eitaa logo
احمدحسین شریفی
6.2هزار دنبال‌کننده
366 عکس
382 ویدیو
26 فایل
حاوی سخنرانیها و نوشته ها و معرفی آثار و فعالیتهای استاد شریفی. عضو هیئت علمی و استاد تمام فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم ادمین کانال: @Mahdiadmin2
مشاهده در ایتا
دانلود
🟡دانشجو: نماینده گذشته و آیینه آینده جامعه 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دانشجویان را می‌توان نماینده گذشته و آیینه آینده نظام تربیتی و علمی و فرهنگی یک کشور دانست. زیرا از طرفی، آنان عصاره و محصول و مولود حدود دو دهه تلاش تربیتی، فرهنگی و علمی همه مراکز رسمی و غیررسمی تربیتی و فرهنگی و علمی‌ جامعه‌اند. و به همین دلیل، با مطالعه حالات روحی و جسمی و تربیتی و فرهنگی و علمی آنان می‌توان موفقیت یا عدم موفقیت برنامه‌های پیشین را دید. و از طرفی با بررسی وضعیت فعلی آنان نیز می‌توان وضعیت آینده جامعه را فهمید. زیرا بدون تردید آینده جامعه و بخش اعظم اداره جامعه توسط فارغ‌التحصیلان دانشگاه خواهد بود. به تعبیر یکی از دوستان «دانشگاه همه چیز نیست؛ اما مبدأ و سرچشمه همه چیز است». بنابراین نشاط و معنویت و جدیت و غیرت و جهاد آنان نویدبخش آینده‌ای بانشاط، معنوی، جهادی و مفتخر به هویت ملی خواهد بود؛ همانطور که بی‌نشاطی و یأس و بی‌حالی و دلمردگی آنان خبر از آینده‌ای ناگوار برای جامعه می‌دهد. رهبر حکیم انقلاب درباره جایگاه دانشگاه فرمودند: «اگر دانشگاه اصلاح بشود، آینده آن جامعه اصلاح خواهد شد. اگر دانشگاه فاسد بشود، سرنوشت آن جامعه فساد است.» البته فساد دانشگاه، لزوماً و منحصراً از جنس «فساد اخلاقی» نیست؛ بلکه «فساد علمی» هم هست. منظور از فساد علمی آن است که «نه معلم برای درس دادن و یاد دادن دلسوزی کند نه متعلم و دانشجو برای یادگیری دلسوزی کند.» @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️تقويت دين، با افراد بى‌بهره از آن! 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸برخی از مؤمنان با تغییر مسؤولان و روی‌کار آمدن مدیران و افرادی که چندان مبالاتی به ارزش‌های دینی ندارند، نگران دین و دینداری مردم و بعضاً ناامید و مأیوس از اصلاح امور می‌شوند! در حالی که نباید خیلی نگران دین خدا بود! خداوند خودش حافظ و ناصر دین خودش است؛ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ ...(مائده، ۵۴) ♦️آنچه که باید مایه نگرانی و دلهره باشد این است که آیا خود ما به وظیفه دینی خود عمل می‌کنیم یا خیر. ما باید از دینداری خود حفاظت کنیم؛ و مواظب باشیم که در زمره «مرتدان فرهنگی و اخلاقی و اجتماعی» به شمار نیاییم. و در چارچوب اختیارات و توانایی‌هایمان در توسعه دینداری مجاهدت کنیم. 🔹بر اساس برخی از آموزه‌های دینی، خداوند حتی به وسیله فاجران و فاسقان و بی‌بهره‌گان از دین نیز دین خود را تقویت می‌کند! در منابع روایی اهل سنت و برخی از منابع روایی شیعی حدیثی به این مضمون از وجود مقدس صلی الله علیه و آله نقل شده است که خداوند اسلام را به وسیله فاجران و به وسیله کسانی که خود بی‌بهره از دین‌اند، یاری می‌رساند. إنَّ اللّه َ لَيُؤَيِّدُ هذا الدِّينَ بالرَّجُلِ الفاجِرِ (کنز العمال، ۱۱۵) خداوند اين دين را به وسيله مرد بدكار تقويت می‌كند. إنّ اللّه َ تَبارَكَ وَ تَعالى يُؤَيِّدُ هذا الدِّينَ بِأقوامٍ لا خَلاَقَ لَهُم (کنز العمال، ۲۸۹۵۶) خداوند تبارك و تعالى اين دين را به وسيله مردمانى که خود بهره‌ای از دین