فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍یکی از معضلات دموکراسی این است که رأی یک پیرمرد فاقدسواد در روستای دورافتاده (که البته از نظر انسانی میتواند والاتر هم باشد)، با رأی یک تحصیلکرده دکتری در رشته علوم سیاسی، در میزان تأثیر در آینده کشور برابر است. واضح است که کیفیت فهم امور در سطح ملی میان افراد متفاوت است اما رأی آن ها در سیستم انتخابات فعلی برابر است. لذا ما دائما با مفهوم «اکثریت» به جای «شایسته تر» مواجهیم و در آن زمین بازی می کنیم. شهید بهشتی سال ها پیش، پیشنهادی برای این مسأله داشت. گفتگو در مورد امکان تغییر نظام انتخابات و رفتن به سمت «رأی کیفی» لازم است.
@ahmad_olyaei
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن (۱)
«چالش فهم مفاهیم مدرن از قرآن»
🔹یکی از سخت ترین کارها فهم قرآنی مفاهیمی است که یا در دنیای امروز تولید شده یا معنای پیشینی آن تغییر کرده است. به عنوان مثال «دولت» به عنوان مفهومی در علوم سیاسی مدرن، آیا مستقیما در قرآن یافت می شود یا حتی غیر مستقیم هم نمی توان در موردش مطلبی یافت؟!!! شاید این پرسش به سوال بنیادیتری برگردد که آیا قرآن برای انسان امروز نیز نقش هدایت گری دارد یا خیر که البته این سوال از بحث ما خارج است چرا که پیشفرض و پاسخ ما به این سوال «آری» ست. آیاتی مانند آیه ۵۹ سوره انعام «ِوَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في كِتابٍ مُبينٍ»، آیه۸۹ سوره نحل: «وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْء» یا آیه ۳ه۸ سوره انعام: «ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْء» این پیشفرض را تأیید می کند. همچنین در روایات متعددی نیز به این موضوع اشاره شده است. به عنوان مثال امام رضا علیه السلام نقل می کنند که مردی از امام صادق علیه السلام می پرسد: حالت قرآن چگونه است که هرچه خوانده می شود، تازه تر می شود. امام علیه السلام پاسخ فرمود: زیرا خداوند قرآن را برای زمان ویژه و مردمانی مخصوص و معین قرار نداد. قرآن در هر زمانی تازه و نو و نزد هر ملتی تا روز قیامت مورد استفاده است. (بحارالانوار، 15/92).
🔸با این پیشفرض که قرآن می تواند انسان و جامعه امروز را هدایت کرده و برای مسأله فردی و اجتماعی او و جامعه اش حرف دارد، به چالش فهم مفاهیم مدرن مانند عدالت اجتماعی از قرآن وارد می شویم.
@ahmad_olyaei
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن (۲)
«مدرن بودن عدالت اجتماعی»
🔹اگر می گوییم عدالت اجتماعی مفهومی مدرن است، بدین معنا نیست که به طور کل در تاریخ اسلام یا در زمان نزول قرآن اساسا مسأله عدالت اجتماعی وجود نداشته است یا قرآن مطلقا بدان بی توجه بوده است. بلکه بدین معناست که با تشکیل دولت مدرن و تغییر الزامات حکمرانی، مفهوم عدالت اجتماعی کمی متغیر شده است.
🔸شاید بهتر است بگوییم آنچه قدمت بیشتری دارد عدالت فردی ست که در حوزه اخلاق و فقه از آن صحبت می کنیم و ناظر به رعایت انصاف و عدالت در مناسبات فردی ست. یا از تبلور و عینیت عدالت در یک فرد مانند شاهد و قاضی سخن می گوید. دیگر چیزی که می توان رد پای آن را در تاریخ یافت، عدالت توزیعی است که ناظر به توزیع امکانات و مواهب است. اما عدالت اجتماعی قدمت چندانی ندارد. در تفاوت عدالت توزیعی و عدالت اجتماعی بسیار می توان سخن گفت که مورد بحث ما نیست.
