eitaa logo
اخلاق عملی
33.8هزار دنبال‌کننده
515 عکس
168 ویدیو
44 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است ادمین: @Akhlagh_amali_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💥راهکار رفع ناامیدی 💌ریشه: گناهان گذشته 🔻جبران حقوق‌الناس _ بخش اول مرحوم نراقی رحمه الله چنین فرموده است: گناهی که از آدمی سرزده یا محض «حق الله» است و غیر خدای - تعالی - را در آن حقی نیست . یا در آن «حق الناس» نیز هست. و اما حق الناس، پس آن حق، یا حقی است که تعلق به مال می گیرد یا بدن یا به عرض و آبرو، یا به حرم و اهل. پس اگر حق مالی باشد، واجب است که اگر قدرت داشته باشی آن را به صاحبش رد نمایی. و اگر صاحبش مرده باشد به وارث آن رسانی. و اگر صاحبش معلوم نباشد به فقرا رسانی. و اگر به جهت تنگدستی قدرت بر ادای آن نداشته باشی از صاحب ن حلیت حاصل نمایی. و اگر او حلال نکند یا دسترسی به صاحب آن نداشته باشی بایدتضرع و زاری به درگاه حضرت باری نمایی که در روز حساب او را از تو راضی نماید. و بسیار از برای صاحبش طلب آمرزش نمایی و افعال حسنه به جا آوری تا روز قیامت به عوض آن حق بدهی. 📌و اگر حق بدنی باشد مثل اینکه: او را کشته باشی یا زده باشی یا عضوی از او راشکسته باشی یا مجروح کرده باشی پس واجب است که تمکین کنی تا صاحب حق، آن را قصاص نماید. و آنچه از تو نسبت به او صادر شده متحمل شوی که او نیز نسبت به تو به عمل آورد. یا اینکه به عجز و «الحاح»، یا احسان و انعام، او را از خود راضی سازی. و اگر دسترسی به اینها نباشد باز باید به در خانه خدا رفت و عجز و انابه نمود که صاحب حق را راضی کند. و طاعات و عبادات بسیاری به جا آورد که عوض حق او گردد. 📖معراج السعاده ص ۶۸۷ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع ناامیدی 💌ریشه: گناهان گذشته 🔻جبران حقوق‌الناس _ بخش دوم مرحوم نراقی رحمه الله علیه در ادامه فرمودند: و اگر حق آبرویی باشد مثل اینکه : او را دشنام یا فحش داده ای یا تهمت زده باشی یا غیبت نموده باشی یا بی جهت شرعی به او اهانت رسانیده باشی و دل او را شکسته باشی ، باید اگر ممکن باشد و در اظهار آن ، مظنه غیظ صاحب حق نباشد از او حلیت حاصل نمایی . و او را از خود خوشنود نمایی . و اگر ممکن نباشد به جهت او استغفار و طلب آمرزش نمایی . و در زیادتی افعال حسنه کوشی که عوض حق او شود. و چنانچه افترا و بهتانی به او زده باشی یا غیبت او را کرده باشی باید اگر دانی که در نزد کدام شخص گفته ای ثانیا در نزد او اعتراف به کذب خود نمایی. ❌و اگر حق در اهل و حرم باشد مثل اینکه : - العیاذ بالله - با زن کسی زنا کرده باشی پس امر آن در غایت صعوبت و نهایت اشکال است و راهی از برای حلیت جستن نیست. و اظهار آن به شوهر جایز نیست. و اگر از کسی چنین امری صادر شده باشد چاره آن نیست مگر آنکه شب و روز به درگاه پروردگار بنالد و تضرع و زاری نماید و مواظبت بر طاعت و عبادت به جهت آن شوهر نماید. و نماز بسیار و روزه بی شمار وحج و صدقه و تلاوت قرآن به جهت او به جا آورد. و اگر آن مرد زنده باشد علاوه بر اینها انعام و احسان به او کند . و اکرام و احترام او به جا آورد . و خدمت او را به قدر امکان مرتکب شود . و سعی در مهمات و حوائج او نماید که شاید به این وسایل در روزقیامت از او بگذرد . و اگر او نگذرد خدای - تعالی - اینها را در مقابل حق او می دارد. و اگر مقابل شده باشد، به حکم خدایی گناه از عمل او برداشته شود. و به هر حال بایدساعتی از تضرع و زاری غافل نشود و روز و شب را به گریه به روز سیاه خود به سر بردتا باشد که لطف الهی شامل حال او شده ، در روز قیامت پرده او را ندرد. و صاحب حق را به الطاف پنهانی خود خشنود سازد. 