فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دعای شب قدری که اجابت شد
دعای قابل تامل شب قدر شهید مظلوم آیت الله سلیمانی
مراسم امام وشهدای بورخانی همزمان با اربعین شهید مظلوم حضرت آیت الله سلیمانی پانزده خرداد ساعت ۱۷ همراه با سخنرانی آیت الله محمدی لاینی نماینده ولی فقیه درمازندران وبا نوای حاج محمد رضا بذری مسجد امام حسین ع بورخانی لفور.
ستاد بزرگداشت مراسم سالگرد امام وشهدای پانزده خرداد ویادواره شهدای والامقام روستای بورخانی لفور و اربعین شهید مظلوم آیت الله سلیمانی
⭐️ به کانال اخبار لفور بپیوندید 👇👇👇
https://eitaa.com/akhbarelafoor
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✳️ مراسم گرامیداشت ایام رحلت امام و اربعین شهید مظلوم آیت الله سلیمانی توسط گروه جهادی فلق قائمشهر
در منطقه دره پنجشیر زاهدان
⭐️ به کانال اخبار لفور بپیوندید 👇👇👇
https://eitaa.com/akhbarelafoor
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اخبار لفور
✳️ #دعای_روز_یکشنبه: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى لَاأَرْجُو إِلّا ف
✳️ #دعای_روز_دوشنبه:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُلِله الَّذِى لَمْ يُشْهِدْ أَحَداً حِينَ فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ، وَلَااتَّخَذَ مُعِيناً حِينَ بَرَأَ النَّسَمَات،لَمْ يُشَارَكْ فِى الْإِلٰهِيَّةِ،وَلَمْ يُظاهَرْ فِى الْوَحْدَانِيَّةِ،كَلَّتِ الأَلْسُنُ عَنْ غَايَةِ صِفَتِهِ، وَالْعُقُولُ عَنْ كُنْهِ مَعْرِفَتِهِ،وَتَوَاضَعَتِ الْجَبابِرَةُ لِهَيْبَتِهِ،وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِخَشْيَتِهِ، وَانْقَادَ كُلُّ عَظِيمٍ لِعَظَمَتِهِ، فَلَكَ الْحَمْدُ مُتَواتِراً مُتَّسِقاً، وَمُتَوالِياً مُسْتَوْسِقاً وَصَلَوَاتُهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ أَبَداً، وَسَلامُهُ دَائِماً سَرْمَداً.
اللّٰهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِى هٰذَا صَلاحاً وَأَوْسَطَهُ فَلاحاً وَآخِرَهُ نَجَاحاً؛ وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ يَوْمٍ أَوَّلُهُ فَزَعٌ وَأَوْسَطُهُ جَزَعٌ وَآخِرُهُ وَجَعٌ.
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ نَذْرٍ نَذَرْتُهُ، وَكُلِّ وَعْدٍ وَعَدْتُهُ، وَكُلِّ عَهْدِ عَاهَدْتُهُ ثُمَّ لَمْ أَفِ بِهِ، وَأَسْأَلُكَ فِى مَظَالِمِ عِبَادِكَ عِنْدِى، فَأَيُّما عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِكَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِكَ،كَانَتْ لَهُ قِبَلِى مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِيَّاهُ، فِى نَفْسِهِ، أَوْ فِى عِرْضِهِ، أَوْ فِى مَالِهِ، أَوْ فِى أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ، أَوْ غِيبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا، أَوْ تَحَامُلٌ عَلَيْهِ بِمَيْلٍ أَوْ هَوَىً، أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِيَّةٍ أَوْ رِيَاءٍ أَوْ عَصَبِيَّةٍ، غَائِباً كَانَ أَوْ شَاهِداً، وَ حَيّاً كَانَ أَوْ مَيِّتاً، فَقَصُرَتْ يَدِى، وَضَاقَ وُسْعِى عَنْ رَدِّهَا إِلَيْهِ وَالتَّحَلُّلِ مِنْهُ؛ فَأَسْأَلُكَ يَا مَنْ يَمْلِكُ الْحَاجَاتِ، وَهِىَ مُسْتَجِيبَةٌ لِمَشِيَّتِهِ، وَمُسْرِعَةٌ إِلَىٰ إِرادَتِهِ، أَنْ تُصَلِّىَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَأَنْ تُرْضِيَهُ عَنِّى بِمَا شِئْتَ،وَتَهَبَ لِى مِنْ عِنْدِكَ رَحْمَةً،إِنَّهُ لَاتَنْقُصُكَ الْمَغْفِرَةُ،وَلَا تَضُرُّكَ الْمَوْهِبَةُ،يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
اللّٰهُمَّ أَوْلِنِى فِى كُلِّ يَوْمِ اثْنَيْنِ نِعْمَتَيْنِ مِنْكَ ثِنْتَيْنِ، سَعادَةً فِى أَوَّلِهِ بِطَاعَتِكَ،وَنِعْمَةً فِى آخِرِهِ بِمَغْفِرَتِكَ،يَا مَنْ هُوَ الْإِلٰهُ،وَلَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ سِوَاهُ.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگی است
ستایش خدا را که هنگام آفرینش آسمانها و زمین احدی را گواه نگرفت و به گاه ایجاد جانداران یاوری انتخاب نکرد، در معبود بودن انبازی ندارد و در یکتاییاش نیاز به پشتیبانی ندارد، زبانها از بیان نهایت وصفش درمانده و خردها از ژرفای شناختش وامانده و گردنکشان در برابر عظمتش فروتن و چهرهها از بیم او در تنگنا افتاده و هر بزرگی در برابر بزرگیاش تسلیم گشته است. ستایش پیاپی و پیوسته و دنبالهدار و پایدار فقط ویژه توست و رحمت همیشگی و درود جاودان و بیپایان او بر رسولش باد.
