eitaa logo
اخلاق عملی
32.8هزار دنبال‌کننده
590 عکس
185 ویدیو
43 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است ادمین: @Akhlagh_amali_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه پنجاه و سوم معراج السعاده.mp3
26.02M
✨فضیلت و شرافت علم و علماء 🍃علم دین بر همه واجب است. 🌹برکات علم در قرآن 📝برکات علم در روایات به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع مراقبه الف: ناامیدی از خود 👌از موانعی که شروط بیرونی مراقبه نام دارد و لازم است آن را حل نماییم ناامیدی از خود است، یعنی کسی که اشتیاق به جهاد پیدا کرده است جملاتی بر زبان می‌آورد که مشخص است امید به حرکت در مسیر عبودیت و خودسازی ندارد؛ به بیان دیگر از اینکه به نتیجه برسد و در مسیر عبودیت جزو بندگان خاص الهی گردد ناامید می‌باشد و خود را از این جمع خارج می‌داند. گاهی اوقات این مسائل ذاتی هست یعنی بی دلیل خود را از این جمع خارج می‌کند و در جواب کسی که آنان را به تزکیه دعوت می‌کند می‌گویند: ما اصلا به درد این مسئله نمی‌خوریم❗️ گاهی اوقات این مسئله به دلایل خاصی ایجاد شده است؛ مثلا چندبار تلاش کرده است و به نتیجه نرسیده است و دیگر کار را رها کرده است و با خود می‌گوید: من اگر لایق بودم اون چندبار موفق می‌شدم❗️ 💢یا هدف درستی از تزکیه نداشته است و به این دلیل ناامید گشته است مثل آن فردی که سه سال نمازشب خواند و به دلیل اینکه اتفاقی نیفتاد از خود ناامید شده و تزکیه و نمازشب را کنار گذاشته است❗️ گاهی اوقات نیز مشکل در این است که چون گناهان گذشته زیادی داشته است یا اکنون نفس و شیطان بسیار زیاد او را منحرف می‌سازند و دچار گناهان زیاد شده است از تزکیه و اینکه بتواند در این مسیر قدم بردارد ناامید شده است. و هزاران اتفافاتی که در زندگی مادی و معنوی انسان شکل گرفته است و اسباب ناامیدی را در دل ایجاد و شعار من نمی‌توانم را بر زبان جاری کرده است و بساط دوری از قرب الهی را در زندگی او جاری ساخته است و از دور نشسته است و دائم حسرت رشد اخلاقی و معنوی دیگران را می‌خورد و می‌گوید: ای کاش من هم می‌توانستم جزو بندگان خدا شوم❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥ضرر بزرگ ناامیدی قال امیرالمومنین علی علیه‌السلام: في القُنوطِ التَّفريطُ. امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: نوميدى، باعث كوتاهى و کم‌کاری در عمل مى شود. 🗒 بحار الأنوار: ۷۷/۲۱۱/۱ 🔸️پ.ن: یکی از مضراتی که ناامیدی برای انسان ایجاد می‌کند این است که اسباب ترک عمل و کوتاهی در وظایف را به بار می‌آورد زیرا فرد ناامید به دلیل آنکه از هدف تعیین شده دور مانده است، حوصله انجام وظایفی که قبل از ناامیدی داشته است را ندارد به این دلیل میل به عمل و تلاش در او کشته می‌شود و نتیجتا هیچ‌گاه موفق نمی‌گردد. ✨راهکارها در پست‌های آتی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥شیطان و ناامیدی 💢در باب راهکارها دو نوع راهکار وجود دارد: اول: راهکار کلی که در آن معرفت انسان به خود تغییر می‌کند و انسان می‌یابد تمام عالم مهیای رشد و حرکت اوست و تفاوتی بین او و دیگران وجود ندارد. دوم: راهکارهای جزیی و مصداقی که در آن لازم است بعضی مسائل که اسباب ناامیدی شده است مورد بررسی قرار بگیرند و راهکارهای موجود بیان گردد. 