eitaa logo
اخلاق عملی
33.3هزار دنبال‌کننده
536 عکس
171 ویدیو
44 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است ادمین: @Akhlagh_amali_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه پنجاه و سوم معراج السعاده.mp3
26.02M
✨فضیلت و شرافت علم و علماء 🍃علم دین بر همه واجب است. 🌹برکات علم در قرآن 📝برکات علم در روایات به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع مراقبه الف: ناامیدی از خود 👌از موانعی که شروط بیرونی مراقبه نام دارد و لازم است آن را حل نماییم ناامیدی از خود است، یعنی کسی که اشتیاق به جهاد پیدا کرده است جملاتی بر زبان می‌آورد که مشخص است امید به حرکت در مسیر عبودیت و خودسازی ندارد؛ به بیان دیگر از اینکه به نتیجه برسد و در مسیر عبودیت جزو بندگان خاص الهی گردد ناامید می‌باشد و خود را از این جمع خارج می‌داند. گاهی اوقات این مسائل ذاتی هست یعنی بی دلیل خود را از این جمع خارج می‌کند و در جواب کسی که آنان را به تزکیه دعوت می‌کند می‌گویند: ما اصلا به درد این مسئله نمی‌خوریم❗️ گاهی اوقات این مسئله به دلایل خاصی ایجاد شده است؛ مثلا چندبار تلاش کرده است و به نتیجه نرسیده است و دیگر کار را رها کرده است و با خود می‌گوید: من اگر لایق بودم اون چندبار موفق می‌شدم❗️ 💢یا هدف درستی از تزکیه نداشته است و به این دلیل ناامید گشته است مثل آن فردی که سه سال نمازشب خواند و به دلیل اینکه اتفاقی نیفتاد از خود ناامید شده و تزکیه و نمازشب را کنار گذاشته است❗️ گاهی اوقات نیز مشکل در این است که چون گناهان گذشته زیادی داشته است یا اکنون نفس و شیطان بسیار زیاد او را منحرف می‌سازند و دچار گناهان زیاد شده است از تزکیه و اینکه بتواند در این مسیر قدم بردارد ناامید شده است. و هزاران اتفافاتی که در زندگی مادی و معنوی انسان شکل گرفته است و اسباب ناامیدی را در دل ایجاد و شعار من نمی‌توانم را بر زبان جاری کرده است و بساط دوری از قرب الهی را در زندگی او جاری ساخته است و از دور نشسته است و دائم حسرت رشد اخلاقی و معنوی دیگران را می‌خورد و می‌گوید: ای کاش من هم می‌توانستم جزو بندگان خدا شوم❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥ضرر بزرگ ناامیدی قال امیرالمومنین علی علیه‌السلام: في القُنوطِ التَّفريطُ. امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: نوميدى، باعث كوتاهى و کم‌کاری در عمل مى شود. 🗒 بحار الأنوار: ۷۷/۲۱۱/۱ 🔸️پ.ن: یکی از مضراتی که ناامیدی برای انسان ایجاد می‌کند این است که اسباب ترک عمل و کوتاهی در وظایف را به بار می‌آورد زیرا فرد ناامید به دلیل آنکه از هدف تعیین شده دور مانده است، حوصله انجام وظایفی که قبل از ناامیدی داشته است را ندارد به این دلیل میل به عمل و تلاش در او کشته می‌شود و نتیجتا هیچ‌گاه موفق نمی‌گردد. ✨راهکارها در پست‌های آتی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥شیطان و ناامیدی 💢در باب راهکارها دو نوع راهکار وجود دارد: اول: راهکار کلی که در آن معرفت انسان به خود تغییر می‌کند و انسان می‌یابد تمام عالم مهیای رشد و حرکت اوست و تفاوتی بین او و دیگران وجود ندارد. دوم: راهکارهای جزیی و مصداقی که در آن لازم است بعضی مسائل که اسباب ناامیدی شده است مورد بررسی قرار بگیرند و راهکارهای موجود بیان گردد. 