❣️عاشقانه بخوانیم…
💠✨ مناجات زیبای امام سجّاد عليه السلام در سحرگاهان ماه رمضان که ابوحمزهی ثُمالی از محضر امام روایت کرده است، بهترین برنامهی تحوّل و تعالی و تکامل و بهترین انگیزه و محرّک برای انسانِ نو شدن است. بکوشیم اهل این مناجات شویم.
↩️ وقت بگذاریم و با تأمّل بیشتر از این دعا بهره ببریم. اگر نمیتوانیم زیاد بیدار بمانیم، هر سحر، سه یا چهار صحفه از آن را بخوانیم تا ظرف ده شب یک دور دعا را ختم کرده باشیم و در طول روز دوباره مطالعه کنیم تا ببینیم این دعا چه میگوید! فقط عبارات آن را بیتوجّه و صرفاً برای ثواب و پاداش نخوانیم؛ بلکه با کلمه کلمه و جمله جملهی آن بسوزیم و آب شویم. با آن مأنوس شویم و عاشقانه بخوانیم تا ببینیم چه آتشی بر جان انسان می زند و چه موجی در روح انسان برمیانگیزاند!
↩️ اگر دعای ابوحمزهی ثمالی نبود، فراق مناجات شعبانیّه قابل تحمّل نبود. مناجات شعبانیّه انسان را بسیار شیفتهی خود میکند؛ امّا دعای ابوحمزه عجیب و فوقالعاده است؛ گرچه تمام دعاهای ماه رمضان ارزشمندند؛ مثل دعای افتتاح، دعای سحری که از امام رضا علیهالسّلام روایت شده و سایر دعاها که برخی از آنها را مرحوم محدّث قمّی در کتاب مفاتیحالجنان نقل کرده است.
↩️ اگر کسی در ماه مبارک رمضان با همین دعاها و معانی آنها مأنوس باشد و با توجّه به ترجمه و معنا، از دعاها بهره ببرد، یک دورهی کامل آموزش معارف دینی و اخلاق و عرفان را خواهد گذراند و بدون اغراق هیچ کمبود و کاستی در آموزهها نخواهد دید.
🎤 در محضر استاد مهدی طیّب
#ماه_مبارک_رمضان
#دعای_ابوحمزه_ی_ثمالی
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
💌 وَ الْحَمدُ ِللهِ الَّذي جَعَلَ مِن تِلكَ السُّبُلِ شَهرَهُ شَهرَ رَمَضانَ، شَهرَ الصّيامِ وَ شَهرَ اْلاِسلامِ، وَ شَهرَ الطَّهُورِ وَ شَهرَ التَّمحيصِ، وَ شَهرَ الْقيامِ- الَّذِي اُنزِلَ فيهِ القُرآنُ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الهُدىٰ وَ الْفُرقانِ:
و حمد میکنیم خدایی را که ماه خود، ماه رمضان را از جملهی راههای احسانش قرار داد؛ ماه روزه و ماه تسلیم و ماه پاکی و ماه خلوص و ماه قیام؛ همان ماهی که قرآن در آن نازل شد که برای مردمان هدایت است و نشانههای آشکاری از هدایت و تمایز حق و باطل در آن است.
✔️ ماه رمضان یکی از راههایی است که ازطریق آن میتوانیم به رضوان الهی نائل شویم. چگونگی این راه در نامهای ماه رمضان تجلّی کرده است. این نامها راه را نشان میدهند. شهر الصّيام، ماه روزه، امساک و خودداری است. شهر الاسلام، ماه تسلیمِ خدا شدن و یکسره خود را در اختیار فرمان الهی قرار دادن و گوش به فرمان خدا دادن است.
✔️شهر الطّهور، ماه طهارت، پاکی و نُزهت از هرگونه آلودگی است؛ آلودگی به رفتارهای زشت، به خلقیات ناستوده، روحیّات پلید و افکار آلوده، و دلبستگیهای ناپسند. ماه طهارت و تطهیر کامل انسان است؛ تا به جایی رسد که وجود او از هرچه غیر خدا تطهیر شود و هیچچیز جز خدا در درون او نباشد. در روایات ذیل آیهی مبارکهی وَ سَقاهُم رَبُّهُم شَراباً طَهُوراً، آمده است: یُطَهِّرُهُم عن کلّ شیءٍ سِوَی اللهِ؛ این شراب الهی که ساقی آن خود خداست، شرابی است که وجود انسان را از هرچه غیرخدا تطهیر میکند. ماه رمضان نیز ماه تطهیر از غیرخداست.
