🟥 ⁉️ آیا امام حسین علیهالسّلام از آغاز میدانستند به شهادت میرسند (بخش هفتم)
گفتیم امام حسین علیهالسّلام از آغاز حرکت خود میدانستند به شهادت میرسند؛ و چند دلیل برای این ادّعا بیان کردیم. و گفتیم کسانی که مخالف این عقیدهاند، ایراداتی به آن وارد میکنند. در شمارهی قبل، یکی از این ایرادات را مطرح کردیم و پاسخ دادیم.
🔳 اشکال دیگری که وارد میکنند، این است که میگویند از شروط وجوب امر به معروف و نهی از منکر، یکی احتمال اثر و دیگری نبودن خطر عمده است. اگر انسان احساس کند امر و نهی او تأثیر نمیگذارد، یا احساس کند خطر قابل اعتنایی متوجّه او میشود، وجوب امر به معروف و نهی از منکر از گردنش برداشته میشود. مثلاً در صورتی که احساس کند اگر امر به معروف و نهی از منکر کند، مال، یا آبرو یا آزادیش به خطر میافتد؛ او را به زندان میاندازند، یا جانش به خطر میافتد و او را میکشند، اینجا تکلیف از او ساقط است. و چه ضرری بالاتر از کشته شدن؟ بنابراین اگر امام حسین علیهالسّلام بدانند که کشته میشوند، وجوب امر به معروف و نهی از منکر در برابر حکومت بیدین و جائر و فاسد یزید از دوششان برداشته است.
↩️ پاسخ: چیزی که داریم نسبتبه آن امر به معروف و نهی از منکر انجام میدهیم، تعیین میکند بهایی که پرداختنش منطقی است، چه چیز میتواند باشد. وقتی حقیقت و اصل دین در معرض نابودی است، دادن جان کاملاً منطقی است. وقتی حاکمی مثل یزید به اسم خلیفهی مسلمین و خلیفهی رسولالله، بر اریکهی سلطنت تکیه زده و بیپروا میگوید: لَعِبَتْ هاشِمُ بِالْمُلْکِ فَلا خَبَرٌ جاءَ وَ لا وَحْیٌ نَزَلَ: بنیهاشم با حکومت بازی کردند؛ یک بازی سیاسی بود؛ والاّ نه خبری از آسمان آمده بود، نه وحیی نازل شده بود و تمام آن از ریشه دروغ بود؛ اینجا تمامیّت اسلام در تهدید است.
🔳 اینجا با اینکه میخواهیم به یک مرد یا زن تذکّر اخلاقی دهیم و بگوییم مثلاً بیشتر توجّه کن، بیشتر مراعات کن، فرق میکند. اینجا تمامیّت اسلام در تهدید است و جایی که تمامیّت اسلام در تهدید است، جان باختنِ در راه خدا کاملاً موجّه است.
🔳 در مورد احتمال اثر، باید بگوییم اینکه ما احتمال اثر را، اثر لحظهای تصوّر کنیم، کوتاهبینی است و از تفکّر دینی خیلی فاصله دارد. دین آمد به ما دید بلند بدهد؛ نگاه عمیق بدهد تا دورها را ببینیم. آمد به انسانی که توجّهش تنها به دنیای مادّی اسیر بود، آخرتنگری و عاقبتنگری دهد. گفت پشت این دنیا، چیز دیگر و دورتری هم هست. بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیٰوةَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ اَبْقىٰ. اصلاً نگاه آخرتنگر یعنی یک نگاه دوراندیش، دور را دیدن، تنها تا پیش پای خود را ندیدن. تفکّر دینی میگوید: الدُّنْیا مَزْرَعَةُ الْآخِرَةِ: در دنیا بذر بکار که در آخرت بِدرَوی. آنوقت ما بگوییم امام حسین علیهالسّلام چون کشته شدند، کارشان اثر نکرد؛ و چون کارشان احتمال اثر نداشت، نباید میرفتند. در اینجا امر به معروف و نهی از منکر خلاف شرع است؟! کدام انسان صاحب عقل و حتّی بیدینی است که بگوید حرکت امام حسین علیهالسّلام بیاثر بود و در طول تاریخ فایدهای نداشت؟!
