eitaa logo
برداشت های نادرست از احکام
16.3هزار دنبال‌کننده
128 عکس
36 ویدیو
3 فایل
بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست مدیر 👇 @amindsi کانال های دیگر ما👇 @eteghadz @akhlaghz پرتکرارترین سوالات شما از ما👇 @s_ahkamz
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سرای حکمت
امیدبخش‌ترین آیه قرآن_۲۰۲۳_۰۴_۱۱_۲۲_۲۵_۵۲_۴۳۲.mp3
3.5M
این آیه برای کسی که در ته باتلاق ناامیدیست😰،نهایت نجات و امیدواریست☺️ ... 🔅اِنَّ اَلحَسَنات یُذهِبنَ اَلسَّیئات ⭕️وقتی پیامبر(ص) به شخصی که مرتکب چنین جنایتی شده ، امید نجات و بخشش می دهد، قطعا برای تو هیچ بن بستی وجود نخواهد داشت...‼️ 🆔 @sarayehekmaatt
واجب فوری بسیاری از مردم وقتی مرتکب گناهی می شوند، با خود عهد می بندند که سر فرصت توبه کنند. در حالی که توبه از گناه، واجب فورى است، یعنی کسى که معصيتى کرده واجب است فوراً توبه کند. معناى توبه اين است که با پشيمانى از گناهى که کرده تصميم بگيرد تکرار نکند و اگر حق‌الناس است از عهده برآيد و اگر حق‌الله است و قضا دارد، قضا نمايد. 📚 استفتائات جدید خامنه ای، احکام متفرقه 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
ارتکاب سهوی مفطرات 💢برخی گمان می کنند ارتکاب سهوی مفطرات، هیچگاه باعث باطل شدن روزه نمی شود، در صورتی که برخی از مفطرات، حتی اگر سهواً انجام شود، باعث باطل شدن روزه می شود و باید قضای آن را بجا آورد. ⛔️مواردی که حتی اگر سهواً انجام شود، روزه را باطل می کند: 🔹 اگر فرد، آب در دهان بگرداند و در حالی که می‌داند روزه است، آب بی اختیار فرو رود،(با تفصیل و اختلاف فتوایی که در این خصوص ذکر شده است)، قضای آن روز بر او واجب می شود. 🔹 اگر فرد در ماه مبارک رمضان، غسل جنابت را فراموش کند و روزه بگیرد و بعد از سپری شدن یک یا چند روز، یادش بیاید، باید قضای آن را انجام دهد. (آیت الله سیستانی: باید قضای آن را به قصد قربت مطلقه انجام دهد) 🔹اگر جنب،(با توضیح و تفصیلی که در بخش باقیماندن بر جنابت ذکر شده است)، بخوابد و تا صبح بیدار نشود. 🔹 اگر شخص، بدون مراعات شروع روز،(با تفصیلی که در رساله های عملیه ذکر شده است) مفطرات را انجام دهد و بعد بفهمد صبح بوده است. 🔹 اگر روزه دار با یقین یا گمان به پایان روز، افطار کند و کشف خلاف شود. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
روش پرداخت صدقات برخی از مردم صدقات واجب را به صورت مخفی می دهند تا مثلا ریا نشود! در حالی که بهتر است صدقات واجب همچون خمس یا فطریه را علنی پرداخت کرد. 💠 در صدقات واجب، مثل خمس، زکات، فطریه، علنی دادن صدقه افضل است.١ ١ رساله آموزشی، احکام بخش صدقه 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
