📌هیهات من الذله...
#تحریم ها حتی
به #آب خوردن رسید،
لشکر #محاصره شد،
ولی در اردوگاه #حسین(ع)
حرفی از #سازش نبود ...
🏴 #الحسین_یجمعنا
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌السلام علیک یا اباعبدالله
امام #حسین(ع) و یارانش در #کربلا #اسلحه از کجا آوردند؟
از #مکه به #کوفه به منظور #حکومت رفت، آیا تجهیزاتی به همراه برد؟
آیا قصد #جنگ و #شهادت، نیازمند #تجهیزات قوی است؟
در #عاشورا چه جنگ افزارهائی به کار رفت؟
پاسخ این پرسشها در مقاله زیر قابل دستیابی است.
📚نویسنده:
حجت الاسلام دکتر مصطفی صادقی
👇👇
https://hii.alzahra.ac.ir/article_4122.html
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 بدن امام حسین(ع) کی #دفن گردید؟
بیشتر #مداحان نقل می کنند که بدن امام #حسین علیه السلام بعد از شهادت،
#سه شبانه روز زیر #آفتاب سوزان #کربلا بود.
اما،
طبق گزارش تمامی منابع کهن و #مقاتل، بدن مطهر امام یک روز بعد از #عاشورا(یوم بعد عاشورا) توسط امام #سجاد(ع) و یاری بنی اسد #کفن و #دفن گردید.
لذا گزارش #سه_روز سندی ندارد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 #روضه بعدازظهر #عاشورا
🏴 #آتش_زدن #خیمه_ها
سپاه #دشمن بعد از #غارت خیمه ها به دستور #شمر، تصمیم گرفتند خیمه ها را آتش بزنند.
در این هنگام، #زنان- و #کودکان- با پای برهنه، در حالیکه #گریه و شیون می کردند بیرون آمدند و پا به فرار گذاشند.
آنان حتی قصد کشتن امام #سجاد(ع) داشتند، اما #بیماری حضرت مانع اقدام آنان گردید.
طبق بررسی اخبار، #عمربنسعد موافق حمله به خیام بود؛
زیرا وی #جنایات زیادی را در کربلا مرتکب گردید و طبق برخی اخبار وی دستور آتش زدن خیام را داده است.
📚ابن اعثم، الفتوح، ج5، ص120
📚ابن طاوس، لهوف، ص180،
📚ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص77
📚صدوق، الامالی، ص190.
👇👇
🌻 @ahlebait110
گسترش تشیع.doc
39.9K
تحلیل و بررسی تاریخی نقش شهادت امام #حسین(ع) در گسترش #تشیع
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی
👇👇
🌻 @ahlebait110
عقیده اصحاب امام حسین.doc
33.8K
#کربلا، صحنه اظهار عقیده توحیدی و نفی #سازش با #دشمن
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون تحریفات عاشورا
#بخش(۱)
📚نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمد رضا #جباری:
بسمه تعالی
در خصوص مجموعه ادعاهایی که در کلیپ سخنرانی فردی به نام دکتر ضیائی مطرح شده، نکاتی شایان تذکر است:
۱. این سخنرانی مشتمل بر مجموعه ای از ادعاهای #صحیح و #سقیم و راست و ناراست است که باید از یکدیگر تفکیک شوند.
۲. بخش اول مورد اشاره ایشان در گونه های تحریف، #تحریف در جزئیات واقعه کربلا است که البته با کمی #مبالغه همراه است.
۳. مثالهای مورد اشاره ایشان قابل تامل و بعضا نادرست است. مثلا:
*جمله هل من ناصر ینصرنی با تعبیر اما من مغیث یغیثنا لوجه الله؟
*اما من ذاب یذب عن حرم رسول الله؟ 📚الفتوح ابن اعثم کوفی، ج۵، ص۱۰۱
📚سیدبن طاوس،لهوف ص۶۱ آمده.
و با تعبیر هل من ناصر ینصرنی در
📚المنتخب طریحی ص ۳۷۹ آمده است.
