eitaa logo
فرهنگ موضوعی تمثيل و تشبيهات معارفی
23 دنبال‌کننده
23 عکس
3 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه حرف ب بداء بدبختى بدبينى 🔰 بد زبانى بدعت بدكارى بدگمانى بدگويى 🔰 ✅شر و بدی شرور و شمشیر شمشير امام علی (علیه السلام): إِیَّاکَ وَ مُصَاحَبَهَ الشَّرِیرِ، فَإِنَّهُ کَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ، یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ یَقْبُحُ أَثَرُهُ؛ 📚بحارالأنوار، ج 71، ص 198. از مصاحبت و هم نشینی با انسان شرور بپرهیز، زیرا او همچون شمشیر برهنه (شمشیری که از غلاف کشیده شده است) است که ظاهرش زیباست ولی نتیجه ای شوم به دنبال دارد. 👈همیشه نباید نگاه ما به ظاهر اشیاء و افراد محدود شود و چه بسا اموری که ظاهری زیبا دارند ولی در باطن شری را به دنبال دارند. خداوند قرآن کریم می فرماید: «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ وَ عَسی أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسی أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون». بقره/216. 💬پرهيز از بدی و ظلم تخم و بزر مکن بد که بد بینی ای یار نیک که تخم بدی ناورد بار نیک اگر بد کنی چشم نیـــــکی مدار که هرگز نیارد گز، انگور بار # سعدی برچسب‌ها: ظلم, 🔰 و نيکی برائت 🔰 🔰 🔰 🔰 🔰 تمثيل گل و خار ✅سعه صدر در برخورد با دشمن سهل باشد گل بجيب دوستداران ريختن از ره دشمن، بمژگان خار مي بايد گرفت برخوردارى بردبارى = صبر برزخ 🔰 ريزى 🔰 بزرگوارى 🔰 ✅خضوع در برابر بزرگان تمثيل آب و چراغ چو آب آمد تیمم نیست درکار چو روز آمد چراغ از پیش بردار بزهكارى بستگان بشارت بشر بصيرت بعثت 🔰 و حوادث سر بريده و چرخ آسياب شاكر بودن در مشكلات روزي اگر غمي رسدت تنگدل مباش رو شكر كن مباد كه از بد بدتر شود حقیقت بلا و گرفتاری داروهایی دباغی پوست مولوی حقیقت بلا و گرفتاری را در پاکیزه کردن روح، تشبیه می کند به داروهایی که هنگام دباغی برای پاکیزه کردن پوست بکار می رود. پوست از دارو بلاکش می شود چون اَدیم طائفی خوش می شود ورنه تلخ و تیز مالیدی در او گنده گشتی ناخوش و ناپاک تو آدمی را نیز چون آن پوست دان از رطوبتها شده زشت و گران تلخ و تیز و مالش بسیار ده علم او بالای تدبیر شماست ✅حکمت بلا ها و حوادث پنبه زن رحمت الهی: بلاها هم رحمت است 👈آن وقت‌ها درمحل‌ها می‌گشتند خانواده‌ها تشک‌هایی که داشتند می‌آوردند می‌شکافتند پنبه‌ها را می‌ریختند بیرون پنبه‌ها سنگ سیاه سخت شده بود این شروع می‌کرد به زدن زدن اینقدر این‌ها را می‌زد که این‌ها از هم باز می‌شد لطیف می‌شد سفید می‌شد خوش خواب می‌شد. از این رو: می‌گوید زدن‌های خدا هم مثل زدن‌های همان پنبه زن‌ها است او وقتی می‌زندت انسان قیمتی می‌شود انسان لطیف می‌شود پس سیلی هایش هم نوازش است. دیدها نيز عوض می شود اگر دعایی که به صلاح انسان نیست مستجاب نشود این شکل سیلی بود، که در دلش نوازش است، آن لحظه دردش آمده، گله مند شده ناراحت شده شکوه شکایت هم کرده این همین است، از این رو: وقتی پای معرفت پیش بیاید انسان سیلی‌ها را هم نوازش می‌بیند. نتیجه: انسان آن کسی که برتخت نشسته را رحمان می‌بیند و وقتی که رحمان دید دیگرغم‌ها وغصه‌ها ازاو دورمی‌شوند. بلاغت بلاهت بلند پروازى بلوغ بهانه گيرى بهتان بهره مندى 🔰 ✅موجبات رفتن به بهشت رفتن به شمال https://eitaa.com/kashkoolmanavi/50592 بى باكبى بي تابى بى تبارى بى خيالى بيزارى بيمارى بينش بي‏نيازى 🔰 كارى سرزنش بیهوده کاری تمثيل خشت و دريا