📃همان به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع ناامیدی 💌ریشه: گناهان گذشته 📮سوال مهم در حقوق‌الناس در توضیحات گذشته عنوان شد که باید تمامی حقوق‌الناس اعم از قبل بلوغ و تکلیف و بعد از آن بررسی و جبران شوند؛ در اینجا سوالی مطرح می‌شود که ممکن است بعضی از حقوق‌الناس یادمان نیاید در این مواقع چه باید کرد؟! به بیان دیگر اوقات زیادی از کودکی و ایام نوجوانی گذشته است و الآن چیزی به یادمان نمی‌آید درحالی که می‌دانیم خطاهایی داشته‌ایم. 🌫در جواب این سوال دو پاسخ می‌توان ذکر کرد: 1️⃣همانگونه که گفته شد گذشته انسان جدا از انسان نیست بلکه با او همراه می‌باشد یعنی در روح انسان جمع شده است درنتیجه اگر کسی صادقانه به درون خود رجوع کند و به دنبال خطاهای گذشته خود باشد می‌تواند آن خلاها را به لطف خداوندمتعال پیدا کند، به بیان دیگر با نور صدق، گذشته خود مثلا دوران کودکی، نوجوانی، مدرسه و ... را جست‌و‌جو کند و از خداوندمتعال تقاضا کند که خطاها را به او نشان دهد که این مسئله با لطف خدا و سلاح صدق کمک بزرگی به انسان می‌نماید. در روایتی امام صادق علیه‌السلام فرمودند: الصّدق نور متشعشع فى عالمه كالشّمس يستضىء بها كلّ شىء بمعناه من غير نقصان يقع على معناه. همان گونه كه خورشيد هر چه پرتو افكند و اجسام را روشن ونمايان كند، كاستى نيابد، صدق نوری است که در عالم خود روشن می‌شود و آن را نورانى ساخته، و خود همچنان در حدّ كمال باشد. 🗒مصباح الشریعه باب صدق 2️⃣یا اگر با راه اول متوجه نواقص حق‌الناسی نگشت می‌تواند در این موارد رد مظالم کند. یعنی می‌دانم بدهی دارم ولی آن شخص و مقدار بدهی به او را نمی‌دانم یا مالی در دستم مانده است ولی راهی برای ارتباط با صاحب آن و وراث او وجود ندارد؛ درنتیجه می‌توان به مرجع تقلید واگذار کرد با اجازه مرجع تقلید رد مظالم نمود تا ذمه انسان از آن مسئله پاک گردد. رد مظالم یعنی: منظور از رد مظالم، حقوق الناس قطعي يا احتمالي است که انسان، صاحب آن را دقيقا نمي شناسد يا اگر مي شناسد امکان رساندن مال به او وجود ندارد و حتي به آشنايان و وارثان شرعي او نيز دسترسي ندارد که آن را به مرجع تقليد خودش مي دهد يا با اجازه او به مصرف نيازمندان مي رساند. 📚سایت آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته 💥لطفا هر عزیزی با دفتر مرجع خود برای یادگیری دقیق احکام شرعی رد مظالم در ارتباط باشد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع ناامیدی 🔻ریشه: گناهان گذشته 📮شرط چهارم: قضای واجبات فوت شده شرط چهارم در بیان نورانی امیرالمومنین علیه‌السلام اختصاص به قضای واجبات فوت شده دارد. أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ عَلَيْكَ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا. هر واجبى را كه بر عهده تو بوده و انجامش نداده اى، به جاى آورى. یعنی کسی که قصد تطهیر گذشته خود را دارد لازم است کمبودهای عبادی خود را به جا آورد تا گذشته او از این مسئله نیز تطهیر گردد. اگر نمازهای واجب فوت شده دارد؛ اگر روزه‌های واجب را نگرفته است؛ اگر خمسی که بر گردن دارد را پرداخت نکرده و دیگر واجباتی که بعد بلوغ و رسیدن به سن تکلیف، ترک کرده است بر گردن او می‌باشد، لازم است به فکر جبران آن‌ها باشد زیرا نبود هر کدام خللی در حرکت او ایجاد می‌نماید. 🔸️نکته‌ای که باید در اینجا تذکر دهیم آن است که هر مومنی برای توبه از واجبات فوت شده باید دو مسئله را در نظر بگیرد: اول آنکه بداند به دلیل ترک واجب دچار گناه شده است و لازم است برای این غفلت و اشتباه از خداوندمتعال طلب مغفرت داشته باشد؛ دوم آنکه لازم است آنچه یقین دارد بر ذمه‌اش می‌باشد را جبران کند تا چیزی بر گردن او باقی نماند. مثلا در حساب نمازهای فوت شده دقت کند تا آنچه برگردن دارد را حساب کند تا ذمه او از نمازهای واجب فوت شده پاک گردد نه آنکه سرسری بگیرد و با مسامحه این کار انجام دهد زیرا مسامحه سبب می‌شود آنچه جبران می‌شود نتواند با آنچه فوت شده است برابری کند. فرض کنید کسی چهار سال نماز قضا دارد ولی با بی دقتی و مسامحه به این نتیجه می‌رسد فقط دوسال نمازقضا دارم، قطعا