✔️شهر التّمحيص، ماه خالص شدن و جدا کردن ناخالصیها از وجود خویشتن است؛ ماه تصفیه شدن است. شهر القيام است. قیام معانی متعدّدی دارد؛ یکی از معانی قیام، دربرابر صیام است؛ بهمعنای برپا داشتن نماز. ماه رمضان ماه نماز و شب زندهداری است؛ شبها را تا به صبح به نماز ایستادن و نماز شب خواندن. ماهی است که اغلب مؤمنان در آن توفیق نماز شب دارند. شاید در سایر شبها، کمتر توفیق بیداری در دل شب را پیدا کنند؛ امّا در ماه مبارک رمضان این توفیق وجود دارد و شامل حال عموم افراد است. لذا ماه قیام و شب را به نماز ایستادن است.
📜 دعای امام سجّاد در ورود به ماه مبارک رمضان
(قسمت سوم)
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
✨ ثواب تلاوت سوره قدر هنگام سحر و افطار
✨وَ رُوِیَ عَنِ الْإِمَامِ الصَّادِقِ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنَّهُ مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْقَدْرِ فِی وَقْتِ السَّحُورِ وَ الْإِفْطَارِ ثُمَّ مَاتَ مَا بَیْنَهُمَا، فَإِنَّ لَهُ ثَوَابَ مَنِ اسْتُشْهِدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ مُضَرَّجاً بِدَمِهِ.
امام صادق علیه السلام فرمودند :هر که سوره ی قدر را هنگام #سحر و #افطار قرائت کند و ما بین این دو زمان از دنیا برود ثوابش به اندازه کسی خواهد بود که در راه خدا شهید شده و در خون خود غلطیده باشد.
📔 وسائلالشیعه : ج 10 ، ص 149
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
1_5163729769983902794.mp3
7.24M
🎧 بهرهمندی از فضای مناجات در ماه مبارک رمضان و تأملّی در #دعای_ابوحمزه_ثمالی ( ۳۰ دقیقه)
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
💌فَاَبانَ فَضيلَتَهُ عَلىٰ سائِرِ الشُّهُورِ بِما جَعَلَ لَهُ مِنَ الْحُرُماتِ الْمَوفُورَةِ، وَ الْفَضائِلِ الْمَشهُورَةِ؛
پس خدای متعال فضیلت و برتری این ماه را بر سایر ماهها آشکار کرد. چگونه؟ نخست با محرّمات فراوانی که در این ماه قرار داد؛ که بهطور اختصاصی مربوط به این ماه است و دوم فضیلتهای مشهوری که برای این ماه درنظر گرفت.
💌 فَحَرَّمَ فيهِ ما اَحَلَّ في غَيْرِهِ اِعظاماً وَ حَجَرَ فيهِ الْمَطاعِمَ وَ الْمَشارِبَ اِكراماً؛ درنتیجه خدای متعال در مقام تعظیم و بزرگداشت ماه رمضان، چیزهایی را که در ماههای دیگر حلال کرده بود، در این ماه حرام کرد؛ خوردنیها و نوشیدنیهای حلال را برای روزهدار حرام کرد. بهخاطر اِکرام ماه مبارک رمضان، امر کرد مردم از خوردنیها و نوشیدنیها فاصله بگیرند.
💌 وَ جَعَلَ لَهُ وَقتاً بَيِّناً لا يُجيزُ جَلَّ وَ عَزَّ اَن يُقَدَّمَ قَبلَهُ، وَ لا يَقبَلُ اَن يُؤَخَّرَ عَنهُ؛ خدای صاحب جلال و عزّت، زمان مشخّص و آشکاری برای این ماه قرار داد؛ اجازه نمیدهد و نمیپذیرد که پیش از فرارسیدن ماه رمضان کسی مشغول اعمال آن شود؛ یا اعمال ماه مبارک رمضان را از آن زمان معیّن به تأخیر اندازد.
