eitaa logo
احمد اولیایی
525 دنبال‌کننده
200 عکس
53 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
«امام خمینی ره، انقلاب اسلامی و عدالت اجتماعی» 🔹 امام رحمت الله علیه چگونه به مسأله عدالت هویت بخشید؟ 🔹 رابطه انقلاب اسلامی و عدالت چگونه است؟ 🔹چرا اندیشمندان اسلامی بعد از انقلاب به مسأله چگونگی عدالت پرداختند؟ 🔹مقام معظم رهبری چگونه گفتمان عدالت را تقویت کردند؟ 🔹وضعیت عدالت اکنون چگونه است؟ 🌐 سایت الف 🎙احمد اولیایی 🗓 ۱۵ خرداد۱۴۰۳ (بمناسبت رحلت حضرت امام) ◀️مطالعه در سایت الف؛ https://www.alef.ir/news/4030315009.html @ahmad_olyaei
✍احتمالا در افواه عمومی، همه قالیباف و جلیلی را در جبهه انقلاب می دانند یا حداقل در این انتخابات اینگونه اعتبار می کنند. خب پس اگر قرار باشد به یکی رای دهیم به کدام بهتر است؟ بنظر می رسد معنای اینکه هر دو در جبهه انقلاب هستند، این است که از شاخص های کیفی مانند انقلابی، ضد فساد بودن، استکبار ستیز بودن، تمدنی بودن، و مانند آن باید اکنون عبور کرد. نه به این معنا که این شاخص ها را کنار بگذاریم، بلکه عبور به این معنا که هر دو، سطح قابل قبولی از شاخص های کیفی را دارند. پس از این عبور، باید به سمت شاخص «کارنامه» و «رزومه ی متناسب با پست رئیس قوه مجریه (اجرا)» رفت که آنوقت اتفاقا تعیین مصداق راحت تر و واضح تر است. انتخاب سخت نخواهد بود. https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1718017821526443276 @ahmad_olyaei
📣کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» از چاپ خارج شد. 🔹کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» اثر تازه حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی در عرصه عدالت اجتماعی از چاپ خارج شد. 🔸این کتاب حاصل فصل اول درسگفتار‌های عدالت اجتماعی است که توسط گروه مطالعات عدالت اجتماعیِ پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پاییز ۱۴۰۲ با ارائه استاد واعظی برگزار گردید. 🔹بررسی وضعیت عدالت‌پژوهی در فکر فلسفی و تفکر فقهی معاصر و ارزیابی رهاوردهای متفکران اسلامی در این عرصه مقدس از اهداف اصلی این کتاب است. 🔸کتاب عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر که در چهارده گفتار تنظیم شده است، در صدد است اطلاعات و تحلیل‌های ارزشمندی را در باب گستره عدالت‌پژوهی و مباحث عدالت اجتماعی و نظریه‌های عدالت متفکران غرب در کنار دیگر گفتارهای تکمیلی درباره نظریه های معاصر عدالت را در اختیار علاقمندان جدی مطالعات این حوزه قرار دهد. 🔹پیشتر با کتاب های «نقد و بررسی نظریه‌های عدالت»، «مطهری و عدالت»، «جان رالز؛ از نظریه عدالت تا لیبرالیسم سیاسی» و «بازاندیشی عدالت اجتماعی؛ چیستی، چرایی، قلمرو» در عرصه عدالت اجتماعی از حجت الاسلام احمد واعظی استاد تمام فلسفه دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام آشنا شده بودیم. 🔸کتاب «عدالت اجتماعی و فکر اسلامی معاصر» را می توانید از نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و فروشگاه بوستان کتاب تهیه کنید. https://eitaa.com/edalateejtemaei
«دو وجه تقلیل گرایی در فهم معنای مردم» 👇مطالعه یادداشت در سایت روزنامه فرهیختگان: 🌐https://farhikhtegandaily.com/page/253096/ @ahmad_olyaei
🌀هم‌اندیشی «شکوه انتخابات» 🔸هم اندیشی سبک خوبی برای جمع آوری ایده‌ها و نکات مهم است. ارائه‌های کوتاه فرصت بیان کلیات را از ارائه‌دهنده می‌گیرد و برای مخاطب نیز آورده بیشتری دارد. 🔹این هم‌اندیشی‌ها ممکن است دانش کاملی را منتقل نکند اما پرسش‌ها و ایده‌هایی را طرح می‌کند که قابلیت گفتگو و تعمیق داشته و همچنین موضوعات متعدد متناسب پایان نامه‌ و رساله برای دانشجویان و طلاب علاقمند تولید می‌کند. 🔸مشارکت حضوری به آدرس قیدشده در پوستر و مجازی از طریق لینک زیر؛ 🌐dte.bz/cptconf 📆زمان:چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ⏰ساعت ۹ تا ۱۲ @ahmad_olyaei
🔰میزگرد انتخاباتی 💢موضوع:«نقش رئیس جمهور در هویت اجتماعی» 🔺«دولت و ادراک عدالت اجتماعی» 🔸زمان: چهارشنبه ۳۰ خرداد ساعت ۱۸:۳۰ الی ۲۰ ▫️ادمین ثبت نام: @adminssoq @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ارائه در هم‌اندیشی «شکوه انتخابات» موضوع: مواجهه فرهنگی با انتخابات @ahmad_olyaei
«به بهانه ماجرای فاضلی» 🔹ماجرای فاضلی در میزگرد فرهنگی را همه دیدند یا خبر آن را شنیدند. چند نکته بنظرم می‌رسد که شاید بتوان پیرامون آن ها بیشتر گفتگو کرد؛ ۱. جریان روشنفکری که از قبیل فاضلی آن را در بخشی از جامعه نمایندگی می‌کنند همان روشنفکری است که رهبری می‌فرماید در ایران، بیمار متولد شده است. روشنفکری که اکنون به نهایت بلوغ خود رسیده است! بلوغی که مشاهده کردید. ۲. علم دینی دقیقا نقطه مقابل همین جامعه شناسی وارداتی ست که جامعه شناس متخلق را از جامعه شناس غیرمتخلق جدا می کند. ۳. رابطه علم و عمل، خود را در بزنگاه عصبانیت و هجمه غرائزی مانند خشم نشان می‌دهد. آیا عالِم، در لحظه می تواند بار علم خود را برداشت کند یا در همان لحظه، گویی انسانی خالی از پشتوانه علم و حلم می شود؟! ۴. پس از تولد دوباره ظریف و کنش خاص فاضلی و دیگر مسائل این طیف، اگر مردم ما مجددا این ها را انتخاب کنند، با پرسش بزرگی مواجهیم که در مسیر تربیت سیاسی و جامعه پذیری سیاسی، اساسا جبهه انقلاب چه کرده است که مردم اینگونه انتخاب می کنند با اینکه رفتار و عملکرد منتخبان قبلی خود را به عینه دیده و تجربه کرده اند؟! تلاش برای تربیت سیاسی، البته ربطی به پذیرش لوازم مردمسالاری ندارد. در عین حال که باید به لوازم مردمسالاری پایبند بود، باید برای تربیت سیاسی مردم نیز کوشید. ۵. اخلاق در داوری حکم می‌کند چرایی یک کنش از جایی که محرک‌ها طرف را وادار به تحریک می‌کنند نیز بررسی شود. بنظر می‌رسد اولا قرار نبود برنامه‌های کارشناسی به مناظره تبدیل شود و دوما بحث روی اشخاص برود. ضمن اینکه تله‌گذاری برای افشای شخص در تلویزیون هم شاید غیر‌‌اخلاقی باشد. این را نه برای تطهیر فاضلی بلکه برای یکطرفه به قضاوت ننشتن عرض کردم. و الا بیان شد که کنش فاضلی به هیچ وجه توجیه ندارد. ۶. یکی از نگرانی‌ها این است که وقتی کنش اهل علم و بزرگان پنجاه‌ساله یک جریان این باشد، کنش‌های ساختارشکنانه و حتی غیرانسانی پایین‌دست این جریان چه خواهد بود؟! بخشی از این نگرانیکه به واقعیت پیوست را در فتنه‌های گذشته در مصادیقی مانند آتش‌زدن خودروها و کشتن وحشیانه انسان‌ها در خیابان دیده ایم. 🔸پدیده های اجتماعی اتفاق می‌افتند و می‌گذرند. اما گفتگوی تحلیلی و گفتمانی پیرامون آن‌ها می‌تواند بعضا مفید باشد بشرط آنکه پرسش‌ها درست طرح شوند‌. @ahmad_olyaei
