💢 وقائع بعد از رحلت پيامبر صلی الله عليه و آله در روزهای نخستين ماه ربيع الاول
🎤استاد مهدي طيب
مدت: ٩ دقيقه
تاريخ: ١٥ اسفند ٨٧
#سیره_تاریخ #پیامبر_اکرم #حضرت_فاطمه #ماه_ربيع_الاول
📕مصباح الهدى، در نگرش و روش عرفانی اهل محبّت و ولاء
حاوی چکیده ی مطالبی که استاد مهدي طيب، طیّ قریب ۲۰ سال، از محضر عارف بزرگ معاصر شیعی، مرحوم حاج میرزا محمّد اسماعیل خان احمد دولابی، استفاده نموده و اولین مجلّد آن را ذیل قریب ۸۰ عنوان، که در برگیرنده ی اساسی ترین موضوعات در شناخت جهان بینی عرفانی شیعه و نحوه ی سلوک الیالله به شیوه اهل محبّت و جذبه است، تنظیم و دسته بندی کرده اند.
🔗شیوهای که رعایت آن میتواند سبب گردد مطالعهی این مجموعه بیشترین بهره را در سیر الیالله و طی طریق کمال نصیب خواننده سازد، مطالعهی مکرّر هر نکته است، به نحوی که هم معانی عمیقتر عبارات درک شود و هم آموزههای مزبور در دل و جان نفوذ کند و جزئی از وجود مطالعه کننده شود؛ زیرا به فرمودهی خود ایشان [حاج محمد اسماعیل دولابی] مشکل ما در ندانستن نیست، کمبود و کاستی ما در باور و یقین است و راه نیل به یقین و باور، تکرار و تلقین به خویش است .
↩️ لذا باید از سریع خواندن کتاب با هدف تمام کردن آن جدّاً پرهیز نمود. جا دارد خوانندهی طالب کمال، پس از یک بار مطالعهی دقیق تمام کتاب، به منظور دستیابی به یک تلقّی کلّی از مجموعهی مطالب، چند فراز از هر مبحث را با تأمّل و دقّت مطالعه کرده و در مورد مفاهیم آن به تفکّر و اندیشه بپردازد و این کار را در مورد همین فرازها، روز بعد و روزهای بعد، تا ده روز و حتّی چهل روز، تکرار کند، به نحوی که کاملاً بر جان و روح و قلب و فکر وی بنشیند. پس از آن، چند فراز دیگر از کتاب را به همین ترتیب مورد مطالعه قرار دهد.
✍️ استاد مهدی طیب
#تأليفات_استاد #مصباح_الهدی
🆔 instagram.com/ahlevela
🆔 eitaa.com/ahlevela
🆔 aparat.com/ahle_vela
🆔 ble.ir/ahlevelaa
🌐 www.ahlevela.com
🎤شرح و توضيح #مصباح_الهدي مبحث نوزدهم: مقدّمهی مبحث خدانزدیک است/استاد مهدي طيّب
🔗فايل pdf كتاب مصباح الهدي
@ahlevela
📔 لغزش های نظری و عملی در سلوک (۱۸)
۱۲.بینیازی اهل طریقت به مراعات شریعت و بینیازی اهل حقیقت به شریعت و طریقت (قسمت اول)
🔹 همان طور که در فصلهای پیشین کتاب ذکر شد، برخی از گروندگان به تصوّف وعرفان با تقسیم دین به سه حوزه ی شریعت یا احکام عملی، طریقت یا خلقیّات و روحیّات درونی، و حقیقت یا معرفت و شهودِ قلبی ناشی از محبّت و عشق الهی، به ترتیب هر حوزه را مقدّمة وصول به حوزه ی بعد دانسته و در نتیجه اهمّیّت و ضرورت هر یک را محدود به مقطع زمانی قبل از وصول به حوزه ی بعد میدانند. به تعبیر دیگر، شریعت را نردبانی میپندارند که به یاری آن میتوان به بام طریقت رسید و پس از رسیدن به بام، نیازی به آن نخواهد بود، چنان که طریقت نیز به مثابه نردبانی است که به مدد آن میتوان به بام حقیقت دست یافت و پس از نیل به حقیقت، به مراعات لوازم طریقت نیز احتیاجی نخواهد بود، یعنی با رسیدن به ذیالمقدّمه و مقصد، شخص از مقدّمه و راه بینیاز میشود. با این توجیه، با پیوستن به اهل طریقت، دست از تقیّد به احکام شرع شسته و با واصل به حقیقت پنداشتن خود، خویشتن را از تقیّد به لوازم طریقت نیز مستغنی میپندارند و هر خلاف شرع و اخلاقی را بر خود مجاز میپندارند و بدان آلوده میشوند.
🔹 در این مورد نیز
1⃣ اوّلاً همان گونه که در فصلهای مزبور توضیح داده شد و نیازی به ذکر مشروح مجدّد آن نیست، باید توجّه داشت برخلاف پندار این گروه، شریعت و طریقت و حقیقت، سه جنبه و یا سه بُعد از واقعیّت واحد و غیرقابل تجزیهای به نام دین است که با وجود آن واقعیّت، هر سه جنبه و بُعد، توأماً وجود خواهد داشت. قلب نورانیّت یافته از نور معرفت و شهود عاشقانه ی حضرت حق، روانی سرشار از فضیلتها و کرامتهای اخلاقی و روحیّات لطیف و والای معنوی، و چنان روانی، پیکری جلوهگاه بروز و ظهور طاعات و عبادات الهی و اعمال و رفتار شایستة انسانی میسازد و بین این سه، رابطه ی ضروری علّت و معلولی برقرار است که رابطهای ناگسستنی است.
2⃣ قرآن کریم خطاب به پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم میفرماید: ثمّ جعلناک علـی شریعة منا لامر فاتّبعها و لاتتّبع اهواء الذّین لایعلمون.انّهم لن یغنوا عنک من الله شیئاً.و انّا لظّالمین بعضهم اولیاء بعض والله ولیّ المتّقین. هذابصائر للنّاس و هدیً و رحمة لقومٍ یوقنون. أم حسب الذّین اجترحوا السّیّئات ان نجعلهم کالذّین امنوا و عملوا الصّالحات سواء محیاهم و مماتهم ساء ما یحکمون. و خلق الله السّماوات و الارض بالحقّ و لتجزی کلّ نفس بما کسبت و هم لا یظلمون. أفرایت من اتّخذ الهه هواه و اضلّه الله علی علم و ختم علی سمعه و قلبه و جعل علی بصره غشاوة. فمن یهدیه من بعد الله افلا تذکّرون: سپس تو را بر شریعتی از امر (دین یا سرچشمه گرفته از عالم امر) قرار دادیم؛ پس آن را پیروی کن و هوسهای کسانی را که نادانند پیروی مکن. آنها هرگز تو را از خدا بینیاز نمیکنند و ستمکاران (گناهکاران) بیگمان دوست و پشتوانه ی یکدیگرند و خدا دوست و پشتوانه ی پرهیزکاران است. این بصیرتهایی برای مردم و هدایت و رحمتی برای گروهی است که یقین میآورند. آیا کسانی که مرتکب بدیها شدهاند، پنداشتهاند که آنان را مانند کسانی قرار میدهیم که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند، و زندگی و مرگشان با آنها یکسان است؟ چه بد داوری میکنند! و خدا آسمان و زمین را به حقّ آفرید و تا هر کس به موجب آنچه به دست آورده و عمل نموده، جزا داده شود و به اینان ستم نمیشود. پس آیا دیدی کسی را که هوای نفس خویش را معبود خود قرار داد و خدا او را آگاهانه در گمراهی واگذاشت و بر گوش و دلش مهر نهاد و بر دیدهاش پرده افکند؟ پس آیا بعد از خدا چه کسی او را هدایت خواهد کرد؟ پس آیا پند نمیگیرید؟
ادامه دارد...
استاد مهدی طیب، #سر_حق، ص۱۳۴-۱۳۰.
@ahlevela
💠 دعای فرج : این دعای مجرّبی است که برای برآمدن حاجات از جانب حضرت ولیّعصر ارواحنافداه وارد شده است:
دو رکعت نماز میگزاری؛ سپس میگویی:
يَا مَنْ أَظْهَرَ اَلْجَمِيلَ
وَ سَتَرَ اَلْقَبِيحَ
يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَریرَةِ (بِالسَّرِيرَةِ)
وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ [وَ اَلسَّرَارَةَ]
يَا عَظِيمَ الْمَنِّ (اَلْعَفْوِ) [يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ]
يَا حَسَنَ اَلتَّجَاوُزِ [وَ] يَا وَاسِعَ اَلْمَغْفِرَةِ
يَا بَاسِطَ اَلْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ يَا مُنْتَهَى كُلِّ نَجْوَى
[وَ] يَا غَايَةَ (صَاحِبَ) كُلِّ شَكْوَى [وَ]
يَا عَوْنَ كُلِّ مُسْتَعِينٍ
وَ يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اِسْتِحْقَاقِهَا.
