eitaa logo
عرفان ناب
547 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
88 ویدیو
3 فایل
📡 http://www.ahlevela.com ديگر كانال ما: 👈 http://ble.ir/ahlevelaa ارتباط با ما: 👈 @adminsm 🌐 اينستاگرام:👈http://instagram.com/ahlevela 🔵 کانال ما در آپارات: 👈 https://www.aparat.com/ahle_vela/Ahlevela
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️ ۱۴. دل باید پاک باشد، ظاهر مهم نیست. (قسمت اول) 🔹 برخی صوفی مسلکان، در توجیه آلودگی خویش به رفتارها و اعمال ناپسند و کارهای مغایر دستورات دین، عنوان می‎کنند که دل مهمّ است و ظاهر اهمّیّتی ندارد؛ بنابراین باید دل را پاک کرد، مقدّس و متشرّع بودن و پاکیزگی ظاهر از رفتارهای آلوده و خلاف شرع، بی‎اهمّیّت است. خدا نیز به دل‎ها و درون‎های اشخاص می‎نگرد و به سخنان واعمالشان اعتنایی ندارد. و در اثبات این سخن، به احادیثی با این مضمون استناد می‎جویند. ⭕️ در این زمینه به نکاتی چند باید توجّه کرد. 1⃣ این که چنان که ذکر شد، ظاهر و باطن انسان از یکدیگر تأثیر می‎پذیرند و باطنی پاک و نورانی، با ظاهری آلوده و ظلمانی، برای درازمدّت در یک فرد ممکن نیست جمع شوند. قلب نورانیّت یافته به نور معرفت و محبّت الهی، روانی می‎سازد جایگاه روحیّات معنوی و فضایل اخلاقی، و چنان روانی، پیکری می‎سازد جلوه‎گاه اعمال صالح و طاعات و عبادات دینی. به بیان دیگر چنان که گفته‎اند: الظاهر عنوان الباطن: ظاهر انسان نمودار باطن اوست و به تعبیر دیگر، از کوزه همان برون تراود که در اوست. 2⃣ این که قرآن کریم بر تأثیر تخریبی اعمال ناشایست، بر ایمان قلبی انسان، تأکید نموده است. چنان که می‎فرماید: ثمّ کان عاقبة الّذین اسآءوا السُّوای ان کذّبوا بایات الله و کانوا بها یستهزءون: سرانجام کسانی که کارهای بد را پیاپی مرتکب شدند، این بود که آیات خداوند را تکذیب کردند و به مسخره گرفتند. بنابراین بی‎اعتنایی به صحّت و صلاح عمل و بی‎پروایی از ارتکاب اعمال زشت و مغایر شرع، قلب را هم فاسد می‎کند و دل پاکی بر جا نمی‎گذارد. ادامه دارد... 📔 لغزش های نظری و عملی در سلوک (۲۰) استاد مهدی طیب، ، ص ۱۴۰-۱۳۹. ╔═✿══🌹══✿═╗ 🔗 @ahlevela ╚═✿══🌹══✿═╝
​بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِلٰهِى أَسْكَنْتَنا داراً حَفَرَتْ لَنا حُفَرَ مَكْرِها، وَعَلَّقَتْنا بِأَيْدِى الْمَنايا فِى حَبَائِلِ غَدْرِها، فَإِلَيْكَ نَلْتَجِئُ مِنْ مَكَائِدِ خُدَعِها، وَبِكَ نَعْتَصِمُ مِنَ الاغْتِرارِ بِزَخَارِفِ زِينَتِها، فَإِنَّهَا الْمُهْلِكَةُ طُلَّابَهَا، الْمُتْلِفَةُ حُلَّالَهَا، الْمَحْشُوَّةُ بِالْآفاتِ، الْمَشْحُونَةُ بِالنَّكَبَاتِ. معبودم، ما را در خانه‌ای ساکن کرده‌ای که گودال‌های فریبش را برای ما آماده ساخته و در شبکه‌های خیانتش به دست‌های مرگ آویخته، از دام‌های فریبش به تو پناه می‌آوریم و چنگ می‌زنیم از مغرور شدن به زیورهای آراسته‌اش به عنایت تو که این دنیا خواهندگانش را هلاک می‌سازد و واردینش را نابود