فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما نمیخواهیم از خودمان تعریف کنیم! ولی چه کنیم ما اینیم دیگه!
آیت الله العظمی جوادی آملی
@ahlolbyt
انسانهای حقیر، متکبر میشوند!
امام صادق(ع) فرمودند: هيچ فردی نيست كه تكبّر يا گردنفرازى كند، مگر به خاطر ذلّتى كه آن را در خويش مىيابد.
كافی، کلینی، ج ۲، ص ۳۱۲
@ahlolbyt
اگر پادشاهی به مردم طلای فراوان بدهد آن را چیز عجیبی میپندارید، اما حواسشان به باران نیست
امام صادق(ع) فرمودند: اگر پادشاهی در میان مردم کشورش طلا و نقره فراوان تقسیم کند، آیا این امر در نظر آنها بزرگ نخواهد بود و بلند مرتبهاش نمیپندارند؟
این کجا و بارانی که با آن بیشتر از طلا و نقره در تمام اقلیمها، زمینها آباد میشود و در محصولات افزوده میشود؟!
آیا نمیبینی که باران چقدر بزرگ و چه نعمت عظیمی برای مردم است، در حالی که آنها از آن غافلند؟
توحید مفضل، ج ۳، ص ۱۲۶
@ahlolbyt
خوبترها را انتخاب کن!
خداوند میفرماید: دستورات ما همه زیباست، ولی شما از میان آنها زیباترین را انتخاب کنید:
«وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ»
و از بهترین دستورهایی که از سوی پروردگارتان بر شما نازل شده پیروی کنید.
به عنوان نمونه، عدالت زیباست؛ ولی شما بکوشید بالاتر از عدالت قدم بردارید که آن احسان است.
آیت الله العظمی جوادی آملی
@ahlolbyt
أَشْهَدُ أَنَّ أَبِي فِي النَّارِ
شهادت میدهم که پدرم در آتش است
حمزة بن محمد طیار میگوید: نزد امام صادق(ع) یادی از «محمد بن ابیبکر» کردم.
امام صادق(ع) فرمودند: «خداوند او را رحمت کند؛ سلام و درود خدا بر او»
سپس فرمودند: محمد روزی به محضر امیرمؤمنان(ع) آمد و عرضه داشت: دستتان را بگشایید تا با شما بیعت کنم!
مولا علی(ع) دستش را گشود. محمد دست در دست امیرالمؤمنین(ع) گذاشت و گفت:
أَشْهَدُ أَنَّکَ إِمَامٌ مُفْتَرَضٌ طَاعَتُکَ وَ أَنَّ أَبِي فِي النَّارِ
شهادت میدهم که شما امام من بوده و اطاعتتان بر من واجب است و شهادت میدهم که پدرم در آتش است!!!
در ادامه امام صادق(ع) فرمودند: نجابت محمد از جانب مادرش «اسماء بنت عُمَیس» بود، نه از جانب پدرش.
الاختصاص، مفید، ص ۶۵
رجال کشّی، ص ۲۸۲
@ahlolbyt
امروز (۲۷ جمادی الثانی) روز به درک واصل شدن خلیفه اول (ابوبکر) است.
شادی قلب مطهر امیرالمؤمنین(ع) "صلوات"
اللهم صل علی محمد و آل محمد
@ahlolbyt
چه دعایی بهتر از این؟!
اَلّلهُم اِستَعمِلنِي لِحُسَین و اُولادِهِ
خدایا منو خرج حسین(ع) و اولادش کن.
@ahlolbyt
چرا هر چه قرآن میخوانیم خسته نمیشویم؟!
از وجود مبارک امام صادق(ع) سؤال شد که چرا ما هر چه قرآن میخوانیم خسته نمیشویم؟
ایشان فرمود: «لِلْقُرْآنِ تَأْوِیلٌ یَجْرِی کَمَا یَجْرِی اللَّیْلُ وَالنَّهَارُ وَ کَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ وَالْقَمَر»
شما مگر الان میتوانی بگویی که من بیست سال یا سی سال یا هشتاد سال یا صد سال است که این آفتاب را میبینم و از دیدن این آفتاب خسته شدم، مگر میشود کسی بگوید که من از دیدن آفتاب خسته میشوم؟!
«کَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ وَالْقَمَر»، مگر کسی از نفس کشیدن خسته میشود؟!
