eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.2هزار دنبال‌کننده
621 عکس
229 ویدیو
266 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
📌آیا دادن به امام (ع) و لباس مشکی پوسیدن در عزا پسندیده است؟ پاسخ: «لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم‏.» وقتى امام (ع) شهید شد، زنان بنى هاشم لباس پوشيدند. از گرما و سرما شكايتى نداشتند. امام (ع) به علت اينكه آنان ماتم زده بودند، براى ايشان غذا درست ميكرد، (تا زنان به عزادرای بپردازند.) 📚برقی، محاسن، ج2، ص420. 👇👇 🌻 @ahlebait110
42.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چکیده سخنرانی شب چهارم محرم 🗣 حجت الاسلام دکتر استاد ⚠️ قدم اول تغییر ارزشها، بود. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 در کربلا.... عروسی قاسم پسر امام (ع) در صحت تاریخی ندارد؛ زیرا: 1⃣نخستین کسی که ماجرای عروسی قاسم را به تفصیل و در قالب داستان بیان کرده، ملا حسین واعظ (م910ق)است. 2⃣تنها مستند کاشفی یک بیت شعر از ابوالمفاخر رازی است: با اساس و لباس دامادی عزم ترتیب راه خواهم کرد. آقای کاشفی آن را بصورت نقل کرده است. 3⃣منابع بعدی این داستان را از کاشفی نقل می کنند. لذا این داستان در شیعه و سنی نیست. 4⃣سند و محتوای این روایت مورد نقد برخی از عالمان و نویسندگان قرار گرفته است. 📚برای مطالعه بیشتر ر.ک. جامع ، ج۲، ص۵۵۶ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 ... 📍اسم دیگر جناب علی اصغر چیست؟ 📍آیا علی اصغر در کربلا شش ماهه بوده است؟ 📍جناب علی اصغر کی به دنیا آمده است؟ 📍 : ◀️بیشتر منابع تاریخی از طفلی به نام یا عبدالله (شيرخواره) برای امام حسین(ع) نام برده اند. 🏴عبدالله بن (ع) که نزد ما به علی اصغر مشهور است بنا به نقل ابومخنف از امام (ع) به تیر یکی از بنی‌اسد در دستان پدرش شد. تعبیر بلاذری صریح‌تر و دلخراش‌تر است: رَمى حرملةُ بن كاهل الوالبي [الاسدی] عبدَالله بن حسين(ع) بسهم فَذَبَحَهُ‏. ◀️طبری شیعی، نام او را علی نهاده است. ◀️این منابع، درباره او سخنی نگفته اند و تنها به عناوینی مانند: ، ، و یعنی اکتفا کرده اند. ◀️طبق برخی شواهد تاریخی کهن ازجمله (م۲۹۲ق): این طفل در به دنیا آمده است. ◀️بلعمی متوفی قرن چهار، طفل شيرخواره را یک ساله دانسته است و سرانجام کسائی مروزی در شعری این طفل را ۵ ماهه معرفی کرده است. البته اخبار آنان بدون سند بوده و قابل اعتماد نیست. ◀️برخی هم ۳ساله ذکر کرده اند. 📍جمع بندی: 1⃣امام (ع) طفلی بنام عبدالله یا علی داشته و به جهت کوچک بودن به یا مشهور گشته است. 2⃣منابع کهن و معتبر درباره سن دقیق علی اصغر سخن نگفته اند، از این رو ، عبارت عبدالله یا علی شيرخواره را بکار می برند. 3⃣در هیچ منبع کهنی به ۶ ماهه بودن علی اصغر اشاره نشده است. اما در دو قرن اخیر و عمدتا بعد از صفویه روایت ۶ماهه بودن علی اصغر، بدون هیچ سندی در روضه ها خوانده می شود. بنابراین باید از ایشان به علی اصغر به عبدالله رضیع یاد کرد. 📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۵؛ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۵؛ 📚ذبيح الله صاحبکاری، سیری در مرثیه عاشورایی، ص۱۶۹؛ 📚بلعمی، تاریخ نامه طبری، ج۴، ص۷۱۰؛ 📚تسميه من قتل مع الحسين، فصلنامه تراثنا، ش۲، ص۱۵۰؛ 📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج۲، ص۳۷؛ 📚طبری، دلائل الامامه، ص۷۱. 