📹 کلیپ شهادت امام سجاد علیه السلام
🔴🔴 در یوتیوب:👇👇👇
https://youtu.be/heCYAwhwt08
⚫️⚫️ در آپارات:👇👇👇
https://www.aparat.com/v/Y8BVa
@ahlevela
📢 خطبه امام سجاد عليه السلام در شام: حضرت سجاد علیه السلام پس از اینکه بر فراز
منبر رفت به گونه ای سخنرانی نمود که چشم عموم مردم گریان و قلب آنان ترسان شد. ایشان پس از حمد و ثنای الهی فرمودند:
◾️أَیُّهَا النَّاسُ أُعْطِینَا سِتّاً وَ فُضِّلْنَا بِسَبْعٍ أُعْطِینَا الْعِلْمَ وَ الْحِلْمَ وَ السَّمَاحَةَ وَ الْفَصَاحَةَ وَ الشَّجَاعَةَ وَ الْمَحَبَّةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ وَ فُضِّلْنَا بِأَنَّ مِنَّا النَّبِیَّ الْمُخْتَارَ مُحَمَّداً وَ مِنَّا الصِّدِّیقُ وَ مِنَّا الطَّیَّارُ وَ مِنَّا أَسَدُ اللَّهِ وَ أَسَدُ رَسُولِهِ وَ مِنَّا سِبْطَا هَذِهِ الْأُمَّةِ مَنْ عَرَفَنِی فَقَدْ عَرَفَنِی وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْنِی أَنْبَأْتُهُ بِحَسَبِی وَ نَسَبِی
◽️ای مردم! خداوند به ما شش خصلت عطا فرموده و ما را به هفت ویژگی بر دیگران فضیلت بخشیده است، به ما ارزانی داشت علم، بردباری، سخاوت، فصاحت، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنین را، و ما را بر دیگران برتری داد به اینکه پیامبر بزرگ اسلام، صدیق [امیر المؤمنین علی علیه السلام]، جعفر طیار، شیر خدا و شیر رسول خدا صلی الله علیه و آله [حمزه]، و امام حسن و امام حسین علیه السلام دو فرزند بزرگوار رسول اکرم صلی الله علیه و آله را از ما قرار داد. [با این معرفی کوتاه] هر کس مرا شناخت که شناخت، و برای آنان که مرا نشناختند با معرفی پدران وخاندانم خود را به آنان می شناسانم.
أَیُّهَا النَّاسُ أَنَا ابْنُ مَکَّةَ وَ مِنَی
أَنَا ابْنُ زَمْزَمَ وَ الصَّفَا
أَنَا ابْنُ مَنْ حَمَلَ الرُّکْنَ بِأَطْرَافِ الرِّدَا
أَنَا ابْنُ خَیْرِ مَنِ ائْتَزَرَ وَ ارْتَدَی
أَنَا ابْنُ خَیْرِ مَنِ انْتَعَلَ وَ احْتَفَی
أَنَا ابْنُ خَیْرِ مَنْ طَافَ وَ سَعَی
أَنَا ابْنُ خَیْرِ مَنْ حَجَّ وَ لَبَّی
أَنَا ابْنُ مَنْ حُمِلَ عَلَی الْبُرَاقِ فِی الْهَوَاءِ
أَنَا ابْنُ مَنْ أُسْرِیَ بِهِ مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی
أَنَا ابْنُ مَنْ بَلَغَ بِهِ جَبْرَئِیلُ إِلَی سِدْرَةِ الْمُنْتَهَی
أَنَا ابْنُ مَنْ دَنا فَتَدَلَّی فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی
أَنَا ابْنُ مَنْ صَلَّی بِمَلَائِکَةِ السَّمَاءِ
أَنَا ابْنُ مَنْ أَوْحَی إِلَیْهِ الْجَلِیلُ مَا أَوْحَی
أَنَا ابْنُ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَی
أَنَا ابْنُ عَلِیٍّ الْمُرْتَضَی
أَنَا ابْنُ مَنْ ضَرَبَ خَرَاطِیمَ الْخَلْقِ
حَتَّی قَالُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
ای مردم! من فرزند مکه و منایم،
من فرزند زمزم و صفایم،
من فرزند کسی هستم که حجر الاسود را با ردای خود حمل و در جای خود نصب فرمود،
من فرزند بهترین طواف و سعی کنندگانم،
من فرزند بهترین حج کنندگان و تلبیه گویان هستم،
من فرزند آنم که بر براق سوار شد،
من فرزند پیامبری هستم که در یک شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سیر کرد،
من فرزند آنم که جبرئیل او را به سدرة المنتهی برد و به مقام قرب ربوبی و نزدیکترین جایگاه مقام باری تعالی رسید،
من فرزند آنم که با ملائکه آسمان نماز گزارد،
من فرزند آن پیامبرم که پروردگار بزرگ به او وحی کرد،
من فرزند محمد مصطفی و علی مرتضایم،
من فرزند کسی هستم که بینی گردنکشان را به خاک مالید تا به کلمه توحید اقرار كردند.
