eitaa logo
فرهنگ موضوعی ضرب المثل
15 دنبال‌کننده
6 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔰بنام خدا 👈چنانچه در جای خود گذشت👉🏻 ماشاء الله کوچک ترا دارند از بزرگترا در بعضی از جهات جلو می زنند از اين رو کار تحقيقی نسبت به گروه بندی قشرهای جامعه، هم از نظر سنی و آگاهی و ... نيز تنظيم مناسب طبقات مختلف و ... سخت شده چنانچه در فرهنگ موضوعی لطيفه های قرآنی👉🏻پيش آمد. با اين حال بايد اقدامی صورت گيرد و همتی گران را می طلبد؛ لازم به ياد آوری است، در اين راستا بزرگان ادبی ما، در زمينه جمع ضرب المثل ها، زحمات طاقت فرسائی کشيده اند و ما بخاطر ارج نهادن و قدر دانی از آنان، بعضی از اين داشته ها را موضوع بندی کردیم ، و اکنون در حال ارائه آن بطور منظم هستیم، اميد است با دعای خير شما عزيزان خداوند توفيق ارئه نسخه کامل آن ها را، به ما عنايت کند تا هر «روز بهتر از ديروز» در خدمت بندگان صالح خدا باشيم. چنانچه اهل فن مطلع هستند ضرب المثل ها از اقسام و انواع مختلفی برخوردار است. 1️⃣ - ضرب المثل های مستند قرآنی روايي👉🏻 👈به نظر می رسد، از بين تمامی انواع و اقسام ضرب المثل ها، اين نوع مثل ها، آموزنده تر و کامل ترين هستند، چون برگرفته از قرآن و عترت بوده به دو نمونه از آن ها توجه فرمائيد. https://eitaa.com/ahlebeyt4/84 2️⃣ - ضرب المثل های معمولی 👇که نمونه اش ذکر می شود https://eitaa.com/ahlebeyt4/17 👈ياد آور می شود، قبلا در کانال مشترک شعر و مثل و تمثيل، چشم اندازی از اين مثل ها آورده شده بود. https://eitaa.com/danestanyhayshearefarsi/181 3️⃣ - ضرب المثل های تخصصی 👈آنچه در اين بخش مشاهده می کنيد، چکيده، گزيده اين نوع ويژه از ضرب المثل ها يعنی«اصطلاحات تخصصی کاربردی استادی» است. https://eitaa.com/ahlebeyt4/91 https://eitaa.com/ahlebeyt4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️ادامه مقدمه. نگاه نو به منابع ادبی دینی تعبیرات و رایج در میان هر قوم و ملتی یکی از ارکان مهم زبان و ادب آن قوم و نموداری از ذوق قریحه صفات روحی و اخلاقی ، افکار ، تصورات ، رسوم و عادات آن ملت است. این امثال طی هزاران سال در میان اقوام مختلف جهان شکفته نشر یافته و در هر کشور بر حسب ویژگی های قومی، فرهنگی، آداب و سنن مذهب و حتی موقعیت جغرافیایی و سیاسی آن کشور امتیازهای خاصی پیدا کرده است. بیش تر امثال در لباس یا یا در قالب «کلامی موزون و دلنشین» بیان شده است و حاوی اندیشه ای عمیق و سودمند یا انتقادی شدید و طنزآمیز درباره رفتار و گفتار آدمیان و نابسامانی های اخلاقی و وضع غلط جامعه می باشند. این امثال در روزگاران گذشته بر زبان مردمانی با ذوق و حسّاس و شوخ طبع و نکته سنج و علاقه مند به تربیت و هدایت خلق جاری گشته و در سینه ها ذخیره شده اند مردمی که بر اثر عشق به حقیقت و راستی، از رواج ریاکاری یا فساد اخلاقی در جامعه سخت متأثر شده و برای فرونشاندن خشم خود و ابراز نفرت نسبت به برخی نابسامانی ها یا نجات گمراهان و ستمدیدگان و بیداری و آگاهی بخشیدن به همنوعان آنچه در دل داشته اند در قالب عباراتی کوتاه و پر معنی به نام «مَثَل آورده اند و از طریق هزل و شوخی یا انتقاد و طعن و کرده اند که ما را در راه زندگی، بیدار و هوشیار کنند و به ما بیاموزند که وظیفهٔ ما در اجتماع چیست؟ چگونه باید ناملایمات و دشواری ها را تحمل کنیم و در رویارویی با ناکسان و فرومایگان و ابلهان چه روشی در پیش گیریم چگونه از اعمال زشت بپرهیزیم چسان به صفات نیک ،بگرویم در کجا جانب احتیاط را رعایت کنیم و چه کنیم که به دام نیفتیم و در کجا باید روشی معقول و مقبول در پیش گیریم تا پشیمان و سرافکنده نشویم زیان صفات زشت و کردار ناپسند چیست؟ و راه عافیت و سلامت کدام است؟ این سخنان کوتاه و سودمند و دل نشین که هر کدام از آن ها اندیشه ای ژرف و لطیف یا پندی نغز و ظریف می باشد به سبب سادگی و روانی و عمق اندیشه در طی روزگاران مقبولیت یافته و بر زبان ها جاری و ساری گشته و نام «مثل» به خود گرفته است. 🌷کاربرد مثل ها ✍️استفاده از مثل در گفتار و نوشتار کلام گوینده یا نویسنده را آرایش می دهد و از خشکی و جمود بیرون می آورد به عبارت دیگر مثل در حکم نمک و تزیین سخن آدمی است و چون از کلام معمولی بیشتر به دل می نشیند نه تنها مردم عامی ؛ بلکه گویندگان و نویسندگان بزرگ نیز در بسیاری از موارد برای دلپذیر کردن استدلال و افزایش تأثیرگذاری سخن خود از مثل های گوناگون مدد می گیرند . از این رو کلام آن ها کمال و جمال بیشتری می یابد و تأثیر و جذبه اش افزون می شود و در حقیقت امثال رایج در هر زبان، نمک و چاشنی آن زبان است. شعرا و نویسندگان بزرگ نیز گاهی برای بیان مقصود و تفهیم بیشتر سخن خویش به امثال توسل جسته اند و عباراتی زیبا و دلنشینی آورده یا ابیات نغز و لطیفی به رشته نظم کشیده اند. در هر صورت امثال رایج یکی از شاخه های بسیار مهم و ارزنده ادبیات و سند معتبر و بی چون و چرایی از ادب و فرهنگ روزگار گذشته سرزمین ماست و مطالعه و تحقیق درباره آن ها کاری مفید و ارزشمند است و گذشته از فواید ادبی می تواند برای شناخت افکار و عقاید و شیوه تفکر و اخلاق و صفات و روحیات و حکمت عامیانه پیشینیان ما سودمند باشد. لذا سزاوار است کوشش و دقت و حوصلهٔ خاصی برای گرداوری این گوهرهای گرانبها که بخش مهمی از میراث فرهنگی ما را تشکیل می دهد - مبذول شود تا این سرمایه های گرانمایه و بی نظیر از خطر نابودی و زوال در امان بماند. https://eitaa.com/ahlebeyt4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✅ مستند سازی با توجه به کاربرد ضرب المثل ها «بویژه اگر از مثل های مستند باشد» در ادبيات جنبه ي اصلاحي آن در اخلاق و رفتار جامعه،که با ايجاد يک صفت و حسن اخلاقي آن چنان نقش سازنده اي دارد و چه بسا یک آیه و حدیث و شعر در سخنراني و نوشته اينگونه نبوده. و تاثير و سازندگي آن دو چندان خواهد بود، چرا که مثل معمولاً نادره گويي حکيمان و انديشمندان و يا اديبان است. انشاء الله نمونه های ضرب المثل های مستند سازی شده👉🏻 بیشتری را تقدیم خواهیم نمود. https://eitaa.com/ahlebeyt4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷🌷🌷نمونه نگاه نو به منابع ادبی دینی بخش ضرب المثل ها 🔰: آب - آب ، آبادانی است. - از آب زنده بود خلق و ز آب نیست گزیر ـ به آب باشد ویران جهان و آبادان. عنصری مسعود سعد 🔰: آخرت 👇شناسه دنیا ❇️وجود آخرت - روزگار و چرخ و انجم سر به سر