👇👇 🌻 @ahlebait110
20170404135522-10057-38.pdf
947.8K
📌مکان یابی قبر حضرت در منابع فریقین نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد مهری 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شخصیت ‏ذي الجوشن در فضای مجازی مطالبی غیر تحقیقی درباره شَمِربن ذی الجوشن مطرح می گردد که مناسب آمد تا از منابع کهن مطالبی در معرفی چهره او مطرح گردد: ◀️شمِر بن‌ذي‌الجوشن هیچگاه نبوده و مانند همه کسانی که در حکومت اسلامی با امیرمؤمنان (ع) کردند، او نیز جزو سپاه امام بود؛ لذا نباید بپنداریم که او ولایت مدار بوده است. ◀️شمر، در جزء لشكريان (ع) بوده است و با تنها هدف مبارزه با بنی امیه در سپاه امام حضور داشت؛ در اين مبارزه اَدْهَم بن‌محرز ابتدا ضربه شمشيري به صورت شمر مي‏زند و او را مي‏كند. شمر نيز به او ضربه‌اي مي‌زند ولي ضربه‌اش کاري نمي‌شود، لذا برمي‏گردد و آب مي‏خورد و نيزه‌اي برمي‌دارد و دوباره به ميدان مي‏رود و با ضربت نيزه، ادهم را بر زمين مي‏افكند؛ شمر، جزء كساني است كه برضدّ بن‌عَدِي و به كفر او شهادت دادند. شمر، عصر روز پنجشنبه نهم با فرمان جديد بن زیاد ملعون و به همراه چهار هزار نفر سرباز به رسيد و نزد 3عمربن‌سعد رفته، نامه ابن‌زياد را تسليم او كرد؛ ◀️طبق گزارش بلاذری(م279ق) و شیخ مفید(م413ق)، امام (ع) پس از اهانت شمر، وی را پسر زن بُزچران خطاب کرد؛(فَقَالَ لَهُ يَا ابْنَ رَاعِيَةِ الْمِعْزَى‏: این عبارت از نظر برخی حکایت از نامشروع بودن تولد شمر دارد.) شمر، به خيمه امام حسين(ع) كرد و با نيزه‏اش به خيمه زد و با صداي بلند گفت: «آتش بياوريد تا اين خيمه را با ساكنانش به بكشم.» ◀️شمر، به دستور داد تا بدن امام حسین(ع) را هدف قرار دهند. سپس با فرمان او، همه به سوی امام حمله بردند و کسانی از جمله سِنان بن اَنَس و زُرْعَة بن شریک ضربه‌های نهایی را بر امام وارد کردند؛ ◀️شمر، پس از واقعه در جواب شخص که از او پرسید آیا برای حمله به پسر پیامبر پشیمان نیستی، در پاسخ گفت: «موظّف بوديم كه چنين كنيم و اگر فرمان نمي‏برديم همچون اين حيوانات بوديم.» وی، در توجیه شرکت در قتل امام حسین(ع) می‌گفت: «از امرای خود فرمان برداری کرده است.» ◀️شمر، بعدها در جريان قيام مختار در جنگ برضدّ مختار شركت كرد و پس از شكست از ، فرار كرد و در حين فرار به دست عبدالرّحمن بن‌عُبَيْد كشته شد. 📚منقری،‌ وقعة صفين، ص 268؛ 📚طبري، تاريخ الأمم و الملوك، ج 5، ص270، ص28، ج6، ص18 و 44 و 52 و 53 📚ابن‌شهراشوب، مناقب آل‌ابي‌طالب، ج 4، ص 115. 📚ابن‌سعد، ترجمة الحسين و مقتله، فصلنامة تراثنا، شماره 10، ص179، 📚شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص96؛ 📚بلاذری، انساب الاشراف، ج3، ص187. 👇👇 🌻 @ahlebait110