🔸️اما قبل از اینکه به توضیح این راهکارها بپردازیم لازم است نکته‌ ابتدایی و مقدمه‌ای را بیان کنیم که تمام یاس‌های و ناامیدی‌هایی که برای انسان پیش می‌آید از جانب شیطان رجیم است یعنی آن مطرود درگاه خداوندمتعال در قلوب انسان از طرق مختلف و مخصوص به خود القاء می‌کند که تو آدم نمی‌شوی و توان این کار را نداری و به دلیل اینکه شیطان در انسان‌شناسی تبحر خاصی دارد هر کسی را از طریق خاص خود ناامید می‌کند. کسی را به خاطر آنکه سنّ بالا دارد به سوی ناامیدی می‌کشاند که از تو آدم در نمی‌آید، کسی دیگر را به خاطر گناه خاصی که مرتکب شده است به سوی ناامیدی از خود سوق می‌دهد، کسی دیگر را به خاطر گناهان گذشته ناامید می‌کند و ... پس می‌توان گفت یاس‌ انسان از خود، منشا شیطانی دارد و آن ملعون با ظرائفی که سراغ دارد مقابل انسان می‌ایستد و به او درس ناامیدی و آنکه تو آدم نمی‌شوی می‌دهد❗️ 🌹یکی از اولیای الهی می‌فرمود: شیطان قبل و بعد معصیت دو کار مختلف انجام می‌دهد: قبل معصیت گناه را کوچک می‌کند تا انسان آن را مرتکب شود و بعد از آنکه انسان دچار عصیان می‌شود به او می‌گوید که تو دیگر آدم نمی‌شوی❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥خلق شدیم تا آدم شویم؟! راهکار کلی: ۱. توجه به هدف خلقت ۲. باز بودن راه معرفت و تزکیه ✍در باب راهکار کلی لازم است به هدف خلقت و بیانات خدای متعال در قرآن کریم و اهل بیت علیهم‌السلام در این باب بپردازیم. خداوندمتعال در سوره مبارکه ذاریات آیه ۵۶ فرموده است: وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ. و جن و انس را جز برای اینکه مرا بپرستند نیافریدیم. یعنی خداوندمتعال انسان‌ها را برای عبادت خود خلق نموده است و در این مسئله همه انسان‌ها برابر هستند اگرچه عده‌ای استعداد عبودیت را در خود زنده می‌کنند. 🍃در سوره مبارکه بقره آیه ۳۰ خداوندمتعال فرموده است: وَ اِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ اِنِّی جاعِلٌ‌ فِی‌ الْاَرْضِ‌ خَلیفَه. و زمانی که پروردگارت به فرشتگان گفت: من می‌خواهم، به طور مستمر، در زمین جانشینی بیافرینم. این آیه نیز گویای آن است که خداوندمتعال انسان را برای مقام نورانی آفریده است و تفاوتی بین نوع انسان‌ها وجود ندارد. 👈درنتیجه می‌توان چنین استنباط کرد که استعداد تزکیه و مقام نورانی عبودیت در تک‌تک انسان‌ها وجود دارد و هیچ انسانی که تمایل به معرفت الهی و انسان شدن دارد نمی‌تواند بگوید من توانایی این کار را ندارم زیرا این گفته با آیات قرآن سازگاری ندارد زیرا خلقت انسان برای عبدشدن او بوده است یعنی خداوندمتعال استعداد بنده شدن را در وجود او قرار داده است و نمی‌توان به این مسئله خدشه‌ای وارد نمود و اکنون نوبت انسان است که با قدم گذاشتن در طریق عبودیت به سوی آن هدف نورانی حرکت کند. 🌹پس از نظر کلی تک‌تک انسان‌ها توفیق عبد شدن را دارند پس باید به دنبال موانعی بود که این ناامیدی و دوری از هدف خلقت را ایجاد کرده است که همان راهکارهای جزیی و مصداقی می‌باشد که در پست‌های آتی به آن‌ها خواهیم پرداخت. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹بیان مرحوم عیناثی از اولیای قرن ۱۱ ✍ایشان در کتاب آداب النفس بحث می‌کنند که آیا همه انسان‌ها می‌توانند نفس خود را تربیت کنند و راه کمال را در پیش بگیرند یا خیر؟! ✨در جواب می‌فرمایند: هر فرد عاقلی امکان اصلاح نفس و تهذیب اخلاق خود را دارد و عده‌ ای گمان کردند که امکان تربیت نفس وجود ندارد‼️ بلکه درست این است که امکان تبدیل و تغییر اخلاق و حرکت در مسیر اعتدال با انجام اعمال و افعال و ... ممکن است و اگر چنین نبود انبیاء و اولیا و حکماء در دعوت به سوی خدای متعال به هر طریقی تلاش نمی‌کردند‼️ و همچنین امر به مکارم اخلاق نیز صحیح نبود در حالی که سید بشر صلی الله علیه و آله فرمودند: بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به اوج برسانم. 🗂آداب النفس صص ۱۱ و ۱۲ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