بازیستی گرنه این روز دراز دهر را فرداستی ناصر خسرو ❇️حتمی بودن معاد - کدام دانه فرو رفت در زمین که نرست چرا به دانه انسانت این گمان باشد مولوی ❇️آمادگی برای آخرت - تو تا زنده ای سوی نیکی گرای مگر کام یابی به دیگر سرای ❇️ارزش ها در آخرت ۴ - روز محشر، امان به ایمان است. ۵ - سرای آخرت آباد کن به حسن عمل . فردوسی سعدی ❇️توشه آخرت - هر چه زین جا بری نگهدارند در قیامت همانت پیش آرند سنایی ❇️اهمیت آخرت - از قیامت خبری می شنویم دستی از دور بر آتش داریم ❌عوامل محرومیت از نعمت های آخرت دنیا طلبان از آخرت محرومند. اوحدی ـ مثل دنیا و آخرت مثل شخصی است که دو زن دارد، هر کدام را راضی ساخت دیگری را مکدر کرده است. برگرفته از ترجمة زهر الربيع مرتبطات : قیامت معاد 🔰: آرزو ❇️جایگاه آرزو - آرزو رأس مال (۱) مُفلس(2) دان سنایی ۵ / ۱ / ۲۹ ❇️اهمیت آرزو - انسان به آرزو زنده است. ❇️عوارض آرزوهای طولانی 👇عوامل غم و غصه - که را آرزو بیش تیمار (۳) بیش . 2 فردوسی ها - مرد کشد رنج آز از جهت آرزو طفل برد درد گوش از قبل گوشوار خاقانی پیامدهای نیک بی آرزوئی ۵ - آزادی در بی آرزویی است. شمس تبریزی هـ / ۳۳ ❇️پیشینه آرزوها - ای بسا آرزو که خاک شده. سعدی 1 . رأس مال : سرمايه . 2. مفلس بی چاره ندار. 3 . تيمار : غم وغصه . ❌پرهیز از شاخ آمل بزن که چراغی است زود میر بیخ هوس بکن که درختی است کم بقا خاقانی هشداری نه هر کمانداری تیر آرزویش بر نشان آید. https://eitaa.com/ahlebeyt4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷اهمیت بکار گیری شیوه .. https://eitaa.com/ahlebeyt4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎋نمونه ضرب المثل های معارفی معمولی 📙حرف الف 🔰 ✅اهمیت شرافت و آبرو آدمي فربه ز،عز است و شرف 📚مولوي ✅سفارش به حفظ آبرو آبي كه آبرو ببرد در گلو مريز ✅ستایش آبرومند با سيلي صورت خودشو سرخ نگه مى‏داره ! 🔰 اقسام آدم ها و انسان ها آدم یک دنده: ثابت محکم، بیشتر در جهت منفی. 🔰آدميت، انسانيت ✅لزوم انسانيت 👈 آدمی را آدمیت لازم است. 🔰 آب از آب تکان نخوردن : برگشت آرامش : بدون نگرانی - آب از آسیاب افتادن : آرامشی برقرار شد- سرو صدا خاموش شد 🌾برگشت آرامش 👈آب از آسیاب افتاد یعنی اوضاع به حال عادی بازگشت سر و صداها خوابید آرامش برقرار شد. 🔰 🔰 : 👈از قفس، مرغ به هر جا که رود بستان است. 🌹شعر هم مضمونش 👈من نگويم که مرا از قفس آزاد کنید قفسم برده به باغی و دلم شاد کنید. 📚ملک الشعرای بهار 🔰 👈آزموده را آزمودن خطاست. باکسی که قبل آشنا بودن ومعامله داشتن به حیث منفی 🔰 نگري 🌷ضرب المثل https://eitaa.com/dastanhayghorany/147 . ادامه حرف الف 👇 https://eitaa.com/ahlebeyt4/86 https://eitaa.com/ahlebeyt4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حرف ت 💠موضوع : تلاش و کوشش ستایش کوشش و تلاش - اگر کاری کنی، مزدی ستانی. چو بیکاری، یقین بی مزد مانی ناصر خسرو - با اگر و مگر کار درست نمی شود. - بنده رنج باش و راحت بین. اوحدی به راحتی نرسید آنکه زحمتی نکشید. حافظ - به رنج اندر بود راحت ، به خار اندر بود خرما. قطران به کار اندر آ این چه پژمردگی است که پایان بیکاری افسردگی است نظامی تا شب نروی، روز به جایی