eitaa logo
در محضر استاد احمد عابدی
13.8هزار دنبال‌کننده
411 عکس
146 ویدیو
43 فایل
کانال رسمی بیانات استاد احمد عابدی 🌐 سایت www.ahmadabedi.com 🌐 بیانات http://speeches.ahmadabedi.com ☎️ دفتر ارتباطات استاد ساعت تماس ۱۰ الی ۱۲ (غیر از روزهای تعطیل) ۰۲۵۳۷۷۴۱۷۰۲ - ۰۹۱۰۲۳۳۱۳۴۱ 🔹 آی دی دفتر استاد 🆔 @Office_AhmadAbedi 👈 تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 سخنرانی استاد عابدی در مراسم شب قدر در محل سالن اوپرا واقع در شهر لاهه که توسط مجمع اهل بیت علیهم السلام شاخه هلند برگزار گردید. 🆔 @Ahmad_aabedi
مدیریت خانواده (12) ✅ درس اخلاق استاد احمد عابدی : 💠👈 موضوع: تدبیر منزل(مدیریت خانواده) 📌 قسمت دوازدهم تربیت فرزندان 3👉 ✅ بحث ما در تدبیر منزل، به ارتباط والدین با فرزندان و سپس به تربیت اولاد رسید. البته فعلاً بحث های ما اخلاقی است نه تربیتی که با اخلاق متفاوت است و نیز آداب هم که گونه دیگری است. 💠 اولین نکته در ارتباط با فرزندان، استعدادیابی است، این یک مسأله اخلاقی است؛ یعنی والدین بفهمند که خدا این فرزند را برای چه کاری خلق کرده است تا او را در آن مسیر قرار دهند. 📌 روشن است که همه مردم یک جور استعداد ندارند و گرنه همه دنبال یک کار می رفتند و بقیه کارها زمین می ماند. عنایت خدا هم همین است که مردم متفاوت باشند؛ از جهت کم و زیادی عقل، کم و زیادی فهم، صدای خوب و بد، چهره زیبا و غیر زیبا، ..... تا زندگی دنیا اداره شود؛ اگر همه ریاضیدان می شدند، چه کسی نان تهیه می کرد؟ اگر همه طبیب شوند، چه کسی بنایی کند؟ چه کسی شهر را تمیز کند؟ بلکه یکی مورخ می شود، آن دیگری طبیب، برخی فقیه می شوند و بعضی کشاورز و دامدار و غیره. آری مورد استثنا هم پیدا می شود که کسی نابغه باشد و استعداد چند علم را داشته باشد. 📌 سلیقه ها هم همین گونه است و با هم فرق می کنند؛ لذا یک پسر با دیدن دختری عاشق او می شود و پسر دیگر هم نسبت به همان دختر هیچ احساسی پیدا نمی کند. 💠 پس خدا همه مردم را برای همه کارها نیافریده؛ بلکه هر کسی را برای کاری قرار داده است. 🔷 وظیفه پدر و مادر این است که این استعداد را کشف کنند و تشخیص دهند و او را راهنمایی کنند. اگر والدین درست تشخیص دهند، فرزند موفق می شود و گرنه عمرش تلف خواهد شد. به این جهت است که برخی، هر چند روزی دنبال کاری می روند و سپس رها می کنند. 🌳🏠🏡🏡🌴🌴🏡🏡🏠🌳 🌳🏠🏡🏡🌴🌴🏡🏡🏠🌳 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
مدیریت خانواده (13) ✅ درس اخلاق استاد احمد عابدی : 💠👈 موضوع: تدبیر منزل(مدیریت خانواده) 📌 قسمت سیزدهم تربیت فرزندان 4👉 ✅ راه های تشخیص استعداد انسان: 💠 اولین راه، کیاست و فراست و زیرکی والدین است که خودشان بفهمند این بچه چه استعدادی دارد؛ البته ضابطه خاصی هم ندارد و راه های مختلفی دارد؛ 📌 مثلاً در بازی های او دقت کنند، اینکه به چه چیزی علاقه بیشتری دارد، حتی چه غذایی را بیشتر دوست دارد؟ یا مثلاً در بازی با بقیه بچه ها آیا او رئیس می شود و بقیه به او مراجعه می کنند یا او فقط به دیگران نگاه می کند و متأثر از آنان است؟ 📌 گاه بچه ای به ریزه کاری ها خیلی دقت می کند؛ اما بچه دیگر نه، از اینجا معلوم می شود که این بچه برای کارهای هنری خوب است یا نه؟ 💠 راه دوم: اینکه والدین یا خود انسان، ببیند چه کاری برایش سخت است و چه کاری را به راحتی انجام می دهد؛ این که با خواندن فلان کتاب، خوابش می برد و با خواندن کتاب دیگر، خواب از سرش می رود، نشانه همان استعداد و علاقه است. 📌 یک نفر قلم که به دست می گیرد به راحتی می نویسد؛ اما دیگری هر چه به خود فشار می آورد چیزی بر صفحه جاری نمی شود؛ اما در مقابل، همین فرد به راحتی و آسانی سخنرانی می کند. ✅ دو نکته مهم: 💠 نکته اول اینکه اگر کسی خودش یا والدین تشخیص دادند که در فلان مورد استعداد دارند، و درست هم تشخیص دادند، باید تمام لوازم آن را فراهم کنند و تا آخر خط بروند؛ 📌 مثلاً اگر کسی استعداد خطاطی دارد باید همه لوازم آن را تهیه کند، انواع قلم های داخلی و خارجی را خریداری کند، کتاب های مختلف را بخرد، اساتید مختلف را بشناسد و شاگردی آنان را کند، ... به هر حال، به کم قناعت نکند. 📌 اگر کسی استعداد کاری را دارد؛ اما کم کاری کند و به کم قناعت کند این بیمار است و باید به طبیب مراجعه کند و خود را علاج کند و علاج هم می شود. اگر کسی استعداد فقه یا طب را دارد؛ ولی حال ندارد که تا آخر خط برود، بیمار است. کم گذاشتن در رشته ای که استعداد آن را دارد، بیماری است و باید علاج کند و قابل علاج است. 💠 نکته دوم اینکه برخی افراد استعداد خاصی ندارند؛ اما می توانند در مرز علوم حرکت کنند. به عبارت دیگر وسعت و سطح علم برخی کم است؛ اما عمق آن زیاد است و در مقابل، سطح علم برخی زیاد است و عمق آن کم است. 📌 هر علمی یک مرکزی دارد و یک حد و مرزی، مرکز آن عمیق است؛ اما حد و مرز آن کم عمق است. برخی افراد میان رشته ای هستند و در مرز علوم حرکت می کنند و از چند علم سخن می گویند و البته موفق هم می شوند. 🌳🏠🏡🏡🌴🌴🏡🏡🏠🌳 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