با سلام خدمت دوستان و سروران گرامی 🌺امیدورام حال دل شما خوب و نورانی باشد و بنده توانسته باشم در این مدت به عنوان واسطه کمکی در باب عمل به شما سروران گرامی کرده باشم. لازم دیدم سه نکته خدمت شما عرض کنم: اول: سروران زیادی در لینک ناشناس از بنده ناچیز سوال می‌پرسند و قطعا انتظار پاسخ دارند ولی مشکلی که وجود دارد این است که تمام امور این کانال از صوت، آماده کردن پی‌دی‌اف و محتواسازی و ... فقط توسط بنده انجام می‌شود و بنده اصلا نیروی کمک‌کار ندارم درنتیجه اصلا وقت ندارم به پاسخ‌ها برسم وگرنه بابد تمام کارها تعطیل شود و تنها کاری که انجام میدم سوالات را نگاه می‌کنم و تلاش می‌کنم در محتواها به آن‌ها پاسخ دهم زیرا کانال به وسیله بنده اداره می‌شود و ما تیم نداریم درنتیجه معذرت بنده را قبول نمایید. دوم: این کانال از ابتدا تا الآن حدودا ۸۰ درصد جمعیتش به وسیله کمک‌های دوستان رشد پیدا کرده است یعنی زمانی که ۳۰۰ نفر بودیم کمک کردند و به اینجا رسیدیم. نکته این است کمکی که دوستان می‌کنند فقط در جهت تبلیغ کانال و آشناشدن دوستان بیشتر با مطالب کانال است و ثواب آن نیز برای آن دوستان است. درنتیجه هیچ‌ پولی در جهت غیر تبلیغ خرج نمی‌شود و هزینه‌هایی مثل اینترنت از جیب شخصی پرداخت می‌شود. الآن نیز برای راحتی دوستان شماره کارت و مخصوص تبلیغ جدید در بیو کانال گذاشته‌ایم که عزیزی دوست داشت می‌تواند کمک نماید. سوم: دوستانی که جدید وارد شدند یا عزیرانی که علاقه دارند سیر خوب و دقیق و کاربردی در اخلاق فرا بگیرند سیری که سنجاق می‌شود را با وقت کافی گوش نمایند زیرا تمام امور اخلاقی را فرا می‌گیرند. 🌹در پایان حقیر را بابت کم‌کاری‌ها حلال بفرمایید، قصدمان خیر است و اطلاع دارم سوالات فراوانی دارید ولی پاسخگو ندارید و این اسباب شرمندگی ما را ایجاد کرده است؛ امیدوارم این جمع از یاران حضرت ولی عصر شوند و ان‌شاءالله در بهشت خدا دور هم جمع گردند. التماس دعا
🌹حدیث معرفت امام صادق(علیه السلام) در پاسخ این سؤال که «چرا خداوند بندگان را آفرید؟» می فرماید: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَخْلُقْ خَلْقَهُ عَبَثاً وَ لَمْ يَتْرُكْهُمْ سُدًى، بَلْ خَلَقَهُمْ لِإِظْهَارِ قُدْرَتِهِ وَ لِيُكَلِّفَهُمْ طَاعَتَهُ فَيَسْتَوْجِبُوا بِذَلِكَ رِضْوَانَهُ. وَ مَا خَلَقَهُمْ لِيَجْلِبَ مِنْهُمْ مَنْفَعَةً وَ لَا لِيَدْفَعَ بِهِمْ مَضَرَّةً بَلْ خَلَقَهُمْ لِيَنْفَعَهُمْ وَ يُوصِلَهُمْ إِلَى نَعِيمِ الْأَبَدِ. 🔸️همانا خداوند تبارک و تعالی عالم را بیهوده نیافریده و آنان را به حال خود رها نکرده است، بلکه آنان را به جهت اظهار قدرتش آفریده است. و تا این که آن ها را به طاعتش تکلیف کند تا به توسط آن مستوجب او شوند. و آنان را نیافریده تا از ایشان جلب منفعت کرده و یا دفع ضرر نماید، بلکه آنان را به جهت نفع رساندن و رساندنشان به خلق کرده است. 📃علل الشرایع ج ۱ ص ۹ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع مراقبه الف: ناامیدی از خود علت اول: ذاتا دوست ندارم❗️ 🗒قبلا گفته شد که عده‌ای از موفقیت در تزکیه ناامید هستند و علت آن نیز برای خودشان روشن نمی‌باشد و گویا ذاتا چنین ناامیدی‌ای وجودشان را فرا گرفته است و حال آنکه اگر کمی عمیق شویم باید چنین بگوییم که این افراد دچار تنبلی و سستی‌ای ظریف شده‌اند که در تار و پود وجودشان به صورت خیلی ریز ریشه دوانیده است و خودشان از آن خبر ندارند و بی دلیل از تزکیه ناامید گشته‌اند زیرا محال است انسان اهمیت تزکیه و خودسازی را بداند ولی به دنبال آن نرود مگر آنکه دچار تنبلی و سستی‌ای باشد که به سبب آن تحمل سختی و اذیت را نداشته باشد. 