کسی بگوید من صد سال است که از این هوا استفاده میکنم، یا صد سال است که دارم آب میخورم و خسته شدم؟!
اینها مایه حیات است.
درس تفسیر ۱۳۹۳/۱۲/٩
آيت الله العظمی جوادی آملی
@ahlolbyt
حُسن همسایگی (همسایهداری) به چه معناست؟
امام کاظم(ع) فرمودند: حُسن همسایگی (همسایهداری) این نیست که به همسایه آزار نرسانی، بلکه حُسن همسایگی آن است که در برابر آزار او صبور باشی.
کافی، کلینی، ج ۲، ص ۶۶۷
@ahlolbyt
شهادت به ولایت علی(ع) در تشهد نماز از سوی شیعیان عصر حضور اهل بیت علیهم السلام
کُدَیرِ ضَبّی از اصحاب رسول الله(ص) در تشهد نماز با اشاره به وصایت امیرمؤمنان علی(ع) میگفت: «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى النَّبِي وَاَلوَصِيّ.»
ابن حجر عسقلانى، الإصابة فى تمييز الصحابة، ج ۵، ص ۴۳۱
@ahlolbyt
فضل بن عباس میگوید از پدرم (عباس عموی پيامبر) پرسيدم: رسول خدا(ص) کدام يک از پسرانش را بيشتر دوست داشت؟
گفت: علی بن ابی طالب را.
به پدرم گفتم: من درباره پسران پيامبر پرسيدم.
او پاسخ داد: «علی(ع) برای رسول خدا(ص) از تمامی پسرانش محبوبتر بود.
از زمان طفوليت علی(ع)، جز در سفر تجاری پيامبر برای خديجه(س) هيچ روزی نديديم که رسول خدا(ص)، علی(ع) را از خود جدا کند، و هيچ پدر خیرخواهی را نسبت به پسرش چون پيامبر به علی، و هيچ پسری را مطیعتر به پدرش چون علی نسبت به پيامبر نديديم.»
ابن ابی الحديد، شرح نهج البلاغه، ج ۱۳، ص ۲۰۰
@ahlolbyt
قدمت أشهد أنَّ امیرالمؤمنینَ علیاً ولیُّ اللهِ
افزون بر قَرامطه شهر حلب در کشور سوریه در اظهار "اَشهَدُ اَنَّ علیّاً ولیُّ المؤمنین" شیعیان امامی مذهب عصر آل بُویه در محله کرخ بغداد نیز «اَشهَدُ اَنَّ علیّاً وَلیُّ اللهِ» را در اذان خود میگفتند.
در سال ۴۴۳ هجری قمری شیعیان محله کرخ بغداد «اَشهد اَنَّ علیّاً ولیُّ اللهِ» را در اذان خود میگفتند.
برخی نیز بر سر درِ خانهها و مساجد خود این فراز را با طلا مینوشتند.
ابن عدیم، بغیة الطلب فی تاریخ حلب، ج ۲، ص ۹۴۴
شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۲۹۰
ابن جوزی، المنتظم فی التاریخ الامم والملوک، ج ۱۵، ص ۳۲۹
@ahlolbyt
زره امیرالمؤمنین(ع)
زره امیرالمؤمنین(ع) تنها سینهاش را میپوشاند و پشت نداشت.
پرسیدند: چرا زره شما پشت ندارد؟
فرمودند: چون من به دشمن پشت نمیکنم و هرگز از میدان نمیگریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.
ابن بکار، الاخبارالموفقیات، ص ۳۴۳
ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج ۲۰، ص ۲۸۰
@ahlolbyt
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین و رحمة الله و برکاته
@ahlolbyt
فردا پنجشنبه ۱۴۰۳/۱۰/۱۳ اولین روز ماه مبارک رجب و ليلة الرغائب است.
رغائب جمع رغیبه بوده و به چند معنا آمده است:
عطای فراوان، چیز مطلوب و مرغوب
یعنی شب عطایای فراوان از جانب پروردگار متعال
امام کاظم(ع) فرمودند: رجب نام نهری در بهشت است که از شیر سفیدتر و از عسل شیرینتر میباشد. هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگيرد خداوند از آن نهر به وی مینوشاند.
