eitaa logo
احمد اولیایی
529 دنبال‌کننده
213 عکس
59 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
📣 پس از پایان فصل اول درسگفتار عدالت اجتماعی با ارائه استاد احمد واعظی، اکنون صوت های این درسگفتار در دسترس قرار گرفته است؛ جلسه اول؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei01 جلسه دوم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei02 جلسه سوم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei03 جلسه چهارم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei04 جلسه پنجم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei05 جلسه ششم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei06 جلسه هفتم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei07 جلسه هشتم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei08 جلسه نهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei09 جلسه دهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei10 جلسه یازدهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei11 جلسه دوازدهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei12 جلسه سیزدهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei13 جلسه چهاردهم؛ http://dte.bz/Edalat_Ejtemaei14 ✍ این درسگفتار در چهارده جلسه به همت گروه مطالعات عدالت اجتماعیِ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز و زمستان ۱۴۰۲ برگزار شد. ان‌شاءالله فصل دوم بزودی برگزار خواهد شد. 🟩با تشکر از؛ 🔸مرکز همکاری های علمی و بین الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ 🔸اداره پژوهش پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی 🔸و تشکر ویژه از حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی https://eitaa.com/edalateejtemaei @ahmad_olyaei
✍ این چند مقاله، از جدیدترین مقالات علمی پژوهشی منتشر شده در باب حضرت خدیجه علیها السلام است. (لینک دانلود قرار داده شد) 🔹نگاهی به زندگی نامه معنوی حضرت خدیجه https://ensani.ir/fa/article/download/531478 🔹شیوه همسرداری حضرت خدیجه در سه حوزه فرهنگی، روان‌شناختی و رفتاری https://ensani.ir/fa/article/download/546121 🔹واکاوی معنا شناختی "وفاداری" به مثابه یک فضیلت اخلاقی با مطالعه موردی در زندگانی ام المومنین خدیجه کبری علیها سلام https://ensani.ir/fa/article/download/515115 🔹بررسی و تبیین نقش سیاسی حضرت خدیجه (علیها سلام) در گسترش اسلام(مقاله علمی وزارت علوم) https://ensani.ir/fa/article/download/485702 🔹بررسی مقاله «عایشه»در دائره المعارف قرآن الیور لیمن (پیرامون ازدواج های پیامبر با حضرت خدیجه و عایشه) https://ensani.ir/fa/article/download/512956 🔹قطره ای از دریای فضایل حضرت خدیجه (علیها السلام)(مقاله ترویجی حوزه) https://ensani.ir/fa/article/download/453686 @ahmad_olyaei
رمضان و یادداشت‌های عدالت در قرآن (۶) «حرکت جمعی و تمدنی بسط عدالت» 🔹بیان شد که عدالت اجتماعی در قرآن در یک زمینه ی جمعی معنا پیدا می کند و انسان ها در کنار یکدیگر اقامه عدالت (حدید؛ ۲۵) می کنند. 🔸این نگاه به عدالت اجتماعی از قرآن با رویکرد تمدنی نیز سازگار است. کلان نگری، انسان اجتماعی و ساخت جمعی جامعه، بخش هایی از رویکرد تمدنی هستند که در بسط عدالت اجتماعی نیز فهم می شوند. می توان اینگونه گفت که بسط جمعی عدالت در جامعه ذیل نظریه تکمیل (تکمیل تفاوت های یکدیگر یا تکمیل تفاوت انسانی توسط انسان دیگر) به احیای تمدن قرآنی کمک می کند. 🔹شاید بتوان از آیه ۱۰۴ سوره آل عمران (وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ) با تأکیدی که بر حرکت امت _نه فرد_ به سمت خیر دارد، برای فهم آن حرکت جمعی بهره برد. همچنین آیه «وَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى»(مائده؛ ۲). 🔸اساسا عدالت اجتماعی یک فرایند و تغییر است از وضعیتی که در آن ظلم وجود دارد به سمت وضعیتی که قرار است در آن ظلم به حداقل و صفر برسد. با این نگاه اگر به آیه «إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ»(رعد؛ ۱۱) بنگریم باز هم حرکت «قوم» لازم است برای تغییر. @ahmad_olyaei
