eitaa logo
بصیرت افزای سید اهل قلم
1.7هزار دنبال‌کننده
14.9هزار عکس
16هزار ویدیو
63 فایل
ارتباط با ادمین @GOLNARGESS402
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ به گلِ دشت نینوا صلوات🌷🍃 به نکو شبه مصطفی صلوات🌷🍃 به علی اکبر، عزیز حسین(ع)🌷🍃 آنکه شد شهید از جفا صلوات🌷🍃 🍃🌷اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلي مُحَمَّدوَآلِ‌مُحَمَّد وَعَجِّل‌فَرَجَهُــم🌷🍃
📃 ایستادگی وقاطعیت امیر کبیر در برابرحکم ناحق ناصرالدین شاه 🔻متن نامه امیرکبیر به ناصرالدین شاه 🔸 قربانت شوم الساعه که در ایوان منزل با همشیره همایونی به شکستن لبه نان مشغولیم، خبر رسید که شاهزاده موثق الدوله حاکم قم را که به جرم رشوه دادن و رشوه گرفتن معزول کرده بودم به توصیه عمه خود ابقا فرموده و سخن مزاح بر زبان رانده اید .فرستادم او را تحت الحفظ به تهران بیاورند تا اعلیحضرت بدانند که اداره امور مملکت به توصیه عمه و خاله نمی شود. زیاده جسارت است تقی @ahlghalam
🔴 یکی آرمیتا عباسی، یکی آرمان علی وردی 🔹 اولی ماه ها در بازداشت نظام! 🔹 دومی فقط دقایقی در محاصره شما (براندازان)! 🔹 این که بسیاری از مردم هنوزم پای نظام ایستادن برای اینکه اونها مطمئن هستن که جریان به اصطلاح آلترناتیو حاکمیت براندازا ،چیزی جز جلادی و وحشی‌گری نیست! @ahlghalam
از سیّد انحطاطی تا سیّد اعتلایی: روایتی از مواجهۀ آوینی با طباطبایی در زمستان سال هفتادویک، میزگردی در فصل‌نامۀ «نامۀ فرهنگ» به سردبیری رضا داوری و با حضور چهره‌های فکری از جمله سیّدجواد طباطبایی و سیّدمرتضی آوینی برگزار شد. این میزگرد در شمارۀ نهم از این فصل‌نامه در میانه یا اواخر بهار سال هفتادودو با عنوان «بحران هویّت؛ باطن بحران‌های معاصر»منتشر شد «فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی»؛ ۱. در زمستان سال هفتادویک، میزگردی در فصل‌نامۀ «نامۀ فرهنگ» به سردبیری رضا داوری و با حضور چهره‌های فکری از جمله سیّدجواد طباطبایی و سیّدمرتضی آوینی برگزار شد. این میزگرد در شمارۀ نهم از این فصل‌نامه در میانه یا اواخر بهار سال هفتادودو با عنوان «بحران هویّت؛ باطن بحران‌های معاصر» (ص۸-۲۷) منتشر شد؛ یعنی در زمانی که سیّدمرتضی آوینی به شهادت رسیده بود. در این گفتگو، آوینی بسیار کم سخن گفته است و بیشتر در نقش فعّال‌کنندۀ گفتگو و پرسشگر ظاهر شده است، امّا واقعیّت آن است که خود او در این باره، صاحب‌نظر و تفکّر بوده و دست تقدیر، این‌چنین او را به حاشیه برده بود که به چشم یک نظریه‌پرداز و اندیشمند به او نگاه نشود. ۲. آوینی در آغاز سخن خویش می‌گوید هویّت از این لحاظ برای ما اهمّیّت پیدا کرده که در وضع خاص ما، سیطرۀ فرهنگ واحدی به واسطۀ علم و تکنولوژی از جانب غرب بر سراسر جهان اعمال شده است. پس جهان، به مجموعۀ واحدی تبدیل شده که همگان در آن ناگزیر هستند بر همان شیوه‌ای که اقتضای این سیطرۀ جهانی است، زندگی کنند و بیندیشند و هویّت‌های ملّی و قومی و دینی خود را ترک کنند(ص۹-۱۰). چشم‌انداز آوینی، نقطۀ آغازِ انتقادی نسبت به تمدّن غربی دارد و آن را مهاجم و مزاحم می‌انگارد. در این نشست، پس از اظهارنظر طباطبایی، آوینی از وی می‌پرسد: بحرانی که اکنون جامعۀ غربی به آن دچار است از کجا آمده است؟