@ahlolbyt
همنشینی با فرشتگان
«حمران بن اعين»، شاگرد برجسته امام باقر(ع) از محضر آن امام همام میپرسد: چگونه است كه در حضور شما، قلبهای ما نرم و آرام و نفس ما نسبت به دنيا فراموشكار و آنچه ديگران دارند براي ما بیمقدار است؛ اما وقتي از محضر شما خارج میشويم و با مردم و تاجران و ... مینشينيم، دوباره به دام دوستي دنيا میافتيم؟
امام باقر(ع) ابتدا پاسخ میدهند اين از احوال قلب است كه گاهی سخت است و گاهی نرم: «إنّما هي القلوب مرّةً تصعب و مرّة تسهل». سپس ادامه میدهند كه شبيه اين سخن را اصحاب رسول خدا(ص) در محضر ايشان مطرح كردند و عرضه داشتند: «يا رسول اللهِ نخاف علينا النّفاق» يعني ما از خطر نفاق نسبت به خود، بيمناکيم.
پيامبر پرسيدند: چرا؟ «و لِمَ تخافون ذلك»
اصحاب پاسخ گفتند كه محضر شما ياد خداي سبحان را همواره در ما زنده نگه میدارد و ترغيب به فضيلتها و ترس از آلودگی و نيز زهد و فراموشی نسبت به دنيا وجودمان را مالامال میكند، تا هنگامي كه در حضور شماييم گویی آخرت و بهشت و دوزخ را با چشم خويش میبينيم. اما پس از خروج از محضر شما و ورود به خانههای خود و همنشينی با خانواده، نزدیک است كه آن همه روحانيت و شهود ملكوتی را يكباره از دست بدهيم.
آيا شما نيز از اينكه اين حالت ما نفاق باشد، نگران هستيد؟
پيامبر اکرم(ص)، نخست در اين مورد، نفاق را منتفی دانسته و آن تغيير حالت را گامهای شيطان براي ترغيب مؤمنان به دنيا شمردند و فرمودند: «كلاّ إنّ هذه خطوات الشّيطان فيرغّبكم في الدّنيا». آنگاه به مسئله همنشينی با فرشتگان اشاره كرده و فرمودند: به خدا سوگند اگر آن حالت خويش را كه بيان كرديد، نگه میداشتيد و بر آن صفات ملكوتی مداومت و از خويش مراقبت مینموديد، چنان اوج میگرفتيد كه فرشتههای خداوند با شما مصافحه میكردند و در زمين چنان سبکبال میگشتيد كه بر سطح درياها پا میگذاشتيد و به سلامت میگذشتيد: «واللهِ لو تدومون علی الحالة الّتي وصفتم أَنفسكم بها لصافحتكم الملائكة و مشيتم علی الماء ...».
پس انس با فرشتگان و همنشينی و مصافحه با آنان، كاری است شدني و كم نيستند كسانی كه در خواب يا بيداري با فرشتگان مأنوس بودهاند و قرآن كريم اين راه را با بيان آداب و سنن فرشتگان، هموار و انسان را براي پيمودن آن ترغيب و ياری میفرمايد.
صورت و سیرت انسان در قرآن، آیت الله العظمی جوادی آملی، ص ۲۰۶
@ahlolbyt
آثار صدقه دادن در نهج البلاغه
۱- شفای بیمار؛ حکمت ۷
۲- حفظ ایمان؛ حکمت ۱۴۶
۳- افزایش روزی؛ حکمت ۱۳۷
۴- برطرف شدن فقر؛ حکمت ۲۵۸
۵- دفع مرگ بد با صدقه آشکار؛ خطبه ۱۱۰
۶- کفاره گناهان با صدقه پنهانی؛ خطبه ۱۱۰
@ahlolbyt
همه با هم بخوانیم ...
امام هادى(ع) فرمودند: خداوند متعال حضرت ابراهيم(ع) را دوست خود برگرفت؛ زيرا او بر محمّد و اهل بيت او بسيار صلوات مىفرستاد.
علل الشرائع، صدوق، ج ۱، ص ۳۴
@ahlolbyt
با یک حسنه بهشتی میشوی!!!
امام صادق(ع) فرمودند: خداوند عزوجل به حضرت داود(ع) وحى كرد اگر بندهاى از بندگانم یک حسنه بیاورد، من بهشتم را بر او مباح میكنم!!!
حضرت داود(ع) عرض كرد: پروردگارا، اين حسنه چيست؟
خدا فرمود: دل بندۀ مؤمنم را شاد کند، هر چند با دادن یک دانه خرما باشد.
بحارالانوار، مجلسی، ج ۱۴، ص ۳۴
توجه: خدا فرمود: آن حسنه را به نزد من بیاورد!!!