مدیریت خانواده (14) ✅ درس اخلاق استاد احمد عابدی : 💠👈 موضوع: تدبیر منزل(مدیریت خانواده) 📌 قسمت چهاردهم تربیت فرزندان 5👉 ✅ تشخیص استعداد انسان: ارتباط الگو با استعداد 📌 بحث اخلاقی ما در تدبیر منزل، به تربیت فرزند رسید. در تربیت فرزندان، استعدادیابی لازم است و وظیفه والدین نیز کمک به فرزند در تشخیص این استعدادهاست. در این مورد مطالبی بیان شد. 💠 در همین رابطه به یک نکته قابل توجه اشاره می شود و آن 👈ارتباط الگو با استعداد است. 💠 به عبارت دیگر هر فردی از جامعه، خواه ناخواه برای افراد دیگر جامعه الگو قرار می گیرد، چه خودش را لایق این الگو بداند یا نداند؛ حتی اگر اعلان کند من شایسته الگو برای هیچ فردی نیستم، باز هم برخی افراد، به چشم الگو به او نگاه خواهند کرد. هر بچه و جوانی، یک فردی را الگوی خود قرار می دهد و حتی اشتباه او را هم خوب می بیند و تقلید و پیروی می کند. 📌 در بحث استعداد و الگو، باید مراقب بود که الگو، استعداد او را به هم نزند؛ مثلاً ممکن است استعداد کسی در مهندسی باشد؛ ولی چون فلان هنرپیشه را الگوی خود قرار داده است، به دنبال هنرپیشگی برود؛ و هم از این مانده شده و هم از آن رانده می شود. بنابراین یکی از عوامل کور کردن استعداد افراد همین است که الگوی او در غیر طریق استعدادش باشد. چنین فردی دائم در حال تغییر شغل است و کارش نیز به جایی نمی رسد. 💠 اغلب افرادی که منحرف و بی ایمان می شوند، از همین الگوی غلط است؛ مثلاً اینکه کسی بدون استاد دنبال تاریخ برود، بدون استاد کتاب فلسفه بخواند، بدون استاد و راهنما در راه عرفان گام بردارد، چون در هر علمی ممکن است به علم دیگر ایراد وارد شده باشد و او نتواند جواب آنها را بیابد و منحرف شود. 💠 پس یکی دیگر از عوامل سرکوبی استعداد این است که انسان رشته های مختلف را قبل از اینکه هر کدام را تکمیل نماید، مخلوط کند. آنچه تا کنون در مورد تربیت فرزند گفتیم، برای پسران بود، 🔷📌 در مورد دختران نیز چنین است؛ ولی کمی فرق می کند. اول اینکه بنای شرع بر این است که دختر هرچه کمتر بیرون بیاید و کمتر در انظار عمومی ظاهر شود، هر چه با نامحرم ارتباط کمتری داشته باشد، حیا و عفت او بیشتر محفوظ می ماند که هم به نفع خود اوست و هم به سود خانواده و جامعه..... 💠 نکته دیگر این که فرزندان را از همان ابتدا باید با سعی و تلاش و زحمت عادت داد، همه اش تن پروری نباشد؛ روش پادشاهان قدیم این بود که فرزندان خود را در کودکی و جوانی از کاخ بیرون می کردند تا در بیرون کاخ و روستا، با سختی و زحمت و کار، بزرگ شوند تا در آینده بتوانند از پس کارهای بزرگ برآیند. البته شاهان اخیر آبروی شاهان قدیم را برده اند... 🌳🏠🏡🏡🌴🕋🌴🏡🏡🏠🌳 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
مدیریت خانواده(15) ✅ درس اخلاق استاد احمد عابدی : 💠👈 موضوع: تدبیر منزل(مدیریت خانواده) 📌 قسمت پانزدهم آداب گفتگو و سخن گفتن👉 ✅ نکاتی در مورد آداب سخن گفتن، یا بایدها و نبایدهای کلام که برای همه لازم است 📌 یعنی چکار کنیم که هم خوب حرف بزنیم، هم خوب گوش کنیم، هم به دیگران احترام بگذاریم و هم احترام خودمان حفظ شود: 💠 اول اینکه هیچ گاه حرف کسی را قطع نکنیم، تا سخن فرد مقابل تمام نشده چیزی نگوییم. 💠 دوم، اظهار فضل نکنیم؛ یعنی اگر دو نفر با هم صحبت می کنند و یا از کسی سؤال کردند و ربطی به ما ندارد، دخالت نکنیم و حرفی نزنیم. 💠 سوم، تا چیزی را از ما نپرسیدند جواب ندهیم. 📌 علامه طباطبایی وقتی برای روضه به منزل آیت الله مرعشی یا گلپایگانی می آمد، یکپارچه سکوت محض بود و چیزی نمی گفت؛ چون خود را مسؤول نمی دانست. 📌 تا کسی از شما نپرسیده، شما مسؤول نیستید. تازه اگر از جمع پرسیدند که من هم مسؤول هستم، لازم نیست که اول جواب بدهم، بگذار دیگران جواب بدهند؛ آری اگر جواب آنان کامل نبود، جواب را کامل کند؛ البته به گونه ای جواب بدهد که توهین به دیگران نشود. 💠 چهارم، استراق سمع، ممنوع و حرام است، حرف دیگران را که به ما ربطی ندارد و راضی نیستند گوش نکنیم، این صریح قرآن و روایات است، اگر دو نفر با هم حرف می زنند که ربطی به ما ندارد، نباید سعی و دقت کنیم که ببینیم چه می گویند، نباید به سخن آنان گوش کنیم. 💠 پنجم، لحن سخن و کلام نیز خیلی مهم است، نه خیلی بلند ونه آهسته باشد، با صدای متعارف باشد. در هر مجلسی مناسب آن مجلس سخن بگوید. در اثنای سخن با چشم و دست و ابرو اشاره نکند. 📌 در مخاطبه و محاوره با ملاطفت و مهربانی سخن بگوید. 💠 حرکات و اقوال و احوال کسی را حکایت نکند، صدا و رفتار کسی را تقلید نکند، ادا در نیاورد؛ زیرا همه اینها غیبت و حرام است. 💠 آغاز سخنش با کلمات و حرف های زیبا باشد تا مردم به فال نیک بگیرند. 🌳🏠🏡🏡🌴🕋🌴🏡🏡🏠🌳 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
مدیریت خانواده (16) ✅ درس اخلاق استاد احمد عابدی : 💠👈 موضوع: تدبیر منزل(مدیریت خانواده) 📌 قسمت شانزدهم آداب گفتگو و سخن گفتن 2👉 ✅کتاب اخلاق ناصری که از خواجه نصیر است، خلاصه ای دارد به نام اخلاق جلالی که اخیراً در ایران چاپ شده؛ اما در انگلستان و به زبان انگلیسی در حدود 150 سال پیش چاپ شده است. علت چاپ این کتاب در آنجا و در آن زمان این بود که گفتند ما که می خواهیم بر کشورهای اسلامی مسلط شویم و آنان را مستعمره خود کنیم، اول باید فرهنگ و اخلاق آنان را بدانیم. در این مورد سؤال کردند، دیدند بهترین کتاب در اخلاق و فرهنگ، کتاب اخلاق ناصری است. گفتند طولانی است، خلاصه آن را چاپ کردند که همین اخلاق جلالی است. 📌 پس این کتابی که نوشته شده، دستورالعملی بوده که واقعاً مسلمانان به آن عمل می کردند و آداب آن را رعایت می کردند. در این کتاب و در مورد آداب سخن گفتن و صحبت کردن، مواردی ذکر شده که به برخی از آنها اشاره می شود: 💠 1. باید که بسیار نگوید. 💠 2. سخن دیگران را با سخن خود قطع نکند. 💠 3. هر که سخنی و حکایتی می گوید که او هم بر آن واقف است و اطلاع دارد، اظهار فضل و علم نکند تا او حرفش تمام شود. 💠 4. چیزی که از غیر او پرسند، جواب ندهد. 💠 5. اگر از دیگری پرسش کردند و او خوب جواب نداد، باز هم جواب ندهد تا حرف او تمام شود، شاید حرف درست را برای آخر گذاشته است. 💠 6. اگر از جمعی سؤال کردند که او هم در بین آنان است، باز هم بهتر است که جواب ندهد. 💠 7. اگر دو نفر با هم سخن می گویند، او خود را نفر سوم آنان نکند. 💠8. اگر چیزی را از او پوشیده دارند، استراق سمع نکند. 📌 استراق از سرقت و به معنای دزدی است، حرفی که مال دیگران است، بدون اجازه آنان برگیرد؛ مگر اینکه او را مشارکت دهند. گوش کسی که حرف دیگران را سرقت می کند حتی می توان کر کرد. نقل شده که پیامبر صلی الله علیه و آله در خانه خود بود، همسرش دید که دنبال چوب یا چیزی می گردد، عرض کرد: برای چه می خواهید؟ فرمود: کسی از درز در (یا دیوار) به داخل خانه نگاه می کند، می خواهم چشمش را کور کنم. یعنی نگاه بدون اجازه به خانه دیگران، استراق عین است و مثل استراق سمع است، این مقدار گناه فاحشی است که می توان او را کور کرد. 💠 9. لحن صدا را ملایم کند، نه خیلی بلند و نه خیلی آهسته. ادامه دارد. 🌳🏠🏡🏡🌴🕋🌴🏡🏡🏠🌳 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
