4_516474296994892254.mp3
3.1M
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃
الحمدالله رب العالمین🍃
🎧 #تفسیر_صوتی آیه 61
#سوره #نور آیه ۶۱
جزء ۱۸ ⚘
👈حجة الاسلام قرائتي
┅══🍃✼📖✼🍃═┅
.
─┅─═🍃ঊঈ🥀ঊঈ🍃═─┅─
⏮سوره 24. نور آيه 61⚘
آيه🔻
⤵️لَيْسَ عَلَى الْأَعْمَى حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَلَا عَلَى أَنفُسِكُمْ أَن تَأْكُلُواْ مِن بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ ءَابَآئِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهَتِكُمْ أَوْ بُيوُتِ إِخْوَنِكُمْ أَوْ بُيوُتِ أَخَوَتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمَمِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوَلِكُمْ أَوْ بُيوُتِ خَلَتِكُمْ أَوْ مَا مَلَكْتُم مَّفَاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَأْكُلُواْ جَمِيعاً أَوْ أَشْتَاتاً فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتاً فَسَلِّمُواْ عَلَى أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَرَكَةً طَيِّبَةً كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْأَيَتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
ترجمه🔻
⤵️بر نابینا و لنگ و بیمار و بر خود شما ایرادى نیست كه بخورید از خانههاى خود یا خانههاى پدرانتان یا خانههاى مادرانتان یا خانههاى برادرانتان یا خانههاى خواهرانتان یا خانههاى عموهایتان یا خانههاى عمههایتان یا خانههاى دایىهایتان یا خانههاى خالههایتان یا آن خانههایى كه كلیدهایش را در اختیار دارید یا خانههاى دوستانتان. بر شما باكى نیست كه به طور دسته جمعى بخورید یا پراكنده (و تنها)، و چون وارد هر خانهاى شدید پس بر یكدیگر سلام كنید، كه تحیّت الهى است و مبارك و پسندیده است. خداوند آیات خود را این چنین براى شما بیان مىكند. باشد كه بیندیشید.
─┅─═🍃ঊঈ🥀ঊঈ🍃═─┅─
نکته ها🔻تفسیرنور☀️
⤵️امام باقرعلیه السلام مىفرماید: قبل از اسلام، افراد نابینا، لنگ و مریض حقّ نداشتند با افراد سالم غذا بخورند. این آیه به
آنان اجازه داد تا با افراد سالم و دستهجمعى غذا بخورند، یا اگر خواستند جداگانه میل كنند.
🌴علاّمه طباطبایى مىفرماید: ظاهر آیه چنین است كه خداوند براى مؤمنان حقّى قرار داده كه بتوانند از خانه فرزندان وخویشان و دوستانشان به میزان احتیاج بخورند و مصرف كنند و این اذن، كلّى و فراگیر است، لكن ابتداى آیه به سه گروه
اشاره كرده كه معمولاً نمىتوانند غذاى خود را تأمین كنند و نیازمند دیگران هستند، اما حكم به این سه گروه اختصاصى
ندارد و براى همه مؤمنان است.
🌻این آیه تنها اجازه استفاده از خانه خویشانِ نَسَبى را بیان كرده و نامى از فامیل سببى مثل پدرزن، مادرزن، برادرزن و
خواهرزن نبرده است.
🌴این آیه تنها دربارهى غذا خوردن است، ولى تصرّفات دیگر مشروط به گرفتن اجازه است. و خوردن غذا از خانههاى یاد
شده نیز باید طبیعى و دور از اسراف و تبذیر باشد.
🌻در موارد ذكر شده در آیه نیز، گاهى قرائن نشان مىدهد كه این یازده گروه میل ندارند از غذاى خانه آنان بخوریم، مثل
آنكه خوردنى را در جاى مخصوصى پنهان كردهاند. در چنین مواردى باید دست نگهداریم.
🌴امام باقر علیه السلام فرمود: هنگامى كه شخصى وارد خانه مىشود و بر اهل آن سلام مىكند و آنان جواب دهند، این سلام
بر خویشتن است.
🌻خانهى فرزند در این آیه نیامده است، شاید به خاطر این كه این مورد، روشن و مسلم است. در حدیث مىخوانیم: «انت و
مالك لابیك» تو و مالت از آن پدرت مىباشید.