💌 ثُمَّ فَضَّلَ لَيلَةً واحِدَةً مِن لَياليهِ عَلىٰ لَيالي اَلفِ شَهْرٍ وَ سَمّاها لَيلَةَ القَدرِ- تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِاِذنِ رَبِّهِم مِن كُلِّ اَمرٍ- دائِمُ الْبَرَكَةِ اِلىٰ طُلُوعِ الفَجرِ عَلىٰ مَن يَشاءُ مِن عِبادِهِ بِما اَحكَمَ مِن قَضائِهِ؛ سپس خدای متعال یک شب از شبهای این ماه را بر شبهای هزار ماه برتری داد و آن را شب قدر نامید. در این شب ملائکهی الهی همراهِ روح به اذن پروردگارشان ازبرای هر امرِ سلامت و سرشار از امنیّتی، نازل میشوند؛ این شب تا به سپیدهی صبح سرشار از برکات الهی است؛ بر هرکس از بندگان خدا که مشیّت حقّ تعلّق بگیرد و براساس حکمی که از جانب خدا صادر شده است. براساس روایات روح موجودی بالاتر از ملائکه است: خَلقٌ اَعظَمُ مِنَ الْمَلائِكَةِ. ملائکه در حکم جَناح و بال و پر روح هستند و از شؤونات روح بهشمار میآیند.
📜 دعای امام سجّاد در ورود به ماه مبارک رمضان
(قسمت چهارم)
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
💫شناخت ماه رمضان💫
پیامبر اکرم صلّیاللهعلیه وآله در فرازی از خطبه شعبانیه فرمودند:
وَ ارْفَعُوا اِلَيهِ اَيدِيَكُم بِالدُّعاءِ في اَوقاتِ صَلَواتِكُم فَاِنَّها اَفضَلُ السّاعاتِ یَنظُرُ اللهُ تَعالیٰ فيهَا بِالرَّحمَةِ اِلىٰ عِبادِهِ؛ هنگامي كه نماز ميخوانيد (و در ساعات اذان) دستهايتان را بهسوي آسمان به دعا بلند كنيد؛ چرا كه در ماه رمضان برترين ساعات، ساعات نماز است و خداوند نظر رحمت رحيميّهاش را در اين ساعات بر بندگانش مياندازد.
↩️ حضرت ابتدای خطبه فرمودند: این ماه ساعتهایش اَفضَلُ السّاعات است. بین این ساعتهای پرفضیلت، ساعتهای خاصّی است که نسبت به سایر اوقات همین ماه فضیلت بیشتری دارد؛ و آن اوقات نماز است. لذا فرمود: در اوقات نمازتان دستها را به پیشگاه الهی بلند کنید. دست گدایی بهسوی خدا دراز کنید؛ دست خالی خود را به خدا نشان دهید و بگویید: خدایا نگاه کن؛ هیچ ندارم؛ فقیر دنیا و آخرتم. این فقر و دست خالی بودنتان را به خدا نشان دهید؛ آنگاه ببینید خدا چه میکند و چگونه محرمانه با شما نجوا میکند:
يُجيبُهُم اِذا ناجَوهُ؛ وقتی در نماز با خدا مناجات میکنند، خدا هم عاشقانه و محرمانه با آنها نجوا میکند و در گوشی به آنها میگوید چه میخواهی عزیز دلم! نجوا زمانی است که فرد نزدیک است و ندا سخن گفتن از دور است. مناجات حالت انسانی است که معشوق را در آغوش گرفته و پنهانی در گوشش زمزمه میکند. لذا جایی که عشق آمد و نزدیکی محبوب و دُنوّ او را دیدی، مناجات میکنی. امّا ندا براي كسي است كه بهخاطر گناه و غفلت از خدا، احساس دوري ميكند و خدا را از دور صدا ميزند. وقتی جلال الهی تجلّی ميكند و عظمت او و حقارت و دوری خود را میبیند، ندا میکند.
↩️سه حالت دعا، ندا و نجوا در ابتدای مناجات شعبانيّه ذکر شده است: وَاسمَع دُعائي اِذا دَعَوتُكَ وَ اسمَع نِدائي اِذا نادَيتُكَ وَ اَقبِل اِلَيَّ اِذا ناجَيتُكَ: بشنو دعایم را آنگاه که تو را میخوانم و بشنو صدایم را آنگاه که صدایت میزنم و روی آور به من آنگاه که با تو نجوا میکنم.
