eitaa logo
(راهی بسوی تکامل)
391 دنبال‌کننده
8.4هزار عکس
22.9هزار ویدیو
531 فایل
🌷اکبررحیمی 🌱(خیلی زود دیرمیشه):🌱 اجتماعی ، سیاسی ، مذهبی،اعمال ونماز های تاکید شده،داستانهای مذهبی وبه اشتراک گذاش
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌿نوافل جبران‌کننده عدم حضور قلب 💐 حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره : ✨ بله؛ به‌مجرد اینکه انسان ببیند یک نمازی خواند، فکرش مشوش بود؛ لکن صحیحا انجام گرفت به‌حسب شرائط؛ [لیکن] آن‌وقت بعد از اینکه خلاص کرد(تمام شد)، دو دفعه(کنایه از انجام مجدد) بلند شود همین را اعاده بکند، به رجاء[ و امید] اینکه با حضور قلب و بهتر انجام بگیرد، شاید این[تجدید نماز] مخالف است [ با روایات و مناسب نیست!] ؛ با [روایات و] اینکه وارد شده است که مجبور(جبران شونده) است این‌جور نقص‌ها به نافله. [لذا بهتر این استکه] باید انسان ملتزم بشود به نوافل [به‌جای تجدید دوباره نماز] تا جبران بشود این غفلاتی که توی نماز هست به آن حضورهایی که در نوافل می‌شود! 📚بیانات در جلسه درس صلات، ٢۵ آذر ١٣٧۵ ‎‌‌‌ 🕌سخنان ناب📖 (راهی بسوی تکامل) ایتا https://eitaa.com/akbarrahimi520
🔴 پیش بینی های عجیب رهبر انقلاب😳 🔺رهبر انقلاب در زمان جنگ تحمیلی پیش های عجیبی از آینده ایران داشتند جالب اینجاست که اون زمان وقتی این پیش بینی ها رو می کردند سردار سلیمانی کنار ایشون ایستاده اند. 🔴 اما چند روز پیش هم شاهد پیش بینی جدید ایشون بودیم واقعا حضرت آقا اینها رو از کجا میدونند... ‼️ (راهی بسوی تکامل) ایتا https://eitaa.com/akbarrahimi520
🔶️پیامکهای به ظاهر مذهبی ولی اسراییلی 🔶️مثال اول: ⭕ختم شش میلیون صلوات تقدیم به شیرخوار امام حسین… سهم شما شش صلوات و ارسال به شش عاشق حسینی. لطفا قطع کننده زنجیره نباشید… 🔶️مثال دوم: ⭕تا پیام را دیدی هشت بار بگو یا ابوالفضل و برای هشت نفر بفرست. همین الان خبر خوشی میشنوی و… 🔶️مثال سوم : ⭕…نذر صلوات گرفتیم واسه امام … سهم شما فلان اندازه اگر انجام نمیدهید خبرم کنید تامدیون نشوید… (و مثالهای دیگر) 🔶️مثال چهارم: ⭕دختر بچه ای ۵ساله تو کماست اسمش …… دیگه امیدی بهش ندارن دکترا جوابش کردن مادر قرار نداره.. باباش التماس دعا داره. ختم صلوات برداشتیم برای شفای او سهم شما ۱۴صلوات و برای۱۴ نفر بفرستین لطفا قطع کننده زنجیر نباشید. تو رو به قرآن بفرست اگه نمی فرستی اطلاع بده. 🔶️مثال پنجم: ⭕بخدا خودم زیر ۱ دقیقه جواب گرفتم همین الآن! تورو قرآن نخونده یه آرزو بکن. ﷽.﴿.قُل.هُوَ.اللَّهُ.أَحَدٌ.۞.اللَّهُ.الصَّمَدُ.۞.لَمْ.یَلِدْ.وَلَمْ.یُولَدْ.۞.وَلَمْ.یَکُن.لَّهُ.کُفُوًا.أَحَد.﴾. اینو بخون وبفرست اگر نفرستیش به قرآن پشت کردی تنزیلَ العزیزِ الرّحیم لتُنذرَ قوماً مااُنذرَ آباؤهم فَهُم غافلون. به ۹ نفر بجز من بفرست ببین تا ۶۰ دقیقه دیگه خدا برات چه می‌کنه 🔶️نظر مراجع تقلید: ⭕آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: به طور کلی این پیامها باید مدرک صحیح شرعی داشته باشد و در غیر این صورت ارسال آنها برای دیگران جایز نیست و باید از آنها جلوگیری شود. 