─┅─═🍃ঊঈ🥀ঊঈ🍃═─┅─
پيام ها⚡📬
1-💦 دیگران را بر خود مقدّم بداریم، خصوصاً محرومان را. «الاعمى - الاعرج - المریض - انفسكم»
2-🌷 روابط خانوادگى و خویشاوندى، در مسائل حقوقى اثر مىگذارند. (گرچه غذا ملك صاحبخانه است، ولى اسلام روابط
خویشاوندى و عاطفى را در این موارد بر مالكیّت افراد غالب نموده است.) «أن تأكلوا من... بیوت اعمامكم»
3-💦 قرائن عرفى و اطمینان عقلایى براى جواز مصرف از خانه دیگران كافى است. (مثلاً دادن كلید خانه، نشان رضایت
است) «ملكتم مفاتحه او صدیقكم»
4-🌷 در اسلام، حقّ دوست در كنار حقّ فامیل قرار داده شده است. «اعمامكم... او صدیقكم» (از «افلاطون» پرسیدند: برادرترا بیشتر دوست دارى یا رفیقت را؟ گفت: برادرم را زمانى كه رفیقم باشد.)
5 -💦 سلام كردن، از آداب ورود به منزل است. «اذا دخلتم بیوتاً فسلّموا»
6-🌷 سلام، ادبى آسمانى، مبارك و پسندیده است. «تحیّة من عند اللّه مباركة طیّبة»
7-💦 سلامكردن، در خیر وبركت زندگى مؤثّر است. «مباركة طیّبة»
8 -🌷 اهل خانه به منزلهى جان شما هستند. «سلّموا على انفسكم»
9-💦 مرز حقّ و حقوق را باید خداوند تعیین فرماید. «یبین اللّه لكم الآیات»
10-🌷 در احكام الهى باید اندیشید. «لعلّكم تعقلون»
📚 تفسیر مراغى.
🍃اللهم صل علی محمد و ال محمد وعجل فرجهم.🍃
┅══🍃 ✼📖✼ 🍃══┅
.
❤️ شرایط توبه
امام جواد علیه السلام فرمودند:
«اَلتَّوبَةُ عَلی اَربَعِ دَعائِمٍ: نَدَمٌ بِالقَلبِ، وَ استِغفارٌ بِاللِّسانِ، وَ عَمَلٌ بِالجَوارِحِ، وَ عَزمٌ اَن لا یَعُودَ؛
توبه بر چهار پایه استوار است:
پشیمانی به دل،
استغفار به زبان،
کار (و جبران) با اعضاء،
و تصمیم بر اینکه به گناه باز نگردد.
📝شرح حدیث:
دریچه ای که به نام «توبه» به روی گنهکاران باز است، موهبتی الهی و لطفی خاص است. تا بندگانِ خطاکار، باز هم از رحمت خدا برخوردار باشند.
آنچه توبه را تشکیل می دهد، عناصر چهارگانه ای است که در این حدیث آمده است:
▫️اول: «پشیمانی قلبی»، تا گنهکار، از عمل زشت خود در درون #پشیمان نشود، توبه مفهومی ندارد.
▫️دوم: «آمرزش خوهی به زبان» و به تعبیر دیگر«استغفار»، که نشان دهنده تواضعِ خطاکار در برابر خدا و درخواست #مغفرت و بخشایش از اوست.
▫️سوم: «جبران عملی»، چه در تکالیفی که مربوط به رابطه ی ما با خداست، چه در حقوقی که مردم بر گردن ما دارند؛ یعنی اگر کسی مال مردم را خورده، یا به کسی تهمت زده است، توبه اش پرداختِ حق النّاس و رفع #تهمت از متّهم است.
▫️چهارم: تصمیم جدّی بر تکرار نکردن گناه.
فرض کنید کسی سرقت کرده و به #زندان افتاده است و می گوید توبه کرده ام. وقتی توبه اش واقعی است که عزم جدّی داشته باشد که اگر آزاد شد، هرگز سراغ #دزدی نرود. و الّا اگر به فکر سرقتهای بعدی باشد، توبه اش جدی و واقعی نیست.
قرآن کریم به صورت مکرر پس از بیان توبه، #اصلاح را آورده است: «تابُوا وَ أَصْلَحُوا» و این اشاره دارد به اینکه توبه تنها استغفار به زبان نیست. بلکه باید در عمل نیز جبران کند.
به هر حال، گناه نکردن، آسان تر از توبه کردن است.
🔹کشف الغمّه، ج2، ص349
منبع: حکمت های تقوی، آستان قدس رضوی
#توبه #استغفار #گناه #جبران
5.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️على باب الجواد أنخت ركبي💚
ای ماه رجب بوسه بزن بر سر و رویش
ای مهر ببـر سجده به خاک سر کویش
ای لیلۀ قـدر این تـو و این طرۀ مویش
ای خلـق خـدا روی بیـارید بـه سویش
این باب کرم، باب دعا، باب مراد است
والله جواد است جواد است جواد است
❤️ دهم رجب المرجب،
سالروز ميلاد نوراني حضرت امام جوادالائمه عليهالسلام، مبارك باد.