🔸️در تعریف تنبلی چنین گفته‌اند: کسی که مایل به کار نباشد و تن به کار ندهد و کسی که از کار گریزان است. در زبان عربی واژه‌ی کسل مترادف با تنبلی می‌باشد. در علم اخلاق به کسی تنبل اطلاق می‌شود که شخص بدون داشتن کوچک‌ترین ضعف جسمانی، مهم‌ترین کارهای خود را به تأخیر انداخته و یا با اکراه و اجبار انجام می‌دهد. (ویکی فقه) ✨️درنتیجه با این تنبلی‌ای که برای خودشان نیز ناشناخته می‌‌باشد بی‌دلیل از تزکیه و طهارت نفس ناامید گشته‌اند و خود را از این جرگه دور دانسته و همیشه حسرت رشد و پاکی را می‌خورند و با خود حدیث نفس می‌کنند که ای کاش من هم می‌توانستم، و اینگونه اسباب دوری از خداوند را برای خود ایجاد نموده‌ و به خسران دنیا و آخرت دچار می‌گردند. ♻️راهکارهای تنبلی در پست‌های آتی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث تنبلی قال الامام الصادق صلوات الله علیه: إِيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ مَنْ كَسِلَ لَمْ يُؤَدِّ حَقّاً وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ. 🔻امام صادق علیه‌السلام فرمودند: از تنبلى و كم حوصلگى بپرهيز كه كليد هر شرى است، آدم تنبل هيچ حقى را ادا نمى‌كند و كم حوصله بر هيچ حقى ثابت نمى‌ماند (بر اثر بى‌حوصلگى بمحض اندك ناراحتى از حق دست مى‌كشد). 📧 تحف العقول، جلد۱، صفحه ۲۹۵ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی ✨️راهکار معرفتی و عملی الف: راهکار معرفتی 🔸️راهکار معرفتی و شناختی برای حل تنبلی آن است که انسان دو حقیقت را در کنار هم قرار بدهد تا متوجه گردد هم‌اکنون باید برای تزکیه و خودسازی برنامه ریزی نماید و از تنبلی دوری نماید. آن دو حقیقت عبارتند از: ۱.جایگاه من در عالم وجود چیست؟ ۲.فرصت دنیا برای چیست؟ به بیان دیگر انسان باید دو معرفت در کنار هم قرار دهد اول آنکه جایگاه من در دنیا جایگاه مسافر است یعنی از بدو تولد مسافرتم آغاز شده است و با مرگ این مسافرت به پایان می‌رسد و دوم آنکه در این مسافرت تنها چیزی که به دردم می‌خورد و می‌تواند مرا نجات دهد تقوا و عمل صالح است که با مجاهدت حاصل می‌شود. ✨️زمانی که این دو معرفت درکنار هم قرار می‌گیرند حقیقتی برای انسان آشکار می‌شود که هر انسانی در دنیا است یعنی مسافر است که به دنیا نباید دل ببندد و فقط باید از آن گذر کند و مجاهد است یعنی بهترین توشه در این مسافرت مجاهدت می‌باشد که نتیجه آن تقوا می‌باشد. برای فهم خوب این مطلب لازم است به مسئله یاد مرگ که توصیه موکد دین می‌باشد توجه لازم داشته باشیم زیرا مرگ و اتفاقات بعد از آن بهترین دلیل و شاهد است که اولا انسان مسافر است و با مرگ مسافرتش تمام می‌شود و ثانیا دنیا مکان مجاهدت است زیرا تنها چیزی که به کار می‌آید تقوا می‌باشد. 👌درنتیجه: انسان تنبل لازم است این دوحقیقت را برای خود حل کند و یکی از بهترین راه‌ها توجه به مرگ و تحلیل آن است زیرا هرکس بفهمد حیات اخروی نورانی در گروی تلاش در حیات دنیوی است مجاهدت را شروع می‌نماید و تعلل نخواهد کرد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث مسافر مجاهد ✨و من کلام له (علیه السلام) کان کثیرا ما ینادی به أصحابه: تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ، فَقَدْ نُودیَ فِیکُمْ بالرَّحِیلِ، وَ أَقِلُّوا الْعُرْجَةَ [الْعَرْجَةَ] عَلَی الدُّنْیَا، وَ انْقَلِبُوا بصَالِحِ مَا بحَضْرَتِکُمْ مِنَ الزَّاد، فَإِنَّ أَمَامَکُمْ عَقَبَةً کَئُوداً وَ مَنَازلَ مَخُوفَةً مَهُولَةً لَا بُدَّ مِنَ الْوُرُود عَلَیْهَا وَ الْوُقُوفِ عِنْدَهَا. وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَلَاحِظَ الْمَنِیَّةِ نَحْوَکُمْ [دَائِبَةٌ] دَانِیَةٌ وَ کَأَنَّکُمْ بمَخَالِبهَا وَ قَدْ نَشبَتْ فِیکُمْ، وَ قَدْ دَهَمَتْکُمْ فِیهَا مُفْظِعَاتُ الْأُمُورِ وَ [مُضْلِعَاتُ] مُعْضِلَاتُ الْمَحْذُورِ؛ فَقَطِّعُوا عَلَائِقَ الدُّنْیَا وَ اسْتَظْهِرُوا بزَاد التَّقْوَی. 👈(همواره امام یاران خود را اینگونه پند می داد). 💯آماده حرکت شوید، خدا شما را بیامرزد که بانگ کوچ را سر دادید. وابستگی به زندگی دنیا را کم کنید، و با زاد و توشه نیکو به سوی آخرت باز گردید، که پیشاپیش شما گردنه ای سخت و دشوار، و منزلگاه هایی ترسناک وجود دارد، که باید در آنجاها فرود آیید، و توقّف کنید. 🌿آگاه باشید که فاصله نگاه های مرگ بر شما کوتاه، و گویا چنگال هایش را در جان شما فرو برده است. کارهای دشوار دنیا مرگ را از یادتان برده، و بلاهای طاقت فرسا آن را از شما پنهان داشته است، پس پیوندهای خود را با دنیا قطع کنید، و از پرهیزکاری کمک بگیرید. 💌خطبه ۲۰۴ نهج‌البلاغه ☘اکنون این سوال پیش می‌آید که چرا امیرمومنان اصحاب خود را با این بیانات پربار نصیحت می‌کرده است؟؟ جز این است که مولا علیه‌السلام قصد داشته است با بیان این معارف به آن‌ها بفهماند شما هستید و باید با به فکر توشه برای منزل اصلی خود باشید؟ 💯انسان مسافر اخلاقش، ، گفتارش، ، قدم‌هایش و ... را در مسیری قرار می‌دهد که با سفر او سازگار باشد و خوش به حال مسافران حقیقی وادی توحید و اطاعت!! درنتیجه فرد تنبل با فهم این معرفت والا از تنبلی و سستی به سوی مجاهدت حرکت می‌نماید. به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی ✨️راهکارهای جزیی و عملی 📃ریشه‌های تنبلی 🌿برای آنکه بتوانیم راهکارهای جزیی برای رفع رذیله تنبلی را بیان کنیم لازم است در ابتدا ریشه‌های آن را مشخص و سپس راهکارهای آن را بررسی نماییم؛ در مجموع می‌توان چهار ریشه برای تنبلی در نظر گرفت: 1⃣خوشی به عمر زیاد: فرد با خیالات و وساوس شیطان و نفش گمان می‌کند وقت زیادی برای ساختن آخرت خود دارد و با این رویه با امروز و فردا کردن، به سمت انجام عبادات و وظایف عبودی کشش پیدا نمی‌کند زیرا در خیال خود سال‌ها فرصت عمل و اطاعت دارند❗️ 2⃣عدم معرفت صحیح به برکات عمل: عده‌ای دیگر نیز به دلیل ندانستن برکات نورانی عمل که خداوندمتعال در قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام در بیانات خود فرموده‌اند از انجام عمل عبادی غافل هستند و حتی به سوی عمل ندارند. یعنی با خود می‌گوید: خب عمل کنم چه اتفاقی بیفتد و چه نتیجه‌ای بگیرم❗️ 3⃣شلوغ بودن برنامه‌های عبادی: گاها همه چی فراهم است و فرد هم آماده عمل است اما به دلیل آنکه برنامه عبادی خود را شلوغ کرده است حسی برای انجام کار ندارد. او گمان کرده است هرچه برنامه عبادی‌اش شلوغ تر باشد، موفق تر می‌شود❗️ 4⃣عدم مجاهدت عملی: گاهی اوقات نیز انسان تنبل گمان می‌کند که باید معجزه‌ای پیش بیاید و تنبلی او رفع شود و او متوجه نیست که برای رفع تنبلی باید تلاش کند و با مجاهدت آهسته آهسته نفس خود را از آن حالت گرفتگی خارج کند و به سوی شوق عبادت و لذت اطاعت پیش ببرد زیرا تنبلی جلوه‌ای از جلوات هوی نفس است و لازمه هوی نفس، مجاهدت با آن است. 🌹بیان راهکارها در پست بعدی به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه پنجاهم رساله حقوق.mp3
26.17M
🌹حقوق و وظایف 🍃حقوق اجتماعی 📌ارتباط حق‌الناس و حق‌الله ✍مضرات عظیم حق‌الناس 🗝شهداء نیز گرفتار می‌شوند‼️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
جلسه پنجاهم رساله حقوق.pdf
391.3K
🌹حقوق و وظایف 🍃حقوق اجتماعی 📌ارتباط حق‌الناس و حق‌الله ✍مضرات عظیم حق‌الناس 🗝شهداء نیز گرفتار می‌شوند‼️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🌹ریشه اول: خوشی به عمر طولانی (۱) ✨️خوشی به عمر زیاد در لسان علم اخلاق طول اَمَل نامیده می‌شود که عبارت است از حالتی که انسان در آن در غفلت کامل به سر می‌برد و مرگ و حیات اخروی را فراموش می‌کند و به این ترتیب آمادگی برای لقای خداوند را از دست می‌دهد. با این توضیح باید راهکاری که برای ریشه‌کن کردن طول امل گفته شده است را بررسی کنیم تا بتوانیم این خوشی ناگوار که در زندگی اکثر انسان‌ها پدیدار شده است را از بین ببریم. 