💠شهادت امام جعفر صادق علیه السلام خدمت سروران گرامی عضو کانال استاد احمد عابدی تسلیت باد. خدایا بحق امام صادق علیه السلام ایمان عارفانه و عمل صادقانه به همه ما عنایت بفرما. 🆔 @Ahmad_aabedi
💠💠 امام صادق (ع) و امامان اهل سنت💠💠 🔷 به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت الله احمد عابدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در مراسم شب شهادت امام صادق (ع) که در مسجد النبی (ص) نارمک تهران برگزار شد ، به بررسی و تبیین نقش امام صادق (ع) در برابر امامان اهل سنت پرداخت و گفت: چهار امام اهل سنت یعنی شافعی، حنبل، مالک و ابوحنیفه تخصصشان در فقه است و فقیه هستند یعنی کسی که مسئله بلد است و مسئله می گوید و در بین این چهار نفر کسی که از همه فقیه تر است ابوحنیفه است. 🔹 وی ادامه داد: ابوحنیفه کتابی در باب مسائل هندی دارد که مردم هند از وی سوالاتی نمودند و وی جواب داده است و اکنون این کتاب هم موجود است. 💠 فتوای امام صادق (ع) در برابر فتوای ابوحنیفه 🔹 این استاد درس خارج فقه حوزه علیمه به نقش امام صادق (ع) در برابر ابوحنیفه اشاره و بیان کرد: یکی از مسائل این است که شخصی به نام خلاد می گوید من کوفه بودم و از کسی طلبی داشتم و بدهکار در شهری دیگر به نام نیل بود. یک روز اسبی را کرایه کردم و از شهر کوفه به آن شهر رفتم تا طلبم را بگیرم،اما وقتی رسیدم گفتند بدهکارت از این شهر رفته به شهری دیگر ، و من هم به آن اسب به شهری دیگر رفتم که باز گفتند از این شهر به شهر بغداد رفته است.من هم با آن اسب به بغداد رفتم و طلبم را گرفتم و برگشتم . اما صاحب اسب گفت که اسب را دیر آورده ای و باید کرایه بیشتری به من بدهی. من هم اسب را برای رفتن به شهر نیل کرایه کرده بودم اما به شهر های دیگری رفتم. برای رفع این اختلاف با هم نزد ابوحنیفه رفتیم تا او فتوا بدهد. ابوحنیفه هم فتوا داد و گفت چون اسب را سالم آورده ای دیگر صاحب اسب طلبی ندارد. اما صاحب اسب ناراحت شد و گفت این چه فتوایی است؟ باید برویم پیش امام صادق (ع). 🔹 وقتی که امام از این طرز فتوا دادن ابوحنیفه مطلع شد فرمودند این جور فتواها باعث می شود که دیگر باران نبارد و خشکسالی شود و برکت زمین از مردم گرفته شود. بعد امام فرمودند کرایه کننده اسب هم همان کرایه را ضامن است و هم این که به خاطر مقداری که تخلف کرده ضامن هست که باید هر دو را بدهد. 💠 آیت الله عابدی افزود: بنابراین فقه امام صادق (ع) می گوید کسی که مال مردم را غصب کرده هم ضامن عین مال است وهم ضامن منافع آن مال است. مثلا کسی که فرشی را غصب کرده وقتی که پلیس وی را گرفت هم باید فرش را پس بدهد و هم اینکه کرایه مدتی که فرش را غصب کرده را نیز باید بپردازد. 🔹 فرض کنید فردی منزلش را به کسی اجاره بدهد و مستاجر که در این خانه است اگر لامپی در آن منزل سوخت یا اینکه دیوار را کثیف کرد مستاجر ضامن نیست. اما اگر مالک پولی به عنوان خسارت از وی بگیرد حرام است، مستاجر فقط ضامن منافع آن خانه است نه عین خانه؛ این نظر امام صادق (ع) است{چون ید مستاجر، امانی است نه غصبی}. ولی ابوحنیفه بر عکس آن را می گوید امام میفرماید مستاجر فقط ضامن عین است نه منافع .از این جور مسائل هزاران مسائل دیگر است. 💠علم تفسیر قرآن امام صادق (ع) این استاد حوزه و دانشگاه علم به تفسیر قرآن را دیگر تفاوت امام صادق (ع) با امامان اهل سنت دانست و گفت: تفاوت دیگر امام صادق (ع) با این چهار امام اهل سنت در تفسیر قرآن گفتن است. این چهار امام اهل سنت فقیه بودند اما مفسر نبودند. این چهار امام اهل سنت فقط بلد بودند مسئله بگویند اما دیگر تفسیر قرآن بلد نبودند و هیچ کدام تفسیر قرآن نگفته و ننوشته اند و اصلا در این زمینه تخصصی نداشتند.در صورتی که امام صادق (ع) ۴ تفسیر گفته اند که ۳ تا تفسیر از امام اکنون در ایران موجود است و یک تفسیر دیگر هم در هندوستان چاپ شده است. و تفسیر امام صادق (ع) با گرایش عرفانی بوده است. 🔹همچنین همه امامان ما از امام علی (ع) تا امام یازدهم همه تفسیر داشته اند و اکنون تفسیر امام علی (ع) نزد امام زمان (عج) است. 💠 علم اخلاق و تزکیه امام صادق (ع) آیت الله عابدی تفاوت سوم امام صادق (ع) با امامان اهل سنت در عالم اخلاق بودن امام دانست و اظهار کرد: این چهار امام اهل سنت هیچ کدام عالم اخلاقی نبودند و اهل درس اخلاق ، تزکیه و نصیحت های اخلاقی نبودند، بلکه فقط مسئله می گفتند که پاکی و نجسی چیست؟ اما هیچ وقت نصیحت اخلاقی و سیر و سلوک و عرفان عملی نداشتند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🆔 @Ahmad_aabedi ادامه 👇👇👇👇👇👇👇