خیلیها حسنه انجام میدن، ولی نمیتونن سالم ببرن، با منت و اذیت و ریا نابودش میکنند.
@ahlolbyt
دعای امام هادی(ع)
امام هادی(ع) نسبت به ارتباط محكم و ناگسستنى ميان امّت و اهل بیت علیهم السلام تأكيد خاصى داشت و در این باره چنین صلوات میفرستاد:
«پروردگارا، درود فرست بر محمد و آل محمّد و ارتباط ميان من و ايشان را در دنيا و آخرت قطع مفرما و اعمال من را به خاطر ايشان قبول نما.»
«اللّهمّ فصلّ على محمّد و آله و لاتقطع بينى و بينهم فى الدّنيا والآخرة واجعل عملى بهم متقبّلا»
طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج ۱، ص ۳۴۵
@ahlolbyt
پستترين اخلاق چيست؟
قال الإمام الهادي(ع): الْبُخْلُ أَذَمُّ الْأَخْلَاق
امام هادی(ع) فرمودند: بخل، پستترين اخلاقهاست.
بحارالانوار، مجلسی، ج ۶۹، ص ۱۹۹
️به عنوان مثال: بسياري از مردم خانههاي وسيعي دارند و در مقابل افرادي هستند كه خانههايشان كوچك است و نيز پول گرفتن تالار براي عروسيشان را ندارند، چه ميشود عروسي در آن خانههاي بزرگ گرفته شود.
بسياري در انبار منزل و مغازهیشان بخاري، يخچال، فريزر و ... دارند و در مقابل بسياري از داشتن اينها محرومند.
بسياري كتاب مينويسند؛ اما اجازه نميدهند كسي از آن استفاده كند.
بسياري مغازهاي پيدا ميكنند كه اجناس را ارزان ميفروشد، اما به ديگران نميگويند.
به راستي چرا برخي از ما اينقدر بخيل هستيم؟!
داستانک:
تاجرى تهرانى، منشى متدينى داشت. ساعتهاى آخر عمر تاجر رسيده بود. منشى از روى دلسوزى حضرت آيت الله العظمى خوانسارى را بر بالين تاجر آورد تا بلكه نفسش اثر كند و خوش عاقبت بميرد.
آيت الله خوانسارى هر چه پيرمرد را موعظه كرد و فرمود: در آستانه مرگ هستى اين همه سرمايه دارى، اين همه فقير و محروم چشم انتظارند، كارى براى خودت بكن. تاجر گفت: آقا هر كارى مىكنم نمىتوانم از پول دل بكنم.
آيت الله خوانسارى هنوز از منزل آن شخص بيرون نرفته بود كه تاجر مُرد.
خاطرات حجت الاسلام قرائت، ج ۲، ص ۶۱
داستانک:
از بخیلی پرسیدند، براي اين آيه (إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً؛ با هر سختی گشايش است) خاطرهای هم داری؟
بخيل گفت: اینکه مهمانی ناگهان سر سفره برسد، اما روزه باشد.
@ahlolbyt
من نوکر بادمجان نیستم!
امیری بود و ندیمی داشت. روزی سر سفره بادمجان حاضر کرده بودند، امیر گفت: «بادمجان چیز خوبی است، غذای دل پسندی است».
ندیم گفت: بلی خوب غذایی است.
پس از مدتی باز روزی بادمجان در سفره بود و امیر که میخواست ندیمش را امتحان کند، گفت: «بادمجان غذای خوبی نیست، بد است». ندیم گفت: بلی بادمجان غذای خوبی نیست، بد است.
امیر برآشفت و گفت: آن روز که گفتم بادمجان خوب است، تو گفتی خوب است و امروز که میگویم بد است تو هم میگویی بد است. این چه حالتی است که تو داری؟
ندیم گفت: قربانت گردم من نوکر شما هستم، نه نوکر بادمجان.
@ahlolbyt
حج مقبول میخوای؟
بسم الله
پيامبر اکرم(ص) فرمودند: هر فرزند نيكوكارى كه با مهربانى به پدر و مادرش نگاه كند در مقابل هر نگاه، ثواب یک حجّ كامل مقبول به او داده مىشود.
سؤال كردند حتى اگر روزى صد مرتبه به آنها نگاه كند؟
حضرت فرمودند: آرى خداوند بزرگتر و پاکتر است.