🔶️مقام معظم رهبری: هیچکدام ازاین پیامها واقعیت واعتباری ندارد و حرام است 🔶️آیت الله العظمی مکارم شیرازی: هیچکدام از این امور اعتباری ندارد و سزاوار است مردم به این کارها دامن نزنند… 🔶️آیت الله العظمی موسوی اردبیلی: اینگونه نوشته ها اعتبار ندارد. 🔶️آیت الله العظمی سیدعزالدین حسینی زنجانی: …انتشار بعضی از این پیامها موجب وهن شریعت و دین میشود و لذا جایز نیست و هیچگونه الزام شرعی هم در تکثیر متوجه دریافت کنندگان نیست. 🔶️به گزارش اقتصاددان به نقل از تبیان ، قابل توجه اونایی که میگن واسه چند نفر بفرست تا حاجت بگیری. پس در جریان باش : 🔶️هنرى لیونر (فقیه دینى اسرائیل) : ما با طراحى پیامهاى فارسى و آوردن نام پیامبر و ائمه درپیامها مینویسیم آنرا براى ١٠ نفر بفرست تا معجزه ببینى! ⭕با گذشت زمان مسلمانان میبینند خبرى از معجزه نیست پس آنرا خرافات تلقى کرده و اینگونه ایمانشان را کم کم ازدست میدهند [ مردم باید از ارسال این پیامها خوددارى کنند تادشمنان نتوانند با توسل به اهل بیت دست به گسترش باورهاى خرافى و در نهایت سست کردن باورهاى دینى بزنند] (راهی بسوی تکامل) ایتا https://eitaa.com/akbarrahimi520
❇️فراز دوم:زینت واقعی خریدنی نیست: 🔸وَ لَاکِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْایمَانَ وَ زَیَّنَهُ فیِ قُلُوبِکمُ‌ْ وَ کَرَّهَ إِلَیْکُمُ الْکُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ أُوْلَئکَ هُمُ الرَّاشِدُونَ(7) 🔹خداوند ایمان را محبوب شما و آن را مایه زینت دل‌هایتان قرار داد و در مقابل، کاری کرد که شما نسبت به کفر و فسق و گناه، نفرت داشته باشید. 🔹میل به زیبایی انسان را وامی دارد تا خود را با انواع و اقسام وسایل تزیینی بیاراید و زیبا کند. اما این خواست طبیعی هم به مانند سایر در خواست‌های غریزی، هم پاسخ صادق دارد و هم پاسخ کاذب که اگر با عقل سلیم و آموزه‌های وحیانی خوراک صحیح به آن داده نشود به راحتی مشغول نوع کاذب آن شده و نمی‌داند چرا عطشش فروکش نکرده و به آن آرامشی که باید نمی‌رسد. 🔹قرآن کریم وسایل تزیینی عالم را به سه دسته تقسیم می‌کند. در این تقسیم بندی ستارگان را زینت آسمان(3)، آنچه روی زمین است زینت زمین(4) و در این آیه «ایمان» را زینت انسان معرفی کرده است. بنابراین زینت واقعی و حقیقی برای انسان زینت ایمان است که باید جان را به آن تزیین کنیم. 🔹این سخن هرگز به معنای نادیده گرفتن بهداشت و زیبایی تن نیست؛ اگر جان به ایمان مزین شد همان ایمان، انسان را وامی دارد که به ظاهر خود توجه کرده و بهداشت و زیبایی را آن گونه که شایسته یک فرد مؤمن است رعایت کند. 🔹آنچه در زیبایی ظاهر بین مؤمن و غیر مؤمن فرق می‌گذارد این است که مؤمن، زینت حقیقی خود را می‌شناسد و به دنبال آن است و در زیبایی ظاهر هم تا جایی پیش می‌رود که دین و ایمان به او اجازه می‌دهند بنابراین او هرگز برای حرام زینت نمی‌کند و به زیبایی خود چوب حراج نمی‌زند. (راهی بسوی تکامل) ایتا https://eitaa.com/akbarrahimi520
