eitaa logo
احمد اولیایی
525 دنبال‌کننده
201 عکس
53 ویدیو
8 فایل
دانش آموخته حوزه علمیه و دکتری فرهنگ و ارتباطات عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌نویسم از خودم... و درباره سه گانه «جامعه، فرهنگ و عدالت»؛ شاید و إن شاء الله تلاشی باشد در جهت کاستن فاصله نظر و عمل ارتباط با بنده: @Ahmadolyaei
مشاهده در ایتا
دانلود
پر صدا اما ...؛ در باب آخرین اثر مصطفی ملکیان 🔹تبلیغات کتاب «شکوه جان آدمی» اثر جناب آقای مصطفی ملکیان را که دیدم، هم از باب علاقه به حوزه عدالت و هم به جهت اهمیت نویسنده علاقمند شدم که کتاب را بخوانم. از طرف دیگر برخی دوستان که می دانستند به این حوزه علاقه دارم، چاپ این کتاب را به من خبر دادند و البته فضای خاصی هم در بعضی گروه های مجازی دیدم که «حوزویان یاد بگیرند از ملکیان که در عدالت ورود کرده و ما ورود نکردیم!». بهرحال کتاب را اینترنتی خریدم و دیروز به دستم رسید. 🔸خود را آماده کرده بودم برای کتابی قطور و البته فلسفی. اما کتاب «شکوه جان ادمی» نوشته مصطفی ملکیان فقط ۹۵ صفحه آن در قطعی کوچک داشت. و طبق مقدمه نویسنده، کتاب فقط با نگاهی از بالا گستره مسائل عدالت را نشان می دهد، نه راه حل مسائل عدالت و نه تحلیل. 🔹کتاب اصلا فلسفی و عمیق نبود و این، تعجب من را حین خواندن همه صفحات کتاب به همراه داشت. تا اینکه به صفحه آخر رسیدم؛ نوشته شده بود عمده این نوشته چیزی نیست جز بازآرایی و بازنویسی مقاله «عدالت» اثر دیوید میلر (David Miller)که اولین بار در سال ۲۰۱۶ در دانشنامه فلسفه استنفورد (Stanford Encyclopedia of Philosophy) به چاپ رسیده است. 🔸فارغ از رویکردهای سیاسی آقای ملکیان که این روزها هم پررنگ تر شده، از ایشان به عنوان یک اندیشمند، انتظار یک کتاب عمیق تر را در باب عدالت داشتم نه ترجمه یک مقاله. البته باید بگویم ترجمه صرف نبود و نویسنده از منابع دیگر هم مطالب خوبی را آورده بود اما حقیقتا یک فیلسوف یا تعمق و تأملی خاص در پس این گردآوری ندیدم. وقتی هنوز کتاب را هم نخوانده بودم، در جایی گفتم که جناب آقای ملکیان در زمره عدالت پژوهان نیستند و کتاب عدالت ایشان احتمالا وسعت عدالت پژوهی را افزایش نمی دهد. اما انصاف حکم می کند بگویم کتاب ازین حیث که مصادیق و اقسام و بعضی پرسش های عدالت را ذکر کرده، برای عدالت پژوهان مبتدی مفید است اما من کتاب «نقد و بررسی نظریه های عدالت» استاد واعظی را برای ورود قوی به بحث عدالت، بیشتر توصیه می کنم. 🔹اساسا طرفداران روشنفکرانی شبیه آقای ملکیان، خیلی خوب می توانند امتداد رسانه ای_اجتماعی اندیشمند مطلوب خود را عملی کنند. نه خود اندیشمند و نه طرفدارانش نمی‌گذارند حرف ها و پژوهش های اندیشمند در خود دفن شود. ؛ کاری که ما معمولا در قم و حوزه کمتر انجام می دهیم. برای همین است که دوستان ما در قم آثار عدالت پژوهی حوزویان را خیلی نمی شناسند. پ.ن؛ چون متن کتاب بسیار مختصر و عمدتا (به اذعان مولف) ترجمه بود، نقدهای محتوایی هم به ذهنم رسید، اما عبور کردم و ترجیح دادم نقدی فرامتنی بنویسم. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«اللّٰهُمَّ وَسُرَّ نَبِیَّکَ مُحَمَّداً صَلَّی اللّٰهُ عَلَیْهِ وآلِهِ بِرُؤْیَتِهِ وَمَنْ تَبِعَهُ عَلَیٰ دَعْوَتِهِ، وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ . اللَّهُمَّ اکْشِفْ هٰذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هٰذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ، وَعَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ، إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیداً وَنَرَاهُ قَرِیباً، بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» «اللهم اکشف هذه الغمه عن هذه الأمه» @ahmad_olyaei
📣اولین فصل از «درسگفتار عدالت اجتماعی» 🔹 با ارائه؛ حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد واعظی 🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🌐 لینک ثبت نام: B2n.ir/k77456 @edalateejtemaei @ahmad_olyaei
«حوزه، حرم و طلبه»؛ به بهانه سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها ✍ احمد اولیایی 🔹هیچکس نمی تواند منکر رابطه عمیق حوزه های علمیه با حرم های امامان علیهم السلام و مشاهد مشرفه و امامزادگان شود اما گاهی بازخوانی این رابطه با نگاهی به وضع موجود می‌تواند ما را به نقطه مطلوب این رابطه بیشتر هدایت کند. 🔸حوزه علمیه قم به عنوان مهمترین حوزه جهان تشیع همیشه در کنار حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها از تأثیرات مثبت این همجواری بهره مند بوده است؛ * نفس زیارت این بانوی بزرگوار توسط طلاب و علما، پاکیزگی روح و آماده سازی جان برای کسب بیشتر معارف اهل بیت علیهم السلام را به همراه داشته است. * خود حرم و رواق ها محلی مناسب برای مباحثات علمی طلاب بوده که فضای معنوی حرم نیز بدان روح خاصی می بخشیده است. * زیارت مداوم قبور علما برای طلاب جوان حوزه قم آورده هایی از جنس ادب، امید، انگیزه و استمداد داشته است. * برقراری درس های علما در فضای قدسی حرم و اطراف آن یکی دیگر از بهره مندی حوزه از حرم بوده و هست. درس های خارج فقه و اصول و تفسیر که هم استاد و هم شاگرد با وضو وارد آن شده و حضرت معصومه سلام الله علیها را یا قبل و یا بعد از درس زیارت می کنند. * حضور مداوم طلاب در حرم یادآور همنشینی عمیق علم و معنویت است. بدین معنا که طلبه، علم را از حوزه می گیرد و با معنویت حرم می آمیزد و مسیر تحصیل و تبلیغ را با این دو بال طی می کند. * در میان مردم بودن یکی دیگر از تأثیرات مثبت است. طلاب در حرم در میان مردمانی هستند که برای زیارت آمده اند، فرصتی که هم خاصیت تبلیغ دارد و هم از مردم جدا نبودن. 🔹اما اکنون بنظر می رسد وضع، کمی متفاوت شده است و شاید لازم است رابطه حوزه علمیه و حرم بازخوانی شود. 🔸وضعیت را باید در سطحی بالاتر فهم کرد؛ سطحی که از اقتضائات زندگی مدرن صحبت می کند و عمده انسان های جامعه امروز از جمله طلاب را نیز دربرگرفته است. 🔹زندگی مدرن اشاره به زیست انسان در جامعه‌ای دارد که سرعت، فردگرایی، توجه شدید به امر معیشت، کاهش سطح ارتباطات اجتماعی، یکه تازی فضای مجازی، قدرت ساختارها، عقلانیت ابزاری و ... در آن حکم فرماست. 🔸طلبه ای که پیشتر با شهریه ای اندک در حجره یا خانه ای محقر در اطراف حرم می زیست و اولویتش تحصیل و زیارت حرم بود، اکنون با اولویت رفاه، اولویت شئون و جایگاه اجتماعی و اولویت امر معیشت، به راحتی و شاید هم با اکراه و اجبار از حرم فاصله می گیرد. البته شاید از زیارت به معنای هفتگی و خانوادگی اش فاصله نگیرد؛ اما از آنچه بالاتر در باب رابطه حوزه و حرم ذکر شد قطعا فاصله می گیرد. 🔹فضای مجازی از طرف دیگر به عنوان ساختار و زمینه ای مدرن، دارد ایفای نقش می کند؛ طلبه مدرن امروز، اساسا بخشی از تحصیل، تدریس و تبلیغ خود را در فضای مجازی می گذراند و نه فقط حرم و فیضیه و اطرافش؛ بلکه جامعه را به نوعی کمتر می بیند. 🔸در یک جمله شاید بتوان گفت طلبه امروز کمتر نیاز خود را در بودن در فیضیه و حرم تعریف می کند. این وضعیت را بعید می دانم بشود به حالت اولیه بازگرداند؛ چراکه نه ایده‌ای در این باب هست؛ نه توانی و البته نه ساختارهای قدرتمند جامعه و نه زیست امروزی طلاب چنین اجازه ای می دهد. 🔹اساسا این یادداشت در صدد بود تصویری از وضعیت رابطه سه گانه حوزه، حرم و طلبه ارائه دهد. این که وضعیت فعلی بد است یا خوب، فرصت است یا تهدید، راه حلی وجود دارد یا خیر، به جلسات و گفت‌وگوهای کارشناسی تر نیاز دارد. آنچه که فعلا به طور قطع می‌توان گفت، این است که برکت و آثار مثبت ارتباطات اجتماعی طلاب در حرم و اطراف آن اعم از مقوله زیارت، تحصیل، تدریس، مباحثه، گفت‌وگو و .... می تواند حتی بیش از سال های دور باشد. 🌐 لینک یادداشت در سایت خبرگزاری حوزه؛https://hawzahnews.com/xcvzp 🌐 لینک یادداشت در کانال ایتا خبرگزاری حوزه؛ https://eitaa.com/hawzahnews/51589 @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸به فرموده رهبری باید عدالت اجتماعی در حوزه ها و دانشگاه ها تبدیل به رشته شود و به سمت نظریه عدالت حرکت کنیم. با توجه به همگانی بودن و اهمیت موضوع عدالت، لازم است بیشتر درباره آن بدانیم. یکی از بهترین و سریع ترین مسیرها استفاده از تجربیات عدالت پژوهانه دیگران است. 🔹بزودی درسگفتار عدالت اجتماعی توسط حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی آغاز می گردد. اندیشمندی که سال هاست در عرصه عدالت پژوهی فعال است. 🔸به همه علاقمندان این حوزه، حضور در این درسگفتار را پیشنهاد می کنم. 🔹زمان برگزاری؛ چهارشنبه ها ساعت ده صبح، حضوری و مجازی 🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ 🌐 لینک ثبت نام: B2n.ir/k77456 @ahmad_olyaei
◾️سلسله نشست های علمی حکمرانی در قرآن 📒حکمرانی در قرآن (جلسه 210) 📋موضوع: حکمرانی خانواده و عدالت 👤ارائه دهنده: احمد اولیایی 📅 زمان: شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۲:۴۵ الی ۱۴ 🌐 لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍ دقیقا در همین لحظه ها و در حال مشاهده همین کنش هاست که می توان «امید» را به تحلیل های فرهنگی تزریق کرد؛ وقتی مهدی احمدوند خواننده پاپ به احترام اذان، کنسرت خود را قطع می کند. اگر در فرآیندهای فرهنگی، فرایند تقدیر از این جنس کنش ها وجود داشته باشد قطعا مفید است. چنین کنش او در قامت یک خواننده پاپ در فضای کنسرت، گاهی اثرگذاریش از یک خطابه بهتر و بیشتر است. دغدغه مندان فرهنگ باید این بزنگاه های کنشی افراد که شاید از فطرت، زیست سابق، تربیت خانوادگی و... نشأت میگیرد را نقطه عزیمت «وصل فرهنگی» قرار دهند. @ahmad_olyaei
🔹توفیق داشتم در دو قسمت از برنامه تلویزیونی «بینا» حضور داشته باشم. 🔸برنامه اندیشه ای «بینا» با اجرای خوب دوست عزیزم دکتر داوودی روزهای یکشنبه و سه شنبه ساعت ۲۲ از شبکه قرآن پخش می شود. 📣 قسمت اول از دو قسمتی که بنده با موضوع «عدالت و خانواده» در خدمت برنامه بودم، امشب یکشنبه چهاردهم آبان حوالی ساعت ۲۲ از شبکه قرآن پخش می شود. 🌐 لینک پخش زنده شبکه قرآن؛ https://qurantv.ir/live @ahmad_olyaei
لینک تماشای قسمت اول برنامه بینا از تلویزیون https://telewebion.com/episode/0x97db50a @ahmad_olyaei
📣 قسمت دوم از دو قسمتی که بنده با موضوع «عدالت و خانواده» در خدمت برنامه «بینا» بودم، امشب سه شنبه شانزدهم آبان حوالی ساعت ۲۲ از شبکه قرآن پخش می شود. 🌐 لینک پخش زنده شبکه قرآن؛ https://qurantv.ir/live @ahmad_olyaei
لینک تماشای قسمت دوم برنامه بینا از تلویزیون https://telewebion.com/episode/0x986424c @ahmad_olyaei
جلسه حکمرانی، خانواده و عدالت لینک صوت؛ B2n.ir/n33657 @ahmad_olyaei
🔺سلسله نشست‌های "حجاب از نگاه علم؛ نگرشی چند رشته‌ای"( آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند و انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) ✅عنوان: حجاب از دریچه ارتباطات اجتماعی ⏰زمان: پنج‌شنبه ۱۸ آبان؛ ساعت ۱۴ 👈آی‌دی ثبت‌نام: @Ethics_academy @ahmad_olyaei
📌مقاومت؛ فرهنگی یا سیاسی ✍ احمد اولیایی 🔻این روزها شاهد مقاومت کم نظیر مردم غزه در مقابل جنایات هولناک و ظالمانه رژیم صهیونسیتی هستیم. این «مقاومت» از چند حیث قابل مطالعه ست؛ 🔸اول. این مقاومت، یک کنش است. بعبارتی یک فعل است نه انفعال. مقاومت در اینجا صبر منفعل به معنای پذیرش ظلم و ترس از ظالم نیست بلکه اساسا ایستادگی همراه با امید و تلاش برای تغییر صحنه است. مقاومت به معنای تحمل صرف و صبر بر مصیبت چندان آورده ندارد، بلکه مقاومت فعال می تواند پیش برنده باشد. امید، حرکت، پویایی، برنامه ریزی، پیش روندگی از جمله شاخصه های مقاومت فلسطینیان به خصوص در جنگ اخیر غزه می باشد. 🔸دوم. این مقاومت فرا مذهبی و حتی فرادینی است. شاید در نگاه اول، مردم اهل سنت فلسطین در حال مقاومت هستند اما وقتی نگاه کلان تری داشته باشیم خواهیم دید که از شیعیان لبنان تا یمن در این مقاومت نقش مستقیم ایفا می کنند. فارغ از نقش های مستقیم، حضور میلیون ها انسان غیر مسلمان در تظاهرات ضد اسرائیلی این ایام در کشورهای مختلف نشان از فرادینی بودن و انسانی بودن این مقاومت دارد. لذا این مقاومت، موجب انسجام و همدلی و وحدت دینی و انسانی می شود، جایی که نه تنها مسلمانان بلکه بسیاری از انسان ها این مقاومت را می ستایند. 🔸سوم. این مقاومت فرهنگی نیز هست. فرهنگ غرب همیشه در حال استعمارکردن و اشغال کردن است. گاهی با تفکر مدرن غربی خویش به دنبال اشغال ذهن هاست و گاهی با تحرکات نظامی در حال اشغال سرزمین هاست. مقاومت مردم فلسطین و اینک جهانیان در برابر اسرائیل، نوعی مقاومت فرهنگی در برابر آن تفکر غربی است که می خواهد همه اذهان و همه سرزمین ها برای وی باشد. این مقاومت، فقط حفظ سرزمین را برای انسان مقاوم به ارمغان نمی آورد بلکه حفظ هویتی ملی-مذهبی و اندیشه ای را نیز برای انسان مقاوم تسهیل می کند. فارغ از مصائبی که مردم غزه دچار شده اند، اکنون هیمنه فرهنگی اسرائیل و به تبع آن غرب، شکسته شده است و این یعنی تکمیل مقاومت نظامی با مقاومت فرهنگی که اگر به طور کامل رخ دهد، علاوه بر استقلال فکری استقلال سرزمینی و حاکمیتی را نیز به همراه دارد. انتشار در مجله الکترونیکی اخوت؛ https://eitaa.com/okhowahmag/454 @ahmad_olyaei
✍عدالت فرهنگی یکی از عرصه های کمتر کارشده در عدالت اجتماعی است. فارغ از پیچیدگی های مفهومی و نظری، بحث از معیارهای عدالت فرهنگی کار دشوار و البته لازمی است. 🔹در این مقاله سعی شده است معیارهای قابل اعتنا در عدالت فرهنگی تصویر شود. 📣مقاله «تصویر معیارهای عدالت فرهنگی» در شماره ۱۷ نشریه عملی پژوهشی دین و دنیای معاصر چاپ شده و هم اکنون در لینک زیر قابل مطالعه است؛ http://B2n.ir/p53620 @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جلسه اول 🔸درسگفتار «ادراک عدالت اجتماعی» 🔹برگزار کننده: مدرسه فکرت 🔸مهر ۱۴۰۲ @ahmad_olyaei
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹حجاب از دریچه ارتباطات اجتماعی (از سلسله نشست های چند رسانه ای به مسأله حجاب) 🎙احمد اولیایی 🔸برگزار کننده: دانشگاه شهید بهشتی 🗓 ۱۸ آبان ۱۴۰۲ پ.ن؛ در این بحث سعی شد از زاویه ارتباطات اجتماعی به مسأله حجاب نگاه شود. تغییر نظام ارتباطات و ربط آن با حجاب و همچنین مقوله ارتباطات هیجانی در بانوان و پیامدش در مسأله حجاب از جمله موضوعات طرح شده در این ارائه است. @ahmad_olyaei
(بازنشر) ✍️ احمد اولیایی 🔸کتاب از دریچه عدالت فرهنگی🔸 ◀️به مناسبت 24 آبان روز کتاب و کتابخوانی 🔹«ایرانی ها کتاب نمی خوانند»... این، گزاره ای ست که دائما می‌شنویم. اما به دلایل و عوامل آن خیلی توجه نمی شود. شاید بهترین عینک برای کشف واقعیت دنیای کتاب در ایران امروز عینک عدالت فرهنگی باشد. عدالت فرهنگی در مورد توزیع خیرات و مواهب فرهنگی صحبت می کند. 🔹کتاب به عنوان یکی از مهم ترین کالاهای فرهنگی برآمده از کنش فرهنگی نویسنده (ایده، هنر، تفکر، اندیشه) پیامی را برای خواننده تولید می کند و خواننده که در ظاهر مصرف کننده این کالای فرهنگی ست در واقع با دریافت پیام آن کتاب، پیام را در قالب رفتار، تجدید فکر، احیای اندیشه و ... بازتولید می کند. این چرخه آنقدر مهم است که نمی توان آن را نادیده گرفت. حال، آیا در مقوله کتاب، عدالت فرهنگی برقرار است؟ ادامه یادداشت در خبر گزاری تسنیم؛ https://tn.ai/2805267 ادامه یادداشت در خبرگزاری ایکنا؛ https://iqna.ir/00HCWN @ahmad_olyaei
بمناسبت سالگرد ✍گفت‌وگوهای بین علامه طباطبایی و هانری کربن از اوایل سال ۱۳۳۸ آغاز شد. علامه چگونه توانست فراتر از حوزه، فراتر از مکتب و فراتر از سلیقه واحد گفتگو کند و ما آیا اکنون میتوانیم نه در آن وسعت بلکه فقط درون حوزه، اینگونه گفتگو‌ کنیم؟! @ahmad_olyaei
"Palestine and international justice" ✍ Ahmad Olyaei 📡Abna (Ahlulbayt News Agency) 🌐 http://B2n.ir/t21962 @ahmad_olyaei
«مسأله فلسطین و عدالت جهانی» ✍احمد اولیایی 🔹ما در جهانی زندگی می‌کنیم که اگرچه دولت‌ها و ملت‌ها معمولاً مرزهای جغرافیایی مشخصی دارند، اما دیگر نمی‌توان تأثیر رویدادهای یک کشور را در کل یا بخش عمده‌ای از جهان انکار کرد. همه آنچه ما از آن به عنوان فضای بین الملل یاد می کنیم بر اساس این نظام تأثیرات است. شاید فلسفه وجودی دادگاه‌های بین‌المللی، سازمان‌های بین‌المللی و قوانین بین‌المللی - هرچند ظاهراً - جلوگیری از این آسیب‌ها باشد؛ آسیب گسترش اوضاع داخل به خارج. 🔸اما اکنون موضوع فلسطین با جنایات غیرانسانی و ظالمانه رژیم غاصب اسرائیل به مرحله ای رسیده که جهان را از زوایای مختلف درگیر کرده است. «ظلم» نکته بارز این وضعیت است و دقیقاً در اینجاست که باید «عدالت» را مطرح کرد. 🔹عدالت جهانی (International justice) زمانی به وجود می آید که دیگر نمی توان به طور طبیعی انتظار داشت دولت های اصلی از اصول اساسی عدالت حمایت کنند. با توجه به وضعیت فلسطین، ما به جای اینکه از اعتبار یا اساسا حق حاکمیت یک کشور غاصب صحبت کنیم، به عدالتی نیاز داریم که از هستی انسان دفاع کند و نیازهای اساسی انسان فلسطینی را تأمین کند. 🔸برای گسترش عدالت جهانی در مورد مسئله فلسطین باید دو حوزه را دنبال کرد؛ 🔹حوزه اول، عدالت کیفری است. جایی که قرار بود قوانین و دادگاه های بین المللی مجرمان و ناقضان حقوق بشر را در سطح بین المللی مجازات کنند اما تاکنون کاری انجام نداده اند. 🔹و حوزه دوم عدالت رویه ای(Procedural justice) است. رویه ها در مسئله فلسطین باید رویه های از پیش تعیین شده ای باشد که نتیجه ای عادلانه داشته باشد و اساساً «اشغال» نمی تواند آن رویه باشد. اکنون فلسطین مدت هاست که اشغال شده است و این وضعیت اساساً با گسترش عدالت و اعطای حقوق فلسطینیان در تضاد است. بنابراین اگر عدالت رویه ای بخواهد برای فلسطین کاری انجام دهد، باید وضعیت فلسطین با رأی فلسطینی ها تعیین تکلیف شود که این یک رویه عادلانه در عدالت سیاسی است. آن وقت احتمالاً می‌توانیم در مورد عدالت در فلسطین و سپس در جهان صحبت کنیم. @ahmad_olyaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر معظم در سخنان امروزشان با بسیجیان به وجه فرهنگی بودن مقاومت و تضعیف فرهنگ غربی نکاتی فرمودند. 🔹چندی پیش یادداشتی با این مضمون نوشتم. لینک یادداشت؛ https://eitaa.com/ahmad_olyaei/288 @ahmad_olyaei