eitaa logo
عرفان ناب
549 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
89 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
(2) 🔹 7. در طول روز با و با باشد و هنگام رفتن به بستر هم با باشد و با وضو به خواب برود. 🔹 8. در ایّام چهلّه حتماً هر روز نمازهای خود را اوّل وقت بخواند و مداومت بر خواندن نماز اوّل وقت داشته باشد. 🔹 9. اگر توانست در ، صد بار نماید. این استغفار را هم ممکن است در قنوت نماز وِتر (وَتر) به زبان جاری کند و یا جدای از نماز، در کنار نماز خود صد مرتبه استغفار کند. اگر در موفّق نشد و برای این کار فرصت کم آورد؛ در این چهل روز حدّاقل صد مرتبه استغفار در طول روز را ترک نکند.# 🔹 10. در طول این چهل روز، هیچ روزی را بدون تلاوت و یا گوش سپردن به آن از دست ندهد. 🔹 11. در این ایّام بر ذکر و یاد خدا مداومت داشته باشد. همیشه خود را در محضر و منظر الهی ببیند و حسّ حضور را کاملاً حفظ کند. 🔹 12. بر نفی مداومت داشته باشد. خطوراتی که ذهن و دل او را مشغول می‌کند، از دل بیرون براند. در این زمینه از ذکر «لا ‌اِلـٰـهَ‌ اِلاَّ ‌اللهُ» به خوبی می‌تواند استفاده کند. بیرون راندن همه‌ی افکار و تخیّلات از ذهن و دل، یعنی اینکه من فقط خدا را می‌خواهم؛ جز خدا هیچ چیز نمی‌خواهم و فقط می‌خواهم مشغول به محبوب خودم باشم. ادامه دارد... 🎤استاد مهدي طيب 92/06/14 @ahlevela
(3) 🔹 13. 🚫 یکی از آداب چهلّه‌ نشینی را ترک گفته‌اند؛ چون اغلب ما علیٰ‌رغم تدیّن و تقدسّمان نسبت‌به شرایطی که خدا در زندگی برای ما پیش آورده است، چه در جنبه‌های مادّی و بعضاً حتّی در جنبه‌های روحی و معنوی، به‌خدا اعتراض داریم؛ از خدا گله‌مندیم؛ با خدا دعوا داریم و ساخط و غضبناک بر خدا هستیم. [اینها تعابیری است که در احادیث وجود دارد و به آنها اشاره کرده‌ایم.] در این چهلّه انسان اعتراض به خداوند را ترک کند؛ خدا و پذیرای آنچه که خداوند برای او مقدّر کرده است، باشد؛ با خدا دعوا نداشته باشد؛ از خدا گله‌مند نباشد؛ خاطر او از خدا مکدّر نباشد و از خدا دلخور نباشد. ◀️ در این زمینه دو جنبه وجود دارد: جنبه‌ی ، یعنی آنچه که خدا با ما کرده است و جنبه‌ی ، یعنی آنچه که به ما دستور داده که انجام دهیم. نسبت‌به هیچ‌یک از این دو مورد، یعنی آنچه خدا با ما کرده، یا آنچه خداوند به ما امر کرده است که انجام دهیم، معترض، دلخور، ناراضی و ناخرسند نباشیم. 🔹 14. یکی دیگر از آدابی که برای چهلّه‌نشینی ذکر شده، و کم‌خوردن است. البتّه نه به این معنا که به‌قدری کم بخورد که رمقی برای او نماند و به‌خاطر ضعف، از حال برود. بلکه شکم‌چرانی و پرخوری نکند و دنبال لذّت‌جویی از راه طعام نباشد. به حدّاقل ضروری اکتفا کند. از حدّاقل کمتر هم استفاده نکند؛ چون توان او را برای عبادت و طاعت در چهلّه می‌گیرد؛ امّا بیش از آن حد هم به خوردن نپردازد. ◀️ تا جایی که می‌تواند در طول این چهلّه بگیرد و اگر همه‌ی این چهل روز را نمی‌تواند، حدّاقل روزهای و را روزه داشته باشد. اگر در این مدّت، روزه‌ی روزهای خاصّی هم مستحب است، آنها را هم از دست ندهد. 🔹 15. 🚫 نکته ی دیگر در آداب چهلّه‌نشینی، پرهیز از خوردن است که باعث سنگینی انسان می‌شود؛ نوعی رخوت، سستی و خواب‌آلودگی در فرد ایجاد می‌کند؛ شادابی، پرتوانی و سرزندگی برای عبادت را از انسان می‌گیرد و کسالت را بر او حاکم می‌کند. غذاهای سنگین، غذاهایی که ادویه‌جات فراوانی در آن به‌کار رفته است، غذاهای بسیار چرب و امثال اینها، چنین خواصّ منفی‌یی دارند. ادامه دارد... 🎤استاد مهدي طيب 92/06/14 @ahlevela