💠نکات کلیدی جزء بیست و ششم قرآن کریم💠 1⃣تا می توانید به والدین خود نیکی کرده، به ویژه به مادر خود بی واسطه احسان و محبت کنید. (احقاف: 15) 2⃣کسانی که در دنیا غرق لذت های مادی شده و متکبرانه مشغول نافرمانی خدا هستند در قیامت خوار و ذلیل می شوند. (احقاف: 20) 3⃣عیوب همدیگر را به رخ نکشید و با لقب بد یکدیگر را صدا نزنید، و پشت سر هم غیبت نکنید. (حجرات: 12) 4⃣اگر آدم فاسق برایتان خبری آورد، در باره صحتش تحقیق کنید تا مبادا به عده ای آسیب برسانید و پشیمان شوید. (احقاف: 15) 5⃣در برابر دشمنان خشونت، قاطعیّت و صلابت داشته ، ولی با یکدیگر مهربان باشید. (فتح: 29) 6⃣اگر بین دو گروه اختلاف و دعوا بود، بین آنها آشتی و صلح برقرار کرده و عدالت را رعایت کنید. (حجرات: 9) 7⃣آنهایی که به شهادت رسیدند، کارهایشان ضایع نشده، به سمت خوشبختی رفته و از سختی های برزخ و قیامت رهانیده شده و به بهشت وارد می شوند. (محمد: 4-6) 8⃣ای مردان و زنان! یکدیگر را مسخره نکنید. چه بسا آنها بهتر از شما باشند. (حجرات: 11) 9⃣اگر ایمان برایتان جذاب و دوست داشتنی و برعکس، بی ایمانی و گناه برایتان چندش آور است بدانید که در مسیر رشد هستید. (حجرات: 7) (راهی بسوی تکامل) ایتا https://eitaa.com/akbarrahimi520
💠نکات کلیدی و تفسیری جزء بیست و ششم قرآن کریم💠 ❇️فراز اول:نوید به کسانی که در دینداری کم نمی‌آورند: 🔸إِنَّ الَّذِینَ قَالُواْ رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُواْ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یحَْزَنُونَ(13)أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا جَزَاءَ بِمَا کاَنُواْ یَعْمَلُونَ(14- احقاف) 🔹بی‌تردید کسانی که گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [در میدان عمل بر این حقیقت] استقامت ورزیدند، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند؛ اینان اهل بهشت‌اند که به پاداش اعمال شایسته‌ای که همواره انجام می‌دادند، در آن جاودانه‌اند. (14) 🔹در این فراز قرآن کریم به کسانی که گفتند: «رَبُّنَا اللَّهُ» و بعد «استقامت ورزیدند» سه وعده ویژه داده است: «لَا خَوْفٌ» و «لَا هُمْ یحَْزَنُونَ» و نیز «أُوْلَئکَ أَصْحَابُ الجَْنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا» 🔹منظور از گفتن«رَبُّنَا اللَّهُ» اقرار و شهادت به انحصار ربوبیت در خدای سبحان است و مراد از آن پایداری و استقامت این است که آن‌ها از آنچه به حقانیتش شهادت می‌دهند و باور دارند؛ منحرف نمی‌شوند و رفتاری بر خلاف آن و بر خلاف لوازم آن نمی‌کنند. و چون خوف همیشه در جایی پیدا می‌شود که احتمال خطری در پیش باشد و اندوه وقتی به دل می‌آید که خطری واقع شده