💠 مصباح الشریعه کتابی اخلاقی از امام صادق (ع) 🔹 وی با معرفی یکی از کتب اخلاقی از امام صادق (ع) گفت: در زمینه اخلاق از امام صادق (ع) کتابی است که امام راحل نیز همیشه می فرمودند این کتاب از امام صادق (ع) واکنون در بازار نیز این کتاب با عنوان «مصباح الشریعه» در بازار موجود است. این کتاب صد باب در خصوص اخلاق، سیر و سلوک، مسائل اخلاقی و تهذیب نفس است که کتاب بسیار با ارزشی است. و علامه مجلسی این کتاب را به عنوان کتابی اخلاقی از امام صادق (ع) در بحار نقل کرده است. 🔹 در صفحات آخر همین کتاب آمده است که هیچ مقامی بالاتر از این نیست که انسان عبد خدا باشد. عبد یعنی بالاترین مقام و عبد از ۳ حرف است، حرف عین یعنی عزلت، حرف باء یعنی بیمونت و حرف دال یعنی دنو. کسی را می گویند عبد خدا که اینجور باشد. بنابراین این جور حرفها انحصارا مخصوص ائمه و امام صادق (ع) است. 💠 آیت الله عابدی تصریح کرد: تفاوت دیگر امام صادق (ع) با امامان اهل سنت تفاوت در مسئله عرفان و قرب به خدا است ، هیچ کدام از این چهار نفر کلمه عرفانی نگفته اند. 🔹 الان چیزی حدود ۱۰۰ فرقه در اسلام وجود دارد که همه ادعای عرفان می کنند و خود را منسوب به اهل بیت (ع) می دانند اما امکان ندارد یک فرقه درویش و صوفی در اهل سنت که ۷۲ فرقه هستند یک کلام از امامان اهل سنت در این خصوص نقل کرده باشند. 💠 دیگر تفاوت امام صادق (ع) با امامان اهل سنت این بود که آنها جایزه های خلیفه را دریافت می کردند اما امام صادق (ع) و دیگر ائمه (ع) هیچ کدام جوایز سلطان را نمی گرفتند. و امامان اهل سنت هر ۴ نفر با بنی امیه مخالف بودند اما با بنی عباس موافق بودند اما امامان ما همه با بنی امیه و بنی عباس مخالف بودند و هیچ گاه با ظلم موافقت نمی کردند. و نکته دیگر اینکه امامان اهل سنت هیچ کدام شهید نشدند در صورتی که امامان ما همه شهید شدند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
💠 شخصیت ممتاز حضرت معصومه سلام الله علیها (1) 💠 حضرت امام خمینی،رضوان ا... تعالی علیه، در مدح حضرت فاطمه معصومه (س)، قصیده ای دارند كه در دیوان ایشان نیز به چاپ رسیده است. حضرت امام در آن شعر، حضرت معصومه (س) را به عنوان "فاطمه ثانی" معرفی می كنند و همه كمالات و فضایلی را كه در حضرت زهرا(س) سراغ داریم، به نوعی در حضرت معصومه (س) بیان كرده اند، كه شروع فرمایش امام این است :"زیبد اگرخاك قم به عرش كند فخر"؛ 🔹 یعنی در خاك قم یك گوهر گرانبهایی نهفته است كه به موجب آن، خاك قم این ارزش را دارد كه به عرش افتخار كند. 💠 در مقام علمی حضرت معصومه (س) همین بس كه بگوییم زمانی عده ای از مردم كوفه برای پرسش یك مسأله مهم فقهی به مدینه آمدند كه پاسخ آن را از امام كاظم(ع) سؤال كنند، حال آن كه آن حضرت در مسافرت بودند. مردم به در خانه امام رفتند و حضرت معصومه (س)، كه در آن زمان دختری هفت ساله بودند، به مردم گفتند كه سؤالتان را بنویسید و بدهید. آنها سؤال را نوشتند و حضرت پاسخ سؤال آنها را نوشت. آنان بدون این كه به پاسخ یك دختر هفت ساله اعتماد كنند، از شهر مدینه بیرون رفتند كه در بین راه با كاروانی روبرو شدند كه اتفاقاً امام كاظم(ع) هم در آن كاروان بودند. 🔹 آنان با اظهار خوشحالی، جریان را برای ایشان تعریف كردند. امام(ع) فرمودند كه آن نامه را بدهید تا ببینم پاسخ چه بوده است. وقتی ایشان پاسخ دخترشان را دیدند، فرمودند:"فداها ابوها"؛ یعنی پدرش فدای او باد. 🔹 در زمان امام رضا(ع) هم این احتمال وجود دارد وقتی كه ایشان به خراسان تشریف بردند، پاسخ مسایل فقهی و مشكلات دینی مردم را به حضرت ارجاع داده باشند. (مصاحبه روزنامه قدس با استاد احمد عابدی) 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
💠 شخصیت ممتاز حضرت معصومه سلام الله علیها (2) 📌بعضی از بزرگان، مقام حضرت معصومه سلام الله علیها را مقامی نزدیك به عصمت دانسته اند. * لطفاً با تبیین واژه عصمت، قدری درباره این مقام حضرت توضیح دهید؟ 💠 باید گفت كه عصمت یك امر تشكیكی است. یك بار شما می گویید چهارده معصوم و یك بار هم می گویید 124 هزار پیامبر معصومند. هر دو درست است؛ یعنی 124 هزار پیامبر هم عصمت دارند، پس چرا ما می گوییم چهارده معصوم؟ این بدان معناست كه بالاترین درجه عصمت را چهارده معصوم علیهم السلام دارند و این معنی اش این نیست كه كسی معصوم نباشد. 🔹 با توجه به اینكه عصمت یك امر تشكیكی است پس می توان گفت كه بالاترین عصمت را چهارده معصوم علیهم السلام دارند. پس این عصمت را می توان هم در حضرت زینب سلام الله علیها دید و هم در قمر بنی هاشم. قطعاً حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها هم این عصمت را خواهند داشت. البته باید به این نكته هم توجه كنیم كه هم عصمت و هم علم لدنی، چیزی است كه هم اكتسابی است و هم موهبتی، یعنی این طور نیست كه خدای متعال بی جهت كسی را به این درجه برساند. این طور هم نیست كه بعضی تصور كنندخدا هر را كه دلش خواست پیامبر می كند و هر كسی را خواست امام می كند و هر كس را نخواست، نه. در مقابل، این هم درست نیست كه بگوییم هر كس تلاش كند، می تواند خودش را به این درجه برساند. چنین درجه ای ، هم به تلاش نیازمند است هم به تفضل خدا. 🔹 بنابراین این بزرگواران یك كمالات روحی و یك ظرفیتی در خودشان دارند و یك لطفی هم از ناحیه خدای متعال به آنان می شود. 📌 * لطفاً درباره مقام شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها بویژه از زبان مبارك ائمه اطهار علیهم السلام اگر سخن هست، بیان كنید؟ 💠 نكته ای كه خیلی جالب به نظر می رسد و حتی برخی مراجع تقلید هم آن را ذكر كرده اند، این است كه امام نهم علیه السلام فرموده اند:"هر كس حضرت معصومه سلام الله علیها را زیارت كند، بهشت بر او واجب می شود" یا امام صادق علیه السلام طبق یك روایتی می فرمایند: "همه امت جد من محتاج شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها اند و با شفاعت ایشان به بهشت می روند" 🔹 خوب ما اگر بخواهیم همین یك سخن را تحلیل كنیم، باید بگوییم كه بسیاری از امت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم محتاج شفاعت حضرت می باشند، در واقع مقام شفاعت ایشان را نشان می دهد. و اینكه در زیارتنامه ایشان می خوانیم:"فان لك عندا... شاناً من الشأن". احتمال دارد این شأن مخصوصی كه برای حضرت ذكر شده، همان باشد كه عرض شد. 