خدایا! ابتدای امروزم را خیر و صلاح و میانه امروزم را رستگاری و پایانش را کامیابی قرار ده؛ و به تو پناه میآورم از روزی که آغازش شیون و میانش بیتابی و پایانش دردمندی است.
خدایا! از تو آمرزش میخواهم برای هر نذری که کردم و هر وعدهای که دادم و هر پیمانی که بستم سپس به آن وفا نکردم و پرداخت حقوق بندگانت را که بر عهده دارم از تو درخواست میکنم، پس هر بندهای از بندگانت و هر کنیزی از کنیزانت که او را نزد من حقی پایمال شده باشد که در آن به جان یا آبرو یا مال یا خانوادهاش یا فرزندش ستم روا داشتهام یا غیبتی از او کردهام یا بر اثر میل خود یا خواهش دل یا تکبّر یا خشم یا خودنمایی یا تعصّب بر او باری نهادهام، این بنده یا کنیزت غایب باشد یا حاضر، زنده باشد یا مرده و دستم کوتاه شده و توانائیام محدود از پرداخت آن حق یا طلب حلالیت از اوست؛ از تو میخواهم ای کسی که رفع نیازها در اختیار اوست و حاجات در برابر مشیت او اجابتپذیر و به سوی ارادهاش شتابانند، که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی و آن بنده را که بر او ستمی کردم هرگونه که خواهی از من راضی گردانی و از سوی خود مرا رحمت عطا کنی، چه آمرزیدن از تو نکاهد و بخشیدن به تو زیان نرساند،ای مهربانترین مهربانان؛
خدایا! در هر دوشنبه از سوی خویش دو نعمت به من عطا کن، خوشبختی به بندگیات را در آغازش و نعمت آمرزشت را در پایانش، ای آنکه تنها او شایسته پرستش است و جز او کسی گناهان را نیامرزد.
🤲 آمين يا رب العالمین 🤲
⭐️ به کانال اخبار لفور بپیوندید 👇👇👇
Https://eitaa.com/akhbarelafoor
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اخبار لفور
✳️ #زیارت_روز_یکشنبه: 🔵 زیارت امیرالمومنین در روز یکشنبه : این زیارت به روایت کسی است که امام زمان
✳️ #زیارت_روز_دوشنبه :
#روز_دوشنبه_روز_امام_حسن (ع) و #امام_حسین (ع) است.
🔵 در زیارت حضرت امام حسن (ع) میگویی:
السَّلامُ عَلَيْكَ يَاابْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَاابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَاابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صِفْوَةَ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صِرَاطَ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَيَانَ حُكْمِ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَاصِرَ دِينِ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا السَّيِّدُ الزَّكِىُّ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْقَائِمُ الْأَمِينُ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَالِمُ بِالتَّأْوِيلِ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْهَادِى الْمَهْدِىُّ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الطَّاهِرُ الزَّكِىُّ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا التَّقِىُّ النَّقِىُّ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْحَقُّ الْحَقِيقُ
السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الشَّهِيدُ الصِّدِّيقُ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَامُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ.