خشت بر دریا زدن بی حاصل است مشت بر سندان زدن نه کار عاقل است 🔰 گویی پرهيز از بیهوده گویی خمیازه مگو پوچ، تا نشنوی حرف پوچ که خمیازه خمیازه می آورد https://eitaa.com/ahlebeyt3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه حرف پ پشوا 🔰 پناه 🔰 پوزش خواهى پوشاك پوشش پيامبر پيام رسانى پيروزى پيروى 🔰 آب رفته نشاط جوانی ز پیران مجوی که آب رفته باز نیاید به جوی ✅عوارض پيری خواب سحرگاهی آدمی چو پیر شد حرص، جوان می گردد خواب در وقت سحر گاه گران می گردد 📚صائب تبریزی ریشه نخل کهنسال از جوان افزونتر است بیشتر، دلبستگی باشد به دنیا پیر را 📚صائب تبریزی پيشوا پشيمانى پيكار پيمان 🎋ادامه اخلاق 🔰 ، درشتی و نرمی گوشت با استخوان! ✅مثل گوشت با استخوان! دستت را ببین! همه اش گوشت است؟ نه! همه اش استخوان است؟ نه! بلکه گوشت و استخوان با هم است و همین با هم بودن است که دست را دست کرده است. حال نرمی مثل گوشت است، سختی مثل استخوان، و این دو باید با هم باشند. کسی که همه اش نرمش و انعطاف است هیچ به درد نمی خورد؛ همین طور کسی که همیشه و همه وقت خشک و خشن باشد. چو نرمی کنی خصم گردد دلیر و گر خشم گیري شوند از تو سیر درشتی و نرمی به هم در، به است چو رگ زن که جراح و مرهم نِه است « اِخلِط الشّدَةَ برِفقٍ » سختی و نرمی را با هم همراه کن! اشاعه فحشاء استشفاء 🔰 ✅وجود خطا و اشتباه آدمی جایزالخطاست. 💬سرزنش تکرار اشتباه زنبور گزيده 👈آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. اشتغال اشك 🔰 ✅اهميت اصالت گهر و سنگ 👈گوهر پاک ببیاید که شود قابل فیض ورنه هر سنگ و گلی لؤلؤ ومرخان نشود 📚حافظ گردو روی گنبد 👈پرتو نیکان نگیرد هر که بنیادش بد است تربیت نااهل را چون گردکان بر گنبد است 📚سعدی https://eitaa.com/ahlebeyt3
🔰بنام خدا ✅مقدمه https://eitaa.com/ahlebeyt3/6 ✳️اقسام و انواع تمثيلات و تشبيه ها 1️⃣نمونه تمثيل و تشبيه قرآنی https://eitaa.com/ahlebeyt3/8 2️⃣ نمونه تمثيل و تشبيه روائی https://eitaa.com/ahlebeyt3/9 3️⃣ نمونه تمثيل و تشبيه شعری https://eitaa.com/ahlebeyt3/9 4️⃣نمونه تمثيل و تشبيه نثری عادی https://eitaa.com/ahlebeyt3/13 🎋فهرست الفبائی موضوعات https://eitaa.com/ahlebeyt3/75 📚ضمناً ياد آور می شود. شما اينجا 👉🏻هستيد https://eitaa.com/ahlebeyt3
زغال های خاموش را درکنار زغال های روشن میگذارند تا روشن شود. چون همنشینی اثردارد... ماهم مثل همان زغال های خاموشیم٬اگرکنار افرادی روشن بشینیم که گرما وحرارت دارند٬ مابه طبع آنها نور وحرارت و گرما پیدا میکنیم. پس همیشه آدمی را انتخاب کنید که به شما انرژی مثبت ببخشد. "غرور " هديه ى شيطان است و "دوست داشتن " هديه ى خداست ؛ و چه زشت و قبیح است وقتی : هديه ى شيطان را به رخ هم ميكشيم و هديه ى خداوند را از يكديگر پنهان ميكنيم... •✾📚 @Dastan 📚✾•