قوت غالب در فطریه بسیاری از مردم در پرداخت فطریه، قوت غالب را ملاک می دانند. در حالی که فطریه اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند این ها یا پول هر کدام داده شود، کفایت می کند و منحصر به قوت غالب نیست. استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سرای حکمت
آیه 245 بقره.mp3
2.61M
🆚بعضی وقتا،چیزایی که ما فکر می‌کنیم خیلی درسته و مو لای درزش نمیره👌، با چیزایی که خدا امر می‌کنه خیلی متفاوته ...😐 🧐مثلا :خیلی ها فکر می کنند انفاق کردن خیلی بهتر از قرض دادنِ، اما خدا میگه: 🔅مَنْ ذَا اَلَّذِي يُقْرِضُ اَللّٰهَ قَرْضاً حَسَناً فَيُضٰاعِفَهُ لَهُ أَضْعٰافاً كَثِيرَةً ... 🆔 @sarayehekmaatt
💠 سجده واجب قرآن 🔸برخی از افراد، بعد از شنیدن یا تلاوت آیاتی از قرآن که سجده واجب دارد، بر روی فرش سجده می‌کنند، در صورتی که سجده بر روی فرش در سجده واجب قرآن صحیح نیست! ✅ نظر مراجع: موقع سجده برای خواندن یا شنیدن آیات سجده دار، واجب است پیشانی روی مهر یا چیزی که سجده بر آن صحیح است گذاشته شود(آیت الله خامنه‌ای) برخی از مراجع نیز بنابراحتیاط واجب، سجده واجب قرآن را فقط بر روی مهر و یا چیزهایی که سجده کردن بر آن ها جایز است، صحیح می‌دانند. (حضرت امام (ره)، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) ⚠️نکته مهم: در صورتی که فرد، بر روی فرش سجده کرده باشد ، باید آن سجده را مجدداً بر روی مهر انجام دهد و اعاده کند. (استفتاء از دفتر رهبری) 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
زمان پرداخت فطریه بعضی از مردم به زمان پرداخت فطریه توجهی نمی‌کنند و برای آن‌ها روز عید یا چند روز قبل و بعد از آن، زیاد تفاوتی ندارد. در حالی که مراجع تقلید زمان وجوب زکات فطره را از غروب شب عید فطر دانسته و تأخیر پرداخت آن را به بعد از نماز عید جایز نمی دانند، اما اگر کسی نماز عید را نخواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید. ⚠️ نکته: ولی اگر دسترسى به فقیر ندارد مى‌تواند مقدارى از مال خود را به نیّت فطره جدا کرده [حتما باید جدا شود] و براى مستحقى که در نظر دارد یا براى هر مستحق دیگری کنار بگذارد و هر وقت که آن را مى‌دهد باید نیّت فطره نماید. توضیح المسائل مراجع ج‌٢ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
فطریه مهمان برخی گمان می کنند اگر در شب عید فطر برایشان مهمان بیاید، پرداخت فطریه مهمان‌ها در هر صورت بر آن‌ها واجب است؛ در صورتی که پرداخت فطریه مهمان، تنها زمانی واجب می‌شود که مهمان، قبل از غروب و با رضایت میزبان بیاید و نان‌خور او محسوب شود. 🔹نظر مراجع: آیت الله خامنه‌ای، آیت الله مکارم و آیت الله سیستانی : با یک شب مهمانی، کسی نان خور شخص محسوب نمی‌شود؛ بنابراین اگر فقط شب عید در منزل شخص مهمان باشند، پرداخت فطریه بر عهده خود مهمان هاست، نه شخص میزبان. مگر اینکه شخصی برای چند روز به مهمانی برود که در این‌صورت، عنوانِ نان‌خور بودن، بر او صدق می‌کند و پرداخت فطریه او بر عهده میزبان خواهد بود. 🔻 ادامه دارد...
