فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاه سلام علیک
آقا سلام علیک
#محرم ۱۴۴۵
🗞 #روزنامه_سرخاب
📝 #یادداشت مدیرمسئول
🔸 چهارشنبه ۴ #بهمن ۱۴۰۲
ظهور اینترنت یکی از بزرگترین تحولات در زندگی بشر بود. در چشم برهم زدنی هر کسی میتواند اطلاعات موردنیازش را درباره هر موضوعی جستجو کند. همین امر باعث شده که برخی گمان کنند با توسعهٔ روزافزون اینترنت دیگر نیازی به روزنامهها نیست. بااینحال دلایل زیادی میتوان ارائه نمود مبنی بر اینکه چرا روزنامهها همچنان در جامعهای که به کیفیت اطلاعات اهمیت میدهند، جایگاه خود را دارند.
🔻 ادامه در پست بعدی
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
یکی از جنبههای بزرگ اینترنت و شبکههای اجتماعی وابسته به آن عبارت است از اینکه هر کسی میتواند در آن هر نوع اطلاعاتی را در هر موضوعی منتشر نماید. بااینحال این مزیت جنبهٔ منفی بزرگی هم دارد و آن اینکه تمام اطلاعات منتشر شده در اینترنت صحیح و قابلاستناد نیستند. یکی از مزایایی که باعث برتری روزنامهها میشود این است که روزنامهها قبل از انتشار بررسی میشوند. نباید هیچگونه اشتباه دستوری یا اطلاعات غیرمستندی در روزنامهٔ چاپشده پیدا شود. بهعلاوه نویسندگان مقالات روزنامه در زمینهٔ نگارش مطالب، دارای تجربه یا تخصص مرتبط هستند؛ در برابر افرادی که میتوانند در شبکههای اجتماعی وابسته به اینترنت، بدون داشتن تجربه یا تخصص، در هر زمینهای بنویسند. این امر باعث میشود ضریب اطمینان به روزنامهها افزایش یابد و بدین ترتیب خوانندگان روزنامه، با کیفیتِ بالاتری در مطالب منتشره مواجه هستند.
مزیت دیگر روزنامهها عبارت است از اینکه میتوانند بهعنوان یک منبع اطلاعاتی مورد استناد و ارجاع قرار گیرند. روزنامهها تاریخ انتشار و محل نشر مشخص دارند و مطالب منتشر شده در آن به همین جهت قابلاستناد است. در اغلب موارد نیز نام نویسنده و گاه تصویر وی در کنار نوشتهاش منتشر میشود. وقتی روزنامهای مقالهای را برای نخستینبار منتشر میکند میتواند بهعنوان منبع قابلاستناد برای نویسندگان مطالب سایر مطبوعات، کتابها و حتی وبسایتها مورداستفاده قرار گیرد. از سوی دیگر از سرقت ادبی نیز جلوگیری میکند. به طور مثال اگر شاعری شعر جدید خود را در یک محفل شعری بخواند ممکن است کسی آن را به نام خود در جای دیگر منتشر کند. اما اگر شعر جدید شاعر، نخستینبار در روزنامه – یا سایر انواع مطبوعات – منتشر شده باشد، دیگر کسی نمیتواند آن را به نام خود منتشر کند و در صورت انتشار نیز قابل پیگرد قانونی خواهد بود. از همین روست که روزنامه بهعنوان دردسترسترین و ارزانترین محل نشر موردتوجه نویسندگان و شعرا و حتی تولیدکنندگان آثار هنری است تا بتوانند آثار خود را به ثبت برسانند.
روزنامهها همچنین در مقایسه با اینترنت انسجام بیشتری دارند چرا که وقتی وارد یک وبسایت یا شبکه اجتماعی میشوید، گستره وسیعی در مقابل شماست که موجب ازدسترفتن تمرکز و از اینجا به آنجا رفتن و دورشدن از موضوع میشود. اما وقتی یک روزنامه را در اختیار دارید، منبع واحدی از اطلاعات در اختیار دارید و میتوانید اخبار روز را یک جا در اختیار داشته باشید.
موارد دیگری همچون جنس کاغذ روزنامه که با جذب نور موجب میشود چشمها کمتر خسته شوند و تجربه فیزیکی در دستگرفتن روزنامه و... نیز میتوانند به موارد فوق ضمیمه شوند.