این فرد نمی‌تواند ذمه خود را از واجبات نماز تطهیر کند و به توبه حقیقی دست پیدا کند. به بیان اخری به نحوی حساب کند که کند این مقدار را بخواند ذمه او از نمازهای واجب فوت شده پاک می‌گردد و به شک‌های خود اعتنا نکند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🔸️پرسش و پاسخ در باب نمازهای قضا شده سوال: 16 ساله که به سن تکلیف رسیدم از 9 تا 12 سالگی نماز میخواندم اما نه به طور مداوم ... پاسخ: نماز هایی که 9 تا 12 سالگی ترک کرده اید، باید قضای آن ها را به جا آورید. باید فکر کنید که چه مقدار نماز از شما قضا شده است. بعد از فکر به مقداری که به قضا شدن نماز پیدا می کنید، همان مقدار نماز را . نسبت به مواردی که دارید که بیش از این مقدار نماز قضا شده است یا نه، . قضای آن ها واجب نیست. 👈اگر بعد از فکر کردن یقین پیدا می کنید که مثلا سه ماه نماز در این مدت یقینا قضا شده است. اما بیش از سه ماه هم قضا شده یا نه ،مورد شک می باشد ، سه ماه را که قدر یقين است، قضا کنید. 💌مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی 💥شناسه مطلب: ۲۱۷۶۰ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه پنجاه و ششم معراج السعاده.mp3
18.45M
✨آداب تعلیم 📝علت بذل علم 👈آموزش ندادن غیرواقعیت 🌿چرا به کمال نمی‌رسیم؟! به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع ناامیدی 🌹ریشه: گناهان گذشته 🍃پاسخ به دو سوال اول: در روایات آمده است فلان‌ نماز ثوابش به اندازه هزار سال نماز است یا فلان روزه اندازه کل عمر ثواب دارد؛ آیا این نمازها و روزه‌ها برای جبران چند سال نماز و روزه کافی می‌باشد؟! جواب: این است که این‌ روایات در صورت صحت سند دارای مفهوم‌های خاص هستند و ربطی به قضای نمازها و روزه‌ها ندارند یعنی در بحث قضای نماز و روزه باید همان مقدار که قضا شده است جبران کنید و با این نماز‌ها و روز‌ه‌های گفته شده در روایات قابل جبران‌ نمی‌باشند. 🍃دوم: نمازهای قضای زیادی دارم برای مثال ۵ سال نمازقضا دارم و از طرفی امکان انجام همه آن‌ها را ندارم درنتیجه خداوندمتعال توبه مرا نمی‌پذیرد و من نمی‌توانم از گذشته خود تطهیر شوم. آیا راهی هست⁉️ جواب: این سوال را از بیان استاد وکیلی استفاده می‌نماییم که فرمودند: اگر نمازها و روزه‌های قضای فرد زیاد باشد جای ناامیدی نیست؛ زیرا شرط توبه این نیست که تمام حق‌الله انجام شود، بلکه همین‌قدر که انسان تصمیم بگیرد قضا آن‌ها را به جا آورد و برای آن برنامه‌ریزی کند کافی است و شخص باید در قضاکردن مراعات رفق و مدارا را در نظر بگیرد. 📝سلوک توحیدی ص ۱۶۰ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع ناامیدی 🔻ریشه: گناهان گذشته 📮شرط پنجم: آب کردن گوشت حرام امیرالمومنین صلوات الله علیه شرط پنجم از شروط شش‌گانه توبه را چنین فرمودند: وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ الَّذِي نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِيبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ يَنْشَأَ بَيْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِيدٌ. پنجم: آنكه گوشتى را كه از حرام بر پيكرت روييده، در غمها و اندوهان آب كنى تا پوستت به استخوانت بچسبد و ميان پوست و استخوان گوشت تازه برويد. 🔸️این بیان اشاره دارد به اینکه جسمی که از حرام تغذیه کرده است و حرام در آن جاری شده است نمی‌تواند در مسیر عبودیت حرکت نماید زیرا جسم از فرمانبرداری خارج می‌گردد. از مرحوم آیت الله بروجردی (ره) نقل شده است: وقتی به جسمی مال حرام وارد می‌شود، مال حرام در جسم او تجزیه می‌شود و هر عضوی سهم خود از آن غذای حرام را بدست می‌آورد؛ مثلا چشم سهم خود، گوش سهم خود و سایر اعضا سهم خود را می‌گیرند و در این هنگام هر چه بخواهد جلوی چشم را بگیرد که نگاه حرام نداشته باشد، نمی‌تواند. هرچه تلاش کند گوش حرام را نشنود نمی‌تواند و در دیگر اعضا نیز این مسئله پیش می‌آید. بعضی دیگر نیز گفته‌اند: عَصَت عَلیه جَوارحُهُ. یعنی وقتی مال حرام خورده می‌شود اعضا و جوارح عصیان می‌کنند و نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت. با این توضیحات معلوم می‌شود مال حرام مانع تزکیه هست و اسباب زحمت انسان در دنیا و عذاب در آخرت را ایجاد می‌نماید درنتیجه تائب صادق باید از این مورد نیز توبه نماید. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥ماجرای شام خوردن شیخ عباس قمی رحمه الله علیه منزل یک رباخوار و فوت شدن و بی‌حالی ایشان برای نمازشب به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹اثرات مال حرام قال امیرالمومنین علیه‌السلام : يَا كُمَيْلُ إِنَ‏ اللِّسَانَ‏ يَبُوحُ‏ مِنَ الْقَلْبِ وَ الْقَلْبُ يَقُومُ بِالْغِذَاءِ فَانْظُرْ فِيمَا تُغَذِّي قَلْبَكَ وَ جِسْمَكَ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ ذَلِكَ حَلَالًا لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ تَسْبِيحَكَ‏ وَ لَا شُكْرَكَ. اى كميل! به درستي كه زبان از قلب آشکار می گردد و خبر می دهد، و قلب به سبب غذا قوام پیدا می کند، پس تأمّل كن در آن چه به خوردِ قلب و جسم خود می دهی، اگر حلال نباشد، خداى تعالى نه تسبيح و نه شكرگزارى تو را قبول نخواهد کرد. 📘بشارة المصطفى لشيعة المرتضى (ط - القديمة) ج ‏٢ ص ٢٨ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: إِنَّ لِلَّهِ مَلَكاً يُنَادِي عَلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ كُلَّ لَيْلَةٍ مَنْ‏ أَكَلَ‏ حَرَاماً لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ مِنْهُ صَرْفاً وَ لَا عَدْلاً. خدا ملکی دارد که هر شب از بالای بیت المقدس ندا می دهد: هر کس لقمه حرامی بخورد، خداوند هیچ صرف و عدلی را از او قبول نمی فرماید. 📁عدة الداعي و نجاح الساعي ص ١٥٣ الصَّرْفُ‏: التوبة، يقال لا يقبل منه‏ صَرْفٌ‏ و لا عَدلٌ أي توبة و فدية، أو نافلة فریضه. صرف به معنای توبه است، وقتی گفته می شود صرف و عدلی از او پذیرفته نیست یعنی: توبه و عوضی را از او نمی پذیرند و یا هیچ نافله (عمل مستحبّی) و عمل واجب و فریضه ای را از او قبول نمی کنند. 📃مجمع البحرين ج ‏٥ ص ٧٨ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع ناامیدی 🔻ریشه: گناهان گذشته 📮شرط آخر: رنج بر جسم امیرالمومنین علیه‌السلام شرط پایانی در توبه را چنین فرموده است: السَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ كَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِيَةِ؛ ششم، جسم خود را رنج طاعت بچشانى، همچنان، كه بر او حلاوت معصيت چشانده بودى. استاد عارف آیت‌الله محمد شجاعی (ره) در توضیح این فقره فرمودند: امر ششم از ارکان توبه در اول سلوک، عبارت از این است که سالک در مقابل لذت گناه و شیرینی آن، سختی طاعت و تلخی آن را بر خود هموار کند و برای تطهیر خود از تیرگی‌های گناهان گذشته به طوری که لذت و شیرینی گناه را چشیده است، سختی و تلخی طاعت را نیز بر خود بچشاند ... و چه بهتر که برای رام کردن و شکستن نفس خویش طاعاتی را که نقطه مقابل گناهان گذشته‌اش می‌باشد انتخاب کند، و به تعبیر بعضی از علمای اخلاق و اساطین فن، خوب است که طاعت از جنس معصیت باشد. عالم عارف، حاج شیخ محمد بهاری قدس سره در ضمن بیانات خود در باب توبه، در این مقام می‌گوید: باری خوب است در توبه اینکه طاعت از جنس معصیت باشد، مثلا اگر سفر معصیت کرده، مبدل به سفر طاعت بنماید، و نحو ذلک مما یطول ذکره من الامثله. 