🏴 از کاروان حسيني سؤال: اگر کاروان امام حسین علیه السلام نداشتند، پس شب چه وجهي داشت؟ پاسخ: در تاريخ عاشورا سه نکته، قطعي است: ◀️مسأله آب از همان آغاز براي يزيديان، يک حربه نظامي بود. حرّ به فرمان ابن زياد مأمور بود تا امام حسين(عليه السلام) را در يک سرزمين بدون آب فرود آورَد و کربلا اين گونه بود. در روز هفتم محرم، به عمربن ‌سعد فرمان داد تا آب را بر روي کاروان حسيني ببندد. لذا شريعة فرات را با پانصد سوار بستند. اهداف دشمن از منع آب: 1- کاهش توان رزمي نيروهاي امام بر اثر تشنگي؛ 2- فشار بر اطفال و زنان و نهايتاً فشار بر امام براي تسليم شدن؛ 3- استفادة تبليغي و برانگيختن کينه هاي ديرين با اتهام دروغين بستن آب بر روي عثمان از سوي امام علي(عليه السلام). ◀️کاروان حسيني در اين سه روز با سختي زياد و بسيار محدود به آب دسترسي داشت. امام حداقل يک بار اقدام به حفر کوچک کرد و به آب رسید و آب آن تمام شد حضرت و گروهي از ياران امام نيز توانستند آب را بشکنند و مقداري آب بياورند. ◀️ تشنگي و در جزء قطعيات تاريخي است؛ البته فراز و نشيب داشته و اوج آن در روز عاشورا بوده است؛ به سببِ: شرايط جنگي به‌شدت نابرابر،‌ مبارزه و جراحت، گرماي شديد و محاصره کامل. چنان که حر خطاب به کوفيان گفت: «...مادرتان به عزايتان بنشيند؛... حسين و زنان و دختران و يارانش را از آب فرات بازداشتيد... و اينان از عطش پَرپَر مي‏زنند...» و حضرت علي اکبر به امام عرض کرد: العطش قد قتلنی؛ «تشنگی مرا کشت...» ◀️پس از توجه به سه نکتة قطعي بالا، بايد گفت غسل شب عاشورا، در روايتي از امام (عليه السلام) آمده است که امام (عليه السلام) در شب عاشورا(نزديک نماز صبح)، به يارانش فرمود: «...برخيزيد آبي بنوشيد که اين،‌ آخرين توشة شماست؛ بگيريد و غسل کنيد...» 📚شیخ صدوق، الأمالي، ص221 غسل کردن، نمادي از طهارت و آمادگي براي شهادت است؛ اما صرفاً در «يک» خبر آمده، لذا ظني است و متواتر و قطعي نيست. البته غسل بر خلاف عادت و ذهنيت ما، به آب فراوان نياز ندارد و با آب اندک هم ممکن است. همچنين احتمال دارد از آبی غيرقابل شرب برای غسل استفاده شده باشد. نيز در منابع تاريخي دارد که امام حسين(عليه السلام) صبح عاشورا قرار داد و در آنجا در ظرفي مقداري و مادة خوشبو گذاشتند و خود امام و بعداً اصحاب رفتند و آنجا بدنشان را آغشته به آن و خوش‌بو کردند و به نوعي مهياي شدند. در متن عربي گزارش اخير، لفظ «توره» به معناي ظرفي است که مشک را در آن گذاشتند؛ اما اين عبارت را نوعا به اشتباه «نوره» گفته و اشکال شده است که صبح عاشورا با کمبود آب، تنظيف بدن چه وجهي داشت 📚مقتل جامع سيدالشهداء ج1، ص742. چنانکه مسکویه رازی نیز در کتاب به کردن بدن توسط امام (ع) در شب عاشورا اشاره کرده است. 📚ابن مسکویه، تجارب الامم، ج۲، ص۷۰ 👇👇 🌻 @ahlebait110