#دهم_رجب #میلاد #جوادالأئمه
❤️ #شبتون_بخیر 🙏
🌸بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم🌸
🌹 اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّد وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌹
♻️ تقويم نجومی ♻️
💠 #امروز_دو_شنبه 💠
☀️ ۴ اسفند ماه ١۳۹۹ خورشيدی
🌙 ۱۰ رجب المرجب ۱۴۴۱ قمری
🎄 ۲۲ فوریه ۲۰۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️تلاوت کوتاه استاد غلوش
سوره مبارکه احزاب
آیه تطهیر 🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌹🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌹🌺🌹🌺🌺🌺اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
❤️صلوات با صدای بلند
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله :
ارفَعوا أصواتَكُم بالصَّلاةِ علَيَّ؛ فإنّها تَذهَبُ بالنِّفاقِ؛
صداهاى تان را هنگام صلوات بر من بلند كنيد كه نفاق را از بين مى برد.
📝توضیح:
با آنکه صدای بلند در دعا و ذکر، نهی و به آرامش و #حضور_قلب توصیه شده اما صلوات که ذکر خدا و ملائک است، مستثنی شده است.
در روایات می خوانیم که؛ پیامبر صلیالله علیه و آله عدّه ای را دید که با صدای بلند دعا می کردند، پیامبر به آنان فرمود:
«شما کسی را که ناشنواست نمی خوانید، شما کسی را که از شما دور باشد، صدا نمی زنید. خدا شنواست و در نزدیکی شماست».
🔹الكافي : ج 2، ص 493، ح 13
#صلوات #نفاق #صدا #دعا #ذکر
❤️ حضرت علی علیه السلام:
حکمت 👈( 347)
❤️ اعتدال در مدح و ستایش
وَ قَالَ (عليه السلام): الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ، وَ التَّقْصِيرُ عَنِ الِاسْتِحْقَاقِ عِيٌّ أَوْ حَسَد.
*
جايگاه ستايش (اخلاقى، اجتماعى):
و درود خدا بر او، فرمود: ستودن بيش از آنچه كه سزاوار است نوعى چاپلوسى، و كمتر از آن، درماندگى يا حسادت است.
❤️نادان ها سکوت کنند!
امام جواد علیه السلام فرمودند:
لَو سَکَتَ الجاهِلُ ما اختَلَفَ النّاسُ؛ (۱)
اگر نادان سکوت کند، مردم اختلاف پیدا نمی کنند.
📝شرح حدیث:
پیدایش اختلافها، گاهی به اظهارنظرهای جاهلانه یا مغرضانه برمی گردد.
اگر هر کس در حد #دانایی خود سخن بگوید و هر کس آنچه را نمی داند نگوید، بسیاری از فتنه ها از ریشه می خشکد.
سکوت از جانب همه مطلوب است و از جاهل، مطلوب تر.
بعضی گفته اند: اگر کلام از نقره باشد، سکوت از طلاست.
در کلام حکیمانه برخی هم آمده است:
اگر برای سکوتم یک بار هم پشیمان نگشته ام، ولی برای #سخن گفتنم بارها پشیمان شده ام.
در کلام امیرمومنان علیه السلام هم آمده است:
«إذا تَمَّ العَقلُ نَقَصَ الکَلامُ»(۲)
«هرگاه #عقل، کامل گردد، کلام کاسته شود».
چشم و #گوش و زبان ابزاری اند که اگر بر آنها نظارت و کنترل نداشته باشیم، یا به ابزار گناه تبدیل می شوند و یا فتنه و فسادی پدید می آورند که آن هم نوعی #گناه است.
این گوهر ارزنده، بویژه از سوی افرادی که اطلاع کافی در زمینه ای ندارند ارزشمندتر است، چون مانع بروز تنش ها و اختلافها می گردد.
گاهی درباره ی حادثه ای، حرفها و #شایعات بسیاری پدید می آید و باعث ایجاد دو دستگی و اختلاف می شود.
باید هوشیار بود، تا زبانمان فتنه آفرین نباشد.
🔸پی نوشت:
1. الفصول المهمّه، ص 262
2. بحارالأنوار، ج71، ص290.
منبع: حکمت های تقوی، آستان قدس رضوی