🔸در همین حد کافی ست بدانیم که عدالت اجتماعی از اواخر قرن نوزدهم با نوشتن کتاب social justice نوشته وستل ویلوگبی به عناوین کتاب ها اضافه شد. مکاتبی مانند مارکسیسم نیز با عدالت اجتماعی میانه چندانی نداشتند چرا که عدالت اجتماعی را دستاویز سرمایه داری برای بقای خود می پنداشتند. آن ها معتقد بودند نظام سرمایه داری از اساس مبتنی بر استثمار طبقه کارگر است و باید فرو بپاشد.
🔹بهر حال مواجهه های چندگانه مفاهیمی مانند رفاه، دولت، بیمه، سرمایه، پول، آزادی های فردی، شایستگی، برابری، دموکراسی، ساختار، مالیات و .... با یکدیگر، مفهوم عدالت اجتماعی را پیچیده تر کرد. عدالت اقتصادی، عدالت کیفری، عدالت آموزشی، عدالت جنسیتی و ... همه ذیل عدالت اجتماعی می گنجند و در «توزیع» خلاصه نمی شوند.
@ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تمام حرف همین است و بس... .
@ahmad_olyaei
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن(۳)
«نابرابریها و تفاوت اولیه»
🔸عدالت اجتماعی اساسا از زمانی پا به میدان می گذارد که انسان در کنار انسان دیده می شود و تقابل ها آغاز می گردد. نیاز به عدالت اجتماعی یک مفهوم انتزاعی و حاصل انگاره های ذهنی نیست چرا که نابرابری واقعی را قرآن در آیاتی مانند ۲۲سوره روم نیز بیان می کند: «وَمِن ءَايَتِهِ خَلقُ ٱلسَّمَوَتِ وَٱلأَرضِ وَٱختِلَفُ أَلسِنَتِكُم وَأَلوَنِكُم». آیه ۷۱ سوره نحل به مراتب صراحت بیشتری در این مسأله دارد: «وَاللَّهُ فَضَّلَ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ فِي الرِّزْقِ».
🔹لذا بسیاری از نابرابری ها در جامعه ناگزیر است. این تفاوت های قرآنی با تفاوت هایی مانند نظام کاست که در آیین هندورمدل قدرتمند آن مشاهده می شود، بسیار فرق دارد. نظام کاستی (Caste) نظام طبقه بندی اجتماعی است که میان انسان ها تولید طبقه می کند و اجازه جابجایی نیز نمی دهد. در این نظام که در آیین هندو برآمده از نگاه های دینی ست، ممکن است شما در طبقه کارگر به عنوان پست ترین طبقه قرار بگیرید و حتی بی طبقه و در نتیجه نجس تلقی شوید.
🔸اما در نگاه اسلامی و قرآنی، اساسا تفاوت های اولیه فارغ از اهداف دیگر، نظام اجتماعی بسته تولید نمی کند بلکه این تفاوت در رفتارها، شاکله ها، فرهنگ ها و ... یکی از حکمت های الهی است که پویایی اجتماعی را به همراه دارد. فواید این تفاوت ها تا حدی است که به فرمایش امام علی علیه السلام این اختلاف ها مانع هلاکت انسان ها می شود؛ «لا يَزالُ النّاسُ بِخَيْرٍ ما تَفاوَتُوا فَاِذَا اسْتَوَوا هَلَكوا» .
@ahmad_olyaei
«پدر و مادری که خفتند و عدالتی که باید بیدار شود»
▪️پدر و مادری برای درمان کودک یکساله خود راهی تهران می شوند؛ احتمالا به خاطر امکانات پزشکی و پزشک بهتر که در تهران هست و در بسیاری از شهرستان ها نیست. کودک بستری ست و والدین شب را در ماشین می گذرانند، سرد است و پیکنیک روشن می کنند اما صبح را نمیبینند. گاز آن ها را می کشد.
🔸این خبری ست که از حادثه چند روز پیش خبر می دهد اما فقط یک خبر از صفحه حوادث نیست بلکه از عدالت اجتماعی می گوید.
🔹اصل ۲۹ قانون اساسی به عدالت در حوزه سلامت اشاره دارد اما همچنان ده ها بی عدالتی در نظام سلامت قابل تأمل است؛ به عنوان مثالی که با این خبر مرتبط است، حدود ۵۰ درصد از متخصصان ما در پنج کلانشهر یعنی در تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد ساکن هستند.
🔸از طرفی در منشور حقوق بیمار هر چند به صراحت به مسأله همراهان اشاره نشده اما کرامت بیمار و تهیه امکانات رفاهی قید شده است که می توان از آن در اهمیت توجه به همراهان بیمار بهره جست. با این حال خلأ قانونی در این زمینه کاملا محسوس است. البته شهرداری تهران تعدادی همراهسرا آماده کرده اما فارغ ازین که کافی نیست و احتمالا رزرو آن بسیار سخت است، هنوز مشخص نیست افزایش و تصدی آن ها وظیفه وزارت بهداشت است یا شهرداری!
🔹این یک حادثه است که ممکن است خطای فردی والدین عامل اصلی آن باشد اما اصل ماجرا یعنی توزیع ناعادلانه پزشک و فقدان رویه عادلانه برخورد با بیماران و همراهان شهرستانی را پاک نمی کند.
🔸شاید آن کودک یکساله اگر بداند دیگر پدر و مادری ندارد، ترجیح دهد که هیچگاه بهبود نیابد و شاید همه اقوام آن خانواده اکنون به این می اندیشند که اگر کودک را در شهرستان از دست می دادند، حداقل والدین زنده بودند و این افکار، ادراک عدالت اجتماعی را به چالش خواهد کشید و فرآیند شکل گیری ادراک عدالت اجتماعی معطل کشف حقیقت و یافتن مقصر نمی ماند!
@ahmad_olyaei
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن(۴)
«اقامه جمعی عدالت»
🔹تفاوت های اولیه میان انسان ها از جنس تبعیض منفی نیست و قرارست نظام اجتماعی که مملو از تفاوت هاست، بستری برای آزمایش انسان باشد؛ «وَهُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلَائِفَ الْأَرْضِ وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ» (انعام، ۱۶۵). انسان باید آزموده شود که چه مقدار جبران کننده نداشته های انسان دیگر است.
🔸بنظر می رسد اساسا قرآن نگاه اجتماعی به انسان دارد و انسان را در بستر جامعه تفسیر می کند، می شناسد و برایش حکم صادر می کند. گویی زمان تولد این تفاوت ها در جامعه و تولد عدالت اجتماعی دقیقا یک زمان است چراکه قرارست انسان در کنار انسان عدالت اجتماعی را بسط دهد آنجا که می گوید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» (حدید، ۲۵). در اینجا انسان به تنهایی اقامه قسط نمی کند بلکه «ناس» با همه معنای جمعی اش این مهم را بر عهده دارد. لذا تفاوت ها به ساخت مفهوم جمعی ناس که اقامه کننده عدالت اند کمک می کند.
🔹و این گویی با اصالت جامعه در قرآن نیز همخوانی دارد. شهید مطهری معتقد است با توجه به آیاتی که در آن ها جامعه و امت مخاطب قرار گرفته (بقره: ۱۳۴ و ۱۴۱) ، آیاتی که برای امت ها فاعلیت و اراده تغییر سرنوشت قائلند (رعد: ۱۱) و آیاتی که برای جوامع صفاتی مانند «اجل»(اعراف: ۳۴)، «سرنوشت»(جاثیه: ۲۸)، «شعور و طرز تفکر» (انعام: ۱۰۸)؛، «طاعت و معصیت» (یونس: ۴۷) که لازمه آن تشخص و وجود حقیقی داشتن جامعه است، ترسیم می کنند، می توان به این نتیجه رسید که جامعه یک اصالت و یک وجود حقیقی دارد.