سلام بر تو ای فرزند فرستاده پروردگار جهانیان
سلام بر تو ای فرزند امیرمؤمنان
سلام بر تو ای فرزند فاطمه زهرا
سلام بر تو ای محبوب خدا
سلام بر تو ای برگزیدهی خدا
سلام بر تو ای امین خدا
سلام بر تو ای حجت خدا
سلام بر تو ای نور خدا
سلام بر تو ای راه خدا
سلام بر تو ای بیان حکم خدا
سلام بر تو ای یار دین خدا
سلام بر تو ای سرور پاکنهاد
سلام بر تو ای نیکوکردار وفادار
سلام بر تو ای قیامکنندهی امین
سلام بر تو ای آگاه به تأویل
سلام بر تو ای راهنمای راهیافته
سلام بر تو ای پاک و پاکیزه
سلام بر تو ای پرهیزگار پاکدامن
سلام بر تو ای حقیقت راستین و آشکار
سلام بر تو ای شهید راستکردار
سلام بر تو ای ابامحمّد حسن بن علی و رحمت و برکات خدا بر تو باد.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🔵 در #زیارت_امام_حسین (ع) میگویی :
السَّلامُ عَلَيْكَ يَاابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَاابْنَ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَاابْنَ سَيِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِينَ، أَشْهَدُ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاَةَ وَآتَيْتَ الزَّكَاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَعَبَدْتَ اللّٰهَ مُخْلِصاً، وَجَاهَدْتَ فِى اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ، فَعَلَيْكَ السَّلامُ مِنِّى مَا بَقِيتُ وَبَقِىَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ، وَعَلَىٰ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ ،
أَنَا يَامَوْلَاىَ مَوْلىً لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ، سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ، وَحَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ، مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَجَهْرِكُمْ، وَظَاهِرِكُمْ وَبَاطِنِكُمْ، لَعَنَ اللّٰهُ أَعْداءَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، وَأَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللّٰهِ تَعالىٰ مِنْهُمْ،
يَا مَوْلَاىَ يَا أَبامُحَمَّدٍ، يَا مَوْلَاىَ يَا أَباعَبْدِاللّٰهِ، هٰذا يَوْمُ الإِثْنَيْنِ وَهُوَ يَوْمُكُما وَبِاسْمِكُما وَأَنَا فِيهِ ضَيْفُكُما، فَأَضِيفانِى وَأَحْسِنا ضِيَافَتِى، فَنِعْمَ مَنِ اسْتُضِيفَ بِهِ أَنْتُمَا، وَأَنَا فِيهِ مِنْ جِوارِكُما فَأَجِيرانِى، فَإِنَّكُمَا مَأمُورانِ بِالضِّيافَةِ وَالْإِجارَةِ، فَصَلَّى اللّٰهُ عَلَيْكُمَا وَآلِكُمَا الطَّيِّبِينَ.
سلام بر تو ای فرزند رسول خدا
سلام بر تو ای فرزند امیرمؤمنان
سلام بر تو ای فرزند سرور زنان جهانیان، گواهی میدهم که تو نماز را بپا داشتی و زکات را پرداختی و امر به معروف و نهی از منکر نمودی و خدا را خالصانه عبادت کردی و در راه خدا به نحو شایسته به جهاد برخاستی تا آنکه مرگ به سویت آمد، بنابراین از من بر تو سلام تا هستم و تا شب و روز باقی است و سلام بر خاندان پاک و پاکیزهات؛
ای مولای من، من دلبستهی تو و خاندان تو هستم، در صلحم با آنکه با شما در صلح است و در جنگم با آنکه با شما در جنگ است، من به نهان و آشکار و ظاهر و باطن شما ایمان دارم، لعنت خدا بر دشمنانتان از گذشتگان و آیندگان، من از آنان بهسوی خدا بیزاری میجویم،
ای مولای من ای ابامحمّد، ای سرور من ای اباعبدالله، امروز روز دوشنبه است و روز شما دو بزرگوار و به نام شماست و من در این روز مهمان شما هستم، پذیرای من باشید و نیکو پذیرایی کنید، چه خوشبخت میهمانی است آنکه شما میزبانش باشید و من در این روز از پناهندگان به شمایم، پس مرا پناه دهید، به یقین شما از سوی خدا مأمور به پذیرایی کردن و پناه دادنید، خدا بر شما و خاندان پاکتان درود فرستد.
