eitaa logo
احمد ذاکری، مبتدا
223 دنبال‌کننده
98 عکس
13 ویدیو
3 فایل
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان آذربایجان شرقی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان سردبیر فصل‌نامه علوم انسانی «نامه اشراق» مدیرمسؤول روزنامه منطقه‌ای سرخاب
مشاهده در ایتا
دانلود
عید مبعث مبارک
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 یکشنبه ۱۵ ۱۴۰۲ امام خمینی (ره) در پاسخ به سؤال خبرنگاری که در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ داخل هواپیما از ایشان پرسید چه احساسی از اینکه دوباره به ایران برمی‌گردید دارید، پاسخ داد که «هیچ احساسی ندارم». برخی البته مثل ربع پهلوی و دیگرانی در داخل کشور، تصور کردند این هیچ امام یعنی ایران برای من مطرح نیست و اهمیتی به سرنوشت آن نمی‌دهم. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
در مکتب امام (ره) رسیدن به قدرت و حکومت هیچ حسی ندارد و این نشانه بی‌اعتنایی ایشان به دنیا و مقام‌های دنیوی است. وگرنه امام که سال‌ها برای ایران و این مردم مبارزه کرد و رنج تبعید را تحمل کرد چطور ایران و مردم ایران برایش مهم نباشد؟! این هیچ در میان عارفان نشانگر مقام رضا و فناست که تمام دنیا و هرچه در آن است در نگاه ایشان هیچ است. همان مقامی که امام حسین علیه‌السلام در واپسین دقایق از حیات مبارکش به زبان جاری ساخت که: «إلهِى رِضاً بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ». هیچ انگاشتن دنیا و حکومت دنیوی همان است که وقتی ابن عباس امیرالمؤمنین علیه‌السلام را مشغول وصله‌کردن کفش پاره دید؛ شنید که امام فرمود: «به خدا سوگند كه اين جفت كفش، در نزد من، محبوب‌تر از اين فرمانروایی بر شماست، مگر آن كه حقّى را به پا دارم، يا باطلى را از ميان بردارم». یا در خطبه ۱۳۱ نهج‌البلاغه آمده است که آن حضرت فرمودند: «خدایا! تو می‌دانی‌ آنچه از ما رفت، نه‌ به‌خاطر رغبت‌ در قدرت‌ بود، و نه‌ از دنیای‌ ناچیز خواستن‌ زیادت‌؛ بلکه‌ می‌خواستیم‌ نشانه‌های‌ دین‌ را به‌ جایی که بود بنشانیم، و اصلاح‌ را در شهرهایت‌ ظاهر گردانیم، تا بندگان‌ ستمدیده‌ات‌ را ایمنی‌ فراهم‌ آید و حدود ضایع‌ مانده‌ات اجرا گردد». مقام معظم رهبری (مدظله) در جایی می‌فرماید: «بنده یک‌وقتی از امام بزرگوار سؤال کردم در بین این دعاهای مأثور از اهل‌بیت علیهم‌السلام، شما بیشتر دلبسته‌ کدام دعا هستید و به آن انس دارید؛ فرمودند: مناجات شعبانیه و دعای کمیل. ایشان، این مرد عارف پخته‌ عمل‌کننده‌ در راه خدا، به این ۲ دعا توجه داشتند». یکی از فرازهای بلند مناجات شعبانیه که امام خمینی (ره) پیوسته با آن مأنوس بود، این عبارت است که «إِلٰهِى هَبْ لى كَمالَ الانْقِطاعِ إِلَيْكَ، وَأَنِرْ أَبْصارَ قُلُوبِنا بِضِياءِ نَظَرِها إِلَيْكَ، حَتَّىٰ تَخْرِقَ أَبْصارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلىٰ مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ، وَتَصِيرَ أَرْواحُنا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ» (معبودم کمال جدایی از مخلوقات را، برای رسیدن کامل به خودت به من ارزانی کن و دیدگان دل‌هایمان را به پرتو نگاه به‌سوی خویش روشن‌کن تا دیدگان دل، پرده‌های نور را دریده و به سرچشمه عظمت دست یابد و جان‌هایمان آویخته به شکوه قدست گردد.) این همان جایگاهی است که احوال دنیا و ما فیها هیچ احساسی در انسان به وجود نخواهد آورد. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 دوشنبه ۱۶ ۱۴۰۲ اخلاق در میان دستورات و برنامه‌های دین اسلام جایگاه بسیار بالایی دارد تا جایی که خداوند در آیه ۱۵۹ آل‌عمران، خطاب به پیامبرش می‌فرماید: «پس به‌خاطر رحمتى از جانب خداست که با مردم مهربان گشته‌اى و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراكنده مى‌شدند» و او را دارای اخلاق بزرگوارانه و کریمانه می‌داند. نبی مکرم اسلام خود می‌فرماید که من همراه با مکارم و محاسن اخلاقی مبعوث شده‌ام. این امر نشان می‌دهد که جایگاه حسن خلق در نفوذ دین مبین اسلام که سراسر کلمه حق است نقش ویژه‌ای داشته و دارد و اگر چنین خلق نیکویی در پیامبر (ص) وجود نداشت ترویج اسلام – که تأکید می‌کنم سراسر حق است – به‌تصریح قرآن کریم ناممکن بود. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
انقلاب اسلامی نیز که به تأسی از انقلاب پیامبر (ص) به وقوع پیوست، رشد کرد و بالنده شد، لاجرم در آغاز و تداوم، بر همین اخلاق نیک استوار است. مهم‌ترین مسئله در راه ترویج و نشر افکار و منش انقلاب اسلامی، اثرگذاری ماندگار بر قلوب مردم است و این تأثیر نیز جز باتکیه‌بر اخلاق حسنه میسر نمی‌گردد. بداخلاقی‌ و سوءرفتار از جمله عوامل مهمی است که اگرچه درباره مسئله صحیح و حقی اتفاق بیفتد، جلوه حق را از میان می‌برد و موجب می‌گردد تا مردم از آن دور شوند. بسیار رخ‌داده که برای نهی از منکری بدخلقی و ترش‌رویی کرده‌ایم و نتیجه این شده که طرف مقابل به‌جای پذیرش سخنمان، از ما و بلکه از دین ما نفرت پیدا کرده است. گاهی توجه به اینکه هدف مقدسی را دنبال می‌کنیم ما را از رعایت اخلاق حسنه دور می‌کند. حال‌آنکه دین ما توصیه‌های فراوانی بر مسئله اخلاق نیک دارد. قرآن کریم در آیه ۱۲۸ سوره توبه پیامبر را دلسوز مردم می‌داند که آنچه باعث سختی و رنج مردم می‌شود، بر او گران می‌آید و سخت دلبسته ایشان است و در هدایت امت سر از پا نمی‌شناسد و با مؤمنین رئوف و رحیم است. مسیر انقلاب اسلامی همان مسیر پیامبر است و لازمه تأثیر بر دل مردم در این روزگار همان‌گونه که در زمان وقوع انقلاب بود، تأسی به رفتار و کردار اجتماعی پیامبر است که باز بنا به فرموده قرآن در آیه ۲۱ سوره احزاب، پیامبر برای ما بهترین الگو و اسوه است. امام خمینی (ره) نیز به عنوان رهبری حکیم، در سیره خود همین‌گونه عمل کرده است. همه کسانی که با ایشان در ارتباط بودند، معترف‌اند ایشان انسانی متخلق، مؤدب، مخلص، باتقوا و آراسته به صفات نیک بود و کتب به‌جامانده از ایشان در حوزه اخلاق نشان می‌دهد که این حوزه را بسیار مهم می‌دانسته‌اند. بنابراین، رمز ماندگاری و توسعه انقلاب اسلامی، آراستگی‌مان به اخلاق و صفات پسندیده است. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 سه‌شنبه ۱۷ ۱۴۰۲ پسر یازده‌ساله‌ام امروز پرسید که سیاست خوب است یا بد؟ فارغ از پاسخی که می‌توان به پرسش او داد و یا پاسخی که من به او دادم و او - هرچند به‌سختی - قانع شد، همین که چنین پرسشی در ذهن یک دهه نودی شکل‌گرفته، امر مهمی است. دهه نودی‌ها که با عنوان نسل آلفا پس از نسل زد (دهه هشتادی‌ها - خصوصیت اصلی‌شان این بود که به‌عنوان اولین نسل اجتماعی هستند که از جوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل‌حمل رشد کرده‌اند و لذا اعضای این نسل، «بومی دیجیتال» لقب گرفته‌اند) شناخته می‌شوند، نسل عجیبی هستند. این نسل، در دوران کودکی، همه‌گیری کووید-۱۹ را تجربه کرده‌اند و از همان سنین کودکی - برخلاف نسل z پیش از خود - سرگرمی‌های آنان برای قشر نسبتاً برخوردار در جوامع تمام جهان، با فناوری‌های دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی گره خورده است. استفاده از فناوری الکترونیکی حتی در کلاس‌های درس آنان رسوخ کرده است. این بچه‌ها عموماً کمتر اجتماعی هستند و تلاش می‌کنند وارد گفتگو‌های طولانی نشوند. چاقی در میان این نسل شیوع دارد. کافی است سری به مدارس ابتدایی بزنید، خواهید دید که اکثر آنان مشکلات سلامتی مرتبط با تماشای صفحه‌نمایش (screen time) دارند. چرا که ترجیح می‌دهند خریدهای خود را اینترنتی و سریع انجام دهند تا اینکه برای خرید نیازهایشان بیرون از خانه وقت و انرژی مصرف کنند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
حال وقتی یکی از این نسل چنین پرسشی مطرح می‌کند، بیانگر آن است که برخلاف تصورات ما که آنها را دور از اجتماع و منزوی می‌بینیم، ذهن آنها متوجه و معطوف به وقایع پیرامونشان است. خیلی وقت‌ها خیال می‌کنیم اگر واقعیات زندگی را با آنان در میان بگذاریم، توان درکش را ندارند. آنها را از دیدن اخبار منع می‌کنیم و تلاش داریم یک محیط پاستوریزه برای رشدشان فراهم کنیم. اما از این نکته غافلیم که دیگر چنین فضای کنترل شده‌ای برای رشد کودکان قابل‌تصور نیست. آنها بالاخره از همه چیز سر در می‌آورند. نکته مهم اینجاست که ما باید مفاهیم، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی را به آنان منتقل کنیم. آنها خیلی زود رشد خواهند کرد و اگر به‌موقع پاسخی برای پرسش‌های هرچند به زبان نیاورده آنان نداده باشیم، دیگر فرصتی برای پاسخ‌دادن نخواهیم یافت. آنان در مواجهه با منابع اطلاعاتی زیادی هستند و لاجرم اطلاعاتی که بیشتر در معرض آن قرار می‌گیرند را به‌عنوان نظر پذیرفته شده خود انتخاب خواهند کرد. اگر بخواهیم آنها را انقلابی تربیت کنیم، لازم است به‌سرعت به توسعه منابع اطلاعاتی به زبان قابل‌فهم و درک برای ایشان بپردازیم. آنها به‌طورقطع طبع لطیف‌تری برای پذیرش حقایق دارند، اگر با حقایق مواجه شوند! آینده انقلاب اسلامی، خیلی زود در دستان این نسل قرار خواهد گرفت. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 چهارشنبه ۱۸ ۱۴۰۲ انقلاب اسلامی همانند هر کدام از افعال انسان‌ها، دارای اهداف خرد و کلان، کوتاه‌مدت و بلندمدت است. ساقط نمودن نظام سلطنتی و دخالت‌دادن مردم در سرنوشت خود یکی از اهداف مهم آن بود. قبل از انقلاب عده قلیلی در دربار پهلوی برای تمام مردم تصمیم‌گیری می‌کردند و چه‌بسا دخالت بیگانگان از جمله آمریکا در تصمیمات آنان دخیل بود. اجانب بر تمام منابع کشور مسلط بودند و اجازه نمی‌دادند – همان‌طور که امروز هم با تحریم تلاش می‌کنند اجازه ندهند – منافع این منابع و امکانات به خود مردم برسد. ترویج فساد و فحشا در سطوح مختلف جامعه به شکل نظام‌مند از سوی رژیم پهلوی دنبال می‌شد؛ لذا قطع دست بیگانگان و جلوگیری از اشاعه فساد در جامعه نیز یکی از اهداف انقلاب اسلامی بود. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
امکان رشد استعداد‌های عموم جوانان فراهم نبود و بانوان کوچک‌ترین نقشی در تحولات اجتماع نداشتند تا جایی که شاه در گفتگو با خبرنگار زن ایتالیایی درباره زنان ابراز داشت: «زنان فقط با زیبایی‌شان و جذابیتشان و نگاه‌داشتن زنانگی‌شان در زندگی مرد مهم هستند … شماها می‌گویید برابری؟ آه البته من نمی‌خواهم گستاخ به نظر بیایم، اما ببخشید از اینکه این حرف را می‌زنم، زنان قانوناً و صوراً با مردان مساوی هستند، اما نه از لحاظ لیاقت و توانایی». انقلاب اسلامی برای فراهم‌کردن بستر رشد برای تمام افراد جامعه به وقوع پیوست و هدف‌های یادشده هم در وقوع و هم در ادامه حرکت انقلاب از مهم‌ترین‌ها بودند. اما آنچه به‌عنوان هدف اصیل و بزرگ انقلاب اسلامی از ابتدا تا کنون به شمار می‌رود و تمام تلاش دشمنان داخلی و خارجی انقلاب بر مبارزه با این هدف متمرکز است، این است که انقلاب تلاش کرد نگاه به دین و شریعت اسلام را تغییر دهد. پیش از انقلاب، دین را کهنه و بی‌فایده قلمداد می‌کردند. آن را امری فردی می‌پنداشتند که حداکثر حاوی توصیه‌هایی اخلاقی برای آخرت انسان است. امروز هم البته برخی با