باشد؛ بنابراین نفی خوف و حزن از این عده به این معناست که ایشان هیچ خطر و عقابی نه در پیش رو دارند که از آن بترسند و نه در پشت سر داشته‌اند که از آن اندوهناک باشند(1)؛ گذشته آن‌ها عبادت بود و بندگی خدا و آینده‌شان هم لطف و پاداش خداست پس برای این گروه که باور کردند و بر باور خود پا فشردند و با عمل، ادعای خود را به امضاء رساندند جز امنیت و دل آرامی نیست نه از گذشته و نه نسبت به آینده. در جمله پایانی با وعده‌ای حق آن‌ها را کسانی معرفی می‌کند که در بهشت موعود، جاودان خواهند ماند. 🔰نکته این است که قرآن برای رسیدن به این درجه از آرامش روحی، دو شرط را مطرح کرده است: ایمان و استقامت بر آن. استقامت بر ایمان به این است که انسان مراقب باشد عملش ادعایش را تکذیب نکند. بر اساس روایات این صبر و استقامت در سه حوزه باید رعایت شود: تحمل سختی عبادت، استقامت در برابر فشار گناهان و صبر در ناملایمات و مصائب(2) (راهی بسوی تکامل) ایتا https://eitaa.com/akbarrahimi520
❇️فراز چهارم:روزی که پرده‌ها کنار رود: 🔸لَّقَدْ کُنتَ فیِ غَفْلَةٍ مِّنْ هَاذَا فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ(22- ق) 🔹[به او می‌گویند:] تو از این روز بزرگ غافل بودی، پس ما پرده غفلت را از دیده‌ات کنار زدیم در نتیجه دیده‌ات امروز بسیار تیزبین است. 🔹این آیه از خطابات روز قیامت است که در آن خطاب کننده خدا و مخاطب تنها کسانی‌اند که معاد را انکار کردند و دین را نپذیرفتند. 🔹سه تعبیر در آیه وجود دارد که از اهمیت بالایی برخور دارند. یک از آن‌ها «غفلت» است. غفلت وقتی وجود پیدا می‌کند که میان چیزی در محدوده درک ما باشد و ما از بودنش غافل باشیم. تعبیر دیگر «غطاء؛ پرده» است و این تعبیر نشان می‌دهد چیزهایی موجود بوده اما پرده آویخته مانع می‌شده که آن‌ها دیده شوند. تعبیر سوم تعبیر به «حدت؛ تیزبینی» است و این نشان می‌دهد که اگر در گذشته هم مانند امروز چشم تیزبینی داشت می‌توانست تمام این‌ها را همان روز ببیند.(8) ✅نکته‌های نهفته در آیه: 1⃣قیامت صحنه ایست که انسان واقعیت‌های همین دنیا را به عیان می‌بیند؛ همان واقعیت‌هایی که خود و دیگران با کارهای خوب و بد ساختند و از خود بر گذاشتند. 2⃣آنچه که مانع دید انسان است و نمی‌گذارد باطن اعمال و واقعیت‌های زندگی را ببیند پرده ایست ضخیم که خود با تار و پود گناه و معصیت به هم بافت و بر دیده انداخت. اگر گفتیم که خود بافت و خود آن را در مقابل دیدگانش آویخت به دلیل تعبیر آیه است که فرمود «عنکَ غطاءکَ» و نیز آیاتی که گناه را موجب کوری دل و دیده معرفی می‌کنند.(9) 3⃣حقایقی که در قیامت رخ خواهد داد (حداقل بخشی از آن) هم اکنون موجود است و قابل مشاهده ؛ زیرا فرمود تو از این‌ها غافل بودی یعنی بود و تو ندیدی و امروز که پرده‌ها کنار رفته و دیده‌ات بینا شده می‌توانی تمام آنچه بود را ببینی. (راهی بسوی تکامل) ایتا https://eitaa.com/akbarrahimi520