☑️ @ahlevela
#امام_سجاد #شام
💠▪ در آغاز جوانی همراه پدرم عازم #کربلا شدیم. از پل مسیّب که چهار فرسخی #کربلا و روی فرات است، پیاده رد میشدیم. بارها را هم من برداشته بودم. صدای آب فرات گویا هنوز حسین حسین میکرد و فریاد العطش سر میداد. حالم چنان دگرگون بود که چند بار زمین خوردم، ولی نگذاشتم که پدرم متوجّه شود. وقتی از کوچه پس کوچهها به طرف حرم رفتیم، به جایی رسیدیم که شنیدم میگویند اینجا تلّ زینبیّه است. تا این را شنیدم، حالم به شدّت دگرگون شد و از حال رفتم و نزدیک بود که به زمین بیفتم، ولی پدرم کمکم کرد و به دیوار تکیه دادم.
📕#مصباح_الهدی صفحه ٣٠٨
#امام_حسين #حاج_محمد_اسماعيل_دولابي
🔊شرح : استاد مهدي طيب👇👇👇
⏱ مدت :١٧ دقيقه
☑️ خاطرات حاج اقا دولابي از سفر به عتبات
☑️ نكات مهمي در مورد أداب زيارت اباعبدالله و حضرت ابالفضل عليهاالسلام
☑️ امر به معروف و نهي از منكر
☑️ رويكرد زيبابين يك عارف
☑️ مشكل گشا باشيم!
⚫️⚫️ فايل صوتي:↙️↙️↙️
📑 سلسله مباحث اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر
🔻بخش دوازدهم (۴)
🛑 جنبههاي اختصاصي نهی از منکر
🟧 مرحلهي پنجم و مهمترین مرحلهي نهی از منکر، از راه عمل است.
🟧 این مرحله هم ابتدا بهصورت غيرمستقيم و بعد به شكل مستقيم، انجام میشود. ابتدا به صورتهاي نرم و ملايم و اگر اثر نبخشید، به شكل شديد.
🟧 البتّه ممكن است در نهي از منكر، كار به اعمال قدرت و فشار هم برسد. اگر مراحل قبلي مؤثّر واقع نشد، گاهی لازم ميشود شخص شمشير و اسلحه به دست بگيرد و با منكر مبارزه كند.
🟧 البتّه در امر به معروف و نهي از منكرهاي عادي، اين نكته را بايد مراعات كرد كه منجر به چيزي كه موجب قصاص يا ديه است نشود. اگر كار به آنجا كشيد، در صورتی که آمر و ناهي، فردی عادي باشد و مأمور حكومت اسلامي نباشد، قصاص و ديه بر او واجب ميشود.
🟧 امّا اگر در حكومت اسلامي، تشكيلات حِسبه يا امر به معروف و نهي از منكر ايجاد شد، اگر اعمال قدرت توسّط مأموران حکومت، منجر به قصاص و ديه هم شد، پرداخت آن به عهدهي حكومت و مأموران آن نيست.
🖌 استاد مهدی طیّب حفظهالله
❗️ ادامه دارد ...
