eitaa logo
امامت و امارت
182 دنبال‌کننده
84.9هزار عکس
47.4هزار ویدیو
4.2هزار فایل
گزارش شخصی امامت وامارت پردیسان
مشاهده در ایتا
دانلود
سوالی که یکی از دوستان بعد از گوش کردن صوت بالا پرسید: ببخشید حاج آقا ذات انسان مگه بی نهایت طلب نیست و نهایت آن هم به خدا رسیدن می باشد و این خودش کثرت گرایی در معرفت الهی می باشد؟ میل به کثرت فقط در دنیا معنا پیدا می کند یا در عالم معنا هم وجود دارد؟
سوأل یکی از اعضای کانال بعد از گوش کردن صوت بالا: ببخشید حاج آقا یعنی آدم گنهکار جزء اسما الهی هستش؟
جواب سوال بالا: وقتی انسان از خدا محجوب شد و خدای حاضر را ندید و درک نکرد خودش را مستقل می بیند و حس مالکیت به خودش و افعال و اشیای پیرامونش پیدا می کند. و فقط با احساس مالکیت لذت می برد.کثرت بینی و کثرت خواهی در دنیا،محدودیت می آورد یعنی مثلا اشیا را متمایز از هم و جدا می بینیم.لذا محدود می بینیم یعنی اول خودمون را در بدن محدود می بینیم بعد همه اشیا را محدود می بینیم.پس کثرت دنیایی،محدود کننده است. ولی در عوالم بالا، احساس استقلال و مالکیت از بین می رود و انسان، از محدودیت جسم رها شده و به بی انتهایی روح خدایی می رسد یعنی درکی که از خودش دارد یک وجود بی انتهاست که در همه چیز و در همه جا هست لذا احساس استقلال و منیت ندارد چون به یک معنا، او همه است و همه او. و به دنبال آن هر شیءای را بی نهایت می بینیند. یعنی لذت بی انتها و انس بی انتها و درک بی انتها دارد. پس کثرت در عوالم بالا، محدود کننده نیست بلکه نامحدود کننده است یعنی در یک چیز، همه چیز هست و همه چیز در یک چیز. معنای خلود و ابدیت و خالدین فیها ابدا در قرآن یعنی همین،یعنی در هر چیز،آنرا تا بی انتها و ابدیت و نامحدود می بینی،نه اینکه یک چیز محدود،همیشه و تا ابد ببینی،نه اصلا هیچ محدودیتی نیست.پس کثرت در عوالم بالا،کثرت نامحدود است یعنی هر چیز بی انتهاست.یعنی فقط خدای بی انتها مالکیت بی نهایت و ابدی دارد و همه در خدا غرق اند.(اینما تولوا فثمّ وجه الله)(به دریا بنگرم دریا،تو بینم.به صحرا بنگرم صحرا تو بینم.به هر جا بنگرم رخ رعنای تو بینم)(ذلک بأنّ الله هو الحق و أنّ ما یدعون من دونه هو الباطل)(یوم لا تملک نفس لنفس شیئا و الامر یومئذ لله:قیامت،هیچ کس مالک نیست.فقط خدا مالک است)(لمن الملک،لله الواحد القهار:در قیامت،چه کسی مالک است،فقط خدای واحد قهار یعنی خدایی که همه محدودیت ها و کثرات محدود کننده را از بین برده و مقهور خود کرده.یعنی غیر او دیده نمی شود.پس اگر عذاب چشیدی،بی نهایت است و اگر لذت چشیدی و بهشت،بی نهایت است.) تصور این حرف ها خیلی سخت است تا نمیریم درک نمیکنیم.ولی واقعیت دارد.چون بشر با ذهن محدود خود اینها و هزاران چیز دیگر درباره عالم برزخ و قیامت را نمی فهمید خداوند با کنایه و در پرده بیان کرده و بیشتر با مثال و تشبیه بیان کرده،شاید بعضی ها چیزکی بفهمند. در روایات هست اگر انسانها لذت بهشت و عوالم بالا را می فهمیدند لحظه ای در دنیا،نمی ماندند و از شوق،می مردند. و اگر کسی حقیقت عذاب جهنم را درک میکرد لحظه ای گناه نمی کرد.و فکر گناه هم نمیکرد. اهلبیت علیهم السلام چون حقیقت قیامت را می دانستند و شهود می کردند اینقدر در دعاها و مناجات عاشقانه با خدا حرف می زدند.(دعای کمیل،عرفه،شعبانیه،سحر،ابوحمزه ثمالی...)و مصائب عاشورا و فاطمیه و امثال آنرا تحمل می کردند.و اینقدر برای هدایت بشر جهاد میکردند.