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
الهی‏ 4 ❇️ به تعبير رسول خدا صلى الله عليه و آله همچون معدن است: النّاسُ مَعادنُ كَمَعادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ. مردم گوهرهايى مثل طلا و نقره هستند. در اين معدن گوهرهاى ناب ملكوتى و حقايق لاهوتى به وديعت گذاشته شده، ظهور اين حقايق و گوهرها فقط و فقط در گرو اجراى تكاليف شرعيه و مسئوليت‏هاى انسانيّه است. اگر آدمى به انجام ها ، و فرائض قيام نكند همچون معدن دربسته‏اى مى‏ماند كه به كشف اشياى قيمتى آن اقدام نشده و با اجراى سنن حضرت محبوب، رضايت و خشنودى او در دنيا و آخرت و بهشت عنبر سرشت درعرصه گاه قيامت به دست مى‏آيد. حضرت على عليه السلام مى‏فرمايد: الْفَرائِضَ الْفَرائِضَ، أَدُّوها إلَى اللّهِ تُؤَدِّكُمْ إلَى الْجَنَّةِ، انَّ اللّهَ حَرَّمَ حَراماً غَيْرَ مَجْهُولٍ، وَ أحَلَّ حَلالًا غَيْرَ مَدْخُولٍ. ! واجبات! آنها را به پيشگاه خداوند ادا كنيد تا شما را به بهشت برسانند. خداوند چيزهايى را كه بر شما مجهول نيست حرام كرد و چيزهايى را كه در آن عيبى نيست حلال كرد. وجود ما همچون سرزمين با استعداد و تكاليف الهيّه به مانند دانه‏هاى نباتى است، اين دانه‏ها چون به دست با كفايت نبوّت و ولايت در عرصه گاه هستى ما كاشته شود و نور توفيق و رحمت حق بر آن بتابد و ثمره قبول از آن برويد به سعادت دنيا و آخرت رسيده و به منفعت ابدى دست يافته‏ايم. با اجراى واجبات حق و دورى گزيدن از ، بدون ترديد در دايره شكر نعمت افتاده و حقّ حضرت محبوب را رعايت نموده و به قدردانى از الطاف آن معبود يگانه موفق شده‏ايم. 👈 ادامه دارد ... ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج‏6، ص: 370 👌 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
🌸💐🌺 شکر و دوش حمام 🌺💐🌸 شكر، شیرین است ولى اگر این شكر را به همین صورت در بریزیم خفّه می ‏شود. نباید بگوییم این شكر است و شیرین و بدن هم به مواد قندى نیاز دارد،بلكه حل كنیم و به تدریج به كودك بدهیم. 🌼🌼🌼بسیارى_از_حقایق_را_باید_با_مقدمه_مطرح كرد، زیرا همه آمادگى پذیرش یك باره سخن حقّ را ندارند. 🌹مردم به حمّام م‏ی روند و دوش آب را روى سر خود باز می ‏كنند و صدها لیتر آب روی خود میریزند ولى اگر آماده نباشند و شما بخواهید ، با عكس العمل سختى مواجه می شوید پس باید آمادگی پذیرش را ابتداعا در دیگران ایجاد کنیم بعد موعظه کنیم 🌹فقط یادمان باشد کودکان زیر 7 سال را موعظه نکنیم، آنها فقط از رفتار ما الگو می‌گیرند و تحمل موعظه ندارند @aah1365 https://eitaa.com/joinchat/1613299761Cd261e1f23f
ها در 🔴چرا بعضی از دعاها مستجاب نمی شود؟ ✅ پاسخ : اگر به جای بنزین مخصوص، گازوئیل یا آب در باک هواپیما بریزیم، پرواز صورت نمی گیرد، دعای کسانی مستجاب می شود که در شکم آنان لقمه های حرام نباشد. در حدیث می خوانیم: من سره ان یستجاب دعائه فلیطیب کسبه ( بحار، ج 90، ص 373. ) هر کس دوست دارد دعایش مستجاب شود، درآمد و لقمه خود را حلال کند. بگذاریم که دعا به معنای طلب خیر است و بسیاری از خواسته‌های ما خیر نیست و ما خیال می کنیم خیر را طلب می کنیم. ✍️حاج آقا قرائتی ✅ نشر آثار استاد قرائتی ┄┅┅❅❁❅┅┅┄ ➣ @Gharaati_tv ┄┅┅❅❁❅┅┅┄