🗂مقالات ج ۲ ص ۱۲۵ با کمی اختصار 👈برای مثال اگر سفری برای انجام معصیت در گذشته انجام داده‌ام، یک سفر در جهت طاعت الهی انجام دهم؛ اگر یک شب تا صبح در گناهان غوطه‌ور شده‌ام، یک شب تا صبح به عبادت خدای متعال بپردازم، اگر پولی در راه حرام انفاق کرده‌ام، همان مقدار در طاعت الهی انفاق نمایم و ... به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹توضیح آیت‌الله مکارم شیرازی دامت‌برکاته: البته اين مربوط به جايى است كه گوشت انسان از اموال حرام روييده باشد و تعبير به «حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ; تا پوستت به استخوانت بچسبد» نوعى تأكيد و مبالغه است. حداقل چنين شخصى كه در عيش و نوش و اموال حرام فربه شده به وسيله گرفتن روزه هاى مستحب لاغر شود و بخش قابل توجهى از آن گوشت ها را از طريق روزه و رياضت آب كند. قابل توجه اين كه اين دو مرحله يكى ناظر به جنبه هاى جسمى است و ديگرى ناظر به جنبه هاى روحى (هر چند هر دو از طريق جسم انجام مى شود); جسم را با رياضت لاغر مى كند و روح را با چشيدن زحمت طاعت، همان گونه كه در حال معصيت جسمش را با اموال حرام چاق و فربه كرد و روحش را با گناهانى مانند شنيدن انواع موسيقى ها و كارهاى حرام ديگرى كه از طريق جسم به روح منتقل مى شود. در پايان مى فرمايد: «پس از انجام اين مراحل مى گويى: استغفر الله»; (فَعِنْدَ ذلِكَ تَقُولُ: «أَسْتَغْفِرُ اللّهَ»). 📖شرح نهج‌البلاغه 👈در گرفتن روزه مستحبی، رعایت اعتدال و میانه‌روی در نظر گرفته شود و به نحوی انجام شود که انسان از آن لذت ببرد زیرا افراط در هر چیزی موجبات زدگی انسان می‌گردد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥نماز توبه لازم است کسی که قصد توبه دارد نماز یک‌شنبه ذی‌القعده را بخواند که تاثیر بسزایی در طهارت انسان از گناهان گذشته دارد. 🌹متن روایت: از انس بن مالک روایت شده است که رسول خدا (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله) روز یکشنبه در ماه ذی‌القعده فرمود: مردم کدام از شما می‌خواهد توبه کند؟ گفتیم: یا رسول الله تمام ما می‌خواهیم توبه کنیم. پس فرمود: غسل کنید و وضو بگیرید و چهار رکعت نماز بخوانید، در هر رکعت حمد یک مرتبه و سوره توحید سه مرتبه و سوره ناس و فلق هر یک را یک مرتبه. پس بعد از نماز هفتاد مرتبه بگوید: «استغفر الله ربّی و اتوب الیه». پس ختم کنید به «لا حول و لا قوّة الّا بالله العلیّ العظیم». پس بگویید: «یا عزیز یا غفّار اغفرلی ذنوبی و ذنوب جمیع المؤمنین و المؤمنات فانّه لا یغفر الذّنوب الا انت». 🔻پس فرمود: نیست از امت من بنده‌ای که این عمل را به جا بیاورد، مگر این که ندا شود به او از آسمان: ‌ای بنده خدا عمل را از سر بگیر که توبه تو قبول شد و گناهانت آمرزیده شد و دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند و با ایمان بمیرد و دلش گرفته نشود و قبرش گشاده و نورانی گردد و والدینش از او راضی شوند و مغفرت شامل والدین او و ذریه او گردد و توسعه رزق پیدا کند و ملک‌الموت در وقت مردن با او مدارا کند و به آسانی جان او بیرون شود.  💌مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥چند نکته درباره نماز توبه 1⃣این نماز را براساس متن کامل روایت انس به مالک در ماه‌ غیر ذی‌القعده نیز می‌توان خواند که مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی قدس سره این نماز را برای توبه در رساله لقاء الله دستور داده‌اند. 2⃣حتما باید درابتدا غسل انجام شود و سپس جای مسح سر و پا خشک شود و وضو گرفته شود درنتیجه بدون غسل یا وضو نمی‌توان نماز توبه را بخوانیم. 3⃣چهار رکعت به صورت دو تا نماز دو رکعتی به مانند نماز صبح خوانده می‌شود و در هر رکعت سوره‌های گفته شده قرائت می‌شوند. 4⃣بعد از پایان نمازها اذکار گفته شده ۷۰ استغفار و ... خوانده می‌گردد. لازم به یادآوری است که گفتن استغفارها با پشیمانی که رکن استغفار است انجام گردد. 🔻پایان بحث ناامیدی از خود با ریشه‌های تنبلی و گناهان گذشته، ناامیدی از رحمت الهی و راهکار آن در ادامه بحث خواهد شد ان‌شاءالله به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹یک بار خواندن این نماز کافی هست و نیاز نیست هر روز خوانده شود و بزرگان نیز به همان یک بار خواندن سفارش فرمودند.