(4) 🔹 16. ❗️احتیاط کردن در ؛ یعنی انسان هر‌چیز که پیش آمد، نخورد. چیزهایی که به بودن آنها دارد؛ چه به اعتبار خود شیء خوراکی و چه به اعتبار منبع درآمدی که به تهیّه‌ی آن مواد غذایی یا شیء ‌خوراکی منجر شده است، از هر دو منظر حلال باشد. در این ایّام بیشتر دقّت کند؛ هر‌کس هر‌چه داد، نگیرد و نخورد و تا به حلال بودن آن پیدا نکرده است، حتّی‌المقدور استفاده نکند. ◀️ البتّه اینها که گفتیم، برای اوایل راه است. در بحث مفصّل گفته‌ایم که هنگامی‌که فرد در سلوک به مرتبه‌ای از رشد رسید، خدا ولایت او را در دست می‌گیرد. وقتی به آنجا رسید، خدا اجازه نمی‌دهد کسی چیزی را که مشکل دارد، به او تعارف کند؛ که او استفاده کند. شخص در آن مرحله، در حریم امن الهی قرار می‌گیرد؛ خدا حریمی ایجاد می کند و او را محفوظ می‌دارد؛ در معرض آن چیزها قرار نمی‌دهد و نمی‌گذارد آن چیزها به‌سمت او بیاید؛ ولی در اوایل یا اواسط راه که هنوز این ویژگی در فرد ایجاد نشده است، باید مراقبت کند و در خوردن هرچه به او تعارف کردند و یا هرچیز خوشمزه‌ای که جلوی او گذاشتند و می‌تواند آن را بردارد و بخورد، احتیاط کند؛ تا با اطمینان بیشتری، خورده باشد. 🔹 17. 🚫خوراکی‌هایی را هم که مال افراد بخیل، پست، بی‌‌بند‌و‌بار و غیر متدیّن است، نخورد و در این چهل روز سعی کند سر سفره‌ی این گونه افراد ننشیند و این گونه افراد را نخورد. 🔹 18. 🚫سعی کند از هر پولی یا در هر منزلی، چیزی نخورد. خیلی کند حتماً پول او باشد و مطمئن باشد که اهل منزلی که می‌خواهد مهمانشان شود، هم در حلال بودن کسبشان، هم در پرداخت وجوهات شرعیّه‌شان و هم در پاکی و آنچه که می‌خواهند با آن غذا بپزند، مقیّد هستند. این دقّت‌ها را داشته باشد. تا جایی که می‌تواند، از هر فروشنده‌ مواد غذایی تهیّه نکند. حتّی‌المقدور غذای بیرون، مثل فست فودها، رستوران ها، چلوکبابی‌ها و امثال اینها را نخورد و تا جایی که می‌تواند، خودش را تهیّه و آماده کند. ادامه دارد.. 🎤 استاد مهدي طيب 92/06/14 @ahlevela 4️⃣
💠✨ مراقبه ی عبادی روز یکشنبه ی ماه ذی القعده (قسمت اول) روز یکشنبه‌ی ماه ذی‌القعده بود که پیغمبر اکرم (ص) به ميان اصحاب تشریف آوردند و فرمودند: ⁉️ چه کسی در بین شما تصمیم دارد توبه‌ی راستینی کند؟ اصحاب عرض کردند: یا رسول الله! همه‌ی ما دوست داریم توبه کنیم. حضرت فرمودند: پس اگر چنین تصمیمی دارید؛ غسل کنید.(یکی از غسل‌های مستحبّ، غسل توبه است؛ مثل غسل واجب به‌جا آورده می‌شود؛ منتها با نیّت غسل توبه)؛ بعد از غسل وضو هم بگیرید؛ 🔸 و بعد از وضو، چهار رکعت نماز به‌جا آورید؛ در هر رکعت آن، بعد از سوره‌ی حمد، ⬅️ سه بار سوره‌ي توحيد، ⬅️ یک بار سوره‌ی فلق ⬅️و یک‌بار هم سوره‌ی ناس را بخوانید. بعد از این‌که نماز تمام شد و سلام دادید؛ (احتیاطاً «اللهُ أکْبَر»های پس از سلام را هم نگویید. چون در روایت است که بعد از نماز «ثُمَ اسْتَغْفِروا» سپس استغفار کنید) 🔸هفتاد بار «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي وَ أتوبُ إلَيْهِ» بگویید. بعد از هفتاد بار «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي وَ أتوبُ إلَيْهِ» گفتن، می‌گوید: 🔸 «لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إلاّ بِاللهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ؛ يا عَزيزُ يا غَفّارُ اغْفِرْ لِي ذُنوبِي وَ ذُنوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ فَإنَّهُ لا يَغْفِرُ الذُّنوبَ إلاّ أنْتَ»  یعنی قدرت و توانی جز از جانب و به عطای خداوند صاحب شکوه و بزرگواری نیست. ای خدای عزیز و مُقتَدِر! ای خدای غَفّار و بخشنده! گناهان من و گناهان همه‌ی مردان و زنان مؤمن را ببخش؛ چرا که غیر از تو بخشنده‌ی گناهی وجود ندارد. ادامه دارد.... @ahlevela
💠✨ مراقبه ی عبادی روز یکشنبه ی ماه ذی القعده ( قسمت دوم) 🔹انسان می‌تواند همه‌ی غفلت‌ها، خطاها، لغزش‌ها، معصیت‌ها، آلودگی‌ها، بدی‌ها، گناهان و زشتی‌های خود را در این هفتاد مرتبه اِستِغفار، یک دور مرور کرده و از خداوند، از آنها طلب مغفرت کند. به عنوان نمونه، اعضای ظاهری‌اش را در نظر بگیرد؛ ⬅️ خدایا گناهانی که با چشمم کردم، «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي‏ وَ أتوبُ‏ إلَيْهِ»؛  ⬅️ گناهانی را با گوشم کردم؛ چیزهایی را که حرام بود، شنیدم؛ «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي‏ وَ أتوبُ‏ إلَيْهِ»؛ ⬅️ با زبانم آنچه نباید می‌گفتم، گفتم؛ و آنچه باید می‌گفتم، سکوت کردم و نگفتم؛ «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي‏ وَ أتوبُ‏ إلَيْهِ»؛ ⬅️ از گناهانی که با دست‌ها، با پاها، ...، با یک‌یک اعضای ظاهری‌اش مرتکب شده است، استغفار کند. ⬅️ گناهانی را که با فکرم مرتکب شدم؛ افکار آلوده‌ای که نباید به ذهن راه می‌دادم و فکرم را به آنها مشغول می‌کردم؛ گناهانی که با دلم مرتکب شدم، چیزهایی که دل به آنها سپردم، و نباید می‌سپردم؛ و ...، از همه‌ي اينها استغفار کند. ⬅️ واجباتی که ترک کردم؛ حرام‌هایی که مرتکب شدم؛ مستحبّاتی که از دست دادم؛ مکروهاتی که به آنها آلوده شدم؛ مباحاتی که بیش از حدّ ضرورت و نیاز، در اشتغال به آنها عمرم را تباه کردم؛ لقمه‌های شُبهه‌ناک یا خدای ناکرده حرامی که خوردم؛ جُرعه‌های حرام و شُبهه‌ناکی که نوشیدم؛ آنچه که لمس کردم و نباید می‌کردم؛ آنچه که بوییدم و نباید می‌بوییدم؛ ... . هر چه کارهایش را مرور کند، یکی یکی به یادش می‌آید و به این نحو می‌تواند فهرستی از همه‌ی معصیت‌ها و گناهانش درست کند. ⬅️ خدایا قُصور و تَقصیرهایی که نسبت به خود تو کردم؛ «أسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّي‏ وَ أتوبُ‏ إلَيْهِ»؛  ⬅️ قُصور و تَقصیرهایی که نسبت به پیامبرت، نسبت به امیرالمؤمنین، نسبت فاطمه‌ی زهرا، نسبت به امام مجتبیٰ، نسبت به أباعبدالله، به همین نحو تا به امام زمان، صلواتُ‌الله‌وسَلامُهُ‌علیهم‌أجمعین، مرتکب شدم، یکی یکی استغفار کند. ⬅️ بدی‌هایی که به پدر، مادر، همسر، فرزندان، بستگان، آشنایان و همسایه‌هایم، به هر مؤمن و مؤمنه و به هر بشری، ولو مؤمن و مؤمنه نبود؛ کردم.  قصور و تقصیرهایی که نسبت به ملائکه، جن‌ها، حیوانات و گیاهان كردم. همه‌ی اینها گناه است. یکی یکی از اینها استغفار کند. ⬅️ قُصور و تَقصیرهایی که نسبت به اساتید و ذَوِی الحُقوق معنوی‌ام کردم؛ نسبت به کسانی که در کسب معرفت و علم، همراه من بودند، هم‌کلاسی‌هایم، هم‌شاگردی‌هایم، هم‌ردیف‌هایم، نسبت به کسانی که شاگردم بودند؛ قُصور و تَقصیرهایی که نسبت به رُؤَسا، همکاران و کارکنان زیردستم کردم؛ فهرستی از گناهان و خطایا به این شکل تهیّه می‌شود که اگر به همین نحو ادامه دهیم، هفتاد تا می‌شود؛ بابت هر یک از اینها استغفار کند. 🎤 در محضر استاد مهدی طیب - جلسه 30 شهریور 91 @ahlevela