↩️وَ يُلَبِّيهِم اِذا نادَوهُ؛ وقتی آنها از پایینترین مرتبهی عبودیّت به بالاترین مرتبهی ربوبیّت ندا میدهند، خدا لبّیک میگوید: لَبَّیکَ لَبَّیکَ عَبدی؛ بندهي من چه ميخواهي؟ وقتی خدا را صدا میزنید، ربوبیّت خدا لبیک میگوید.
وَ يُعطيهِم اِذا سَأَلُوهُ: وقتی از او درخواست میکنند به آنان عطا میکند. وَ يَستَجِيبُ اِذا دَعَوهُ؛ وقتی دعا میکنند و خدا را دعوت میکنند، خدا هم میپذیرد و دعوت آنها را اجابت میکند. قبلا ًفرمود: وَ دُعاؤُكُمْ فيهِ مُسْتَجابٌ: دعاهای شما در این ماه مستجاب است؛ امّا لحظات نماز فوقالعاده است.
↩️ عارف صمدانی و عالم نورانی آیتالله بهجت رضواناللهتعالیعلیه دو توصیه برای سلوک داشتند و میفرمودند: گناه نکنید و نماز اوّل وقت بخوانید؛ تضمین میکنم به هر مقامی از مقامات عرفانی که قابل تصّور باشد، برسید. هیچ چلّهنشینی و ریاضت و ذکر خاصّی لازم نیست. پرسیدند: این نماز باید نمازی عارفانه و خالصانه باشد؟ فرمودند: خیر، همین نماز ساده را با رعایت ارکان و واجباتش اوّل وقت بخوانید، به آن عارفانه و خالصانه شدن نماز و همهی کمالات میرسید. عرض کردند: آیا این نکته را به استادتان آیتالله سیّدعلی قاضی طباطبایی رضواناللهتعالیعلیه عرضه داشتید؟ فرمودند: بله و ایشان تأیید کردند که بسیاری از آن زحمات و ریاضتها اضافی بود و با همین دو توصیه همهی مدارج طی میشد.
↩️ به تعبیر امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه آقای قاضی کوهی از توحید بود؛ امّا آیتالله بهجت به مراتبی از کمالات عرفانی نائل شد که استاد عالیقدرشان نرسید. فرمودند: دریایی که من در آن غرق شدم دیگران تا زانو هم وارد نشدند.
↩️ در این ماه مبارک تمرین کنیم و هیچ کاری را بر نماز مقدّم نداریم تا نماز اوّل وقت خواندن در ما مستمر شود. جز در موارد بسیار استثنائی و اضطراری مانند شخص بیماری که در حال مرگ است و باید او را نجات داد، با هیچ بهانهای پنج نوبت نماز را به تأخیر نیندازیم.
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
✔️روزه، شروعی برای رهایی از ملکات و عادات روزمرّهی زندگى
بهموجب آیات روزه که در سورهی بقره آمده است، هدف روزه ایجاد تقواست. امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمودند: اَلتَّقوىٰ عِتقٌ مِن كُلِّ مَلَكَةٍ: تقوا مایهی آزادی و رهایی از هر ملکهای است که بر انسان مستولی میشود. نکتهی بسیار ظریف و زیبایی است. روزه میخواهد تقوا ایجاد کند و تقوا انسان را از ملکه نجات میدهد. پس يكي از محسّنات روزه نجات انسان از عادت است.
↩️ ما در زندگی اسیر عاداتیم؛ یک مرتبهاش عادات رفتاری است؛ یک مرتبه عادات اخلاقی و یک مرتبه عادات ذهنی و فکری است و همینطور مرتبه به مرتبه بالاتر، عادات معرفتی و شناختی است. تا از اسارت عادات نجات پیدا نکنیم، به افقهای تازه راه نمییابیم. اگر کسی میخواهد به افقهای بلندتر راه پیدا کند، باید از اسارت عادات نجات پیدا کند و راز روزه رهایی از عادات است.