هرچند منتخب طریحی، منبعی متاخر و ضعیف است، اما وجود جملات یادشده در لهوف و الفتوح که در معنا و مضمون شبیه هل من ناصر هستند، استناد این جمله به حضرت را ممکن می سازد و صدور این جمله از امام حسین(ع) _برخلاف تصور جناب ضیائی و برخی دیگر، هیچ منافاتی با هدف قیام و جایگاه عزت مندانه حضرت ندارد؛ چرا که دعوت مثل امام #حسین(ع) به نصرت، صرفا دعوت شخصی نیست بلکه دعوت به #نصرت مکتب است.
*در خصوص حضرت رقیه نیز اختلاف دیدگاه وجود دارد؛ اما بیش از آن که اختلاف مربوط به اصل وجود تاریخی باشد در پیرایه ها است.
۴. هرچند کتاب روضه الشهداء در ترویج برخی مطالب ضعیف نقش آفرین بوده اما به لحاظ نثر ادبی، در استمرار و رونق مجالس حسینی نیز نقش داشته است. بدین لحاظ، به کار بردن تعبیر #شارلاتان در باره مولف آن، دور از انصاف است. با این وجود، منابع تاریخی و #مقاتل کهن در دست است و امکان اعتبار سنجی مطالب این کتاب، ممکن.
چنان که این اقدام در آثاری مانند کتاب مقتل جامع سید الشهدا صورت گرفته است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون #تحریف #عاشورا
بخش(۲)
📚 نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری:
۵. جهت استحضار جناب ضیائی باید گفت:
کتاب #اخبارالزینبات، تالیف مرحوم آیت الله مرعشی نجفی نیست و نسخه خطی این کتاب توسط یکی از دوستان سید حسن محمد قاسم #مصری در #حلب یافت شده و او نیز متن کاملش را در کتاب سیده #زینب(س) می آورد.
لذا برای اولین بار در سال ۱۳۳۳ ق چاپ می شود. سپس آقای محمد جواد مرعشی آن را استخراج کرده و جداگانه، با مقدمه مرحوم آیت الله #مرعشی نجفی چاپ می کند.
کتاب اخبار الزینبات منسوب به یحیی بن حسن بن جعفر عبیدلی نسابه (متوفای ۲۷۷ق) است و در این کتاب روایاتی دال بر رحلت حضرت زینب(س) در #مصر وجود دارد. که یکی از سه دیدگاه در باره مرقد حضرت زینب است(مدینه، شام یا مصر)
گفتنی است این کتاب در مقاله ای علمی، توسط آقای سید حسن فاطمی تحت عنوان بررسی اعتبار کتاب اخبار الزینبات مورد نقد قرار گرفته است. و بر اساس این نقد، پذیرش وجود مرقد حضرت زینب در مصر دشوار است و با توجه به عدم دلیل برای دفن حضرت در #مدینه و #بقیع، قول به #شام فعلا دارای ترجیح است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون #تحریف #عاشورا
بخش(۳)
📚نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری:
۶. همواره تحلیل گران واقعه عاشورا در تبیین ماجرا، زمینه های تاریخی آنرا بررسی کرده اند و منابر به ویژه ایام #محرم، با قوت و ضعف، در صدد تبیین این واقعیات تاریخی هستند.
گو این که ممکن است کاستی ها و کوتاهی هایی باشد، اما نه در حد تعمیمهای جناب ضیائی.
ضمن آن که در تعابیر ایشان، بی مهری ها و درشت گوئیهای تاسف باری نسبت به #مادحان #سیدالشهداء دیده می شود.
۷. یادکرد حادثه #کربلا بدون یادکرد از #خشونتها و #جنایات حاکمیت #اموی ممکن نیست؛ اما طبعا نباید در این، متوقف شد و فلسفه و هدف #قیام را از نظر نباید دور داشت.
۸. انکار قیام بودن حرکت حضرت و تقلیل آن در حد حفظ جان و دنبال #امنیت گشتن، جفائیست بس عظیم که منحصر به جناب ضیائی نیست.
عجیب آن که جناب ایشان در همین سخنرانی به طور مکرر بر هدف تبیین شده توسط خود حضرت، یعنی امر به #معروف و نهی از #منکر تاکید می کند، اما حرکت حضرت را عملا در حد تلاش برای کشته نشدن تنزل می دهد!