💥ریشه دوم از موانع خودسازی 🔻ناامیدی از رحمت الهی ⚡️برخلاف آنچه مشهور است ناامیدی از خود با ناامیدی از رحمت الهی دو مقوله جدا از هم می‌باشند؛ اگرچه یکی از علل ناامیدی از خود می‌تواند ناامیدی از رحمت الهی باشد. ممکن است فردی از خود ناامید نباشد برای مثال تنبلی ندارد ولی با خود بگوید: خداوندمتعال به من راه نمی‌دهد زیرا بندگانی بهتر از من دارد اگر من خوب بودم اینقدر معطل نمی‌ماندم و در من یقظه ایجاد می‌کرد❗️ یا بگوید: این همه سال زحمت کشیدم ولی خبری نشد پس خداوندمتعال جواب مرا نمی‌دهد و مجاهدات من را قبول نمی‌کند درنتیجه از رحمت الهی ناامید می‌شود❗️ ✨️یا بگوید درست است که برای همه گناهان گذشته توبه کرده‌ام و واجبات فوت شده و حقوق‌الناس را تکمیل کرده‌ام ولی خداوند متعال مرا نمی‌بخشد زیرا گناهان گذشته‌ام زیاد است و این زیادی ولو با زحمات فراوان آمرزیده نمی‌گردد و تطهیر نمی‌شوم و از خداوندمتعال ناامید می‌شود❗️ یا بگوید: سال‌ها، ماه‌ها، روزها و همه لحظات فلان دعا را انجام دادم و از خداوندمتعال حاجتم را خواستم پس چرا اجابت نکرد؛ حتما دوست ندارد صدای مرا بشنود و حاجت روایم کند❗️ 👌و هزاران فکر و خیالی که اسباب ناامیدی از خداوند متعال را دل انسان ایجاد می‌کند و او را از مسیر عبودیت و حرکت به سوی خداوندمتعال دور می‌کند و او معطل می‌ماند و حسرت زده به اهل تزکیه نگاه می‌نماید. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث ناامیدی قال رسول الله صلی الله علیه و آله: الفاجِرُ الراجي لِرَحمَةِ اللّه ِ تعالى أقرَبُ مِنها مِن العابِدِ المُقَنَّطِ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : گنهكارِ اميدوار به رحمت خداوند متعال به رحمت نزديك تر است، تا عابدِ نوميد. 📝کنز العمال ح ۵۸۶۹ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥ریشه دوم از موانع خودسازی 🔻ناامیدی از رحمت خداوند 📧ریشه‌های ناامیدی علل و ریشه‌هایی که سبب ناامیدی از رحمت الهی می‌شوند را می‌توان در چند دسته عنوان نمود: 1️⃣داشتن جهل و معرفت به حقایق: اولین مسئله‌ای که اسباب ناامیدی را ایجاد می‌کند این است که حقایق عالم و حقایقی که وجود دارد را نمی‌دانیم زیرا گاهی اوقات چون اطلاع درستی از این حقایق نداریم دچار ناامیدی می‌شویم. درحقیقت این ریشه درمان کلی می‌باشد و ریشه‌های دگر درمان جزیی هستند. 2️⃣رعایت نکردن شرایط و آداب اعمال: گاهی نیز علت ناامیدی از رحمت الهی این است که شرایط و آدابی که در اعمال وجود دارد را انجام نمی‌دهد و دچار یاس از خدا می‌گردد. به بیان دیگر آداب قبولی اعمال و اجابت دعا را انجام ندهم و منتظر جواب و اجابت باشم. 3⃣انتظارات نابجا: گاهی نیز به دلیل داشتن انتظارات ناصحیح و نابجا دچار یاس از رحمت و فضل الهی می‌شود. برای مثال از عبودیت خود نتایج بالایی را انتظار دارد که جای آن نمی‌باشد. مثلا تلاش مرتبه دوم را انجام می‌دهم و انتظار دارم نتیجه مراتب بالاتر را کسب نمایم. لازم است هر یک از این علل مورد بررسی و بیان راهکارهای دقیق قرار بگیرند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکارهای رفع ناامیدی از رحمت خداوند 📧ریشه اول: جهالت به حقایق 🔸️این ریشه و سبب زمانی در وجود ما شکل می‌گیرد که آنچه به عنوان حقایق عالم و عبودیت می‌باشد را درست نشناسیم. درنتیجه لازم است معرفت علمی خودمان را درست بازیابی نماییم. وقتی به آیات و روایات مراجعه می‌کنیم به روشنی می‌بینیم که