🔺ادامه مطلب 🔸همچنین در میان برخی از مراجع، در تعداد روزهایی که باید شخصی مهمان صاحبخانه باشد تا نان‌خور او محسوب شود نیز اختلاف نظر وجود دارد. 🔹نظر مراجع: آیت الله مکارم، حداقل زمان مهمانی جهت صدق عنوان نان‌خور بودن را چهار یا پنج روز دانسته‌اند آیت الله سیستانی: فطریه مهمانی كه پیش از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب می‌شود، بر میزبان واجب است؛ مثل مهمانی كه قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امكانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است؛ هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید؛ اما به مهمانی كه تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌كند و زكات فطره‌اش بر عهده میزبان نیست. ‼️نکته مهم: طبق نظر حضرت امام (ره)، درست است که اگر کسی فقط برای یک شب و یک وعده مهمان کسی بود، نان خور او محسوب نشده و پرداخت فطره بر عهده میزبان نیست؛ اما سزاوار است علاوه بر اینکه مهمان فطره خود را می پردازد، میزبان نیز احتیاط را ترک نکرده و فطره او را بپردازد. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
💠زمان وجوب کفاره بعضی از مردم کفاره روزه های امسال خود را همراه با فطریه پرداخت می کنند؛ درحالی که طبق نظر برخی از مراجع، مبلغ کفاره روزه هایی که امسال نگرفته اند، باید پس از فرارسیدن ماه رمضان سال آینده پرداخت شود! 🔹نظر مراجع: آیت الله خامنه‌ای، آیت الله سیستانی: اگر انسان به علت بیماری روزه نگیرد و بداند بیماری اش تا ماه رمضان سال آینده طول می‌کشد ، نمی تواند تا قبل از رسیدن ماه رمضان بعدی، کفاره روزه هایش را پرداخت نماید. آیت الله مکارم: در صورتی که یقین دارد تا رمضان آینده توان قضا کردن روزه را ندارد، می تواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعد از همان روز پرداخت نماید. 💯نکته مهم طبق نظر آیت الله مکارم، اگر اتفاقاً بیماری‌ مکلف، تا قبل از رمضان سال بعد خوب شود و تا رمضان بعد قضای روزه را نگیرد و کفاره را پرداخت کرده باشد، احتیاط این است که کفاره تأخیر را بدهد. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🔹فراموش کردن پرداخت فطریه بر خلاف تصور بعضی از مردم، اگر انسان در زمان وجوب پرداخت فطریه، فراموش کند آن را بپردازد و یا مبلغ آن را کنار بگذارد، پرداخت فطریه از عهده او ساقط نشده و واجب است آن را بپردازد! 💠 در صورت فراموش کردن پرداخت فطریه، بنابر احتیاط، واجب است که زکات فطره، با قصد قربت و بدون نیت ادا یا قضا، از اموال جدا شده و پرداخته شود.١ ١. استفتاء از دفتر رهبری 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
معاوضه کالاهای هم‌جنس برخی از افراد، تعویض برخی کالاهای هم‌جنس نامرغوب با مرغوب(مانند برنج درجه یک و درجه سه)، یا کالاهای هم جنس معیوب با سالم(مانند طلا) را با یکدیگر صحیح می دانند و گمان می کنند اگر جنس معیوب یا نامرغوب را با مقدار یا قیمتی کمتر از جنس سالم یا مرغوب عوض کنند، گرفتار ربا نشده اند و معامله شان صحیح است؛ در حالی که وجود هر نوع اضافه در معاوضه کالاهای هم جنس، رباست و حرام می‌باشد! 🔻در مورد اجناس وزنی و پیمانه ای، اگر دو کالا، هم‌جنس باشند، و یکی نسبت به دیگری زیادتر باشد، چه اینکه زیادی از جهت تفاوت قیمت باشد یا از جهت بیشتر بودن مقدار یکی از کالاها بوده ولی قیمت آن دو یکسان باشد ، هرگاه با هم تعویض شوند، معامله ربوی است و حرام است. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