غافل از این که امر به معروف و نهی از منکری به بزرگی حکومت #یزید، با دست خالی ممکن نیست و نیاز به ابزارهایی دارد و نیروی انسانی و قدرت و حکومت، یکی از مهمترین این ابزارهاست.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون #تحریف #عاشورا
#بخش(۳)
📚 نویسنده
حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری
۹. امام #حسین(ع) همچون جد مطهر و پدرش، الگوی #صلح بود اما نه به معنای اجتناب از #جنگ آنگاه که چاره ای جز آن نباشد.
جناب ضیائی باید مشخص کند چه کس یا کسانی، امام حسین(ع) را #نماد #خشونت قرار داده اند؟
جنگ بر حضرت تحمیل شد و همواره تلاش بر آن بوده که این تحمیل تبیین گردد.
۱۰. جمله "فان الله قد شاء ان یراک قتیلا" در #لهوف ابن طاووس صفحه ۴۰ آمده؛ لذا تعبیر ایشان که این جمله در هیچ منبع معتبری نیامده، دقیق نیست؛
چرا که هرچند این جمله در منابع کهن دیده نمی شود، اما دلیلی بر تکذیب آن نیز نداریم و لا اقل، محتمل الصدق است.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون #تحریف_عاشورا
بخش(۴)
📚نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری
۱۱. در خصوص #زیارت_عاشورا سخن ایشان غیر دقیق است. آنچه به علامه #عسکری نسبت داده می شود، واقعیتی است در خصوص این زیارت؛ و آن این که فقره "اللهم خص انت اول ظالم" در نقل #کامل_الزیارات با بیان دیگری آمده و در نقل مصباح المتهجد شیخ #طوسی با همین بیان معروف که در مفاتیح نیز آمده.
اما هر یک از این دو نقل باشد، به هیچ وجه موید موضع عجیب جناب ضیائی در دفاع از #خلفاء و همسر خاص #پیامبر(ص) نیست.
گو این که سیره #ائمه(ع) و عالمان #شیعه بر #تقیه و #وحدت بوده، اما نباید این مواضع را به مفهوم #تبرئه دشمنان اهل بیت(ع) گرفت.
لذا در بیان ائمه(ع) نیز گاه با ذکر نام، در محافل خصوصی، حتی #لعن صورت گرفته اما نه به طور عمومی.
متاسفانه مشی روشنفکر نمایان نادیده گرفتن واقعیات تاریخی و حدیثی، و نگاه های یکسویه است.
۱۲. سخن ایشان در خصوص اختلاف #امیرالمومنین(ع) با #عایشه و این که اگر #اختلافی نیز بوده باید واگذار به قیامت کرد، این کلام انسان را به یاد سخن #مرجئه می اندازد.
یعنی در خصوص خطاهای افراد به ویژه #اصحاب_پیامبر(ص) هیچ قضاوتی نباید کرد و کار را به خدا واگذار کنیم! این سخن به هیچ وجه با مشی و سیره معصومان(ع) سازگار نیست.
#معصومان(ع) به شیعیانشان ارائه مبنا کردند تا در تشخیص اشتباه نکنند.
گو این که مفهوم این سخن، اهانت به مقدسات #اهل_تسنن نیست، اما رفتارهای غلط صحابه حتما باید نقد و تبیین شود.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نقدی بر سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون #تحریف_عاشورا
بخش(۵)
📚نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری
۱۳. جمله ای که ایشان به امام #باقر(ع) نسبت می دهد نادرست است؛ چرا که مادر امام باقر(ع) نسب به #ابوبکر نمی برد.
گویا مراد ایشان، جمله منسوب به امام #صادق(ع) است که "ولدنی ابوبکر مرتین" که سند ضعیفی دارد و جالب آن که جناب ضیائی که دغدغه سند دارد، در اینجا متعرض سند نمی شود!!
۱۴. نگاه امثال #مولوی به #شهادت امام #حسین(ع) که مورد تاکید و تایید جناب ضیائی است نگاهی یکسویه به حادثه کربلاست.
چرا که در نگاه واقع بینانه به این واقعه، هم باید امام حسین(ع) و اصحابش را فائز به #فوز عظیم و واصل به خداوند دید؛ و هم بر عظمت این مصیبت گریست؛
گریه ای که نه صرفا بر بعد ظاهری فجایع #کربلا است؛ بلکه بر عظمت فاجعه است؛ چرا که به درجه عظمت اباعبدالله(ع)، عظمت فاجعه افزون می شود.