🔹 جالب است كه بدانیم به جز حضرت معصومه سلام الله علیها ما هیچ امامزاده ای را پیدا نمی كنیم كه زیارت "ماثور" داشته باشند؛ یعنی اینكه خود ائمه علیهم السلام برای او زیارت نامه گفته باشند، حضرت معصومه سلام الله علیها چنین افتخاری را دارد. شاید پس از نجف اشرف، مدفن هیچ امامزاده ای و حتی امام معصومی را نتوان یافت كه این چنین مراجع تقلید، دور آن حلقه زده باشند. (مصاحبه روزنامه قدس با استاد احمد عابدی) 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
💠 شخصیت ممتاز حضرت معصومه سلام الله علیها (3) 📌 * از این همه مقام والایی كه برای حضرت معصومه سلام الله علیها تبیین شده، آیا می توان به نوعی توجه اسلام را به ارزش و مقام زن استنباط كرد؟ 💠 در مورد جایگاه زن در اسلام. این مسأله برای ما روشن است كه زن، امام نیست، اما می تواند ولی خدا باشد. فاطمه زهرا سلام الله علیها ولی خداست. حضرت معصومه سلام الله علیها هم ولی خداست. از طرفی امام خمینی(ره) واژه ولی را معنا كرده اند. 🔹 ایشان می فرمایند:"ولی یعنی نهایت قرب به خدا". اینكه می گوییم حضرت معصومه سلام الله علیها یا حضرت زهرا سلام الله علیها ولی خدا هستند؛ یعنی مقرب ترین افراد به خدا بوده اند. این نشان می دهد كه در فرهنگ و نگاه شیعه، حتی نزدیكترین افراد به خدا را نیز در زنان جستجو می كنیم. به هر حال آنچه كه كمال است، قرب به خداست و قرب به خدا هم مربوط به روح انسان است. 📌 * به مؤسس بزرگوار حوزه علمیه قم، مرحوم حاج شیخ عبدالكریم حائری اشاره كردید. به نظر شما چه انگیزه هایی موجب شد كه ایشان قم را برای چنین كاری انتخاب كنند؟ 💠 تا زمان مرحوم شیخ عبدالكریم حائری، قم هیچ وقت از جنبه حوزه علمی و حدیثی تهی نبوده است. برای مثال می نویسند كه مرحوم سیدبحرالعلوم و حتی صدرالمتألهین به قم می آمدند، در خیابان منتهی به حرم كفشهای خود را در می آوردند. و با پای برهنه می رفتند، و اعتقاد داشتند كه آنجا قبر علما و محدثین شیعه است و این اتفاقات مربوط به قبل از دوره مرحوم شیخ عبدالكریم بوده است. اینها نشان می دهد كه قم همیشه شهری عالم و معلم پرور بوده و محدثان بزرگی در آن بوده اند. 🔹 نقل می كنند مرحوم شیخ عبدالكریم هم وقتی بیمار می شوند توسلی به حضرت سیدالشهد علیه السلام پیدا می كنند كه من برای آخرتم كاری نكرده ام و آن توسل باعث می شود كه ایشان شفا یابند و پس از عزیمت به ایران و حضور در اراك، مردم قم به اراك رفته و ایشان را دعوت می كنند. این بود كه آن بزرگوار به قم تشریف آورده و حوزه علمیه عظیم قم را تأسیس می كنند. به هر حال سابقه علمی قم در این انتخاب كاملاً نقش داشته است. (مصاحبه روزنامه قدس با استاد احمد عابدی) 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
💠 شخصیت ممتاز حضرت معصومه سلام الله علیها (4) 📌 * * به نظر شما كدام بعد از شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها ناشناخته مانده است كه شایستگی طرح داشته باشد؟ 💠 اگر من بخواهم بحث پایانی ام را راجع به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها عرض كنم، باید به جایگاه قدسی حضرت اشاره كنم و به جایگاه و مكانت روحی و طهارت حضرت معصومه سلام الله علیها . 💠 به هر حال طهارت یك طهارت ظاهری و یك طهارت معنوی و باطنی است. اینكه یك بانویی به یك چنین عظمتی برسد، كه هزار و چند صد سال، مراجع تقلید شیعه دور او حلقه بزنند، درسشان را كنار مرقد مطهر او برگزار كنند، سر وقت نماز و عبادتشان در كنار حضرت معصومه سلام الله علیها باشند و واسطه بین خود و خدای خود را حضرت معصومه سلام الله علیها قرار دهند، این حكایت از آن مقام قدسی روح مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها دارد.آن چیزی كه پیام اصلی حضرت معصومه سلام الله علیها برای همه مردم كشور و بویژه خانمها و نسل جوان است، اینكه یك انسان با عبادت و معنویت، به چه درجه ای می تواند برسد. 🔹 من یادم است كه مرحوم علامه طباطبایی در ایام ماه مبارك رمضان، همیشه كارشان این بود كه نیم ساعت مانده به اذان مغرب حركت می كردند و به حرم می آمدند و پس از زیارت و دعا، وقتی كه اذان گفته می شد، بلند می شدند، و به عنوان افطار، بوسه ای نثار ضریح مطهر حضرت می كردند. 🔹 آری خدا را در علم می توان یافت، ولی خدا را در عبادت بهتر می توان جستجو كرد. این گونه است كه یك بانویی با طهارت و عبادتهایش به مقامی می رسد كه فقهایی مثل مرحوم بروجردی و فیلسوفانی مثل ملاصدرا این گونه به دور آستان مقدسه اش حلقه می زنند. (مصاحبه روزنامه قدس با استاد احمد عابدی) 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
🔷این حکایت از آن مقام قدسی روح مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها دارد ... 🆔 @Ahmad_aabedi
سخنرانی استاد احمد عابدی در "نشست علمی پیامدهای دنیوی و اخروی ترک حج" زمان: چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰ الی ۱۲ مکان: ساختمان حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت طبقه ۸ @Ahmad_aabedi
