واقعا در حوزههای علمیه چه خبر است؟
عدهای از طلاب و روحانیان را چه شده است؟
🔷یکی با اخذ مبالغی هنگفت، کلاس #تنجیم_طبی میگذارد و میخواهد با تمسک به بروج و افلاک سبک زندگی فردی و اجتماعی و شغلی و رشته تحصیلی افراد را تعیین کند! و در پاسخ به اعتراضات علمی مدعی اجازه اجتهاد از مراجع میشود!
🔷یکی مدعی است همه امراض جسمی و روحی را درمان میکند! و میخواهد با جفر و رمل به صورتی تخصصی ابطال سحر کند و روش انتخاب سنگ را آموزش دهد و نسخ مجرب رزق ارائه میدهد و نسخههایی برای جلب قلوب و شفای امراض میپیچید و به نام استاد حوزه و دانشگاه مبالغی هنگفت به جیب میزند!
🔶این هم در لباس روحانیت، خود را متخصص #علوم_غریبه و ماوراء معرفی میکند و میخواهد با علوم ابجد و #رمل امراض را شفا دهد!
🔷دهها و بلکه صدها طلبه دیگری که حتی فقه و اصول خود را به درستی فرانگرفتهاند، به جای تلاش در جهت فهم آموزهها و معارف قرآنی و نشر و گسترش معارف و اخلاقیات اسلامی، از یک طرف مشغول خرید و فروش گیاهان دارویی و حجامت و فصد و رگزنی مردم هستند و از طرف دیگر شبانهروز علیه پزشکی و علوم جدید سخنپراکنی میکنند!
◾️آیا کسی نیست به داد حوزههای علمیه برسد؟ آیا کسی نیست اینها را ملزم کند که ادعاهای خود را به صورتی علمی و ضابطهمند اثبات کنند؟ و الا به عنوان سودجویانی حرفهای آنان را تحت تعقیب قرار دهد؟
آیا کسی نیست از انحطاط علمی حوزههای علمیه جلوگیری کند؟
آیا کسی نیست از آبروی علمی و اخلاقی چندصد ساله حوزههای علمیه دفاع کند؟
✍️احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی ج۲۸ (Trimmed).mp3
13.96M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و هشتم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش سوم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴شهید مطهری و نجوم احکامی
🖊احمدحسین شریفی
🔶شهید مطهری در کتاب سیری در سیره نبوی بحثی را درباره نجوم احکامی و سعد و نحس ایام از نگاه اسلام دارد که علاقمندان را توصیه میکنم به مطالعه آن بپردازند. از جمله میفرماید:
«آيا پيغمبر در كارها و در متد خودش از سعد و نحس ايام استفاده مىكرد؟ .... ما برويم سيره پيغمبر را از اول تا آخر ببينيم، تمام كتبى را كه شيعه و سنى در تاريخ پيغمبر نوشتهاند مطالعه كنيم ببينيم آيا پيغمبر اكرم در روش و متد خودش يكى از چيزهايى كه از آن استفاده مىكرد مسأله سعد و نحس ايام بود يا نه؟ مثلًا آيا مىگفت امروز دوشنبه است براى مسافرت خوب نيست يا امروز سيزده عيد نوروز است، هركس بيرون نرود گردنش مىشكند آنهم از سيزده جا نه از يك جا؟! آيا چنين حرفهايى هست؟ در سيره على عليه السلام چطور؟ در سيره ائمه عليهم السلام چطور؟ ما هرگز نمىبينيم كه پيغمبر يا ائمه اطهار خودشان در عمل از اين حرفها يك ذره استفاده كرده باشند، بلكه عكسش را مىبينيم. .... يك فرد مسلمان نبايد فكر خودش را با اين موهومات خسته كند.»
🔶در آشنایی با قرآن نیز بعد از بحثی نسبتاً تفصیلی درباب سعد و نحس ایام و ذکر خاطراتی از افکار و رفتارهای خرافی مردم در این باره میفرماید:
«ما از مجموع اخبار و روايات اينچنين استفاده مىكنيم- زمانى ما روى همه اينها مطالعه كرديم، آخر اين طور نتيجه گرفتيم- كه يا اين مسائل اساساً تأثيرى در زندگى انسان ندارد و يا اگر دارد اين سه چيز (چون هر سه اينها در روايات هست): توكّل به خداوند، متوسّل شدن به اولياء خدا و صدقه دادن اثر اينها را از بين مىبرد.»