و بعد دیگر #گریه، شوق وصال به درجاتی است که یاران امام حسین(ع) به آن رسیدند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
AUD-20200902-WA0000.mp3
9.27M
📌 سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون #تحریف_عاشورا.
این سخنرانی خود دارای تحریف و گاهی #توهین به ارزش ها است که #نقد آن توسط حجت الاسلام دکتر محمدرضا #جباری صورت گرفت.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌نقدی دیگر بر سخنرانی دکتر عبدالحمید #ضیایی پیرامون #تحریف #عاشورا
۱. این جنله که #تحریفات این قدر زیاده که اگر امام #حسین(ع) زنده بشه نمی دونه ما راجع به کی داریم حرف می زنیم، سخن گزافی است.
زیرا حجم مطالب قابل استناد هم فراوان است خصوصا در منابع ۵ قرن اول.
۲. این جمله آقای ضیایی که تا صد سال کتابتی نبود، باطل است و #شیعه از زمان #امیرمومنان علی(ع) به نگارش اهتمام داشتند و به فرمان عمر کاری نداشتند. چنانکه #ابورافع، جابر، میثم و... صاحب دفاتر حدیثی و تفسیری بودند.
۳. قطعا #عاشورا قیام بوده و حتی زمان معاویه هم مردم را آماده #قیام می کردند و باید گفت: این جمله که امام حسین(ع) امام #صلح است، خودش یک #تحریف است.
۴. باید گفت، گاهی #روضه و #گریه بر #سیدالشهدا همانند یا بالاتر از #مناجات است. زیرا گریه، پاک کننده گناه است.
۵. این که امام #حسین(ع) افضل از رسول خدا(ص) و امیر المومنین(ع) نیست، سخن درستی است، اما قطعا امام #حسین(ع) افضل از حضرت #ابراهیم(ع) است.
۶. #غصب_خلافت اصلا شوخی نیست
بلکه #عاشورا هم نتیجه همان #سقیفه است.
۷. #مولوی سنی اصلا درکی از جایگاه #عزاداری در مکتب اهل بیت(ع) نداشته است
۸. آنچه #قتل امام حسین(ع) را نسبت به سایر فجایع تاریخ خاص می کند، کشته شدن #حجت_خدا با این کیفیت است که برای کسی روی نداده.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #مسولان حتما بخوانند....
امام #باقر(ع) می فرمایند:
◀️رهبر شما_امیرمومنان #علی(ع)_ مانند #بردگان مى نشست، مانند بردگان #غذا مى خورد، #نان_گندم و #گوشت را به مردم مى خورانْد و خود به خانه برمى گشت و نان #جو و روغن #زيتون مى خورد.
◀️دو #پيراهن سُنبُلانى[پيراهنى بلند و منسوب به شهرى در روم است] مى خريد و به غلامش مى فرمود تا بهترينِ [آن دو] را انتخاب كند و خود، ديگرى را مى پوشيد و اگر آستينش از انگشتانش بلندتر بود، آن را #قيچى مى كرد و اگر از قوزك پايش درازتر بود ، آن را مى بُريد و هرگاه دو كار بر او روى مى آورد كه در هر دو [موجب] #خشنودى خداوند بود، سخت ترينِ بر جسم خود را برمى گزيد.
◀️او حدود پنج سال #زمامدار مردم بود و آجرى روى #آجر و خشتى روى خشت نگذاشت و زمينى از زمين هاى خراج [و اموال عمومى] را به كسى نبخشيد و درهم و دينارى به ارث نگذاشت.
◀️كسى را توان كارى كه او انجام مى داد، نبود.
◀️امام #سجاد(ع) در نوشته هاى امیرمومنان #على(ع) مى نگريست و بر زمين مى كوبيد و مى فرمود:
«كيست كه بتواند چنين كند؟!»
📚کلینی، كافي، ج۸، ص۱۳۰، ح۱۰۰.
👇👇
🌻 @ahlebait110
توهین مجدد و سکوت مسلمانان...
چند روز پیش #مکرون رئیس جمهور #فرانسه از حق "شارلی ابدو" برای چاپ #کاریکاتور #توهین آمیز به #پیامبر اعظم(ص)، دفاع کرد؛
و دریغ از موضع #مسلمانان در برابر #دشمن.