🤲 آمين يا رب العالمین 🤲
⭐️ به کانال اخبار لفور بپیوندید 👇👇👇
Https://eitaa.com/akhbarelafoor
اخبار لفور
✳️ #دعای_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها_در_روز_یکشنبه در طلب نجاح و فلاح و صلاح : 🤲 اََللّهُم اجْعَلْ أ
✳️ #دعای_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها_در_روز_دوشنبه در طلب عبودیت :
🤲 اََللّهُمَّ إِنّی أَسْئَلُکَ قُوَةً فی عِبادَتِکَ، وَ تَبَصُّرَاً فی کِتابِکَ، وَ فَهْمَاً فِی حُکْمِکَ،
🤲 اََللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ لاتَجْعَلِ الْقُرآنَ بِنا ماحِلاً، و الصِّراطَ زائِلاً وَ مُحَمَّداً صَلّی اللهُ عَلیْهِ وَ آلِهِ عَنّا مُوَلِّیَاً»
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🤲 خداوندا، نیرویی برای بندگی در محضر تو، و دقت اندیشیدن در کتاب تو و شناخت صحیح برای فهم احکام الهی تو را خواستارم،
🤲 خداوندا بر محمد و آل او درود بفرست، و ما را از معارف والای قرآن، محروم مگردان، و همیشه ما را در راه راست، ثابت قدم بدار، و روح مطهر پیامبر بزرگوارمان را، از ما راضی و خشنود گردان
📚 بحارالانوار ج ۸۷ ص ۳۳۸
⭐️ به کانال اخبار لفور بپیوندید 👇👇👇
Https://eitaa.com/akhbarelafoor
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✳️ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین ع
🌛 ذکر روز دوشنبه:
🌷 یا قاضی الحاجات🌷
🙏 صبح دوشنبه مون رو با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می کنیم و صلوات امروزمون رو به پیشگاه دو نور چشم زهرا س و دو سید شباب اهل جنت ،امام حسن ع و امام حسین ع هدیه می کنیم.
⭐️ به کانال اخبار لفور بپیوندید 👇👇👇
Https://eitaa.com/akhbarelafoor
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اخبار لفور
🎵 حدیث کساء با نوای امیرحسین ساجدی 🌺🌸🌼🌺🌸🌼 بس عقدهی دلهاست که وا میشود اینجا هر درد که داریم دوا
42.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎵 حدیث کساء با نوای کربلایی امیر برومند
🌺🌸🌼🌺🌸🌼
بس عقدهی دلهاست که وا میشود اینجا
هر درد که داریم دوا میشــود اینجـــا
ما حاجتی از اهل کساء جُز تو نداریم
گرچه همه حاجات روا میشـود اینجا
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃
شما دعوت شده از طرف خانم فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هستید
نیت کنید و با ما همراه شوید💌😌
💯پیامبر (صلوات الله علیها) قسم خورده است💯
این خبر حدیث کساء
در محفلی که دوستان ما و شیعیان ما هستند تلاوت نمیشه
الا و نزلت علیهم و الرحمة...
+رحمت نازل میشود در آن محفل🌱❣
ملائکه می آیند برای مردم استغفار میکنند تا وقتی که محفل تمام شود.
⭐️ جهت دسترسی به متن عربی و فارسی حدیث کساء به شروع چله مراجعه نمائید
6⃣1⃣ روزشمار چله حدیث کساء روز شانزدهم
#چله_حدیث_کساء
#روز_شانزدهم
#کربلایی_امیر_برومند
⭐️ به کانال اخبار لفور بپیوندید 👇👇👇
https://eitaa.com/akhbarelafoor
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✳️ قیام خونین ۱۵ خرداد نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران :
۱۵ خردادماه،روز قیام خونین مردم جانبرکفی بود که به نام اسلام و برای اسلام به میدان آمدند تا سلطه طاغوتیان را از کشورشان برچینند.
قیام پانزده خرداد ۱۳۴۲ نقطهی آغاز انقلاب است که امام خمینی(ره) نیز در نامهای به سید حمید روحانی مؤلف «تحلیلی بر نهضت امام خمینی» به صراحت آن را بیان کرده است؛در حالیکه بنابر منظر نخست،قیام مذکور نه نقطه آغاز بلکه نقطه عطف انقلاب اسلامی به حساب میآید واحتمالاً جغرافیای زمانی انقلاب در محدوده مبدأ آن به حوادثی چون،کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲،شهریور ۱۳۲۰،کودتای اسفند ۱۲۹۹،نهضت مشروطیت ۱۲۸۵ و حتی هنگامی که مدرنیته در اواسط دورهی قاجاریه به ایران آمده است،برمی گردد. طبیعتاً عقب و جلو رفتن مبدأ انقلاب اسلامی در تبیین علل و عوامل وقوع این انقلاب تأثیر زیادی خواهد گذاشت و تحلیلگر را با فرضیههای متنوعی روبرو خواهد ساخت.