🚫 طلای سفید برای مردان بعضی از افراد گمان می‌کنند استفاده از طلای سفید، مانند استفاده از پلاتین برای مردان جایز است، در حالی که این تصور صحیح نیست! ✅ نظر مراجع 🔸آیت الله مکارم: زينت به طلا براى مردان به هر رنگى كه باشد (حتی طلای سفید) جايز نيست و نماز خواندن با آن باطل است، ولى استفاده از پلاتين كه فلز ديگرى است اشكالى ندارد. 🔸آیت الله بهجت: طلاى سفيد اگر همان طلا است و از جهت مخلوط شدن رنگش سفيد شده، همان حکم طلا را دارد که بر مرد حرام است. 🔸آیت الله خامنه‌ای: چیزی که طلای سفید نامیده می‌شود اگر همان طلای زرد باشد که در اثر ترکیب سفید شده است، حکم طلای زرد را دارد ولی اگر عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفاً به آن طلا نمی‌گویند، استفاده از آن برای مرد اشکال ندارد. همچنین استفاده از پلاتین اشکال ندارد. 🔸آیت الله سیستانی: در حرام بودن استعمال طلا برای مردان، فرقی بین اقسام آن نیست، خواه طلای زرد باشد یا طلای سرخ یا طلای سفید. شایان ذکر است، پلاتین، طلا نبوده، بلکه فلزّ دیگری غیر از طلا است و استفاده از آن برای مردان اشکال ندارد. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
حرف‌های تضعیف کننده نظام جمهوری اسلامی برخی از مردم حتی بعضی افراد مذهبی، در برابر دیگران، به بیان مشکلات، کمبودها و نقطه ضعف‌های مملکت و مسئولین می‌پردازند؛ غافل از اینکه اگر این سخنان موجب تضعیف نظام شود جایز نیست! ❓سوال: عدّه ای در برابر دیگران مبادرت به طرح کمبودها و ضعفهایی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، می کنند. گوش دادن به این سخنان و حکایت‌ها چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: واضح است هر عملی که موجب بدنام شدن چهره جمهوری اسلامی که در برابر کفر و استکبار جهانی ایستاده است، شود به نفع اسلام و مسلمین نیست. بنابراین، اگر این سخنان موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی باشد جایز نیست.۱ ۱. منبع: khamenei.ir 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مس آیات قرآن در گوشی 🔻برخی افراد گمان می‌کنند لمس کردن متن قرآن که بر روی گوشی نصب شده، همان حکم مس مصحف شریف را دارد و لذا لمس متن آیات روی گوشی، برای کسی که بی وضوست یا عذر شرعی دارد، جایز نیست! 🔹در حالی که در واقع، این شیشه موبایل است که لمس می شود نه آیات قرآن؛ بنابراین مس متن قرآن روی گوشی بدون طهارت، اشکال ندارد.۱ ۱. سایت دفتر رهبری: leader.ir 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
شنیدن آیات سجده دار از وسایل صوتی و تصویری برخی از افراد گمان می کنند اگر آیات سجده دار، به صورت ضبط شده و پخش غیر مستقیم شنیده شود، سجده بر انسان واجب می شود، در حالی که به نظر برخی مراجع، در این مورد سجده واجب نیست ✅ نظر مراجع: 🔹آیت الله سیستانی: سجده کردن در این صورت واجب نمی شود. 🔹 آیت‌الله بهجت: اگر آیه سجده را از کسی که قصد خواندن قرآن ندارد، بشنود، یا از ضبط صوت بشنود، لازم نیست سجده نماید، ولی اگر از وسیله‌ای که مثل بلندگو صدای خود انسان را می‌رساند بشنود، واجب است سجده کند. 🔹 آیت‌الله مکارم: احتياط واجب آن است كه سجده كند. 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: اگر قرائت آیه را گوش بدهد، سجده واجب است حتی اگر ضبط شده و به صورت غیر مستقیم باشد 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هدایت شده از سرای حکمت
نسخه‌پیچی غرب_۲۰۲۳_۰۴_۳۰_۱۶_۴۹_۵۵_۳۳۲.mp3
4.09M
🤧لجنزاری متعفن، در دل پوسته ای شکیل و زیبا...🍬🍬 🗽غربِ نادانِ متوهم نمی دانست که اگر خدا را کنار بگذارد، خودش کنار گذاشته خواهد شد...‼️🔚 🆔 @sarayehekmaatt
