eitaa logo
برداشت های نادرست از احکام
16هزار دنبال‌کننده
128 عکس
36 ویدیو
3 فایل
بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست مدیر 👇 @amindsi کانال های دیگر ما👇 @eteghadz @akhlaghz پرتکرارترین سوالات شما از ما👇 @s_ahkamz
مشاهده در ایتا
دانلود
حلال یا حرام در برابر هر کار حرامی راه های حلال و مجاز وجود دارد، اما برخی به دنبال راه های غیر مجاز هستند. به عنوان مثال: سود از راه کسب و تولید مجاز است ولی برخی به دنبال سود ربوی هستند! خداوند همه فلزات را حلال کرده به جز طلا، اما بسیاری از مردها به دنبال آن می روند! خداوند خوردنی های فراوانی را حلال کرده، اما برخی از مردم به دنبال حرام ها می روند! گفتنی های حلال و مجاز فراوان است، اما برخی به دنبال گفتنی های حرام هستند! دیدنی ها و شنیدنی های حلال بسیارند، اما برخی به دنبال دیدنی ها و شنیدنی های حرام اند! 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مسح پا بسیاری از مردم تصور می کنند در وضو، کشیدن مسح تا برآمدگی پا کافی است. درحالی که طبق نظر برخی از مراجع، مسح باید تا مفصل ادامه پیدا کند. مسأله: _ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا مفصل مسح نماید.1 _ روی پاها را از سر یکی از انگشتان پا تا برآمدگی روی پا مسح کند بلکه احتیاط واجب این است که تا مفصل را هم مسح نماید.2 _ روی پا را باید از سر انگشتان (غیر از انگشت کوچک که به تنهایی اشکال دارد) تا برآمدگى روی پا، مسح نماید و بنابر احتیاط مستحب تا مفصل پا ادامه دهد.3 1- أجوبة الاستفتائات خامنه ای س106 2- توضیح المسائل جامع سیستانی ج1، م272 3- توضیح المسائل مکارم، م272 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
چادر مشکی برخی از افراد بیان می کنند که استفاده بانوان از چادر مشکی مکروه است. در حالی که هیچ یک از فقهای برجسته شیعه فتوا به کراهت لباس و پوشش مشکی بانوان نداده‌اند، بلکه برعکس تصریح به عدم کراهت و بالاتر از آن نموده‌اند. آیات عظام خامنه‌ای و تبریزی (ره): چادر مشکی کراهتی ندارد آیت الله فاضل لنکرانی(ره): چادر مشکی بهترین نوع حجاب است.1 نکته: پوشش مشکی بنا بر برخی روایات، مکروه است، مگر در سه مورد: کفش، عمامه و لباس فراگیر و بلند که شامل عبا و چادر نیز می شود. 1. استفتاء از دفتر مراجع تقلید 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
صیغه مخصوص نذر خیلی از مردم وقتی می خواهند نذری کنند، می گویند: "خدایا اگر حاجتم براورده شد فلان کار را می کنم" یا "نذر کرده ام که چنین کنم" در صورتی که بیان این عبارات برای انعقاد نذر کافی نیست و باید خوانده شود. استفتائات امام خمینی ج2 ص460 س8 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بلند خواندن نماز خیلی از نمازگزاران به اشتباه حمد و سوره را در جایی که باید بلند خوانده شود، آهسته و در جایی که باید آهسته خوانده شود، بلند می خوانند و فکر می کنند اهمیتی ندارد، در صورتی که این کار باعث باطل شدن نماز می گردد. "بر مردان واجب است که حمد و سوره را در نمازهاى صبح و مغرب و عشا بلند بخوانند و در نمازهای ظهر و عصر، آهسته.1 و بانوان می توانند هم بلند بخوانند و هم آهسته ولى اگر نامحرم صدايشان را می شنود، بهتر است آهسته بخوانند.2 اما نمازهای ظهر و عصر، حتما باید آهسته خوانده شود." اگر نمازگزار در جایی که باید نماز را بلند بخواند، عمداً آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند، عمداً بلند بخواند، نمازش باطل است، ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسئله باشد، نماز صحیح است.3 1. توضیح المسائل مراجع، ج 1، مسأله 993 2. رساله نه مرجع ص 563 3. همان مسأله 995 