بنابراین، ضروری است در نگرش خود نسبت به روزنامهها تجدیدنظر کنیم و بدانیم که قلب روزنامهها همچنان میتپد!
✍️ #احمد_ذاکری
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 #روزنامه_سرخاب
📝 #یادداشت مدیرمسئول
🔸 یکشنبه ۸ #بهمن ۱۴۰۲
بالاخره تبریز، بعد از مدتها رنگ و روی بارش برف نسبتاً خوبی به خودش دید و طبق معمول این سالها که در هر بارشی، چه برف و چه باران، مسئولین مدیریت شهری غافلگیر میشوند، برف همه جای شهر را گرفت و راهبندان شدیدی اتفاق افتاد که همه شاهدش بودند. جالب اینکه تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این اتفاق را برعهده نگرفته و همه به دنبال مقصر میگردند!
البته ضعف مدیریت شهری در تبریز فقط به ایام بارش برفوباران برنمیگردد. بلکه در روزهای کاملاً آفتابی هم بخشهایی از این شهر کهن و تاریخی که همین چند سال پیش پایتخت گردشگری جهان اسلام بود و اولین پایتخت تشیع لقب دارد و شهر اولینهاست، قفل است و تردد در آن ناممکن.
🔻 ادامه در پست بعدی
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
در بارش اخیر خیلی از مردم با سردرگمی، ساعتها در ترافیک ماندند و برخی نیز با پای پیاده خود را به مقصد رساندند. مترو البته به داد مردمی که در مسیر آن قرار داشتند رسید اما بیآرتی و اتوبوسها چندان کارآمد نبودند و بخشهایی از شهر تا ساعت ۱۱ شب همچنان با راهبندان یا کندی تردد در خیابانها همراه بود و بخشی هم برای اتومبیلهایی که زنجیرچرخ نداشتند عملاً غیر قابل تردد بود.
در این میان شهردار تبریز در چند نوبت علتهای راهبندان روز برفی تبریز را بیان کرد. در ساعات اوج بسته شدن معابر، از مردم خواست تا از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند. در گفتگویی با خبر شبکه سهند نیز در پاسخ به این پرسش که چرا اقدامات لازم برای حل مشکل بهموقع انجام نشد، از اینکه ادارات در روز چهارشنبه تعطیل نبودند گلایه کرد و ادعای باز بودن تمام راهها را داشت در حالی که بسیاری از خیابانها همچنان بسته بود. بااینوصف کشورهایی مثل روسیه و سوئد باید تمام طول سال تعطیل باشند.
برف تبریز از شب سهشنبه آغاز شده بود و تا صبح بخشی از شهر سفیدپوش بود. اگر مدیریت شهری میخواست اقدام به محلولپاشی کند باید تا قبل از پایان وقت اداری کار خودش را انجام میداد. اما این اقدام آن قدر به تأخیر افتاد که ادارات تعطیل و معابر بسته شد. در نتیجه ساعتها وقت مردم تلف شد، تصادفات زیادی در اثر لغزندگی خیابانها رخ داد و بنزین فراوانی هدر رفت. بگذریم از این که محلول جایگزین نمک که چند سالی است توسط شهرداری استفاده میشود چقدر توانسته راهگشا باشد. آیا برفروبی بهتر از آبکردن برف با نمک یا محلول نیست؟ بهتر نیست شهرداری که ادعا دارد تجهیزات کافی در اختیار دارد، برفروبی را در دستور کار خود قرار دهد و برف را در منطقهای خارج از شهر ذخیره کند تا کمکم آب شود؟ شاید اگر دست هرکدام از کارکنان شهرداری تبریز یک پارو میدادند تا برف را پارو کنند، مشکل شهر زودتر از این حل میشد!
✍️ #احمد_ذاکری
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 #روزنامه_سرخاب
📝 #یادداشت مدیرمسئول
🔸 سهشنبه ۱۰ #بهمن ۱۴۰۲
مجلس خبرگان رهبری، تعیینکنندهترین و مهمترین رکن از ارکانِ نظام اسلامی و یکی از نهادهای قانونیای است که در استحکام نظام اسلامی نقش فراوانی دارد. اگرچه ممکن است به جهت تشابه در عنوان مجلس، از نظر کارکرد با مجلس شورای اسلامی مقایسه شود، لکن هیچگونه شباهتی بین آن دو وجود ندارد و لذا نباید در تبیین نحوه بررسی صلاحیتهای نمایندگی در آن، با مجلس شورای اسلامی یا هر نهاد مشابهی قیاس شود. اشتباهی که برخی به جهت فقدان رقیب در صلاحیتهای تأیید شده داوطلبان برخی استانها بدان دچار شده و یا عمداً درصدد القای تشابه میان این دو بودهاند.
در انتخابات ادوار گذشته مجلس خبرگان این مسئله در برخی استانها پیشآمده که کاندیداهایی که صلاحیتشان به تأیید رسیده از تعداد موردنیاز بیشتر نبوده است.
🔻 ادامه در پست بعدی
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
بر اساس اصل ۱۰۸ قانون اساسی، قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آییننامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید بهوسیله فقهای اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آرا آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد. ازآنپس هر گونه تغییر و تجدیدنظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.
بر اساس این اصل، پس از نخستین قانون، بارها تغییراتی در برخی مواد این قانون توسط خبرگان صورتگرفته و آخرین تغییر آن مربوط به پنجم مهرماه ۱۴۰۲ است.
مطابق بند ۸ ماده ۱۱ این قانون، یکی از شرایط داوطلبان این است: «اجتهاد در حدى كه قدرت استنباط بعض مسائل فقهى را داشته باشد و بتواند ولیفقیه واجد شرايط رهبرى را تشخيص دهد.» و ازاینرو در هر دوره برای افرادی که قبلاً صلاحیت علمی ایشان مورد بررسی قرار نگرفته، آزمون کتبی و مصاحبه برگزار میشود تا این شرط توسط شورای نگهبان در خصوص ایشان احراز گردد. بدیهی است بخشی از افرادی که صلاحیتشان مورد تأیید قرار نگرفته، به دلیل دارا نبودن این شرط بوده است. شرطی که دارا بودن آن در کارکرد مجلس خبرگان مؤثر بوده و در آینده نظام اسلامی اثر مستقیم دارد.
بر اساس تبصره ۴ ماده ۴، چنانچه تعداد نامزدهای حوزهاى از تعداد کرسیهای خبرگان آن حوزه كمتر باشد، انتخابات آن حوزه همزمان با اولين انتخابات سراسری و پس از ايجاد شرايط رقابتى، برگزار میشود. یعنی در شرایطی که در یک استان فضای رقابتی انتخابات از میان برود، امکان برگزاری آن وجود ندارد. همچنین مطابق آییننامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان، در استانهایی که تعداد کاندیداها تنها به تعداد نیاز یا کمتر است، نامزدهای تأیید صـلاحیت شده میتوانند ظرف 48 ساعت از سایر استانها به یکی از این استانها تغییر محل دهند و بدین ترتیب مشکل تعداد داوطلبان حل خواهد شد.
بنابراین، مسئله تعداد کاندیداها که در استان ما هم نزدیک به تعداد موردنیاز نمایندگی است، امری نیست که سابقه نداشته باشد و یا مشکلی در روند قانونی انتخابات به وجود بیاورد.
✍️ #احمد_ذاکری
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 #روزنامه_سرخاب
📝 #یادداشت مدیرمسئول
🔸 پنجشنبه ۱۲ #بهمن ۱۴۰۲
در طلیعه چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم. در طول این چهل و پنج سال، فراز و نشیبها و حوادث تلخوشیرین فراوانی رخ نموده است که شاید در طول تاریخ بلند این مرزوبوم، سابقه نداشته و تا بدین حد بر زندگی مردم اثرگذار نبوده است. اما با تمام این احوال آنچه موجب شده تا انقلاب به حیات خود ادامه دهد، حضور مؤثر مردم در عرصههای مختلف و پاسداشت ارزشهایی بوده که در پایهریزی آن نقش اساسی داشته است.