حضور مسافر در صف اول نماز جماعت عده ای تصور می کنند شخص مسافر هیچگاه نباید در صف اول نماز جماعت بایستد، چرا که باعث قطع اتصال جماعت شده و نماز سایرین، صحیح نخواهد بود؛ در حالی که حضور مسافر در صف اول اشکالی ندارد. 🔸نظر مراجع: آیت الله مکارم: اگر يک يا چند قدم ميان امام و مأموم يا مأمومين با يکديگر فاصله باشد، به‌طوری که به آن جماعت گويند، مانعی ندارد، بنابراين فاصله شدن يک يا دو نفر که نماز نمی‌خوانند، مانعی ندارد. آیت الله خامنه ای: اگر اتصال صفوف دیگر مأمومین باقی بماند، یا پس از تمام شدن نماز قصر، بلافاصله نماز واجب دیگری را اقتدا کند، اشکال ندارد. آیت الله بهجت: اگر سبب قطع اتصال سايرين نباشد ـ مثل اين که يک نفر باشد ـ اشکال ندارد و در هر صورت نمازش صحيح است. ⚠️ لازم به ذکر است آیت الله مکارم، علاوه بر فتوای مذکور، می فرماید: سزاوار است شخص مسافر در صف‌های بعدی بایستد و مستحب است صفوف کاملاً به هم متصل باشد. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
انتشار کلیپ کشف حجاب در فضای مجازی عده‌ای از متدینین و افراد مذهبی، کلیپ اشخاص کشف حجاب کرده را در فضای مجازی منتشر می‌کنند و حتی آن را از باب تبیین و روشنگری، وظیفه خود می‌پندارند! در حالی که طبق نظر مراجع تقلید، این کار، نه تنها وظیفه مؤمنین نیست، بلکه جایز نمی‌باشد! ✅ نظر مراجع: آیت الله خامنه ای: به‌طورکلی انتشار این‌گونه امور موجب اشاعه‌ی فحشاء بوده و جایز نیست. آیت الله سیستانی: اگر ترویج حرام شمرده شود یا مستلزم گناهی باشد، حرام است. آیت الله مکارم: جایز نیست. 📚 استفتاء از دفتر مراجع 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
گردنبند منقوش به اسماء متبرکه برخلاف تصور عده ای از مردم، صِرف به گردن آویختن گردنبندی که اسم جلاله، آیات قرآن و اسامی اهل بیت (ع) بر روی آنها حک شده است، یا استفاده از انگشتری که منقوش به اسماء متبرکه است، بدون وضو و یا در حال داشتن عذر شرعی، اشکالی ندارد. ⚠️نکته مهم در خصوص مسأله مذکور، باید توجه نمود اسماء متبرکه با بدن تماس نداشته باشد و یا بدون وضو و طهارت، لمس نشود. منبع: (khamenei.ir -- makaremshirazi.ir ) 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
تمارض گاهی اوقات دیده می‌شود که بازیکنان در بین مسابقات ورزشی ⚽️🏀 به قصد فریب داور، دست به تمارض می‌زنند و این را نشانه زرنگی 💪 خود می‌دانند! در حالی که تمارض، خود نوعی دروغ عملی محسوب می‌شود و انجام آن جایز نیست.١ 🔹 آیت الله مکارم: این کار خالی از اشکال نیست.٢ ١. استفتاء از دفتر آیت الله العظمی خامنه ای ٢. سایت آيت الله مکارم 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
هفت قدم برخی از مردم تصور می‌کنند اگر بین وضو بیش از هفت قدم راه بروند و بعد مسح بکشند، وضوی آنها باطل می‌شود. در حالی که اندازه معینی وارد نشده است، فقط باید موالات «پی در پی بودن» کارهای وضو محفوظ باشد. بنابراین اگر شخصی بعد از شستن صورت و دست ها مقداری که عرفاً پی در پی بودن وضو محفوظ باشد راه برود، وضویش صحیح است، حتی اگر بیش از هفت قدم راه برود. 📚 جامع الاحکام صافی , ج١ , ص٣۴ , س٩۴ 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
رعایت حجاب برای زنان سالخورده عده ای از افراد، با استناد آیه ۶۰ سوره مبارکه نور، معتقدند رعایت حجاب برای افراد مسن واجب و لازم نیست. بعضی از زنان مسن، آیه مذکور را دستاویزی برای کشف حجاب خود قرار می‌دهند، در حالی که این باور، نادرست است! ✅نظر برخی از مراجع: 🔹آیت الله خامنه ای رعایت حجاب بر زنان پیر، واجب است. 🔹آیت الله مکارم پوشیدن بر آنها رجحان دارد. و اگر ترک حجاب منشاء مفاسدی گردد لازم است حجاب را رعایت کنند. 🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇 http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797