(ص۱۵). طباطبایی در مقام پاسخ، ابتدا چنین تصویرهایی از غرب را سخیف و روزنامه‌ای و عامیانه معرفی می‌کند و آن‌گاه در چرخشی متناقض، تنبّه‌یافتن متفکّران غربی به این چالش‌ها را برآمده از عقل خویش‌نگر و نقادانۀ آنها می‌داند و سپس ما را به دلیل نداشتن چنین فضیلتی، به زوال و انحطاط وعده می‌دهد. آوینی احساس می‌کند که در تفکّر طباطبایی، سویۀ جانبداری از غرب و کامیاب‌انگاشتن آن پُر رنگ است و ازاین‌رو می‌کوشد با اشاره به واقعیّت‌های تمدّن غربی، طباطبایی را نسبت به روند رو به سقوط و افول آن متذکّر سازد، امّا طباطبایی چون نمی‌خواهند چهارچوب تحلیلیِ پیش‌ساخته‌اش گزند ببیند، مسیر دیگری را در پیش می‌گیرد و از مواجهۀ واقعی می‌گریزد. ۳. آوینی در بخش دیگری از سخنان خویش درحالی‌که از توضیح طباطبایی دربارۀ مفهوم «سنّت» قانع نشده است می‌گوید «هویّت سنّتی» از کجا آمده است و آیا این هویّت با مفاهیم کلّی‌تری مرتبط نیست که بتوانیم آن را به مفهوم کلّیِ «انسان» نسبت بدهیم؟ در این کلّیّت و معنا، به «ماهیّت و حقیقت وجود انسان» نزدیک می‌شویم(ص۲۱-۲۲). در این بیان، آوینی قصد دارد طباطبایی را از «تاریخی‌نگریِ محض» فاصله بدهد و آشکار سازد که برخلاف ادّعایش که می‌گوید غرب را با هگل می‌توان فهمید و ایران را با فارابی، حتّی در «مبایِ انسان‌شناختی» نیز با فارابی همراه و هم‌داستان نیست و به اقتضاهای رویکرد هگلی وفادار است. آوینی می‌خواهد سنّت ما را به یک نقطۀ ثابت و فراتاریخی ارجاع بدهد و آن را حاصل فرازونشیب‌های تاریخیِ محض نداند، درحالی‌که طباطبایی، غرق در نگاه مبتنی بر ساختارهای برساختۀ اجتماعی است و تحلیلش با ریشه‌های انسان‌شناختی، بیگانه است. از قضا، آوینی سه روز پیش از شهادتش، یادداشتی را با عنوان «هویّت و حقیقت انسان» به رضا داوری داد تا آن را بخواند و نظر بدهد، امّا فرصت از دست رفت. این یادداشت در همان شماره از نامۀ فرهنگ به چاپ رسید. او در این یادداشت، نظریه‌اش را به صورت دقیق هر چند مجمل و مختصر، مطرح کرده است. ۴. طباطبایی در تمام مسیر معرفتیِ خویش، حامل همین خطا و البتّه خطاهای دیگری از این قبیل بود. این غفلت، از آثار وی جدا نشد، بلکه او را هرچه بیشتر به ورطۀ نافهمیِ «سنّتِ قدسیِ جامعۀ ایران» و تفوّق آن در عمیق‌ترین لایه‌های هویتّی سوق داد. براین‌اساس، او فارابی را با هگل به زنجیر کشید و ابن‌خلدون را در قفس فوکو روایت کرد و به سخنگوی «گسست» و «زوال» و «انحطاط» و … تبدیل شد. سیّدمرتضی آوینی که در نسبت انتقادی با عالم تجدّد، فهم خویش را بر اصالت‌های سنّت بنا کرد، شهد حقیقت نوشید و به مقام شهادت رسید، امّا سیّدجواد طباطبایی، شراب هگلی سر کشید و مستانه و نابخردانه، «اغتشاشِ عقیم» را «انقلاب ملّی» خواند. *مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @ahlghalam
🔴 نمیدونم چرا وقتی دریاچه ارومیه داشت خشک میشد، به مساله اول ایران و جهان تبدیل شد و همه درباره‌ش مطلب میزدن و فریاد وامحیط‌زیستا سر میدادن 🔹 ولی الان که احیا شده و آبگیری شده، همونا لال میشن و هیچ واکنشی نشون نمیدن. برای کمبود‌ها خودشون رو تیکه پاره میکنن، برای پیشرفت‌ها و اتفاقات خوب هیچی. چرا بعضیا خبر بد دوس دارن فقط؟ @ahlghalam