@ahmad_olyaei
رمضان و یادداشت های عدالت در قرآن (۵)
«درآمدی بر نظریه تکمیل در حل مسأله عدالت»
🔹همه می دانیم عدالت اجتماعی با عدالت فردی متفاوت است. عدالت اجتماعی یک وجه جمعی دارد با این توضیح که سه رکنِ الف) انسان ها در یک جمع شکل گرفته، ب) خیرات اجتماعی با همان وجه جمعی و تکثراتش و ج) تنازعاتی که بر سر آن خیرات و مواهب اجتماعی رخ می دهد که آن تنازعات نیز متکثر بوده و خاصیت جمع بودگی دارد، ارکان مسأله عدالت اجتماعی هستند. همین وجه جمعی بودن مسأله عدالت، می طلبد که نگاه حلی در مسأله عدالت نیز یک روح جمعی داشته باشد. این را شاید بتوان «تکمیل» نامید. تکمیل قطعات یک پازل که گویی هر عضو جامه به مثابه یک قطعه وقتی در کنار هم قرار می گیرند، عدالت اجتماعی را بهبود می بخشند.
🔸بنظر می رسد این نگاه، قابل برداشت از قرآن کریم باشد.
آیه ۱۳ سوره حجرات می فرماید: «یا أَیهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا».
یا در آیه ۱۱۸ سوره هود می خوانیم: «وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً ، وَلَا يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ».
همچنین تفاوت شاکله ها در آیه «قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِيلًا» (اسراء، آیه۸۴) نیز اشاره به تفاوت هایی دارد که قرار است در کنار یکدیگر، کاری جمعی انجام دهند و خلأهای هم را پر کنند. همین نگاه را می توان در مسأله زوجیت ملاحظه کرد.
@ahmad_olyaei
📣 پس از پایان فصل اول درسگفتار عدالت اجتماعی با ارائه استاد احمد واعظی، اکنون صوت های این درسگفتار در دسترس قرار گرفته است؛
جلسه اول؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei01
جلسه دوم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei02
جلسه سوم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei03
جلسه چهارم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei04
جلسه پنجم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei05
جلسه ششم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei06
جلسه هفتم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei07
جلسه هشتم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei08
جلسه نهم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei09
جلسه دهم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei10
جلسه یازدهم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei11
جلسه دوازدهم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei12
جلسه سیزدهم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei13
جلسه چهاردهم؛
http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei14
✍ این درسگفتار در چهارده جلسه به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعیِ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ برگزار شد. انشاءالله فصل دوم بزودی برگزار خواهد شد.
🟩با تشکر از؛
🔸مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ
🔸اداره پژوهش پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
🔸و تشکر ویژه از حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی
https://eitaa.com/edalateejtemaei
@ahmad_olyaei
#معرفی_مقاله
#حضرت_خدیجه_سلام_الله_علیها
✍ این چند مقاله، از جدیدترین مقالات علمی پژوهشی منتشر شده در باب حضرت خدیجه علیها السلام است. (لینک دانلود قرار داده شد)
🔹نگاهی به زندگی نامه معنوی حضرت خدیجه
https://ensani.ir/fa/article/download/531478
🔹شیوه همسرداری حضرت خدیجه در سه حوزه فرهنگی، روانشناختی و رفتاری
https://ensani.ir/fa/article/download/546121
🔹واکاوی معنا شناختی "وفاداری" به مثابه یک فضیلت اخلاقی با مطالعه موردی در زندگانی ام المومنین خدیجه کبری علیها سلام
https://ensani.ir/fa/article/download/515115
🔹بررسی و تبیین نقش سیاسی حضرت خدیجه (علیها سلام) در گسترش اسلام(مقاله علمی وزارت علوم)
https://ensani.ir/fa/article/download/485702
🔹بررسی مقاله «عایشه»در دائره المعارف قرآن الیور لیمن (پیرامون ازدواج های پیامبر با حضرت خدیجه و عایشه)
https://ensani.ir/fa/article/download/512956
🔹قطره ای از دریای فضایل حضرت خدیجه (علیها السلام)(مقاله ترویجی حوزه)
https://ensani.ir/fa/article/download/453686
@ahmad_olyaei
رمضان و یادداشتهای عدالت در قرآن (۶)
«حرکت جمعی و تمدنی بسط عدالت»
🔹بیان شد که عدالت اجتماعی در قرآن در یک زمینه ی جمعی معنا پیدا می کند و انسان ها در کنار یکدیگر اقامه عدالت (حدید؛ ۲۵) می کنند.