🔹💠🔹 ای خدای غفار و بخشنده ! گناهان من و گناهان همه ی مردان و زنان مومن را ببخش... 🔹💠🔹 @ahlevela
✨🔹 توصیه ی بعضی از بزرگان اهل سلوک در مورد طرز خواندن نماز یکشنبه ی ماه ذی القعده 🔹✨ درباره‌ي طرز خواندن این چهار رکعت نماز هم دو نظر وجود دارد. 🔹مشهور اين است كه دو نماز دو رکعتی می‌خوانید که هر رکعت آن متشکّل از یک‌بار سوره‌ی حمد و سه‌بار «قُلْ هُوَ اللهُ أحَدٌ»، و یک سوره‌ی فَلَق و یک سوره‌ی ناس است؛ بعد از سلام دو رکعت اوّل، بلافاصله بلند می‌شوید و تکبیرةالاحرام رکعت دوم را می‌گویید. 🔹 شیوه‌ی دومی که بعضی از بزرگان اهل سلوک، به آن توصیه کرده‌اند؛ اين است که چهار رکعت پیوسته‌ خوانده شود؛ بعد از رکعت دوم تشهّد هم خوانده نمی‌شود و فقط در رکعت چهارم، تشهّد می‌گویید و سلام می‌دهید. یعنی چهار رکعت پی‌درپی، که در هر رکعت، یک‌بار سوره‌ی حمد، سه بار سوره‌ي توحيد و يك بار سوره‌ی فَلَق و ناس را مي‌خوانيد. ◀️ ضرری هم ندارد که انسان به هر دو صورت، این نماز را بخواند. زمان زيادي طول نمي‌كشد. 🎤 در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی 30 شهریور 91 @ahlevela
💠✨هر وقت از خدا راضی شدی، حضرت رضا علیه السّلام را زیارت کردهای و اگر امام رضا علیه السّلام را زیارت کنی، از خدا راضی میشوی.✨💠 📘مصباح الهدي _ ص٣١٥ #مصباح_الهدی #رضا #امام_رضا
💠✨ اقتدا به حضرت رضا (ع) در دفاع از مرزهای عقاید اسلامی و شیعی - مقدمه 🔹 یکی از القاب امام هشتم، حضرت علی بن موسی الرضا عالم آل محمّد است. در اثر موقعیّت خاصّی که مأمون نادان و به گمان خودش زیرک، در اختیار امام رضا (ع) قرار می‌داد؛ شخصیّت علمی علیّ بن موسی الرّضا (ع) درخشندگی ویژه‌ای پیدا کرد. 🔹 او به گمان اینکه ممکن است حضرت در مناظره‌ با علمای مذاهب مختلف شکست بخورند و از ابهّت مقام حضرت در نزد شیعیان کاسته شود؛ علمای بزرگ مذاهب و فرق گوناگون را به میدان مصاف علمی با امام رضا (ع) می‌آورد؛ امّا موفقیّت و پیروزی چشم‌گیر آن حضرت در این مناظرات، درخشندگی شخصیّت حضرت رضا (ع) را از نظر علمی صدچندان کرد. 🔹 امام رضا (ع) به احتجاجاتشان مشهورند؛ «وَ الْحُجَجِ الرَّضَوِیَّةِ» مناظرات بسیار قاطع و دقیقی که حضرت با ماتریالیست‌ها و دهریّون، با اسقف‌ها و علمای فرق مختلف مسیحی، با خاخام‌ها و علمای بزرگ یهود، با عالمان بزرگ مجوسی و زرتشتی، با صائبین و ستاره‌پرستان و با علمای دیگر فرق و مذاهب داشتند. 🔹 خوشبختانه بخش زیادی از این مناظرات در متون روایی ما باقی مانده است و نشان می‌دهد حضرت در این مناظرات چقدر دقیق و عمیق، برتری اسلام و مکتب قرآن را بر همه‌ی مذاهب اثبات می‌کردند و از رهگذر پیروزیِ حضرت در این مناظرات، بر خلاف نیّت مأمون پلید، برتری و فوق العادگیِ شخصیت امام رضا (ع) در بین امّت آشکارتر می‌شد. ادامه دارد... 🎤 در محضر استاد مهدی طیب - جلسه ی 6 مهر 91 @ahlevela
@ahlevela