✅ تجربه دیروز، راهبرد امروز 🔰 دشمن، یکبار با میدان دادن به متفکرین و نظریه پردازان خود، قوت و قدرت خود را در حوزه عقلانیت سنجید و ملاحظه کرد که دستش خالیست و در صورت به میدان آوردن مجدد نظریه پردازان، مجددا شکست خورده و حذف میشود. 🔹 از همین روی، در طرح ریزی امروزش بجای سروش، علی کریمی را نشاند، بجای طباطبایی، رضا پهلوی و ... 🔸 حسن این انتخاب چیست؟!🤔 👈 وقتی اندیشمندی همچون سروش به میدان بیاید، بسیاری از علمای انقلابی نیز به میدان خواهند آمد برای پنجه در پنجه انداختن با این متفکر غربگرا؛ چرا؟! چون شأنیت و جایگاهشان در همین حوزه است. 👈 اما وقتی علی کریمی به میدان میآید که در یک دقیقه صحبت کردن، 6 بار جملات قبلی اش را نقص میکند!! از هر 3 استوری، 3 تاش جعلی و دروغ واضح هست و ... علما و متفکرین چگونه به میدان مقابله با او قیام کنند؟!!!🤔 👈 مگر میشود یک عالم و متفکر با یک جاهل بحث و تقابل داشته باشد؟! و اگر در مقابلش قرار بگیرد جز چه نتیجه ای میتواند برایش داشته باشد؟!!! 👈 دشمن با روی لیدر کردن امثال کریمی و پهلوی و بنیادی و ... عملا به دنبال دو هدف است: ▪️ خلع سلاح و از میدان خارج کردن متفکرین و علما در مواجهه با لیدرهای جبهه مقابل انقلاب اسلامی ▪️ پمپاژ تحمیق نیروهای طرفدار خود در میانه میدان 🔻 حال؛ به کلیدواژه های رهبری در چند سال اخیر دقت کنیم: 1️⃣ اساس کار ما است. ما با مواجهیم، با مواجهیم 2️⃣ به موازات تحریم یک هم هست؛ تحریف حقایق، واژگون نشان دادن واقعیّات؛ چه واقعیّات کشور ما، چه واقعیّات مرتبط با کشور ما 3️⃣ با حرف نو، بیان نو و ، با جوانان گفتگو و گره‌های ذهنی آنها را باز کنید 🔻 سه دستورالعملی که مبتنی بر اقدامات عقلائی است که مخاطبش آحاد مردم است نه لیدرهای جریان مقابل 🔻 سه دستورالعملی که برهم زننده راهبردهای دشمن در میانه کارزار تقابل با نظام است
دوستان حتما توضیحات دکتر علی کرمی👆👆👆را گوش کرده و انتشار دهیم @ahlghalam
🔰تحلیل سرود ۲ ✅ دست مریزاد به همه عزیزان و دست اندرکاران سرود که باز هم سرودی " دینی - ملی - حماسی - احساسی - معرفتی " ساختند. بسیار زیبا بود. چند نکته مهم در تجلیل از این سرود و شعر زیبا: 1️⃣ لباس هایی که بر تن کودکان بود، از تمامی اقوام ایران اعم از کرد و لر و بلوچ و عرب و فارس و... بود ، نشان دهنده این نکته که همه با هر فکر و عقیده ای که دارند با هر دغدغه ای که دارند ، در برابر اسم ، خاضع و خاشع و تسلیم هستند و حول این محور با یکدیگر اشتراک دارند. اشتراکی که هیچ مشکلی آن را از بین نمی برد. 2️⃣ در سرود از عبارت " به چشم آمدن "استفاده شد ، یعنی این نوجوان ما باید بداند که می شود با کارهای خوب انجام دادن و با تلاش و کوشش ، به درجه ای رسید که به چشم امام زمان بیاییم و به قول معروف ، خواستنی تر شویم ! 3️⃣ اشاره زیبایی به عهد و قرار یکساله با شد که احتمالا اشاره به یک سال گذشتن از سرود سلام فرمانده 1 بوده ، این فراز این نکته مهم را در ذهن آن نوجوان جا می اندازد که فکر نکن با یک سرود خواندن ، همه چیز عالی شده ! بلکه باید همراه با آوردن نام امام ، روی قول ها و قرارهایی که با امام گذاشتیم هم باشیم. مخصوصا انجام واجبات و ترک گناهان 4️⃣ تاکید زیاد سرود بر مهربانی و حتی مهربان تر بودن از پدر و مادر ! در نگاه کودکان و نوجوانان ما ، پدر و مادر مظهر مهربانی تمام و کامل هستند ، اما این فراز شعر که برگرفته از روایات هم هست ، به این فرزند عزیز نشان می دهد و در باور او جا می اندازد که از پدر و مادر و از هر کسی دیگر مهربان تر است. بسیار عالی 👌 5️⃣ اشاره بسیار زیبای شعر به این که " می خواهم سرباز امام شوم تا دنیا را به هم بریزم " این تفکر را در ذهن بچه ها