مدیریت خانواده (17) ✅ درس اخلاق استاد احمد عابدی : 💠👈 موضوع: تدبیر منزل(مدیریت خانواده) 📌 قسمت هفدهم آداب راه رفتن👉 💠 نحوه راه رفتن، نحوه نشستن، نحوه غذا خوردن، نوعی از آداب است؛ و 👈 ادب یعنی هر عملی را در هر زمان و مکانی به بهترین نحو آن انجام دهد. 💠 موقع راه رفتن، برخی تند و برخی کند می روند، برخی هم به حالت دو و برخی هم با نوک پا راه می روند، به گونه ای که فقط انگشتان پا را روی زمین بگذارند. این نحوه اخیر راه رفتن در قدیم مخصوص عبدها بوده که کف پا را روی زمین نمی گذاشتند. 📌 در آن زمان پیامبر نیز چنین راه می رفت؛ یعنی می خواستند بفرمایند که من هم عبد و بنده خدا هستم. 📌 نشستن نیز مثل راه رفتن است که افراد آزاد هر گونه بخواهند می نشستند؛ ولی کسی که عبد ابود؛ در حالی که کف پا به زمین است، دو زانو را به بغل می گرفت. 💠 این نحوه راه رفتن و نشستن در زمان گذشته بوده که نوعی ادب محسوب می شده. ✳️ اما امروز شاید بگوییم دو زانو نشستن، نوعی ادب است و چهار زانو بودن مال بزرگان. 💠 اینکه چه نوع غذایی و چگونه آن را بخورند، از چه وسیله ای استفاده کند، خانه اش چگونه باشد، .... به هر حال مراد این است که 👈👈باید دید در هر زمان و مکانی، چه نوع عملی مناسب با ادب است. 📌 به همین جهت گفته شده است که جامع ترین آیه قرآن این آیه است که می فرماید: «وَ امُر بِالعُرفِ»؛ که خلاصه معنای آن این است که یعنی ببین عرف عقلا و عرف جامعه چه چیزی را می پسندد که البته مخالف با احکام شرعی هم نباشد. ........................................................ 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
مدیریت خانواده (18) ✅ درس اخلاق استاد احمد عابدی : 💠👈 موضوع: تدبیر منزل(مدیریت خانواده) 📌 قسمت هجدهم آراستگی 👉 💠 اما آراستگی؛ 📌 آراستگی ظاهری یکی از مسائل مهم اخلاقی است، مرتب بودن لباس، منظم بودن و مناسب بودن لباس و ظاهر فرد، تناسب آنها با هر دوره از زندگی، آراسته بودن موی سر و صورت،... همه و همه از مواردی است که نمی توان به سادگی از آن گذشت. 💠 در مورد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نقل شده است که نصف مخارج زندگیشان هزینه آراستگی ایشان می شد؛ مثل عطر و شانه و آینه و نظافت و قیچی و غیره. 📌 پیامبر(ص) خیلی به ظاهر خودش می رسید، آنقدر خود را تمیز می کرد که هیچ پشه و مگسی روی آن حضرت نمی نشست(البته غیر از مسئله معجزه بودن)، از بس خودش را می شست و عطر می زد و تمیز و معطر بود. 💠 اینکه لباس سیاه مکروه است، مراد لباس زیرین است که زود عرق می کند و کثیف می شود و کثیفی آن هم معلوم نیست؛ لذا زود بو می گیرد. ........................................................ 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi
مدیریت خانواده ✅ درس اخلاق استاد احمد عابدی : 💠👈 موضوع: تدبیر منزل(مدیریت خانواده) 📌 قسمت نوزدهم چند نکته مهم👉 💠 نوع مسائل اخلاقی که در منابر و سخنرانی ها مطرح می شود، اخلاق فردی است، البته اخلاق فردی هم لازم و مفید است؛ ولی همه اخلاق این نیست؛ یعنی 📌 اینکه انسان به خدا توکل داشته باشد، ذکر بگوید، دعا بخواند، شجاع باشد، ترسو نباشد، چله نشینی داشته باشد، اینها اخلاق فردی است؛ 📌 ولی باید توجه داشته باشیم که ما اخلاق سیاسی هم داریم، اخلاق اجتماعی هم داریم، اخلاق طبیعی و نحوه برخورد با طبیعت و محیط زیست نیز جزو اخلاق است، اینکه با حیوانات چگونه برخورد کنیم، با درخت و گل و گیاه چه برخوردی داشته باشیم، از آب و خاک چگونه مراقبت کنیم، .... ضابطه و راهکار همه اینها را اخلاق تعیین می کند و یک بحث اخلاقی است. 💠 در دنیا نیز اکنون این بحث ها خیلی مطرح است و بهترین دین را آن دینی می دانند که برای این موارد، رابطه بهتری تعریف کند و برخورد بهتری داشته باشد. 📌 در گذشته، دین خوب آن دینی بود که شبهات مهم فلسفی عقلی و منطقی را مطرح کند و جواب دهد؛ ولی الان نگاه می کنند که ببینند کدام دین می گوید درخت را قطع نکنید، 📌 اینکه اگر ناخن گرفتید آن را دفن کنید، چقدر به نظافت فردی و اجتماعی تأکید کرده است، اینکه چاه زباله کجا باشد، چقدر با چاه آب شرب فاصله داشته باشد، کاشت یک درخت چقدر ثواب دارد و در مقابل آن، قطع درخت چقدر مذمت شده است؛ همه اینها جزو اخلاق است که در دین مبین اسلام به وضوح بیان شده؛ ولی کمتر مطرح و گفته می شود، اینها اخلاق طبیعی و حقوق طبیعت است. 💠 اینکه می فرماید هر کاری می خواهید بکنید حتماً محکم کاری کنید، حتی اگر قبری را می پوشانید، آن را محکم کنید؛ پس اگر ساختمانی می سازید حتماً آن را محکم کنید که در برابر سیل و زلزله ایمن و مقاوم باشد. بنابر این ممکن است گفته شود که این بخش اخلاق، اگر مهم تر از اخلاق فردی نباشد کم اهمیت تر از آن نیست. 💠 اینکه انسان با زن و بچه خود چگونه رفتار کند و با همسایه خود چگونه برخورد کند، از امور بسیار مهم است. ✳️ در قدیم مسجدها و حمام ها یک شاخصه مشترک و مهم داشتند که علت آن رعایت نظافت و بهداشت بود و آن اینکه در فاصله بین سر حمام و ته حمام، یک حوضچه آب بود که برای بیرون آمدن از حمام، حتماً باید از آن آب عبور می شد؛ ورودی برخی مساجد نیز اینگونه بود که یک حوضچه آب درست می کردند که حتماً پاهای خود را بشویند و داخل مسجد شوند، اینها جزو اخلاق اسلامی است. 💠 اینکه دربهای قدیم دو تا حلقه داشت که یکی کوچک و یکی بزرگ و صدای متفاوتی داشتند، یک کار اخلاقی بود که اگر زن هست کدام حلقه را بزند که زن صاحبخانه بیاید در را باز کند و اگر مرد است کدام حلقه را بزند که مرد بیاید درب را باز کند. ✳️ لذا خوب است که در هر زمان، متناسب با ابزار جدیدی که می آید، فرهنگ و اخلاق آن هم در جامعه مدون شود؛ مثلاً اخلاق تلفن همراه، اینکه چه موقع زنگ بزنند، چه ساعتی از شب یا وقت نماز زنگ نزنند؛ اینها فرهنگ و اخلاق است، هر کسی باید خودش رعایت کند که وقت نماز زنگ نزند، نه اینکه طرف مقابل تلفن را خاموش کند یا جواب ندهد. 📌 اینکه اخلاق ماشین سواری و رعایت ترافیک چگونه باشد. اخلاق تلویزیون چگونه باشد، چه موقع تماشا کنیم، چه فیلمی را ببینیم، آیا هر چه پخش کردند ما هم باید ببینیم؟! آیا بچه هر چه خواست باید ببیند؟! ........................................................ 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🆔 @Ahmad_aabedi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام رئوف؛ کاری از علی فانی به مناسبت میلاد امام رضا علیه السلام. دهه کرامت را تبریک عرض می کنیم @Ahmad_aabedi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☀️ علیه السلام ☀️ ✅ بیانات استاد احمد عابدی درباره امام رضا علیه السلام به مناسبت ولادت آن امام همام 🔹کانال رسمی استاد احمد عابدی 🆔 @Ahmad_aabedi