نکته قابلتوجه در طی ۴۵ سال گذشته این است که جمعیت کشور نزدیک به ۴۰ میلیون نفر افزایش یافته است. با مقایسه میزان جمعیت متوفی حدود ۱۵ میلیوننفری در طول این مدت، میزان متولدین سالهای پس از انقلاب به رقمی قریب به ۵۵ میلیون نفر میرسد. تنها راه آگاهی این جمعیت قابلتوجه (منجمله خود نگارنده) از وقایع سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی دوران دفاع مقدس و سایر اتفاقات بزرگ و کوچک ده سال اول انقلاب از راه شنیدن بوده است و خود شاهد این اتفاقات نبوده و یا بهقدری کوچک بودهاند که درک درستی از وقایع نداشتهاند.
🔻 ادامه در پست بعدی
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
مسئلهای که فرع بر میزان جمعیت نسل پس از انقلاب، در دوران حاکمیت جمهوری اسلامی اهمیت دارد آن است که این رشد جمعیت بر جنبههای مختلف زندگی مردم بهویژه اقتصاد تأثیرگذار بوده است. پیشرفتهای صورتگرفته نسبت به پیش از انقلاب اسلامی، برای این جمعیت ملموس نبوده و هیچ تصوری از نحوه زندگی مردم در آن دوران به جز آنچه شنیدهاند، ندارند.
با لحاظ موارد فوق، ضروری است تا برای حفظ آن ارزشها و تداوم حیات شکوهمند انقلاب اسلامی در میان نسل جدید بهویژه با وجود هجمههای سنگین دشمن در فضاهای رسانهای که اغلب این نسل با آن سروکار دارد، اقدامات مختلفی صورت گیرد. برخی از آن اقدامات که در طی سالها فعالیت فرهنگی و اجتماعی مهم یافتهام، عبارتاند از:
۱. بازتعریف آرمانها به زبان قابلفهم جوانان و نسلهای پس از انقلاب
۲. تولید فیلم، سریال و محتواهای مستند به شکل کوتاه و رسا از تاریخ پیش از انقلاب، متناسب با روحیات و ذائقههای نسل کنونی
۳. تلاش در معرفی دستاوردهای پس از انقلاب و مقایسه این دستاوردهای پرافتخار با گذشته
۴. مبارزه با فساد در تمام ردهها و بخشهای نظام
۵. پرهیز از شعار و اهتمام به عملگرایی در عرصههای گوناگون بهویژه اقتصادی
۶. حمایت از نخبگان و جوانان و ایجاد زمینه برای رشد و پرورش استعدادها در راستای نیازهای کشور
۷. توجه ویژه به خانوادهها و رفع موانع ازدواج و اشتغال
۸. توجه ویژه به امر آموزشوپرورش بهعنوان پایه اصلی ساخت آینده کشور
✍️ #احمد_ذاکری
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 #روزنامه_سرخاب
📝 #یادداشت مدیرمسئول
🔸 شنبه ۱۴ #بهمن ۱۴۰۲
تاریخ پرفرازونشیب ایران و اسلام شخصیتهای بزرگ فراوانی در عرصههای مختلف بهویژه علم و دانش به خود دیده است، اما در تمام طول تاریخ، شخصیتی همهبعدی همچون امام خمینی (ره) سراغ نداریم. امام (ره) در علوم مختلف دینی سرآمد معاصران خویش بود. در عرفان نظری و عملی شخصیتی بیبدیل بود و در فقه و اصول صاحبنظر. شجاعت او در گفتار و کردار زبان زد و نگاه نافذش حاصل سالها مجاهده وی با نفس بود. اما آنچه او را در عصر حاضر بلکه تمام اعصار ایران اسلامی، منحصربهفرد ساخته است، توجه ویژه به مردم بود. امام در آخرین سفر از اسفار چهارگانه عرفانی خویش، سفر من الخلق الی الخلق فی الخلق بالحق سیر میکرد و ماحصل تمام این سیروسلوک را در دستگیری از خلق و هدایت امت بهسوی سعادت به کار برد. امت در نگاه امام خمینی (ره) دیگر رعیت و زیردست نبود؛ بلکه او یک موی کوخنشینان را برتر از همه کاخنشینها میدانست. اساساً همین راهبرد امام و امت بود که با تمام مصائب و سختیهای مسیر، انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.