«یک پرسش مهم و البته مغفول در یافتن اصلح» 🔹مناظرات و میزگردها عموما در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مانند آن برگزار می‌شود و حال آنکه یک پرسش مهم در قوه مجریه و دولتی که اتفاقا در ایران، خیلی بزرگ است، وجود دارد؛ «شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری، این دولت بزرگ را چگونه اداره می کنید؟ نه ناظر به عرصه‌ها، بلکه خود این دولت به مثابه سازمان عظیم را؟» 🔸این پرسش را برای فهم بهتر می‌توان به سوال_مثال‌های زیر خرد کرد؟ _ ایده شما برای ارتباط موثر با کارکنان دولت چیست؟ _ رفتار سازمانی شما چگونه خواهد بود؟ _ با کارمندانی که از نظر گفتمانی با شما مخالفند، چگونه برخورد می‌کنید؟ _ آیا می‌دانید اراده رئیس دولت تا به پایین‌دست دولت برسد می‌تواند با چه موانعی روبرو شود؟ _ در میان میلیون‌ها کارمند دولت، «دستور» تا چه میزان کشش دارد؟ _ آیا می‌دانید اگر تعدادی از کارمندان فقط در ارجاع نامه های شما چند روز تعلل کنند، چه اتفاقی در نتیجه می‌افتد؟ _ گروه‌های ذی‌نفوذ و گروه‌های ذینفع در وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها را چگونه مدیریت می‌کنید‍؟ _ تضاد‌های میان کارکنان دولت را چگونه مدیریت می‌کنید؟ _ مثلا می‌دانید دو مدیر کل استانی اگر به تضاد بخورند اساسا اراده شما در یک ایده متوقف می‌شود؟ _ شکاف مهارتی کارکنان دولت را چه می کنید؟ _ در طول چهار سال، چقدر میتوانید کارمندان این دولت عظیم را جابجا، اخراج، مواخذه یا تنبیه کنید؟ _ چه مقدار هم‌ترازی میان کمال‌گرایی شما با کمال‌گرایی کارکنان دولت لازم است تا شما موفق شوید؟ _ «عدم قطعیت» یعنی نامطمئن بودن برخی کارکنان به ایده‌های شما. میدانید عدم قطعیت چه مقدار کار شما را کند می‌کند؟ _ میدانید که کارمند قوی، ایده دارد و ممکن است مقابل ایده و دستور شما براحتی مطیع نباشد و کارمند بی‌ایده هرچند مطیع است اما اساسا کاربرد ندارد. با این دوگانه چه می‌کنید؟ _ «برنامه ریزی بیش از حد» چه مقدار مخل حرکت دولت خواهد بود؟ _ اساسا چهار سال مدیریت دولت با میلیون ها کارمند، چقدر وقت برای تحول‌گرایی شما باقی می‌گذارد؟ _ساحت اجرا، چه بایسته هایی دارد؟ 🔹این‌ها فقط بخشی از گره های عادی و پیش‌روی رئیس‌جمهور در اداره دولت است. 🔸بنگرید ببینید کدامیک به این پرسش‌ها پاسخ بهتر و البته برآمده از تجربه دارند؟ «اداره» نوعی تجربه زیسته می‌خواهد. @ahmad_olyaei
انعکاس ارائه «مواجهه فرهنگی با انتخابات» در روزنامه ایران https://irannewspaper.ir/8492/23/94144 @ahmad_olyaei
🔹 یکشنبه ۳تیرماه ساعت۱۵:۳۰ 🔸سالن کنفرانس پردیس شهید باهنر اراک 🔻با همکاری بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان @ahmad_olyaei
🔹کارگاه انتخاباتی در خدمت اساتید حوزه علمیه اراک @ahmad_olyaei
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻برشی از محفل نخبگانی مدرسه نگاه پیرامون انتخابات ۱۴۰۳ با عنوان معادله جمهور ▪️"مردم" گزینشی نیستند! انتظارت ما از رئیس جمهور دچار افراط و تفریط شده است ‌🆔 https://eitaa.com/sch_negah/1539 @ahmad_olyaei
✍در این مدت ندیدم از طرفداران جلیلی متمایل به قالیباف بشوند و همچنین برعکس. چون اساسا بحث مصداقی نیست و الا همه میدانند توانایی و کارنامه و برنامه کدامیک برای ایرانِ امروز تناسب بیشتری با پست ریاست جمهوری دارد. اختلاف در مبناست؛ طرفداران جلیلی معتقدند باید نمره انقلابی بودن و ایدئولوگ بودن، بالاتر باشد ولو نمره مدیریت اجرایی فقط «قابل قبول» باشد. طرفداران قالیباف معتقدند باید نمره «مدیر اجرایی بودن» بالاتر باشد ولو نمره انقلابی و ایدئولوگ بودن فقط «قابل قبول» باشد. لذا تلاش برای اقناعِ هم، سرانجام ندارد. https://virasty.com/Ahmad_olyaei/1719309710959883679 @ahmad_olyaei