بسم الله الرحمن الرحیم 🕋 پیامد‌های دنیوی و اخروی ترک حج: قسمت اول ✅ به گزارش👈ایکنا: نشست علمی «پیامد‌های دنیوی و اخروی ترک حج» با حضور آیت الله احمد عابدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم ، روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه در سالن همایش‌های حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد. 💠 آیت‌الله عابدی در این نشست که از سوی گروه کلام و معارف پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد، با اشاره به این که شهر مکه با توجه به آیات قرآن کریم حرم امن الهی محسوب می‌‌شود، اظهار کرد: از زمانی که کعبه معظمه به این شکل ساخته شد هیچ خانه ای به صورت مکعب نبود بلکه برای احترام به این خانه به صورت دایره وار می‌‌ساختند. 💠 وی افزود: اولین افرادی که در مکه خانه‌ها را به صورت مکعب ساختند، بنی امیه در زمان معاویه بودند، همین طور در آن زمان هیچ خانه ای درب نداشت چون می‌‌گفتند کعبه درب دارد و خانه‌های دیگر نباید به احترام کعبه درب داشته باشد. 💠 استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که کعبه محل امانات مردم نیز محسوب می‌‌شد، اظهار کرد: در دین اسلام به همین خاطر که وقتی اولین نفر به خانه خدا دست درازی کرد، دست او را قطع کردند و اسلام نیز همین حکم را تأیید کرد. 💠 وی یادآور شد: در تاریخ هیچ چیزی وجود ندارد که از چه زمانی مسجدالحرام درست شد، آن چه مشخص است این است که خانه کعبه از زمان حضرت ابراهیم(ع) ساخته شد و خانه‌های مردم نیز در اطراف آن بود و عبارت مسجدالحرام نیز در قرآن به معنای شهر مکه است نه مسجدی که امروز شاهد آن هستیم. 💠 آیت الله عابدی تصریح کرد: در زمان جاهلیت سیلی آمد و خانه کعبه را خراب کرد و برای ترمیم آن به دلیل این که پول نداشتند خانه کعبه را کوچکتر درست کردند و از این رو قسمتی که امروز به حجر اسماعیل شناخته می‌‌شود داخل کعبه شمرده می‌‌شد و به همین خاطر است که برای طواف کردن نباید وارد حجر اسماعیل بشویم. 💠💠 استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: این‌ها توضیحاتی در مورد خانه کعبه بود ولی بحث اصلی ما در مورد آثار دنیوی و اخروی ترک حج است؛👈 اولا باید به این آیه قرآن اشاره کنیم: «لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا و من کفر فان الله غنی عن العالمین» و همین طور روایاتی داریم که می‌‌گویند فرد مستطیعی که حج را به جای نیاورده باشد مسیحی یا یهودی از دنیا می‌‌رود. 🆔 @Ahmad_aabedi
🕋 پیامد‌های دنیوی و اخروی ترک حج: قسمت دوم ✅حج عبادتی ویژه اسلام است 🌀به گزارش👈ایکنا: استاد احمد عابدی افزود: 💠 ما در دین یک سری عباداتی داریم از جمله نماز، روزه، اعتکاف، قربانی و نذر و قسم در ادیان مختلف به اشکال خاص خودش حتی امروز هم وجود دارد ولی حج ندارند، بنابراین این که روایات می‌‌گویند فرد مستطیعی که به حج نرفته مسیحی یا یهودی از دنیا می‌‌رود به همین معنا است که فرد مسلمان وجه شاخص بین اسلام و مسیحیت و یهودیت را ندارد. 💠 آیت الله عابدی عنوان کرد: در آیه مورد بحث نیز لام در عبارت «لله» به معنای مالکیت است به این معنا که انسان مستطیع بدهکار خداوند متعال است و دینی از خداوند بر گردن او است و برخلاف نماز و روزه از جمله واجبات وضعی محسوب می‌‌شود. 💠 وی افزود: وقتی از پیامدهای ترک حج بحث می‌‌شود ابتدا باید بگوییم خیلی از اعمال دارای آثار مختلف دنیوی و اخروی است که از جمله آنها مغفرت و لطف خداوند نسبت به بندگان است، ولی گاهی یک سری خواصی برای برخی عبادات بیان شده مثل این که خاصیت ویژه قرآن کریم، شفاء و رحمت است. 💠 استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که برخی از کلمات و الفاظ دارای خواص مهمی هستند، عنوان کرد: در این مسأله شکی نیست، برخی خواص از جمله ویژگی‌های معنوی است و همین طور برخی خواص دنیوی برای اذکار و اعمال وجود دارد؛ همین ویژگی‌ها گاهی فردی و گاهی اجتماعی است مثل این که امروز در ترکیه بیشترین آثار از رسول گرامی اسلام وجود دارد که عثمانی‌ها برای پیروزی خود از آنها استفاده می‌‌کردند. 🆔 @Ahmad_aabedi