یاداشت های تبلیغی رمضان در مینسک(۱)؛ معرفی بلاروس 🔹مینسک پایتخت بلاروس است. کشوری در اروپای شرقی با طبیعتی زیبا و سرسبز‌. بلاروس با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی هم‌مرز است و مردم به زبان روسی صحبت می کنند. البته زبان بلاروسی با روسی تفاوت هایی دارد اما زبان نسل جدید و سیستم اداری اینجا دیگر، روسی ست. بلاروس در پی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، استقلال خود را به‌عنوان جمهوری بلاروس در ۱۹۹۱ اعلام کرد. 🔸درپی مناقشات مرزی روسیه با اوکراین، لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس قویا حمایت خود از روسیه را اعلام کرد و همین امر باعث آغاز تحریم ها درین کشور شد. 🔹جمعیت کشور بلاروس حدود ده میلیون نفر است یعنی شاید کمتر از تهران. این کشور بسیار پرآب و باتلاقی ست و حدود یازده هزار دریاچه دارد. 🔸بیشتر مذهبی‌ها به کلیسای ارتدوکس شرقی پایبند هستند و کلیسای کاتولیک نیز در نواحی غربی (۷ درصد کل جمعیت) پیروانی دارد. پیروان این کلیسا پیشوای اصلی خود را اسقف اعظم قسطنطنیه (استانبول) - و نه یک پاپ - می‌دانند، اگر چه عملاً بسیاری از کلیساهای آن (مانند کلیسای ارتدکس روسیه و کلیسای ارتدکس یونان) به‌صورت مستقل توسط اسقف و پدران خود هدایت می‌شوند. 🔹جنبه‌های خاص فرهنگ بلاروس به دلیل روسی شدن آن، در طول زمان از دست رفته‌است. @ahmad_olyaei
یادداشت های تبلیغی رمضان در مینسک (۲)؛ اسلام در بلاروس 🔹اسلام در بلاروس دارای سابقه طولانی می‌باشد. تا سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از صد و بیست هزار مسلمان در بلاروس زندگی می‌کند که بیست هزار نفر آنان شیعه هستند. از سال ۱۳۸۴ شمسی مفتی مسلمانان بلاروس بر عهده ابوبکر شعبانوویچ می‌باشد که اکنون مدیر و امام مسجد جامع بزرگ شهر مینسك است. 🔸این مسجد حدود پانصد سال قدمت دارد اما به طور کامل بازسازی و با حضور الكساندر لوكاشنكو رئیس جمهوری این كشور، رجب طیب اردوغان همتای تركیه ای وی و هیاتی از جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵ شمسی گشایش یافت. 🔹علیرغم نگاه هایی که ممکن است در باب دین گریزی یا اسلام‌گریزی وجود داشته باشد، به طور میانگین هفته ای یک نفر (به قول خود مفتی سه نفر) در این مسجد به دین اسلام تشرف پیدا می کنند. در طول ماه رمضان هر شب سفره افطار در اینجا برقرار است. و امام های متعددی از این مسجد برای تبلیغ ماه رمضان به سراسر بلاروس رفته اند. 🔸با آقای شعبانوویچ که مفتی اعظم بلاروس نیز هست دیدار داشتم (درین باره انعکاسی جداگانه در سایت خبرگزاری حوزه و سایت ابنا داده شده است؛ 🌐https://hawzahnews.com/xcM9n 🌐https://fa.abna24.com/story/1448863) 🔹اقای شعبانوویچ اهل تعامل است و در جلسات و برنامه ها شرکت می کند، با بزرگان ادیان دیگر گفتگو می کند و حتی یک برنامه ثابت در تلویزیون بلاروس هم دارند. آنها برنامه ویژه ای با قصد مسلمان کردن دیگران ندارند بلکه با «تعامل» و «ارتباط» فقط سعی می کنند از خود وجهه خوبی نشان دهند. @ahmad_olyaei