خداوندمتعال را خدای رئوف، مهربانی که دارای قدرت، علم، حکمت و ... است معرفی کرده‌اند که هرگاه جای فیض و عنایتی ببیند بدون بخل عنایت می‌کند و به بندگان خود از فضل بی‌کرانش می‌بخشد. یا بهتر است اینگونه بگوییم خدایی که بندگان را برای خلافت و معرفت خود آفریده است و با رحمت خاصه‌اش دائم بر آنان تجلی می‌کند مگر می‌شود بندگان خود از در رحمت و فضل و جودش ناامید برگرداند، خدایی که با قدرت بی‌نهایش بی حساب می‌دهد و افاضه می‌کند و بندگان خود را تربیت می‌کند. 📏یا اینگونه بگوییم مگر می‌شود خدایی که عاشق بندگان خود است و مشتاق بازگشت آنان هست، بندگان خود را از رحمت وسیع و بی‌کرانش که در جزء جزء عالم هویدا شده است ناامید کند و درِ لطف خود را به روی آنان ببندد. پس اگر درست بررسی کنیم مشکل از جانب خداوند رحیم و جمیل نمی‌باشد بلکه مشکل را باید در کردار و رفتار و معرفت خود پیدا نمود که اسباب ناامیدی از رحمت الهی را ایجاد می‌نماید که در ریشه‌های آتی بحث خواهد شد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
✨احادیث محبت عنه صلى الله عليه و آله : قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : مَن تَقَرَّبَ إلَيَّ شِبرا تَقَرَّبتُ إلَيهِ ذِراعا ، و مَن تَقَرَّبَ إلَيَّ ذِراعا تَقَرَّبتُ إلَيهِ باعا ، و إذا أقبَلَ إلَيَّ يَمشي أقبَلتُ إلَيهِ اُهَروِلُ. 🌿پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از خداوند نقل کرده اند که: هنگامی که بنده ای به اندازه ی یک وجب به خدا نزدیک شود، خداوند به اندازه یک ذراع (فاصله میان آرنج دست یک انسان تا نوک انگشت وسطی) به او نزدیک می شود و اگر انسان یک ذراع به خدا نزدیک شود، خداوند اندازه یک باع به او نزدیک می شود (باع از کتف تا نوک انگشت انسان است) و اگر او به نزد من حرکت را شروع کند، من هروله کنان به سوی او می روم. 🗂میزان‌ الحکمه ج ۹ 🌹حدیث قدسی: لَو عُلِمَ المُدبِرونَ عَنّی کَیفَ اشتِیاقِی بِهِم وَ انتِظارِی إلی تُوبَتِهِم لَماتُوا شُوقاً الیّ و لَقُطعت أوصالِهم عَن مُوَدَّتی اگر بندگان من، که به من پشت کرده اند، می دانستند که چقدر انتظار آنها را می کشم و مشتاق بازگشت آنان هستم، [هر آن] از [شدت] شوق می مُردند و بند بند بدن آنها از هم جدا می شد. 📘اسرارالصلوة ص 19 به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکارهای رفع ناامیدی از رحمت الهی 🔻ریشه دوم: رعایت نکردن آداب یکی از عمده‌ترین ریشه‌ای که سبب ناامیدی می‌شود این است که مومن عمل را به نحوی که باید انجام دهد رعایت نمی‌کند و قطعا عملی که روی شرایط و قواعد انجام نگردد نتیجه مورد نظر را به بار نمی‌آورد. برای مثال شرط قبولی انفاق و رشد انسان، نداشتن ریا و اذیت نکردن فقیر است حال اگر کسی رعایت نکرد قطعا نباید انتظار قبولی و تاثیر آن در زندگی خود را داشته باشد. 💌یکی از عمده‌ترین مواردی که مومن دوست دارد نتیجه آن را ببیند مسئله آمرزش گناهان است اما اگر برای آمرزش شرایط آن را رعایت نکند قطعا نباید انتظار آمرزش را داشته باشد زیرا شرایط مغفرت را انجام نداده است. پس عمده مسئله‌ای که اسباب ناامیدی از رحمت الهی را می‌آورد انجام ندادن مقدمات قبولی عمل می‌باشد؛ در دین مبین برای رسیدن به رحمت الهی شرایطی بیان شده است که رعایت آن شروط کمک می‌نماید که رحمت الهی بر قلب چنین فردی افاضه گردد. درنتیجه لازم و واجب است که مومن علم صحیح و دقیق برای رسیدن رحمت الهی را فرا بگیرد زیرا رحمت الهی و افاضه آن در همه لحظات در حال تابش است و بُخلی از جانب خداوند وجود ندارد بلکه جهل ما و نداشتن علم دقیق اسباب ناامیدی را ایجاد می‌نماید. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکارهای رفع ناامیدی از رحمت الهی 📮بررسی آیه ۵۳ سوره مبارکه زُمَر یکی از آیاتی که بسیار آن را شنیده‌ایم: قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ. بگو: اى بندگان من که برخود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را مى آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. و به نحوی این آیه را بازگو می‌کنند که گویا توبه به آسانی پذیرفته می‌شود و کار خاصی نباید کرد لکن زمانی که دو آیه دیگر نیز تدبر می‌شود متوجه می‌شویم که این آیه در این مقام است که بگوید گناه‌کاری که بسیار عصیان کرده است از رحمت الهی ناامید نشود زیرا در رحمت و مغفرت به روی او باز است اما این آمرزش و رحمت زمانی شامل حالش می‌شود که به شروطی که در آیات دیگر آمده است عمل شود؛ 💌وَ أَنِیبُوا إِلى رَبِّکُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذابُ ثُمَّ لاتُنْصَرُونَ. وَ اتَّبِعُوا أَحْسَنَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذابُ بَغْتَةً وَ أَنْتُمْ لاتَشْعُرُونَ. و به درگاه پروردگارتان بازگردید و در برابر او تسلیم شوید، پیش از آن که عذاب به سراغ شما آید، سپس از سوى هیچ کس یارى نشوید! و از بهترین دستورهائى که از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده پیروى کنید پیش از آن که عذاب (الهى) ناگهان به سراغ شما آید در حالى که از آن خبر ندارید»! این آیات بیان کننده آن هستند که خداوند زمانی می‌آمرزد که اولا انابه نماییم که معنای ساده آن جبران و اصلاح گذشته است، ثانیا اسلام آوریم که معنای آن در ابتدایی‌ترین حالت انجام واجب و ترک حرام است، ثالثا دستورات خداوند در قرآن را پیروی نماییم. 👈پس زمانی که این سه شرط را عمل نمودیم خداوندمتعال ما را می‌آمرزد و اگر کسی این کارها را نکند قطعا به رحمت بی‌کران الهی وصل نمی‌گردد و قطعا ناامید خواهد ماند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹توضیح آیت الله مکارم شیرازی دامت برکاته: 🔻بعد از پیمودن این دو مرحله (مرحله «انابه» و «اسلام»)، سخن از مرحله سوم که مرحله «عمل» است به میان آورده، مى افزاید: «از بهترین دستوراتى که از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده، پیروى کنید، پیش از آن که عذاب الهى به طور ناگهانى، به سراغتان آید، در حالى که از آن خبر ندارید» (وَ اتَّبِعُوا أَحْسَنَ ما أُنْزِلَ إِلَیْکُمْ مِنْ رَبِّکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَکُمُ الْعَذابُ بَغْتَةً وَ أَنْتُمْ لاتَشْعُرُونَ). و به این ترتیب، مسیر وصول به رحمت خدا، سه گام بیشتر نیست: گام اول، توبه و پشیمانى از گناه و روى آوردن به سوى خدا. گام دوم، ایمان و تسلیم در برابر فرمان او. گام سوم، عمل صالح است. و بعد از این سه گام، ورود در دریاى بیکران رحمتش طبق وعده اى که فرموده، قطعى است، هر چند بار گناهان انسان سنگین باشد. 🗂سایت معظم له 📌پ.ن: پس اگر انسان دچار ناامیدی از رحمت و آمرزش الهی شود علت آن فقط به او می‌گردد وگرنه خداوندمتعال کسی که با شرایطش توبه می‌کند را قطعا می‌آمرزد. گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست؟ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا