🟢«خطبه فدکیه» و «خطبه بستریه»؛ جلوه معرفت و بصیرت زهرا(س)
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸معرفت، بصیرت، شجاعت، فهم متعالی، آیندهبینی، تحلیل عمیق حوادث، عمق خداشناسی، پیامبرشناسی، شریعتشناسی و امامتشناسی و همچنین مردمشناسی #حضرت_زهرا سلام علیها را با تأمل در دو خطبه مشهور آن حضرت (خطبه فدکیه و خطبه بستریه (که در بستر بیماری به هنگام دیدار زنان قریش بیان کردند) میتوان به خوبی فهمید.
🔻مرحوم محقق #اربلی (مشهور به بهاءالدین اِربَلی)، از محدثان، مورخان و ادیبان دقیق و عمیق قرن هفتم (م۶۹۲ق) به هنگام نقل خطبه فدکیه میگوید:
«فلنذكر خطبة فاطمة ع فإنها من محاسن الخطب و بدائعها عليها مسحة من نور النبوة و فيها عبقة من أرج الرسالة و قد أوردها المؤالف و المخالف؛
خطبه فاطمه را ذکر میکنیم؛ خطبهای که از بهترین خطبهها و شاهکارهای خطبههاست. خطبهای که رنگ و بویی از نور نبوت دارد؛ و رایحهای از زیباترینهای رسالت در آن است و دوست و دشمن نیز آن را نقل کردهاند.»
🔻#علامه_مجلسی در وصف #خطبه_فدکیه میگوید:
تحيّر من العجب منها و الإعجاب بها أحلام الفصحاء و البلغاء؛
خردهای اهل فصاحت و بلاغت، از اعجاب و شگفتی آن متحیر میمانند.
🔻علامه سیدعبدالحسین #شرفالدین در کتاب بسیار ارزشمند المراجعات در وصف این دو خطبه میگوید:
«كان أهل البيت يلزمون أولادهم بحفظهما كما يلزمونهم بحفظ القرآن؛
اهل بیت علیهم السلام فرزندان خود را همانطور که ملزم به حفظ قرآن میکردند، به حفظ این دو خطبه نیز ملزم میکردند»
#زن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔳زهرای مرضیه؛ الگوی جهاد همهجانبه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸فاطمه زهرا سلام الله علیها، از نخستین ایام طفولیت تا پایان عمر مبارکشان، یک زندگی پر از هیجان، کار، تلاش و مجاهدت را سپری کردهاند.
▪️در بحرانیترین سالهای نبوت، در دوران شعب ابیطالب، آنگاه که هنوز دختری شش یا هفت ساله بود، هم مادر خود را از دست داد و هم بزرگترین حامی و پشتیبان پدرش، یعنی ابوطالب را، رسالت اصلی زهرا از اینجا شروع میشود. او وظیفه دارد که جای خالی آن دو نیروی پشتیبان را برای پیامبر اکرم(ص) پر کند. به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب: «فاطمه زهرا مثل یک مادر، مثل یک مشاور، مثل یک پرستار برای پیامبر بوده است. آنجا بوده که گفتند فاطمه «ام ابیها» - مادر پدرش- است.»
▪️دو یا سه سال بعد با امیرمؤمنان علیه السلام ازدواج میکند؛ افزون بر وظیفهای که در ارتباط با پیامبر اکرم داشت، وظیفه حمایت و پشتیبانی از همسر مجاهدش نیز بر دوش او آمد.
▪️او تلاش میکند، نمونهای تحققیافته از زن اسلامپسند را در همه ابعاد زیست انسانی به همگان نشان دهد: در ابعاد «دینی و معنوی»، «معرفت و خردورزی»، «مجاهدت و فعالیت اجتماعی و سیاسی»، «خدمات علمی و رفاهی به مردم»، «همسرداری»، «تربیت فرزند»، «همسایهداری»، «کمک به مستمندان» و «گرهگشایی از کار مردم و نیازمندان». بیتردید در همه این ابعاد به مثابه یک الگوی کامل و بینقص نمایان شد.
▪️او توانست در خانهای محقر، فرزندانی مثل حسن و حسین و زینب را تربیت کند؛ خانه محقر خود را به خانه امید همه مستمندان تبدیل کند؛ خانه گلین خود را به خانه علم و معرفت و پاسخگویی به پرسشهای دینی و معرفتی زنان و بعضاً مردان تبدیل کند. او توانست با رفتار و کردار خود کاری کند که پیامبر اکرم هر صبح و شام به درب آن خانه بیاید و بر اهل خانه سلام دهد: «السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ». او توانست کاری کند که نیروهای خیر و فرشتگانی مثل جبرئیل و ملائکه الهی به صورت مستمر به آن خانه محقر رفت و آمد کنند و با او گفتگو کنند و به همین دلیل هم به «محدَّثه» نامیده شد.
▪️او از نظر معنوی به مقام و جایگاهی فوق عصمت رسیده است. به منزلتی دست یافت که #پیامبر_اکرم(ص) در شأن او گفت، خشنودی و ناخشنودی خداوند نسبت به کسی یا چیزی، دائرمدار خشنودی یا ناخشنودی زهرای مرضیه نسبت به آن است: «إِنَّ اللَّهَ لَيَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ وَ يَرْضَى لِرِضَاهَا.»
▪️خیرخواهی و دیگرخواهی آن بانوی مکرم تا آنجا بود که امام حسن مجتبی علیه السلام میگوید شبی از شبها دیدم که مادرم از سر شب تا صبح به عبادت و دعا و تضرع به درگاه الهی مشغول بود و عجیب این بود که در این دعاها چیزی برای خود نخواست و تماماً همسایگان و دیگر مؤمنان را دعا میکرد و مصالح عمومی امت اسلام را از خداوند میخواست. و صبحهنگام وقتی از او پرسیدم «مادر جان! چرا همانطور که برای دیگران دعا میکردی، برای خودت دعا نکردی؟!» او در پاسخ گفت: «فرزند عزیزم! اول دیگران و بعد خود ما»
▪️با همه اینها، او در متن حوادث اجتماعی و سیاسی بود. در هر زمانی درست در همان جایی بود که باید باشد؛ درست همان کاری را میکرد که باید انجام گیرد. در زمان پیامبر اکرم به عنوان یک نیروی محوری در پشتیبانی معنوی و مادی از رزمندگان بود. در جنگ احد به آبرسانی و مداوای مجروحان مشغول بود؛ در جنگ خندق، با همه وجود در رساندن غذا به پیامبر و یاران او فعالیت کرد. در وقایع فتح مکه حضوری کامل داشت. بعد از رحلت پیامبر اکرم نیز همه تلاش خود را برای دفاع از میراث نبوت به کار گرفت. چهل شبانهروز یکه و تنها و با زخم بازو و پهلو، به درب خانههای انصار میرفت و درباره سکوت آنان نسبت به غصب خلافت و انحراف عظیم ایجاد شده در مسیر نبوت با آنان گفتگو کرد. روزها در قبرستان بقیع مینشست و با گریههای جانکاه خود برای سرنوشت امت اسلامی، مظلومیت ولایت و آثار غفلت و جهالت سیاسی یاران اولیه پیامبر را تا همیشه تاریخ به عالمیان نشان داد. و سرانجام جان پاک خود را نیز در راه دفاع از ولایت و روشنگری برای امت فدا کرد.
♦️به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب او «نشاندهندهی جهانبینی اسلام در مورد زن است»
#زن
#حضرت_زهرا
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔹یکی از موضوعات مهم و قابل بررسی این است که چرا و چگونه است که در یک سده اخیر جدیترین مخالفان قوانین و ارزشهای اجتماعی اسلام و موذیترین مخالفان انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، عدهای از عمامه به سرها بوده و هستند؟! حتی برخی از آنان، که سعی میکنند به مخالفت خود رنگ و لعاب روشنفکری و حقوقدانی هم بزنند، کسانی بوده و هستند که همه هویت اجتماعی و سیاسی خود را از وابستگی به بیوت عالمان بزرگ اسلامی دارند!
به راستی چرا؟
🔻ضمناً، در سند منتشر شده از سوی موسسه رند، در آمریکا، گفته شده یکی از راههای تقابل با تمدن اسلامی و زمینگیر کردن انقلاب اسلامی، نفوذ در روحانیت یا پرورش و دستکم حمایت از روحانینمایانی است که مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر را بر ارزشهای اسلامی و قرآنی ترجیح دهند.
#حوزه_علمیه
#حجاب
#نفوذ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔳اتمام حجت حضرت زهرا با مردم مدینه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حضرت زهرا سلام الله علیها با ارائه یک دوره فشرده از جهانبینی و نظام ارزشی اسلام و فلسفه شریعت و ولایت اسلامی، و تبیین وظایف اجتماعی و سیاسی امت اسلامی و همچنین بیان مخاطرات پیش روی امت اسلامی و پیامدهای بسیار سنگین آن تصمیم یا سکوت نابجایی که پیروان پیامبر اکرم (ص) در موضوع غصب خلافت گرفتهاند، در قالب خطبه فدکیه، نهایت تلاش خود را در جهت تبیین و روشنگری و اصلاح آن تصمیم به غایت اشتباه به کار گرفتند.
اما او بهتر از هر کسی میدانست و در همان مجلس هم بر همگان نمایان شد که آن سخنان منطقی و آن استدلالهای الهی، در آن مخاطبان مرده و بیروح و ذلیل و سستایمان تأثیری نمیگذارد! در عین حال، هرگز دست از تلاش و روشنگری و دفاع از ولایت برنداشت و در این مسیر ناامید نشد، در جملات پایانی خطبه فدکیه، آخرین و البته جدیترین اتمام حجت خود را نیز ابراز کرد:
«بدانید همه آنچه را که گفتم، به رغم آگاهی از وجودهای مملو از خذلان و خواری شما و قلبهای آکنده از بیوفایی شما و همچنین ضعف یقین و ایمان شما بود.»
هدف این بود که با شما اتمام حجت کرده باشم، تا مبادا بعدها سکوت ما را دلیل بر رضایت ما به غصب خلافت تفسیر کنید! هدف من این بود که غصههای لبریز شده دلم را بیان کنم و خشم درونیام را بیرون بریزم و نالههای پنهانیام را آشکار کنم: «وَ لَكِنَّهُ فَيْضَةُ النَّفْسِ وَ نَفْثَةُ الْغَيْظِ وَ بَثَّةُ الصَّدْرِ وَ مَعْذِرَةُ الْحُجَّةِ» این سخنان برای آن بیان شد که به همگان فهمانده شود که زهرا به شدت از غاصبان خلافت و همراهان آنها و سکوت کنندگان در برابر غصب خلافت، خشمناک و غضبناک است. و آنانی که در مسجد بودند همگی، بارها و بارها از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شنیده بودند که «إِنَّ اللَّهَ تعالی يَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَه وَيَرْضَی لِرِضَاهَا».
این شدیدترین اتمام حجتی بود که #حضرت_زهرا با اصحاب پیامبر داشتند و متأسفانه جز تعدادی انگشتشمار همگی در این آزمون مردود شدند. به همین دلیل حضرت فرمودند:
«پس این مرکب خلافت را بگیرید. بر آن سوار شوید. اما پشت این مرکب زخم است و پایش مجروح. و ننگ آن ابدی است و با غضب الهی و زشتترین عیبها نشانه گذاشته شده است که به «آتش برافروخته الهی متصل خواهد شد؛ آتشی که از دلها سرمیزند.» پس همه آنچه را که انجام میدهید در مقابل چشم خداست: «آنها که ستم کردند بهزودی میدانند که بازگشتشان به کجاست» و من دختر «بیمدهنده شما در برابر عذاب شدید هستم.» «پس آنچه میخواهید انجام دهید! ما کار خویش را انجام خواهیم داد و منتظر باشید! ما هم منتظر خواهیم بود.»
#زن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔳جایگاه حضرت زهرا در نزد پیامبر اکرم(ص) از نگاه همسر پیامبر
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در منابع معتبر اهل سنت این جملات از عایشه همسر #پیامبر_اکرم(ص) درباره جایگاه #حضرت_زهرا سلام الله علیها نقل شده است:
مَا رَأَيْتُ أَحَداً كَانَ أَشْبَهَ كَلَاماً وَ حَدِيثاً مِنْ فَاطِمَةَ بِرَسُولِ اللَّهِص؛ من کسی را از لحاظ کلام و سخن شبیهتر از فاطمه به پیغمیر اکرم(ص) ندیدم؛
وَ كَانَتْ إِذَا دَخَلَتْ عَلَيْهِ رَحَّبَ بِهَا وَ قَامَ إِلَيْهَا؛ وقتی فاطمه بر پیامبر وارد میشد، آن حضرت برمیخاست و مشتاقانه به سمت او میرفت.
فَأَخَذَ بِيَدِهَا وَ قَبَّلَ يَدَهَا وَ أَجْلَسَهَا فِي مَجْلِسِهِ؛ دستش را میگرفت، دستانش را میبوسید و او را در جای خودش مینشاند.
▪️معلوم است که چنین ارتباطی صرفاً یک ارتباط پدر و دختری نیست. بلکه نشاندهنده عظمت معنوی و جایگاه بلند حضرت صدیقه اطهر است.
#زن
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣نفوذ از طریق اسناد به اصطلاح بینالمللی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از روشهای نفوذ فرهنگی و برافراشته شدن پرچمهای فرهنگ و سبک زندگی غربی در کشور ما، اسناد و قوانین به اصطلاح بینالمللی در حوزه فرهنگ و آموزش و پژوهش است.
به عنوان مثال، سند توسعه پایدار یا سند ۲۰۳۰ توسط یونسکو تصویب میشود و به کشورهای عضو ابلاغ میشود و از اجرایی شدن آن در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی حمایت مالی و فرهنگی میشود و بعضاً مخالفان آن را تحت تحریمها و محرومیتها و ممنوعیتهایی قرار میدهند!
افراد سادهلوح یا مدیران خائن و نفوذی نیز تلاش میکنند به هر نحو ممکن آن قوانین را در کشور اجرایی کنند.
رهبر معظم انقلاب فرمودند:
«اینکه ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بیسروصدا اجرائی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام هم کردهایم به دستگاههای مسئول. ... اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا اینجور اِعمال نفوذ کند. البتّه متأسّفانه اِعمال نفوذ دارند میکنند و از طُرق مختلف وارد میشوند امّا [اینکه] اینجور بهطور رسمی سند به ما بدهند که «تا پانزده سال دیگر باید شما اینجوری بکنید، اینجوری بکنید»، ما هم بگوییم بله، معنی ندارد این کار» (۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶)
#نفوذ
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️توصیف شخصیت علی و شیوه حکمرانی او در کلام حضرت زهرا
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸زهرای مرضیه سلام الله علیها، در واپسین روزهای حیات مبارک خود و در ضمن عیادتی که زنان مدینه از او داشتند، فرصت را غنمیت شمرد و در ادامه دو ماه روشنگری و تلاش شبانهروزی خود برای آگاهسازی مردم از خطای بزرگی که انجام دادند و انحرافی عظیم که در اسلام ایجاد کردند، در جمع زنان مهاجرین و انصار مدینه به «توصیف شخصیت» #امیرمؤمنان علیه السلام و همچنین تبیین «شیوه حکمرانی» او پرداخت تا همه مسلمانان تا همیشه تاریخ بدانند که اهل مدینه، بعد از پیامبر اکرم چه حقکشی و ظلم و انحرافی عظیم ایجاد کردند.
♦️به منظور توصیف شخصیت امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید مهمترین ایرادها و نقصهایی که غاصبان خلافت و همراهان آنها از علی سراغ داشتند عبارت بود از:
یک. اینکه شمشیر علی در اقامه حق و دفاع از مظلومان، دوست و دشمن نمیشناخت؛
دو. اینکه علی مبالات و واهمهای نسبت به مرگ نداشت؛ او همواره برای دفاع از حق آماده بود و جان عزیز خود را بر کف گرفته بود؛
سه. اینکه علی در راه حق، ثابت قدم بود؛ در راه دفاع از حق دچار هیچ لغزش و لرزشی نخواهد شد؛
چهار. اینکه رویارویی با علی، مرگبار بود؛ کسی را یارای مقابله با او نبود؛
پنج. اینکه علی آگاهی و دانشی بینظیر نسبت به کتاب خدا دارد؛
شش. اینکه علی جدیتی بینظیر در احقاق حق و دفاع از دین خدا دارد.
🔸و در ادامه، هفت نکته را به عنوان شیوه حکمرانی علی بیان کردند:
یک. علی اجازه انحراف از حق و سرپیچی دربرابر حق را به دیگران نمیدهد؛ بلکه میکوشد منحرفان و سرپیچیکنندگان از حق را به راه مستقیم و پذیرش حق هدایت کند؛
دو. علی آرامآرام مردم را در مسیر حقیقت حرکت میداد و مرکب حکومت را به سلامت به مقصد میرساند. به گونهای که مردم آرامش و لذت حکمرانی را بچشند و هیچ نگرانیای از ناحیه حکومت و تصمیمات آن نداشته باشند.
سه. علی توانایی ایجاد رفاه و آسایش و آرامش و تأمین نیازهای مردم به بهترین وجه دارد؛ او مردم بهترین شرایط زیست اجتماعی را برای مردم فراهم خواهد کرد؛
چهار. علی توانایی فراهم کردن بهترین شرایط اقتصادی را برای مردم دارد؛
پنج. علی در آشکار و نهان جز خیر مردم را نمیخواهد و نمیجوید و نمیگوید و نمیپوید. همه همّو غمّ او خیرخواهی و تأمین مصلحت مردم است؛
شش. او از حکومت بر مردم برای شخص خودش هیچ چیزی نمیخواهد. او دنبال دنیا و منافع دنیوی نیست؛
هفت. در حکومت علی پارسایان راستین از دنیاطلبان زاهدنما شناخته میشوند و راستگویان از دروغگویان متمایز.
🔹و در پایان با قرائت دو آیه از آیات قرآن کریم به آنان فهماند که
اولاً، راه تأمین رفاه و برکت و خیر و آسایش و آرامش جامعه و سعادت دنیوی و اخروی مردم، ایمان به خدا و تقوای الهی است و ریشه مشکلات و گرفتاریها نیز بیایمانی و بیتقوایی و نادیده گرفتن دستورات خداوند است:
وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ (اعراف/ ۹۸)
«و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان میآوردند و تقوا پیشه میکردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها میگشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم»
و ثانیاً، ظالمان و ستمگران به زودی سزای اعمال بد خود را خواهند چشید و هیچ راه گریزی برای فرار از عذاب الهی نخواهند داشت:
وَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْ هؤُلاءِ سَيُصِيبُهُمْ سَيِّئاتُ ما كَسَبُوا وَ ما هُمْ بِمُعْجِزِينَ (زمر/ ۵۱)
«و ظالمان این گروه نیز بزودی گرفتار بدیهای اعمالی که انجام دادهاند خواهند شد، و هرگز نمیتوانند از چنگال عذاب الهی بگریزند»
#زن
#حضرت_زهرا
#سیاست
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔳در اسارت کلیشهها
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸مع الاسف هنوز هم برخی از اندیشمندان دلسوز ما نتوانستهاند از کلیشههای ذهنی و فلسفی پنجاه سال گذشته خود فاصله بگیرند و تصویر و تصوری متناسب با شرایط کنونی ایران و جهان داشته باشند! اینان معمولاً تحلیلها و توصیههایی مبتنی بر دادههای پنجاه سال پیش ارائه میدهند!
هنوز در وضعیت علمی و فرهنگی پیش از انقلاب سیر میکنند!
هنوز در کار نقد مخالفان موهوم پیشرفت علم و فناوریاند!
غافل از اینکه ایران اسلامی هماکنون، به برکت راهبریهای داهیانه و هوشمندانه رهبر فرزانه انقلاب، امام خامنهای، در بسیاری از حوزههای علم و فناوری از پیشرفتهترین کشورهای جهان است.
♦️اگر در جاهایی کمبودها و ضعفهایی را مشاهده میکنیم و «صلاح و بهبودی» در زندگی مردمان نمیبینیم، اگر نیک بنگریم، معلول بیتوجهی به رهنمودهای ایشان و نتیجه خودباختگی و دلدادگی پارهای از مدیران ما به غرب و غربیان و دلدادگی برخی از متفکران ما به «توسعه» و «رفاه» غربی است! اینان در جستجوی سراب، هم خود تشنه ماندهاند و هم دلهایی را از عطش میراندهاند! هنوز هم راه اصلاح را در توسل به درگاه غرب میدانند! و رفاه را از سرمایهداری میخواهند! و خوشبختی را در انبان پر از بدبختی و فلاکت لیبرالیسم میجویند!
🔸بدون تردید، ملت ما تا زمانی که دانشمندان و اندیشمندان او در پی تحقق غایت اسلامپسند زیست انسانی نباشند، فقط باید در حسرت ناداشتههای غربیان و «توسعه حیوانیت» سرمایهداران بسوزد و هرگز روی خوشبختی را هم نخواهد دید.
تنها راه سعادت و پیشرفت و عزت، عمل به اسلام و ارزشهای اسلامی و رهاسازی ذهن و عمل خود از «توسعه غربمحورانه» است.
#پیشرفت
#دانشگاه
#روشنفکری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه قم
🌺پیام ریاست دانشگاه قم به مناسبت فرا رسیدن روز دانشجو
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹فرارسیدن ۱۶ آذر، روز دانشجو، را به محضر همه دانشجویان عزیز تبریک میگویم.
🔻بزرگداشت روز ۱۶ آذر، بزرگداشت یاد و نام دانشجویان شهیدی است که جان خود را در راه مبارزه با استبداد و استعمار آمریکایی فدا کردند.
🔻۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ مهمترین نقطه عطف جنبش دانشجویی بود که اعتراض دانشجویان تهران به سفر ریچارد نیکسون، معاون رئيس جمهور وقت آمریکا، به ایران و اعتراض به نقش آمریکا در کودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، توسط عوامل رژیم وابسته و فاسد پهلوی به خاک و خون کشیده شد.
🔻جنبش دانشجویی در ایران اسلامی از آن تاریخ به عنوان جنبشی ضد استکبار، ضد استعمار، ضد استبداد، ضد سلطهجویی، ضد اختناق، عدالتخواه، فضیلتجو، ظلمستیز، حقیقتطلب و آزادیخواه شناخته میشده است. تاکنون نیز، علیرغم تلاشهای بدخواهان و سیاستبازانی که خواستهاند این جنبش را به سود مطامع دنیاطلبانه و قدرتخواهانه خود مصادره کنند، همواره بر همان عهد پیشین استوار و پابرجا مانده است.
🔻این جنبش الهی و اسلامی از سال ۱۳۴۲ گمشده خود را در نهضت خمینی کبیر(ره) یافت و به مدت ۱۵ سال همه تلاش علمی و عملی و تبیینی خود را دوشادوش روحانیت مبارز برای سرنگونی رژیم وابسته، غربزده و فاسد پهلوی به کار گرفت و در دوران جنگ تحمیلی نیز در کنار تحصیل، دوشادوش سایر جوانان در جبهههای نبرد حاضر شد و هزاران شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرد. در دوران بعد از جنگ تحمیلی نیز با لبیک به فرمان جهاد علمی توسط رهبر فرزانه انقلاب، امام خامنهای، جهادی بینظیر در پیشرفت علم و فناوری را سامان داد و در مبارزه علمی و فناورانه خود از هیچ کوششی دریغ نکرد.
🔻تا جایی که به برکت همین مجاهدتها، هماکنون ایران اسلامی به یکی از قطبهای علمی جهان تبدیل شده است.
🔻جنبش دانشجویی در هفتادسال گذشته بسیار هوشمندانه صحنه جبهه ظلم و استبداد و استعمار را رصد کرده و همواره آرایشی متناسب با دشمنیهای دشمنان ملت به خود گرفته است: در تقابل با «جنگ سخت»، مقاومت سخت را برگزیده و در تقابل با «براندازیهای رنگی و مخملی»، با رنگ الهی به میدان مبارزه آمده است و در تقابل با «جنگ نرم»، مقاومت نرم و فرهنگی و روشنگری و جهاد تبیین را انتخاب کرده است و به فضل الهی تاکنون پیروز میدان مبارزه با «جبهه شیطانی استعمار» و «تمدن حیوانی لیبرال» بوده است و مطمئن هستم تا تحقق تمدن نوین اسلامی و برچیده شدن بساط ظلم و بیعدالتی در جهان، راه خود را با قدرت و بصیرت و شجاعت ادامه خواهد دهد.
🌺درود خدا بر شهدای عزیز دانشجو؛
🌺درود خدا بر دانشجویان بصیر و مجاهد؛
🌺درود خدا بر دانشجویان مدافع ولایت؛
🌺درود خدا بر دانشجویان پیرو حقیقت و فضیلت.
احمدحسین شریفی
۱۶/ آذر ۱۴۰۳
◀️مشاهده در وبسایت👉
🤝روابطعمومی دانشگاه قم🤝
@university_of_qom
روبیکا | آپارات
#سرآمدی_علمی_تربیت_ولایی_نشاط_معنوی
🟡یادی از عارف امامپرور؛ آیتالله محمدعلی شاهآبادی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم آیتالله شاهآبادی، شجاعتی مثالزدنی و بینظیر داشت. حتی در زمانی که رضاخان همه مساجد و منابر را تعطیل کرد او اعلام کرد که هرگز نماز جماعت و منبر خود را تعطیل نخواهد کرد. و زمانی که رضاخان پوشیدن لباس روحانیت را ممنوع کرد او هفت پسرش را ملبس به لباس روحانیت نمود!
مأموران رضاخان ابتدا منبر او را از مسجد جامع دزدیدند! اما او ایستاده سخنرانی میکرد و میگفت:
«منبر سخن نمىگويد. اگر مىخواهيد سخنرانى تعطيل شود، بايد مرا ببريد و من هر روز قبل از اذان صبح تنهايى از منزل به طرف مسجد مىآيم. اگر عرضه داريد، آن وقت بياييد و مرا دستگير كنيد.»
روزی عدهای از مأموران رضاخانی برای دستگیری او با چکمه وارد مسجد شدند! آیتالله شاهآبادی به محض مشاهده آنها نهيبى مردانه بر آنها زد که بلافاصله همگی پا به فرار گذاشتند! اما بیرون مسجد در کمین ایشان ایستاده بودند که وی را دستگیر کنند! به هنگام خروج آیتالله شاهآبادى از مسجد، فرمانده آنها صدا زد:
«آقاى شاهآبادى! آقاى شاهآبادى! تو بايد همراه ما بيايى كلانترى!».
آيتاللّه شاهآبادى درحالىكه چهره در هم کشیده بود و آرام آرام به راه خود ادامه میداد، به او گفت:
«برو به بزرگترت بگو بياد!»
آن روح بزرگ سرانجام در تاریخ ۳ آذر ۱۳۲۸ در سن ۷۴سالگی تهران دار فانی را وداع گفت و جنازه مطهر او در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.
#امام_خمینی
#شاهآبادی
#شجاعت
#روحانیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️دشمن دوستنما
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نفاق یعنی دورویی، وارونهنمایی، ظاهرسازی، ناواقعنمایی، و در یک کلام، «دشمنی و خیانت واقعی در قالب دلسوزی و محبت ظاهری».
در ادبیات دینی، نفاق بدتر از کفر است؛
إِنَّ ٱلمُنَٰفِقِينَ فِي ٱلدَّرۡكِ ٱلأَسفَلِ مِنَ ٱلنَّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُمۡ نَصِيرًا (نساء، ۱۴۵)
زیرا، کفر و کافر، به صورتی صریح و شفاف مدعای باطل خود را بیان میکند؛ به همین دلیل، تکلیف جامعه اسلامی با آن روشن است.
اما منافق، دشمن دوستنماست؛ در چهره دوست، دشمنی میکند؛ با جلب اعتماد، ضربه میزند؛ در درون خانه حضور دارد و از نعمتهای خانه برخوردار است؛ اما در خدمت دشمنان است. عامل نفوذی و ناپیدای دشمن در صفوف خودی است.
شناخت نفاق و منافق، بصیرتی ویژه میخواهد که تنها در سایه تقوای الهی به دست میآید.
#نفاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️اسلام انفرادی و اسلامی اجتماعی در اندیشه آیتالله شاهآبادی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مرحوم آیتالله #شاهآبادی، عارف بزرگ امامپرور، در کتاب بسیار ارزشمند شذرات المعارف میفرماید، اسلام هرگز دینی فردی نبوده و نیست؛ بلکه دینی اجتماعی است. خواسته اسلام این است که معارف درست و فضایل انسانی و الهی و رفتارهای پسندیده در سراسر جامعه منتشر شود.
از نگاه اسلام، تکتک افراد مسلمان هم مسؤول انتشار و ترویج و نهادینهسازی باورها و ارزشهای اسلامیاند. هر مسلمانی موظف است افزون بر «خودسازی»، برای «دیگرسازی» و «جامعهپردازی» هم تلاش کند.
«قرآن مجيد با اسلام انفرادى مناسبت ندارد؛ زيرا كه قرآن نمىفرمايد به تنهايى نماز كن. بلكه علاوه بر آن، توليد نمازگزار و اقامه صلوه را برعهده مسلمين گذارده. قرآن نمىفرمايد تنها تحرز از زنا نما؛ بلكه علاوه بر آن، حفظ عقد و منع از وقوع زنا را در عالم از وظايف ما مقرر فرمود.»
#سکولاریسم
#امام_خمینی
#دین
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️دلیل کرختی و سستی مؤمنان در «جهاد تبیین»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
رهبر دانا و حکیم انقلاب، مدتهاست که بارها و بارها فرمان «جهاد تبیین» را صادر کردهاند، اما مع الاسف جز پارهای فعالیتهای جزیرهای و فردی، هیچ حرکت جمعی و شبکهای خاصی از سوی باورمندان به اسلام و انقلاب و ولایت مشاهده نمیکنیم! نیروهای انقلاب هنوز در این موضوع آرایش جهادی نگرفتهاند!
علیرغم تأکید چند باره بر ضرورت و فوریت این جهاد از سوی نائب المهدی، هنوز صحنه «تبیینهای وارونه» و «روایتگریهای سیاهگونه» در اختیار رسانههای بیگانه و غربگرایان داخلی و مخالفان ارزشهای اسلامی است.
درباره چرایی این تعلل و کرختی از سوی معتقدان به جبهه انقلاب، فراوان میتوان و البته میباید سخن گفت. اما در اینجا میخواهم شما را با تحلیل عارف کمنظیر دوران معاصر، مرحوم آیتالله #شاهآبادی در کتاب ارزشمند شذرات المعارف، درباره چرایی کرختیها و بیرگیها و بیخیالیهای مؤمنان در دفاع از باورها و ارزشها و سبک زندگی اسلامی آشنا کنم.
مرحوم شاهآبادی تحلیلی در نوع خود بیسابقه از این موضوع ارائه دادهاند. ایشان در مجموع «چهار علت فرعی» و «یک علت اصلی» را برای بیتفاوتی مؤمنین به شیوع شبهات دینی و ناهنجاریهای اخلاقی و آلودگیهای رفتاری در جامعه اسلامی بیان میکند:
یک. «غرور مسلمین»!
«غرور به حقانیت خود»،
«غرور به شفاعت»
و «غرور به زندگانی دنیوی امروز»
توضیح آنکه از نگاه این عارف مجاهد و اجتماعی و امامپرور
«غرور به حقانیت» موجب شده است که مسلمین میدان تبلیغ و تبیین و روایت و دعوت را به «معاندین» تحویل دهند؛ خود به «اسلام انفرادی» قناعت کنند و «امر به معروف و نهی از منکر را ترک گویند». درحالی که از نگاه قرآن، برتری امت اسلامی از سایر امتها صرفاً به دلیل عمل به فرضیه امر به معروف و نهی از منکر است: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ(آل عمران، ۱۱۰) و اگر مسلمین به این فرضیه عمل نکنند، هیچ برتری و فضیلتی نسبت به دیگر ملتها و امتها ندارند.
و «غرور به شفاعت» نیز موجب ارتکاب «انواع رذایل اخلاقی» و «انواع معاصی کبیره» شده است. در حالی که خداوند با هیچ فرد یا ملتی عقد اخوت نبسته است و در نکوهش برخی از اهل کتاب میفرماید: «ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ وَ غَرَّهُمْ فِي دِينِهِمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ (آلعمران، ۲۴)
و همچنین «غرور به زندگانی دنیوی امروز» موجب شده است که مسلمین در صنایع و فناوریهای پیشرفته و حِرَف و مشاغل مدرن سرمایهگذاری نکنند و در نتیجه این عرصه را بالکل به دشمنان اسلام سپردهاند!
دو. «یأس و ناامیدی» نسبت به تأمین سعادت دنیوی و اخروی: توضیح آنکه از نگاه آیتالله شاهآبادی مصیبت دیگر جهان اسلام این است که مسلمین حتی اگر بتوانند خود را از چاه غرور نجات دهند و معتقد شوند که راه موفقیت اجتماعی کار و تلاش و کسب فضیلتهای اخلاقی است، ممکن است «گرفتار چاه پرتباه یأس شوند و خود را از هرگونه تکلیف بری و عری بدانند» و در نتیجه خود را ناتوان از تحصیل سعادت بپندارد!
سه. تفرقه و تشتت نیروهای موجود در جبهه حق. توضیح آنکه دشمنان ضمن تلاش در جهت حفظ وحدت حداکثری میان خودشان، تمام تلاش خود را جهت ایجاد تفرقه در صفوف مسلمین به کار میگیرند. و بدین وسیله آنان را دچار ضعف و اختلال در تصمیم و فهم وظیفه میکنند. آیتالله شاهآبادی تأکید میکنند که کارهای انفرادی فایده چندانی ندارد. باید نیروها را تجمیع کرد و مجتمعاً اقدام کرد. «هرچه انفراد و افتراق بيشتر شود، اختلال و انحلال شدت يابد تا به سرحد انعدام همه جهات و حيثيات رسد»
چهار. مسائل مالی و ضعف در تأمین نیازهای مالی مجاهدان. «زيرا كه معلوم است جريان اسلام در ملك، محتاج است به عِده و عُده و لذا خداوند عالم، ايجاب زكوات و اخماس و ساير حقوق ماليه فرموده براى اداره نمودن اساس مقدس اسلام.»
«الحاصل غرور به حقانيت و حياتِ عاريت و يأس از ظهور سعادت و افتراق مسلمين و نداشتن بيت المال موجب تعطيل قواى عامله مسلمين شده است و از وصول به سيادت دينى و دنيوى محروم ماندند»
♦️اما همه این چهار علت، از نگاه مرحوم شاهآبادی علل فرعی سستی در جهاد تبیین است؛ علتالعلل این کرختی و سستی از نگاه ایشان، «جهل نسبت به اسلام» و «عدم آگاهی از مرام و مقصود و ارزش اسلام» است: «علت العلل، جهل به مرام اسلام است. زيرا اگر مرام اسلام معلوم ما بود و همان بعينه مرام ما مسلمين شده بود، البته در اطراف آن كوشش نموده مقصود را انجام مىداديم»
#تبیین
#جهاد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔻سرنوشت محتوم «عدالتخوانی» لیبرالی پارهای از روحانیون حقوقدان، تقابل با احکام و ارزشهای الهی است. برخی از این مدعیان عمامهبه سر نوشتهاند «مجری قانون» را به سرکشی در برابر قانون دعوت کردهاند!
منتظر شورش علنیتر و عریانتر این مدعیان، علیه قوانین اسلامی باشید.
«عدالت» منهای «عفت»، همان لیبرالیسم نقابداری است که خود را در چارچوب اعلامیه جهانی حقوق بشر عرضه کرده است.
#حجاب
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️تکریم پژوهشگران
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هر چند پاداش اینجهانی پژوهش، همان لذت بیبدیل تولید یا کشف و اکتشافی است که یک پژوهشگر در درون خود میچشد و با هیچ لذتی آن را قابل مقایسه نمیداند. نشاط زیست پژوهشگرانه از بهترین و عمیقترین نشاطها است.
در عین حال، به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، «تکریم دارندگان علم» یکی از «بهترین مشوقها برای گسترش علم» است. (۳ مهر ۱۳۸۷)
#پژوهش
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️بسیاری از رسانههای خبری و تحلیلی از صبح امروز این جمله حکیمانه و دوراندیشی الهی رهبر فرزانه انقلاب، حضرت امام خامنهای، در تاریخ ۱۰ خرداد امسال (۱۴۰۳) خطاب به بشار اسد را منعکس کردهاند که «غربیها و دنبالههای آنها در منطقه قصد داشتند با جنگی که علیه سوریه به راه انداختند، نظام سیاسی این کشور را ساقط و سوریه را از معادلات منطقه حذف کنند اما موفق نشدند و اینک نیز قصد دارند با شیوههای دیگر و از جمله وعدههایی که هیچگاه به آنها عمل نخواهند کرد، سوریه را از معادلات منطقه خارج کنند.»
🔸حقیقتاً باید همواره خدا را برای وجود چنین رهبر حکیم و دوراندیشی شاکر باشیم و همواره گوش به زنگ راهنماییهای ایشان در همه عرصههای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی، علمی و اجتماعی باشیم. اینجاست که حکمت آن سخن ملکوتی #حضرت_زهرا سلام الله علیها را در خطبه فدکیه درباره فلسفه ولایت و امامت بهتر درک میکنیم. آنجا که دو کارویژه اجتماعی و سیاسی ولایت و امامت را به زیباترین وجه، در دو جمله حکیمانه بیان کردند:
فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ ... طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا لَمّاً [اماناً] لِلْفُرْقَةِ؛ خدای متعال پیروی از اهل بیت را به هدف «ایجاد نظم و انسجام جامعه اسلامی»، بر امت اسلامی واجب کرد؛ و پذیرش رهبری و امامت آنان را به هدف «جلوگیری از تفرقه و تشتت و انشقاق اجتماعی» واجب کرد.
اللهم احفظ قائدنا الخامنئی الی ظهور الحجة
#امنیت
#ولایت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️پیشرفت، دینداری و ولایتمداری
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸تاریخ ایران، حتی ایران قبل از اسلام، نشان میدهد که «تمدن ایرانی»، همواره تمدنی همراه با دین و تدین بوده است. در «تمدن ایران اسلامی»، این ارتباط بسیار تنگاتنگتر و نمایانتر بوده است. هر پیشرفتی که در علوم و فنون مختلف رخ داده است، معلول تلاشهای عالمان دیندار و معتقد و پایبند به اسلام و ارزشهای اسلامی بوده است. در تاریخ انقلاب اسلامی نیز مهمترین و برجستهترین پیشرفتهای خود را مدیون مجاهداتهای بیتوقع و بدون چشمداشت عالمان و دانشمندان ولایتمدار و دیندار بوده و هستیم. به عنوان مثال،
✔️پیشرفتهای موشکی را مدیون ابتکارات و مجاهدتهای یک پاسدار ولایتمدار و نمازشبخوان به نام شهید تهرانی مقدم هستیم؛
✔️پیشرفتهای هستهای را مدیون مجاهدتهای علمی دانشمندان ولایتمدار و نمازشبخوانی مثل شهید شهریاری و شهید فخریزاده و سایر شهدای هستهای هستیم؛
✔️یا بخشهای عمدهای از پیشرفتهای فوقالعاده در عرصه پزشکی را مدیون یک دانشمند ولایی و متدین و نمازشبخوان به نام شهید کاظمی آشتیانی هستیم.
♦️بنابراین تلاشهای که از سوی عدهای در جهت «فاصلهگذاری بین دین و بین علم و صنعت و فرهنگ و هنر و امثال آن» صورت میگیرد،
اولاً، «تلاشهایی غیرواقعبینانه» و ناسازگار با تجربه تاریخی و تجربه زیسته ما ایرانیان است؛
ثانیاً، تلاشهایی جهت پسرفت و عقبماندگی کشور است و نه در خدمت پیشرفت؛ زیرا همه انواع پیشرفت کشور معلول مجاهدتهای دینداران و ولایتمداران بوده است؛
و ثالثاً، «تلاشهایی بیهوده» و بینتیجه است؛ زیرا تمدن ایرانی حتی قبل از اسلام نیز تمدنی دینی بوده است چه رسد به تمدن ایران اسلامی.
#پیشرفت
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
رفته توی دانشگاه آمستردام، پایان نامه نوشته با عنوان «اقتصادسیاسی دخالت سپاه، در نفت و گاز ایران؛ مطالعه انتقادی»!
خودش ایرانی و استاد راهنما هم ایرانی! بعد اگه به بعضیها توی ایران بگی اقتصادسیاسی دخالت انگلیس در نفت ایران رو بنویس میگن ما کار غیرعلمی نمیکنیم.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
🟡آیتالله شاهآبادی عارفی سیاسی و اجتماعی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آیتالله #شاهآبادی، آن عارف کمنظیر دوران معاصر، حقیقتاً عرفانی سیاسی و اجتماعی داشت.
او در زمان خود ابتکاراتی بینظیر در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و علمی داشت.
از جمله ابتکارات فرهنگی و سیاسی وی آن بود که با توجه به محدودیتهای دوران رضاخانی، برای تعمیق باورهای دینی مردم و آگاهسازی سیاسی و اجتماعی آنان جلسات سخنرانی خانگی را برپا کرد.
او حتی منزل شخصی خود را به محلی برای آموزش کودکان و نوجوانان و تعلیم و تربیت صحیح آنها تبدیل کرد. افرادی صالح و مؤمن را برای امر آموزش کودکان و نوجوانان انتخاب کرد. خود وی نیز بر همه شؤونات این مدرسه خانگی نظارت داشت و هفتهای یک بار برای دانشآموزان و همچنین اولیای آنان سخنرانی میکرد!
#امام_خمینی
#روحانیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️بایستههای استادی دانشگاه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در محیط دانشگاه، مهمترین نقش و اثر چه در زمینههای آموزشی و پژوهشی و چه در زمینههای تربیتی و فرهنگی و چه در زمینههای سیاسی و اجتماعی مربوط به اساتید است. به همین دلیل، مسأله جذب، نگهداشت، ترفیع و ارتقاء اساتید از مهمترین و حساسترین مسائل مدیریت کلان وزارت عتف و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور است.
مهمترین معیار فکری و فرهنگی برای جذب و ارتقاء اساتید باید احراز علاقمندی و پایبندی آنان به اسلام و انقلاب و پیشرفت و عزت و سربلندی ایران اسلامی باشد.
رهبر فرزانه انقلاب در حدود ۲۰ سال پیش (۱۷/ ۱۰/ ۱۳۸۳) در دیدار وزیر علوم و رؤسای دانشگاهها مهمترین بایستههای لازم برای یک استاد دانشگاه را این چنین ترسیم کردند:
«استاد باید سرشار از عشق به اسلام و انقلاب و غرور ملی و دینی باشد؛ استاد ایدهآل این است.
استاد واقعاً باید احساس غرور ملی و غیرت دینی بکند
و سرشار از روحیهی خدمت باشد؛ یعنی حقیقتاً بخواهد کار کند.
و این جوانها را مثل بچههای خودش پرورش دهد.
حالت بیتفاوتی، بیاعتنایی، از سر وا کردن و کلاس را به هر چه هر چه گذراندن، مطلقا در یک استاد قابل قبول نیست.
استاد باید مدافع خلاقیت و نوآوری و ابتکار باشد.»
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر حکیم انقلاب اسلامی هماکنون در دیدار اقشار مختلف مردم در سخنان پیرامون تحولات اخیر منطقه:
«مقاومت این است، جبهه مقاومت این است: هرچه فشار بیاورید محکمتر میشود، هرچه جنایت کنید، پرانگیزهتر میشود. هرچه با آنها بجنگید، گستردهتر میشود و من به شما عرض میکنم به حول قوهی الهی گسترهی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت.
آن تحلیلگرِ نادانِ بیخبر از معنای مقاومت خیال میکند که مقاومت که ضعیف شد، ایران اسلامی هم ضعیف خواهد شد و من عرض میکنم به حول و قوهی الهی، به اذن الله تعالی، ایران قوی مقتدر است و مقتدرتر هم خواهد شد.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
امام خامنهای:
«در پیشرفتها و موفقیتها، «غرور» سم است. در ناکامیها و مشکلات، «انفعال» زهر است.» (۲۱/ ۹/ ۱۴۰۳)
#امید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️مسؤولان جمهوری اسلامی و عبرتگیری از داستان سوریه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از نکات مهم سخنان امروز (۲۱ آذر ۱۴۰۳) رهبر حکیم انقلاب در تبیین حوادث سوریه، اشاره به عبرت و درسی است که مسؤولان جمهوری اسلامی باید از این حادثه بگیرند. و آن اینکه:
اولاً، «از دشمن نباید غافل شد؛ دشمن را حقیر هم نباید شمرد». دشمنان اسلام یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی، دائماً در اندیشه ضربه زدن به اسلام و مسلمین و جمهوری اسلامی هستند. به تعبیر حکیمانه امیرمؤمنان علیه السلام: مَن نامَ لَم یُنَم عَنه.
همه مسؤولان سیاسی و نظامی و اقتصادی و علمی و فرهنگی کشور باید دانند که لحظهای از دشمنان نباید غافل بمانند. بدانند که اگر آنان از دشمن غافل شوند، دشمن هرگز از آنها غافل نخواهد شد.
قرآن کریم به صراحت و مکرراً به توصیف رویکرد جبهه کفر در تقابل با اسلام پرداخته است:
وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا (بقره، ۲۱۷)
طبیعتاً در برابر چنین دشمنانی همواره باید هوشیاری و هوشمندی و آمادگی خود را در بالاترین سطح و در همه سطوح تقویت کرد.
ثانیاً، «به تبسّم دشمن هم نبایستی اعتماد کرد؛ گاهی دشمن با لحن خوش با انسان حرف میزند، با تبسّم حرف میزند، امّا خنجر را پشت سرش گرفته، منتظر فرصت است.» امید است که سیاستمداران و مسؤولان از همه احزاب و گروههای سیاسی کشور یک بار برای همیشه از سرنوشت بشار اسد عبرت بگیرند. او در یک سال اخیر، به لبخند آمریکاییان و به وعدههای دشمنان دیرین مردم سوریه دل خوش کرده بود! و توصیه رهبر معظم انقلاب را گوش نکرد که ابتدای همین سال جاری به او گفت آمریکاییها هرگز به وعدههای خود وفا نمیکنند. و گویا به این سخن صریح خدای متعال باور نداشت که اولیای کفر هرگز به وعدههای خود پایبند نیستند: «إنَّهُم لَآ أَيمَٰنَ لَهُمۡ» و شد آنچه میتوانست نشود.
#دشمنشناسی
#بیداری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️در محضر قرآن
🔸وظیفه مؤمنان به هنگام پیروزی و شکست
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹امام خامنهای: «در پیشرفتها و موفقیتها، «غرور» سم است. در ناکامیها و مشکلات، «انفعال» زهر است.» (۲۱/ ۹/ ۱۴۰۳)
🔸پیام اصلی سوره نصر این است که به هنگام پیروزیها و فتوحات بزرگ (اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتحُ وَ رَاَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ اللهِ اَفواجًا)، دو کار باید انجام گیرد:
نخست، شکرگزاری به درگاه الهی؛ فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّک. اصولاً بر اساس منطق اهل ایمان و منطق تفکر توحیدی هر گونه پیروزی و نصرتی از خدای متعال و نتیجه عنایت و خواست اوست: وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ (آلعمران، ۱۲۸)
و دوم: استغفار و طلب بخشش برای کوتاهیها و ضعفها و سستیهای احتمالی: وَاستَغفِره
🔻براساس منطق قرآن کریم: وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ (شوری، ۳۰) بنابراین بعد از هر ناکامی یا شکستی باید با دقت، جوانب کار را سنجید و نقاط ضربهخور را فهمید و رخنهها را بست و خود را برای حرکتی کاملتر و جدیتر آماده کرد.
#قرآن
#پیروزی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡بحثی در علائم حتمی و غیرحتمی ظهور
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹در برخي از روايات مربوط به علائم الظهور، از دو نوع علامت سخن رفته است: «علائم حتمي» و «علائم غير حتمي». علائم غير حتمي به علائمی گفته ميشود که ممکن است رخ ندهند اما ظهور محقق شود. اما علائم حتمي به اين معني است که حتماً بايد پيش از ظهور و يا همزمان با ظهور رخ بدهند.
🔸برخي از مهديپژوهان بر همين مسأله تأکيد دارند و معتقدند که تا علائم حتمي تحقق نيابد، #ظهور هم محقق نخواهد شد! اما روايتي از #امام_جواد علیه السلام در اختيار داريم که همين مسأله را به زيبايي پاسخ ميدهد و کاملاً همراه و همنوا با آن دسته از رواياتي است که تأکيد ميکنند در هر لحظهاي ممکن است ظهور محقق شود. روايت به اين شرح است که داود بن ابيالقاسم ميگويد با عدهاي از ياران نزد امام جواد بوديم که سخن از #سفياني رفت و اينکه در روايت آمده است که سفياني از علائم حتمي ظهور است. داود بن ابيالقاسم ميگويد به امام جواد عرض کردم:
«هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُومِ؟ آيا بدا در علائم حتمي رخ ميدهد؟»
امام در پاسخ فرمودند: «نَعَمْ؛ بله.»
داود بن ابيالقاسم ميگويد به امام عرض کردیم:
«فَنَخَافُ أَنْ يَبْدُوَ لِلَّهِ فِي الْقَائِمِ؛ ما ميترسيم در اصل قيام قائم بدا رخ دهد.»
امام جواد در پاسخ فرمودند:
«إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد؛ قيام قائم وعدة الهي است؛ و خداوند خلف وعده نمیکند»
♦️این حدیث اشاره به اين دارد که «بدا» در اصل قيام قائم رخ نخواهد داد، زيرا اين منافات با وعدة الهی و بلکه منافات با هدف غايی بعثت و نبوت و امامت دارد. زيرا مهدی موعود کسی است که با قيام او آرمان نهايی همة اديان و پيامبران الهی به بار خواهد نشست و هدف نهايی بعثت و برانگيختن پيامبران محقق خواهد شد. و بدون او اين سلسله و آن همه زحمت و رنج به نهايت نخواهد رسيد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