همین گمان سطحی به دین نگاه می‌کنند. انقلاب اسلامی برای این به وجود آمد تا نشان دهد تنها نسخه نجات‌بخش انسان نسخه دین اسلام است و «الاسلام یعلوا و لایعلی علیه». تمام مشکلات دنیوی و اخروی بشر با تفکر صحیح دینی و عمل به اسلام ناب محمدی (ص) حل می‌شود. این امر البته به زحمات و مجاهدت‌های فراوانی نیاز دارد و از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده و لازم است که این تلاش‌ها تا استقرار کامل دین در تمام جوانب زندگی ادامه یابد. آنچه دشمن در طول تمام این سال‌ها انجام داده است این بوده که اجازه ندهد چهره حقیقی دین نمایان شود و تمام زوایای زندگی مردم با دین آمیخته گردد. انقلاب اسلامی نشان داده که اسلام ظرفیت کامل اداره جامعه را دارد اگرچه هنوز به‌تمامی محقق نشده است و هدف اصیل انقلاب، احیای تمدن عظیم اسلامی است. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 شنبه ۲۱ ۱۴۰۲ امسال چهل و پنجمین سالی است که پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) را جشن می‌گیریم. برخلاف تبلیغات دروغین رسانه‌های وابسته به دشمنان ملت، این جشن، جشنی مردمی است و در تمام سال‌های پس از پیروزی انقلاب، مردم در روز ۲۲ بهمن‌ماه به خیابان‌ها می‌آیند و رویداد عظیم دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی را با راهپیمایی در خیابان‌های شهرهای سراسر کشور و تجمع در مرکز شهر جشن می‌گیرند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
راهپیمایی ۲۲ بهمن دو اثر بسیار بزرگ و مهم دارد. اثر نخست آن یادآوری و تکرار آرمان‌ها و اهدافی است که انقلاب به‌خاطر آن به وقوع پیوست تا یادمان نرود چرا امام خمینی (ره) به مبارزه با رژیم برخاست و چرا پدران ما تا پای جان ایستادند و پهلوی را سرنگون کردند. از همان سال ۴۲ که اولین گام‌های مهم انقلاب برداشته شد آرمان‌های انقلاب مشخص بود. مردم از ظلم و ستم شاه به ستوه آمده بودند. فساد مالی و دست‌اندازی به اموال مردم از سوی شاه و درباریان یک طرف ماجرا بود. طرف دیگر ماجرا، اسلام‌ستیزی و روی‌آوردن به مظاهر غرب و غرب‌پرستی بود که از زمان رضاخان شروع شده بود و حتی روشنفکران نیز آن را برنمی‌تافتند. این روز، روز تجدید عهد دوباره ملت با امام و شهدا است تا ثابت کنند راه ما همان راه است و هر سال که می‌گذرد استوارتر در این مسیر گام برمی‌داریم. اثر دیگر راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان‌دادن وحدت و انسجام مردم در مقابله با دشمنان است که شاید بتوان گفت مهم‌تر از اثر نخست باشد. بدیهی است که دشمن با افزایش فشارهای همه‌جانبه به‌ویژه فشارهای اقتصادی بر مردم ایران در طول ۴۵ سال گذشته تلاش دارد تا آنان را از میدان به در کند و اقشار بسیاری از مردم در رنج و سختی ناشی از این فشارهای اقتصادی به سر می‌برند. اما علی‌رغم تمام این سختی‌ها، در کنار اختلاف‌نظرها و عقاید مختلف موجود میان مردم که گاه‌وبی‌گاه خودش را نشان می‌دهد، ملت بزرگ ایران در برابر دشمن یکپارچه‌اند. در سال‌های اخیر دشمن با بهره‌گیری از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی سعی در تشدید این فشارها داشته است. اما در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فقیر و غنی، پیر و جوان، زن و مرد همه‌وهمه می‌آیند تا با فریاد مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل، اتحاد خود را در برابر دشمنان نمایش دهند. نظام جمهوری اسلامی به این راحتی‌ها به دست نیامده است و مجاهدت‌های شبانه‌روزی فراوانی در پایه‌گذاری آن انجام شده و خون‌های بسیاری از جوانان همین مردم نهال انقلاب را آبیاری کرده است تا امروز بدل به درخت تناور جمهوری اسلامی شود و بااقتدار در مقابل قدرت‌های استعماری بایستد. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 دوشنبه ۲۳ ۱۴۰۲ انسان‌ها در تمام طول زندگی خود مشغول انتخاب هستند و این انتخاب‌هایمان هستند که شاید مهم‌ترین ویژگی‌های انسانی ما را شکل می‌دهند. ما محل زندگی، نوع خوراک و پوشاک، شغل و بسیاری مسائل مهم دیگر زندگی‌مان را انتخاب می‌کنیم. موجودات دیگر چنین نیستند. آنها هزاران سال است که خانه یک شکلی می‌سازند و غذای یکسانی می‌خورند و پوشاکی جز آنچه خداوند مقدر ساخته است در بر ندارند. اگر اجتماعی هستند این‌گونه آفریده شده‌اند و اگر تنها زندگی می‌کنند هرگز نمی‌توانند اجتماعی شکل دهند. شاید انسانیت انسان به همین انتخاب او باشد و شاید بتوانیم در تعریف منطقی انسان به‌جای فصل ناطق، فصل انتخابگر و مختار را قرار دهیم. قرآن کریم هم انسان را مختار می‌داند و اساساً آمدن پیامبران و نزول کتب آسمانی، بدون پیش‌فرض اختیار داشتن انسان، کاری بیهوده است. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
به یک تعبیر، انسان مجبور به اختیار و انتخاب است و چاره‌ای جز انتخاب ندارد. اما این انتخاب شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد. گاهی انتخاب ما انتخاب‌نکردن است. گاهی بین بد و بدتر یا خوب و خوب‌تر یکی را انتخاب می‌کنیم و گاهی انتخاب ما بین بد و خوب شکل می‌گیرد؛ اما همچنان انتخاب دست خود ماست. اگر انتخابمان این بود که انتخاب نکنیم، لاجرم نتیجه وضعی آن این خواهد بود که به انتخاب دیگران گردن نهاده‌ایم. خصوصاً در جایی که انتخاب‌ها به مسائل اجتماعی مرتبط باشد و رأی اکثریت در برگزیده شدن افرادی که درباره مسائل اجتماعی تصمیم‌گیری می‌کنند ملاک و معیار عمل قرار گیرد، این مسئله بیشتر خود را نشان می‌دهد. در ماه آینده دو انتخابات مهم پیشِ روی ما قرار دارد. انتخابات مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی که هر دو از ارکان مهم اداره جامعه به شمار می‌روند. نمایندگان از راه انتخاب مردم به هر دو مجلس راه می‌یابند و اگر من دوست ندارم کسی که می‌دانم برای مردم کاری انجام نخواهد داد به مجلس راه یابد، حتماً باید با رأی خود به فرد صالح‌تر، مانع از انتخاب اولی شوم و اگر در انتخابات شرکت نکنم من هم در انتخاب اولی مسئولم. مردم با حضور پرشور خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان دادند که همچنان علی‌رغم مشکلات اقتصادی و فشارهای رسانه‌ای دشمنان، پشتیبان نظام جمهوری اسلامی هستند و حتماً با مشارکت در انتخابات، بار دیگر نشان خواهند داد که به سرنوشت میهن خود اهمیت می‌دهند. لازمه مشارکت صحیح در سرنوشت کشور نیز تلاش برای شناخت افراد است؛ بنابراین هم باید انتخاب کنیم و هم باید درست انتخاب کنیم؛ اگرچه ممکن است نتیجه انتخاب ما آن‌گونه که در بسیاری مسائل دیگر رخ می‌دهد، مطلوب ما نباشد. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 چهارشنبه ۲۵ ۱۴۰۲ ۲۵ بهمن‌ماه یادآور حکم تاریخی امام خمینی (ره) در خصوص ارتداد سلمان رشدی است. این حکم از چند جهت قابل‌توجه و بررسی است خصوصاً برای نسل جوانی که نسبت به این مسئله آشنایی چندانی ندارند. ابتدا باید بدانیم ارتداد چیست؟ ارتداد در بیان فقهی، به معنی خروج فرد بالغ از دین اسلام در حال سلامت عقل و بدون اجبار است. حال اگر فرد از پدر یا مادر یا هر دو مسلمان متولد شده و بعد از بلوغ اظهار اسلام نموده و سپس از دین روی گردانده، ارتدادش را فطری و اگر از والدین غیرمسلمان زاده شده و بعد از بلوغ مسلمان گشته و سپس مرتد شده است، ارتدادش را ملی می‌نامند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