🔸این نگاه به عدالت اجتماعی از قرآن با رویکرد تمدنی نیز سازگار است. کلان نگری، انسان اجتماعی و ساخت جمعی جامعه، بخش هایی از رویکرد تمدنی هستند که در بسط عدالت اجتماعی نیز فهم می شوند. می توان اینگونه گفت که بسط جمعی عدالت در جامعه ذیل نظریه تکمیل (تکمیل تفاوت های یکدیگر یا تکمیل تفاوت انسانی توسط انسان دیگر) به احیای تمدن قرآنی کمک می کند.
🔹شاید بتوان از آیه ۱۰۴ سوره آل عمران (وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ) با تأکیدی که بر حرکت امت _نه فرد_ به سمت خیر دارد، برای فهم آن حرکت جمعی بهره برد. همچنین آیه «وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى»(مائده؛ ۲).
🔸اساسا عدالت اجتماعی یک فرایند و تغییر است از وضعیتی که در آن ظلم وجود دارد به سمت وضعیتی که قرار است در آن ظلم به حداقل و صفر برسد. با این نگاه اگر به آیه «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد؛ ۱۱) بنگریم باز هم حرکت «قوم» لازم است برای تغییر.
@ahmad_olyaei
یاداشت های تبلیغی رمضان در مینسک(۱)؛ معرفی بلاروس
🔹مینسک پایتخت بلاروس است. کشوری در اروپای شرقی با طبیعتی زیبا و سرسبز. بلاروس با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی هممرز است و مردم به زبان روسی صحبت می کنند. البته زبان بلاروسی با روسی تفاوت هایی دارد اما زبان نسل جدید و سیستم اداری اینجا دیگر، روسی ست. بلاروس در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، استقلال خود را بهعنوان جمهوری بلاروس در ۱۹۹۱ اعلام کرد.
🔸درپی مناقشات مرزی روسیه با اوکراین، لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس قویا حمایت خود از روسیه را اعلام کرد و همین امر باعث آغاز تحریم ها درین کشور شد.
🔹جمعیت کشور بلاروس حدود ده میلیون نفر است یعنی شاید کمتر از تهران. این کشور بسیار پرآب و باتلاقی ست و حدود یازده هزار دریاچه دارد.
🔸بیشتر مذهبیها به کلیسای ارتدوکس شرقی پایبند هستند و کلیسای کاتولیک نیز در نواحی غربی (۷ درصد کل جمعیت) پیروانی دارد. پیروان این کلیسا پیشوای اصلی خود را اسقف اعظم قسطنطنیه (استانبول) - و نه یک پاپ - میدانند، اگر چه عملاً بسیاری از کلیساهای آن (مانند کلیسای ارتدکس روسیه و کلیسای ارتدکس یونان) بهصورت مستقل توسط اسقف و پدران خود هدایت میشوند.
🔹جنبههای خاص فرهنگ بلاروس به دلیل روسی شدن آن، در طول زمان از دست رفتهاست.
@ahmad_olyaei
یادداشت های تبلیغی رمضان در مینسک (۲)؛ اسلام در بلاروس
🔹اسلام در بلاروس دارای سابقه طولانی میباشد. تا سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از صد و بیست هزار مسلمان در بلاروس زندگی میکند که بیست هزار نفر آنان شیعه هستند. از سال ۱۳۸۴ شمسی مفتی مسلمانان بلاروس بر عهده ابوبکر شعبانوویچ میباشد که اکنون مدیر و امام مسجد جامع بزرگ شهر مینسك است.
🔸این مسجد حدود پانصد سال قدمت دارد اما به طور کامل بازسازی و با حضور الكساندر لوكاشنكو رئیس جمهوری این كشور، رجب طیب اردوغان همتای تركیه ای وی و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵ شمسی گشایش یافت.
