حد ترخص و مسافت شرعی
برخی بین حد ترخص و مسافت شرعی تفاوت قائل نیستند، یا این دو مورد را با هم اشتباه میگیرند! در حالی که مسافت شرعی مقدار مسافتی است که مسافر تصمیم دارد دستکم، آن مقدار را طی کند و حد ترخص حد معینی است که از آن به بعد، نمازش شکسته میشود و میتوان روزه را افطار نمود.
🔹مسافت شرعی، هشت فرسخ (حدود ۴۱ کیلومتر) است (١) هر چند به صورت رفت و برگشت باشد؛ البته در این صورت باید مسیر رفت حداقل ۲۰/۵ کیلومتر باشد.
🔹حد ترخص، مکانی است که در آنجا، اذان شهر شنیده نمیشود. (٢)
📚 استفتائات رهبری
🍃🍃🍃🍃
پی نوشت:
١) مقدار مسافت شرعی در نظر مراجع، متفاوت است.
٢) طبق تحقیقات انجام گرفته، حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد.
#برداشت_های_نادرست_از_احکام | عضو شوید👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
حد ترخص هوایی
برخی گمان میکنند حد ترخص فقط مربوط به سفر زمینی است؛ درحالی که سفر هوایی نیز حد ترخص دارد، بااین تفاوت که بسیار زودتر حاصل میشود.
💠 معیار حد ترخص هوایی آن است که اگر فضا ساکت باشد صدای اذان را نشنود و افراد روی زمین دیده نشوند و در سفرهای هوایی حدّ ترخص بسیار زود حاصل می شود، چند دقیقه ای که از محل دور شوند به حدّ ترخص می رسند.
📚 منبع: سایت آیت الله مکارم، بخش استفتائات
#برداشت_های_نادرست_از_احکام | عضو شوید👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نیت روزه ماه مبارک رمضان
برخی تصور می کنند نیت روزه ماه رمضان، فقط در صورتی صحیح است که انسان، هر شب برای فردای آن نیت کند؛ در حالیکه بهتر است علاوه بر نیت جداگانه در هر شب، در شب اول ماه نیز، نیت روزه همه ماه را بنماید.
#برداشت_های_نادرست_از_احکام | عضو شوید👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
مسواک زدن روزه دار
برخی از مردم تصور میکنند اگر روزه دار مسواک بزند، روزهاش باطل می شود؛ در حالی که صِرف مسواک زدن و استفاده از خمیر دندان، روزه را باطل نمیکند، بلکه فرو دادن خمیردندان و رطوبت مسواکی که از دهان بیرون آورده شده، روزه را باطل میکند.
💠 پرسش: آیا مسواک کردن با خمیر دندان در حال روزه اشکال دارد؟
امام خمینی ره: اشکال ندارد، ولی باید از فرو بردن آب دهان جلوگیری شود. ١
آیت الله مکارم: مسواک کردن در حال روزه، مانعي ندارد. ولي اگر رطوبت پيدا کند و مسواک را بيرون آورده و به دهان بازگرداند و رطوبت آن در آب دهان از بين نرود و فرورود، جايز نيست (مگر اینکه آن را بيرون بريزد) و درصورتیکه با خمیردندان مسواک کند، بايد دهان را بعدازآن کاملاً بشويد.٢
📚 منابع:
١. استفتائات امام خمینی ج١ ص٣٠٧
٢. سایت آيت الله مکارم
#برداشت_های_نادرست_از_احکام | عضو شوید👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
قطع رابطه با بدحجاب
برخی به دلیل بی حجابی یا بدحجابی دوست یا فامیل خود، با او قطع رابطه میکنند و آن را وظیفه شرعی خود میدانند؛ درحالیکه وظیفه شرعی در این موضوع، با توجه به نتیجه، متفاوت است...
❓اگر دختر محجبهای یک دوست بدحجاب دارد و امر به معروف او اثر ندارد، آیا باید با او قطع رابطه کند؟
✅ اگر ترک رابطه با او اثر داشته باشد به این معنا که اصلاح میشود و حجابش را مراعات میکند، بله واجب است. گاهی وقتها نیز برعکس است یعنی گرمگرفتن و محبتکردن و بعد تذکردادن بیشتر اثر میکند و باید از این راه وارد شد. اما اگر قطع ارتباط اثر ندارد و این رابطه برای شما مفسدهای ندارد رفتوآمد با او اشکالی ندارد.
📚منبع: (farsi.khamenei.ir)
#برداشت_های_نادرست_از_احکام | عضو شوید👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
اعتماد به نظر پزشک
عدهای از مردم، با اینکه به تجربه میدانند روزه گرفتن برای آنها ضرری ندارد، حرف برخی پزشکان مبنی بر ضرر داشتن را دربست میپذیرند و روزه نمیگیرند!
💠 سوال: کسیکه میداند یا اطمینان دارد روزه برای او ضرر خاصی ندارد، هرچند پزشک بگوید ضرر دارد، یا کسیکه یقین یا گمان دارد یا احتمال عقلایی میدهد که روزه برایش ضرر معتنابهی دارد، هرچند پزشک بگوید ضرر ندارد، وظیفهاش چیست؟
✅ جواب مراجع تقلید
- نباید به حرف پزشک اعتنا کند (حضرت امام، آیت الله سیستانی)
- اگر مکلّف از گفته پزشک یقین پیدا کند که روزه براى او ضرر دارد و یا از گفته وى یا منشأ عقلایی دیگرى براى او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن براى او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست؛ ولی اگر گفته او اطمینان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد و شخص باید روزه خود را بگیرد (امام خامنه ای)
- اگر طبیب بگوید روزه ضرر دارد، امّا او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد، باید روزه بگیرد و در صورت معلوم نبودن ضرر، مىتواند یکى دو روز تجربه کند و بعد طبق دستور عمل نماید. (آیت الله مکارم)
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
به دلم نمیچسبه...!!
🎬 برداشت اول: «نماز جماعت»
بعضی از مردم، نمازهای خود را فرادا میخوانند با این توجیه که «نماز جماعت کوتاه و مختصر به دلم نمیچسبد... »!!
این افراد، معمولا در نماز جماعت شرکت نمیکنند و نماز فرادایی که با آداب و مستحبات بیشتری خوانده شود را ترجیح میدهند.
در حالی که به فتوای مراجع، نماز جماعتی که مختصر خوانده می شود، از نماز فرادایی که طول بدهد، بهتر است.
📚 توضیح المسائل مراجع،ج۱،ص۷۶۸، مسئله ۱۴۰۲
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام 👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797
نماز شب
برخی از افراد تصور نادرست و دشواری از نماز شب دارند. در حالی که یازده رکعت نماز شبی که وارد شده، خیلی ساده است و در آن استغفار، دعا و حتی خواندن سوره بعد از حمد نیز شرط نیست.
💠 در نماز شب سوره، استغفار و دعا به عنوان جزئیت شرط نیست، بلکه کافی است در هر رکعت بعد از نیت و تکبیرة الاحرام، سوره حمد قرائت شود و اگر خواست بعد از قرائت سوره حمد یک سوره از سوره های قرآنی را هم قرائت کند و سپس رکوع، سجود، سلام و تشهد به جا آورد.
📚رساله آموزشی بخش قبله و اقسام نمازها
🔸کانال برداشت های نادرست از احکام👇
http://eitaa.com/joinchat/39976963Ca74763d797