🔷این بنده هم به همه عزیزانی که میخواهند با پرداخت هزینههای هنگفت، از کواکب و بروج در شکلدهی به سبک زندگی فردی و اجتماعی خود و درمان امراض و بیماریهای جسمی و روحی و گرفتارهای خانوادگی خود مدد بجویند و برای انتخاب شغل و محل سکونت و رشته تحصیلی خود دل در گرو کواکب و بروج و سیارات سبعه و تسعه و ... آب و خاک و هوا و آتش و رمل و متافیزیک و علوم غریبه بستهاند، توصیه میکنم، به جای شرکت در چنین کلاسهایی و پرداخت هزینههای هنگفت، یک دهم آن هزینه را به فقرا و مستمندان بدهید تا گرهی از زندگی آنان بگشایید و مطمئنا خداوند هم همانطور که وعده داده است شما را از آفات و بلایای مشهود و نامشهود در امان میدارد و در آخرت نیز ان شاء الله مشمول لطف و رحمت او خواهید بود.
🔷مطمئن باشید که اگر سخنان این مدعیان را باور کنید نه تنها گرهی از گرههای زندگیتان گشوده نمیشود که تجربه چندین ساله بنده در مواجهه با قربانیان فرقههای به اصطلاح معنوی و علاقمندان به رمل و علوم غریبه و متافیزیک و ... نشان داده است زندگی خود را اسیر و گرفتار موهومات و خرافات خواهید یافت و دچار آشفتگیهای روحی و جسمی فراوان و غیرقابل جبرانی خواهید شد.
#طب
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴امام صادق(ع) و روش مواجهه با مبتلایان به نجوم احکامی و تنجیم طبی
🖊احمدحسین شریفی
🔶عبدالملک بن اَعیَن، برادر زرارة بن اعین، از شاگردان و شیعیان #امام_صادق(ع) و از راویان حدیث آن حضرت بود. اما به دلایلی مبتلا به #نجوم_احکامی و #تنجیم_طبی شده بود. میخواست زندگی خود را بر اساس حالات و اوضاع سیارات و کواکب و بروج سامان بدهد! [همین نسخهای که الان عدهای در لباس روحانیت دارند برای ساماندهی به زندگی شیعیان مظلوم میپیچند] کتابهای مربوط به این مسأله را هم گردآوری کرده بود و به هنگام نیاز به آنها مراجعه میکرد. آرام آرام کار به جایی رسید که قدرت اراده و اختیار و انتخاب خود را از دست داده بود برای هر تصمیم و انتخابی (خرید و فروش، و مسافرت و ازدواج و استحمام و مراجعه به طبیب و ...) به دنبال رصد اوضاع و احوال سیارات و کواکب بود و بعد از محاسباتی که در تنجیم احکامی میگویند مسیر و راه خود را انتخاب میکرد! تقریباً عقل معاش و معاد خود را در اختیار محاسبات نجومی قرار داده بود.
🔶ناگهان به خود آمد و احساس کرد که به بد درد و بلایی دچار شده است. شاگرد امام صادق باشی و به جای ساماندهی زندگی خود بر اساس توصیههای قرآنی و اسلامی، انتخابهای خود را در اختیار شکل و وضع کواکب و نجوم بدهی! به هر حال، زندگی برای او بسیار دشوار شده بود. ادامه این وضع میتوانست زیست اجتماعی و حتی فردی او را به اختلال کامل برساند.
🔶برای تعیین تکلیف محضر امام صادق(ع) رسید و وضعیت خود را برای آن حضرت گزارش داد و عرض کرد: «من مبتلا به این علم شدهام» و توانایی رهایی از آن را ندارم و همینقدر میدانم که زندگیام فلج شده است.
🔶امام صادق(ع) با شنیدن سخنان او تعجب کرد و پرسید: «آیا تو بر اساس چنین محاسباتی عمل میکنی؟!»
🔶او با شرمندگی عرض کرد: «آری.»
🔸امام(ع) بلافاصله به او دستور دادند:
«أَحْرِقْ كُتُبَكَ؛ کتابهایت را آتش بزن.» (وسائل الشیعه، ج۱۱، ص۳۷۰)
🔷حقیقتاً شبهعلمی را که آتش به جان خانوادهها و زندگیها میافکند و قدرت اراده و مسؤولیتپذیری افراد را میستاند و روح و روان افراد را آشفته میکند، باید آتش زد. هرگز نباید سراغ تعلیم و تعلم چنین اموری رفت. و تجربه ما میگوید اغلب علاقمندان به چنین اموری نه تنها خود از زندگی بهسامانی برخوردار نیستند، بلکه سامان زندگیها را نیز از هم میپاشند.
#طب
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴بحثی دیگر درباب نجوم احکامی و طبابت رملی!
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از آموزههای مسلم قرآنی این است که رفتارها و انتخابهای آدمیان در عالم تکوین و اوضاع جوی و امثال آن تأثیر دارد. هر چند ممکن است علم بشر فعلاً نتوانسته باشد نوع تأثیر و میزان و کیفیت آن را مشخص کند اما این یک آموزه مسلم قرآنی است:
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»(أعراف، 96)
«ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» (روم، ۴۱)
🔷در مقابل، میتوان گفت از نگاه قرآن کواکب و سیارات و بروج و اوضاع فلکی و امثال آن هیچ نقش قابل ذکری در خیر و شر و فضیلت و رذیلت و اختیار و انتخاب آدمیان ندارند. در هیچ جای قرآن گفته نشده است که از عوامل تأثیرگذار در خیر و شر و بیماری و سلامتی مردم، اوضاع فلکی و وضعیت سیارات سبعه و امثال آن است.
🔶مع الاسف در طول تاریخ اسلام همواره بودهاند کسانی که یا تحت تأثیر برخی از موهومات و خرافات مطرح شده در کتابهای تنجیم و هیئت یونانی، یا به دلیل تأثیرپذیری از افسانهها و اسطورهای هندی و مصری و یونانی و باورهای خرافی عصر جاهلیت، یا در اثر جهل نسبت به آموزههای اصیل قرآنی و اسلامی و سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) مسأله را برعکس کردهاند! آنان برخلاف معارف صریح قرآنی، سخن از تأثیر بروج و کواکب در شکلدهی به سبک زندگی فردی و اجتماعی آدمیان میگویند! آنان حتی انتخاب شغل و رشته تحصیلی افراد را متأثر از کواکب و نجوم میدانند! آنان با سخنانی عوامپسند، که البته با اخذ هزینههای هنگفت از عدهای سادهلوح نیز همراه است، انتخابهای آدمیان و بیماری و سلامتی آنان و حتی انتخاب شغل و رشته تحصیلی و محل زندگی آنان را متأثر از سعد و نحس ایام و حرکت افلاک و امثال آن میدانند!
🔶این مسأله در دوران انحطاط مسلمین خیلی رواج داشت و عدهای بیعرضه و تنبل و بیتدبیر، به جای آنکه نقش انتخابهای خودشان را در اوضاع فلاکتبار زندگی فردی و اجتماعیشان تحلیل کنند، عامل بدبختیها و فلاکتهای سیاسی و اقتصادیشان را در سعد و نحس ایام میجستند!
