eitaa logo
برداشت های نادرست از احکام
16.7هزار دنبال‌کننده
127 عکس
38 ویدیو
3 فایل
بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست مدیر 👇 @amindsi تولید محتوا، سوالات شرعی 👇 @mtdsim کانال های دیگر ما👇 @eteghadz @akhlaghz @sarayehekmaatt پرتکرارترین سوالات شما از ما👇 @s_ahkamz
مشاهده در ایتا
دانلود
خوردن غیر خوراکی و چیز بسیار کوچک برخی می‌پندارند خوردن چیزی که بسیار کم و کوچک است یا خوارکی نیست، مثل مقدار کمی تربت سیدالشهدا به‌قصد تبرک یا شفا، روزه را باطل نمی‌کند؛ غافل از اینکه به نظر همه مراجع عظام تقلید، هرچه انسان عمداً بخورد، روزه را باطل می‌کند؛ چه جزء خوراکی‌ها باشد یا نباشد؛ حتی اگر به‌اندازه یک‌دهم دانۀ گندم یا قطرۀ آب باشد. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
😳بعضی مواقع ، همسر و فرزندانمان، نقش دشمنان ما را در زندگی بازی مي‌کنند🥷‼️ 💌برای رسيدن به آرامش در زندگی قرآن چه دستورالعملی را ارائه می کند⁉️ https://eitaa.com/joinchat/449839258C828ed35f93
بلعیدن خون موجود در دهان در حال روزه برخی از افراد گمان می‌کنند، فروبردن خونی که در اثر جراحی و کشیدن دندان و یا بیماری لثه، در دهان ایجاد می‌شود، روزه را باطل می‌کند، در حالیکه اگر خون داخل دهان، عمداً فرو برده شود، روزه فرد باطل می‌شود، اما اگر بی اختیار از گلو پایین برود، روزه باطل نمی‌شود (آیت الله خامنه‌ای، سیستانی و مکارم) ‼️همچنین اگر خون، در آب دهان مستهلک شود و از بین برود، بلعیدن آن اشکالی ندارد و مبطل روزه هم نیست. و در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فروبردن آن اشکال ندارد و به صحت روزه ضرر نمی زند (امام خمینی ره و امام خامنه ای ) 💢 البته کشیدن دندان، بلکه هر عملی که موجب خون آلود شدن دهان گردد، برای روزه دار مکروه است.(حضرت امام ره) 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
بخار آب بعضی تصور می‌کنند رفتن به حمام و سونا و مانند آن، روزه را باطل می‌کند؛ درحالی‌که بخار آب روزه را باطل نمی‌کند؛ البته به نظر برخی مراجع، بنابر احتیاط واجب باید از بخار غلیظ پرهیز کرد. 💠 نظر مراجع تقلید : - بخار آب چه رقیق باشد و چه غلیظ، مبطل روزه نیست (حضرت امام و امام خامنه ای و آیات عظام سیستانی، شبیری) - بنا بر احتیاط واجب، از بخار آب غلیظ پرهیز شود (آیت الله مکارم) ‼️نکته: شایان ذکر است اگر بخار در دهان به آب تبدیل شود و شخص آن را عمدا فرو دهد، روزه اش باطل می شود! 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اعتماد به نظر پزشک عده‌ای از مردم، با اینکه به تجربه می‌دانند روزه گرفتن برای آنها ضرری ندارد، حرف برخی پزشکان مبنی بر ضرر داشتن را دربست می‌پذیرند و روزه نمی‌گیرند! 💠 سوال: کسی‌که می‌داند یا اطمینان دارد روزه برای او ضرر خاصی ندارد، هرچند پزشک بگوید ضرر دارد، یا کسی‌که یقین یا گمان دارد یا احتمال عقلایی می‌دهد که روزه برایش ضرر معتنابهی دارد، هرچند پزشک بگوید ضرر ندارد، وظیفه‌اش چیست؟ ✅ جواب مراجع تقلید - نباید به حرف پزشک اعتنا کند (حضرت امام، آیت الله سیستانی) - اگر مکلّف از گفته پزشک یقین پیدا کند که روزه براى او ضرر دارد و یا از گفته وى یا منشأ عقلایی دیگرى براى او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن براى او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست‌؛ ولی اگر گفته او اطمینان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد و شخص باید روزه خود را بگیرد (امام خامنه ای) - اگر طبیب بگوید روزه ضرر دارد، امّا او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد، باید روزه بگیرد و در صورت معلوم نبودن ضرر، مى‌تواند یکى دو روز تجربه کند و بعد طبق دستور عمل نماید. (آیت الله مکارم) 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