روند حوادث
قیام پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ ریشه درحوادثی دارد که متعاقب تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی در مهرماه ۱۳۴۱ به وقوع پیوستهاند.ناگفته نماند این لایحه نیز خود روایت و بخش دیگری از اصلاحات مورد نظر آمریکا در اواخر دههی ۳۰ بود که به علت مخالفت آیت الله بروجردی با اصلاحات ارضی به تعویق افتاده بود.آیت الله بروجردی در پاسخ به فرستاده شاه که گفته بود،«ما مجبور به انجام اصلاحات ارضی هستیم و کشورهای همسایه نیز دست به چنین اصلاحاتی زدهاند،او هم گفته بود،کشورهای همسایه،اول جمهوری شده بعد چنین اصلاحاتی را انجام دادهاند، اینجا که هنوز سلطنتی است.
🔵 ادامه دارد...
@akhbarelafoor
✳️ قیام خونین ۱۵ خرداد نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران:
🔵 قسمت دوم :
اما با رحلت معظم له در فروردین ۱۳۴۰، مرجعیت یک دست و مطلق شیعیان بهویژه ایرانیان، از میان رفت و بتدریج مقام مرجعیت یا به نجف اشرف منتقل و یا در بین تعدادی از مراجع قم از جمله امام خمینی(ره) تقسیم شد.
شاه نیز که اصلاحات مذکور را تا زمان حیات آیت الله بروجردی به تعویق انداخته بود، بلافاصله پس از رحلت او، با انتصاب دکتر علی امینی به نخست وزیری در اردیبهشت ماه ۱۳۴۰ درصدد اجرای آنها برآمد. امینی برای آسوده شدن از مخالفت های احتمالی علمای قم علیه اصلاحات به قم رفت و با مراجع آن شهر دیدار و به طور خصوصی گفتوگو کرد و به هر ترتیبی که بود اصلاحات ارضی در بیستم دی ماه همان سال به تصویب رسید و به اجرا درآمد، امام خمینی(ره) که از یک سو ابعاد و نتایج اصلاحات را در هالهای از ابهام میدیدند و از سوی دیگر از متهم شدن به طرفداری از زمینداران میهراسیدند، مخالفتی علنی با اصلاحات نکرده و به انتظار تحولات بعدی نشستند.
با این همه شاه که از افزایش قدرت علی امینی و اعتماد کامل آمریکا به او در انجام اصلاحات، نگران به نظر می.رسید به تکاپو افتاد و در سفری به آمریکا به دولت مردان آن کشور قول داد که حاضر است خود اصلاحات را انجام دهد؛ بدین ترتیب امینی در ۲۷ تیرماه ۱۳۴۱ استعفاء داد و اسدالله عَلَم به جایش نشست.
عَلَم تحصیلات عالیه نداشت و در میان مردم و مخالفان سیاسی چهره خوش نامی نبود، با این وجود، نفوذ بینظیری در امور کشور داشت و از نزدیکترین و مورد اعتمادترین دوستان شاه به شمار میرفت، او که مأمور اجرای اصلاحات شده بود، در ۱۶ مهر ۱۳۴۱، لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی را به تصویب رساند. در این طرح حق رأی بانوان در انجمنها تصریح شد، قید اسلام از شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان حذف شد و در مراسم سوگند انتخاب شوندگان، ذکر «کتاب آسمانی» به جای «قرآن»، کافی دانسته شد.
امام خمینی(ره)، در این مرحله به واکنشی سریع و قاطع اقدام کرد و با دعوت آیات عظام شریعتمداری، گلپایگانی، مرعشی به منزل مرحوم آیت الله حائری، موضوع را به بحث و تصمیم گیری گذاشتند.
ایشان در این جلسه، دورنمای نقشههای رژیم شاه را خانمانسوز و مأموریت او را پاسداری از منافع استعمار و امپریالیسم که با نابودی اسلام و ملت مسلمان همراه است قلمداد کردند و چنین تصمیم گرفته شد که علاوه بر تلگرام ابراز مخالفت با شاه، علمای تهران و شهرستانها را در جریان امر قرار داده و دعوت به مقابله با دولت کنند.
شاه در پاسخ، خود را تبرئه و مسأله را به دولت احاله میکند، امام خمینی(ره) در اعتراض به «عَلَم»، بدون آنکه القابی برای او ذکر کنند، با لحنی شدید به نصیحت او پرداخته و ضمن رو در رو قرار دادن ملت و دولت، اعتراضات را فراتر از تصویبنامه یاد شده میبردند. سرانجام با پافشاری امام و اعتراضات مستمر که در دیدار با مردم و مکاتبه با برخی از علما ابراز میشد، علم در تلگرافی به سه تن از مراجع، غیر از امام خمینی با خواستهای آنان موافقت میکند. امام خمینی(ره) با کافی نشمردن این واکنش و ضروری دانستن لغو طرح مزبور در هیأت وزیران، موضوع جدید «خطر صهیونیسم» را به میان میکشند که به تعبیر ایشان در ایران در شکل «حزب بهایی» ظهور کرده است و از «عدم آزادی مطبوعات» و «نابسامانی زندگی مردم» سخن به میان میآورد. سرانجام، با عقب نشینی کامل دولت و لغو رسمی تصویبنامه در آذرماه، دامنه نزاع در این مرحله فروکش میکند.
🔵 ادامه دارد...
⭐️ به کانال اخبار لفور بپیوندید 👇👇👇
https://eitaa.com/akhbarelafoor
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✳️ قیام خونین ۱۵ خرداد نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران:
🔵 قسمت سوم :
در دی ماه همین سال، شاه اعلام میکند که قصد دارد اصول ششگانهای را که بعداً از آن با عنوان «انقلاب سفید» یاد کرد، به رفراندوم بگذارد؛ الغای رژیم ارباب رعیتی، ملی کردن جنگلها، فروش سهام کارخانجات دولتی، سهمیم کردن کارگران در منافع کارگاههای تولیدی و صنعتی و اصلاح قانون انتخابات، مفاد اصول یاد شده بود؛ به رغم تلاشهایی که شاه در دعوت مراجع و جلب نظر آنها در عدم مخالفت و ابراز حمایت از حرکت مزبور کرد، در پی توجه شاه به ابعاد سیاسی طرح و اظهار اینکه ناگزیر از اجرای رفرمهای یاد شده است، امام خمینی(ره) بهعنوان مخالفی سرسخت، دست به واکنش میزنند.
ششم بهمن ۱۳۴۱، بهعنوان روز رفراندوم یا به تعبیر شاه «تصویب ملی» اعلام میشود و در مقابل امام خمینی(ره)، در پاسخ به استفتای جمعی، بنابه اشکالاتی که برمیشمارند، نظیر پیش بینی نشدن آن در قانون، روشن نبودن مقام صالحه اجرای آن در قانون، کم بودن مهلت بررسی، کافی نبود معلومات رأی دهندگان برای بررسی و وجود جو زور و فشار، آن را تحریم میکنند.
به دنبال انتشار اعلامیه امام خمینی(ره) و دیگر مراجع، پارهای اغتشاشات و تظاهرات در تهران و قم رخ میدهد و شاه درصدد برمیآید با سفر به قم در جهت کنترل اوضاع اقدام کند اما در سفر خود به قم با عدم استقبال و بیاعتنایی مواجه میشود و در واکنش به این وضع، طی یک سخنرانی روحانیت را با تعابیر موهن «ارتجاع سیاه» و بدتر از «ارتجاع سرخ» مورد حمله قرار میدهد. سرانجام در ششم بهمن، رفراندوم انجام شده و اعلام میشود که اصول پیشنهادی شاهنشاه به تصویب ملت رسید.
کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا پیروزی شاه را تبریک میگوید و سفیر انگلیس رضایت ملکه انگلیس را به عَلَم اعلام میکند و رادیو مسکو برنامه اصلاحی شاه را میستاید. امام خمینی(ره) به علما و مراجع پیشنهاد میکنند در ماه رمضان که از هشتم بهمن آغاز میشد، از شرکت در نماز جماعت و سخنرانی خودداری کرده، همهی مساجد کشور تعطیل شود و دلایل آن نیز به دنیای اسلام اعلام شود.
به دنبال این حرکت وضعیت فوق العادهای در کشور پدید آمده و مساجد در پارهای از شهرها تعطیل میشود و ماه رمضان در هالهای از تردید و سکوت آغاز میشود. در عید فطر همان ماه، هفتم اسفند، امام خمینی(ره) با صدور اعلامیهای نوروز ۱۳۴۲ را عزای عمومی اعلام میکنند و در جلسهای با مراجع و علمای قم از آنها نیز درخواست میکند چنین اقدام کنند که برخی با این اقدام مخالفت میکنند، اما مألاً ایات عظام میلانی، شریعتمداری، روحانی و بهبهانی در اعلامیههای جداگانه و چهل و شش نفر از علمای سرشناس تهران در اعلامیه مشترک، عید نوروز را عزای عمومی اعلام میکنند.