می‌کند، آکنده به آفت‌هاست، انباشته از نکبت‌هاست، إِلٰهِى فَزَهِّدْنا فِيها، وَسَلِّمْنا مِنْها بِتَوْفِيقِكَ وَعِصْمَتِكَ، وَانْزَعْ عَنَّا جَلابِيبَ مُخالَفَتِكَ، وَتَوَلَّ أُمُورَنا بِحُسْنِ كِفايَتِكَ؛ وَأَوْفِرْ مَزِيدَنا مِنْ سَعَةِ رَحْمَتِكَ، وَأَجْمِلْ صِلاتِنا مِنْ فَيْضِ مَواهِبِكَ، وَاغْرِسْ فِى أَفْئِدَتِنا أَشْجارَ مَحَبَّتِكَ، وَأَتْمِمْ لَنا أَنْوارَ مَعْرِفَتِكَ، وَأَذِقْنا حَلاوَةَ عَفْوِكَ وَلَذَّةَ مَغْفِرَتِكَ، وَأَقْرِرْ أَعْيُنَنا يَوْمَ لِقائِكَ بِرُؤْيَتِكَ، وَأَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْيا مِنْ قُلُوبِنا كَما فَعَلْتَ بِالصَّالِحِينَ مِنْ صَفْوَتِكَ وَالْأَبْرارِ مِنْ خَاصَّتِكَ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، وَيَا أَكْرَمَ الْأَكْرَمِينَ. خدایا ما را به دنیا بی‌رغبت کن و به توفیق و عصمتت ما را از آن سلامت بدار و جامه‌های مخالفت را از هستی‌مان برکن و با حسن کفایتت امور ما را سرپرستی فرما؛ و فزونی سهم ما را از رحمت گسترده‌ات کامل گردان و از چشمه‌سار مواهبت عطای ما را نیکو کن و در سرزمین دل‌های ما درختان محبتت را بکار و انوار معرفتت را بر ما کامل کن و شیرینی گذشت و لذّت آمرزشت را به ما بچشان و دیدگان ما را در جهان دیگر به دیدارت روشن کن و محبّت دنیا را از دل ما بیرون بر، آن‌گونه که درباره نیکوکاران برگزیده‌ات و خاصان نیکوکردارت انجام دادی، به‌حق مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان و ای گرامی‌ترین گرامیان. ╔═✿══🌹══✿═╗ 🔗 @ahlevela ╚═✿══🌹══✿═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 🟨 نمازها را محافظت کنید در بین همه‌ی احکام دینی، نماز جایگاهی کاملاً اختصاصی دارد. «اَلصَّلوٰةُ عَمُودُ الدِّینِ» نماز عمود و ستونِ خیمه‌ی دین است. خیمه‌هایی را که با برزنت یا با پارچه‌ و امثال آن می‌زنند دیده‌اید؛ یک ستون در وسط خیمه است که برزنت یا پارچه را در ارتفاع بلند کرده است. دور پارچه را هم با میخ به زمین کوبیده‌اند که باد آن را تکان ندهد. اگر ستون بیفتد یا نباشد؛ خیمه‌ای وجود ندارد؛ پارچه به کف زمین می‌افتد. امّا اگر ستون باشد و خیمه برافراشته باشد؛ اگر هم چهار نخ از نخ‌های خیمه که با میخ به زمین گره خورده، شُل شود؛ باز خیمه سر جایش است. «اَلصَّلوٰةُ عَمُودُ الدِّینِ» نماز ستون دین است. بدون نماز دینی بر جا نمی‌ماند؛ خیمه‌ی دین فرو می‌افتد. یا فرمود: «اِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ ما سِواها وَ اِن رُدَّت رُدَّ ما سِواها» نماز چنین منزلتی دارد که اگر قبول شود؛ همه‌ی عبادات و اعمال صالح دیگر هم پذیرفته است و اگر رد شود؛ همه‌ی اعمال و عبادات دیگر نیز مردود است. لذا «اِنَّ اَوَّلَ‏ مَا يُحَاسَبُ‏ بِهِ‏ الْعَبْدُ الصَّلَوٰةُ» در روز قیامت و در پیشگاه الهی، اوّلین چیزی که به آن رسیدگی و حسابرسی می‌شود، نمازِ انسان است. به هر حال منزلت نماز، منزلت فوق‌العاده عظیمی است و لذا جا دارد برای این که با نماز به معراج برویم؛ به قرب نائل شویم و به وصال حق راه پیدا کنیم؛ چه در فهم و معرفت این عبادت، چه در عمل به آن، اهتمام بیشتری داشته باشیم. لذا در قرآن امرِ به محافظت از نماز شده‌است: «حافِظُوا عَلَی الصَّلَواتِ» نمازها را محافظت کنید. 🎤 استاد مهدی طیّب ╔═✿══🌹══✿═╗ 🔗 @ahlevela ╚═✿══🌹══✿═╝ 🎧 فایل صوتی:👇👇👇