جا می اندازد که می شود برای یاری حضرت به چنین جایگاهی رسید ، می شود برای حضرت ، با کارهای خوب و عالی ، نظم کنونی فاسد دنیا را به هم زد و به سمت معنویت برد. 6️⃣ این سرود ، بچه ها را با نام به یادماندنی " حاج احمد کافی " آشنا می کند که قطعا بچه های مدرسه ای ما خیلی با ایشان آشنا نیستند ، کسیکه واقعا بلبل امام زمان بود و تمام سخنرانی هایش دربست متعلق به بود . بچه ها می روند تحقیق می کنند و یاد می گیرند و الگو می گیرند، معرفی شیخ احمد کافی به عنوان یک الگوی مهدوی یکی از فراز های اوج این سرود بود. 7️⃣ تاکید به دعا کردن برای امام زمان برای ظهور ایشان که به بچه ها یاد می دهد همواره برای امام دعا کنند. 8️⃣ در فرازهای پایانی این سرود ، فرزندان از امام می خواهند که یار ایشان باشند ، اینجا ممکن است یار حضرت بودن در چه حد و اندازه ای؟ شاعر شعر بلافاصله از چندین نفر نام می برد تا در ذهن این فرزند چنین الگوهایی شکل بگیرد: 👈1. عمار ، کسیکه همیشه پا به رکاب حضرت امیر (ع) بود و نماد روشنگری کردن و است. بچه ها از همین سن یاد بگیرند باید برای امام خود روشنگری کنند و حرف بزنند. 👈 2. آرمان علی وردی ، شهید دوران اغتشاشات ، این الگو به بچه ها یاد می دهد نباید در برابر فتنه های پیش از ظهور ساکت ماند ،بلکه باید در حد توان و حتی پای جان تلاش کرد و از این کشور و نظام به عنوان زمینه ساز ظهور ، دفاع کرد. یاری حضرت فقط در عرصه ظهور نیست ! 👈 3. حاج قاسم عزیز ، نام ایشان همانطور که در سرود اول بوده در این سرود دوم هم بوده و در حقیقت نشان گر یک الگوی کامل مهدوی است . نام حاج قاسم از آنجاییکه ایشان مطیع محض رهبری بود به بچه ها یاد می دهد در عصر غیبت ، اطاعت پذیری از رهبری هم باید باشد. 👈 4. سربازان گمنام امام زمان ، که عزیزان امنیتی ما هستند و این نشان می دهد به فرزندان عزیز که گاهی کار برای حضرت در گمنامی هاست ، نیاز به های و هوی و خود نشان دادن نیست ، می توانی به جای مشهور بودن پیش مردم ، در محضر امام زمانت خوش نام باشی ! بدون اینکه کسی تو را بشناسد. 👈 5. حاج همت ، شهید عزیزی که نمونه واقعی یک محب خدا و اطاعت پذیر ولی فقیه بود در زمان جنگ ، قطعا بچه ها می روند و نام ایشان را تحقیق می کنند و زندگی ایشان را می خوانند و این می تواند در الگو سازی مهدوی نقش مهمی ایفا کند. 9️⃣ در پایان سرود ، تاکید بر جهانی شدن نام امام می شود و فرزندان عزیز می گویند تمام تلاش خود را می کنیم تا نام شما امام زمان جهانی شود ! این فراز این مهم را به فرزندان مهدی یاور می آموزد که نگاه مهدوی خودشان را نباید محدود به خود و خانواده و حتی جامعه کنند ، بلکه باید جهانی فکر کنند ، دغدغه جهانی داشته باشند ، دغدغه ای که بتواند مردم جهان را با آشنا کند. احسنت به شاعر برای گنجاندن این فراز 👇👇👇
ادامه تحلیل 👇👇👇👇 🔟 باز هم در این سرود ، نام رهبری عزیز آمده است که برخلاف فکر بعضی ها دوستان، به نظر بنده باید در این شعر قرار می گرفت ، همانطور که در سرود اول بوده ، چون مهدویت بدون سیاست و ولایت فقیه ، همان تکفر انحرافی ای است که جریان های حجتیه و شیرازی در حال تبلیغ آن هستند ، فرزند عزیز باید یاد بگیرد در عصر غیبت شیعیان خود را تنها نگذاشته است و نیابت عام از آن امام عزیز است و جامعه ای مهدوی است که تفکر مهدوی را در سیاست و اجتماع خود هم وارد کند ، نه اینکه فقط را خلاصه در دعا کنیم ! ✅ تشکر فوق العاده از عزیزانی که این شعر دوم را هم آماده کردند که واقعا نسبت به شعر اول ، مضامینی بالاتر همراه با معرفی الگوهای مهدوی بیشتر بوده است که برخی ها را خود به چشم خودمان دیدیم و قطعا الگوگیری از این افراد راحت تر صورت می گیرد. باتشکر @ahlghalam