ندارند، تقويت می‌كند. إنّ اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى لَيُؤَيِّدُ الإسلامَ بِرجالٍ ما هُم مِن أهلِهِ (کنز العمال، ۲۸۹۵۷) خداوند تبارك و تعالى اسلام را به وسيله مردمانی که خود مسلمان نیستند، تأييد می‌كند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟠غیرت و حسادت 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از خطاها یا خیانت‌های بزرگ برخی از روان‌شناسان و فیلسوفان غربی این بود که فضیلت «غیرت» به ویژه «غیرت جنسی» و ناموسی را از مقوله «حسادت» پنداشتند! به عنوان مثال، زیگموند فروید و برتراند راسل بر این پندار بودند که ریشه غیرت جنسی تلقی مالکانه مردان نسبت به زنان است! این تلقی اشتباه و انحرافی، برای بسیاری از ساده‌لوحان و سطحی‌نگران که هر نظریه‌ای در روان‌شناسی و علوم تربیتی را «علمی» می‌دانند و مخالفت با آن را با چماق «غیرعلمی» و «شبه‌علم» و «ایدئولوژی‌اندیشی» و ... می‌رمانند، توجیهی علمی و روان‌شناختی برای بسیاری از انحرافات خانمان‌برانداز در دنیای غرب شد. حقیقت این است که تفاوت غیرت و حسادت روشن‌تر از آن بود که بر چنین اندیشمندانی پنهان باشد. غيرت به معنای دفاع از امور ارزشمندی است که به شرف و آبروي انسان تعلق داشته باشد. ولي مربوط به آرزوي زوال نعمت از ديگران است. حسادت ناشی از یک حسرت درونی نسبت به نعمت‌های دیگران است؛ حسادت زمانی است که یک فرد می‌بیند که دیگری یا دیگران از نعمتی برخوردارند اما او نمی‌خواهد که آنان از چنان نعمتی برخوردار باشند. اما مربوط به زمانی است که انسان می‌خواهد از یک امر ارزشمند و ذی‌قیمت محافظت کند و اجازه تعدی و تجاوز سودجویان و تمامیت‌خواهان را به آن ندهد. این کجا و آن کجا! 🆔https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🌹
🟡«دانشجو» و «سخن تازه و مستدل» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از مهم‌ترین ویژگی‌های دانشجویان این است که اولاً، دنبال شنیدن «حرف‌های تازه و نو» هستند؛ از شنیدن سخنان تکراری به شدت خسته و ملال‌آلود می‌شوند؛ ثانیاً، دنبال شنیدن «سخنان مستدل» هستند؛ به سخنان بی‌منطق یا حتی با منطقی که منطق آن را نفهمند، هیچ توجهی نمی‌کنند؛ ثالثاً، سخن کسانی را می‌پذیرند که بتوانند ارتباطی عاطفی و احساسی با آنان برقرار کنند؛ به تعبیر دیگر، کسانی که احساسات و عواطف آنان را درک کنند. بنابراین، حتی سخنان تازه‌ و مستدلی که همراه با رمانندگی عاطفی از سوی گوینده (استاد یا هر کس دیگری) باشد، هرگز توجه آنان را جلب نمی‌کند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️عاملان خوب و سازمان‌های خوب 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ معتقدم برای تعالی یک سازمان هم باید «ساختار»های آن متعالی باشند و هم «افراد و نیروی انسانی» آن همواره در اندیشه تعالی. اما هیچکدام به تنهایی کفایت نمی‌کند. در عین حال، شخصاً نقش نیروی انسانی و عاملان و کارگزاران سازمان را بیشتر از نقش ساختارها می‌دانم. نیروی انسانی ناکارآمد، مساوی است با سازمان ناکارآمد و نیروی انسانی متعهد و متخلق، حتی ساختارهای فشل و دست‌و‌پاگیر را نیز در خدمت «توسعه اخلاق» و «حفظ کرامت» و «تکثیر و تسریع خدمت» به کار می‌گیرد. بر این اساس، از مهم‌ترین وظایف مدیران در هر بخشی، آن است که در کنار جذب نیروی انسانی متعهد و کاردان و کارآمد، نیروهای انسانی موجود را نیز به روزرسانی کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
♦️زنان اصلی‌ترین قربانیان لیبرالیسم 🔸تظلم‌خواهی گسترده زنان فرانسوی در شهر تولوز در اعتراض به خشونت‌های جنسی و آزار زنان در فرانسه! 🔻بر اساس آمار منتشر شده از سوی برخی از انجمن‌های حامی زنان در فرانسه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۷۰۰۰۰ زن قربانی خشونت توسط شریک زندگی خود شده‌اند. نکته: فرانسه مهد لیبرالیسم است! بدون تردید، مهم‌ترین ارمغان لیبرالیسم برای زنان غربی، تبدیل کردن آنها کالایی جنسی برای بهره‌برداری مردان بوده است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️فلسفه، جامع‌نگری و تصمیم‌گیری 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فیلسوفان به دلیل نگاهی کلان و کلی که به هستی دارند، بهتر از دیگران می‌دانند که بسیاری از مسائل و موضوعات اجتماعی، چندوجهی و چند بعدی‌اند. هر مسأله‌ای جنبه‌ها و جهات عدیده‌ای دارد. به همین دلیل، هر مسأله‌ای می‌تواند راه‌حل‌های عدیده‌ای هم داشته باشد. مدیرانی که فاقد چنین نوع نگاهی باشند، ممکن است به نخستین راه‌حل و پاسخی که به ذهنشان می‌رسد، قانع شوند و بدون بررسی همه جوانب مسأله، به «تصمیم» برسند؛ تصمیمی که لزوماً ممکن است بهترین تصمیم نباشد و اهداف مورد نظر را تأمین نکند! البته همین نوع نگاه اگر دقت نشود، «می‌تواند» آسیب‌هایی را هم به دنبال داشته باشد؛ فی المثل «ممکن است» موجب رکود و رخوت و توقف در مسائل اجتماعی شود! زیرا ارائه راه‌حل‌های مختلف و متنوعی که هر کدام در جای خود می‌تواند درست باشد، موجب سردرگمی و ترس از تصمیم‌گیری شود. به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام «إِذَا ازْدَحَمَ‏ الْجَوَابُ‏ خَفِيَ الصَّوَاب‏» (نهج البلاغه، حکمت ۲۴۳) به علاوه در میان راه‌حل‌های پرشماری که برای هر مسأله‌ای وجود دارد، اگر کسی مبتلا به وسواس فلسفی «پیدا کردنِ بهترین راه‌حل» شود، احتمالاً راه‌حل‌ها و پاسخ‌های او از مصداق «نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب» خواهد بود. زیرا در مسائل اجتماعی و مدیریتی عنصر «زمان» و «سرعت» بسیار مهم است. جامعه و سازمان، معطل پیدا کردن بهترین راه‌حل نمی‌ماند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️شرایط لازم برای تبدیل دانشگاه به قوه عاقله کشور ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸از نگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی،‌ سه عنصر مهم برای تحول دانشگاه و تبدیل شدن آن به قوه عاقله کشور، عبارتند از: یک. مسئله‌یابی و درگیر شدن با مسائل کشور؛ دو. تربیت فرهنگی و اخلاقی و هویّتی دانشجویان؛ سه. صیرورت دائمی در محیط دانشگاه. (سخنرانی ۲۰ خرداد ۱۳۹۷) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️دانشجو، «علم» و «اخلاق» 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹بدون تردید، دانشجو، محور اصلی همه فعالیت‌ها در دانشگاه است. اساساً فلسفه وجودی مدیریت دانشگاه و اساتید دانشگاه و کادر اداری دانشگاه، خدمت به دانشجو و تلاش در جهت تعلیم و تربیت دانشجو است. هدف از تأسیس دانشگاه این نبوده و نیست که راهی برای استخدام عده‌ای و وسیله‌ای برای ارتزاق عده‌ای به عنوان هیئت علمی یا کارمند ایجاد شود. هدف، تربیت دانشجو به عنوان «آینده‌ساز جامعه» است. 🔻دو عنصر اصلی و محوری و البته «تفکیک‌ناپذیر» در تربیت دانشجو عبارتند از: یک. «عنصر علم و تحقیق و کارآیی علمی و جوشیدن استعدادهای علمی» دو. «روحیه و تدین و حرکت صحیح و سالم‌سازی معنوی و روحی» 🔸نکته مهم این است که این دو عنصر از هم تفکیک‌ناپذیرند. نمی‌توان گفت که بخشی از مدیریت دانشگاه متکفل و مسئول «تربیت علمی» است و بخش دیگر، مشغول «تربیت دینی و فرهنگی» دانشجو! به تعبیر حکیمانه رهبر انقلاب، حضرت امام خامنه‌ای: «در دانشگاه‌ها، این دو عنصر بایستی بدون تفکیک از یکدیگر، با قدرت و با ظرفیت کامل کشور، تعقیب بشود» (۲۰ آذر ۱۳۷۰ در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی) @Ahmadhoseinsharifi 🌹
◻️انسان: «جاندار ناطق» یا «حیوان ناطق»؟ 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸«حیوان ناطق»، یکی از دیدگاه‌های شایع و رایج فیلسوفان در «تعریف انسان» است. این دیدگاه از سوی برخی از معاصران و برخی از اخلاقیون و عرفان‌مسلکان مورد طعنه و بعضاً تمسخر نیز قرار گرفته است که آری فیلسوفان، آدمیان را در زمره «حیوانات» به شمار آورده و تنها تمایز او با گاو و الاغ و گوسفند و امثال آن را «ناطقیت» یا «قدرت درک کلیات» دانسته‌اند! در حالی که عارفان، انسان را از ملائکه نیز بالاتر دانسته و معتقدند «من ملک بودم و فردوس برین جایم بود»! 🔹در حالی که اگر اندکی دقت می‌شد، می‌دانستیم که فیلسوفان به دنبال بیان تمایز با انعام و دوابّ و چارپایان و خزندگان و چرندگان و درندگان نبوده‌اند. اساساً فیلسوفان اولیه، یعنی اندیشمندانی مثل کِنْدی (م250ق)، فارابی (م339ق)، ابن‌حزم (م456ق) و راغب اصفهانی (م502ق)، به هنگام تعريف انسان، برای بیان جنس او از کلمه «حيوان» (که در ادبیات متأخرین به معنای «چارپایان یا چرندگان و درندگان و خزندگان و ...» است) استفاده نمی‌کردند؛ بلکه انسان را نوعی از انواع جنس «حیّ» (یعنی موجود زنده یا جاندار) می‌دانستند. [هر چند منظور کسانی که از کلمه «حیوان» هم استفاده کرده‌اند، هرگز حیوان به معنای چارپایان و چرندگان و ... نبوده است؛ بلکه حیوان به معنای «موجود دارای حیات» بوده است. اما برخی از متأخرین بدون دقت کافی، گمان کرده‌اند که فیلسوفان، انسان را در زمره حیوانات و چارپایان و ... طبقه‌بندی کرده‌اند!] توضيح آنکه در تعریف انسان از عبارت «حی ناطق ميت» استفاده می‌کند. يعني با دو فصل «ناطق» و «ميت» نوع انسان را از ساير انواع «حيّ» متمايز مي‌کند. نيز در تعريف انسان مي‌گفت: «الحي الناطق الميت»؛ يعني زندة ناطق ميرا. اندلسي هم به هنگام بحث دربارة فصل، همين تعريف از انسان را ذکر مي‌کند. البته توضيح مي‌دهد که منظور از «نطق» در اينجا «کلام و سخن» نيست؛ بلکه قدرت تمييز و تفکر در علوم و صناعات و تجارات و توانايی تدبير امور است. اين معنای از نطق اختصاص به انسان دارد و در ساير حيوانات نيست؛ جز ملائکه و جنيان. در ادامه نيز همين جنس و فصل‌ها را براي انسان بيان مي‌کند با اين توضيح که مي‌گويد معناي اين جنس و فصل‌ها آني نيست که بسياري از مردم تصور مي‌کنند. يعني منظور از «حيً» به عنوان جنس انسان «حيات حيواني» نيست و منظور از «ميت» هم «موت حيواني» نيست و منظور از «نطق» هم «کلام و سخن» نيست. بلکه منظور از «حي» آن حياتي است که در قرآن گفته مي‌شود «لينذر من کان حيا» و منظور از «نطق» هم آن بيان و سخني است که در قرآن گفته شده است «علمه البيان» و منظور از «ميت» هم يعني کسي که شهوت و غضب خود را مقهور مقتضاي شريعت و دين مي‌کند. يعني موت و مرگ ارادي منظور است و نه مرگ طبيعي و بدني. @Ahmadhoseinsharifi 🌹