‍ 📘مصباح‌‌ الهدى، در نگرش و روش عرفانی اهل محبّت و ولاء حاوی چکیده ی مطالبی که استاد مهدي طيب، طیّ قریب ۲۰ ‏سال، از محضر عارف بزرگ معاصر شیعی، مرحوم حاج میرزا محمّد اسماعیل خان احمد دولابی، استفاده نموده و اولین مجلّد آن را ذیل قریب ۸۰ ‏عنوان، که در برگیرنده ی اساسی ترین موضوعات در شناخت جهان بینی عرفانی شیعه و نحوه ی سلوک الی‌الله به شیوه اهل محبّت و جذبه است، تنظیم و دسته بندی کرده اند. 🔗شیوه‎ای که رعایت آن می‎تواند سبب گردد مطالعه‎ی این مجموعه بیشترین بهره را در سیر الی‌الله و طی طریق کمال نصیب خواننده سازد، مطالعه‎ی مکرّر هر نکته است، به نحوی که هم معانی عمیق‌تر عبارات درک شود و هم آموزه‌های مزبور در دل و جان نفوذ کند و جزئی از وجود مطالعه‌ کننده شود؛ زیرا به فرموده‎ی خود ایشان [حاج محمد اسماعیل دولابی] مشکل ما در ندانستن نیست، کمبود و کاستی ما در باور و یقین است و راه نیل به یقین و باور، تکرار و تلقین به خویش است . ↩️ لذا باید از سریع‌ خواندن کتاب با هدف تمام کردن آن جدّاً پرهیز نمود. جا دارد خواننده‎ی طالب کمال، پس از یک بار مطالعه‎ی دقیق تمام ‎کتاب، به منظور دستیابی به یک تلقّی کلّی از مجموعه‎ی مطالب، چند فراز از هر مبحث را با تأمّل و دقّت مطالعه کرده و در مورد مفاهیم آن به تفکّر و اندیشه بپردازد و این کار را در مورد همین فرازها، روز بعد و روزهای بعد، تا ده روز و حتّی چهل روز، تکرار کند، به نحوی که کاملاً بر جان و روح و قلب و فکر وی بنشیند. پس از آن، چند فراز دیگر از کتاب را به همین ترتیب مورد مطالعه قرار دهد. ✍️ استاد مهدی طیب ╔═✿══🌹══✿═╗ 🔗 @ahlevela ╚═✿══🌹══✿═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ 💠 در سلوک الی‌الله خواست قلبی و طلب باطنی شرط است. هر چه طلب شدیدتر باشد، راه کوتاه‎تر و نیل به مقصد نزدیک‌تر می‎شود. فعل ظاهری چندان شرط نیست؛ لذا اگر بعضی اوقات علی‎رغم اشتیاق باطنی که داری، موفّق به انجام برخی اعمال مستحب و حتّی واجب نشدی، مثلاً اگر چند شب موفّق به نماز شب نشدی، یا یک روز خواب ماندی و نماز صبحت قضا شد، خیلی شلوغ نکن. ❤️ اگر خواست قلبی‌ات صدمه‎ای نخورده، حتماً مصلحتی سبب شده که خداوند تو را موفّق به انجام آن عمل نکرده است. مثلاً ممکن است این عمل مستحب را از تو گرفته تا عمل بزرگ‌تری جایگزین آن کند. مثل طفلی که شیر مادر را از او می‎گیرند تا انواع و اقسام غذاهای عالی را به او بدهند. طفل هم به خاطر جهلش گریه و بی‌‎قراری می‎کند و همان شیر را می‎طلبد. ‼️یا ممکن است این عمل مستحب در تو جنبه‎ی عادت پیدا کرده و