💢علمای اخلاق مقابل رذیله طول اَمَل را یاد جدی مرگ عنوان نموده‌اند. استاد عارف آیت الله شجاعی رحمه الله علیه در باب یاد جدی مرگ چنین فرموده است: راه بهتر و روش تجربه شده برای پاک شدن از آرزوهای دنیوی، راه و روشی که برای ارباب سلوک کاملا مجرَّب می‌باشد، و تاکیدات زیادی در روایات وارده از حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین در خصوص آن آمده است، یاد نمودن جدّی و مداوم مرگ، و همیشه در نظر خود مجسّم کردن مرگ و بعد از مرگ است. البته مقصود از این امر، این نیست که انسان عقیده داشته باشد و بداند که خواهد مرد. این، چیزی است که همه عقیده دارند و همه می‌دانند، و با این همه به خود نمی‌آیند. مقصود این است که مرگ خود را به عنوان یک امر جدی و واقعیت اجتناب ناپذیر در نظر بیاورد و بداند هر ساعتی احتمال آن است، و احتمال هم دارد که امروز و فردا به سراغ وی بیاید و با وضع نامطلوب و وحشتناکی که از لحاظ عمل دارد، او را به آن سو ببرد و کار از کار بگذرد، و آنچه به تصور نمی‌آید پیش آمده و فریاد حسرت به جایی نرسد. 👌یعنی دائما با به نظر آوردن وضع گذشته و ریزه‌کاری‌های گذشته خود، و با به نظر درآوردن وضع فعلی و جزییات گرفتاری‌های بی‌شمار خود، به این حقیقت توجه کند که اگر جدّا مرگ او امروز و فردا یا در آینده نزدیک به سراغ او بیاید، چه خواهد کرد؟! و چه خواهد شد؟! اگر انسان این چنین به یاد مرگ باشد و آن را برنامه خود کند، مسلما به خود خواهد آمد، و به فکر نجات خود خواهد افتاد، و دل از دنیا و آرزوهای دنیوی برداشته و جویای درد خود خواهد بود. 💌مقالات ج ۲ ص ۲۱۴ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🌹راهکارهای عملی تقویت یاد مرگ 🌿گفته شد یادمرگ سبب می‌شود که انسان به این معرفت دست پیدا نماید که او مسافر هست، زیرا مرگ یعنی پایان مسافرت در دنیا و پایان وقت عمل برای ساختن آخرت و با توجه به روایات کاربردی‌ترین دستور برای از بین بردن تنبلی، یاد مرگ می‌باشد. ☘انسان برای آنکه بتواند یاد مرگ را در وجود خود تقویت کند: 1⃣ لازم است با روایات اهل بیت علیهم‌السلام مانوس شود که با بیانات مختلف به این مسئله پرداخته‌اند. به خصوص خطبه ۲۰۴ نهج‌البلاغه که گفته شده است امیرمومنان آن را زیاد برای اصحاب خود قرائت می‌فرموده است و در نقل دیگری آمده است بعد هر نماز عشاء آن را می‌فرمودند. 2⃣هفته‌ای یک بار به زیارت اهل قبور برود و در آن بیندیشد که این‌ها مثل ما بودند که فرصت و سفر دنیایی را به پایان رساندند و اکنون یا در نعمت یا عذاب هستند. به بیان دیگر این افراد همان مسافران گذشته بودند و ما مسافران آینده!! 3⃣توجه و یادآوری روزانه یاد مرگ که من هم روزی به اهل قبور ملحق خواهم شد و باید پاسخ اعمال و کردار خود را بدهم و چه خوب است از فرصت‌های خود نهایت بهره را ببرم. 4️⃣برای آنکه بتوانم معرفت به جایگاه خود در دنیا داشته باشم لازم است به علیهم‌السلام نیز ویژه داشته باشم زیرا آنان اگر نگاهی کنند، که مقدمه سیر و حرکت است در انسان ایجاد می‌شود و این بیداری عین پیدا کردن جایگاه خود در عالم وجود می‌باشد که سبب دوری از تنبلی می‌شود و می‌فهمد: من اینجایی نیستم و باید به سوی خدا حرکت نمایم. به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث یاد مرگ قال رسول الله صلی الله علیه و آله: أكثِروا ذِكرَ المَوتِ ؛ فإنّهُ يُمَحِّصُ الذُّنوبَ و يُزَهِّدُ في الدُّنيا. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: زیاد یاد مرگ کنید زيرا كه ياد مرگ گناهان را مى زدايد و به دنيا بى رغبت مى كند.  