🕋 پیامد‌های دنیوی و اخروی ترک حج: قسمت سوم(آخر) ✅ آثار فردی و اجتماعی حج فراوان است 💠احمد عابدی یادآور شد: این طور آثار فردی، اجتماعی و دنیوی و اخروی در مورد عبادات و اعمال و رفتار فراوان است؛ در روایات فراوان آمده است که «یدالله مع الجماعه» و هرکس که جماعت را ترک کند طعمه گرگ می‌‌شود و اگر این زمان یا هر زمانی حج را ترک کنیم مصداق این طور اعمالی می‌‌شویم. 💠 آیت الله عابدی با بیان این که حج آثار تربیتی و فرهنگی و اخلاق زیادی به همراه دارد، خاطرنشان کرد: این طور ویژگی‌ها در روایات فراوان است که نمی خواهیم وارد آن شویم بلکه می گوییم اگر حج مشرف شویم متوجه دغدغه‌های دنیای اسلام از نظر فکری و گروه‌های فرهنگی می‌‌شویم و اگر به حج نرویم کارهایی می‌‌کنیم که به درد دنیای اسلام نمی خورد. 💠 وی تصریح کرد: انسان در حج متوجه می‌‌شود که از نظر فکر و فرهنگ در دنیای اسلام چه خبر است تا بتواند بر اساس کارهای بعدی خود را انجام بدهد؛ امروز یکی از بلاهای بزرگ دنیای اسلام همین گروه‌های تکفیری است، ما خیلی از اوقات با مسلمان‌ها پیوند نداشتیم و افکاری تکفیری با برداشت نادرست از آیات جهاد از مصر به عربستان آمد که ما در مقابل آن کاری نکردیم در صورتی که می‌‌توانستیم از حج بیشترین بهره را ببریم. 💠 استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر ما شعارهای اول انقلاب را داشتیم و آیات جهاد را درست معنا می‌‌کردیم همین افرادی که امروز در سوریه و عراق و کشورهای مختلف شیعه کشی به راه انداختند با یهودیان و صهیونیست‌ها مبارزه می کردند. ✅حج زمینه آشنایی مسلمانان با تفکرات یکدیگر است 💠 وی با اشاره به این که حج غیر از این که عبادت بسیار بزرگی است زمینه آشنایی با تفکرات مسلمانان جهان است، ابراز کرد: ما می‌‌توانیم بفهمیم مثلا منطقه خاورمیانه یا غرب آسیا یا اندونزی و مالزی آبستن چه مسائلی است و کجای دنیای اسلام آسیب پذیر است. 💠 آیت الله عابدی عنوان کرد: در تاریخ داریم حضرت علی(ع) زمانی که در کوفه حاکم بودند، در کنار دروازه‌های شهر مأمورانی برای آمار گیری قرار داده بودند تا وضعیت دنیای اسلام را درک کنند که این سیره برای امروز ما نیز الگو است؛ ما باید بدانیم اسرائیل و آمریکا امروز در کدام مناطق اسلام بیشترین حضور دارند و از همین حالا به فکر باشیم. 💠 وی افزود: ترک حج موجب ناآمادگی در برابر جنگی می‌‌شود که به صورت ناگهانی برای ما پیش آمده است؛ در واقع حج یک کنگره ای است که مسلمان‌ها به وسیله آن خطرات آینده را پیش بینی و جلوگیری می‌‌کنند. 💠 استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان با تأکید بر این که باید به حج به عنوان یک واجب بین المللی توجه کنیم، ابراز امیداوری کرد که مسلمانان ایران و سایر بلاد اسلامی با حضور گسترده خود در این کنگره عظیم بتوانند روز به روز بیشتر با نقشه‌های دشمنان به ویژه استکبار جهانی علیه اسلام آشنا شده و برای آنها برنامه ریزی داشته باشند. 🆔 @Ahmad_aabedi
مدیریت خانواده (20) ✅ درس اخلاق استاد احمد عابدی : 💠👈 موضوع: تدبیر منزل(مدیریت خانواده) 📌 قسمت بیستم آینه شو👉 💠 در برخی از روایات آمده است که اگر کسی زیاد در آینه نگاه کند و حمد و ثنای الهی بگوید اهل بهشت خواهد شد و در بعضی دیگر از احادیث آمده است که پیامبران نیز زیاد به آینه نگاه می کردند 📌 همچنین در مورد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده است که هر وقت می خواست از منزل بیرون برود، به آینه نگاه می کرد و خودش را آراسته می نمود تا مرتب و منظم باشد. 💠 در این مورد فراوان حدیث داریم که خودتان را مرتب کنید، تمیز و نظیف باشید، معطر باشید، لباس و بدن خود را زود به زود بشویید.... 💠 در قرآن کریم کلمه آینه نیامده است؛ اما عبارتی شبیه آن هست که در آیه نور آمده به عنوان «زجاجه». 📌 در قدیم که برق نبوده، چراغ روشنایی را در طاقچه می گذاشتند و برای اینکه دود نکند یک شیشه جلوی آن قرار می دادند و نیز برای اینکه نور آن بیشتر به جلو منعکس شود، یک شیشه یا آینه در پشت آن قرار می دادند؛ مشکات نیز به معنای چراغدان است. 💠 آینه هر چیزی را که در مقابلش باشد نشان می دهد؛ البته آن طور که آینه هست نشان می دهد؛ یعنی اگر آینه صاف باشد، آن چیز هم صاف و شفاف دیده می شود، اگر آینه موج دار باشد، محدب باشد یا مقعر، به گونه دیگری نشان می دهد. اگر یک آینه باشد یک عکس نشان می دهد و اگر دو آینه رو به روی هم باشند بی نهایت عکس نشان می دهد. 💠 هر چیزی و هر کسی در مقابل آینه قرار بگیرد فقط به خود او نشان می دهد؛ تا وقتی در مقابل آن است نشان می دهد نه قبل و نه بعد از آن؛ عیب او را فقط به خودش می گوید نه به دیگری؛ کم و زیاد هم نمی کند؛ اگر عیب برطرف شد و مجدداً در مقابل آینه قرار گرفت دیگر بازگو نمی کند؛ ... 🔺 📌 مسائل آینه برخی معرفتی است و بعضی هم عملی و اخلاقی است. در کتب عرفانی هم از آینه بحث می شود؛ از جمله اینکه می گویند خدا عالم را آفرید تا خود را در آینه عالم ببیند. البته شرط نشان دادن آینه این است که: رو به روی آن باشد، نور کافی باشد، خیلی دور و خیلی نزدیک نباشد، اگر خیلی نزدیک باشد محو می شود و اگر خیلی دور باشد نشان نمی دهد.... 🔺💠 در مقابل خدا نیز اینگونه است؛ اگر کسی خیلی نزدیک شود و مقرب گردد فنای فی الله می شود، و اگر خیلی هم دور باشد اثر نمی گذارد... 💠 هر کدام از ما نیز باید آینه باشیم، از جهتی آینه خودمان باشیم که جسم و روح ما در آن دیده شوند؛ از جهتی آینه دیگران باشیم، هر کسی نسبت به دیگری آینه باشد، خوب و بد او را نشان دهد و راهنمایی کند؛ نسبت به خدا هم آینه شویم؛ البته آینه در مقابل آینه خدا بی نهایت می شود. 🔺📌 زیارت از جهتی، نوعی آینه است، روح زائر با روح زیارت شونده و امام مثل دو آینه می شود و هر دو در یکدیگر اثر می گذارند؛ لذا کسی که گناه کند و به حرم برود روح امام را اذیت کرده ... 💠 امید است که خدا ما را آینه صاف و صیقل یافته قرار دهد، هم برای خودمان، هم برای دیگران و هم برای خودش. 🔺 و چند بیت نیز از آینه در نگاه شعر: آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب کن تو خانه سپس میهمان طلب 〰〰〰 روی جانان طلبی آینه را قابل ساز ور نه هرگز گل و نسرین ندمد ز آهن و روی 〰〰〰 حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد این هم نقش در آیینه اوهام افتاد 〰〰〰 ای آفتاب آینه دار جمال تو مشک سیاه مجمره گردان خال تو 🌳🏠🏡🏡🌴🌴🏡🏡🏠🌳 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی زید عزّه 🔹ارسال به دوستان فراموش نشود. 🆔 @Ahmad_aabedi