🔻 ادامه در پست بعدی
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
آنچه امروز در حفظ و اشاعه آرمانهای انقلاب میتواند راهگشا باشد و آحاد جامعه را همچنان یکپارچه و یکصدا در این مسیر به مقصد برساند، توجه دوباره به امت، شناساندن امام و بازخوانی دوباره آرمانهای انقلاب باتوجهبه اقتضائات نسل جدید است.
مقام معظم رهبری (مدظله)، بهعنوان جانشین خلف و شاگرد برجسته حضرت امام، یکى از ویژگیهای مکتب سیاسى امام و اسلام را اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم و مردمسالاری برخاسته از متن اسلام معرفى کرده، در بخشهایی از بیانات خود میفرماید:
«... مردمسالاری در مکتب سیاسى امام ـ که از متن اسلام گرفته شده است ـ مردمسالاری حقیقى است، مثل مردمسالاری امریکایى و امثال آن، شعار و فریب و اغواگرى ذهنهای مردم نیست. مردم با رأى خود با اراده خود، با خواست خود و با ایمان خود راه را انتخاب میکنند، مسئولان خود را هم انتخاب میکنند... . در مکتب سیاسى امام، رأى مردم به معناى واقعى کلمه تأثیر میگذارد و تعیینکننده است این کرامت و ارزشمندى رأى مردم است... در مکتب سیاسى امام، مردمسالاری از متن دین برخاسته است از امرهم شورى بینهم برخاسته است، از هُوَ الّذى اَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ و بِالمُؤمنین برخاسته است ما این را از کسى وام نگرفتهایم. عدهای میخواهند وانمود کنند که نقش مردم در اداره حکومتها را باید غربیها بیایند به ما یاد بدهند. غربیها خودشان در خم یک کوچه گرفتارند... مردمسالاری را امام آورد، مردمسالاری را انقلاب آورد.»
✍️ #احمد_ذاکری
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 #روزنامه_سرخاب
📝 #یادداشت مدیرمسئول
🔸 یکشنبه ۱۵ #بهمن ۱۴۰۲
امام خمینی (ره) در پاسخ به سؤال خبرنگاری که در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ داخل هواپیما از ایشان پرسید چه احساسی از اینکه دوباره به ایران برمیگردید دارید، پاسخ داد که «هیچ احساسی ندارم». برخی البته مثل ربع پهلوی و دیگرانی در داخل کشور، تصور کردند این هیچ امام یعنی ایران برای من مطرح نیست و اهمیتی به سرنوشت آن نمیدهم.
🔻 ادامه در پست بعدی
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
در مکتب امام (ره) رسیدن به قدرت و حکومت هیچ حسی ندارد و این نشانه بیاعتنایی ایشان به دنیا و مقامهای دنیوی است. وگرنه امام که سالها برای ایران و این مردم مبارزه کرد و رنج تبعید را تحمل کرد چطور ایران و مردم ایران برایش مهم نباشد؟! این هیچ در میان عارفان نشانگر مقام رضا و فناست که تمام دنیا و هرچه در آن است در نگاه ایشان هیچ است. همان مقامی که امام حسین علیهالسلام در واپسین دقایق از حیات مبارکش به زبان جاری ساخت که: «إلهِى رِضاً بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ».
هیچ انگاشتن دنیا و حکومت دنیوی همان است که وقتی ابن عباس امیرالمؤمنین علیهالسلام را مشغول وصلهکردن کفش پاره دید؛ شنید که امام فرمود: «به خدا سوگند كه اين جفت كفش، در نزد من، محبوبتر از اين فرمانروایی بر شماست، مگر آن كه حقّى را به پا دارم، يا باطلى را از ميان بردارم». یا در خطبه ۱۳۱ نهجالبلاغه آمده است که آن حضرت فرمودند: «خدایا! تو میدانی آنچه از ما رفت، نه بهخاطر رغبت در قدرت بود، و نه از دنیای ناچیز خواستن زیادت؛ بلکه میخواستیم نشانههای دین را به جایی که بود بنشانیم، و اصلاح را در شهرهایت ظاهر گردانیم، تا بندگان ستمدیدهات را ایمنی فراهم آید و حدود ضایع ماندهات اجرا گردد».
مقام معظم رهبری (مدظله) در جایی میفرماید: «بنده یکوقتی از امام بزرگوار سؤال کردم در بین این دعاهای مأثور از اهلبیت علیهمالسلام، شما بیشتر دلبسته کدام دعا هستید و به آن انس دارید؛ فرمودند: مناجات شعبانیه و دعای کمیل. ایشان، این مرد عارف پخته عملکننده در راه خدا، به این ۲ دعا توجه داشتند». یکی از فرازهای بلند مناجات شعبانیه که امام خمینی (ره) پیوسته با آن مأنوس بود، این عبارت است که «إِلٰهِى هَبْ لى كَمالَ الانْقِطاعِ إِلَيْكَ، وَأَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها إِلَيْكَ، حَتَّىٰ تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلىٰ مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ، وَتَصِيرَ أَرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ» (معبودم کمال جدایی از مخلوقات را، برای رسیدن کامل به خودت به من ارزانی کن و دیدگان دلهایمان را به پرتو نگاه بهسوی خویش روشنکن تا دیدگان دل، پردههای نور را دریده و به سرچشمه عظمت دست یابد و جانهایمان آویخته به شکوه قدست گردد.) این همان جایگاهی است که احوال دنیا و ما فیها هیچ احساسی در انسان به وجود نخواهد آورد.
✍️ #احمد_ذاکری
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 #روزنامه_سرخاب
📝 #یادداشت مدیرمسئول
🔸 دوشنبه ۱۶ #بهمن ۱۴۰۲
اخلاق در میان دستورات و برنامههای دین اسلام جایگاه بسیار بالایی دارد تا جایی که خداوند در آیه ۱۵۹ آلعمران، خطاب به پیامبرش میفرماید: «پس بهخاطر رحمتى از جانب خداست که با مردم مهربان گشتهاى و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراكنده مىشدند» و او را دارای اخلاق بزرگوارانه و کریمانه میداند. نبی مکرم اسلام خود میفرماید که من همراه با مکارم و محاسن اخلاقی مبعوث شدهام. این امر نشان میدهد که جایگاه حسن خلق در نفوذ دین مبین اسلام که سراسر کلمه حق است نقش ویژهای داشته و دارد و اگر چنین خلق نیکویی در پیامبر (ص) وجود نداشت ترویج اسلام – که تأکید میکنم سراسر حق است – بهتصریح قرآن کریم ناممکن بود.
🔻 ادامه در پست بعدی
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
انقلاب اسلامی نیز که به تأسی از انقلاب پیامبر (ص) به وقوع پیوست، رشد کرد و بالنده شد، لاجرم در آغاز و تداوم، بر همین اخلاق نیک استوار است. مهمترین مسئله در راه ترویج و نشر افکار و منش انقلاب اسلامی، اثرگذاری ماندگار بر قلوب مردم است و این تأثیر نیز جز باتکیهبر اخلاق حسنه میسر نمیگردد. بداخلاقی و سوءرفتار از جمله عوامل مهمی است که اگرچه درباره مسئله صحیح و حقی اتفاق بیفتد، جلوه حق را از میان میبرد و موجب میگردد تا مردم از آن دور شوند. بسیار رخداده که برای نهی از منکری بدخلقی و ترشرویی کردهایم و نتیجه این شده که طرف مقابل بهجای پذیرش سخنمان، از ما و بلکه از دین ما نفرت پیدا کرده است. گاهی توجه به اینکه هدف مقدسی را دنبال میکنیم ما را از رعایت اخلاق حسنه دور میکند. حالآنکه دین ما توصیههای فراوانی بر مسئله اخلاق نیک دارد. قرآن کریم در آیه ۱۲۸ سوره توبه پیامبر را دلسوز مردم میداند که آنچه باعث سختی و رنج مردم میشود، بر او گران میآید و سخت دلبسته ایشان است و در هدایت امت سر از پا نمیشناسد و با مؤمنین رئوف و رحیم است.
مسیر انقلاب اسلامی همان مسیر پیامبر است و لازمه تأثیر بر دل مردم در این روزگار همانگونه که در زمان وقوع انقلاب بود، تأسی به رفتار و کردار اجتماعی پیامبر است که باز بنا به فرموده قرآن در آیه ۲۱ سوره احزاب، پیامبر برای ما بهترین الگو و اسوه است. امام خمینی (ره) نیز به عنوان رهبری حکیم، در سیره خود همینگونه عمل کرده است. همه کسانی که با ایشان در ارتباط بودند، معترفاند ایشان انسانی متخلق، مؤدب، مخلص، باتقوا و آراسته به صفات نیک بود و کتب بهجامانده از ایشان در حوزه اخلاق نشان میدهد که این حوزه را بسیار مهم میدانستهاند.
