eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.1هزار دنبال‌کننده
348 عکس
360 ویدیو
24 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴مکتب امام خمینی، عدالت و انتخابات 🖊احمدحسین شریفی 🔶از مهم‌ترین اهداف همه پیامبران الهی تحقق عدالت است. تحقق عدالت از مهم‌ترین شعارها و آرمان‌های جمهوری اسلامی و یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مکتب امام خمینی(ره) نیز بوده است. 🔶کسی که به دیده انصاف بنگرد، نمی‌توان انکار کند که جمهوری اسلامی علیرغم همه تحدید‌ها و تهدیدها و تحریم‌ها و بی‌تجربه‌گی‌ها و ...، تاکنون گام‌های خوبی در مسیر تحقق عدالت اجتماعی برداشته است؛ البته اگر وضعیت موجود را با وضعیت مطلوب بسنجیم، واضح است که فاصله‌ای بلند و ژ‌رف می‌بینیم. 🔶عدالت باید سرلوحه فعالیت‌های همه ارکان حکومت اسلامی باشد، اما تردیدی نیست که مهم‌ترین رکن در مقوله تحقق عدالت، قوه مجریه و شخص رئیس جمهور است. اگر یک رئيس جمهور، اگر حقیقتاً‌ باور به عدالت داشته باشد و تحقق عدالت را سرلوحه همه برنامه‌های خود بداند، و افزون بر آن دانایی و توانایی و ظرفیت لازم برای حرکت در این صراط مستقیم را داشته باشد، قطعاً گام‌های بلند دیگری در حرکت به سوی این قله و آرمان‌ حکومت اسلامی برداشته خواهد شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در بیانیه گام دوم می‌فرماید: «عدالت در صدر هدف‌های اوّلیّة همة بعثت‌های الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است. ... جمهوری اسلامی ایران در این راه گام‌های بلندی برداشته است ... با این همه، اینجانب به جوانان عزیزی که آیندة کشور، چشم‌انتظار آنها است صریحاً می‌گویم آنچه تاکنون شده با آنچه باید می‌شده و بشود، دارای فاصله‌‌ای ژرف است. ... اگر زمام ادارة بخش‌های گوناگون کشور به جوانان مؤمن و انقلابی و دانا و کاردان -که بحمدالله کم نیستند- سپرده شود، این امید برآورده خواهد شد» 🔶نیازی به تأکید ندارد که انتخاب رئیس جمهور نیز در اختیار تک‌تک آحاد ملت است. این ما هستیم که با رأی خود مسیر و اولویت حرکت جامعه خود را مشخص می‌کنیم. این ما هستیم که با تصمیم درست خود می‌توانیم سوخت ماشین عدالت را در کشور تأمین کنیم. امیر مؤمنان(ع) می‌فرماید: «فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّةِ فَإِذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلَالِهَا السُّنَنُ‏ فَصَلَحَ بِذَلِكَ الزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِي بَقَاءِ الدَّوْلَةِ وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ؛ مردم اصلاح نشوند مگر به صلاح حاكمان، و حاكمان اصلاح نگردند مگر به استقامت مردم. پس زمانى كه رعيّت حقّ والى را ادا كرد، و والى هم حقّ رعيّت را رعايت نمود، حق ميان ايشان ارجمند گردد، و راه‌هاى دين برپا شود، و نشانه‏هاى عدالت اعتدال گيرد، و سنّت‏ها در مجراى خود روان شود، و زمان آراسته و شايسته گردد، و به دوام دولت اميد رود، و مطامع دشمنان به يأس مبدّل گردد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢علوم انسانی اسلامی از ایده تا محصول 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برای آنکه چرخه‌ای کامل از «علوم انسانی اسلامی» داشته باشیم و بتوانیم آن را به عنوان جایگزینی واقعی و عملی برای علوم انسانی غربی ارائه دهیم نیازمند یک «فعالیت جامع و جمعی» هستیم. فعالیتی همه‌جانبه و فراگیر که بتواند همه چرخه «از ایده تا محصول» را مدیریت کند. برای این کار لازم است سه سطح از فعالیت‌ را طراحی کنیم: 🔸سطح اول: مطالعات نظری، پژوهشی، معرفتی و فکری: هیچگاه نباید از تولید علم و مباحث معرفتی محض و نظریه‌پردازی‌های بنیادین در علوم انسانی غفلت کرد. هیچگاه نباید بحث درباره مبانی‌ هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و ارزش‌شناختی را پایان‌یافته تلقی کرد. همواره باید افراد نخبه و توانایی باشند که در این زمینه‌ها تفکر و تأمل کرده و بنیان‌های معرفتی علوم انسانی را تقویت کنند. البته در همین سطح باید از کارهای فردی عبور کرد. «بازی علم» یک «بازی جمعی و گروهی» است و نه فردی. یک علم، نظریه و تفکر، حتی اگر کامل‌ترین فکر و نظریه باشد، زمانی می‌تواند در جامعه‌ی علمی اثرگذار باشد که به «سنتی فکری و نظری» یا دست‌کم «جریانی فکری و نظری» تبدیل شود. و این کار جز با حضور پررنگ در مجامع علمی و گفتگو و بحث و نقد و در نتیجه گفتمان‌سازی محقق نخواهد شد. 