می کنند در خواندن نماز آیات زمان نقشی ندارد، به این معنا که با تأخیر هم می توان خواند.
در حالی که نماز آیات واجب فوری است لذا پس از وقوع زلزله، ماه گرفتگی، خورشید گرفتگی و... نماز آیات را باید فورا بجای آورد و در صورت تأخیر در بعضی موارد قضا می شود.
توضیح المسائل 12 مرجع، ج 1، ص 545، م 1500
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نیت نماز آیات
بسیاری از مردم هنگامی که نماز آیات بر آن ها واجب می شود و نماز خود را فوراً به جا نمی آورند، بعداً نماز خود را به نیت قضا می خوانند.
در حالی که نظر مراجع تقلید در مورد نیت نماز در صورت تاخیر متفاوت است.
امام خمینی:
در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید.
در زلزله: هر وقت بخواند ادا است.
آیة الله خامنه ای:
در خسوف و یا کسوف واجب است بعد از آن به نیّت قضاء بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء بجا آورد.
آیة الله سیستانی:
در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود.
در زلزله: بنابر احتیاط مستحب بدون نیت ادا و قضا بخواند.
آیة الله مکارم شیرازی:
در زلزله، صاعقه و مانند آن اگر فوراً نخواند معصیت کرده ولی احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند.
استفتاء از دفتر مراجع تقلید
🌱
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797