🔰گزارش کرسی اثبات خدا از دیدگاه قرآن
🔹دکتر کردی: مسئله وجود خدا یکی از مسائل بنیادین فلسفی کلامی است که از دوران کهن تا کنون کانون توجه بوده است. برخی وجود خدا را نیازمند اثبات دانسته و برخی دیگر آن را بدیهی و بینیاز از اثبات میدانند. یکی از پرسشهای مهم آن است که خود خداوند در قرآن کریم، چه رویکردی را برگزیده است. علامه طباطبایی بر آن است که وجود خدا در قرآن اثبات نشده، بلکه بدیهی قلمداد شده است. به باور ایشان فطرت انسان با پذیرش خداوند، عجین شده است و ازاینرو قرآن نیازی به اثبات آن نمیبیند. آنچه در آیات الهی دیده میشود سراسر بحث از صفات الهی و پاسخ به برخی شبهات در این باره است. اما اصل وجود خدا فطری و بینیاز از اثبات، گرفته شده است. این دیدگاه مخالفانی دارد که نقل و نقد دیدگاه ایشان به پرورش و تکامل دیدگاه علامه کمک میکند. همچنین برای امتداد و پرورش بهتر این دیدگاه لازم است دلالتها و پیامدهای آن نیز بررسی شود.
ازاینرو دکتر اردکانی و دکتر شهگلی در ادامه سخنان خود بر این دو ستون مهم توجه نمودند. البته فطری بودن وجود خدا، تنها بینیازی از اثبات را روشن میکند اما دلیل بر اثباتناپذیری آن نیست. بنابراین برهانهای فلسفی اثبات خدا، که خود علامه طباطبایی نیز در کتابهای فلسفی برپا نمودهاند، از اعتبار نمیافتد. این برهانها میتوانند فطرتهای غبار گرفته از شبهات را غبارروبی کنند و آنها را به دارایی درونی خویش توجه دهند. ازاینرو آندست از بیانهای قرآنی که بهعنوان برهان اثبات خدا، قلمداد شدهاند، درواقع وصفی از اوصاف الهی را به اثبات میرسانند، نه اصل ذات را.
🔹 در ادامه دکتر شهگلی دلیل نپرداختن قرآن به اثبات خدا را توضیح داده و دو وجه برای آن ذکر کردند: ۱. بداهت عقلی مسئله در سطح عالی آن ۲. فطری بودن مسئله در سطح عالی آن. بر اساس آموزههای دینی انسان برای فهم و پذیرش حقایق و از جمله حقیقت رسالت انبیا باید جان خود را از یکسری عیوب مثل تقلید، تکبر و لجاجت پاک کند. در غیر این صورت مخالف حق عمل میکند. همانگونه که برای دیدن باید چشم سالم باشد فرد نابینا حقایق را نمی تواند ببیند. برای پذیرش حق نیز سلامت نفس از عیبی نظیر تکبر و عناد لازم است. بر اساس آموزه های دینی گناه و عصیان یکی از عوامل انکار وجود خدا، توحید و رسالت است. با مراجعه به تاریخ ملحدان میتوان نتیجه گرفت انکار آنها عمدتاَ از بحرانهای زندگی و روحیات اخلاقی آنها ناشی شده است، نه آنکه دچار شبهه علمی در این موضوع شده باشند. کسانی چون سارتر تصریح دارند که من مسئله را در دوازده سالگی برای خود حل کردم. بعدها استدلالهای الحادی را مطالعه کردم.
📌متن نشست👇
https://b2n.ir/s04299
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
🔰#چگونه_انسان_مصائب_را_زیبایی_می_بیند؟
🔹شرح "ما رایت الا جمیلا"
🌷 به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب کبری (سلام الله علیها)
رک:👇👇
http://mehrnews.com/xxm2H
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
💢 موضوع:
✅«مناسبات #فلسفه و #روانشناسی (1) (مطالعه موردی بخش علمالنفس)»
👤سخنران:
دکتر احمد شهگلی
(عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران )
📆سهشنبه 15 آذرماه ۱۴۰۱
⏰ساعت 15 الی 16
🔹حضوری و مجازی
آدرس (قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش 3، پلاک 71)
📌 لینک مجازی
https://www.skyroom.online/ch/irip/mt
🔴ضعف مطالعات تجربی در «علمالنفس فلسفی»
🖊احمدحسین شریفی
(عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از نقدها و نقصهای مهم میراث علمالنفسی فیلسوفان مسلمان را میتواند ناظر به بخشهای تجربی این دانش دانست. مع الاسف باید گفت که #علم_النفس فلسفي، در بخشهاي زیادی از مباحث خود، در سطح و دایره معلومات تجربی يونان باستان متوقف شده است!
مثلاً در بحث قواي نفس و تعداد آنها و کارکردهاي آنها هنوز هم همان تحقیقات تجربی یونانیان که در سخنان ارسطو منعکس شده است محور مباحث قرار میگیرد. مع الاسف هیچ کدام از متخصصان علمالنفس فلسفي در دوران معاصر تلاش قابل ذکري براي تکميل دانش تجربي يونانيان يا حداکثر دانش تجربي ابنسينا، در اين باره، نکردهاند! به تعبیر دیگر هنوز هم متأثر از طبيعيات قديم، به تحليل قواي نفس انساني ميپردازند در حالي که در اين زمينه در روانشناسي تجربي و علوم شناختي پيشرفتهاي فراواني صورت گرفته است که توجه به آنها ميتواند مباحث علم النفس فلسفي را بالکل متحول کند.
#انسانشناسی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
📌معرفی کتاب
📚«انسان از منظر قرآن»
انسانشناسی شهید آیتالله دکتر بهشتی
🔰دفتر نشر معارف
💢موضوعات کتاب:
🔹انسان عصر ما
🔹فصل اول: آفرینش انسان (نظریه تکامل، آفرینش انسان از دیدگاه اسلام، خلقت حوا، عالم ذر)
🔹فصل دوم: هویت انسان ( انسان در مکاتب معاصر، انسان در قرآن، انسان موجودی دو ساحتی)
🔹فصل سوم: فطرت (چیستی فطرت، فطرت؛ عنصر مشترک همه انسانها، فطرت و اراده آزاد انسانی، خداشناسی فطری)
🔹فصل چهارم: ویژگیهای انسان (عقل نظری، عقل عملی و عشق، اختیار و انتخاب، مسئولیت، ابتکار و خلاقیت)
🔹فصل پنجم: فرد و جامعه (اصالت فرد و جامعه، انسان از دیدگاه ماتریالیسم دیالکتیک، نظام اجتماعی، انتخابگری انسان و صلاح جامعه)
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥دستگاه عظیم خلقت بدن انسان.
🔰وَفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ. در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمیبینید؟!
✅ در یک فعل ساده ای مانند غذا خوردن هزار فعالیت در بدن اتفاق می افتد، تا این کار در بدن انجام می شود.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
11.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥دستگاه عظیم خلقت بدن انسان(2)
🔰وفِي أَنْفُسِكُمْ ۚ أَفَلَا تُبْصِرُونَ. در وجود خود شما (نیز آیاتی است)؛ آیا نمیبینید؟!
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
8.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نسبت حقیقت انسان با مذکر و مونث
🎙آیت الله جوادی آملی
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
#کارگاه_آموزشی
✅کارگاه روش مطالعه و پژوهش در فلسفه اسلامی
🔴برگزارکننده: انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی با همکاری موسسه حکمت و فلسفه ایران
✔️با حضور: دکتر احمد شه گلی
📅زمان: ۲۶ آذر تا ۴ دی ماه (چهار جلسه) ساعت ۱۵:۳۰
📌با اعطای #گواهی به شرکت کنندگان
👈سامانه ثبت نام (ابتدا در سایت ثبت نام کرده سپس کارگاه موردنظر را انتخاب کنید): https://evnd.co/W13GS
📞راهنما: شماره 09124512156
انسانی موجودی خودساز.mp3
541.3K
✅خودسازی انسان
🔹علامه حسنزاده آملی:
ما دائما در حال ساختن خود هستیم.
انسان مهمان سفره خودش است.
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅گزارشی از نشست «مناسبات فلسفه و روانشناسی (۱) (مطالعه موردی بخش علمالنفس)»
📌احمد شهگلی: انسانشناسی یکی از محوریترین مباحث فلسفی بوده و نقطه اتصال فلسفه و روانشناسی است.
🔰برای دیدن متن گزارش 👇👇
🆔https://b2n.ir/u77046
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli
✅سقوط انسانيت در دنیای مدرن
🔰گفتار #مهم استاد مطهری درباره موقعیت انسان در جهان مدرن:
🔹سقوط انسانيت غير از شكل فلسفى و شكل بيولوژى و نژادى او، شكلهاى ديگر هم پيدا كرد از نظر توجيه غرايز و محركات وجودىاش. علاوه بر اينكه سابقهاش و مقامش در جهان و تخمه و نژادش تنزل كرد، پروندهاش هم خراب شد، تاريخش هم لكه دار شد و از درخشندگى افتاد. بشر بسيار دم زده بود از نيكى، خدمت، دانش دوستى، عشق به خدا . فلسفه ها و فرضيه ها پيدا شد كه مدعى شد انسان پا از دايره محركات شكم و پايينتر از شكم بيرون نمیگذارد. بشريت به شكل ديگرى سقوط كرد. ماترياليسم و ادعاى ماشينى بودن انسان و اينكه تار و پود انسان را تنها تركيبات فيزيكى و شيميايى تشكيل میدهد و انسان جز ماشينى پيوسته و بهم بسته از قطعات ماده نيست، اين نيز به نحوى ديگر و آخرين ضربه را به مقام نيمه خدايى انسان وارد كرد و او را تا سرحد يك جماد پايين آورد. پس تغيير فرضيه بطلميوسى بشر را از مقام مركزيت جهان خارج كرد، نظريه بيولوژى تبدل انواع شرافت نژادى و فرشته نژادى او را محو كرد، ماترياليسم تاريخى و فرويديسم پرده از روى پرونده خراب و عمليات درخشان و قدس مآب او برداشت و او را تا سرحد حيوان تنزل داد، بالاخره ماترياليسم فلسفى او را با يك جماد از نظر ارزش ذاتى و معنوى برابر كرد.(مطهری، يادداشتها، ج1، صص398- 397 )
🌐#کانال_انسان_شناسی
🆔@ahmad_shahgoli