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تاخیر در نماز بسیارند کسانی که بعد از اذان صبح با حالت احتلام از خواب بیدار شده و نماز خود را با هر توجیهی، تا نزدیک طلوع آفتاب به تأخیر انداخته و با تیمم نماز می خوانند. در حالی که به فتوای تمامی مراجع، اگر در این حالت نماز خود را به تأخیر اندازند، تا جایی که وقت تنگ شود، مرتکب گناه شده اند. ولی نمازشان صحیح است. العروه الوثقی، فصل فی التیمم، م26 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اشکال دارد برخی از افراد وقتی در فتوای مرجع تقلید خود، با لفظ «اشكال دارد» یا «محل اشكال است» مواجه می شوند، مطابق دستور فوق عمل نمی کنند و با خود می گویند: اگر مشکلی داشت از کلمه "جایز نیست" استفاده می شد. در حالی که عبارات ياد شده به معناى «احتياط واجب» است كه مقلد، يا بايد مطابق آن رفتار كند و يا به فتواى مجتهد ديگر رجوع نمايد. توضيح المسائل مراجع، م 7 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
جواب سلام  بسیاری از مردم در جواب سلام که از واجبات است، کم دقتی کرده و به ظرافت ها توجه نمی کنند، برای نمونه: جواب سلام «واجب فورى» است؛ یعنى باید طورى پاسخ داد که جواب محسوب شود. واجب کفایى است؛ یعنى اگر شخصى وارد بر جمعى بشود و به آنان سلام کند، یک نفر که از آن جمع پاسخ دهد کافى است. واجب استماعی است؛ یعنى باید جورى پاسخ دهیم که سلام‌کننده بشنود و به صرف تکان دادن دست یا سر، جواب محسوب نمی گردد. 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
صحت و قبولی دو واژه برای بسیاری از مردم درست روشن نشده است و آن واژه صحت و قبولی است، صحت آن جا به کار می رود که عمل شرایط لازم را دارا باشد و واژه قبول در آنجا به کار می رود که از کمال آداب لازم برخوردار باشد، بنابراین آنجا که واژه قبول نشدن یک عمل مطرح می شود، نه این است که نباید انجام داد و یا بعدا باید آن عمل را قضا نمود. به عنوان نمونه در روایات آمده است: کسی که شراب بخورد نمازش تا چهل روز قبول نمی شود، بعضی از مردم از روایت فوق چنین برداشت کرده اند که چهل روز اعمالشان باطل است، پس بهتر است که در این مدت نماز نخوانند! در حالی که نمازشان در این مدت از کمال لازم برخوردار نیست، نه این که صحیح نیست. 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
به زبان آوردن نیت برخی بر این باورند که باید قبل از انجام اعمال عبادی، نیت را به زبان آورد و الا آن عمل باطل می شود. در حالی که نیت یعنی اینکه فرد بداند این کار را برای رضای خدا انجام می دهد و لازم نیست نیت را از قلب خود بگذراند و به زبان آوردن آن نیز، واجب نیست، ولی چنانچه به زبان هم بگوید اشکالی ندارد. رساله توضیح المسائل، ج1، م 943 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
پرداخت نفقه در پرداخت نفقه، فقیر بودن و نیاز همسر شرط نیست. ولی برخی از مردان درآمد همسر را، بهانه ای برای نپرداختن کامل نفقه قرار می دهند و این در حالی است که، زن بر شوهر حق نفقه دارد، هر چند خودش درآمدی داشته و جزء بی نیازترین مردم باشد.1 1. تحریر الوسیله، ج 2، ص 319، م 19 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فحاشی به قصد شوخی برخی تصور می کنند در فحش و ناسزا، جدیّت موضوعیت دارد، مثلاً اگر شخصی از روی شوخی به دیگری دشنام دهد، به طوری که مخاطب به نیّت شوخی برداشت کند، مانعی ندارد! در حالی که به فتوای مراجع، فحاشی حرام است، حتی به قصد شوخی. پرسش: آیا فحش دادن حرام است، اگر غرض از فحش دادن شوخی با مخاطب باشد، چه حکمی دارد؟ پاسخ: فحش دادن حرام است. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، ج1 ص191 و192 🌱 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797