🟥 ⁉️ آیا امام حسین علیهالسّلام از آغاز میدانستند به شهادت میرسند (بخش هشتم)
در شمارهی پیشین این نوشتار، احتمال اثر و نبودن خطر عمده را که دو شرط وجوب امر به معروف است، در نهضت عاشورا بررسی کردیم. گفتیم کدام انسان صاحب عقل و حتّی بیدینی است که بگوید حرکت امام حسین علیهالسّلام بیاثر بود و در طول تاریخ فایدهای نداشت؟! حرکت اباعبدالله علیهالسّلام خون غیرت و حماسه را در رگهای امّت اسلامی جاری کرد. کاری که امام حسین علیهالسّلام کردند، نقاب فریب دستگاه حکومت اموی را از چهرهاش انداخت. حرکت امام حسین علیهالسّلام بیاثر بود؟! آیا تا همین امروز آثار حرکت اباعبدالله علیهالسّلام را در جهان نمیبینیم؟ چقدر کوتاهفکری است که تصوّر کنیم کشته شدن امام حسین علیهالسّلام، یعنی امام حسین علیهالسّلام در اهدافشان ناکام ماندند. خیر، اتّفاقاً کامیابی امام حسین علیهالسّلام در شهادتشان بود. این هدف جز از راه شهادت قابل تأمین نبود؛ آن هم شهادت حجّت خدا؛ شهادت نوهی پیغمبراکرم صلّیاللهعلیهوآله؛ شهادت کسی که پیغمبر ایشان را روی سینهشان مینشاندند؛ شهادت کسی که پیغمبراکرم صلّیاللهعلیهوآله به ایشان و برادرشان گفته بودند شما سرور جوانان بهشتید. فقط شهادت ایشان بود که میتوانست چنین اثر ماندگاری در طول تاریخ بگذارد و اسلام را از نابودی مطلق حفظ کند. اگر امام حسین علیهالسّلام قیام نمیکردند، جریان تاریخی از سقیفه تا حکومت یزید به نقطهای رسیده بود که دیگر میتوانست اسلام را برای همیشه نابود کند و اصلاً چیزی بهنام اسلام نمانَد. اگر میگوییم سقیفه مسخِ اسلام کرد، حکومت یزید میتوانست محوِ اسلام کند. و آنچه جلوی آن را گرفت، خون سرخ اباعبداللهالحسین علیهالسّلام و یاران پاکبازشان بود؛ والاّ اصلاً اسمی از اسلام باقی نمیماند. لذا این جمله معروف است که: الْاِسْلامُ مُحَمَّدِیُّ الْحُدُوثِ وَ حُسَیْنِیُّ الْبَقاءِ: حدوث اسلام بهدست پیغمبراکرم صلّیاللهعلیهوآله صورت گرفت؛ امّا بقای اسلام با خون سرخ اباعبدالله علیهالسّلام بود. اگر امروز چیزی بهنام اسلام به دست ما رسیده است، به برکت اباعبدالله علیهالسّلام است. نه فقط شیعه، اهلسنّت هم آنچه دارند رهین امام حسین علیهالسّلام است. چون اگر یزید مستقر میشد نه سنّی میماند نه شیعه؛ اصلاً نه قرآنی میماند، نه اعتقاد به رسالت پیغمبر خاتم صلّیاللهعلیهوآله. حالا، کدام انسان عاقل فهمیدهای، حتّی بیاعتقادِ به اسلام میتواند بگوید حرکت امام حسین علیهالسّلام بیاثر بود و اثر نکرد؟ و چون احتمال اثر شرط وجوب امر به معروف و نهی از منکر است، اصلاً این قیام واجب نبود و اگر امام حسین علیهالسّلام میدانستند که کشته میشوند، وجوب امر به معروف و نهی از منکر هم از گردنشان برداشته شده بود! این حرف کاملاً بیپایه است که بگوییم اگر میدانستند کشته میشوند، نباید میرفتند و خلاف شرع بود.
اگر همهی روایات را هم زیر سؤال ببرند، بنده یک سؤال قرآنی مطرح میکنم. زمانی که خدای متعال در عالم رؤیا به پیامبر بزرگ اولوالعزم، ابراهیم خلیل علیهالسّلام، مأموریّت داد که پسرش اسماعیل علیهالسّلام را در راه خدا سر ببرد و ذبح کند، اسماعیل علیهالسّلام در برابر این امر تمکین کرد یا نه؟ وقتی ابراهیم علیهالسّلام گفت: يا بُنَیَّ اِنِّی اَرىٰ فِی الْمَنامِ اَنِّی اَذْبَحُكَ فَانْظُرْ ما ذا تَرىٰ: پسر عزیزم من در عالم رؤیا دیدم که سر تو را میبُرم و ذبح میکنم، ببین نظرت راجعبه این چیست؟ اسماعیل علیهالسّلام به پدر عرض کرد: يا اَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِی اِنْ شاءَ اللّٰهُ مِنَ الصّابِرِينَ: ای پدر آنچه را مأموریّت یافتی عملی کن؛ انشاءالله مرا هم از شکیبایان و صابران و ثابتقدمان خواهی یافت. اسماعیل علیهالسّلام میدانست سرش بریده میشود و کشته میشود یا نه؟ پس او هم خود را به هلاکت انداخت و خلاف شرع کرد! این واقعیّت قرآنی را که به این صراحت آمده، میتوانید انکار کنید؟ خیلی کوتاهفکری است!