0116041403.mp3
19.03M
📌 شب اول محرم الحرام ۱۴۴۶ 📣فایل صوتی سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر موضوع: چرایی و چگونی مردم بعد از رحلت رسول خدا(ص) 👇👇 🌻 @ahlebait110
شب دوم.mp3
21.81M
📌 شب دوم محرم الحرام ۱۴۴۶ 📣فایل صوتی سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر موضوع: چرایی و چگونی مردم بعد از رحلت رسول خدا(ص) 👇👇 🌻 @ahlebait110
01180403.mp3
29.4M
📌 شب سوم محرم الحرام ۱۴۴۶ 📣فایل صوتی سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر موضوع: چرایی و چگونی مردم بعد از رحلت رسول خدا(ص) 👇👇 🌻 @ahlebait110
01190403.mp3
31.03M
📌 شب چهارم محرم الحرام ۱۴۴۶ 📣فایل صوتی سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر موضوع: چرایی و چگونی مردم بعد از رحلت رسول خدا(ص) 👇👇 🌻 @ahlebait110
01200403.mp3
32.37M
📌 شب پنجم محرم الحرام ۱۴۴۶ 📣فایل صوتی سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر موضوع: چرایی و چگونی مردم بعد از رحلت رسول خدا(ص) 👇👇 🌻 @ahlebait110
01210403.mp3
39.88M
📌 شب ششم محرم الحرام ۱۴۴۶ 📣فایل صوتی سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر موضوع: چرایی و چگونی مردم بعد از رحلت رسول خدا(ص) 👇👇 🌻 @ahlebait110
51.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چکیده سخنرانی شب ششم محرم 🗣 حجت الاسلام دکتر ⚠️ تغییر ارزشها از شروع شد و بنی آن را استمرار داد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
14.mp3
11.28M
📌زمینه های سیاسی و پیامدهای قیام 📣حجت الاسلام دکتر محمدجواد 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌پاسخ به یک شبهه اخیرا در فضای مجازی یک سخنرانی از خانم مرضیه محمدی پخش شده است که در آن فساد اخلاقی یزید تبرئه شده و بیان شده که قیام امام حسین(ع) ربطی به فساد اخلاقی یا دین ستیزی یزید ربطی ندارد، بلکه قیام امام تنها به خاطر ظلم و کشتار مردم بوده است. پاسخ: قیام امام حسین (ع) برای آن بود که یزید پایبند به شریعت نبوده و الان که حاکم شده است، فاتحه اسلام خونده شده است. هم ظلم می کند و هم دین را تغییر داده و هم فسق و فجور دارد، چنانکه ⬅️ می نویسد: ناصبی و بداخلاق بود. می خورد و منکر انجام می داد. خود را با کشتن (ع) آغاز کرد. ⬅️ می نویسد: یزید به اطرافیان و کارگزاران وی سرایت کرد. ساز و در و آشکار گردید و مردم شراب می خوردند. ⬅️امام (ع) در منزل ، در مقابل سپاه حربن یزید ریاحی فرمود: هركس را ببیند كه خدا را كرده، پیمان خدا را شکسته، با پيامبر خدا(ص) مخالفت مي‏كند و در ميان مردم و ستم می کند، سپس با حرف و عمل بر ضد او نکند، سزاوار است كه خداوند آن كس را نيز به آن حاکم دچار سازد. 📚ذهبی، سیراعلام النبلاء، ج4، ص38. 📚مسعودی، مروج الذهب، ج3،ص91. 