حافظ هم در همین مضمون فرمودند:
ثواب روزه و حج قبول آن کس بُرد
که خاک میکدهٔ عشق را زیارت کرد.
بحارالانوار، مجلسی، ج ۷۵، ص ۷۳
@ahlolbyt
او مرا نمیشناسد، من که جگرگوشهام را میشناسم!
«تحنُّن» از مصدر «حَنَّ» است. یکی از معانی آن (بازگشتن) است، اما نه بازگشت عادی؛ بلکه بازگشتن به سوی کسی، به جهت نگران بودن برایش از سر مهربانی.
حنّان نیز که یکی از اسمای حسنای الهی است، طبق فرمایش مولی علی علیه السلام به همین معناست؛ حنّان کسی است که روی میآورد به سوی کسی که از او دوری میگزیند.
با این توضیحات شاید بشود بهتر به معنای تحنُّن در دعای ماه رجب نزدیک شد. یعنی ای خدایی که حتی به بندگانی که از تو درخواست نمیکنند و یا تو را نمیشناسند و حتی از سر جهل و غفلت از تو دوری میکنند، از سر محبت و دلسوزی بسیار مهربانی میکنی، به ایشان عطا میکنی و نظر رحمت به سویشان میافکنی.
عزیزی میگفت: من معنای این بخش از دعا رو خوب درک نمیکردم که میگوییم: «يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً.» این عطای از سر محبتِ خدا به کسی که او را نمیشناسد را درست متوجه نمیشدم. تا اینکه کودکی را میبیند که به جهت مشکل مغزی و ذهنی، مادرش را اصلاً نمیشناخت و بسیار هم نگهداری دستتنها از او مشکل بود.
آن عزیز میگوید: به مادرش گفتم: چرا از فرزندت خوب پرستاری و نگهداری میکنی؟ او که تو را نمیشناسد، برایش فرقی ندارد.
مادرش گفت: او مرا نمیشناسد، من که جگرگوشهام را میشناسم.
@ahlolbyt
خود کنترلی
در غرب آزمایشی را روی تعدادی کودک انجام دادند.
به آنها گفتند: این شیرینیها را جلوی شما میگذاریم و از اتاق بیرون میرویم و یک ساعت دیگر میآییم هر کس شیرینی خودش را نخورده باشد یک شیرینی دیگر به او میدهیم.
نتیجه این آزمایش این بود کودکانی که خودشان را مشغول چیز دیگر کردند و شیرینی را نخوردند، اینان چند سال بعد در زندگی و تحصیل موفق بودند نسبت به آن کودکانی که شیرینی را خوردند.
این تمرین خود کنترلی است. از بیرون به بچه فشار نمیآوردند و نظارت شدید نمیکنند بلکه کاری میکنند که او از درون خود کنترل باشد.
این همان معنای تقوا است که مدام در متون دینی بدان امر شدهایم.
تقوا یعنی خود کنترلی.
@ahlolbyt
معيار شرافت و عزت در بيان امام سجاد(ع)
امام زین العابدین(ع) به خدا عرض میكند: «واعصِمني مِن أن أظنَّ بذي عدمِ خساسة أو أظنّ بصاحب ثروة فضلاً فإن الشريفَ مَن شرّفَتْهُ طاعتك والعزيزَ مَن أعزَّتْهُ عبادتُك»
یعنی خدايا به من توفيق بده از نظر درک به جايی برسم كه اگر كسی ندارد و فقير است او را پست ندانم.
مبادا اگر كسی چيزی دارد من او را برتر بدانم و اگر كسی تهيدست و بیچيز است او را فروتر بپندارم، اين چنين نباشد.
كم هستند انسانهایی كه اگر كسی بخواهد چيزی به آنها بدهد و یا كسی بخواهد چيزی از آنها بگيرد برای آنها يكسان باشد!
در جوامع روايی آمده است: اگر خواستيد ببينيد اهل دنياييد يا اهل آخرت، اگر كسی آمد چيزی به شما بدهد خوشحالتريد يا خواست چيزی از شما بگيرد؟
اگر كسی آمد چيزی به شما بدهد در آن حال خوشحالتريد، بدانيد اهل دنياييد ـ اين ميزانها را در نهان ما تعبيه كردهاند ـ اگر كسی آمد و از شما چيزی خواست، شما آن وقت خوشحالتريد بدانيد اهل آخرتيد.
آیت الله العظمی جوادی آملی
@ahlolbyt