بنابراین، رمز ماندگاری و توسعه انقلاب اسلامی، آراستگیمان به اخلاق و صفات پسندیده است.
✍️ #احمد_ذاکری
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 #روزنامه_سرخاب
📝 #یادداشت مدیرمسئول
🔸 سهشنبه ۱۷ #بهمن ۱۴۰۲
پسر یازدهسالهام امروز پرسید که سیاست خوب است یا بد؟ فارغ از پاسخی که میتوان به پرسش او داد و یا پاسخی که من به او دادم و او - هرچند بهسختی - قانع شد، همین که چنین پرسشی در ذهن یک دهه نودی شکلگرفته، امر مهمی است. دهه نودیها که با عنوان نسل آلفا پس از نسل زد (دهه هشتادیها - خصوصیت اصلیشان این بود که بهعنوان اولین نسل اجتماعی هستند که از جوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابلحمل رشد کردهاند و لذا اعضای این نسل، «بومی دیجیتال» لقب گرفتهاند) شناخته میشوند، نسل عجیبی هستند. این نسل، در دوران کودکی، همهگیری کووید-۱۹ را تجربه کردهاند و از همان سنین کودکی - برخلاف نسل z پیش از خود - سرگرمیهای آنان برای قشر نسبتاً برخوردار در جوامع تمام جهان، با فناوریهای دیجیتالی و شبکههای اجتماعی گره خورده است. استفاده از فناوری الکترونیکی حتی در کلاسهای درس آنان رسوخ کرده است. این بچهها عموماً کمتر اجتماعی هستند و تلاش میکنند وارد گفتگوهای طولانی نشوند. چاقی در میان این نسل شیوع دارد. کافی است سری به مدارس ابتدایی بزنید، خواهید دید که اکثر آنان مشکلات سلامتی مرتبط با تماشای صفحهنمایش (screen time) دارند. چرا که ترجیح میدهند خریدهای خود را اینترنتی و سریع انجام دهند تا اینکه برای خرید نیازهایشان بیرون از خانه وقت و انرژی مصرف کنند.
🔻 ادامه در پست بعدی
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir
حال وقتی یکی از این نسل چنین پرسشی مطرح میکند، بیانگر آن است که برخلاف تصورات ما که آنها را دور از اجتماع و منزوی میبینیم، ذهن آنها متوجه و معطوف به وقایع پیرامونشان است. خیلی وقتها خیال میکنیم اگر واقعیات زندگی را با آنان در میان بگذاریم، توان درکش را ندارند. آنها را از دیدن اخبار منع میکنیم و تلاش داریم یک محیط پاستوریزه برای رشدشان فراهم کنیم. اما از این نکته غافلیم که دیگر چنین فضای کنترل شدهای برای رشد کودکان قابلتصور نیست. آنها بالاخره از همه چیز سر در میآورند.
نکته مهم اینجاست که ما باید مفاهیم، ارزشها و آرمانهای انقلاب اسلامی را به آنان منتقل کنیم. آنها خیلی زود رشد خواهند کرد و اگر بهموقع پاسخی برای پرسشهای هرچند به زبان نیاورده آنان نداده باشیم، دیگر فرصتی برای پاسخدادن نخواهیم یافت. آنان در مواجهه با منابع اطلاعاتی زیادی هستند و لاجرم اطلاعاتی که بیشتر در معرض آن قرار میگیرند را بهعنوان نظر پذیرفته شده خود انتخاب خواهند کرد. اگر بخواهیم آنها را انقلابی تربیت کنیم، لازم است بهسرعت به توسعه منابع اطلاعاتی به زبان قابلفهم و درک برای ایشان بپردازیم. آنها بهطورقطع طبع لطیفتری برای پذیرش حقایق دارند، اگر با حقایق مواجه شوند! آینده انقلاب اسلامی، خیلی زود در دستان این نسل قرار خواهد گرفت.
✍️ #احمد_ذاکری
▶️ @sorkhab_ir
🆔 @ahmadzakeri_ir