🔸️اما قبل از اینکه به توضیح این راهکارها بپردازیم لازم است نکته‌ ابتدایی و مقدمه‌ای را بیان کنیم که تمام یاس‌های و ناامیدی‌هایی که برای انسان پیش می‌آید از جانب شیطان رجیم است یعنی آن مطرود درگاه خداوندمتعال در قلوب انسان از طرق مختلف و مخصوص به خود القاء می‌کند که تو آدم نمی‌شوی و توان این کار را نداری و به دلیل اینکه شیطان در انسان‌شناسی تبحر خاصی دارد هر کسی را از طریق خاص خود ناامید می‌کند. کسی را به خاطر آنکه سنّ بالا دارد به سوی ناامیدی می‌کشاند که از تو آدم در نمی‌آید، کسی دیگر را به خاطر گناه خاصی که مرتکب شده است به سوی ناامیدی از خود سوق می‌دهد، کسی دیگر را به خاطر گناهان گذشته ناامید می‌کند و ... پس می‌توان گفت یاس‌ انسان از خود، منشا شیطانی دارد و آن ملعون با ظرائفی که سراغ دارد مقابل انسان می‌ایستد و به او درس ناامیدی و آنکه تو آدم نمی‌شوی می‌دهد❗️ 🌹یکی از اولیای الهی می‌فرمود: شیطان قبل و بعد معصیت دو کار مختلف انجام می‌دهد: قبل معصیت گناه را کوچک می‌کند تا انسان آن را مرتکب شود و بعد از آنکه انسان دچار عصیان می‌شود به او می‌گوید که تو دیگر آدم نمی‌شوی❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥خلق شدیم تا آدم شویم؟! راهکار کلی: ۱. توجه به هدف خلقت ۲. باز بودن راه معرفت و تزکیه ✍در باب راهکار کلی لازم است به هدف خلقت و بیانات خدای متعال در قرآن کریم و اهل بیت علیهم‌السلام در این باب بپردازیم. خداوندمتعال در سوره مبارکه ذاریات آیه ۵۶ فرموده است: وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ. و جن و انس را جز برای اینکه مرا بپرستند نیافریدیم. یعنی خداوندمتعال انسان‌ها را برای عبادت خود خلق نموده است و در این مسئله همه انسان‌ها برابر هستند اگرچه عده‌ای استعداد عبودیت را در خود زنده می‌کنند. 🍃در سوره مبارکه بقره آیه ۳۰ خداوندمتعال فرموده است: وَ اِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ اِنِّی جاعِلٌ‌ فِی‌ الْاَرْضِ‌ خَلیفَه. و زمانی که پروردگارت به فرشتگان گفت: من می‌خواهم، به طور مستمر، در زمین جانشینی بیافرینم. این آیه نیز گویای آن است که خداوندمتعال انسان را برای مقام نورانی آفریده است و تفاوتی بین نوع انسان‌ها وجود ندارد. 👈درنتیجه می‌توان چنین استنباط کرد که استعداد تزکیه و مقام نورانی عبودیت در تک‌تک انسان‌ها وجود دارد و هیچ انسانی که تمایل به معرفت الهی و انسان شدن دارد نمی‌تواند بگوید من توانایی این کار را ندارم زیرا این گفته با آیات قرآن سازگاری ندارد زیرا خلقت انسان برای عبدشدن او بوده است یعنی خداوندمتعال استعداد بنده شدن را در وجود او قرار داده است و نمی‌توان به این مسئله خدشه‌ای وارد نمود و اکنون نوبت انسان است که با قدم گذاشتن در طریق عبودیت به سوی آن هدف نورانی حرکت کند. 🌹پس از نظر کلی تک‌تک انسان‌ها توفیق عبد شدن را دارند پس باید به دنبال موانعی بود که این ناامیدی و دوری از هدف خلقت را ایجاد کرده است که همان راهکارهای جزیی و مصداقی می‌باشد که در پست‌های آتی به آن‌ها خواهیم پرداخت. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹بیان مرحوم عیناثی از اولیای قرن ۱۱ ✍ایشان در کتاب آداب النفس بحث می‌کنند که آیا همه انسان‌ها می‌توانند نفس خود را تربیت کنند و راه کمال را در پیش بگیرند یا خیر؟! ✨در جواب می‌فرمایند: هر فرد عاقلی امکان اصلاح نفس و تهذیب اخلاق خود را دارد و عده‌ ای گمان کردند که امکان تربیت نفس وجود ندارد‼️ بلکه درست این است که امکان تبدیل و تغییر اخلاق و حرکت در مسیر اعتدال با انجام اعمال و افعال و ... ممکن است و اگر چنین نبود انبیاء و اولیا و حکماء در دعوت به سوی خدای متعال به هر طریقی تلاش نمی‌کردند‼️ و همچنین امر به مکارم اخلاق نیز صحیح نبود در حالی که سید بشر صلی الله علیه و آله فرمودند: بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به اوج برسانم. 🗂آداب النفس صص ۱۱ و ۱۲ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
با سلام خدمت دوستان و سروران گرامی 🌺امیدورام حال دل شما خوب و نورانی باشد و بنده توانسته باشم در این مدت به عنوان واسطه کمکی در باب عمل به شما سروران گرامی کرده باشم. لازم دیدم سه نکته خدمت شما عرض کنم: اول: سروران زیادی در لینک ناشناس از بنده ناچیز سوال می‌پرسند و قطعا انتظار پاسخ دارند ولی مشکلی که وجود دارد این است که تمام امور این کانال از صوت، آماده کردن پی‌دی‌اف و محتواسازی و ... فقط توسط بنده انجام می‌شود و بنده اصلا نیروی کمک‌کار ندارم درنتیجه اصلا وقت ندارم به پاسخ‌ها برسم وگرنه بابد تمام کارها تعطیل شود و تنها کاری که انجام میدم سوالات را نگاه می‌کنم و تلاش می‌کنم در محتواها به آن‌ها پاسخ دهم زیرا کانال به وسیله بنده اداره می‌شود و ما تیم نداریم درنتیجه معذرت بنده را قبول نمایید. دوم: این کانال از ابتدا تا الآن حدودا ۸۰ درصد جمعیتش به وسیله کمک‌های دوستان رشد پیدا کرده است یعنی زمانی که ۳۰۰ نفر بودیم کمک کردند و به اینجا رسیدیم. نکته این است کمکی که دوستان می‌کنند فقط در جهت تبلیغ کانال و آشناشدن دوستان بیشتر با مطالب کانال است و ثواب آن نیز برای آن دوستان است. درنتیجه هیچ‌ پولی در جهت غیر تبلیغ خرج نمی‌شود و هزینه‌هایی مثل اینترنت از جیب شخصی پرداخت می‌شود. الآن نیز برای راحتی دوستان شماره کارت و مخصوص تبلیغ جدید در بیو کانال گذاشته‌ایم که عزیزی دوست داشت می‌تواند کمک نماید. سوم: دوستانی که جدید وارد شدند یا عزیرانی که علاقه دارند سیر خوب و دقیق و کاربردی در اخلاق فرا بگیرند سیری که سنجاق می‌شود را با وقت کافی گوش نمایند زیرا تمام امور اخلاقی را فرا می‌گیرند. 🌹در پایان حقیر را بابت کم‌کاری‌ها حلال بفرمایید، قصدمان خیر است و اطلاع دارم سوالات فراوانی دارید ولی پاسخگو ندارید و این اسباب شرمندگی ما را ایجاد کرده است؛ امیدوارم این جمع از یاران حضرت ولی عصر شوند و ان‌شاءالله در بهشت خدا دور هم جمع گردند. التماس دعا
🌹حدیث معرفت امام صادق(علیه السلام) در پاسخ این سؤال که «چرا خداوند بندگان را آفرید؟» می فرماید: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَخْلُقْ خَلْقَهُ عَبَثاً وَ لَمْ يَتْرُكْهُمْ سُدًى، بَلْ خَلَقَهُمْ لِإِظْهَارِ قُدْرَتِهِ وَ لِيُكَلِّفَهُمْ طَاعَتَهُ فَيَسْتَوْجِبُوا بِذَلِكَ رِضْوَانَهُ. وَ مَا خَلَقَهُمْ لِيَجْلِبَ مِنْهُمْ مَنْفَعَةً وَ لَا لِيَدْفَعَ بِهِمْ مَضَرَّةً بَلْ خَلَقَهُمْ لِيَنْفَعَهُمْ وَ يُوصِلَهُمْ إِلَى نَعِيمِ الْأَبَدِ. 🔸️همانا خداوند تبارک و تعالی عالم را بیهوده نیافریده و آنان را به حال خود رها نکرده است، بلکه آنان را به جهت اظهار قدرتش آفریده است. و تا این که آن ها را به طاعتش تکلیف کند تا به توسط آن مستوجب او شوند. و آنان را نیافریده تا از ایشان جلب منفعت کرده و یا دفع ضرر نماید، بلکه آنان را به جهت نفع رساندن و رساندنشان به خلق کرده است. 📃علل الشرایع ج ۱ ص ۹ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع مراقبه الف: ناامیدی از خود علت اول: ذاتا دوست ندارم❗️ 🗒قبلا گفته شد که عده‌ای از موفقیت در تزکیه ناامید هستند و علت آن نیز برای خودشان روشن نمی‌باشد و گویا ذاتا چنین ناامیدی‌ای وجودشان را فرا گرفته است و حال آنکه اگر کمی عمیق شویم باید چنین بگوییم که این افراد دچار تنبلی و سستی‌ای ظریف شده‌اند که در تار و پود وجودشان به صورت خیلی ریز ریشه دوانیده است و خودشان از آن خبر ندارند و بی دلیل از تزکیه ناامید گشته‌اند زیرا محال است انسان اهمیت تزکیه و خودسازی را بداند ولی به دنبال آن نرود مگر آنکه دچار تنبلی و سستی‌ای باشد که به سبب آن تحمل سختی و اذیت را نداشته باشد. 🔸️در تعریف تنبلی چنین گفته‌اند: کسی که مایل به کار نباشد و تن به کار ندهد و کسی که از کار گریزان است. در زبان عربی واژه‌ی کسل مترادف با تنبلی می‌باشد. در علم اخلاق به کسی تنبل اطلاق می‌شود که شخص بدون داشتن کوچک‌ترین ضعف جسمانی، مهم‌ترین کارهای خود را به تأخیر انداخته و یا با اکراه و اجبار انجام می‌دهد. (ویکی فقه) ✨️درنتیجه با این تنبلی‌ای که برای خودشان نیز ناشناخته می‌‌باشد بی‌دلیل از تزکیه و طهارت نفس ناامید گشته‌اند و خود را از این جرگه دور دانسته و همیشه حسرت رشد و پاکی را می‌خورند و با خود حدیث نفس می‌کنند که ای کاش من هم می‌توانستم، و اینگونه اسباب دوری از خداوند را برای خود ایجاد نموده‌ و به خسران دنیا و آخرت دچار می‌گردند. ♻️راهکارهای تنبلی در پست‌های آتی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث تنبلی قال الامام الصادق صلوات الله علیه: إِيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ مَنْ كَسِلَ لَمْ يُؤَدِّ حَقّاً وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ. 🔻امام صادق علیه‌السلام فرمودند: از تنبلى و كم حوصلگى بپرهيز كه كليد هر شرى است، آدم تنبل هيچ حقى را ادا نمى‌كند و كم حوصله بر هيچ حقى ثابت نمى‌ماند (بر اثر بى‌حوصلگى بمحض اندك ناراحتى از حق دست مى‌كشد). 📧 تحف العقول، جلد۱، صفحه ۲۹۵ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی ✨️راهکار معرفتی و عملی الف: راهکار معرفتی 🔸️راهکار معرفتی و شناختی برای حل تنبلی آن است که انسان دو حقیقت را در کنار هم قرار بدهد تا متوجه گردد هم‌اکنون باید برای تزکیه و خودسازی برنامه ریزی نماید و از تنبلی دوری نماید. آن دو حقیقت عبارتند از: ۱.جایگاه من در عالم وجود چیست؟ ۲.فرصت دنیا برای چیست؟ به بیان دیگر انسان باید دو معرفت در کنار هم قرار دهد اول آنکه جایگاه من در دنیا جایگاه مسافر است یعنی از بدو تولد مسافرتم آغاز شده است و با مرگ این مسافرت به پایان می‌رسد و دوم آنکه در این مسافرت تنها چیزی که به دردم می‌خورد و می‌تواند مرا نجات دهد تقوا و عمل صالح است که با مجاهدت حاصل می‌شود. ✨️زمانی که این دو معرفت درکنار هم قرار می‌گیرند حقیقتی برای انسان آشکار می‌شود که هر انسانی در دنیا است یعنی مسافر است که به دنیا نباید دل ببندد و فقط باید از آن گذر کند و مجاهد است یعنی بهترین توشه در این مسافرت مجاهدت می‌باشد که نتیجه آن تقوا می‌باشد. برای فهم خوب این مطلب لازم است به مسئله یاد مرگ که توصیه موکد دین می‌باشد توجه لازم داشته باشیم زیرا مرگ و اتفاقات بعد از آن بهترین دلیل و شاهد است که اولا انسان مسافر است و با مرگ مسافرتش تمام می‌شود و ثانیا دنیا مکان مجاهدت است زیرا تنها چیزی که به کار می‌آید تقوا می‌باشد. 👌درنتیجه: انسان تنبل لازم است این دوحقیقت را برای خود حل کند و یکی از بهترین راه‌ها توجه به مرگ و تحلیل آن است زیرا هرکس بفهمد حیات اخروی نورانی در گروی تلاش در حیات دنیوی است مجاهدت را شروع می‌نماید و تعلل نخواهد کرد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711