🔹«انتخابات و فهم معنای مردم»🔹 🕙چهارشنبه ۶ تیر ماه، ساعت ۱۸:۳۰ 🌐لینک شرکت در نشست: https://www.skyroom.online/ch/tasnifmedia/tasnif @ahmad_olyaei
«برای جبهه انقلاب؛ از شاخص تا رأی» پرده اول؛ با مرحوم دکتر عماد افروغ کلاس داشتم. سرکلاس نقدهای تندی به بعضی ساختارهای نظام داشت اما همزمان برای انقلاب و رهبری بغض می کرد. گلایه داشت که او را انقلابی نمی دانند و خودم هم دیدم که خیلی‌ها او را غیر‌انقلابی می‌دانستند. به رحمت خدا رفت، آقا پیام دادند؛«اندیشمند انقلابی» پرده دوم؛ مدیر روابط عمومی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم بودم. برخی طلاب اساسا دفتر را غیر انقلابی و بعضا ضد‌انقلاب می‌دانستند و حال آن که رهبری آن را نماد روشنفکری حوزه می دانست و بارها تقدیر کرده بود و خودم هم شاهد بودم که دفتر برای کمک به نظام و انقلاب فعالیت‌های زیادی داشت. پرده سوم؛ در میان گروه‌های طلبگی و ایتایی بارها دیدم که همدیگر را غیرانقلابی، صورتی، وسط‌باز یا مانند اینها خطاب می‌کردند، از یکدیگر ناراحت می‌شدند و هیچوقت هم هیچکدام نمی توانستند اثبات کنند‌ و از قضا هر کدام هم جایی مشغول خدمت به نظام بودند و انقلاب را دوست می‌داشتند. پرده چهارم؛ در بسیاری از گروه ها و گفتگوها و نهادها دیدم، برچسب غیر‌انقلابی و غیر‌تمدنی و غیر‌ولایی و ... مانع از بهره برداری از تخصص فرد شد. مثلا در برگزاری یک نشست علمی، دانش وی را به دلیل این برچسب‌ها که البته اصل آن هم اختلافی بود، از دست می‌‌دادیم. پرده اصلی؛ دیدم بسیاری از طرفداران دکتر جلیلی، از میان دو دسته شاخص، شاخص‌های انقلابی‌بودن، ولایی‌بودن و ... را گرفته‌اند و دسته شاخص‌های کارآمدی، کارنامه، تجربه اجرایی و ... را رها کرده‌اند. و اینگونه قالیباف را کنار گذاشتند. 🔹آنچه ذهن مرا می‌آزارد رأی آوردن دکتر جلیلی نیست که خدا را شاهد می‌گیرم خوشحال خواهم شد اگر ایشان رئیس‌جمهور شود. دغدغه من قالیباف هم نیست چرا که اساسا خودم را خرج شخص نمی‌کنم. دغدغه من نقد مواجهه برخی با شاخص‌های متناسب ریاست جمهوری و ساختن تصویری غیر انقلابی و غیر ولایی و فاسد از قالیبافی ست که در شاخص‌های مورد نیاز ایران امروز همچون کارنامه و تجربه و توان اجرایی به مراتب برتر است. تصویرسازی ای که شاید دکتر جلیلی را پیروز کند اما مواجهه فنی با انتخاب را به هیچکس نمی ‌آموزد و تربیت سیاسی کسانی که تحت تأثیر این تصویرسازی و کتمان شاخص‌های موثر هستند را در آینده مختل می‌کند. تربیت سیاسی وظیفه اصلی بود که خلافش عمل کردند. این دغدغه برایم محترم است چون فراتر از شخص، فایده دارد. 🔸لذا من نه برای تأثیرگذاری بر روی انتخابات که اساسا نه محلی از توجه دارم و نه تأثیری بیشتر از یک رأی، بلکه برای ثبت در تاریخ شخصی و برداشتن قدمی در جهت اصلاح این مواجهه که توضیح داده شد، به قالیباف رأی می‌دهم. چرا؟ 🔹 چون آقایان جلیلی و قالیباف، هر دو را در شاخص های کیفیِ غیرقابل اندازه‌گیری و سلیقه‌ای دارای نمره «قابل قبول» و «کافی» می‌دانم و لذا وارد شاخص‌های دسته دوم یعنی کارنامه، کارآمدی و توانایی اجرایی می‌شوم که همه اذعان دارند در این شاخص‌ها قالیباف با فاصله، بالاتر است. 🔸ان شاءالله هرچه برای ایران قوی خیرست خداوند متعال رقم خواهد زد. @ahmad_olyaei