↩️ عادتشکنی روزه از همان اوّلش معلوم است. همین که میگویند سحر بلند شو غذا بخور، ما عادت نداریم؛ عادت داریم صبح و ظهر و شب غذا بخوریم؛ بعضی هم که از صبح تا شب یک بند غذا میخورند؛ یعنی چه سحر بلند شویم غذا بخوریم؟ یعنی عادتشکنی. آن موقع همیشه خوابیم؛ چرا بیدار شویم؟ عادتشکنی! صبح دلم میخواهد صبحانه بخورم؛ میگوید نخور. در طول روز عادت دارم تنقّلات بخورم؛ نخور. تشنه میشوم؛ میخواهم نوشیدنی بخورم؛ نخور. بعد دم مغرب میگوید بنشین افطار کن. روزه و ماه مبارک رمضان، برنامهی روزانه و شبانهی ما و نظم غذایی ما را به هم میریزد.
↩️ این ماه از ابتدا آمده عادتشکنی کند و انسان را از اسارت تکرار نجات دهد. ما یک عمر مشغول و اسیر همین تکرارهای رفتاری هستیم. تکرارهای اخلاقیمان از این بدتر است. اعتیادها و عادتهای اخلاقیی را که اسیر آنها هستیم، باید ترک کنیم و از آنها رها شویم. ماه رمضان آمده ما را از آنها رها کند. روزه آمده ما را از اعتیادهای ذهنی و فکری و شناختی نجات دهد. ما عادت داریم مسائل را اینگونه ببینیم و ارزیابی کنیم؛ فقط از این زاویه به مسائل نگاه کنیم. عادت داریم همین علل و عوامل مادّی و ظاهری و طبیعی را ببینیم و حوادث را تجزیه و تحلیل کنیم. این عادات باید بشکند تا بتوانیم فاعل مطلق هستی را ببینیم و بیابیم.
↩️ عادت داریم همیشه جنبههای منفی مسائل را ببینیم و بدبینانه قضاوت کنیم. این عادت باید بشکند. آیا عالم فقط اینگونه که ما میبینیم دیده میشود؟ نه، ما عادت کردهایم اینگونه ببینیم؛ از همان کودکی مادر و پدر، ما را عادت دادند و این عادت را پیوسته تکرار کردیم و بیشتر تثبیت شد. اگر از این عادت نجات پیدا کنیم، هیچیک از چیزهایی که اکنون میبینیم نیست؛ خبرهای دیگری است و تا از این عادت شناختی نجات پیدا نکنیم، نمیتوانیم آن فضاها را ببینیم و راه نمییابیم.
↩️ ما در زندگي معتاديم؛ به اخلاق بد، به رفتارهاي ناشايست، به ديدگاههاي غلط، به افكار آلوده... و راه سير و سلوك راه نجات از اعتياد است.
از خلافآمد عادت بطلب كام كه من
كسب جمعيّت از آن زلف پريشان كردم
نجات از همهی عادتها راه رسيدن به مقصد سير و سلوك است.
↩️ ماه رمضان به چه زيبايي عادتها را برهم ميزند و اين تمريني است تا الگو بگيريم و از عادتهاي ديگر زندگي نجات پيدا كنيم. انسان نبايد روي عادت كار كند؛ حتّي در كارهاي خوب. نمازمان را هم از روي عادت نخوانيم. نمازي كه از روي عادت خوانده شود عبادت نيست؛ عادت است. معتاد به نماز خواندن شده كه اگر نخواند كلافه و ناراحت است. بگذاريم نمازمان عبادت شود. در هر نماز مانند فردي باشيم كه براي اوّلين بار بررسي و تفكّر كرده و دریافته بايد نماز خواند و خدا را عبادت كرد. هر عبادتي را اينگونه انجام دهيم؛ نه از روي عادت. به لحاظ دیگر هر نمازي كه ميخوانيم فكر كنيم آخرين فرصت نماز خواندن است تا يك نماز تمامعيار بهجا آوريم. هم به عنوان اوّلين نماز عمر كه عادت نباشد و هم به عنوان آخرين فرصت عمر تا حقّ مطلب را به زيباترين صورتی كه میتوانیم ادا كنيم.
↩️ در ماه رمضان خود را محك بزنيم و ببينيم روزههايمان به عنوان یک تلاش و فعّاليّت چقدر به مقصود و هدف روزه منجر ميشود؟ ببینیم روزه در نجات از عادت چقدر به ما كمك ميکند. این امر مهم را به آخر ماه واگذار نکنیم؛ از همين آغاز محك بزنيم و از خدا بخواهيم اينگونه شويم.
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