نرسی برچسب : حرفه کار و كسب - تا نکاری، تدروی. - توقع مدارای پسر گر کسی که بی سعی هرگز به جایی رسی سعدی - جهد بر توست و بر خدا توفیق زانکه توفیق و جهد هست رفیق سنائی - خواهی که رسی به کام، بردار دو گام. بایزید بسطامی - درخت «اگر» را کاشتند سبز نشد. - راه جستن ز تو هدایت از او جهد کردن ز تو ، عنایت از او سنائی آیه شریفه : و الذین جاهدوا فینا - سعی تو بنا و سعادت بناست. پروین اعتصامی - کار عمر آدم را زیاد می کند. - کار ناکرده را مزد نباشد. جامع التمثيل - کوشش بیهوده به از خفتگی. مولوی - کی فتد صیدی به دامت تا نریزی دانه ای میرعیسی یزدی - گنج خواهی در طلب رنجی ببَر خرمنی می بایدت تخمی بکار - گهر ناید به کف بی غوص کردن. سعدی - نابرده رنج گنج میسر نمی شود مزد آن ،گرفت، جان برادر که کار کرد سعدی - نشود مرد پخته بی سفری تا نکوشی، نباشدت ظفری اوحدی هر که چرد خورد و هر که خوسبد، خواب بیند. هم مضمون : شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه هر که دانه نفشاند به زمستان در خاک نا امیدی بود از دخل به تابستان سعدی به منزل رسید آنکه پوینده بود بهی یافت، آن کس که جوینده بود فردوسی عاقبت جوینده یابنده بود. - کار نشد ندارد. که کرد و نیافت وکه خواهد کرد که نخواهد یافت دولتشاه سمرقندی گفت پیغمبر چو کوبی دری عاقبت زان در برون آید سری چون نشینی بر سر کوی کسی عاقبت بینی تو هم روی کسی چون ز چاهی می کنی هر روز خاک عاقبت اندر رسی در آب پاک مولوی نیابد مراد، آن که جوینده نیست که جویندگی، عین یابندگی است خواجوی کرمانی - هر که جویا شد، بیابد عاقبت. مولوی = آدم پول را پیدا می کند نه پول آدم را. - از آسمان کلاه می بارد اما بر سر انکه سر فرود آرد. خواجه عبد الله انصاری - از اسب دو از صاحبش جو. از تو حرکت از خدا برکت. - اگر گرسنه ای بار بیر به آسیا (برای تأمین معاش باید کار کرد). به کسب کوش که کاسب بود حبیب الله ! - بیگاری به که بیکاری. - روزی به پای خودش نمی آید به تو بگوید سلام ! - شتر که علف میخواهد گردن دراز می کند - عیب باشد به خانه اندر مرد مرد را کار و شغل باید کرد سنایی - کار، عار نیست. - كاسب ، حبیب خداست. - کسب کن ، تا کاهل نشوی و روزی از خدا خواه تا کافر نشوی. جامع التمثيل - گر کار کنی ، عزیز باشی . ناصر خسرو - نان را نمی جوند دهن آدمی بگذارند. 7 ـ هر چند مؤثر است باران تا دانه نیفکنی نروید سعدی = همت از تو، قوت از خدا. - همیشه ز هر کار، پیشه است پیش. فردوسی - آدم باید با بال خودش پرواز کند. تلاش و کوشش - آدم باید دست به زانوی خودش بگیرد و بگوید یا علی! - بار خود بر کس منه بر خویش نه. مولوی - خدا به آدم دست داده (کارهای خویش را نباید به گردن دیگران انداخت(. - در ، به پاشنه خود می گردد. - سرکه از دسترنج خویش و تره بهتر از نان دهخدا و بره سعدی وابستگی - کس نخارد پشتِ من ، جز ناخن انگشت من - نان خود، بر سفره مردم مخور. - هان تا سگِ نان کس نباشی یا گربه خوان کس نباشی نظامی امید به دیگران – هر که، به امید همسایه نشست گرسنه می خوابد. هر که نان از عمل خویش خورد منّتِ حاتم طائی نبرد سعدى https://eitaa.com/ahlebeyt4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا