فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت های تکان دهنده تئودور باندی، قاتل زنجیرهای، یک روز قبل از اعدامش، گویای مسئله مهمی است.
او که خود را فردی سالم و مذهبی از نگاه دیگران میدانست، تنها نقطه سیاه زندگی اش را یک چیز میدانست: اعتیاد به پورنوگرافی.
برشی از مستند ایکسونامی
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
⁉️چرا اصحاب جمل با حضرت على(ع) جنگ کردند؟
✅پاسخ اجمالی:
💠با ملاحظهی مستندات تاریخى، علل جنگ جمل را از دیدگاه طرفین درگیر بررسى و سپس قضاوت میکنیم.
الف) علل جنگ از دیدگاه اصحاب جمل:
1⃣در فرازهایى از خطبههاى موجود عائشه و طلحه، مهمترین علت جنگ جمل خونخواهى عثمان بیان شده است. علاوه بر این، این گروه على(ع) را مسئول کشته شدن عثمان میدانستند.
2⃣برخى از علماى معتزله معتقدند که عائشه و یارانش، قصد امر به معروف و نهى از منکر داشتند.
3⃣طلحه، علت دیگرى را که در واقع در راستاى علت قبلى است، ذکر میکند و آن هم اصلاح امّت رسول اکرم(ص) و رواج طاعت الهى است.
4⃣خلافت و رهبرى على(ع) مطابق با رویهی خلفاى سابق نبود؛ لذا مشروعیت نداشت.
5⃣على(ع) در کارهایش با طلحه و زبیر مشورت نمیکرد.
ب) علل جنگ از دیدگاه على بن ابیطالب(ع) و یارانش:
1⃣قدرتطلبى طلحه و زبیر: امیرالمؤمنین على(ع) در خطبهی 148 نهج البلاغه میفرماید: هر کدام از طلحه و زبیر امیدوار است حکومت را به دست آورد.
2⃣عهد و پیمانشکنى: على(ع) در بیاناتى ضمن اعلان آماده باش براى جنگ، این دو را متهم به پیمانشکنى نمودند.
3⃣کینه و کدورت دیرینه: این نکته قابل انکار نیست که کینههایی نسبت به علی(ع) وجود داشت. امیرالمؤمنین(ع) ریشههاى آنرا چنین برمیشمرد: الف) اختصاص اخوت پیامبر(ص) به على(ع)، ب) برترى على(ع) بر ابوبکر، ج) مسدود نشدن «باب على» به مسجد پیامبر(ص)، د) دادن پرچم فتح خیبر به دست على(ع).
همچنین طلحه و زبیر امیدوار بودند که على با آنها در امور مشورت نموده و بخشى از حکومت را به آنها واگذار نماید که هیچکدام تحقق نیافت و موجب عناد با على(ع) شد.
4⃣نفاق: دورویى، از دیگر علل بود که على(ع) به آن اشاره نموده است.
5⃣از بین بردن امنیت جامعه اسلامى: مصداق بارز این علت، حمله اصحاب جمل در بصره به خزانه بیت المال و کشتن عدهاى از مردم بود.
6⃣سرپوش گذاشتن بر عملکرد خویش: در این رابطه امیرالمؤمنین(ع) در خطبهی 137 نهج البلاغه میفرماید: آنها انتقام خونى را میخواهند که خود ریختهاند.
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
✅پاسخ تفصیلی:
💠براى بررسى علل وقوع جنگ جمل و پژوهش در این راستا، لازم است که به ادلهی طرفین درگیر در جنگ نظرى افکنده شود و سپس آنها را با واقعیات تاریخى سنجیده و قول صحیح را برگزید. ابتدا به طور اجمال ادله و علل جنگ از دیدگاه اصحاب جمل و رؤساى آنرا مورد بررسى قرار میدهیم.
الف) علل جنگ جمل از دیدگاه اصحاب جمل
1⃣عائشه بعد از بیعت مردم با علی(ع) در اجتماع مردم مکه حضور یافت و چنین گفت: اى جمعیت مسلمانان، همانا عثمان مظلوم کشته شد.[1] این سخن عائشه ظاهراً سنگ بناى مخالفت وى با امیرالمؤمنین(ع) شد و غالباً این علت به عنوان بهانهی اصلى خروج عائشه و اعوانش علیه امام علی(ع) مطرح میشود و چون آنها على(ع) را سبب اصلى قتل عثمان میدانستند؛ از اینرو علیه او قیام نمودند.
2⃣برخى از علماى معتزله معتقدند که عائشه و یارانش قصد امر به معروف و نهى از منکر داشتند.[2]
3⃣طلحه در خطبهاى که بین مردم بصره ایراد کرد، چنین وانمود کرد که قیام او براى خلافت و ملک نیست، بلکه او قصد دارد از مردم بصره کمک بگیرد تا همگى براى اصلاح امت پیامبر(ص) کوشش کنند و طاعت خدا را رواج دهند.[3]
همانطور که ذکر شد، به طور عموم در اکثر خطبههایى که از عائشه و طلحه نقل شده، قتل عثمان و خونخواهى او مهمترین علت پیمانشکنى ذکر گردیده است. امّا به موارد دیگرى نیز میتوان اشاره نمود. از جمله اینکه طلحه، حکومت على بن ابیطالب(ع) را مطابق با رویهی خلفاى سابق نمیدانست و به اینکه على(ع) با او در کارها مشورت نمینمود، معترض بود.[4]
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
ب) علل جنگ از دیدگاه على ابن ابیطالب(ع) و اصحابش
💠قبل از بیان علل آغاز جنگ جمل از دیدگاه على(ع) به یک نکته مهم - یعنى عاملان اصلى جنگ - باید توجه کنیم. امیرالمؤمنین(ع) در خطبهی 172 نهج البلاغه میفرماید: «... طلحه و زبیر همسر رسول خدا را به همراه خود میکشیدند چونان کنیزى را که به بازار برده فروشان میبرند».[5] از این سخن آنحضرت به خوبى متوجه میشویم عامل انسانى مهم جنگ جمل، کسى جز طلحه و زبیر نبودند، و عائشه در این بین بیشتر مورد سوء استفاده قرار گرفت.
1⃣قدرتطلبى طلحه و زبیر: ایشان در خطبهی 148 نهج البلاغه چنین توضیح میدهد: «هر کدام از طلحه و زبیر امیدوار است که حکومت را به دست آورد و دیده به آن دوخته و رفیق خود را به حساب نمیآورد».[6]
2⃣عهد و پیمانشکنى: ایشان در خطبهاى ضمن فرمان آماده باش به مردم میفرماید: «همانا طلحه و زبیر بیعت و عهد را نقض کرده و عائشه را از خانهاش بیرون کشیدهاند تا فتنه بپا کنند و خونریزى راه بیاندازند».[7]
3⃣کینه و کدورت دیرینه: این نکته قابل انکار نیست که کینههایی نسبت به علی(ع) وجود داشت؛ از اینرو، امیرالمؤمنین(ع) سابقهی این امر را در مواردى بر میشمارد؛ مانند:
الف) چون پیامبر مرا بر پدر عائشه برترى داده بود.
ب) چون پیامبر(ص) مرا به اخوّت با خویش مختص نموده بود.
ج) چون خداوند دستور داد که همه ابواب منتهى به مسجد بسته شود حتى باب پدر عائشه، اما باب من بسته نشد. د) چون در روز خیبر رسول اکرم(ص) پرچم را بعد از اینکه به دیگران داد آنرا به من داد و من نیز پیروز شدم موجب غمگین شدن آنان گردید.[8]
🔸علاوه بر این، طلحه و زبیر؛ امیدوار بودند که على(ع) در امور با آنها مشورت نماید؛ چرا که این دو خود را با على(ع) در رتبه و مقام مساوى و حتى بالاتر میدانستند، آنها امیدوار بودند که با مرگ عثمان، بخشى از حکومت را به دست گیرند، لیکن هیچکدام از این امور تحقق نیافت و این سبب شد که خصومت قبلى این دو با امیرالمؤمنین(ع) آشکار گردد.