💠ماکه مقوا نیستم با دوقطره باران خیس شویم‼️ گاهی می‌گویند که: ما می‌رویم بخوانیم، یا داشته باشیم، ما را مسخره می‌کنند. مسخره کنند، مگر ما مقوا هستیم که با حرف این و آن ، با دو قطره باران شل شویم! مقوا با دو قطره باران شل می‌شود. اعمال تو ، تو را به برساند، مردم هرچه می‌خواهند بگویند، بگویند! حدیث داریم «المؤمن کالجبل» جبل یعنی چه؟ کوه است. بعضی می‌گویند: از کوه محکم‌تر است. چون بعضی کوه‌ها ریزش دارد. مؤمن هیچ‌وقت ریزش ندارد در قاهره کسی، شتری اجاره کرد که او را به جاده عباسیه برساند .صاحب شتر پولی گرفت، مسافر را سوار کرد. داشت افسار را به سمت عباسیه می‌برد. این صاحب شتر هی به این مسافر متلک و فحش می‌گفت. این هم که سوار شتر بود، فحش‌ها را می‌شنید، هیچ نمی‌گفت. یک نفر در راه صحنه را دید و گفت: آقا! می‌دانی این صاحب شتری که افسار را می‌کشد به تو چه می‌گوید؟ سواره گفت: بله! مرا فحش می‌دهد. گفت: خوب فحشت می‌دهد، جوابش را بده ؛ مگر تو بوقی که عکس‌العمل نشان نمی‌دهی ؟! سواره گفت: ببخشید جاده کجاست؟ گفت: جاده‌ی عباسیه! گفت: اگر من را به عباسیه می‌رساند، بگذار هرچه می‌خواهد بگوید، بگوید. اگر نماز و حجاب و اعمال درست و صحیح و خداپسندانه تو را به خدا می‌رساند، بگذار هرکس هرچه می‌خواهد بگوید، بگوید. 📚بیانات حجت الاسلام قرائتی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💽 @kotahshenidanie 💽
✅مانند این پیرزن خدا را بشناسید ✍️پیامبر اکرم(ص) با جمعی از پیروان در معبری عبور می‌نمود. پیرزنی را دید که با چرخ نخ‌ریسی خود مشغول رشتن پنبه بود. پرسید پیرزن، خدا را به چه چیزی شناختی؟ پیرزن به‌جای جواب، دست از دسته چرخ برداشت. طولی نکشید پس از چند مرتبه دور زدن، چرخ از حرکت ایستاد. پیرزن گفت چرخ بدین کوچکی برای حرکت احتیاج به چون منی دارد. آیا ممکن است افلاک به این عظمت و کُرات به این بزرگی، بدون مدبری دانا و حکیم و صانعی توانا و علیم با نظم معینی به گردش افتد و از گردش خود باز نایستد؟ پیامبر اکرم (ص) روی به اصحاب خود نمود و فرمود مانند این پیرزن خدا را بشناسید. 📌نکته: اين موضوع مثالى براى تقريب به ذهن است و به معناى حذف تعقل و گرايش‌هاى فلسفى در توحيد نيست. اين داستان در كتب ادبى نيز آمده است (براى نمونه ر.ك: كليات حكيم نظامى گنجوى، صص ١٢٣ و ١٢۴). هرچند اين حديث با عنوان «عليكم بدين العجائز»؛ (مانند پيرزنان خدا را بشناسيد) به رسول اكرم(ص) نسبت داده شده است ولى شهيد مطهرى مى‌گويد: اين جمله به‌صورت حديث در هيچ كتاب حديثى شيعه و سنى ديده نشده است (اصول فلسفه و روش رئاليسم، ج۵، مقدمه). البته علامه مجلسى در بحارالانوار اين حديث را نقل كرده و از مصنوعات سفيان ثورى دانسته است. (ر.ك: بحارالانوار، ج۶۶، صص١٣۵ و ١٣۶). 💽 @kotahshenidanie 💽