📝كنز العمّال: 42098 به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🌹ریشه: عدم‌ معرفت به برکات تزکیه ✍گاهی اوقات ریشه تنبلی، عدم آگاهی درست و دقیق از برکات تزکیه می‌باشد یعنی فرد با خود می‌گوید تزکیه کنم که چه اتفاقی می‌افتد؟! دیگران که تزکیه کردند با کسانی که تزکیه نکردند چه تفاوتی دارند تا من به این کار بپردازم‼️ ✨در جواب خواهیم گفت: اگر به معارف و مبانی دینی دقت نماییم خواهیم دید که تزکیه مهم‌ترین و اساسی‌ترین کار مومن در عالم دنیا خواهد بود و باید گفت مهم‌تر از تزکیه کاری را نمی‌توان متصور شد زیرا خودسازی به نحوی با حیات اخروی ما گره خورده است که در دو بخش به آن خواهیم پرداخت: اول: جز پاکان کسی وارد بهشت نمی‌شود‌. اولین مسئله در باب اهمیت تزکیه این است که جز انسان پاک و تطهیر شده از لوث ظلمات کسی وارد بهشت نخواهد شد زیرا بهشت جای پاکان و مطهران است؛ بهشتی که ورود در آن عین شروع راحتی و خوشی و لذ‌ت‌های مافوق تصور می‌باشد. راوی از امام صادق علیه‌السلام پرسید: کی ما طعم راحتی را می‌چشیم؟ امام فرمودند: اولین قدمی که وارد بهشت می‌گذارید. ⭕️در سوره مبارکه مریم آیه ۶۲ آمده است: لَايَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا. 《در بهشت لغوی شنیده نمی‌شود بلکه هر چه شنیده می‌شود سلام و نورانیت است》و این نشان می‌دهد که دل‌ها چنان تطهیر شده است که گفتار سلامت است و شنید‌‌ه‌ها نیز سلامت. در روایت نیز آمده است، اَلْجَنَّةُ لاَ يَدْخُلُهَا إِلاَّ طَيِّبٌ. 《در بهشت جز انسان پاک و طاهر کسی وارد نمی‌شود》. دوم: ما ابدی هستیم‼️ در مباحث عقلی گفته می‌شود هر چیزی که موجود می‌باشد هیچ‌گاه معدوم نمی‌گردد یعنی برای آن وجود ضرورت پیدا می‌کند و هست و هست و هست... معنای ابدی هستیم به این صورت است که انسان با مرگ فقط فضای زندگی خود را عوض می‌کند و وارد حیات ابدی خود می‌شود و در آنجا باید برای ابد و همیشه زندگی کند یا در بهشت و لذائذ آن یا در نار و عذاب‌های شکننده آن!! و هیچ‌گاه از حیات اخروی خود خارج نخواهد شد. اگر کسی بخواهد معنای ابد را درک کند خوب است به جای آن بگوید: بی نهایت یعنی ما بی‌نهایت در بهشت یا جهنم خواهیم بود!! یعنی هست و هست و هست نه مرگی در آن وجود دارد و نه خروج از آن!! 👈در نتیجه انسان برای رسیدن به بهشت دو کار می‌تواند کند: یا در دنیا با مجاهدت، مراقبه و تزکیه و زحمت باید خود را پاک کند، یا باید با تحمل عذاب‌های برزخی و قیامتی ابتدا تطهیر شود و سپس وارد بهشت گردد زیرا چاره‌ای از طهارت برای ورود به بهشت وجود ندارد و این نشان می‌دهد: ما کاری مهم‌تر و اساسی‌تر از خودسازی و تزکیه نداریم. به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
📌علامه طباطبایی (ره): 👌ما بزرگترین و مهم‌ترین کاری که در عالم داریم و هیچ کاری از اطوار و شئون ما مهم‌تر نیست، 👈این است که خودمان را درست بسازیم. به بپبوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🌹ریشه: شلوغ بودن برنامه عبادی ✍گاهی اوقات ریشه تنبلی، برگشتش به این است که برنامه عبادی خود را بسیار شلوغ کرده است به بیان دیگر هر جا جمله‌ای، کلامی، دستوری از بزرگی می‌شنود بدون تفکر و تانّی و سنجیدن آن با خود و ... آن را جزو برنامه‌های عبادی خود قرار می‌دهد زیرا گمان کرده است هرچه برنامه‌های عبادی پربارتر باشد موفقیت نیز زودتر و سریع‌تر عائد انسان می‌گردد‼️ ⬅️و هنگامی که می‌خواهد عمل نماید با کوهی از اعمال روبرو می‌شود و همان سبب سستی و تنبلی را ایجاد می‌کند چون دچار سرگردانی شدیدی می‌گردد که از کدام شروع کنم و کی انجام دهم؟! و اینکه چگونه با برنامه‌های روزمره آن‌ها را جمع نمایم و نتیجتا قید دستورات و تزکیه را می‌زند زیرا با خود می‌گوید نه توان انجام دستورات را دارم و نه وقتش را ؟! و این بلاتکلیفی انسان را کلافه و سست می‌کند و رغبت و میلی که اساس