❇️فراز سوم:آیه‌ای مهم درباره بدگمانی، تجسس و غیبت: 🔸یَأَ ایهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اجْتَنِبُواْ کَثِیرًا مِّنَ الظَّنّ‌ِ إِنَّ بَعْضَ الظَّنّ‌ِ إِثْمٌ وَ لَا تجََسَّسُواْ وَ لَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَ یحُِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ (12- حجرات) 🔹ای اهل ایمان! از بسیاری از گمان‌ها در حقّ مردم‌ بپرهیزید؛ زیرا برخی از گمان‌ها گناه است و در اموری که مردم پنهان ماندنش را خواهانند تفحص و پی‌جویی نکنید و از یکدیگر غیبت ننمایید. آیا یکی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟ بی‌تردید از این کار نفرت دارید و از خدا پروا کنید که خدا بسیار توبه‌پذیر و مهربان است. 🔹منظور از «الظَّنِّ» اولی، گمان‌های بد است که چون نسبت به گمان‌های خوب در میان مردم بیشتر است لذا از آن تعبیر به کثیر شده و گر نه حسن ظن یا همان گمان خیر، نه تنها ممنوع نیست بلکه به آن توصیه هم شده است.(5) 🔹گمان‌های بد، برخی مطابق با واقعند و برخی مخالف آن. آنچه بی تردید گناه است آن گمان‌هایی هستند که مخالف با واقع باشند لذا فرمود: «إِنَّ بَعْضَ الظَّنّ‌ِ إِثْمٌ». وجود همین دسته از گمان‌های حرام در بین گمان‌های بد کافی است حکم به پرهیز از تمام آن‌ها بشود. بنابراین آیه شریفه مؤمنین را از هرگونه گمان بد (خواه موافق با واقع باشد؛ خواه مخالف) بر حذر می‌دارد. 🔹«تجسس» به معنی جستجوگری است که معمولاً در امور نامطلوب به کار می‌رود و عاملی است برای کشف اسرار و رازهای نهانی مردم. از آنجا که اسلام می‌خواهد مردم در زندگی خصوصی خود از هر نظر در امنیت باشند بنابراین هرگز اجازه نمی‌دهد که رازهای خصوصی آن‌ها فاش شود. (6) 🔹در سومین و آخرین دستور که در حقیقت معلول و نتیجه دو برنامه قبل است می‌فرماید: هیچ‌کدام از شما غیبت دیگری را نکند و برای آنکه قبح و زشتی این عمل را کاملاً مجسم کند پرده از راز آن گشوده و حقیقت باطنی آن را بیان کرده است که همانا خوردن گوشت مردار است. ✅دو نکته: 1⃣از آنجا که گمان بد بردن معمولاً یک امر غیر ارادی است بنابراین نهی در آیه نهی از ترتیب آثار است، یعنی هر گاه گمان بدی نسبت به مسلمانی در ذهن شما پیدا شد، در عمل کوچک‌ترین اعتنایی به آن نکنید، طرز رفتار خود را دگرگون نسازید و مناسبات خود را با طرف تغییر ندهید، بنا بر این آنچه گناه است ترتیب اثر دادن به گمان بد می‌باشد.(7) 2⃣نهی همراه با بیان واقعیت گناه که نمونه آن در این آیه در خصوص غیبت آمده، برای بازدارندگی بیشتر است و این مانند آن است که پدری دلسوز برای اینکه فرزندش به بخاری داغ دست نزند او را چنین نهی کند: «دست به بخاری نزن! می‌خواهی بسوزی؟!» که این نهی همراه با بیان اثر آن کار، به طور قطع از اثر بازدارندگی بیشتری برخوردار خواهد بود. (راهی بسوی تکامل) ایتا https://eitaa.com/akbarrahimi520