📚 طبری، تاریخ، ج۵، ص۴۰۳ 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پاسخ به یک سوال پرتکرار از سوی کسانی که یه صفحه تاریخ نخوندن و حکم میدن که نباید قانونی باشد. میگن آقا از زمان پیامبر اکرم(ص) یا امیرالمؤمنان (ع) یک گزارش تاریخی بیارید که با بدحجابی یا بی حجابی برخورد شده باشد؟ پاسخ دکتر رو بشنوید. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 زندگی نامه و حضرت جناب علی اکبر، ◀️بزرگترین پسر امام (ع) و مادرش است. ◀️او راوی حدیث، مردی رشید، ، ، پاک، و از جهت و قیافه شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص) بود. ◀️جناب علی اکبر، سپاه ابن زیاد را رد کرد. ◀️اگرچه اقوال زیادی درباره سن جناب علی اکبر وجود دارد، اما به نظر میرسد، سن ایشان بین ۲۳ تا ۲۷ درست است. ◀️طبق زیارت نامه ای که برای ایشان توسط اهل‌بیت(ع) بیان شده، علی اکبر دارای و احتمالا ۲ فرزند بوده که اسم یکی از آنان است. ◀️ایشان اولین شهید بنی هاشم در بود. ◀️علی اکبر هنگام ورود به میدان فرمود: منم علی، فرزند حسین بن علی(ع)، به خدا سوگند، ما به جانشینی پیامبر سزاواریم. شما(دشمنان) را با و آنقدر می زنیم، تا نیزه خم گردد و شمشیر درهم پیچد. ◀️جناب علی اکبر پس از آن‌ که جنگ سختي کرد و عدّة زيادي را به هلاکت رساند، نزد پدر برگشت و گفت: پدرجان!، تشنگي من را کشت و سنگيني آهن (زره) بي‌تابم کرد. آيا آبي هست؟ امام گريست و فرمود: «پسرجان!، از کجا آب بياورم؟، اندکي ديگر بجنگ، بزودي جدّت رسول‌خدا را ملاقات مي‌کني و از جام سرشار او سيراب مي‌شوي که ديگر پس از آن تشنه نگردي!» ◀️مرَّة بن‌مُنْقِذ بن‌نُعْمان عَبدي لَيْثي او را ديد و گفت: گناه عرب بر گردن من باشد اگر اين جوان از كنار من بگذرد و اين كار را تكرار كند و من پدرش را به عزايش ننشانم. علي ‏اكبر بار ديگر به دشمن حمله كرد و با شمشيرش آنها را مي‏زد تا آن‌كه مُرّة بن‌مُنْقِذ ‌عبدي ضربتي بر او زد و او را نقش زمين کرد و آن گروه او را محاصره کرده و پيکر مطهّرش را با شمشير قطعه قطعه کردند. ◀️علي‌‌اکبر در آخرين لحظات عمر، ندا داد: «پدرجان! خداحافظ، اين جدّم رسول خداست كه تو را سلام مي‏رساند و مي‏گويد: سريعتر به ما ملحق شو». آنگاه علي فريادي زد و جان داد. ◀️امام حسین(ع) هنگام علی اکبر، خود را به او رساند و صورت خود را به صورت او گذاشت و - گلوی- او را به پرتاب کرد و قطره ای از ان به زمین برنگشت. طبری به نقل از ابومخنف در پایان گزارش شهادت حضرت علی اکبر چنین می نویسد: اقبل الحسين الى ابنه و اقبل فتيانه اليه فقال: احملوا أخاكم‏. 📣جوانان بنی‌هاشم بیایید علی را بر درِ خیمه رسانید. ◀️در علی اکبر آمده است: صلی الله علیک و علی عترتک و اهل بیتک و آبائک و ابنائک. 📚ابن قولویه، کامل الزیارت، ص۴۱۶، ۲39؛ 📚ابن سعد، طبقات الکبری، ج۵، ص۲۱۲؛ 📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۶؛ 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۴؛ 📚شيخ مفيد، الارشاد، ج2، ص106؛ 📚طبري، تاريخ الامم و الملوک، ج5، ص446؛ 📚خوارزمی، مقتل الحسین، ج۲، ص۳۰. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شعر زیبای ناصرالدین شاه در مورد حضرت علی اکبر(ع) که حاج محمود کریمی اونو میخوند. 📚دیوان ناصرالدین شاه، تحقیق و اهتمام حسن گل محمدی/ص۱۲۷ 👇👇 🌻 @ahlebait110