این واکنش وضعیت ویژهای را در کشور پدید میآورد و سرآغاز دور تازهای در مسیر تحولات این مقطع میشود.
عصر دوم فروردین، هنگام برگزاری مجلس سرگواری امام صادق(ع) از طرف آیت الله گلپایگانی، نیروهای شاه به مدرسه فیضیه هجوم میبرند و با حمله به طلاب و به گلوله بستن مدرسه، اثاثیه حجرهها را در وسط مدرسه به آتش میکشند. در این حادثه عدهای از طلاب کشته و زخمی شدند.
در همین روز حمله مشابهی نیز به مدرسه طالبیه تبریز صورت میگیرد. این واقعه طنین خود را در کشور بازیافت؛ نماز جماعت مساجد تهران و پارهای دیگر از شهرها تا یک هفته تعطیل شد. علمای نجف، کربلا و مشهد با صدور تلگرامهایی واکنش نشان دادند و آیت الله خویی و شیرازی، شاه را عامل این جنایت تلقی کردند و آیت الله حکیم تقاضای مهاجرت مراجع ایران به نجف بهعنوان اعتراض به شاه را کرد.
رژیم شاه تلاش کرد واقعه را درگیری میان مردم و دهقانان از یک سو و روحانیان از سوی دیگر، بر سر مسأله اصلاحات ارضی و حق رأی بانوان معرفی کند. شاه برای تحقیر روحانیان، دستور داد آنها به خدمت وظیفه اعزام شوند؛ در مقابل، امام خمینی(ره) از این امر استقبال کرده و طلاب را دعوت به فراگیری خوب تعلیمات نظامیکردند.
امام خمینی(ره) به مناسبت چهلم حادثه فیضیه دعوت به برگزاری مجلس ختم کردند و روز بعد در بیانات آغاز درس حوزه، دولت را مورد حمله قرار دادند. ایشان در همین زمان علمای نجف و قم را نیز مورد عتاب قرار میدهند. مذمت دولت در رابطه با حمایت از فرقه بهایی و یادآوری خطر نزدیکی ایران به اسرائیل از مضامین مورد تأکید امام در اظهارات خود بود و لحن کلام ایشان آشتی ناپذیر و حملات او بیامان میکردند و هیچ گونه طریق مصالحهای را نمیپذیرفتند.
🔵 ادامه دارد...
⭐️ به کانال اخبار لفور بپیوندید 👇👇👇
https://eitaa.com/akhbarelafoor
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✳️ قیام خونین ۱۵ خرداد نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران:
🔵 قسمت چهارم :
ایشان پیش از آغاز محرم،وعاظ را مورد خطاب قرار دادو از آنها خواستند سیاستهای ضد اسلامی شاه وهمدستی او با اسرائیل را مورد انتقاد قرار دهند.ساواک نیز متقابلاً عدهای از وعاظ را احضار کرد و از آنان خواست به سه مطلب اشاره نکنند؛بر ضد اعلی حضرت سخنی نگویند،بر علیه اسرائیل مطلبی نگویند،نگویند اسلام و قرآن در خطر است که امام خمینی(ره) بار دیگر این حرکت را مورد حمله قرار میدهند و بر همان مطلب،بیش از پیش تأکید میکنند.
امام خمینی(ره) از آغازمحرم در منزل خود مجلس روضه خوانی منعقد میکنند وهر شب نیز به یکی از مجالس سوگواری محلههای قم سر میزنند.پیشتر به مراجع و علمای قم نیز پیشنهاد کرده بودند تا در روز عاشورا در مدرسه فیضیه سخنرانی کرده و از مظالم رژیم سخن گویند.در این زمان، غلیان و التهابی در شهر پدید آمده و بسیاری نیز از دیگر شهرها به قم آمدند.بعد از ظهر عاشورا، ۱۳ خرداد،امام خمینی(ره) به طرف مدرسه فیضیه رهسپار شد.جمعیت بسیاری در اطراف فیضیه و در صحن حرم تجمع کردند.
اکنون این امام(ره) بودند که واکنشهای ایشان امواج اجتماعی را به حرکت در میآورد؛ایشان در سخنرانی کوبنده خود،حادثه حمله به فیضیه را مورد مؤاخذه قرار میدهند،به اسرائیل و نقش او در سیاست ایران حمله میکنند و به نصیحت شاه میپردازند.
