🟨 طبقات یاران خاصّ امام عصرارواحنافداه (بخش چهارم)
بعضی از اهل تحقیق معتقدند در آیهی اِنّٰا جَعَلْنٰا مٰا عَلَى الْاَرْضِ زِینَةً لَهٰا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا؛مٰا بهمعنی مَنْ است و مراد از آن، انبیاء یا اولیاء یا علماء و یا حافظان قرآنند که زینت زمین میباشند.
نیز معتقدند آرایش زمین به رجالالله است که ایشان را اَوْتٰادُ الْاَرْض گویند؛ چون قیام عالم به وجود شریف ایشان وابسته است. نزد اهل حق اوتاد ائمّهی هدى:میباشند و نامیده شدن امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به نام «قائم» نیز از این جهت است و دعاى عدیله دلالتى صریح بر این مطلب است.
درمورد وجود مقدّس حضرت بقیّةالله الاعظمارواحنافداه در دعای عدیله میخوانیم: وَ بِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْاَرْضُ وَ السَّمٰاءُ:و به برکت و سبب وجود اوست که زمین و آسمان آرام و مستقرّ است. اگر حجّتخدا نباشد زمین اهل خود را فرومیبرد و نظام کیهانی درهم میشود و آسمان بر زمین فرومیریزد.
در زیارت جامعهی کبیره میخوانیم: بِکُمْ یُمْسِکُ السَّمٰاءَ اَنْ تَقَعَ عَلَى الْاَرْضِ اِلّٰا بِاِذْنِهِ: و به برکت وجود شماست که خداوند آسمان را نگاه میدارد که بر زمین فرو نریزد مگر به اذن او.
به موجب روایات اوتاد، هم در جنبهی خلقت و تکوین از مزیّتهایی برخوردارند و هم از جنبهی اخلاق و فضیلتها برجستگیهایی دارند
ادامه دارد…
✍️استاد مهدی طیّب، #جان_جهان،
💠دعای سی و دوم صحیفه سجادیه
🔹دعای پس از نماز شب
🌼اللَّهُمَّ إِنَّک أَمَرْتَنِی فَتَرَکتُ، وَ نَهَیتَنِی فَرَکبْتُ، وَ سَوَّلَ لِی الْخَطَاءَ خَاطِرُ السُّوءِ فَفَرَّطْتُ.
الهی مرا فرمان دادی و من فروگذاشتم، و مرا نهی کردی و من مرتکب شدم، و اندیشه سوء گناه را در نظرم آراست پس تقصیر کردم،
🌼وَ لَا أَسْتَشْهِدُ عَلَی صِیامِی نَهَاراً، وَ لَا أَسْتَجِیرُ بِتَهَجُّدِی لَیلًا، وَ لَا تُثْنِی عَلَی بِإِحْیائِهَا سُنَّةٌ حَاشَا فُرُوضِک الَّتِی مَنْ ضَیعَهَا هَلَک.
نه روزی را به روزهگرفتنم گواه میگیرم، و نه به بیداری شبی پناه میگیرم، و نه سنّتی را برپا داشتهام تا از من به خوبی یاد کند، جز واجبات تو که هر کس آنها را ضایع کند هلاک شود کاری نکردهام
🌼وَ لَسْتُ أَتَوَسَّلُ إِلَیک بِفَضْلِ نَافِلَةٍ مَعَ کثِیرِ مَا أَغْفَلْتُ مِنْ وَظَائِفِ فُرُوضِک، وَ تَعَدَّیتُ عَنْ مَقَامَاتِ حُدُودِک إِلَی حُرُمَاتٍ انْتَهَکتُهَا، وَ کبَائِرِ ذُنُوبٍ اجْتَرَحْتُهَا، کانَتْ عَافِیتُک لِی مِنْ فَضَائِحِهَا سِتْراً.
و نه نافلهای بجای آوردهام تا به سبب آن دست توسّل به تو زنم در صورتی که بسیاری از شروط واجبات را به غفلت فروگذاشته ام، و از حدود و مقرّرات تو تجاوز کرده پرده حرمتهایی را دریده ام، و گناهان بزرگی مرتکب شده ام، که فقط عافیت تو در برابر رسواییهایم بر من پرده پوشیده است.
🌼وَ هَذَا مَقَامُ مَنِ اسْتَحْیا لِنَفْسِهِ مِنْک، وَ سَخِطَ عَلَیهَا، وَ رَضِی عَنْک، فَتَلَقَّاک بِنَفْسٍ خَاشِعَةٍ، وَ رَقَبَةٍ خَاضِعَةٍ، وَ ظَهْرٍ مُثْقَلٍ مِنَ الْخَطَایا وَاقِفاً بَینَ الرَّغْبَةِ إِلَیک وَ الرَّهْبَةِ مِنْک.
و این جایگاه کسی است که به خاطر خود از تو شرمگین، و بر خود خشمگین و از تو خشنود است، پس با دلی شکسته، و گردنی فروافکنده، و پشتی از گناهان گرانبار و خمیده با تو روبرو شده، در میان بیم و امیدِ به تو ایستاده،
🌼وَ أَنْتَ أَوْلَی مَنْ رَجَاهُ، وَ أَحَقُّ مَنْ خَشِیهُ وَ اتَّقَاهُ، فَأَعْطِنِی یا رَبِّ مَا رَجَوْتُ، وَ آمِنِّی مَا حَذِرْتُ، وَ عُدْ عَلَی بِعَائِدَةِ رَحْمَتِک، إِنَّک أَکرَمُ الْمَسْئُولِینَ.
و تو شایستهتر کسی هستی که به او امید ورزد، و سزاوارتر کسی هستی که از او بترسد و پروا کند. الهی پس آنچه را امید دارم به من بخشش، و از آنچه میترسم ایمنم فرما، و رحمتت را شامل حالم کن، که تو کریمترین کسی هستی که از او درخواست شود.
🌼اللَّهُمَّ وَ إِذْ سَتَرْتَنِی بِعَفْوِک، وَ تَغَمَّدْتَنِی بِفَضْلِک فِیدار الْفَنَاءِ بِحَضْرَةِ الْأَکفَاءِ، فَأَجِرْنِی مِنْ فَضِیحَاتِدار الْبَقَاءِ عِنْدَ مَوَاقِفِ الْأَشْهَادِ مِنَ الْمَلَائِکةِ الْمُقَرَّبِینَ، وَ الرُّسُلِ الْمُکرَّمِینَ، وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ، مِنْ جَارٍ کنْتُ أُکاتِمُهُ سَیئَاتِی، وَ مِنْ ذِی رَحِمٍ کنْتُ أَحْتَشِمُ مِنْهُ فِی سَرِیرَاتِی.
بار الها اکنون که مرا به پرده عفو خود پوشاندی، و در این جهان فانی در معرض دید همدوشان غرق بخشش خود نمودی، پس مرا از رسواییهای جهان باقی در برابر حضار و بینندگان از فرشتگان مقرّب، و پیامبران گرامی، و شهدا و صالحین پناه ده، از همسایهای که زشتیهایم را از او میپوشاندم و از خویشاوندی که در کارهای پنهانی خود از او شرم میداشتم،
🌼لَمْ أَثِقْ بِهِمْ رَبِّ فِی السِّتْرِ عَلَی، وَ وَثِقْتُ بِک رَبِّ فِی الْمَغْفِرَةِ لِی، وَ أَنْتَ أَوْلَی مَنْ وُثِقَ بِهِ، وَ أَعْطَی مَنْ رُغِبَ إِلَیهِ، وَ أَرْأَفُ مَنِ اسْتُرْحِمَ، فَارْحَمْنِی.
که - الهی - به پردهپوشی ایشان اعتماد نداشتم، و به تو اطمینان کردمای خدای من، که مرا ببخشی، وتوسزاوارکسی هستی که به او اعتمادشود، وبخشنده ترکسی هستی که به او روی آورده شود، و مهربانتر کسی هستی که مهرش خواسته شود، پس بر من رحمت آر.
#صحیفه_سجادیه #دعا_سی_و_دوم (بخش سوم)
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
🌸🌱 اعمال #روز_اول ماه ذی الحجه
روز اوّل: روز بسيار مباركى است و در آن چند عمل وارد است.
1⃣ روزه كه ثواب روزه هشتاد ماه را دارد.
2⃣ خواندن #نماز حضرت فاطمه عليها السّلام، شيخ فرمود: روايت شده:
اين نماز چهار ركعت است با دو سلام، مانند نماز امير المؤمنين عليه السّلام كه در هر ركعت:
🔅سوره «حمد» يك مرتبه و
🔅سوره توحيد پنجاه مرتبه خوانده میشود
و پس از سلام تسبيحات آن حضرت را گفته، سپس بخواند:
سُبْحَانَ ذِي الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنِيفِ
سُبْحَانَ ذِي الْجَلالِ الْبَاذِخِ الْعَظِيمِ
سُبْحَانَ ذِي الْمُلْكِ الْفَاخِرِ الْقَدِيمِ
سُبْحَانَ مَنْ يَرَى أَثَرَ النَّمْلَةِ فِي الصَّفَا
سُبْحَانَ مَنْ يَرَى وَقْعَ الطَّيْرِ فِي الْهَوَاءِ
سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَكَذَا وَ لا هَكَذَا غَيْرُه
ُ
3⃣: دو ركعت نماز نيم ساعت پيش از رسيدن آفتاب به هنگام ظهر بخواند، در هر ركعت:
🔅سوره «حمد» يك مرتبه
🔅و هر يك از «توحيد» و «اية الكرسى» و «قدر» را ده مرتبه بخواند.
4⃣: هركه از ستمگرى وحشت دارد، در اين روز بگويد: حَسْبِي حَسْبِي حَسْبِي مِنْ سُؤَالِي عِلْمُكَ بِحَالِي
#ماه_ذی_الحجه
#مراقبات_عبادی
🌸✨ ازدواج امیرالمؤمنین علیهالسّلام و فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها رخداد بسیار شاد و شیرین ازدواج و وصلت امیرالمومنین علیهالسّلام و فاطمهیزهرا سلاماللهعلیها در #روز_اول_ماه_ذی_الحجه در سال دوم هجریقمری واقع شده است.
ازدواجی که منشأ پدید آمدن یازده امام معصوم و استمرار نسل رسولالله صلّیاللهعلیهوآله بود در انبوهی غیر باورکردنی، همانگونه که قرآن تعبیر فرمود: «اِنّا اَعْطَیناكَ الْكَوْثَرَ»؛ چون یکی از معانی #کوثر نسل بسیار فراوان است. کسانی که طعنه میزدند پیامبر پسری ندارد که نسلش باقی بماند و او ابتر است؛ قرآنکریم فرمود: خود آنها ابترند. با اینکه آنها پسر داشتند؛ امّا از هیچ یک از پسران آنها فرزندی باقی نماند و نسل آنها از بین رفت؛ امّا نسل پیامبراکرم صلّیاللهعلیهوآله از طریق فاطمهیزهرا سلاماللهعلیها و با ازدواج با امیرالمؤمنین علیهالسّلام بسیار پربرکت شد.
↩️ همهی سادات عالم میوهی آن ازدواج هستند. مکتب عظیم تشیّع گُلی است که در گلستان این وصلت رویید و شکُفت و این همه معارف بلند الهی از طریق این عدد خاندان عظیم بهدست بشر رسید.
#ماه_ذی_الحجه
استاد مهدی طیّب
@ahlevela
📑 سلسله مباحث اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر
🔻بخش سوم (۵)
🔴 ضرورت و اهمّیّت اصلاحطلبی و فسادستیزی در جامعه
🔆 قرآن در آیات اوّلیّهی سورهی فجر به تمدّنهای بزرگی اشاره میکند که فروپاشیدند.
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ الَّتِی لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِی الْبِلادِ وَ ثَـمُودَ الَّذِينَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ وَ فِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتادِ الَّذِينَ طَغَوْا فِی الْبِلادِ:
آیا ندیدی که خدا با تمدّنهای قدرتمند و ستمگری که کاخهای افسانهای داشتند چه کرد؟
🔆 سپس میفرماید چرا اینها فروپاشیدند؟
فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسادَ فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذابٍ: فساد در درون اینها زیاد شد! آنوقت بود که تازیانهی عذاب الهی فرود آمد و اینها فرو ریختند.
🔆 جامعهای که اصلاحطلبی در آن باشد، جامعهای که امر به معروف و نهی از منکر در آن باشد، مبارزه با فساد و آلودگی در آن باشد، آن جامعه دچار پوسیدگی درونی نمیشود؛ لذا فروپاشی هم نخواهد داشت؛ هرچه هم دشمن بیرونی قوی باشد!
🔆 دشمن بیرونی نمیتواند یک جامعهی سالم و سرشار از صلاح و راستی و عدالت را نابود کند!
🔆 لذا قرآن در آیات ناظر بر ماجرای غدیر فرمود: فَلا تَخْشَوُا النّاسَ وَ اخْشَوْنِ: ای مسلمانان از مردم نترسید!
🔆 به تعبیر امروز از آمریکا نترسید! از اروپا نترسید! از هیچ قدرت خارجی نترسید!
🔆 وَ اخْشَوْنِ: از من بترسید!
خداترسی، از آلوده شدن و فاسد شدن انسان جلوگیری میکند. پس ای مسلمانان! از فاسد شدن خودتان بترسید! اگر خودتان در درون سالم باشید، قدرت بیرونی نمیتواند هیچ مشکلی برای شما ایجاد کند.
🖌 استاد مهدی طیّب حفظهالله
❗️ ادامه دارد ...
#امر_به_معروف_و_نهي_از_منكر
📔 لغزش های نظری و عملی در سلوک (۲۸)
۲۲. عذاب اگر از جانب محبوب باشد عذب و گواراست.
🔹برخی دلسپردگان به طریقتهای عرفانی، عنوان میکنند اگر معصیت ما سبب شود که حضرت دوست و محبوب حقیقی، در قیامت ما را در آتش بیفکند و عذاب کند، چه چیزی از آن خوشتر و شیرینتر؟ جهنّمی که محبوب برپا کرده و آتشی که معشوق به جان عاشق افکنده، از هر بهشت و نعمتی که اغیار برپا و عطا کنند، خواستنیتر است. پس مرحبا بر آن معصیت که نتیجهاش چنین عتاب و عقاب مبارکی است.
1⃣ در این مورد نیز باید گفت اوّلاً چرا گویندگان این سخن، در برابر مصائب و ناملایمات دنیوی، که بیشک آنها را نیز جز حضرت دوست ایجاد نکرده است، بیقرارند و اظهار نارضایتی و شکوه و شکایت میکنند. و این در حالی است که بین مصائب و ناملایمات دنیوی، تا عذابها و کیفرهای برزخی، فاصله فراتر از زمین تا آسمان است، همان گونه که بین عذابها و کیفرهای برزخی، تا عقابها و عذابهای قیامتی چنین فاصله و تفاوتی است. به تعبیر رسای امیرالمؤمنین علیه السّلام در مناجات با پروردگار: و انت تعلم ضعفی عن قلیل من بلاء الدّنیا و عقوباتها وما یجری فیها من المکاره علی اهلها؛ علی انّ ذلک بلاء و مکروه قلیل مکثه، یسیر بقائه، قصیر مدّته؛ فکیف احتمالی لبلاء الاخرة و جلیل وقوع المکاره فیها؛ و هو بلاء تطول مدّته و یدوم مقامه و لا یخفّف عن اهله لانّه لا یکون الاّ عن غضبک و انتقامک و سخطک و هذا ما لا تقوم له السّموات و الارض. یا سیّدی، فکیف لی و أنا عبدک الضّعیف الذّلیل الحقیر المسکین المستکین؟ یا الهی و ربّی و سیّدی و مولای، لایّ الامور الیک اشکوا و لما منها اضجّ و ابکی؟ لالیم العذاب و شدّته؟ ام لطول البلاء و مدّته: پروردگارا، تو بر ناتوانیم در برابر اندکی از گرفتاری و عقوبتهای دنیوی و ناملایماتی که بر اهل دنیا جاری میشود، آگاهی؛ با وجود این که آن، گرفتاری و ناملایماتی است که درنگش اندک، باقی ماندنش آسان، و مدّتش کوتاه است. پس تحمّل من بر گرفتاری آخرت و ناملایمات عظیمی که در آن واقع میشود چگونه خواهد بود؟ و آن گرفتاریی است که مدّتش طولانی و اقامتش دائمی است و از اهل آن سبک نمیشود؛ زیرا جز از خشم و انتقام و ناخرسندی تو ناشی نشده است. و این چیزی است که آسمانها و زمین تاب مقاومت در برابر آن را ندارند. ای سرور من، پس برای من چگونه خواهد بود، درحالی که من بندهی ناتوانِ خوارِ کوچکِ فقیر تو میباشم؟ ای معبود من، ای پروردگار من، ای سرور من، ای مولای من، برای کدامین چیز نزد تو شِکوه نمایم و از چه چیزی شیون و گریه کنم؟ برای عذاب دردناک و شدید بودن آن؟ یا برای طولانی بودن گرفتاری و مدّت آن؟
⬅️ این سخنان همان شخصی است که از شدّت عشق و محبّت، به خداوند عرضه میدارد: و ان ادخلتنی النّار اعلمت اهلها انّی احبّک: خدایا، اگر مرا وارد آتش دوزخ کنی، به اهل دوزخ اعلام میکنم که من تورا دوست دارم. آیا گویندگان سخنان مزبور مدّعیند که محبّتشان به خدا، از امیرالمؤمنین علیه السّلام بیشتر است؟ چقدر فاصله است بین تعابیر ذوقی و شاعرانه با واقعیّتها، و چه قدر تفاوت است بین عذب و عذاب! آیا عذابی را که خداوند در قرآن کریم با صفات الیم، سموم، نار، حریق، هون، مهین، خزی، سوء، بئیس، نُکر، عظیم،کبیر، اکبر، شدید، اشدّ، غلیظ، خُلد، مقیم، مستقرّ، ابقی، غیر مردود، جهنّم، جحیم و سعیر توصیف نموده است، به اتّکاء بازی با لفظ و عبارت پردازی، میتوان عذب و گوارا دانست؟
2⃣ درست است که در قصر سلطان،هم تالار پذیرایی وجود دارد و هم اصطبل حیوانات؛ و تالار و اصطبل، هر دو جزء قصر سلطانند. امّا کدام شخص عاقلی است که منزل نمودن در تالار و در جمع دوستان و در جوار لطف و مهر سلطان را، بر سکونت در اصطبل چهارپایان او ترجیح ندهد و از محروم شدن از حضور در تالار، ناخشنود و به جا داده شدن در اصطبل حیوانات، خرسند باشد؟
گرچه به مقتضای لمن الملک الیوم، لله الواحد القهّار: در این روز قیامت مالکیّت و فرمانروایی از آنِ کیست؟ تنها از آنِ خدای یگانه قهّار است، ضیافتخانه بهشت، که جایگاه اولیاء و محبوبان خداست، و اصطبل دوزخ، که جایگاه چهارپاگونهگان و بدتر از آنان است، هر دو از آنِ خداوند و در قلمرو مالکیّت و مَلِکیّت اوست؛ امّا کدام محبّی است که همجواری با اولیاء و محبوبان خداوند و نشستن در جایگاه صدق، در نزد فرمانروای توانمند عالم هستی، یعنی محبوب و معشوق خود را رها کند و به همنشینی با دشمنان خدا خرسند باشد؟
استاد مهدی طیب، #سر_حق، ص ۱۶۴-۱۶۱.
@ahlevela
📑 سلسله مباحث اصلاحطلبی، امر به معروف و نهی از منکر
🔻بخش چهارم (۱)
🔴 ضرورت و اهمّیّت اصلاحطلبی و فسادستیزی در جامعه
🔷 نکتهی چهارمی که از قرآن میآموزیم این است که مؤمنین نباید بهخاطر قدرت گرفتن فساد و مسلّط شدن مفسدان در جامعه، روحيّهی خود را ببازند و اسير يأس شوند.
🔷 قرآن فرمود: وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِیداً:
یک گروه آمدند و به کسانی که امر به معروف میکردند گفتند چرا بیخود خودتان را خسته میکنید؟ این قوم اصلاحشدنی نیستند! چرا خودتان را اذیّت میکنید تا اینها را موعظه کنید؟ اینها کسانی هستند که خدا هلاکشان خواهد کرد و بهسختی عذاب خواهد کرد!
🔷 این گروه بهدلیل اینکه فساد همهی جامعه را گرفته بود، خودشان را باخته بودند و میگفتند دیگر نباید امر به معروف کرد! نباید موعظه کرد؛ دیگر موعظه به جایی نمیرسد! بیدلیل خودمان را خسته میکنیم؛ برویم سرمان را در لاک فردیّت خودمان فرو بریم؛ سر سجّاده بنشینیم و مشغول عبادت و ذکر و چلّهنشینی خود باشیم. برویم در خانقاه حلقهی ذکر خودمان را داشته باشیم؛ این جامعه درستشدنی نیست!
🔷 قرآن این نظریّه را نمیپذیرد و میفرماید: قالُوا مَعْذِرَةً إِلىٰ رَبِّكُمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ:
مؤمنان به افراد مأیوس میگویند: امر به معروف ما برای آن است که بتوانیم در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم و به این امید که مردم اصلاح شوند و تقوا پیشه کنند.
🖌 استاد مهدی طیّب حفظهالله
❗️ ادامه دارد ...
#امر_به_معروف_و_نهي_از_منكر