بدانیم که طبق فرمایش #قرآن، اگرچه پیامبر #رحمت برای عالمیان هست، اما اشدا علی #الکفار هم هست.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه:
چندسال پیش برنامه ضدارزشی #رودست شبهه ای را مطرح کرده است که: در منابع #حدیثی آمده است که امام #حسین(ع) فرمودند:
ما از تبار #قریش هستیم، هواخواهان ما #عرب و #دشمنان ما #ایرانیان هستند.
روشن است که هر عربی از هر ایرانی بهتر و بالاتر و هر ایرانی از بدترین دشمنان ما بدتر است.
ایرانیها را باید دستگیر کرد و به #مدینه آورد، زنانشان را به #کنیزی #اعراب درآورده و به فروش برسانید و مردانشان را به #غلامی و بردگی اعراب گماشت.
#پاسخ_شبهه
#اولا:
این روایت که سند ضعیفی داشته و غلط ترجمه شده، از امام #صادق(ع) است نه امام حسین(ع)؛ به علاوه وقتی در کتاب سفینه البحار آمده یعنی اصلش نیز در بحار الأنوار نیز آمده.
📚مجلسی، بحار، ج 64،ص176
#ثانیا:
این روایت از معانی الاخبار شیخ #صدوق نقل شده و #سند آن #ضعیف است؛ زیرا #عثمان بن جبله در سند آن #مجهول است، نیز فرضا که امام صادق(ع) این کلام را فرموده باشند، علامه مجلسی در ادامه آن می نویسد:
بيان:
" #وشيعتنا_العرب " أي العرب الممدوح من كان من شيعتنا، وإن كان عجما، والعجم المذموم من كان عدونا، وإن كان عرب.
یعنی، منظور این روایت آن است که اگر فرضا عرب، #ممدوح باشد و #عجم، مذموم، #شیعه_ما_عرب است اگرچه عجم باشد و دشمن ما عجم است اگر چه عرب باشد.
یعنی به عبارت دیگر:
این کلام بر فرض صحت صدور از معصوم(ع) در مقام #جدل با عرب هایی است که دیگران را خوار
می شمارند؛ اگر چه #شیعه اهل بیت(ع) باشند و امام(ع) فرموده است:
از نظر ما شما که عرب هستید، اما #دشمن ما اصلا #عرب نیستید و عجم هستید، اما #شیعیان ما عرب هستند حتی اگر خراسانی و اصفهانی و رازی و ... باشند.
#ثالثا:
باید توجه کرد، آن عباراتی که در سفینه البحار در ادامه حدیث آمده، از متن #حدیث نیست و از #شیخ_عباس_قمی است که می خواسته نشان دهد در کنار این فرمایش امام صادق(ع)، نگاه #خلفا به ایرانیان چگونه بوده است.
بعد می نویسد:
#عمر گفته است که ایرانیان را باید #کشت و زنانشان را به کنیزی به ایران آورد. این قسمت با "و قال #الثانی" شروع می شود و ثانی یعنی #دومی که همان #عمر است.
#رابعا:
مرحوم شیخ علی نمازی شاهرودی (ج۷، ص۱۰۷ – ۱۰۸) در تکمیل نوشته شیخ عباس قمی در کتاب مستدرک سفینه البحار می نویسد:
سوای رای دومی(عمر) درباره ایرانیان:
ابن شهرآشوب در #مناقب نقل کرده که وقتی #اسیران ایرانی را به #مدینه آوردند و تصمیم گرفتند که #زنان را بفروشند و مردان را به #غلامی درآورند که ناتوانان را در طواف #کعبه بر پشت خود حمل کنند،
اميرمؤمنان #علی(ع) فرمود:
#پیامبر(ص) فرموده است:
بزرگ هر قومی را گرامی بدارید اگرچه مخالف شما باشد و این ها #ایرانیان هستند که #حکیم و #کریم هستند، با ما از در مسالمت درآمده اند و به #اسلام رغبت دارند و من برای خدا آنان که به من و بنی هاشم داده اید آزاد کردم
و در پایان:
رواﯾﺎت ﻓﺮاواﻧﯽ در ﻣﺪح اﯾﺮاﻧﯿﺎن آﻣﺪه است. ﯾﮑﯽ از آن روایات ﮐﻪ در اﺑﺘﺪای اﯾﻦ ﻣﺘﻦ آﻣﺪه اﺳﺖ وﻟﯽ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﻐﺮﺿﺎﻧﻪ شبه افکنان آن را ﺣﺬف ﮐﺮده اﻧﺪ.
اﻣﺎم ﺻﺎدق(ع) ﻣﯽﻓﺮﻣﺎﯾﺪ:
«اﮔﺮ ﻗﺮآن ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ و ﻏﯿﺮ #ﻋﺮب ﻧﺎزل ﻣﯽﺷﺪ، ﻋﺮب ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن ﻧﻤﯽآورد، و #ﻗﺮآن ﺑﺮ ﻋﺮب ﻧﺎزل ﺷﺪ و ﻋﺠﻢ ﺑﻪ آن اﯾﻤﺎن آوردﻧﺪ و اﯾﻦ ﻓﻀﯿﻠﺘﯽ اﺳﺖ ﺑﺮای ﻋﺠﻢ».
نه تنها در ﻫﯿﭻ رواﯾﺘﯽ ﻧﮑﻮﻫﺶ اﯾﺮاﻧﯿﺎن ﻧﯿﺎﻣﺪه است، بلکه ﭼﻨﯿﻦ ﭼﯿﺰی ﺑﺎ #ﻗﺮآن و روح ﺗﻌﺎﻟﯿﻢ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ(ص) سازگاری ندارد آنجاکه ﻣﯽﻓﺮﻣﻮد:
«ﻫﯿﭻ ﻋﺮﺑﯽ را ﺑﺮ #ﻋﺠﻢ ﻓﺨﺮ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ و ﮔﺮاﻣﯽﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎ ﻧﺰد ﺧﺪاوﻧﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮاﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎﺳﺖ» ﺳﺎزﮔﺎر ﻧﯿﺴﺖ.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #زخمی_متفاوت...
شعیب بن عبدالرحمن خزاعی گوید:
بعد از #عاشورا، مردان قبیله #بنی_اسد، هنگامی که خواستند پیکر مطهر امام #حسین(ع) را #دفن کنند، بر دوش آن حضرت، اثر #زخمی کهنه یافتند که کاملا از #جراحتهای #جنگی متفاوت بود و هیچ شباهتی به زخمهای روز عاشورا نداشت.
وقتی از امام #سجاد(ع) در این مورد سؤال کردند آن حضرت در پاسخ فرمود:
این #زخم بر اثر حمل کیسه های #غذا و به دوش کشیدن 'هیزم به خانه های بی سرپرست و #یتیمان است.
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۴، ص۶۶
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 چه اموالی از امام #حسین(ع) #غارت شد؟
طبق برخی گزارسها،
#شمشیر، شلوار، قطیفه(حوله مخملی)، کفش، #عمامه، #پیراهن و #زره امام حسین(ع) غارت شد.
📍عواقب #دزدان:
کسی که #شلوار را دزدید، دستانش در تابستان خشک می گردید و در زمستان از آن #چرک و خون می آمد.
کسی که #عمامه را دزدید، دچار بیماری #جذام گردید و بنا بر قولی تا بر سرش گذاشت #دیوانه گردید.
کسی که #پیراهن را دزدید دچار #پیسی شد و موهایش ریخت.
غارت #انگشتر، آری یا نه؟!
طبق برخی گزارش های متاخر(ضعیف) #بجدل بن سلیم، #انگشت امام را قطع کرد و #انگشترش را غارت کرد. اما طبق روایت شیخ صدوق، امام #صادق(ع) فرمود:
امام #حسین(ع) به امام #سجاد(ع) #امامت را #وصیت کرد و انگشترش را به دست او کرد و این #انگشتر اکنون به من رسیده است و من آن را در هر #جمعه به دست می کنم و با آن #نماز می خوانم.
📚صدوق، الأمالي، ص۲۰۷-۲۰۸،
📚سیدبن طاووس، الملهوف، ص۱۷۸،
📚طبری، تاریخ، ج۵،ص۴۵۴-۴۵۵،
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۹؛
📚ابن شهرآشوب المناقب، ج۴،ص۶۵.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه...