یادداشت‌های تبلیغی رمضان در مینسک (۳)؛ روز قدس 🔹زمانی که خارج از کشور هستید به مراتب میزان تأثیرگذاری و نفوذ دیدگاه های ایران در جهان را متفاوت خواهید دید؛ هنگامی که روز قدس در کشوری مانند بلاروس، سفرا، دیپلمات ها و اندیشمندان گرد هم می آیند و برای مسأله فلسطین گفتگو‌‌ می کنند. و زیباتر و غرورانگیزتر آنجاست که بیشتر سخنرانان در ارائه خود، نقش امام خمینی و ایران را در باب روز قدس و حمایت از فلسطین صراحتا بیان می‌دارند. 🔸شاید در ذهن ما اینگونه بگذرد که تأثیر این جلسات یا راهپیمایی ها یا محکوم کردن ها در حل مسأله فلسطین چیست اما باید بدانیم شرط اول حل مسأله ای در سطح جهانی با این پیچیدگی تبدیل آن به گفتمان است؛ همانطور که رهبری فرمودند هدف باید «ایجاد فضای فکری و گفتمان عمومی در جهان اسلام، درباره اولویت قضیه فلسطین» باشد. این فضای فکری اکنون در بسیاری از ملت ها و حتی دولت ها شکل گرفته است و ان شاءالله بزودی به مرحله عمل می رسد. 🔹در این جلسه که بیشتر سفرا حضور داشتند، در باب عدالت جهانی صحبت کردم، حدیث «من أصبح و لم یهتم...» را توضیح دادم و از مثال «جامعه جهانی به مثابه کشتی» استفاده کرده و گفتم اگر بی تفاوت باشیم، روزی نوبت همه می‌رسد. 🔸این مراسم به میزبانی سفارت ایران در بلاروس برگزار شد و برخی سفرا، نماینده ادیان و اندیشمندان بلاروسی صحبت کردند. @ahmad_olyaei
یادداشت های تبلیغی رمضان در مینسک(۴)؛ دانشجوی ایرانی، اقتصاد و تبلیغ 🔹آمار های غیر رسمی حکایت ازین دارد که حدود پنجاه هزار دانشجوی ایرانی در خارج از ایران تحصیل می کنند. ظرفیت عجیبی که می توان برای آن ها برنامه ریزی کرد. 🔸اینجا در بلاروس حدود دویست دانشجوی ایرانی تحصیل می‌کنند که بیشتر آن ها در رشته دندانپزشکی و پزشکی هستند. بسیاری از آن‌ها با اعتقادات مذهبی و نظام جمهوری اسلامی همراهند اما وقتی با آن ها صحبت می کنیم می بینیم شرایط اقتصادی در نگاه های آن ها بی تأثیر نیست. 🔹هزینه تحصیل عمده این دانشجویان را خانواده های آنان در ایران تأمین می کنند. بعضی از آن ها سال ۹۶ که دلار زیر پنج هزار تومان بوده اینجا دانشجو شدند و سالی حدود دو هزار دلار برای تحصیل می دادند. یعنی خانواده ها در ایران حدود ده میلیون تومان برای آن ها هزینه می کردند. اما الان که نیمه راه هستند همان عدد در ایران دوازده برابر شده است و خانواده آن ها و خودشان را بشدت در تنگنا قرار داده است. 🔸رفتارهای دینی همیشه ناشی از عوامل معرفتی (اعتقاد و علم و ...) نیست و بیشتر موارد ناشی از عوامل غیر معرفتی (مانند رسانه، خانواده، ویژگی های فردی، تأثیر فشار اقتصادی و ...) است. مبلغ به ویژه در تبلیغ بین الملل باید به این عوامل غیر معرفتی توجه زیادی داشته باشد. 🔹توجه به تأثیر عوامل غیر معرفتی در مخاطب، منحصر در تبلیغ بین الملل نیست بلکه در داخل کشور هم بسیار پیش می‌آید که فرد تحت تأثیر این عوامل، رفتار یا کنشی متفاوت از رفتار مطلوب دینی از او سر می زند. 🔸با این حال، در اینجا بسیارند دانشجویانی که در برابر تأثیر عامل اقتصادی بر نگرش های دینی و سیاسی خود مقاومت می کنند و همچنان به عنوان یک مسلمان ایرانی، خوب زندگی کرده و خوب می درخشند. @ahmad_olyaei
1_10676833031.MP3
13.31M
✍ این ارائه کوتاه، ارائه دکتر مختار شیخ حسینی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در هم اندیشی قدس الأمة که پنج‌شنبه ۱۶ فروردین برگزار شد، است. بحث تفاوت مسأله‌بودگی قضیه فلسطین درنظر دولت‌ها و ملت‌ها در جهان عرب و ایران را تبیین می کند. پیشنهاد می شود گوش دهید. 🌐کانال رادیو پژوهش جهت شنیدن بقیه ارائه ها در این نشست؛ https://eitaa.com/isca_seda/8018 @ahmad_olyaei