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
4⃣نفاق: على(ع) در خطبهی 13 نهج البلاغه دین این عده را دورویى میداند.[9]
5⃣از بین بردن امنیت جامعه اسلامى: بعد از آنکه اصحاب جمل در بصره قدرت گرفتند، به خزانهی بصره و بیت المال حمله نموده و آنرا غارت کردند. همچنین به مردم حمله نمودند و عدهاى را شکنجه کرده و عدهاى را به قتل رساندند.[10]
6⃣سرپوش گذاشتن بر عملکرد خویش: وقتى به امیرالمؤمنین(ع) خبر رسید که طلحه و زبیر براى خونخواهى عثمان قیام نمودند ایشان فرمود: کسى جز خود ایشان عثمان را نکشت.[11]
🔹مضمون همین سخن را علی(ع) در خطبهی 137نهج البلاغه بیان کرد: آنها انتقام خونى را میخواهند که خود ریختند.[12]
💠با این اوصاف حضرت میفرماید: طلحه خود جنگ را به راه انداخته تا برای قتل عثمان مورد سؤال واقع نشود.[13] با تأمل در فقرات فوق متوجه میشویم:
اوّلاً: در اکثر طعنها و سرزنشهایى که از امیرالمؤمنین(ع) نسبت به اصحاب جمل وارد شده، ایشان روى سخنشان با طلحه و زبیر است. گو اینکه حضرت مسبب اصلى جنگ را این دو میداند. و به عبارت دیگر، عائشه نقش فرعى در این غایله داشته و از سوى آنها مورد سوء استفاده قرار گرفت.
ثانیاً: ملاحظه میشود که هیچیک از دلیلهایى که اصحاب جمل براى کارشان ذکر نمودهاند موجّه نیست. بویژه وقتى که بدانیم قتل و خونخواهى عثمان بهانهاى بیش نبود؛ چرا که عائشه با عثمان نیز چندان رابطه خوبی نداشت. نقل شده است که عائشه پیراهن رسول خدا(ص) را نزد عثمان میبرد و به او میگوید: هنوز رطوبت کفن رسول خدا(ص) خشک نشده که تو چنین، احکام او را تحریف میکنى.[14]
🔰پس ملاحظه میکنید اصحاب جمل تحت عنوانى به ظاهر زیبا و حق مآبانه بر علیه اولى الامر خویش قیام نمودند و پیمان و بیعت خویش را شکستند، در حالیکه این عنوان بهانهاى بیش نبود.[15]
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
#محرمانه_یادداشت
📍دولت بیزبان!
@secret_file
🔹طی دو ماه اخیر، چند میلیون نفر از ولینعمتان نظام و انقلاب (مستضعفان و محرومان) توسط دولت سیزدهم به صورت رایگان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گرفتند. اقدامی که هیچ یک از دولتهای سابق دغدغه آن را نداشتند.
🔹 اما این حرکت مثبت و انقلابی به چشم کسی نیامد و بازتابی پیدا نکرد! آن هم در حالی که خبرگزاریهای ایرنا، ایسنا، ایکنا، برنا، پانا، شانا و روزنامههای ایران و شهروند بخشی از امکانات رسانهای دولت سیزدهم به شمار میآیند و ماهانه میلیاردها تومان از بیتالمال صرف این رسانهها میشود.
🔹 حقیقت تلخی است که دولت سیزدهم رسانه ندارد و در این روزگار آن که رسانه ندارد "زبان" ندارد! (بماند این که بسیاری از رسانههای فوق به جای اطلاعرسانی درباره اقدامات دولت تا میتوانند به شکلی زیرپوستی و نامحسوس زیراب دولت رئیسی را میزنند و آب به آسیاب جبهه اصلاحات میریزند!!)
🔹در حالی که خاتمی، روحانی و هاشمی و اطرافیانشان استاد بکارگیری رسانه بودند و احمدینژاد به تنهایی یک رسانه بود (و به شکلی خاص قدرت تاثیرگذاری بر مخاطبانش را داشت) رئیسی نه مانند احمدینژاد رسانه است و نه مانند روسای جمهور اصلاحطلب لشکر و حامی رسانهای دارد، بلکه "مبتدیترینها" را برای مناصب رسانهای دولتش بکار گرفته است و در این حالت، طبیعی است که دولت سیزدهم بیپناه و حیران زیر "گلولهباران" رسانهای دشمنان داخلی و خارجی قرار بگیرد و ...