↩️ آنگاه دهبار میگویی: يَا رَبَّاهْ؛
سپس دهبار میگویی: يَا سَيِّدَاهْ؛
دهبار میگویی: يَا مَوْلَاهْ (مَوْلَيَاهْ) ؛
دهبار میگویی: يَا غَايَتَاهْ (غَيْثَاهْ)؛
دهبار میگویی: يَا مُنْتَهَى [غَايَةِ] رَغْبَتَاهْ؛
آنگاه میگویی: أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذِهِ اَلْأَسْمَاءِ
وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ [اَلطَّيِّبِينَ] اَلطَّاهِرِينَ [عَلَیْهِمُ السَّلامُ] إِلاَّ مَا كَشَفْتَ كَرْبِي وَ نَفَّسْتَ هَمِّي وَ فَرَّجْتَ [عَنِّي] غَمِّي وَ أَصْلَحْتَ حَالِي.
و [در حالیکه در سجدهای] برای آنچه میخواهی دعا کن و حاجتت را درخواست بنما.
↩️ سپس گونهی راست خود را بر زمین (مُهر) بگذار و صدبار بگو:
يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ اكْفِيَانِي
فَإِنَّكُمَا كَافِيَايَ وَ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَايَ.
↩️ آنگاه گونه چپ خود را بر زمین (مُهر) بگذار و بگو صدبار (بسیار تکرار کن): أَدْرِكْنِي [يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ] و در پی آن تا جایی که نَفَست
قطع شود، بگو: الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ.
↩️ آنگاه سرت را بلند کن که ان شاء اللّٰه خداوند با کرم خویش حاجتت را برمیآورد.
***
🔗بهتر است این عمل در #اماکن_مذهبی مانند مساجد و حرمهای اهلبیت علیهمالسّلام و #شب_هنگام و یا #سحرگاهان، خصوصاً #شب_جمعه انجام شود.
📌عبارات داخل [ ] به معنای این است که در برخی نسخ، این عبارت هست و در برخی نیست.
📌 عبارات داخل ( ) به این معناست که در برخی نسخ به جای عبارت متن، چنین عبارتی وجود دارد.
📗محمّدبنجریرطبری، دلائلالامامة، ص ۵۵۲؛
📙 مجلسی، بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۰۰ و
📘 زادالمعاد، ص ۵۶۷
📕محدّث نوری، مستدرکالوسائل، ج ۶، ص ۳۱۰
@ahlevela
💠 امام رضا(علیه السلام) میفرمایند: مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظٰارَ الْفَرَجِ. أَماسَمِعْتَ قَوْلَ اللّٰهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ ارْتَقِبُوا إِنِّی مَعَکُمْ رَقِیبٌ» «فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ» فَعَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّهُ إِنَّمٰا یَجِیءُ الْفَرَجُ عَلَى الْیَأْسِ فَقَدْ کٰانَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ أَصْبَرَ مِنْکُمْ:
چه نیکوست صبر و انتظار فرج. آیا این سخن خدای عزّوجل را نشنیدهای که «چشمبهراه باشید که من هم با شما چشمبهراهم» «پس انتظار پیشه کنید که من هم با شما از منتظرانم» پس بر شما باد به صبر؛ زیرا فرج پس از یأس فرا میرسد. کسانی که پیش از شما بودند از شما صابرتر بودند.
╔═✿══🌹══✿═╗
🔗 @ahlevela
╚═✿══🌹══✿═╝
⬛️ شهادت محسن بن علی (ع)
در هفتم ربيع الاول
استاد مهدي طيب
تاريخ: ٢٨ دی ٩١
مدت: ٤ دقيقه
#حضرت_محسن #هفتم_ربيع_الاول
✍🏼 فایل نوشتاری 🎤فايل صوتی