واکنش مدیرمسئول روزنامه اطلاعات به موضوع مسمومیت دانش‌آموزان دختر: در حالی که گروهکهای نفاق با همکاری عوامل موساد متهم‌ترین عامل مسمومیت دانش آموزان⁩ هستند، تلاش می‌کنند که رد گم کنند! در حوزه قتل و جنایت می‌گویند که ردیف اول اتهام کسانی هستند که از آن سود می‌برند. حال واقعا بر این موج چه کسانی سوارند و با آن رؤیای اتمام جنبش ناتمام را دارند؟ @ahlghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃آیه ی روز 🍃 🔶 سوره حجر، آیه ١: الَرَ تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ وَقُرْآنٍ مُّبِينٍ ⚡️ترجمه : الف لام راء، آن است آيات كتاب (آسمانى) و قرآن روشن و روشنگر. 💥 توضیح : گاهى براى بيان عظمت چيزى از اسم اشاره به دور، استفاده مى شود، مثل وقتی که در حضور شخص بزرگى مى گوئيم: اگر آن سرور اجازه دهند.... 🍁با اينكه قرآن مقام بسيار والايى دارد، ولى در عين حال دسترسى به آن آسان است، زيرا هم نوشته شده، «كتاب» و هم قابل خواندن است. «قرآن» 🍂بنظر شما چرا انسان ها قدر این کتاب ارزشمند و در دسترس را نمی‌دانند و از آن بهره نمی برند؟!!! @ahlghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انسانها در لحظه آخر عمر خود حضرت عزرائیل را می بینند ولی.... چه غم انگیز خدایا،پناه بر تو میبرم @ahlghalam
حضرت امام على عليه السلام: الإِفراطُ فِي المَلامَةِ يَشُبُّ نيرانَ اللَّجاجِ زياده روى در سرزنش كردن، آتش لجاجت را شعله ور مى سازد 📗تحف العقول، صفحه 84 ═══✼🍃💖🍃✼══ @ahlghalam
‼️غیبت کسی که راضی به آن است 🔷 س ۶۵۵۲: اگر کسی به ما گفته باشد هر چه پشت سر من غیبت کنید اشکال ندارد، در این شرایط غیبت حرام است؟ ✅ج: حتی در فرض سؤال، غیبت حرام است. 📕منبع: leader.ir @ahlghalam
🕊 *زیارتنامه ی شهدا*🕊 🌹🌱🌹🌱 *اَلسَّلامُ عَلَیکُم یَا اَولِیاءَ اللهِ وَ اَحِبّائَهُ* ، *اَلسَّلامُ عَلَیکُم یَا اَصفِیَآءَ اللهِ وَ اَوِدّآئَهُ* ، *السَلامُ عَلَیکُم یا اَنصَارَ دینِ اللهِ* *، اَلسَلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ رَسُولِ اللهِ* ، *اَلسَلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَمیرِالمُومِنینَ* ، *اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ العالَمینَ* ، *اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَبی مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ الوَلِیِّ النّاصِحِ* ، *اَلسَّلامُ عَلَیکُم یا اَنصارَ اَبی عَبدِ اللهِ* ، *بِاَبی اَنتُم وَ اُمّی طِبتُم ، وَ طابَتِ الاَرضُ الَّتی فیها دُفِنتُم ، وَفُزتُم فَوزًا عَظیمًا* *فَیا لَیتَنی کُنتُ مَعَکُم فَاَفُوزَمَعَکُم**. 🌹🌱🌹🌱 ==================== @ahlghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️‏زرق و برق این سَـرا باشد برای اهل آن 🔹بی خیالِ حـرف آدمهـا، نمازت را بخوان @ahlghalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
️ تودهنی داریوش سجادی به گلشیفته فراهانی که گفته بود وقتی در خاورمیانه به دنیا اومدی انگار در کثافت به دنیا اومدی! @ahlghalam