🔹آقای رئیسی! اگر میخواهید دولت سیزدهم در خدمت به مردم و حل مشکلات کشور موفق و سربلند باشد رسانهها و سخنگویی دولت را به نیروهای متخصص، خلاق و انقلابی بسپارید!/محمدصادق کوشکی (استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران)
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#محرمانه_مدیا
🎥 دبیر کل جنبش عصائب اهلالحق عراق: یکی از اعضای هئیت عراقی در برابر اسناد ارائه شده ایران درباره حضور موساد در اربیل عراق گفت کاملا ساکت و شگفتزده شدیم!
@secret_file
🔺 «قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش "عصائب اهل الحق عراق" ضمن بیان این مطلب که هیچ یک از رهبران سیاسی اربیل تاکنون روابط و همکاری با اسرائیل را انکار نکردهاند، خاطرنشان کرد که هیئت عراقی اعزامی به ایران، از مستندات و دلایل ارائه شده ایران در ارتباط با حضور موساد در اربیل شگفتزده شدهاند!
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موشن گرافیک | چرا ارز ۴۲۰۰ باید حذف شود؟ (۶)
حتما ببینید
#ارز_ترجیحی
#حذف_ارز_۴۲۰۰
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#از_خودمون_شروع_کنیم
منی که باعث این همه گرونی شدم، چی هستم؟
ً(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
7.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 معایب تخصیص #یارانه با ارز ۴۲۰۰ چیست؟!
✅ پاسخی جامع برای #شبهات_اقتصادی این روزها...
● چند کشور ارز ترجیحی را حذف کردند؟
● کدام کشورها یکباره و کدام کشورها تدریجی؟
● چرا #ارز_ترجیحی۴۲۰۰ حذف شد؟!
● چرا قیمت کالاها یکباره #گران شد؟!
● چرایی افزایش یارانه نقدی پس از چندین سال
● این تغییرات اقتصادی به ضرر کیست؟!
● چه کسانی #سود میبرند؟!
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجری تلویزیون: ای کاش به همت دولت آقای رئیسی در سال جدید میشد سیستم هایی که شرکت های دانش بنیان و کار آفرینان را لنگ میگذارند را نابود کرد.
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520
استاد میرباقری - آغاز زندگی از سحر.mp3
1.68M
📣 سفارشی دیگر به مدیران رسانهای
استاد میرباقری:
◀️ کسانی که در صف مقدماند و با بحرانهای بزرگ مواجه هستند، پیشنهاد میدهم که نماز امام زمان (که در مفاتیحالجنان در اعمال روز جمعه نقل شده است) را هر روز بخوانید و نیر دعاهای مرتبط با امام عصر(عج) و ظهور را هر روز بخوانید و آنها را دعاهای اصلیِ سحرهای خودتان و دعاهای اصلیِ بعد از نمازهایتان قرار دهید.
◀️ دعاهای مرتبط با امام زمان(عج) و عصر ظهور، تصویرها و افقهای درست را جلوی چشم ما قرار میدهد و در روح ما منعکس میکند و انگیزش روحی و درک عقلانی به ما میدهد و در این صورت، با آن حضرت همافق میشویم و میتوانیم با استواری و استقامت در برنامه حضرت کار کنیم. کسی که با آن حضرت همافق نباشد، هر کاری بکند، بیرون از طرح حضرت است.
◀️ اصلاح سبک خواب و بیداری، محور تغییر الگوی خوراک و پوشاک و الگوهای دیگر است. امروز سبک خواب ما غلط است. باید به هر قیمت، ابتدای شب بخوابیم و سحر بیدار شویم. بیداری سحر خیلی پرخاصیت است. زندگی را باید از سحر آغاز کنیم نه از طلوع آفتاب.
(راهی بسوی تکامل) ایتا
https://eitaa.com/akbarrahimi520