💢 ضمن عرض سلام و قبولی طاعات لطفا کانالهای ما را به دوستان و آشنایان خود معرفی نمایید و در ثواب نشر معارف دین سهیم باشید. 👇 💠 کانال برداشت های نادرست از احکام @ahkamz 💠 کانال برداشت های نادرست اعتقادی @eteghadz 💠 کانال برداشت های نادرست اخلاقی @akhlaghz 💠 کانال سرای حکمت( متن، کلیپ و صوت‌های ناب) @sarayehekmaatt
شرکت زن حائض در احیاء برخی از بانوان تصور می‌کنند شرکت زن حائض در مراسم احیاء و قرآن به سر گرفتن، گناه شمرده شده و حرام است؛ در حالی که شرکت در احیاء برای حائض حرام نیست، ولی لمس خطوط قرآن بر حائض حرام است. ⚠️ تذکر: خانمی که عذر شرعی دارد رفتن او به مسجد حرام و گناه است، ولی در حسینیه اشکالی ندارد. استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
طولانی شدن احیاء برخی از دست‌اندرکاران برگزاری مراسمات شب های قدر، تصور می کنند برنامه احیاء و قرآن به سر گرفتن، حتما باید تا نزدیک اذان صبح ادامه پیدا کند! بعضی از ذاکرین نیز در بین هر کدام از فرازهای مراسم احیاء، چنان شروع به روضه خوانی و ذکر مصیبت می کنند که مستمع خدا خدا می کند هر چه زودتر احیاء به پایان برسد! در حالی که در هیچ یک از اعمال شب های قدر، الزامی برای طولانی شدن اعمال تا نزدیک اذان صبح و در نتیجه مراعات نکردن حال اشخاص، قید نشده است.١ ١. کتاب مفاتیح الجنان 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍉 یک شب یلدای استثنایی و واقعی❗️ 🌠این شب،نه ۱ دقیقه ،بلکه به اندازه ۸۳ سال بیشتر از شب‌های دیگر است ‼️ ⚠️اگر بدانی حقیقت این شب چیست و برای آن مایه نگذاری ،به اندازه کل عمرت ضرر کرده ای‼️ 🏡زندگی دلنشین قرآنی را با سرای حکمت تجربه کنید... 👇 🆔 @sarayehekmaatt
🔸حکم استفاده از اسپری تنفسی در حال روزه برخی از افراد تصور می‌کنند استنشاق گاز موجود در اسپری‌های تنفسی و رسیدن آن به حلق، روزه را باطل می‌کند و در حال روزه، نباید از آن استفاده کرد، در صورتی که مراجع، با وجود شرایطی، استفاده از این دارو را مبطل روزه نمی دانند. 🔹نظر مراجع: 💠 حضرت امام (ره)، آیت الله خامنه‌ای، آیت الله مکارم: با توجه به اینکه بر داروی یادشده، خوردن و آشامیدن صدق نمی‌کند، روزه را باطل نمی‌کند. 💠 آیت الله سیستانی: اگر دارو فقط وارد ریه شود، روزه باطل نمی‌شود، اما اگر موادی از آن، وارد معده می‌شود، روزه را باطل می‌کند. 💠 آیت الله بهجت: در صورتی که گاز موجود در دارو رقیق باشد، اشکال ندارد و روزه صحیح است. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
عطر زدن روزه دار برخی از مردم فکر می کنند استفاده از بوی خوش و عطر برای روزه دار مکروه و ترک آن بهتر است. در حالی که عطر زدن و استفاده از بوی خوش برای روزه دار نه تنها مکروه نیست، بلکه هدیه و ارمغانی برای اوست، اما آنچه که برای روزه دار مکروه است بو کردن گیاهان معطر است، چه گل باشد و چه غیر گل. 📚 توضیح المسائل مراجع ج١ ص٩۶١ تحریر الوسیله ج١ ص٢٨٨ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
این آیه برای کسی که در ته باتلاق ناامیدیست😰،نهایت نجات و امیدواریست☺️ ... 🔅اِنَّ اَلحَسَنات یُذهِبنَ اَلسَّیئات ⭕️وقتی پیامبر(ص) به شخصی که مرتکب چنین جنایتی شده ، امید نجات و بخشش می دهد، قطعا برای تو هیچ بن بستی وجود نخواهد داشت...‼️ 🆔 @sarayehekmaatt
واجب فوری بسیاری از مردم وقتی مرتکب گناهی می شوند، با خود عهد می بندند که سر فرصت توبه کنند. در حالی که توبه از گناه، واجب فورى است، یعنی کسى که معصيتى کرده واجب است فوراً توبه کند. معناى توبه اين است که با پشيمانى از گناهى که کرده تصميم بگيرد تکرار نکند و اگر حق‌الناس است از عهده برآيد و اگر حق‌الله است و قضا دارد، قضا نمايد. 📚 استفتائات جدید خامنه ای، احکام متفرقه 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ارتکاب سهوی مفطرات 💢برخی گمان می کنند ارتکاب سهوی مفطرات، هیچگاه باعث باطل شدن روزه نمی شود، در صورتی که برخی از مفطرات، حتی اگر سهواً انجام شود، باعث باطل شدن روزه می شود و باید قضای آن را بجا آورد. ⛔️مواردی که حتی اگر سهواً انجام شود، روزه را باطل می کند: 🔹 اگر فرد، آب در دهان بگرداند و در حالی که می‌داند روزه است، آب بی اختیار فرو رود،(با تفصیل و اختلاف فتوایی که در این خصوص ذکر شده است)، قضای آن روز بر او واجب می شود. 🔹 اگر فرد در ماه مبارک رمضان، غسل جنابت را فراموش کند و روزه بگیرد و بعد از سپری شدن یک یا چند روز، یادش بیاید، باید قضای آن را انجام دهد. (آیت الله سیستانی: باید قضای آن را به قصد قربت مطلقه انجام دهد) 🔹اگر جنب،(با توضیح و تفصیلی که در بخش باقیماندن بر جنابت ذکر شده است)، بخوابد و تا صبح بیدار نشود. 🔹 اگر شخص، بدون مراعات شروع روز،(با تفصیلی که در رساله های عملیه ذکر شده است) مفطرات را انجام دهد و بعد بفهمد صبح بوده است. 🔹 اگر روزه دار با یقین یا گمان به پایان روز، افطار کند و کشف خلاف شود. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روش پرداخت صدقات برخی از مردم صدقات واجب را به صورت مخفی می دهند تا مثلا ریا نشود! در حالی که بهتر است صدقات واجب همچون خمس یا فطریه را علنی پرداخت کرد. 💠 در صدقات واجب، مثل خمس، زکات، فطریه، علنی دادن صدقه افضل است.١ ١ رساله آموزشی، احکام بخش صدقه 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
قوت غالب در فطریه بسیاری از مردم در پرداخت فطریه، قوت غالب را ملاک می دانند. در حالی که فطریه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند این ها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می کند و منحصر به قوت غالب نیست. استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🆚بعضی وقتا،چیزایی که ما فکر می‌کنیم خیلی درسته و مو لای درزش نمیره👌، با چیزایی که خدا امر می‌کنه خیلی متفاوته ...😐 🧐مثلا :خیلی ها فکر می کنند انفاق کردن خیلی بهتر از قرض دادنِ، اما خدا میگه: 🔅مَنْ ذَا اَلَّذِي يُقْرِضُ اَللّٰهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضٰاعِفَهُ لَهُ أَضْعٰافاً كَثِيرَةً ... 🆔 @sarayehekmaatt
💠 سجده واجب قرآن 🔸برخی از افراد، بعد از شنیدن یا تلاوت آیاتی از قرآن که سجده واجب دارد، بر روی فرش سجده می‌کنند، در صورتی که سجده بر روی فرش در سجده واجب قرآن صحیح نیست! ✅ نظر مراجع: موقع سجده برای خواندن یا شنیدن آیات سجده دار، واجب است پیشانی روی مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است گذاشته شود(آیت الله خامنه‌ای) برخی از مراجع نیز بنابراحتیاط واجب، سجده واجب قرآن را فقط بر روی مهر و یا چیزهایی که سجده کردن بر آن ها جایز است، صحیح می‌دانند. (حضرت امام (ره)، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) ⚠️نکته مهم: در صورتی که فرد، بر روی فرش سجده کرده باشد ، باید آن سجده را مجدداً بر روی مهر انجام دهد و اعاده کند. (استفتاء از دفتر رهبری) 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