یادداشت‌های تبلیغی رمضان در مینسک (۵)؛ دانشجویان انجمن اسلامی 🔹اینجا دانشجویانی دارد که انسان بدان‌ها غبطه می خورد. حفظ دین و به نوعی زیست مذهبی در شرایطی که برای ما در ایران مهیاست شاید خیلی هنر نباشد اما برای دانشجویانی که همه چیز از نوع بدش برای آن ها حاضر است و محیط مذهبی نیز موجود ندارد، واقعا ستودنی ست. 🔸دانشجویانی که نه تنها تلاش می‌کنند دین خود را حفظ کنند، گرد هم آمده و در نگهداشت و ارتقای عرق دینی و حتی علاقمندی دوستان خود به نظام می‌کوشند. 🔹یکی از علقه هایی که این عزیزان را حفظ کرده است، محبت اهل بیت علیهم السلام است. در شهری که شب ها زیست شبانه آغاز می شود و مظاهر لذت چشم نوازی می‌کند، این دانشجویان در محلی بنام بیت الزهرا سلام الله علیها در مناسبت‌ها گرد هم می آیند و برای شهادت یا ولادت حضرات معصومین علیهم السلام برنامه می‌گیرند. سعی می‌کنند با برنامه هایی مانند دورهمی و فوتبال و ...، دیگر دانشجویان را نیز به بیت الزهرا جذب کنند. 🔸فارغ از اینکه در ایران باید برنامه ریزی دقیق و دائمی برای ارتباط حضوری طلاب کارآمد، با این دانشجویان وجود داشته باشد، می‌بایست در نهادهای مرتبط با تبلیغ بین‌الملل فرایند پشتیبانی علمی و محتوایی ازین‌ها نیز صورت گیرد. پ.ن: تصویر اول مربوط به اعضای انجمن اسلامی دانشجویان ویتبسک (شهر دیگری در بلاروس) در بیت الزهرای مینسک. تصویر دوم مربوط به مراسم احیا با دانشجویان @ahmad_olyaei
یادداشت‌های تبلیغی رمضان در مینسک (۶)؛ دفاع مقدس 🔹ما درون ایران شاید اینگونه فکر کنیم که مفاهیمی مانند مقاومت، دفاع مقدس، شهدا و مانند اینها یک مفهوم اسلامی یا شیعی یا ایرانی ست و حال آنکه این مفهوم را می توان در کشورهای دیگر مانند بلاروس هم دید. 🔸بلاروس در جنگ جهانی دوم حدود دو میلیون کشته داده است که همه در مقابل هجوم آلمان نازی و در بستر مقاومت بوده است. زمانیکه از موزه جنگ بلاروس بازدید کردم، کاملا واضح بود که پیام اصلی موزه، دفاع مقدس است. دفاعی که تا آخرین لحظه و تا پای جان در مقابل دشمن رخ داده است. 🔹عبارات متعددی شبیه مفهوم «شهدا زنده اند» که مفهوم تقدس بخش این مبارزه است، در سراسر موزه به چشم می خورد. 🔸در سراسر شهر مینسک یادبود کشته شدگان وجود دارد و مردم به زیارت آنان می روند. گل برده و شمع روشن می کنند. 🔹نکته دیگر، مفهوم «مادر شهید یا همسر شهید» است که برجسته سازی آن هم در موزه و هم سطح شهر دیده می‌شود. 🔸در تبلیغ بین الملل (برای مخاطب غیر ایرانی) و ارتباطات بین المللی فرهنگی استفاده از این مفهوم مشترک، احساس و زبان مشترک ایجاد می‌کند و حتی می‌تواند یک استراتژی برای تقویت جبهه مقاومت جهانی در برابر استکبار باشد. و البته منحصر در تبلیغ خارج نیست. مبلغان درون کشور نیز می توانند مفاهیم مشترک و دارای اهمیت محل تبلیغ را بیابند و محتوا را با تکیه بر آن ببندند. پ.ن: تصویر۱:یادبود کشته شدگان و یک خلبان با نماد مادران آن ها (حجاب هم دارند جالب است) تصویر۲:موزه جنگ، نام کشته شدگان و تعداد ذکر شده تصویر۳: یک یادبود و قبور در مرکز شهر تصویر۴:ورودی موزه جنگ @ahmad_olyaei
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
❇️ از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه ✴️ برخی از مهمترین عناوین دیده‌بان ۵۰ 🖇 کوچ از علم به عشق؛ میراث عماد؛ 📌سردبیر 🖇 در رثای روشنفکر تراز انقلاب اسلامی؛ 📌محسن الویری 🖇 مبناگرایی در عین ساختارشکنی؛ 📌سید عباس صالحی 🖇 در تکاپوی عدالت‌طلبی فرهنگی؛ 📌احمد اولیایی 🖇 فرار از ماکیاولیسم مذهبی؛ 📌محسن ابراهیمی 🖇 عماد علوم اجتماعی انقلاب اسلامی؛ 📌علی اصغر اسلامی‌تنها 🖇 آشتی پست‌مدرنیسم با الهیات؛ 📌حسیب احسانی 🖇 موتور محرکه طراحی مُد؛ 📌ناهید موسوی 🆔 @Didebane_Andisheh
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
دکتر احمد اولیایی.mp3
11.9M
💠 عدالت‌خواهی مرحوم افروغ 🎧 دکتر ❇️ ویژه‌نامه بررسی اندیشه مرحوم عماد افروغ 🌹 با ما همراه باشید! 🆔 @didebane_andisheh
📣رویداد آموزشی پژوهشی پیوست نگاری عدالت اجتماعی @ahmad_olyaei
🔸نظریه عدالت از منظر اسلامی [فارابی، ملاصدرا] 🕐ساعت ۱۳ تا ۱۵ 📅پنحشنبه ۳۰ فرودین 🛑این کلاس در بستر گوگل میت برگزار می‌شود. برای حضور در دوره به آیدی @ibesohom در پیام‌رسان تلگرام یا بله پیام دهید. بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) @ahmad_olyaei