2⃣ ✅«عمل مقبول» كدام است؟ گفتيم صِرف عمل، ملاك نيست، بلكه پذيرفته شدن در پيشگاه خداوند، ميزان است. تا چه قبول افتد و چه در نظر آيد. در دعاى امروز هم خواسته ايم خداوند، عملمان را «مقبول» قرار دهد. باز از قرآن كريم استمداد بجوييم، در فهم معنا و مورد «عمل مقبول»: يك جا از كار زن عمران ياد نيكو مى كند كه وقتى «مريم» را به دنيا آورد و آن را به خدا سپرد و براى محافظت از گزند شيطان، در پناه پروردگار قرار داد، خداوند هم «قبول» كرد و به بهترين وجهى اين فرزند را در مسير رويش و رشد و تعالى قرار داد و سرپرستى همچون «زكريّا» براى آن مقرّر فرمود.[6] در آيه اى ديگر، سخن از كسانى است كه طبق سفارش و توصيه خداوند، به پدر و مادر خويش، نيكى مى كنند و در سنّ چهل سالگى، از خداوند توفيق شكرگزارى نسبت به نعمت هاى الهى مى طلبند و از خداوند مى خواهند كه عملى انجام دهند كه رضايت حق در آن است و به صلاح و اصلاح نسل و ذرّيه خود مى انجامد و چنين كسانى اهل «توبه» و «تسليم»اند. پس از ذكر اين مطالب، خداوند مى فرمايد: «اينانند كسانى كه بهترين اعمالشان را مى پذيريم و از خطاها و سيّئات آنان در مى گذريم و طبق وعده راست خود، در بهشت جايشان مى دهيم»[7] آيه اى ديگر: در مورد قربانى كردن دو پسر آدم در پيشگاه خداوند كه قربانى يكى پذيرفته درگاه خداوند قرار گرفت و ديگرى نه، آنكه قربانى اش قبول نشده بود، برادر را تهـديد به قتل كرد، آنـگاه برادرش هابيل، در مقابل اين تهـديد گفت: «فقط و فقط، خداوند از متّقين قبول مى كند»[8] در آيه ديگرى هم در مورد قبول نشدن انفاق ها و كمک هاى مالى منافقين به جبهه و جهاد سخن گفته، آنگاه رمز عدم قبول انفاقشان را در پيشگاه خدا، «فسق»، «كفر» به خدا و رسول، «سستى و كسالت در نماز»، «اكراه و بى ميلى در انفاق» بيان كرده است.[9] باز هم يك جمع بندى از آيات: عمل هاى صالح و انفاق ها و خيرات كسانى مورد قبول قرار مى گيرد كه: 1 ـ توكّل و پناه بردن به خدا داشته باشند. 2 ـ به پدر و مادر خود نيكى كنند. 3 ـ كارهاى «خداپسند» انجام دهند. 4 ـ خواهان ذرّيه اى پاك و صالح باشند. 5 ـ اهل توبه و تسليم باشند. 6 ـ متّقى و پرواپيشه باشند. 7 ـ از فسق و كفر و اكراه و كسالت، دورى كنند. پس شرط قبول عمل، توكّل و اخلاص و نيّت پاك و جلب رضاى خداست. غير از مسائل ياد شده، نيازهاى درخواستى ديگر در دعاى امروز، عبارت است از: ـ بخشوده شدن گناه و پوشيده ماندن عيب، خداوند هم كريم و خطاپوش است، آمرزنده گناه و بخشنده خطاست. خواسته ما را نيز مى داند و دعايمان را هم مى شنود. چرا كه «اسمع السّامعين» است، شنواترين شنوندگان. اميد است كه لبّيك اجابتى گفته و عملمان را بپذيرد و گناهمان را ببخشايد و عيبمان را بپوشد. ـ آمين (راهی بسوی تکامل) ایتا https://eitaa.com/akbarrahimi520