انجام اعمال عبادی می‌باشد در او فروکش می‌کند و اراد‌ه‌هایی که قرار بود وجود او را تطهیر نمایند در مسیر غیر تزکیه و عبودیت پیش می‌روند. ناگفته نماند یکی از مهم‌ترین اصول در تزکیه چینش صحیح و مرتب دستورات عملیه می‌باشد یعنی فرد باید اولویت‌بندی صحیحی نسبت به دستورات پیدا کند و سپس با مرتب کردن آن‌ها، به انجام آن‌ دستورات همت کند که در پست‌های آتی به قواعدی را ذکر خواهیم کرد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🥀ریشه: شلوغ بودن برنامه عبادی 🌸دو نکته مقدمه‌ای برای فهم اولویت بندی درست نسبت به وظایف تزکیه‌ای در باب اخلاق لازم است دو نکته را به عنوان مقدمه بیان نماییم که فهم این مقدمات کمک می‌کند تا فهم صحیحی از وظایف اخلاقی خود بدست آوریم: 1️⃣نکته اول آن است که خداوند متعال دین را آسان گرفته است نه آنکه قصد داشته باشد ما دچار آزار و اذیت شویم در آیه ۱۸۵ بقره فرموده است: يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ. خداوند، راحتی شما را می‌خواهد، نه زحمت شما را! در روایتی نیز رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بُعِثْتُ عَلَی الشَّریعَةِ السَّمْحَةِ السَّهْلَةِ. خدا مرا بر شریعت و دینی مبعوث کرده است که باسماحت (باگذشت) و آسان است. 📘وسائل‌الشیعة، ج۸، ص۱۱۶ 2️⃣نکته دوم آن است که انسان براساس توان و وسعی که دارد باید به تکالیف خود بپردازد. در سوره مبارکه بقره ۲۸۶ فرموده است: لَايُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا. خدا هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او. 👈از این دو نکته معلوم است که در اولویت‌ها باید آسانی و توانایی را در نظر گرفت و به سوی سخت‌گیری و مشقات بیهوده نرفت که ممکن است انسان را از نتایج دور نماید و موفق نگردد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🌹ریشه: شلوغ بودن برنامه عبادی 📏 اولویت‌بندی مجاهدت 👌در تنظیم برنامه‌های عبادی لازم است بدانیم که با ۴ مسئله روبرو هستیم که عبارتند از واجبات، محرمات، مستحبات و مکروهات _ با مباحات کاری نداریم_ و لازم است بحث را در دو بخش انجام دهیم: 1⃣واجبات و محرمات 2️⃣مستحبات و مکروهات ✨️بخش اول بحث آن است که براساس آسان‌گیری بر خود که گفته شد تمرکز اول و آخر سالک مبتدی باید فقط و فقط روی انجام واجبات و ترک محرمات باشد یعنی اگر کسی مذاق مولا و شارع که خداوند است را بداند گواهی می‌دهد که در پیش خداوندمتعال انجام واجبات و ترک محرمات ضروری‌تر و با اولویت‌تر از دیگر مسائل می‌باشد یعنی خداوند در مرتبه اول و اساسی، از بندگان خود ترک گناه را خواسته است به نحوی که اگر کسی به گناهان _ ترک واجب و انجام حرام_ می‌پردازد ولی نمازشب می‌خواند قطعا پیشگاه خدا قُربی ندارد زیرا با گناه در حال جنگ با خداوند است ولی کسی که در ترک گناه کوشاست ولی نمازشب نمی‌خواند به خاطر مجاهدت در ترک گناه خداوندمتعال او را دوست دارد. به این دلیل است که در روایات مسئله واجبات به قدری مهم است که اگر انجام مستحب به واجب ضرر بزند و اسباب ترک واجب را ایجاد کند، مستحب باید ترک‌ گردد. امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: إذا أَضَرَّتِ النَّوافِلُ بِالفَرائِضِ فَارفُضُوها. هرگاه مستحبّات به واجبات زيان مى رسانْد ، آن را رها كنيد. 👈منظور این است که سالک مبتدی باید در و خود را در ترک گناه بگذارد و تلاش کند به اندازه توان خود از گناهان پرهیز کند کم‌کم‌ او بیشتر خواهد شد و می‌تواند به انجام و ترک بپردازد. برای فهم بیشتر معنای جهاد و ظرفیت انسان پست زیر را گوش نمایبد. 👌سیری در معنای جهاد https://eitaa.com/akhlagh_amalii/1026 🔸️بحث مستحبات در پست‌های آتی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711