Karimi-Shab8Moharram1393.mp3
5.93M
📌شعر زیبای ناصرالدین شاه در مورد حضرت علی اکبر(ع) که حاج محمود کریمی اونو میخوند. 📚دیوان ناصرالدین شاه، تحقیق و اهتمام حسن گل محمدی/ص۱۲۷ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌زیارت امام (ع) یک فریض است. امام (ع) خطاب به محمدبن مسلم ثقفی فرمود: ما را به زیارت امام حسین (ع) امر کنید، چرا که زیارت او را افزون می کند و عمر را طولانی می گرداند و و بدیها را دفع می کند. زیارت کردن امام حسین (ع) بر هر مومنی که اقرار به امامت او از جانب خدا داشته باشد، فریضه است. 📚شیخ طوسی، تهذیب الاحکام ، ج۶ ، ص42. 👇👇 🌻 @ahlebait110
45.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چکیده سخنرانی شب هفتم محرم 🗣 حجت الاسلام دکتر ⚠️ تغییر ارزشها از شروع شد و بنی امیه آن را استمرار داد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌عاشورا تجلی حیات اسلام و بنی امیه نماد مرگ اسلام ⬅️بنابر گزارش ابوریحان بیرونی(م440ق): بنی­ امیه- در عصر آل­بویه در بغداد- در روز لباس تازه پوشیدند، کردند، به چشمان خود کشیدند، ­دادند و شیرینی پخش کردند و این سنت در میان اهل­ سنت باقی ماند.[1] ⬅️بنابر گزارش ابن­ کثیر(م774ق) سنی متعصب: اهل شام نیز در روز عاشورا حبوب که غذای معروفی بود، می­ پختند. آنان ضمن غسل، لباس­های فاخر پوشیده و عطر استفاده می­کردند و خود را در میان مردم اظهار می­کردند.[2] ⬅️طبق گزارش (م قرن 4): در شهر نیز عالم و جاهل در روز عاشورا به تجمل روی آوردند.[3] 📚ابوریحان بیرونی، الآثار الباقية عن القرون الخالية، ص420. 📚بن کثیر، البدایه و النهایه، ج8، ص202. 📚مقدسی، احسن التقاسيم فى معرفة الاقاليم، ص183. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌رجزهای در ظهر عاشورا من فرزند هستم، به خانه خدا (کعبه) قسم، ما به 'پیامبر(ص) سزاوارتریم؛ سوگند به خداوند که این حرام‌زاده(ابن زیاد) نمی‌تواند بر ما حکم راند، من می‌زنم و از پدرم حمایت می‌کنم؛ شمشیر زدن نوجوانی از تبار هاشم و قریش. 📚ابن اعثم، الفتوح. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 بعد از به دستور ، تصمیم گرفتند خیمه ها را بزنند. در این هنگام، - و - با پای برهنه، در حالیکه و شیون می کردند بیرون آمدند و پا به گذاشند. آنان حتی قصد کشتن امام (ع) داشتند، اما حضرت مانع اقدام آنان گردید. طبق بررسی اخبار، عمربن‌سعد موافق به خیام بوده زیرا وی جنایات زیادی را در کربلا مرتکب گردید و طبق برخی اخبار وی دستور آتش زدن خیام را داده است. 📚ابن اعثم، الفتوح، ج5، ص120 📚ابن طاوس، لهوف، ص180، 📚ابن نما حلی، مثیرالاحزان، ص77 📚صدوق، الامالی، ص190. 👇👇 🌻 @ahlebait110