🔸سطح دوم: مطالعات اجرائی، مدیریتی و کارگزاری: در این سطح باید سیاستگذاران و تصمیم‌گیرندگان عرصه‌های عمومی و اجتماعی و تقنینی را نسبت به علوم انسانی اسلامی حساس کرد. و الا حتی اگر بهترین و صائب‌ترین ایده‌ها و نظریه‌ها تولید شود اما نتواند مقبول تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران جامعه قرار گیرد، عملاً برای فردسازی و جامعه‌پردازی به کار نخواهد آمد. 🔸سطح سوم: مطالعات ناظر به بهره‌مندان و ذی‌نفعان: «ایده» را باید به «محصول» تبدیل کرد؛ برای «تجاری‌سازی» ایده باید تلاش کرد. کارآمدی و کارآیی آن را باید به بهره‌مندان و ذی‌نفعان نشان داد. آن را باید به عرصه عمومی کشاند. تقاضای مردم نسبت به آن را باید بالا برد. و الا ایده‌ای که نتواند به عرصه اجتماعی ورود کند و نیازها و تقاضاهای واقعی مردم را پاسخ دهد، بود و نبودش برای عامه مردمان تفاوتی نخواهد کرد. تجربه مراکز نوآوری و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در علوم طبیعی و فنی و مهندسی، می‌تواند در علوم انسانی هم به کار آید. در حال حاضر بیش از ۳۰۰ مرکز نوآوری و ۲۵۰ مرکز رشد (که مشتمل بر هزاران شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های علوم طبیعی هستند) در کشور داریم. اما مع‌الاسف تعداد انگشت‌شماری از آنها ناظر به علوم انسانی‌اند. و وقتی به علوم انسانی اسلامی می‌رسیم، می‌توان گفت ورود قابل ذکری در این عرصه نداشته‌ایم. معتقدم که یکی از حلقه‌های فراموش‌شده پروژه علوم انسانی اسلامی، همین حلقه است. یکی از اولویت‌های انجمن‌های علمی حوزه و مراکز علوم انسانی اسلامی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور باید ورود جدی به این عرصه باشد. باید در این خصوص سرمایه‌گذاری کرد. باید از ایده‌های فناورانه و تجاری‌سازی علوم انسانی اسلامی حمایت کرد. باید راه را گشود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸دریافت روح پیام رهبر فرزانه انقلاب توسط سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا! 🔻مایک جانسون، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، با بازنشر متن پیام رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی نوشت: «اگر آیت‌الله را راضی کرده‌اید، آمریکا را از دست داده‌اید!» معلوم می‌شود از نگاه مسؤولان آمریکایی نیز «ماهیت آمریکا» با ظلم و نسل‌کشی و غصب و قصابی زنان و کودکان عجین است! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢آیت‌الله شاه‌آبادی و توصیه‌های سلوکی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸مهمترین توصیه‌های سلوکی آیت‌الله شاه‌آبادی، آن عارف بی‌نظیر دوران‌ساز و آن محبوب دل خمینی کبیر، عبارت بودند از: 1.اخلاص؛ 2.مراقبت؛ 3.مداومت بر ذکر استغفار، صلوات و لااله الا الله؛ 4.توسل به اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها و اباعبدالله الحسین سلام الله علیه. 🔹آيت‌الله نورالله شاه‌آبادی، فرزند مرحوم آیت‌الله محمدعلی ، درباره روش سلوکی آن «عارف انقلاب‌ساز» می‌گوید: «هرگز توصيه به رياضت نمی‌کردند و مقام رياضت را در اين جمله «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَى لِسَانِهِ» و در مراقبت هر چه بيشتر خلاصه می‌کردند. و ذکر خاصی را جز «استغفار» و «صلوات» و ذکر «لااله الا الله» تأييد نمی‌کردند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این گوشه‌ای از آزادی بیان در سوئد است، کشوری که روشنفکران غربزده در کشور ما آرزو می‌کنند ای کاش گاوی در چمن‌های آن می‌بودند به جای آنکه انسانی در ایران باشند! 🔸تنها جرم این دانشجویان سوئدی این است که خواستار توقف ظلم و کودک‌کشی و نسل‌کشی در هستند! @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی 🔹افراد و گروه‌هایی که صرفاً به هدف کسب قدرت وارد عرصه می‌شوند تمام تلاش خود را برای هیجانی کردن فضا به کار می‌گیرند. و برای این منظور، از تیم‌های رسانه‌ای و شگردهای جنگ روانی و الفاظ چندپهلو و جملات نیش‌آلود نیز بهره می‌گیرند. 🔸حفظ عقلانیت و مطالبه دلیل و دوری از هیجانات زودگذر شرط لازم برای یک انتخاب درست است. 🔻مواظب باشیم بر اساس هیجانات زودگذر، سرنوشت کشور را تعیین نکنیم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
✍ احمدحسین شریفی 🔹نامزدهای ریاست‌جمهوری غالباً افرادی شناخته‌شده‌اند. «کارنامه مدیریتی» آنان و طرفدارانشان و «سبک زندگی» آنان و فرزندان و اقوام و حامیان‌شان در مرآی و منظر همگان هست. 🔸پیشینه مدیریتی نامزدهای انتخاباتی در پایبندی به ارزش‌هایی چون «تواضع و فروتنی در برابر اصناف مختلف مردم»، «قاطعیت و صلابت در برابر دشمنان ملت»، «قانون‌مداری و پرهیز از ویژه‌خواری»، «فسادستیزی و فاسدگریزی»، «تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیری»، «مردم‌داری و مردم‌دوستی»، «محرومیت‌شناسی و محرومیت‌زدایی»، «ولایت‌مداری» و «انقلابی‌گری» پیش چشم همگان هست. 🔻پس نباید فریب «ژست‌های تبلیغاتی» و «شوهای انتخاباتی» و «شعارهای توخالی» را خورد. باید توجه داشت که انتخاب رئیس‌جمهور یعنی انتخاب غیرمستقیم هزاران مدیر اجرایی کشور. تجربه نشان داده است که اگر رئیس‌جمهوری کار خود را با قفل و کلید آغاز کند باید منتظر بود که مدیران منصوب او نیز به جای پرداختن به مسائل اصلی کشور، همه هم و غم خود را معطوف قفل و کلید کنند! 🔻باید مواظب بود که «غلبه عواطف» و «غلیان هیجانات» و «امواج احساسات»، «انتخاب عقلانی» جامعه را تحت‌الشعاع قرار ندهد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«کارنامه» به جای «کارنما» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸ریاست جمهوری جای آزمون و خطا نیست؛ نمی‌توان با «کارنمایی رسانه‌ای» و «شعارهای بدون پشتوانه» زمام امور کشور را به «مدعیان بدپیشینه یا بی‌پیشینه» سپرد. باید «کارنامه» افراد را بررسی کرد. 🔻حتی «برنامه» به تنهایی کفایت نمی‌کند؛ زیرا برنامه‌هایی که در خلأ نوشته می‌شوند، به احتمال زیاد کارآیی و کارآمدی لازم را ندارند. به برنامه‌ای می‌توان امید داشت که توسط «مردان میدان» نوشته شده باشد و دست کم موفقیت بخش‌هایی از آن در مقام عمل سنجیده شده باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴مطالبات امام خمينی(ره) از حوزه‌های علميه 🖊احمدحسين شريفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸(ره) در بند (ط) وصيت‌نامه (صحيفه امام، ج21، ص424-426) خود خطاب به حوزه‌های علميه چند نکته مهم را يادآور مي‌شود: 1️⃣از مهم‌ترين شگردهاي مخالفان اسلام، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌هاي علميه خواهد بود: «يكى از راه‌هاى با اهميت براى مقصد شوم آنان و خطرناك براى اسلام و حوزه‏‌هاى اسلامى نفوذ دادن افراد منحرف و تبهكار در حوزه‌‏هاى علميه است، كه خطر بزرگ كوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه‏ ها با اعمال ناشايسته و اخلاق و روش انحرافى است و خطر بسيار عظيم آن در دراز مدت به مقامات بالا رسيدن‏ يك يا چند نفر شياد كه با آگاهى بر علوم اسلامى و جا زدن خود را در بين توده‏ ها و قشرهاى مردم پاكدل و علاقه‏ مند نمودن آنان را به خويش و ضربه مهلك زدن به حوزه‏ هاى اسلامى و اسلام عزيز و كشور در موقع مناسب مى‏‌باشد.» 2️⃣خطر روحاني‌نمايان براي اسلام به مراتب از خطر ملي‌گراها و روشنفکران مصنوعي بيشتر است؛ اينان «اگر مجال يابند از همه پرخطرتر و آسيب رسانترند». 3️⃣نفوذي‌ها ممکن است ده‌ها سال با مشي اسلامي و مقدس‌مآبي در حوزه‌هاي علميه و در ميان مردم با صبر و حوصله زندگي کنند «و در موقع مناسب مأموريت خود را انجام مى‏‌دهند.» 4️⃣هر چند خطر نفوذ منحصر در حوزه‌هاي علميه نيست، و بايد نسبت به همه بخش‌هاي جامعه حساسيت ويژه وجود داشته باشد؛ اما «از همه لازمتر حوزه‏ هاى علميه است كه تنظيم و تصفيه آن با مدرسين محترم و افاضل سابقه‏ دار است با تأييد مراجع وقت.» 5️⃣يکي از راه‌هاي لازم و ضروري خنثي‌کردن نقشه‌ها و توطئه‌هاي دشمنان عليه اسلام و حوزه‌هاي علميه در عصر حاضر «قيام براى نظام دادن به حوزه‏ ها ... است؛ كه علما و مدرسين و افاضل عظيم الشأن صرف وقت نموده و با برنامه دقيق صحيح حوزه‏ ها را و خصوصاً حوزه علميه قم و ساير حوزه‏ هاى بزرگ و با اهميت را در اين مقطع از زمان از آسيب حفظ نمايند.» 6️⃣اهتمام به فقه و فقاهت و محافظت از ميراث سلف و تلاش در جهت افزودن دقت‌ها و ابتکارها و تحقيقها بر ميراث فقهي گذشتگان؛ و جلوگيري از انحراف از فقه سنتي که موجب سست شدن ارکان تحقيق و تدقيق خواهد شد. 7️⃣افزون بر فقه در ساير رشته‌هاي ديگري که مورد نياز اسلام و جامعه اسلامي است بايد افرادي تربيت شوند؛ 8️⃣در رأس همه علومی که تعليم و تعلم آنها لازم است علوم معنوي اسلام است: «از بالاترين و والاترين حوزه‏ هايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى است، از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه- رزقنا اللَّه و إياكم- كه جهاد اكبر مى‏ باشد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢نقش تربیتی حوزه‌های علمیه در کلام امام خمینی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عالمان علوم دینی همواره و در همه ادیان و مکاتب جزو تأثیرگذارترین افراد بر فرهنگ عمومی بوده و هستند. در تاریخ اسلام و تشیع نیز نقش تربیتی و اجتماعی روحانیت همواره بیش از سایر اصناف و اقشار اجتماعی بوده است. در آموزه‌های اسلامی نیز تأکید ویژه‌ای بر نقش اجتماعی عالمان دینی شده است و گفته شده است که پاداش و کیفر رفتارهای اجتماعی آنان به صورت مضاعف محاسبه می‌شود. اگر حوزه‌های علمیه بتوانند مبلغان و مدیران بیشتری در طراز آیت‌الله رئيسی و آیت‌الله آل‌هاشم تربیت کند، آنگاه بسیاری از معضلات و مشکلات معنوی و اخلاقی و رفتاری در جامعه خودبه خود برطرف خواهد شد. دین‌گریزی و روحانیت‌ستیزی بی‌معنا خواهد شد. کمند جاذبه خیرخواهی، اخلاص، خوش‌دلی، دنیاگریزی و فضیلت‌خواهی و اخلاق‌مداری آنقدر محکم و قوی هست که حتی مخالفان را نیز گرفتار خود می‌کند. 🔸امام خمینی(ره) دراین باره خطاب با روحانیان و طلاب علوم دینی می‌فرماید: «شما وظايف سنگينى داريد. اگر در حوزه‌‏ها به وظايف خود عمل نكنيد و در صدد تهذيب خود نباشيد و فقط دنبال فرا گرفتن چند اصطلاح بوده مسائل اصولى و فقهى را درست كنيد، در آتيه خداى نخواسته براى اسلام و جامعه اسلامى مضر خواهيد بود؛ ممكن است، العياذ باللّه، موجب انحراف و گمراهى مردم شويد. اگر به سبب اعمال و كردار و رفتار نارواى شما يك نفر گمراه شده از اسلام برگردد، مرتكب اعظم كباير مى‌‏باشيد؛ و مشكل است توبه شما قبول گردد. چنانكه اگر يك نفر هدايت يابد، به حسب روايت «بهتر است از آنچه آفتاب بر آن مى‌‏تابد» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸همایش «خادم جمهور» 🔹«ویژگی‌های رئیس جمهور تراز» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻غم‌انگیزترین بخش سخنان حضرت ولایت وقتی بود که از ناسپاسی و قدرناشناسی و بی انصافی برخی افراد و گروه‌ها در حق سیدالشهدای خدمت، شهید رئیسی گفتند: «دیدم همه از خدمات او و تلاش‌های شبانه روزی او حرف میزنند.از او تمجید می‌کنند. تعریف می‌کنند. دلم سوخت. دلم برای رئیسی سوخت. در زمان حیات او این ها یک کلمه حاضر نبودن از این حرفها را بگویند» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔷شیفته خدمت یا تشنه...؟ ✍️ احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸از میان حدود ۸۰ نفری که خود را نامزد ریاست‌جمهوری کرده‌اند، ۹ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی هستند! یعنی کسانی که حدود ۷ روز است که نماینده مجلس شده‌اند! 🔻نمی‌دانم در این یک هفته چه بر آنان گذشته و یا چه تحولی در آنان رخ داده که از نمایندگی پشیمان شده‌اند و خود را لایق ریاست بر جمهور دانسته‌اند؟! هر کدام از آنان علی القاعده دلیلی برای این بی‌اعتنایی به اعتماد مردم حوزه‌های انتخابیه خود دارند، اما اگر بنده مسؤولیتی می‌داشتم آنان را به دلیل دهن‌کجی به آراء مردم و تذبذب در تصمیم، رد صلاحیت می‌کردم. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢خالص‌ٰگرایی امام خمینی(ره) در سپردن مناصب حکومتی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از مهم‌ترین پیام‌های مکتوب (ره) که در چند ماه پایانی عمر مبارکشان صادر شد، پیام مشهور به «منشور روحانیت» است. این پیام که در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ خطاب به طلاب، روحانیون، جامعه مدرسین و ائمه جمعه و جماعات نوشته شد، حاوی راهبردهای و نکات بسیار مهمی ناظر به انقلاب و جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه است. 🔹مطالعه این پیام را به همگان توصیه می‌کنم. 🔻در بخشی از این پیام چنین می‌خوانیم: «من امروز بعد از ده سال از پيروزى انقلاب اسلامى همچون گذشته اعتراف مى‏كنم كه بعض تصميمات اول انقلاب در سپردن پستها و امور مهمه كشور به گروهى كه عقيده خالص و واقعى به اسلام ناب محمدى نداشته‌‏اند، اشتباهى بوده است كه تلخى آثار آن به راحتى از ميان نمى‏رود، گر چه در آن موقع هم من شخصاً مايل به روى كار آمدن آنان نبودم ولى با صلاحديد و تأييد دوستان قبول نمودم و الآن هم سخت معتقدم كه آنان به چيزى كمتر از انحراف انقلاب از تمامى اصولش و هر حركت به سوى امريكاى جهانخوار قناعت نمى‏كنند، در حالى كه در كارهاى ديگر نيز جز حرف و ادعا هنرى ندارند. ... و ما هنوز هم چوب اعتمادهاى فراوان‏ خود را به گروه‌ها و ليبرالها مى‏‌خوريم، ... صريحاً اعلام مى‏كنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حكومت به دست ليبرالها بيفتد» (صحیفه امام، ج۲۱، ص۲۸۵-۲۸۶) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢سوگند ۴ ساله‌ای که بیش از ۸ روز دوام نیاورد! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻 ۹ نماینده محترم مجلس دوازدهم که ۸ روز پیش، رسماً ردای نمایندگی مجلس را بر تن کرده‌ بودند، اکنون خود را لایق پوشیدن ردای ریاست جمهوری دانسته‌اند. و به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند. آنان ۸ روز قبل در مرآی و منظر همگان و در پیشگاه قرآن و با تکیه بر شرافت انسانی خود چنین گفتند: «من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرافت انسانی خویش تعهد می‌نمایم که ....ودیعه‌ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم» 🔹پرسش این است که این عزیزانی که الان بی‌اعتنا به این «سوگند» و به آن «ودیعه»، خود را نامزد ریاست جمهوری کرده‌اند، 1.چه تصویر و تصوری از «سوگندنامه نمایندگی» داشته‌اند؟ 2.چه تصویر و تصوری از «ودیعه نمایندگی» ملت داشته‌اند؟ 3.چه تصویر و تصوری از «شرافت انسانی خود» داشته‌اند؟ 4.اگر واقعاً خود را صالح برای ریاست جمهوری می‌‌دانستند چرا چنان سوگندی یاد کردند؟ 5.چرا همان زمان اعلام نکردند که صلاحیت و لیاقت اجرایی‌شان بیش از صلاحیت و لیاقت قانون‌گذاری و نظارت‌شان است؟! 🔸این بنده بر این باورم که آنان اگر واقعاً خود را برای چنین مسؤولیتی شایسته‌ترین می‌دانستند، باید همان زمان، از پیشگاه ملت عذرخواهی می‌کردند و می‌گفتند که آنان بی‌توجه به توانایی‌ها و شایستگی‌ها و علایق‌‌شان، خود را نامزد خدمت در بخش قانون‌گذاری کرده بودند و الان متوجه شده‌اند که مناسب سکان‌داری قوه مجریه‌اند و نه حضور در قوه مقننه. و رسماً از نمایندگی استعفا می‌دادند و چنان سوگندی یاد نمی‌کردند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢امام خمینی و فقه سنتی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (ره) به عنوان فقیهی برجسته که معتقد بود برنامه عملی اداره انسان از مهد تا لحد است، ضمن ناکافی دانستن روش اجتهادی متعارف، تخطی و انحراف از فقه سنتی یا به تعبیر دیگر «فقه جواهری» را جایز نمی‌دانست. و به هر مناسبتی اخطارهای لازم را در این خصوص بیان می‌کردند. به عنوان نمونه، در وصیت‌نامه سیاسی الهی خود ضمن آنکه فقه را به عنوان «دریایی بی‌پایان» و «مایه افتخار» مذهب جعفری می‌داند، در توصیه‌ای کلی به همه ملت‌های مسلمان می‌فرماید: «با كمال جِد و عجز از ملتهاى مسلمان مى‏خواهم كه ... از فقه سنتى كه بيانگر مكتب رسالت و امامت است و ضامن رشد و عظمت ملتها است، چه احكام اوليه و چه ثانويه كه هر دو مكتب فقه اسلامى است، ذره‏اى‏ منحرف نشوند و به وسواس خناسان معاند با حق و مذهب گوش فرا ندهند و بدانند قدمى انحرافى، مقدمه سقوط مذهب و احكام اسلامى و حكومت عدل الهى است.» همچنین در بند ط وصیت‌نامه که مخاطب اصلی آن عالمان دینی و متصدیان برنامه‌های حوزه‌های علمیه است چنین می‌فرماید: «لازم است علما و مدرسين محترم نگذارند در درس‌هايى كه مربوط به فقاهت است و حوزه‏هاى فقهى و اصولى از طريقه مشايخ معظم كه تنها راه براى حفظ فقه‏ اسلامى است منحرف شوند، و كوشش نمايند كه هر روز بر دقت‌ها و بحث و نظرها و ابتكار و تحقيق‌ها افزوده شود؛ و فقه سنتى كه ارث سلف صالح است و انحراف از آن سست شدن اركان تحقيق و تدقيق است، محفوظ بماند و تحقيقات بر تحقيقات اضافه گردد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢هدیه‌ای قرآنی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹قرآن کریم در آیه ۶۲ سوره توبه در بیان ویژگی‌های افراد دورو، فریب‌کار و منافق می‌فرماید: يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ لِيُرْضُوكُمْ وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ إِنْ كانُوا مُؤْمِنين‏؛ (منافقان) به هدف خشنود کردن شما مؤمنان، به نام خدا سوگند می‌خورند؛ در صورتی که اگر ایمان داشتند سزاوارتر این بود که خدا و رسول را از خود خشنود کنند.» 🔸دو درس اجتماعی بزرگ این آیه برای مؤمنان این است که: اولاً، فریب مقدس‌بازی‌ها و مقدس‌مآبی‌ها را نباید خورد؛ چرا که مقدسات غالباً دستاویز افراد نامقدس زیرک و حیله‌گر قرار می‌گیرند. ثانیاً، ملاک همدلی و همراهی اجتماعی با دیگران، باید پیروی آنان از دستورات خدای متعال و پیامبر اکرم(ص) باشد و نه «اطاعت‌نمایی» فریبکارانه آنان. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢لزوم تأسیس مراکز مشاوره فلسفی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸بسیاری از مشکلات روحی و روانی، به ویژه در دنیای مدرن، ریشه در گره‌های فکری و مسائل فلسفی دارند. عدم آگاهی از فلسفه آفرینش، ابهام در معنای زندگی، سؤال درباره نظام احسن، سؤال و ابهام درباره علم و قدرت و حکمت و خیرخواهی خداوند، شبهات ناظر به حیات ابدی و جاودانه و امثال آن از سنخ پرسش‌های فلسفی‌اند که نداشتن پاسخی روشن برای آنها موجب دلهره و اضطراب و پرخاشگری و يأس و ناامیدی و گوشه‌نشینی و انزوا می‌شود و حتی ممکن است فرد را تا مرز خودکشی بکشاند. 🔹روشن است که هرگز یک روان‌شناس یا روان‌درمان‌گر نمی‌تواند چنین پرسش‌هایی را پاسخ دهد. با تجویز داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور و توصیه به ارتباطات اجتماعی و تفریح و تنظیم اوقات فراغت و امثال آن نمی‌توان چنین گره‌هایی را باز کرد و چنان معضلاتی را برطرف نمود. پاسخ به این پرسش‌ها فقط از عهده فیلسوفان و متکلمان واقع‌گرا و الهی برمی‌آید. 🔻به هر حال، با توجه به گستردگی چنین مسائلی در دنیای جدید، معتقدم فیلسوفان الهی به ویژه فیلسوفان حکمت متعالیه باید از لاک مباحث انتزاعی و صرفاً نظری خارج شده و با امتداد مباحث فلسفی تا سطح نیازها و تقاضاهای اجتماعی، برنامه‌هایی مشخص برای پاسخ به پرسش‌های فلسفی و گره‌های فکری و نظری مردم به ویژه جوانان و نوجوانان داشته باشند. پیشنهاد می‌شود سازو کار تأسیس مراکز مشاوره فلسفی توسط مراکز فلسفی اصیل و قویم کشور به ویژه مجمع عالی حکمت اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طراحی شود. پیش‌نیاز تأسیس چنین مراکزی تهیه دوره‌های آموزشی خاص برای متخصصان فلسفه و آگاه‌سازی آنان نسبت به روش‌های مشاوره و درمان است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢توجه به علایق پژوهشی پژوهشگران در سیره مدیریتی علامه مصباح یزدی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸علامه مصباح یزدی از معدود اندیشمندان و مدیران حوزه علم و پژوهش بود که توجه ویژه‌ای به سنخ روانی افراد و ذوق و سلیقه شخصی پژوهش‌گران در مأموریت‌های پژوهشی داشتند. به همین دلیل، معتقدم که مجموعه تحت مدیریت ایشان ضمن داشتن هدفمندترین برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، اهتمامی بی‌بدیل به سلایق و علایق آموزشی و پژوهشی دانش‌پژوهان و محققان و اعضای هیئت علمی می‌ورزید. نوعی آزادی عمل در فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران و اعضای هیئت علمی حکمرفا بود که این بنده در هیچ جای دیگری مثل آن سراغ ندارم. 🔻ایشان ضمن تأکید بر اینکه مراکز پژوهشی لازم است توجهی توأمان به پژوهش‌های کاربردی و بنیادی داشته باشند، توجه به سنخ روانی افراد و علایق پژوهشی آنان را نیز لازم می‌دانست و می‌فرمود: «حوصله اشخاص مختلف است؛ بعضی‌ها هستند که حوصله کارهای درازمدت و طولانی را ندارند. اصلاً ساختار ذهنی‌شان این‌گونه است. بعضی‌ها هم هستند که حوصله دارند از صبح تا شب بنشینند و کتاب مطالعه کنند، آن هم نه یک سال، دو سال بلکه ده سال و بیست سال! خسته هم نمی‌شوند. ما در خود مؤسسه افرادی را داریم که اگر سی سال در یک اتاقی مشغول کار باشند خسته نمی‌شوند. کسانی را هم داریم که اگر یک کاری یک ماه وقت بخواهد دلشان می‌خواهد که اگر بشود یک هفته‌ای‌اش کنند. حوصله کارهای درازمدت را ندارند و می‌خواهند زود به نتیجه برسند. ... باید سعی کرد آن کسانی که حوصله کارهای درازمدت را دارند این‌ها به کارهای بنیادی بپردازند که غالباً برنامه‌های درازمدت است. دیگران هم کم‌یابیش به کارهایی که جنبه کاربردی دارد بپردازند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢توصیه امام جواد(ع) به کتمان «ایده‌ها» پیش از نهایی شدن 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ علیه السلام در حکمتی کوتاه می‌فرماید: «إِظْهَارُ الشَّيْ‏ءِ قَبْلَ أَنْ يُسْتَحْكَمَ مَفْسَدَةٌ لَه‏؛ اظهار چیزی پیش از آنکه قطعی شود، موجب تباهی آن می‌شود.» 🔸این حکمت همانطور که در مسائل کلان اجتماعی و نظامی و اقتصادی از راهبردی‌ترین توصیه‌ها به شمار می‌رود، در مسائل فردی و برنامه‌های شخصی هم صدق می‌کند. 🔹به هر حال، جامعه انسانی، هرگز جامعه‌ای معصوم نبوده و نخواهد بود. بلکه همه جوامع، با اختلاف در درجه، مشحون از رذیلت‌هایی چون حسادت و بدخواهی و سودجویی و فرصت‌طلبی و کینه‌توزی و دشمنی‌اند. هر کدام از این رذایل به تنهایی کافی است که پیش از پخته شدن و قطعی شدن برنامه‌ها و ایده‌ها و ...، مانع‌تراشی و مشکل‌تراشی‌هایی را ایجاد کند و اجازه تحقق آن برنامه و عملی شدن آن ایده‌ها را ندهد. 🔻مباحث مرتبط با این موضوع در همین کانال ( https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2228 ) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🔸آسیب خطرناک مجلس از نگاه رهبر حکیم انقلاب 🔹رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۰ خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی فرمودند: 🔸«عزیزان من! مجلس شورای اسلامی به طبیعت حال یک آسیب‌هایی دارد ... این آسیب‌ها را بشناسید و خودتان را از این آسیب‌ها دور نگه دارید؛ خطرناک است؛ ... 🔹یکی از آسیب‌ها این است که نماینده از اوّلی که وارد مجلس می‌شود، نقشه‌ی رسیدن به فلان پستِ مثلاً اجرائی را در سر خودش بپروراند -که وزیر بشود، مدیر بشود، فلان [مسئول] بشود- نه، این وظیفه‌ی نمایندگی بسیار مهم است. 🔻اگر انسان برای خدا کار بکند و درست کار بکند، از وظایف اجرائی اهمّیّتش بیشتر است، یا لااقل در مواردی به قدر آنها اهمّیّت دارد. 🔹این جور نباشد که ما تا وارد مجلس شدیم، به فکر بیفتیم که خب حالا چه کار کنیم که مثلاً در مرحله‌ی بعد یا در فلان دولت به فلان پست [برسیم]؛ اینها آسیب‌ها است، مجلس از این قبیل آسیب‌ها دارد. 🔸عزیزان من! مراقب باشید؛ شما هنوز اوّل کارتان است بحمدالله، تازه وارد شده‌اید و این آسیب‌ها ان‌شاء‌الله به سراغ شما نیامده و نخواهد آمد [امّا] مراقب باشید. 🔻در این زمینه بایستی هیئت نظارت فعّال باشد؛ هیئت نظارتی که نظارت [دارد] بر رفتار نمایندگان بایستی در این زمینه فعّال باشد؛ 🔻امّا بیش از نظارت، آن تقوای درونیِ خود شما و مراقبتهای درونی خود شما است که میتواند کارآمد باشد و شما را از این آسیب‌ها محفوظ بدارد.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢«نماز جمعه» در وصیت‌نامه امام خمینی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (ره) در مقدمه وصیت‌نامه سیاسی الهی خود درباره نماز جمعه و اهمیت و جایگاه آن خطاب به ملت مسلمان می‌فرماید: «با كمال جِد و عجز از ملتهاى مسلمان مى‏خواهم كه‏ ... از نماز جمعه و جماعت كه بيانگر سياسى نماز است هرگز غفلت نكنند، كه اين نماز جمعه از بزرگترين عنايات حق تعالى بر جمهورى اسلامى ايران است.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢اولویت‌های علوم انسانی اسلامی در نقشه جامع علمی کشور 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کشور در اواخر دهه هشتاد طی جلسات متعددی (۱۶ جلسه) در شورای عالی انقلاب فرهنگی در اواخر سال ۱۳۸۹ به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد. در این نقشه وضعیت مطلوب علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در افق سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است. اولویت‌های حوزه‌های مختلف علمی و فناوری در سه سطح الف، ب و ج ترسیم شده است. پاسخ به این سؤال که در ماه‌های آخر افق ترسیم شده در این نقشه، تا چه میزان در دستیابی به اهداف آن موفق بوده‌ایم، نیازمند بررسی دقیق و مستند است. در عین حال معتقدم اولویت‌های علمی ترسیم شده در این نقشه دست کم در حوزه و معارف اسلامی هنوز هم (که در پایان این برنامه هستیم) از حالت اولویت خارج نشده‌اند! و تا رسیدن به نقطه رضایت‌بخشی در این موضوعات فاصله بسیار زیادی داریم. 🔻اولویت‌های الف ترسیم شده در نقشه جامع علمی در حوزه «علوم انسانی و معارف اسلامی» عبارتند از: 1.مطالعات قـرآن و حـديث؛ 2.كـلام اسـلامی؛ 3.فقـه تخصصی؛ 4.اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، روان‌شناسی، علوم تربیتی و مدیریت مبتنی بر مبانی اسلامی؛ 5.فلسفه‌های مضـاف متكی بر حكمت اسـلامی؛ 6.فلسـفه ولايـت و امامـت؛ 7.اخـلاق كاربردی و حرفه‌ای اسـلامی؛ 8.سیاستگذاری و مدیریت علم،‌ فناوری و فرهنگ؛ 9.زبان فارسی در مقام زبان علم 🔻و اولویت‌های ب نیز عبارتند از: 1.اخلاق اسلامی و مطالعات بین‌رشته‌ای آن؛ 2.الهيـأت؛ 3.عرفـان اســلامی؛ 4.فلســفه؛ 5.غــرب‌شناســی انتقــادی؛ 6.كــارآفر ينی و مهارت‌افزایی؛ 7.تاریخ اسلام و ایران و انقلاب اسلامی؛ 8.مطالعـات زنان و خانواده مبتنی بر مبانی اسلامی؛ 9.تاریخ علم (با رویکرد تاریخ اسلام و ایران) 10.جغرافیای سیاسی 🔸هر چند در ده سال گذشته فعالیت‌های خوبی در تک‌تک این موضوعات صورت گرفته است؛ اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیادی داریم. اساساً در برخی از این موضوعات، نه در حوزه‌های علمیه و نه در دانشگاه‌ها، هیچ اقدام قابل ذکری انجام نگرفته است! 🔹معتقدم اهمیت نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه‌ها و اسناد بالادستی در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه علم و فناوری، به مراتب بیشتر از اهمیت تدوین و تصویب آنها است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 مسؤولیت واجب یا حج مستحب؟!! 📝 لزوم تشخیص وظیفه 📝 خاطره‌ای مهم از علامه مصباح یزدی 🖋 استاد احمدحسین شریفی؛ رئیس دانشگاه قم 🔸 سال ۱۳۹۰ که برای چهارمین بار قصد سفر عمره داشتم (آن زمان افزون بر عضویت در هیئت‌علمی و اشتغالات آموزشی و پژوهشی، مسئولیت معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) را هم بر عهده داشتم) برای خداحافظی خدمت حضرت علامه مصباح رسیدم. ❗️ایشان بعد از سکوتی تقریباً یک‌دقیقه‌ای(!) فرمودند: «خداوند به شما توفیقات زیادی داده است؛ ازجمله اینکه خیلی راحت می‌توانید وظیفه و اولویت زندگی خود را تشخیص دهید! اما من برای آنکه در میان واجبات متعددی که بر عهده خود احساس می‌کنم،‌ اولویت‌بندی کنم، بعضاً ساعت‌ها فکر می‌کنم. حال اگر در آنجا حالی دست داد، مرا هم دعا کنید تا خداوند قدرت تشخیص وظیفه را به من بدهد!» ♨️ منظور ایشان را فهمیدم. آری هریک از ما اجتماعی و علمی و فرهنگی و سیاسی فراوانی بر عهده داریم؛ با وجود این‌ها، آیا نوبت به انجام چندباره مستحباتی مثل عمره، آن‌هم در اوقات اشتغال به کارهای لازم و یا نوبت به سفرهای دوم و سوم و... به حج و امثال آن می‌رسد؟! 🔻 اما همه مقدمات سفر فراهم شده بود و کمتر از ۱۲ ساعت دیگر باید به‌سوی مدینه منوره پرواز می‌کردم. در عین‌حال، سخنان ایشان آرامشم را ربوده بود، بدین‌روی بعد از انجام اعمال عمره، به بعثه مقام معظم رهبری رفتم و درخواست بازگشت سریع‌تر به ایران را کردم و نهایتاً توانستم چند روز زودتر با کاروانی از اصفهان به وطن برگردم، و البته این بنده بود. ✅ باید یکی از دعاهای همیشگی‌مان این باشد که خدایا! توفیق تشخیص وظیفه و عمل به آن را به ما عطا کن. در دعای ابوحمزه ثمالی می‌خوانیم: «وَ أَلْهِمْنِی الْخَیرَ وَ الْعَمَلَ‏ بِه‏؛ خدایا کار خیر و عمل به آن را به من الهام کن!» 📗بر مدار حق؛ توصیفی از سلوک علمی و عملی آیت‌الله مصباح یزدی، احمدحسین شریفی، ص۳۷-۳۸ 📲 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت👇🏻 @Manahejj
🟢رئيس جمهور و اسناد بالادستی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸علیرغم همه دروغ‌پراکنی‌های دشمنان، حقیقت آن است که روش حکمرانی در جمهوری اسلامی و نظام مردم‌سالاری دینی، یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین روش‌های «حکمرانی مردمی» بوده و هست. دو روش عمده حکمرانی در طول ۴۶ سال گذشته که در حکمرانی اسلامی مورد توجه بوده است عبارتند از: یک. «بهره‌گیری از خِرد و تجربه‌ی جمعی» دو. «به کار گرفتن فکرها و زبان‌ها و بازوهای کارآمد و گام‌های استوار آحاد مردم». 🔹یکی از نتایج و محصولات این نوع حکمرانی، تهیه، تدوین و تصویب اسناد بالادستی فراوانی برای بخش‌های مختلف حاکمیت بوده است. تهیه این اسناد محصول کارهای سنگین و طاقت‌فرسای جمعی و بهره‌گیری از «خرد نخبگانی» با لحاظ اقتضائات مکانی و زمانی و با نگاه به افق متعالی انقلاب اسلامی یعنی فردسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی اسلامی بوده است. اسنادی مثل 1.سند چشم‌انداز، 2.بیانیه گام دوم انقلاب، 3.سند دانشگاه اسلامی، 4.نقشه جامع علمی کشور، 5.سند آمایش سرزمینی همراه با برش‌های استانی آن، 6.قوانین برنامه‌های پنج‌ساله توسعه (الان قانون برنامه‌ هفتم) 7.سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، 8.سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف جمعیت،‌ خانواده، محیط زیست، منابع طبیعی، منابع آب، کشاورزی، توسعه دریامحور، حمل و نقل، بهداشت و درمان، سلامت، امنیت غذایی، علم و فناوری، مسکن و شهرسازی، پدافند غیرعامل، اصلاح الگوی مصرف، معدن، انرژی، نظام اداری، امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و ارتباطات (افتا)، ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران و ده‌ها سند بالادستی دیگر، 🔻بر این اساس رئيس جمهور در جمهوری اسلامی، نمی‌تواند خودسرانه، دگم و فارغ از مجموعه گرانسنگ اسناد بالادستی نظام عمل کند. او نه تنها باید این اسناد را قبول داشته باشد؛ بلکه باید خود را ملزم به اجرای آنها بداند؛ او باید بداند که «رئیس قوه مجریه» است و نه نظریه‌پرداز سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و علمی و .... اگر غیر از این باشد بدون شک، حاصل دوران ریاست جمهوری او چیزی جز اختلاف و انشقاق و ناکارآمدی و عقب‌ماندگی و محرومیت و اتلاف منابع و هدررفت سرمایه‌های مادی و معنوی نخواهد بود. @Ahmadhoseinsharifi 🌹