جواب: روح و فطرت همه انسان ها(کافر و مومن،گناهکار و غیر آن)، جامع اسمای الهی است(فطرة الله التی فطرالناس علیها لا تبدیل لخلق الله: فطرت و باطن و روح همه انسان ها خدایی و از اسمای الهی ست. و از عالم قرب و بهشت است.) ولی میل به کثرت و هبوط به دنیا، باعث ظهور جنبه شیطانی و جهنمی و دوری از خداست یعنی توجه به کثرت و دنیا و نفس باعث غفلت از حقیقت روح الهی و بهشتی انسان است و اگر در دنیا، انسان به دنبال منیت و خودنمایی و خودخواهی و هواپرستی و توجه افراطی به نیازهای طبیعی و مادی و بدنی باشد از جنبه ملکوتی و خدایی غافل می شود و پرده ی غفلت از خدا به روی فطرت و باطن ملکوتی و خدایی و بهشتی انسان کشیده می شود. انسان، محجوب می شود و از عالم قرب و بهشت، بیرون رفته، به عالم جهنم و بُعد و دوری و فراق می افتد. از نظر قرآن گناه اصلی، همان توجه افراطی به کثرت و نفس و دنیا با غفلت از خدا و فطرت است. و گناهان دیگری که در ذهن ما هست جلوه های افراطی و خطرناک آن گناه اصلی است. ولی تقریبا هیچ کس اصل توجه به کثرت و خودخواهی با غفلت از خدا را گناه نمی داند و فقط همان گناهانی که در رساله مراجع به عنوان جلوه های افراطی گناه هست را گناه می داند. در سوره مبارکه واقعه، از کسانی که از هر دو گناه(اصلی و فرعی) اجتناب کند و پرده غفلت را از روی فطرت و جنبه اسماءاللهی خویش کنار بزند و در همین دنیا به بهشت قرب الهی، عروج کند به عنوان (مقرّبین: ساکنان عالم قرب و وصال حق و ملکوت) یاد می کند. از کسانیکه از گناهان فرعی اصطلاحی اجتناب می کنند ولی از گناه اصلی(حجاب غفلت از فطرت و ملکوت و خدا و بهشت) اجتناب نمی کنند به عنوان(اصحاب یمین و انسان های خوب و با یُمن و برکت) یاد می کند ولی آنها را جزو مقرّبان و اهل قرب و وصال نمی داند. و از کسانی که به هر دو گناه اصلی و فرعی به صورت آگاهانه و افراطی و از روی عناد و استکبار و دشمنی با حق و اهل حق مشغولند و به هیچ عنوان حاضر نیستند ایمان و عمل صالح انجام دهند به عنوان(اصحاب شمال و انسان های شوم و شقی و بی برکت و جهنمی و کافر) یاد می کند. این یک تقسیم بندی کلی درباره اقسام انسان هاست.و با توجه به اینکه هر کدام از این اقسام،دارای درجات و مراتب مختلفی است.یعنی ایمان و کفر مراتب دارد لذا با لحاظ مراتب،اقسام توسعه پیدا میکند(مستضعفین،جاهل قاصر و مقصّر،کافر معاند و غیر معاند،کافر و مشرک با مراتب مختلف،مؤمن با مراتب مختلف....) مغفرت و بخشش گناهان در قرآن و روایات غالبا به معنای بخشش گناه اصلی (غفلت از خدا که باعث حجاب بر فطرت و ملکوت انسان است) مراد است نه به معنای بخشش گناهان فرعی متعارف و مصطلح و شاخه های گناه اصلی( بدون اینکه گناه اصلی که ریشه ی همه گناهان فرعی است بخشیده شود). لذا در دعاها عفو و مغفرت از گناهان، ملازم با دخول به بهشت شده، چون مراد گناه غفلت و حجاب بر فطرت و بهشت بوده که با بخشش، برداشته شده و درهای بهشت را به روی انسان باز می کند.(مثلا در دعای ماه رمضان می خوانیم: یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم.... مُنَّ علیَّ بفکاک رقبتی من النار و ادخلنی الجنة: ای بخشنده و غفور... بر من منت گذار و وجود مرا با بخشش گناه از نار و آتش جهنم نجات بده و مرا در همین دنیا، با برداشتن حجاب فطرت، داخل در بهشت کن).
📌یگانه‌ راهِ خدا 🎙 استاد شیخ محمدکریم پارسا ⏯ ... یادِ خدا یگانه‌ راه است به سویِ خدا، یعنی منحصر است راهِ خدا در یادِ خدا.. آقای بهجت در مورد یاد خدا... فرمود: «این مطلب جانشین ندارد»... بین خدا و خلق حجابی نیست مگر خلق، پس اگر حجاب خلقیت برداشته شود خدا نمایان می‌شود... فنا حالتی است که به اقتضای آن حالت، غیر خدا فراموش می‌شود... مقصد فناست، راهْ یادِ خداست.. چی کار کنه ماسوا فراموش بشه؟ فقط یک راه داره: یادِ خدا... چاره‌ای ندارد سالک جز یاد خدا... هرچه هست و نیست در یادِ خداست.. غایة الغایات معلولِ ذکر است...
AUD-20210117-WA0028.opus
3.34M
میل به گناه از کجا در وجود انسان پیدا شد؟؟ چرا به دنیا، هبوط کرده ایم؟؟ چگونه می توان از گناه و معصیت خلاص شد؟؟ @avaymarefat
💠 مقام ملائکه و مقام ولایت کلیه 🔻 ملائکه‏ ای که قطره باران را حرکت می‏دهند، زیر دست ملک اعظم هستند و آن هم زیر دست یک ملک اعظم تا به آن چهار ملک اصلی منتهی می‏شود. 🔸 در ارزاق میکائیل مفیض رزق است، اگر بنا باشد یک کرمی ته دریا چیزی بخورد باید به اذن میکائیل باشد و او تا ریزترین کارها را اطلاع دارد و نظارت دارد و همان لحظه اذن می گیرند و همان لحظه انجام می‏دهند، از روح نباتی تا روح انسانی را رزقشان را به امر خداوند میکائیل می‏رساند. 🔹 افاضه علوم از طرف حضرت جبرائیل است. اگر بچه‏ ای یاد می‏گیرد «بابا آب داد.» این به اراده حضرت جبرئیل و زیر دستانشان است. 🔸 هر کسی روح حیوانی دارد اعم از حیوان و انسان جدائی روحش به اذن و اشاره حضرت عزرائیل ‏است. [زنده شدن مردگان به اذن اسرافیل صورت می گیرد.] 🔹 از این‏ مرحله که رد شد مقام فوق این چهار ملک مقام ولایت کلیه الهیه است که سلاطین آن مملکت چهارده نور مقدس ‏است. آخرین حد چهار ملک اصلی‏، پائین‏ترین حد مقام و قدرت ولایت کلیه است و الآن امام زمان علیه السلام ناظر بر تمام این امور هستند.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، ایتا و واتس‌آپ: 👉🏻 b2n.ir/alhadi ‌ ‌
1_613764565.pdf
17.9M
کتاب صعود چهل ساله کتابی که دل رهبر انقلاب را شاد کرد. @avaymarefat
12.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥حتما ببینید👆👆👆 📖حتما بخوانید 📮حتما نشر دهید عجب تلاشی!!! های_انقلاب حضرت آقا فرمودند؛ قلب منو رو شاد کردید @avaymarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست: «وای بر کسانی که خدم و حشم آمریکا و اروپا باشند» ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹 آیا ما شک داریم در این [روایت پیامبر(ص)] که: «اگر نبود، خوف اینکه بگویند درباره تو [علی علیه‌السلام] مسلمان‌ها، آنچه را که نصارا(مسیحیان) درباره مسیح گفتند من درباره تو کلامی می‌گفتم که ورود به ملأی نکنی به جماعتی نکنی، الا اینکه از تراب (خاک) اقدام تو بگیرند و تبرک بکنند و ...». 🔹 این کلام را خوارزمی نقل کرده و به گمانم که در اون تفسیر اباعبدالرحمن سلمی آن‌جاها دیده‌ام، او هم دارد، جلوتر از خوارزمی. 🔴 وای بر کسانی که یک همچنین کسی (علی علیه‌السلام) را داشته باشند مسلمان‌ها و کارشان به جایی برسد که بشوند از خدم و از حشم و از عبید (نوکرهای) آمریکا و اروپا و سگ و خوک و ... بهائمی (حیواناتی) که اصلاً هیچ معلوم نیست در دین یهود و نصاری (مسیحیت) هم این‌ها باقی باشند. آیا این‌ها متدین به دین یهود نصارا هستند؟ ابداً! ⚠️ هیچ فرقی بین این‌ها و بت‌پرست‌ها نیست. 📚 بیانات حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره در درس خارج اصول، جلسه ۱۷ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
🚨خاطره رهبر انقلاب از نابینا شدن پدرشان و یک نیمه شعبان متفاوت 💠 مرحوم والد ما در ســال ۱۳۴۲ دچار شدند، که منجر به ایشان شد. چشم ایشان به مدت سه، چهار سال اصلا جایی را نمی‌دید. تا این‌که در ســال ۱۳۴۵ چندین بار ایشان را برای معالجه از به بردیم. در یکی از مراجعات، چشم پزشکی گفت:« من چشم ایشان را  می‌کنم و امید بهبودی هست.» در آن زمان هفتاد، هفتاد و پنج سال سنشان بود. به هرحال نگذاشتند در بیمارستان بمانیم. گفتند:«عمل می‌کنیم، شما فردا بیایید». از بیمارستان بیرون آمدیم. من خیلی و ناراحت بودم... آن روزها، منزلی نزدیکی یحیی داشتیم. نزدیک منزل که رسیدم... دیدم آنجا را کرده اند. یادم آمد است. چند روزی از بس مشغول بودم، نیمه‌ی شعبان به کلی فراموشم شده بود. تا یاد نیمه‌ی شعبان افتادم، . از کوچه‌ی و باریکی باید می‌گذشتم تا به منزلم برسم. ناگهان به من دست داد و بنا کردم به و  جستن. در آن کوچه، حال توسل پیدا کردم. کمی که آرام گرفتم، دیدم اضطرابی که داشتم به کلی از بین رفت. فهمیدم که حال خوب می‌شود. یعنی حس کردم که آن توسل، کرد... صبح روز بعد که به رفتیم، فهمیدیم که چشم های ایشان خوب شده است؛ آن هم بعد از چند سال که عارضه داشت و هیچ امیدی به وجود نداشت! بعد از آن سال - سال ۴۵ - ایشان مدت بیست سال دیگر زنده بودند و تا آخر عمر هم می‌کردند. 📰 نشریه خط حزب الله ، شماره ۲۳۱ 🆔 @sireh_agha