تکرار عادت‎گونه‎ی آن رشدآور نبود؛ لذا برای چند وقت آن را از تو گرفت ‎است و بعد مجدداً تو را به انجام آن موفّق می‎سازد. ولی آنچه بعداً انجام خواهی داد، بسیار سازنده‎تر و ارزشمند‎تر از عمل قبلی است. ‼️و یا ممکن است خدای ناکرده، مداومت بر آن عمل تو را در معرض مبتلا شدن به عُجب عبادت و غرور به عمل صالح قرار داده بود و خداوند برای اینکه از ابتلای به عُجب و غرور ایمن گردی، چند وقت تو را به انجام آن موفّق نکرد. ❤️ به هر صورت آنچه جا دارد مراقب آن باشی، خواست و اشتیاق باطنی است. امّا در اعمال ظاهری به خدا و اولیائش که مربّی حقیقی هستند، حُسن ظّن و اعتماد داشته باش و به خاطر اینکه عبادتی را از دستت گرفتند، بدخُلقی نکن و رابطه‎ات را با آنها به هم نزن و با خدا دعوا نکن. 📘 ، ص ١٧٤ 🎤شرح و توضيح مصباح الهدي مبحث بيستم: مبحث اعتماد و حسن ظنّ به خدا و اهل‌بیت علیهم‌السّلام ٣/ استاد مهدي طيّب 🔗فايل pdf كتاب مصباح الهدي
​بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِلٰهِى لَوْلَا الْواجِبُ مِنْ قَبُولِ أَمْرِكَ لَنَزَّهْتُكَ مِنْ ذِكْرِى إِيَّاكَ عَلَىٰ أَنَّ ذِكْرِى لَكَ بِقَدْرِى لَابِقَدْرِكَ، وَمَا عَسَىٰ أَنْ يَبْلُغَ مِقْدارِى حَتَّىٰ أُجْعَلَ مَحَلّاً لِتَقْدِيسِكَ، وَمِنْ أَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَيْنا جَرَيَانُ ذِكْرِكَ عَلَىٰ أَلْسِنَتِنا، وَ إِذْنُكَ لَنا بِدُعائِكَ وَتَنْزِيهِكَ وَتَسْبِيحِك. معبودم، اگر پذیرش فرمانت بر من واجب نبود هر آینه پاک نگاه می‌داشتمت از اینکه ذکر تو گویم، چه ذکر من از تو به‌اندازه کاستی من است نه برازنده کمال تو، شأن و اندازه من چقدر می‌تواند بالا رود تا ظرف تقدیس تو قرار گیرم؟ از بزرگ‌ترین نعمت‌ها بر ما جاری شدن ذکر تو بر زبان ماست و اجازه‌ات به ماست که تو را بخوانیم و تنزیه و تسبیح کنیم، إِلٰهِى فَأَلْهِمْنا ذِكْرَكَ فِى الْخَلَاءِ وَالْمَلَاءِ، وَاللَّيْلِ وَالنَّهارِ، وَالْإِعْلانِ وَالْإِسْرارِ، وَفِى السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ، وَآنِسْنا بِالذِّكْرِ الْخَفِيِّ، وَاسْتَعْمِلْنا بِالْعَمَلِ الزَّكِيِّ وَالسَّعْىِ الْمَرْضِيِّ، وَجازِنا بِالْمِيزانِ الْوَفِيِّ. خدایا پس ذکرت را به ما الهام کن در نهان و آشکار و شب و روز و پیدا و پنهان و در خوشی و ناخوشی و ما را به ذکر پنهان مأنوس ساز و به عمل پاکیزه و کوشش پسندیده بکار گیر و به میزان کامل پاداشمان ده، إِلٰهِي بِكَ هامَتِ الْقُلُوبُ الْوَالِهَةُ، وَعَلَىٰ مَعْرِفَتِكَ جُمِعَتِ الْعُقُولُ الْمُتَبايِنَةُ؛ فَلَاٰ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ إِلّا بِذِكْرَاكَ، وَلَا تَسْكُنُ النُّفُوسُ إِلّا عِنْدَ رُؤْياكَ معبودم، دل‌های عاشق، شیفته تو هستند و خردهای جدای از هم، بر معرفتت گرد آمده‌اند؛ بدین خاطر دل‌ها آرام نگیرند جز به یاد تو و جان‌ها جز به هنگام مشاهده‌ات راحتی نیابند (قسمت اول) ╔═✿══🌹══✿═╗ 🔗 @ahlevela ╚═✿══🌹══✿═╝