صبح این روز در تهران نیز مردم به خیابانها ریخته و در میدان بهارستان و دانشگاه تهران تجمع میکنند.روز بعد نیز تظاهرات و حرکتهای خیابانی ادامه مییابد.این حرکتها در قم در شکل دستههای عزاداری تا پاسی از شب ادامه یافت.شاه دیگر دریافته بود که موجهای خروشان در دستان امام قرار گرفته و تصمیم میگیرد با حذف او از صحنه،به هر شکل ممکن به کنترل امور بپردازد.
در نیمه شب ۱۲ محرم، ۱۵ خرداد ماه، مأموران نظامی به منزل امام(ره) هجوم آورده،ایشان را دستگیر کرده،به باشگاه افسران تهران و از آنجا به پادگان قصر منتقل میکنند،اما این حرکت خود منشأ انفجارهای بعدی میشود؛در روز ۱۵ خرداد با رسیدن خبر دستگیری امام،مردم در شهر به حرکت در میآیند،تظاهرات تبدیل به شورش گسترده خیابانی میشود و دستجات مردم بیمهابا در مواجهه با نظامیان مستقر در شهر قرار میگیرند. اکنون شهرهای دیگری غیر از قم و تهران نیز شاهد حرکت مردم بودند.
در خیابانهای مرکزی قم و تهران سیل جمعیت غیرقابل کنترل می شود.به تعبیر حسین فردوست از آنجا که تظاهرات ۱۵ خرداد امری سازمان نیافته و غیرقابل پیشبینی بود،تا یک روز پیش از آن نیز ساواک و شهربانی از آن بیاطلاع ماند و از این رو ساواک و نیروهای انتطامی و نظامی سخت غافلگیر شدند و شاه شدیداً به وحشت افتاد؛ بنابراین دستور آتش و کشتار خونین تنها راهی بود که شاه در مواجهه با این وضع پیش روی خود میدید.
آتش گلوله و رگبار نظامیان در میادین و خیابانهای اصلی تهران و قم و قتل عام کفن پوشانی که از ورامین به سمت تهران میآمدند،آخرین تلاشهای رژیم در فرونشاندن بحران بود.در عین حال، سرکوب گسترده حرف آخر شد و «جنبش» مهار شد. گرچه این جنبش با فرو خزیدن به درون لایههای اجتماعی در سالهای بعد لبههای تیزتر خود را در سطوحی گسترده تر نمایان ساخت.
امام خمینی(ره) در بازداشت،با استناد به اینکه استقلال قضایی در ایران وجود ندارد و قضات تحت فشارند، از پس دادن بازجویی خودداری کردند و علما و روحانیون در ایران و عراق با صدور تلگرامهایی دستگیری امام و دیگر روحانیون و کشتار مردم عزادار دوازدهم محرم را محکوم کردند.
امام خمینی(ره) در چهار تیر ماه به زندان پادگان عشرت آباد منتقل شدند و ۴۰ روز در آنجا حبس شدند.
در ۲۹ تیرماه، همه روحانیون دستگیر شده به استثنای امام خمینی، شیخ بهاءالدین محلاتی و حاج آقاحسن قمی و دستغیب آزاد شدند. در ۱۱ مرداد، امام خمینی، محلاتی و قمی به یکی از منازل ساواک در داودیه تهران منتقل شدند. مردم به محض اطلاع، برای دیدار ایشان به محل اقامت روانه شدند و صف طویلی از دیدارکنندگان پدید آمد.از روز بعد ملاقات با امام ممنوع اعلام شد و منزل به محاصره پلیس درآمد، ایشان سه روز بعد به منزلی در قیطریه منتقل شدند. امام در مدت اقامت در این محل، از طریق آمد و شد نزدیکان اخبار را در مییافتند و دستورات و توصیه های خود را انتقال میدادند.
در ۱۵ فروردین ۱۳۴۳، پس از سالگرد واقعه فیضیه و پیش از ماه ذیحجه و محرم، امام پیام آزادی خود را دریافت کردند، از قیطریه خارج گردانیده و به منزل خود در قم منتقل شدند. خبر آزادی امام موجی از شادی آفرید و دیدارکنندگان را از قم و شهرهای دیگر، به سمت منزل ایشان روانه ساخت. دولت نیز آزادی امام را نتیجه علایق مذهبی رژیم و احترام به مقامات روحانی تفسیر کرد.
🔵 ادامه دارد...
⭐️ به کانال اخبار لفور بپیوندید 👇👇👇
https://eitaa.com/akhbarelafoor
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