❇️فراز پنجم:متقین، نیازمندان را سهیم در مال خود می‌دانند: 🔸إِنَّ الْمُتَّقِینَ فیِ جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ(15)ءَاخِذِینَ مَا ءَاتَئهُمْ رَبهُُّمْ إِنهَُّمْ کاَنُواْ قَبْلَ ذَالِکَ محُْسِنِینَ(16)کاَنُواْ قَلِیلًا مِّنَ الَّیْلِ مَا یهَْجَعُونَ(17)وَ بِالْأَسحَْارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ(18)وَ فیِ أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائلِ وَ المَْحْرُومِ(19- ذاریات) 🔹بی‌تردید پرهیزکاران در بهشت‌ها و چشمه سارهایند. آنچه را پروردگارشان به آنان عطا کرده دریافت می‌کنند زیرا که آنان پیش از این همواره نیکوکار بودند. آنان اندکی از شب را می‌خوابیدند [و بیشتر آن را به عبادت و بندگی می‌گذراندند] و سحرگاهان از خدا درخواست آمرزش می‌کردند و در اموالشان حقّی برای سائل تهی‌دست و محروم از معیشت بود. 🔹این آیات از سر آیاتی است که به توصیف متقین و پرهیزگاران پرداخته و اوصافی از آنان را مایه الگو گیری و تبعیت دیگر مؤمنان می‌شود را بیان می‌کند. ✅نکته‌ای که به نظر در این آیات نیاز به توجه بیشتر دارد قسمت پایانی آن است که می‌فرماید متقین بخش معینی از اموال خود را به نیازمندان تقدیم می‌کنند. شاید گمان شود که مراد از این اموال مشخص همان واجبات مالی مانند خمس و زکات است؛ هر چند برخی چنین تفسیر کرده‌اند اما از آنجا که این سوره مکی است و دستور آن واجبات مالی در مدینه نازل شد پس این تفسیر نمی‌تواند درست باشد و حق آن است که بگوییم همان‌گونه که برخی گفته‌اند،(10) منظور از این حقی که در اموال متقین هست و ایشان به نیازمندان می‌دهند اموالی به غیر از خمس و زکات و واجباتی از این دست است. 🔰پس یکی از صفات متقین این شد جدای از واجبات مالی مشهور مانند خمس و زکات با اهداء بخشی از اموال خود به نیازمندان از آن‌ها دستگیری می‌کنند (راهی بسوی تکامل) ایتا https://eitaa.com/akbarrahimi520
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اللهم اغفر لمومنین و المومنات (راهی بسوی تکامل) ایتا https://eitaa.com/akbarrahimi520
🤲 دعا صرفا چینش سلسله کلمات زیبا و ادای آنها با لفظ آهنگین نیست. دعا مغز و روح و جان عبادت است. 🔻دعا یک عمل جانبی در کنار بقیه کارها نیست بلکه در جای جایِ روزمرگی‌مان تنیده شده است. 🔻دعا ادای لفظ بی جان کلمات نیست. 🔻 دعا درخواست است، تمجید است، تحمید است. 🔸دعا یعنی فقر خود را به خدا عرضه کردن و غایت را از خدا طلب کردن. 👈 دعا از لحظات زندگی روزمره ما قابل تفکیک نیست. همه جا هست حتی در مباشرت با همسر! نگاه به دریا و درختان، اصل شب زفاف، طلب فرزند، ... همه این‌ها و همه امور دیگر در خود، دعا را متصلا دارند. ☘اصل سبک زندگی همین است لیکن بدان پرداخته نشده است. تفکیک دعا از زندگی منجر به جدایی دین از عرصه‌ی زندگی میشود 🔴 یعنی همان مکتب سکولار ... اینکه دعا محصور به شب جمعه و حرم و ... شود و رفتارها و لذات حیوانی هم در وقت معین خود برقرار باشد؛ یعنی زندگی روز مره‌ی خالی از دعا 📌 برگرفته از جلسات «کتاب روشنایی (راهی بسوی تکامل) ایتا https://eitaa.com/akbarrahimi520