زمان پرداخت فطریه بعضی از مردم به زمان پرداخت فطریه توجهی نمی‌کنند و برای آن‌ها روز عید یا چند روز قبل و بعد از آن، زیاد تفاوتی ندارد. در حالی که مراجع تقلید زمان وجوب زکات فطره را از غروب شب عید فطر دانسته و تأخیر پرداخت آن را به بعد از نماز عید جایز نمی دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید. ⚠️ نکته: ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نیّت فطره جدا کرده [حتما باید جدا شود] و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحق دیگری کنار بگذارد و هر وقت که آن را مى‌دهد باید نیّت فطره نماید. توضیح المسائل مراجع ج‌٢ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فطریه مهمان برخی گمان می کنند اگر در شب عید فطر برایشان مهمان بیاید، پرداخت فطریه مهمان‌ها در هر صورت بر آن‌ها واجب است؛ در صورتی که پرداخت فطریه مهمان، تنها زمانی واجب می‌شود که مهمان، قبل از غروب و با رضایت میزبان بیاید و نان‌خور او محسوب شود. 🔹نظر مراجع: آیت الله خامنه‌ای، آیت الله مکارم و آیت الله سیستانی : با یک شب مهمانی، کسی نان خور شخص محسوب نمی‌شود؛ بنابراین اگر فقط شب عید در منزل شخص مهمان باشند، پرداخت فطریه بر عهده خود مهمان هاست، نه شخص میزبان. مگر اینکه شخصی برای چند روز به مهمانی برود که در این‌صورت، عنوانِ نان‌خور بودن، بر او صدق می‌کند و پرداخت فطریه او بر عهده میزبان خواهد بود. 🔻 ادامه دارد...
🔺ادامه مطلب 🔸همچنین در میان برخی از مراجع، در تعداد روزهایی که باید شخصی مهمان صاحبخانه باشد تا نان‌خور او محسوب شود نیز اختلاف نظر وجود دارد. 🔹نظر مراجع: آیت الله مکارم، حداقل زمان مهمانی جهت صدق عنوان نان‌خور بودن را چهار یا پنج روز دانسته‌اند آیت الله سیستانی: فطریه مهمانی كه پیش از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب می‌شود، بر میزبان واجب است؛ مثل مهمانی كه قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امكانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است؛ هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید؛ اما به مهمانی كه تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌كند و زكات فطره‌اش بر عهده میزبان نیست. ‼️نکته مهم: طبق نظر حضرت امام (ره)، درست است که اگر کسی فقط برای یک شب و یک وعده مهمان کسی بود، نان خور او محسوب نشده و پرداخت فطره بر عهده میزبان نیست؛ اما سزاوار است علاوه بر اینکه مهمان فطره خود را می پردازد، میزبان نیز احتیاط را ترک نکرده و فطره او را بپردازد. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
💠زمان وجوب کفاره بعضی از مردم کفاره روزه های امسال خود را همراه با فطریه پرداخت می کنند؛ درحالی که طبق نظر برخی از مراجع، مبلغ کفاره روزه هایی که امسال نگرفته اند، باید پس از فرارسیدن ماه رمضان سال آینده پرداخت شود! 🔹نظر مراجع: آیت الله خامنه‌ای، آیت الله سیستانی: اگر انسان به علت بیماری روزه نگیرد و بداند بیماری اش تا ماه رمضان سال آینده طول می‌کشد ، نمی تواند تا قبل از رسیدن ماه رمضان بعدی، کفاره روزه هایش را پرداخت نماید. آیت الله مکارم: در صورتی که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد، می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان روز پرداخت نماید. 💯نکته مهم طبق نظر آیت الله مکارم، اگر اتفاقاً بیماری‌ مکلف، تا قبل از رمضان سال بعد خوب شود و تا رمضان بعد قضای روزه را نگیرد و کفاره را پرداخت کرده باشد، احتیاط این است که کفاره تأخیر را بدهد. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797