در برخی #مقاتل معاصر آمده است که امام #حسین(ع) و یارنش در شب #عاشورا #غسل #شهادت کردند.
اگر آنان این مقدار #آب داشته اند، پس چرا برای رفع عطش آب نگه داشته اند؟
#پاسخ...
به نظر می رسد در گزارش معاصران، کلمه { #نوره} تصحیف شده واژه { #تور} باشد که به معنی ظرف برنجی یا سنگی است.
مقصود این است که به دستور امام #حسین(ع)، #مُشک{خشبوکننده بدن} را در آن ظرف{تور} بهم زدند و سپس به ترتیب امام و یارانشان بدن خود را با آن #خوشبو کردند.
اما چون مورخان این کلمه را {نوره} خوانده و ضبط کرده اند، عبارت متن آشفته شده و به غسل ترجمه کرده اند.
چنانکه مسکویه رازی در کتاب #تجارب_الامم به #خوشبو کردن بدن توسط امام #حسین(ع) اشاره کرده است.
📚ابن مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۷۰
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌خیمه امام #حسین(ع) تا کی #آب داشتند؟
نوشته حجت الاسلام دکتر حسین #حسینیان مقدم
👇👇
http://hhmoghadam.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=17668
🌻 @ahlebait110
📌 #شبهه:
آیا امام #حسن و امام #حسين علیهم السلام در #فتوحات #ایران حضور داشتند؟
پاسخ:
#خیر.
◀️روایات حضور تنها در #تاریخ #طبری نقل شده است.
◀️طبری در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه #متعارض یا #صحیح. لذا از ناقلان و جاعلان حدیث همانند #علی_بن_مجاهد و #سیف_بن_عمر هم روایت نقل کرده است.
◀️درباره #فتوحات نیز وی دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم #حسنین علیهم السلام آمده است و در روایت دیگر نامی از آنان نیست.
◀️در برخی منابع که خبر را از وی نقل می کنند، نام امام #حسین(ع) وجود ندارد.
◀️در سند روایت دوم نیز شخصی بنام #علی_بن_مجاهد قرار دارد که بزرگان اهل تسنن، وی را #کذاب دانسته و سند روایت وی را به دلیل #انقطاع نیز، #مرسل می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست.
📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405،
📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330،
📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، رقم: 2398،
📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252.
◀️افزون بر کمی سن #حسنین علیهم السلام، #امیرمومنان علی(ع) در دوران #خلافت خویش نیز برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان #امامت امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند.
◀️در برخی منابع آمده است که امام #حسین(ع) در زمان خلافت #عمر به غاصب بودن وی اعتراض کرده است. همچنین امام حسین(ع) به حمایت از #ابوذر، از #عثمان انتقاد کرده است. حالا باتوجه به انتقاد ایشان از #خلفا، چگونه امکان حمایت از #فتوحات بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلی همکاری در فتوحات را نقل می کنند.
📚الاصابه، ج2، ص69.
◀️در روایت جعلی طبری، #حسنین علیهم السلام در فتح طبرستان آنهم عصر عثمان، #خدعه و نیرنگ کرده اند و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است #امام #امت اسلامی باشد، عقلا پذیرفتنی نیست؛
◀️به نظر می رسد انگیزه #جعل در این خبر یا توجیح #فتوحات خلفا است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق، #قداستی را برای مناطق مفتوحه درست کنند.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌قیام علیه #ظلم
آیا امام #حسین(ع) تنها برای هدایت دینی مردم به کوفه رفت یا علیه ظلم هم قیام گرد؟
امام #حسين علیه السلام ضمن بیان اینکه دنبال #اصلاح امت جدش و اقامه امر معروف و نهی از منکر است، در منزل #بَیضه، در مقابل سپاه #حربن یزید ریاحی فرمود:
هركس حاکم #ستمگري را ببیند كه #حرام خدا را #حلال كرده،
پیمان خدا را شکسته،
با سنّت پيامبر خدا(ص) #مخالفت مي كند و در ميان مردم #گناه و #ستم می کند،
سپس با حرف و عمل بر #ضد او #قیام_نکند،
سزاوار است كه خداوند آن كس را نيز به کیفر آن حاکم دچار سازد.
📚 طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۰۳
👇👇
@ahlebait110