اسلام در خصوص اثبات ارتداد بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند. یعنی تا وقتی شخصی صراحتاً عملی که نشانه خروج از دین باشد انجام ندهد و روی آن اصرار نداشته باشد، ارتداد او ثابت نمی‌شود. به بیان دیگر مرتد شدن فرد در جایی قابل اثبات است که او آشکارا با دین دشمنی نماید. در چنین شرایطی اگر مرتد ملی باشد، اسلام راه توبه را برای او باز گذاشته است و مجازات‌هایش از جمله مجازات قتل، در صورت توبه از بین می‌رود. اما در خصوص مرتد فطری در صورت توبه نیز مجازات‌های وی من‌جمله قتل - اگر مرد باشد – باقی می‌ماند. سلمان رشدی، با انتشار رمانی تحت عنوان آیات شیطانی، آشکارا به توهین به اسلام و قرآن کریم و پیامبر اکرم (ص) پرداخت و اعتقادات مسلمین و حتی سایر ادیان را به سخره گرفت و نه‌تنها از این کار خود پشیمان نبود؛ بلکه بر آن اصرار نیز داشت. انتشار این کتاب موجی از اعتراضات در برخی کشورهای اسلامی را در پی داشت تا اینکه امام خمینی (ره) با صدور حکم ارتداد سلمان رشدی تکلیف فقهی مسلمین در برابر این واقعه را روشن ساخت. نکته بسیار مهمی که در این اقدام امام (ره) وجود دارد آن است که جنگ میان اسلام و کفر یک جنگ فکری و فرهنگی است و ایشان به‌خوبی نسبت به اقدام سلمان رشدی و افرادی که پس از او در پی حمله به اعتقادات دینی مسلمین بودند بصیرت داشت و با صدور این حکم به مسلمین نشان داد که نباید در برابر چنین هجمه‌هایی کوتاه آمد. ما نوعاً هجوم دشمن را در قالب‌هایی مثل جنگ‌افروزی و حملات نظامی تعبیر می‌کنیم و از آن هراس داریم، حال‌آنکه سال‌هاست که دشمنان اسلام هجومشان از نوع فکری و فرهنگی یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب (مدظله) جنگ نرم است و امروز باتکیه‌بر ابزارهای فناوری، این هجوم به شکل سازمان‌یافته و گسترده بر ضد دین اسلام در حال انجام است. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 پنج‌شنبه ۲۶ ۱۴۰۲ با نزدیک‌شدن به ایام انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و تأیید نهایی نامزدها توسط شورای نگهبان، تلاش برای شناخت نامزدها در میان مردم شروع می‌شود و هرچه جلوتر می‌رویم این امر در ذهن ما تقویت می‌شود که کدام یک از کاندیداها برای انجام وظایف نمایندگی مناسب‌تر و بهتر است؟ 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
نخستین گام دراین‌خصوص آشنایی با معیارهایی است که باید در انتخاب افراد موردتوجه قرار گیرد. بدیهی است بخشی از معیارها در قالب احراز صلاحیت داوطلبان از حیث دارابودن شرایط قانونی نمایندگی، توسط شورای نگهبان انجام می‌شود. اما برخی از معیارها باید توسط مردم واجد شرایط برای شرکت در انتخابات تشخیص داده شود. برخی بنا بر اعتمادی که به لیست‌های ارائه شده از سوی حزب موردعلاقه‌شان دارند، در جهت شناخت کاندیداها و تشخیص اصلح اقدامی نمی‌کنند و این امر را به افراد ارائه‌دهنده لیست می‌سپارند. برخی، به افرادی که اعتماد دارند و آنها را اهل تحقیق و شناخت کاندیداها می‌دانند مراجعه نموده و بر اساس توصیه ایشان نامزدهای موردنظر را انتخاب می‌کنند. اما این امر به طور کامل مسئولیت آحاد جامعه در خصوص شناخت نامزدها را ادا نمی‌کند. چرا که در این صورت نیازی نبود که همه مردم در انتخابات شرکت کنند و اگر تنها نخبگان و احزاب در انتخابات شرکت می‌کردند کفایت می‌کرد. کمااینکه برخی نیز بر همین عقیده هستند و در بسیاری کشورها همین اتفاق می‌افتد. اما آنچه در مردم‌سالاری مبتنی بر دین مبین اسلام اهمیت دارد آن است که فردفرد رأی‌دهندگان نسبت به انجام تحقیق و کسب شناخت در خصوص نامزدها و رأی به افراد اصلح اقدام کنند. از جمله معیارهایی که تشخیص آن در خصوص نامزدها بر عهده رأی‌دهندگان است می‌توان به موارد زیر اشاره نمود*: - تدیّن؛ - تعهّد و خوشنامی؛ - وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛ - عزم، اراده و نفوذناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛ - دارای برنامه و کفایت لازم؛ - مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛ - ساده‌زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی‌گری؛ - مردمی و آشنا به درد مردم؛ - خدمتگزاری؛ - اعتقاد واقعی به راه امام راحل (ره)؛ - تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله‌گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛ - تثبیت مواضع عزت‌آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛ - پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت‌المال یا اموال شبهه‌ناک در تبلیغات و غیر آن؛ - پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛ - شناخت اولویت‌ها و فوریت‌های نظام و مردم و پرداختن به آنها. * این شرایط در پاسخ به استفتای صورت‌گرفته از مقام معظم رهبری (مدظله) در خصوص معیارهای نامزد اصلح، توسط معظم له بیان گردیده و در سایت رسمی دفتر ایشان به نشانی www.leader.ir منتشر شده است. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 یک‌شنبه ۲۹ ۱۴۰۲ انتخابات نزدیک است و شناخت وظایف نمایندگان، برای داشتن انتخاب صحیح، مهم‌ترین مسئله‌ای است که لازم است رأی‌دهندگان نسبت به آن آگاهی داشته باشند. ایام تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس خبرگان ۱۵ روز قبل از انتخابات شروع می‌شود؛ اما همانند تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی نیست، چرا که داوطلبان و کارکرد آن با مجلس شورای اسلامی تفاوت دارد. شأن نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری که مهم‌ترین وظیفه در جامعه اسلامی را دارد، اجازه نمی‌دهد بداخلاقی‌ها و تخریب‌هایی که شاید در تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی رخ دهد، در تبلیغات مجلس خبرگان اتفاق بیفتد؛ لذا ستادهای نامزدهای این مجلس اغلب به معرفی خود کاندیدا و تحصیلات و سوابق وی می‌پردازند تا مردم نسبت به وی شناخت پیدا کنند و در نهایت ۸۸ مجتهد از سراسر کشور برای مدت ۸ سال در کسوت خبرگان رهبری برگزیده می‌شوند. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
سه مسئولیت مهم خبرگان دررابطه‌با رهبری امت اسلامی عبارت است از «انتخاب»، «برکناری» و «نظارت». در عصر غیبت امام معصوم (ع) که نص الهی برای تعیین فرد واجد شرایط ولایت وجود ندارد، این وظیفه برعهده خود مردم گذاشته شده تا بر مبنای کتاب خدا، فرمانروای جامعه اسلامی را بر اساس سیره رسول اکرم (ص) تعیین کنند. مبتنی بر نظریه ولایت‌فقیه، نصب فقها برای ولایت، «عام» است، لذا از میان ایشان فردی که صفات لازم رهبری مسلمین را دارد، به انتخاب مردم برگزیده می‌شود و پس از آن تکلیف اداره حکومت از دوش سایر فقها برداشته شده و دخالت ایشان در وظایف ولی‌امر مشروع نیست. در راستای عمل به این وظیفه خطیر، در مرحله اول مردم نسبت به انتخاب خبرگانی که توانایی تشخیص رهبری دارای صلاحیت علمی بالا، شایستگی اخلاقی و قدرت مدیریت، باشند اقدام می‌کنند و در مرحله دوم، خبرگان منتخب، نسبت به شناسایی فقیه عادل و باتقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبّر از میان فقها اقدام می‌کنند. همچون جایی که اگر بنا باشد پزشک حاذقی را برای امر مهمی برگزینند این امر به عهده متخصصین آن امر گزارده می‌شود در اینجا نیز وظیفه انتخاب رهبر، برعهده متخصصین در قالب خبرگان رهبری، قرار می‌گیرد. در جهت اجراى این مهم، کمیسیونى مرکّب از یازده نفر عضو اصلى و پنج نفر عضو علی‌البدل در مجلس ‏خبرگان تشکیل می‌گردد. وظیفه اصلى این کمیسیون، تحقیق درباره همه موارد مربوط به شرایط رهبر، کسانى که در مظانّ رهبرى قرار دارند و ارائه نتایج حاصله به هیئت‌رئیسه براى بررسى در صحن مجلس خبرگان است. انتخاب رهبر به‌وسیله خبرگان، ازآن‌جهت که با رأی مردم انتخاب شده‌اند، نقش بیعت مردم با ولی‌امر را دارد. اگر چه بر مبنای جعل ولایت از سوی خداوند، بیعت مردم «مبدأ ولایت» نیست ولی «تولی امور مسلمین» که جز با تشکیل حکومت میسر نمی‌شود به بیعت مردم بستگی دارد. در یادداشت‌های آتی به دیگر وظایف خبرگان رهبری پرداخته خواهد شد. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
🗞 📝 مدیرمسئول 🔸 دوشنبه ۳۰ ۱۴۰۲ در یادداشت روز گذشته اشاره‌ای در خصوص لزوم کسب شناخت نسبت به وظایف نمایندگان مجلس خبرگان رهبری داشتم و نخستین مسئولیت مهم خبرگان دررابطه‌با رهبری تحت عنوان «انتخاب رهبر» مورد بررسی اجمالی قرار گرفت. در ادامه به مسئولیت‌های دیگر نمایندگان این نهاد پرداخته می‌شود. 🔻 ادامه در پست بعدی ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
تداوم رهبری ولی‌امر به استمرار صلاحیت و شایستگی وی در خصوص شرایط مندرج در اصل پنجم و یک‌صد و نهم قانون اساسی است. بر همین اساس بنا بر اصل یک‌صد و یازدهم قانون اساسی، بر عهده خبرگان رهبری است تا در صورت بروز یکی از موارد ناتوانی ولی‌امر از انجام وظایف رهبری، ازدست‌دادن شرایط رهبری یا کشف فقدان یکی از شرایط از آغاز، نسبت به «برکناری» وی اقدام نمایند. مجلس ‏خبرگان براى اجراى این اصل، داراى کمیسیونى مرکب از یازده نفر عضو اصلى و پنج نفر عضو علی‌البدل است. بستگانِ نزدیک سببى و نسبى رهبر نمی‌توانند در این کمیسیون عضو باشند. این کمیسیون، موظف است اطلاعات لازم درباره این اصل را به دست آورده و نسبت به صحت‌وسقم گزارش‌های واصله، بررسى لازم را انجام دهد. اگر دو سوم اعضای کمیسیون و هیئت‌رئیسه، به تشکیل اجلاس خبرگان براى رسیدگى و عمل به اصل یک‌صد و یازدهم، رأى دهند، اجلاس خبرگان در اولین فرصت تشکیل می‌شود و پس از بررسی‌های لازم، رأی‌گیری انجام می‌گیرد. سومین وظیفه خبرگان رهبری، «نظارت» است و این غیر از نظارت عامی است که برعهده تمام مردم است و در جهت ایفای نقش «النصیحة لأئمة المسلمین» و «امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» انجام می‌گیرد. نظارت مجلس خبرگان، نظارت خاص است که این نیز در راستای عمل به اصل یک‌صد و یازدهم قانون اساسی است و لازم است تا تداوم شرایط رهبری و توانایی رهبر همواره مورد رصد خبرگان قرار گیرد. مجلس خبرگان براى انجام این وظیفه، داراى کمیسیون تحقیق است که علاوه بر رسیدگى به گزارش‌های واصله و تحقیق در باره صحت‌وسقم آنها به تشکیلات ادارى رهبرى نیز توجه داشته و به آن مقام در جلوگیرى از نفوذ و دخالت عناصر نامطلوب در تشکیلات نهاد رهبرى مساعدت می‌نماید. با عنایت به وظایف مذکور که برگرفته از اصول قانون اساسی است، انجام هر عملى که به ‏طور مستقیم، در تأمین هدف مجلس خبرگان، مؤثر باشد، وظیفه اصلى این مجلس است و انجام اعمالى که اثر مستقیم آن، تأمین هدف مزبور نباشد، وظیفه فرعى تلقّى می‌گردد. بدیهى است که نتیجه نهایى وظایف جنبى، حسن اجراى وظایف اصلى خواهد بود. از وظایف فرعى مجلس خبرگان، وضع قوانین مربوط به این مجلس و رسیدگى به بودجه سالانه این مجلس است. با عنایت به وظایف مهم نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، بر کسی پوشیده نیست که انتخابات این مجلس و لزوم مشارکت در مهم‌ترین و عالی‌ترین تصمیم برای امت اسلامی تا چه اندازه اهمیت دارد و ضروری است تا دراین‌خصوص به کسب شناخت نسبت به کاندیداها و رأی به شایسته‌ترین ایشان اقدام نماییم. ✍️ ▶️ @sorkhab_ir 🆔 @ahmadzakeri_ir
هدایت شده از روزنامه سرخاب