🔹علیرغم نگاه هایی که ممکن است در باب دین گریزی یا اسلامگریزی وجود داشته باشد، به طور میانگین هفته ای یک نفر (به قول خود مفتی سه نفر) در این مسجد به دین اسلام تشرف پیدا می کنند. در طول ماه رمضان هر شب سفره افطار در اینجا برقرار است. و امام های متعددی از این مسجد برای تبلیغ ماه رمضان به سراسر بلاروس رفته اند.
🔸با آقای شعبانوویچ که مفتی اعظم بلاروس نیز هست دیدار داشتم (درین باره انعکاسی جداگانه در سایت خبرگزاری حوزه و سایت ابنا داده شده است؛
🌐https://hawzahnews.com/xcM9n
🌐https://fa.abna24.com/story/1448863)
🔹اقای شعبانوویچ اهل تعامل است و در جلسات و برنامه ها شرکت می کند، با بزرگان ادیان دیگر گفتگو می کند و حتی یک برنامه ثابت در تلویزیون بلاروس هم دارند. آنها برنامه ویژه ای با قصد مسلمان کردن دیگران ندارند بلکه با «تعامل» و «ارتباط» فقط سعی می کنند از خود وجهه خوبی نشان دهند.
@ahmad_olyaei
یادداشتهای تبلیغی رمضان در مینسک (۳)؛ روز قدس
🔹زمانی که خارج از کشور هستید به مراتب میزان تأثیرگذاری و نفوذ دیدگاه های ایران در جهان را متفاوت خواهید دید؛ هنگامی که روز قدس در کشوری مانند بلاروس، سفرا، دیپلمات ها و اندیشمندان گرد هم می آیند و برای مسأله فلسطین گفتگو می کنند. و زیباتر و غرورانگیزتر آنجاست که بیشتر سخنرانان در ارائه خود، نقش امام خمینی و ایران را در باب روز قدس و حمایت از فلسطین صراحتا بیان میدارند.
🔸شاید در ذهن ما اینگونه بگذرد که تأثیر این جلسات یا راهپیمایی ها یا محکوم کردن ها در حل مسأله فلسطین چیست اما باید بدانیم شرط اول حل مسأله ای در سطح جهانی با این پیچیدگی تبدیل آن به گفتمان است؛ همانطور که رهبری فرمودند هدف باید «ایجاد فضای فکری و گفتمان عمومی در جهان اسلام، درباره اولویت قضیه فلسطین» باشد. این فضای فکری اکنون در بسیاری از ملت ها و حتی دولت ها شکل گرفته است و ان شاءالله بزودی به مرحله عمل می رسد.
🔹در این جلسه که بیشتر سفرا حضور داشتند، در باب عدالت جهانی صحبت کردم، حدیث «من أصبح و لم یهتم...» را توضیح دادم و از مثال «جامعه جهانی به مثابه کشتی» استفاده کرده و گفتم اگر بی تفاوت باشیم، روزی نوبت همه میرسد.
🔸این مراسم به میزبانی سفارت ایران در بلاروس برگزار شد و برخی سفرا، نماینده ادیان و اندیشمندان بلاروسی صحبت کردند.
@ahmad_olyaei
یادداشت های تبلیغی رمضان در مینسک(۴)؛ دانشجوی ایرانی، اقتصاد و تبلیغ
🔹آمار های غیر رسمی حکایت ازین دارد که حدود پنجاه هزار دانشجوی ایرانی در خارج از ایران تحصیل می کنند. ظرفیت عجیبی که می توان برای آن ها برنامه ریزی کرد.
🔸اینجا در بلاروس حدود دویست دانشجوی ایرانی تحصیل میکنند که بیشتر آن ها در رشته دندانپزشکی و پزشکی هستند. بسیاری از آنها با اعتقادات مذهبی و نظام جمهوری اسلامی همراهند اما وقتی با آن ها صحبت می کنیم می بینیم شرایط اقتصادی در نگاه های آن ها بی تأثیر نیست.