🔶با کمال تأسف در سالهای اخیر شاهد هستیم که مجدداً گرایشهایی به این سمت و سو ایجاد شده است، نحلههایی انحرافی مثل عرفان حلقه و فنگشوی و سودجویانی حرفهای مثل مدعیان دروغین سنگدرمانی و امثال آن قارچگونه رشد میکنند و با دریافت مبالغی هنگفت عدهای از سادهلوحان را سرکیسه میکنند! در چند سال اخیر هم شاهد هستیم که در سایه غفلتها و شاید بیتدبیریهای آموزشی و پژوهشی، برخی از کسانی که خود را طلبه مینامند و بعضاً لباس روحانیت هم بر تن میکنند، با بهرهگیری از فضای مجازی و فریب عدهای سادهلوح، اقدام به برگزاری کارگاههایی عمومی و دورههایی چون نجوم احکامی و تنجیم طبی و آموزش علوم غریبه و متافیزیک و علوم ابجد و علم رمل کرده و با اخذ هزینههایی نجومی از افراد، مدعیاند مشتریان خودشان را پولدار میکنند و آنان را از همه امراض روحی و جسمی و بدنی ایمن میکنند! رفتارهایی که نه در پیشینه حوزههای علمیه سابقه دارد و نه هیچ نسبتی با قرآن و اندیشههای اسلامی و سبک زندگی و سیره تبلیغی و تعلیمی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اهل بیت(ع) دارد!
#طب
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔷میگویند:
«چندروز پس از آغاز آبلهکوبى به امیرکبیر خبر دادند که مردم از روى ناآگاهى نمىخواهند واکسن بزنند. بویژه که چند تن از فالگیرها و دعانویسها در شهر شایعه کرده بودند که واکسن زدن باعث راه یافتن جن به خون انسان مىشود و چندی از کودکان براثر نزدن واکسن جان باختند. امیر پس از شنیدن این اخبار شروع به گریستن کرد، میرزا آقاخان گفت: گریستن، آن هم به این گونه، براى چند کودک در شأن شما نیست. امیر سر برداشت و با خشم به او نگریست، آنچنان که میرزا آقاخان از ترس بر خود لرزید. امیر اشکهایش را پاک کرد و گفت: خاموش باش. تا زمانى که ما سرپرستى این ملت را بر عهده داریم، مسئول مرگشان ما هستیم. میرزا آقاخان آهسته گفت: ولى اینان خود در اثر جهل آبله نکوبیدهاند. امیر با صداى رسا گفت: و مسئول جهلشان نیز ما هستیم. اگر ما در هر روستا و کوچه و خیابانى مدرسه بسازیم و کتابخانه ایجاد کنیم، دعانویسها بساطشان را جمع مىکنند. تمام ایرانىها اولاد حقیقى من هستند و من از این مىگریم که چرا این مردم باید اینقدر جاهل باشند که در اثر نکوبیدن آبله بمیرند»
🔷با کمال تأسف باید گفت در دوران ما نه فالگیرها و رمالها، که عده انگشتشمار و معلوم الحال از کسانی که علیالقاعده برای آگاهیبخشی دینی به مردم جذب شده و تربیت یافتهاند، خود عاملی برای گسترش جهل و سفاهت شدهاند! شبانه روز به نام طب سنتی و طب اسلامی، علیه واکسن زدن جهلپراکنی میکنند و البته به قیمت سلامتی و جان مردم ماهی مراد خود را هم از جاهلان و سفیهان صید میکنند.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقدها را بود آیا که عیاری گیرند: پاسخی به نقدهای مدافعان تنجیم طبی
🔲بخش اول: تأثیر اوضاع سیاره مشتری در علم و توحید و خیرخواهی و کسادی بازار!
🖊احمدحسین شریفی
🔶برخی از مدافعان تنجیم طبی که در پستهای قبلی کانال این بنده مورد نقد قرار گرفتند، در پاسخ مطالبه علمی بنده، شروع کردهاند به نقل سخنان پراکندهای از پارهای از علمای پیشین که درباره تأثیر کواکب و سیارات در روحیات و حالات مردمان گفتهاند.
[از جمله اینکه یکی از این عزیزان به قول خودشان در پاسخ به احمدحسین شریفی استاد غربزده حوزه😂😂 چنین نوشتهاند: «خواجه نصیرالدین طوسی گفته است: اگر سیاره مشتری درحالت راجعه باشد اثرش: ضعف حال علما، قضات، اهل توحید، غافل شدن مردم درکارخیروسستی درطاعت وکسادی بازارها»]
🔶سخن بنده این است که این فرضیهها و نقلها در بازار علم و تحقیقات علمی هیچ ارزشی ندارد. دادهها و نهایتاً ادعاهایی اثباتناشده است. باید صحت و سقم چنین سخنانی بر اساس متد علمی مورد سنجش قرار گیرد. خوب حالا که شما مدافع چنان ادعاهایی هستید و بابت تعلیم آنها دهها میلیون تومان از مردم اخذ میکنید، بسم الله بیایید در یک فضای علمی و با روش علمی مدعیات خود را اثبات کنید.
🔶مگر مدعی نیستید که اگر سیاره مشتری در حالت راجعه باشد چنان آثاری را در پی دارد، خوب بسم الله این گوی این میدان. شما که به ادعای خودتان از همه مراجع! اجازه اجتهاد دارید پس حتماً ارتباطات تنگاتنگی با بزرگان دارید، از آنها بخواهید تا عدهای از علما و اهل توحید را در اختیار شما قرار دهند و شما یک مطالعه علمی روی آنها انجام بدهید که آیا وقتی سیاره مشتری در حالت راجعه است، آنها ضعف حال پیدا میکنند؟ آیا اهل توحید در چنین حالتی ضعف مزاج یا ضعف حال مییابند؟ امیدوارم که اگر ضعفی در علما و اهل توحید ندیدید، نفرمایید که معلوم شد که اینها اصلا عالم و اهل توحید نبودند!😄
🔶اگر این کار برایتان دشوار است خوب میتوانید این مطالعه را درباره عامه مردم انجام دهید مگر نمیفرمایید نتیجه چنان وضعی در سیاره مشتری «غافل شدن مردم در کار خیر و سستی در طاعت و کسادی بازارها» است. خوب بسم الله، فهم درستی یا نادرستی چنین مدعایی که در غایت سهولت است. بررسی کنید که آیا در حالت راجعه مشتری، مردم (حالا مردم دنیا پیشکش حتی مردم ایران هم پیشکش لااقل مردم قم) از انجام کار خیر غافل میشوند و میل و رغبتی به اطاعت ندارند و اوضاع اقتصادی و وضعیت بازار آنها به هم میریزد؟
🔷امیدوارم انتظار نداشته باشید که جامعه علمی ما در حوزه و دانشگاه چنین مدعیات اثباتناشدهای را به صرف اینکه مثلا خواجه نصیرالدین طوسی گفته است، بپذیرند!
#طب
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی ج۲۹ (Trimmed).mp3
10.69M
🎤احمدحسین شریفی
🔴درسهای اجتهاد و تقلید
🔶پیشنیازهای علمی اجتهاد و نظریهپردازی دینی
🔷درس بیست و نهم: دانشهای مورد نیاز نظریهپردازی دینی: بخش چهارم
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
سُبْحَانَ مَنْ فِي الْأَرْضِ بَطْشُهُ، سُبْحَانَ الَّذِي فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ سَبِيلُهُ، سُبْحَانَ الَّذِي فِي السَّمَاءِ سَطَوَاتُهُ، سُبْحَانَ الَّذِي فِي الْأَرْضِ شَأْنُه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴گفتگوی امام صادق(ع) با یکی از عالمان دگرکیش درباره تنجیم طبی
🖊احمدحسین شریفی
🔶هشام بن حکم از شاگردان فرزانه امام صادق(ع) میگوید یکی از عالمان دگرکیش (=زندیق*) در گفتگویی با امام صادق علیه السلام نظر آن حضرت را درباره علم نجوم (نجوم احکامی و تنجیم طبی) جستجو شد. آن حضرت در پاسخ فرمود:
آگاهی از احکام نجوم، یک آگاهی کممنفعت اما پرضرر و پرآسیب است. با آگاهی از اوضاع کواکب و وضعیت نجوم و بروج نه مقدرات دفع میشوند و نه جلوی آسیبها و محذورات گرفته میشود. حتی اگر فرض کنیم یک منجم درست هم بفهمد و نقش اوضاع کواکب و حالات سیارات و افلاک در زندگی انسان همانگونه باشد که او میپندارد، خوب اگر خبر از بلاء و بیماری دهد، راهی برای کنترل و مدیریت و رهایی از آن نیست، و اگر خبر از خیر و خوشی هم دهد، خواهی نخواهی در زمان خودش محقق میشود و ما راهی برای تسریع در وصول به آن نداریم! و اگر بدیای با آن حادث شود، توانایی جلوگیری از آن را ندارد. چنین افرادی به معارضه با خدا میروند. گمان میکنند با آگاهی از اوضاع فلکی و حالات کواکب و سیارات جلوی قضاء الهی نسبت به مخلوقاتش را میگیرند! (وسایل الشیعه، ج۱۷، ص۱۴۳)
*نکته: زندیق معرب زندیک یا زندیکه است که به معنای مفسر زند (زند کتاب مقدس زردشتیان) است. گویا این فرد از نجوم احکامی در ادیان و مکاتب دیگر آگاهی داشته است و میخواسته است نگاه اسلام را به این موضوع بداند. امام صادق (ع) نیز با ظرافت پاسخ او را میدهد و آن را علمی کمفایده و پرضرر معرفی میکند.
#طب
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴نقدها را بود آیا که عیاری گیرند: پاسخی به نقدهای مدافعان تنجیم طبی
🔲بخش دوم: علامه مجلسی و تأثیر خورشیدگرفتگی رجبیه بر کثرتملخها در نواحی فارس!
🖊احمدحسین شریفی
🔶یکی از مدافعان نجوم احکامی در تأیید درستی و اثرگذاری اوضاع نجومی بر سبک زندگی آدمیان و تأثیر آنها در تعیین شغل و مسکن و رشته تحصیلی و شریک زندگی افراد به نقل کلامی از علامه مجلسی پرداختهاند که به تعبیر ایشان، علامه مجلسی فرمودهاند: [«هر وقت در ماه رجب خورشید بگیرد زمین آبدان (پرآب) شود و در نواحی کوهستان و مشرق باران بسیار ببارد، در نواحی فارس ملخ فرود آید ولی به زراعت آسیب نمیرساند.»]
🔷باز هم میگویم بسم الله این گوی و این میدان. در یک تحقیق علمی و آکادمیک و متدویک این ادعاها را اثبات کنید. بر فرض که علامه مجلسی خود به چنین سخنی باور داشته است، (که قطعاُ نداشته است زیرا همانطور که در پست بعدی خواهم گفت علامه مجلسی از سرسختٰترین مخالفان نجوم احکامی و تنجیم طبی بوده است و آن را حرام میدانسته و اخذ اجرت بابت تعلیم آن را اکل مال به باطل میدانسته است) اما بر فرض که علامه مجلسی چنین سخنی را گفته باشد، وحی که نازل نکرده است! یک ادعای تجربی کرده است. کسی هم تا به حال نتوانسته است این ادعا یا این فرضیه را به صورتی متدیک اثبات کند، از شما عزیزان تنجیمی میخواهم بخشی از آن هزینههای هنگفت و پولهای نجومی را که از مردم مظلوم بابت کلاسهای تنجیم طبی و آموزش رمل و ابجد و سحر میگیرید، به تحقیق برای اثبات این امور اختصاص دهید. و نشان دهید که میان خورشیدگرفتگی در ماه رجب و بارش بارانهای بسیار در مشرق ارتباطی معنادار و آشکار وجود دارد؟ نشان دهید که رابطهای آشکار و مشاهدهپذیر میان خورشیدگرفتگی در ماه رجب و فرود ملخهای بیآسیب در نواحی فارس وجود دارد!
🔶ما که با کسی دعوای شخصی نداریم، مطالبه علمی میکنیم. شما بفرمایید راه اثبات چنین مدعیاتی چیست؟ آیا به صرف نقل فرضیهها و سخنان اثبات ناشده از برخی از گذشتگان انتظار دارید جامعه علمی ما هم به چنین سخنانی تن دهد؟! دنیای علم و ادعاهای علمی ساز و کار خودش را دارد، تقلید و تعصب در اینجا بیمعناست. رگهای گردن را به غیض فشردن و بد و بیراه به منتقدان نثار کردن که مشکلی را حل نمیکند. بسم الله این گوی و این میدان. مطمئن باشید که اگر بتوانید همین ادعا را اثبات کنید، نه تنها بنده بلکه جامعه علمی جهانی شما را بر صدر مینشاند و تکریم میکند و مشکلات اقتصادیتان را هم برطرف میکند و دیگر نیازی نیست که برای امرار معاش مجبور باشید برای عوامالناس کلاس رمل و ابجد و جفر بگذارید. اما اخلاقا حق ندارید پیش از اثبات این سخنان، با اخذ هزینههای هنگفت و سرسامآور از عدهای انسان مظلوم و ناآگاه، مدعی شوید میخواهیم سبک زندگی فردی و اجتماعی شما و انتخاب همسر و شغل و محل تحصیل و رشته تحصیلی و ... شما را بر اساس محاسبات نجومی سامان دهیم: کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی.
#طب
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴علامه مجلسی و نجوم احکامی
🖊احمدحسین شریفی
🔶علامه مجلسی، محدث بزرگ و کمنظیر تاریخ تشیع، در کتاب ارزشمند مرآة العقول (ج۲۶، ص۴۵۸-۴۸۱) بعد از ذکر ۳۴ حدیث ناظر به مسأله نجوم احکامی و تحلیل محتوایی و سندی تکتک آنها حاصل جمعبندی خود را چنین بیان میکند:
«اگر اقوال و اخباری که به تفصیل درباره نجوم احکامی بیان کردیم را به درستی فهم کرده باشید، معلوم میشود که قول به استقلال نجوم در تأثیرگذاری بر زندگی انسان، کفر و خلاف ضروری دین است؛ و قول به اینکه تأثیر ناقصه دارند، یا کفر است یا فسق. و معلوم شد که دیدگاه علما درباره حکم یادگیری نجوم احکامی و یاددهی آن و مطالعه در این باره حتی با عدم اعتقاد به تأثیرداشتن آنها در زندگی انسان، مختلف است. اما از مطالب پیشین آشکار میشود که اخبار منع [منع یاددهی و یادگیری نجوم احکامی] هم قویترند و هم بیشترند و اخبار جواز تعلیم و تعلم نجوم، هم ضعیفاند و هم اکثرشان دلالت بر جواز ندارند.» [و أنت إذا أحطت خبرا بما تلونا عليك من الأقوال و الأخبار علمت أن القول باستقلال النجوم في تأثيرها كفر و خلاف لضرورة الدين، و أن القول بالتأثير الناقص إما كفر أو فسق، و أن تعلم النجوم و تعليمها و النظر فيها مع عدم اعتقاد تأثيرها أصلا مختلف فيه، و قد ظهر لك قوة أخبار المنع و كثرتها أو ضعف أخبار الجواز و عدم دلالة أكثرها؛]
🔶سپس، مهمترین عامل رویآوری عدهای از مردمان به نجوم احکامی را اغراض سیاسی و دستیابی به جایگاه و منزلتی در نزد حاکمان و امیران میداند و نه حقیقتی علمی و واقعیتی نفسالامری و همین مسأله را عامل گرایش بسیاری از عوام الناس به نجوم احکامی و امثال آن میداند: [لأن كثيرا من أهل عصرنا تقربوا إلى الأمراء و الحكام بتجويز ذلك و صار ذلك سببا لتدين أكثر الخلق و اعتقادهم صحته، و لزوم مراعاته]
🔷البته در زمان ما، برای علتیابی گرایش عدها انگشتشماری از طلاب جوان به نجوم احکامی و تنجیم طبی و ابطال سحر و شفای امراض از طریق رمل و حروف ابجد و امثال آن به نظرم نیاز به یک تحقیق علمی و میدانی داریم. نیازهای اقتصادی (و کسب درآمد از این طریق) و دشواری دروس حوزوی و فقدان پشتیبانیهای اخلاقی و علمی و غفلت مدیران از تربیت صحیح طلاب و امثال آن میتوانند به عنوان علل و عوامل احتمالی مورد بررسی قرار گیرند.
#طب
#تنجیم_طبی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