🔹هزینه تحصیل عمده این دانشجویان را خانواده های آنان در ایران تأمین می کنند. بعضی از آن ها سال ۹۶ که دلار زیر پنج هزار تومان بوده اینجا دانشجو شدند و سالی حدود دو هزار دلار برای تحصیل می دادند. یعنی خانواده ها در ایران حدود ده میلیون تومان برای آن ها هزینه می کردند. اما الان که نیمه راه هستند همان عدد در ایران دوازده برابر شده است و خانواده آن ها و خودشان را بشدت در تنگنا قرار داده است.
🔸رفتارهای دینی همیشه ناشی از عوامل معرفتی (اعتقاد و علم و ...) نیست و بیشتر موارد ناشی از عوامل غیر معرفتی (مانند رسانه، خانواده، ویژگی های فردی، تأثیر فشار اقتصادی و ...) است. مبلغ به ویژه در تبلیغ بین الملل باید به این عوامل غیر معرفتی توجه زیادی داشته باشد.
🔹توجه به تأثیر عوامل غیر معرفتی در مخاطب، منحصر در تبلیغ بین الملل نیست بلکه در داخل کشور هم بسیار پیش میآید که فرد تحت تأثیر این عوامل، رفتار یا کنشی متفاوت از رفتار مطلوب دینی از او سر می زند.
🔸با این حال، در اینجا بسیارند دانشجویانی که در برابر تأثیر عامل اقتصادی بر نگرش های دینی و سیاسی خود مقاومت می کنند و همچنان به عنوان یک مسلمان ایرانی، خوب زندگی کرده و خوب می درخشند.
@ahmad_olyaei
1_10676833031.MP3
13.31M
#صوت
#فلسطین
✍ این ارائه کوتاه، ارائه دکتر مختار شیخ حسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در هم اندیشی قدس الأمة که پنجشنبه ۱۶ فروردین برگزار شد، است. بحث تفاوت مسألهبودگی قضیه فلسطین درنظر دولتها و ملتها در جهان عرب و ایران را تبیین می کند. پیشنهاد می شود گوش دهید.
🌐کانال رادیو پژوهش جهت شنیدن بقیه ارائه ها در این نشست؛
https://eitaa.com/isca_seda/8018
@ahmad_olyaei
یادداشتهای تبلیغی رمضان در مینسک (۵)؛ دانشجویان انجمن اسلامی
🔹اینجا دانشجویانی دارد که انسان بدانها غبطه می خورد. حفظ دین و به نوعی زیست مذهبی در شرایطی که برای ما در ایران مهیاست شاید خیلی هنر نباشد اما برای دانشجویانی که همه چیز از نوع بدش برای آن ها حاضر است و محیط مذهبی نیز موجود ندارد، واقعا ستودنی ست.
🔸دانشجویانی که نه تنها تلاش میکنند دین خود را حفظ کنند، گرد هم آمده و در نگهداشت و ارتقای عرق دینی و حتی علاقمندی دوستان خود به نظام میکوشند.
🔹یکی از علقه هایی که این عزیزان را حفظ کرده است، محبت اهل بیت علیهم السلام است. در شهری که شب ها زیست شبانه آغاز می شود و مظاهر لذت چشم نوازی میکند، این دانشجویان در محلی بنام بیت الزهرا سلام الله علیها در مناسبتها گرد هم می آیند و برای شهادت یا ولادت حضرات معصومین علیهم السلام برنامه میگیرند.
سعی میکنند با برنامه هایی مانند دورهمی و فوتبال و ...، دیگر دانشجویان را نیز به بیت الزهرا جذب کنند.
🔸فارغ از اینکه در ایران باید برنامه ریزی دقیق و دائمی برای ارتباط حضوری طلاب کارآمد، با این دانشجویان وجود داشته باشد، میبایست در نهادهای مرتبط با تبلیغ بینالملل فرایند پشتیبانی علمی و محتوایی ازینها نیز صورت گیرد.
پ.ن: تصویر اول مربوط به اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ویتبسک (شهر دیگری در بلاروس) در بیت الزهرای مینسک.
تصویر دوم مربوط به مراسم احیا با دانشجویان
@ahmad_olyaei